eitaa logo
مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی
12.2هزار دنبال‌کننده
3هزار عکس
693 ویدیو
4 فایل
مرجع رسمی پاسخگوئی به سؤالات و شبهات دینی ⭕️ارسال سؤال: 1️⃣اپلیکیشن پاسخگو 📱mmps.ir/app 2️⃣وب پاسخگو 🌐 mmps.ir/my.pasokhgoo 3️⃣پاسخگویی تلفنی: ☎️ 096400 🔵 ایتا🔻بله🔻سروش 🆔 @pasokhgoo 💠ارتباط با ادمین : @pasokhgoo8
مشاهده در ایتا
دانلود
💞✍️💞✍️💞 ✅پرسش: چکار کنم که موقع عصبانيت بر رفتار خودم کنترل داشته باشم و حرف يا کار ناشايستي ازمن سر نزند؟ لطفا راهنماييم کنيد قسمت دوم: 🌺پاسخ: ادامه راه کارهایی که می توان تا حدود زیادی، ازعصبانیت، پیشگیری کرد: 6.📌 اگر گاهى سريع سخن گفتيد و عجولانه تصميم گرفتيد و رفتار نابجا از شما سر زد، به سرعت خود را سرزنش و حتى در لفظ، اظهار پشيمانى كنيد و وعده‏ ها و قول ‏هاى خود را در ذهن خويش، حاضر سازيد. 7. 📌از خود ارزندگى نابجا و شخصيت قائل شدن بيش از اندازه براى خود بپرهيزيد و تنها هنجارها را رعايت كنيد. از اين رو به رفتارهاى متواضعانه - همانند تقدم در سلام، ابراز ارادت به كوچك‏ترها، مصافحه و احوال‏پرسى، تفريح و صحبت با ديگران - اقدام كنيد. 8.📌 ذكر «لا حول و لا قوة الا باللَّه» را زياد بر زبان جارى سازيد و سوره «والعصر» را زياد بخوانيد. تكرار اذكار «استغفراللَّه ربى و اتوب اليه» و «اعوذ باللَّه من الشيطان الرجيم» نيز مفيد است. ☘️امام صادق عليه السلام فرمودند: «خداوند به برخى از انبيا وحى كرد : اى فرزند آدم! در وقتى كه غضبناك گرديدى، مرا ياد كن تا من هم تو را در وقت غضبم ياد كنم و تو را هلاك نسازم» (بحار الانوار، ج‏73، ص 276، ح‏29). 👈بنابراين ياد خدا علاوه بر اينكه آتش خشم را خاموش مى ‏كند، موجب آرامش انسان مى ‏شود و در قيامت نيز آثار مثبتى به دنبال دارد. 9.📌 به هنگام احساس عصبانيت، سريع تغيير وضعيت و موقعيت دهيد و از آن محيط دور شويد؛ مثلاً اگر در منزل اين حادثه رخ داد، لباس پوشيده و منزل را ترك كنيد. 10. 📌وقتى كه با امور عصبانيت آفرين مواجه هستيد، براى مدتى (حدود 10 تا 15 دقيقه) راه دريافت‏هاى حسى خود را سد سازيد. براى مثال جلوى گوش هاي خود را بگيريد و چشمان خود را ببنديد و سر خود را پايين اندازيد تا دريافت‏هاى عصبانيت تحت كنترل شما در آيند و موجب تحريك بيشتر شما نشوند. موفق باشید. 🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot 🔴ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان گپ: https://gap.im/pasokhgoo_ir_bot 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
🌐📝🌐📝🌐 ✅پرسش: آیا امر خلافت، حق حضرت علی علبه السلام نبود؟ چرا حضرت در گرفتن حق خود سکوت اختیار کرد؟ قسمت دوم: 🌺پاسخ: امام علی علیه السلام در خطبه "شقشقيه" از اين دو راهي دشوار و حساس و نيز انتخاب راه دوم چنين ياد مي‌كند: ✨"من رداي خلافت را رها ساختم، و دامن خود را از آن در پيچيدم (و كنار رفتم)، در حالي كه در اين انديشه فرو رفته بودم كه آيا با دست تنها (بدون ياور) بپاخيزم (و حق خود و مردم را بگيرم) و يا در اين محيط پرخفقان و ظلمتي كه پديد آورده اند،‌ صبر كنم؟ محيطي كه پيران را فرسوده، جوانان را پير و مردان با ايمان را تا واپسين دم زندگي به رنج وا مي دارد. (عاقبت) ديدم بردباري و صبر، به عقل و خِرَد نزديك تر است، لذا شكيبايي ورزيدم،‌ ولي به كسي مي ماندم كه خار در چشم و استخوان در گلو دارد،‌با چشم خود مي ديدم ميراثم را به غارت مي برند".[1] ✍️امام به صبر خود در برابر انحراف خلافت اسلامي از مسير اصلي خود به منظور حفظ اساسي اسلام در موارد ديگر نيز اشاره نموده است از آن جمله در آغاز خلافت عثمان كه رأي شورا به نفع عثمان تمام شد و قدرت به دست وي افتاد، امام رو به ديگر اعضاي شورا كرد و فرمود: "خوب مي دانيد كه من از همه كس به خلافت شايسته ترم. به خدا سوگند تا هنگامي كه اوضاع مسلمين روبراه باشد و در هم نريزد،‌ و به غير از من به ديگري ستم نشود،‌ هم چنان مدارا خواهم كرد".[2] خطرهايي که حضرت علي (عليه السلام) به خاطر آنان سکوت کرد را مي توان بدين ترتيب دسته بندي كرد: 1ـ📌 اگر حضرت با توسل به قدرت و قيام مسلحانه در صدد قبضة حكومت و خلافت بر مي آمد، بسياري از عزيزان خود را كه از جان و دل به امامت و رهبري او معتقد بودند،‌ از دست مي داد،‌ علاوه بر اين ها گروه بسياري از صحابه پيامبر(صلي الله عليه و آله) كه به خلافت امام راضي نبودند، كشته مي شدند. و اين امر سبب تضعيف مسلمانان و دو دستگي آنان مي شد. 🔹امام هنگامي كه براي سركوبي پيمان شكنان (طلحه و زبير) عازم بصره بود، خطبه اي ايراد كرد و در آن انگشت روي اين موضوع حساس گذاشت و فرمود: ✨"هنگامي كه خداوند پيامبر خود را قبض روح كرد،‌ قريش با خود كامگي، خود را بر ما مقدم شمرده ما را كه به رهبري امت از همه شايسته تر بوديم، از حق خود باز داشت،‌ ولي من ديدم كه صبر و بردباري بر اين كار، بهتر از ايجاد تفرقه ميان مسلمانان و ريخته شدن خون آنان است؛ زيرا مردم، به تازگي اسلام را پذيرفته بودند و دين مانند مشكي مملوّ از شير بود كه كف كرده باشد و كوچك ترين سستي و غفلت آن را فاسد مي سازد، و كوچك ترين فرد آن را وارونه مي‌كند".[3] ادامه دارد .... پي نوشتها: [1]. نهج البلاغه‌ (فيض الاسلام) ص 37،‌ خطبة 3. [2]. همان، ص 162، خطبة 73. [3]. ابن ابي الحديد، شرح نهج البلاغه، ج 1، ص 308. 🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot 🔴ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان گپ: https://gap.im/pasokhgoo_ir_bot 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
💎اگر واکنش درست و شاکرانه داشتید خداوند پیروزی های بیشتری را به شما خواهد داد. ⭐️ایّام الله مهم است؛ بنده میخواهم درباره‌‌ی ایام الله صحبت کنم؛ برای چه کسانی؟ برای مردمی که صبّارند و شکورند. 🌲صبّارند یعنی یکپارچه اهل استقامت و صبرند، به اندک چیزی از میدان خارج نمیشوند، ایستادگی میکنند. ☘️شکورند، یعنی 1️⃣اوّلاً نعمت را میشناسند، ابعاد پنهان و آشکار نعمت را میبینند؛ 2️⃣ ثانیاً قدرشناس نعمتند، یعنی ارزش این نعمت را، وزن این نعمت را، قیمت این نعمت را میدانند؛ 3️⃣ثالثاً بر اساس آن احساس مسئولیّت میکنند، بر اساس این نعمتی که خدا داده، احساس مسئولیت میکنند؛ ملّتی، جمعیّتی، قومی که بی‌صبر نیستند، مسئولیّت‌ناشناس نیستند. 🔹این آیات، آیات سوره‌ی ابراهیم است، مکّی است؛ یعنی در آن وقتی که مسلمانها در اوج مبارزات و ایستادگی و مقاومت در مقابل جریان کفر قرار داشته‌اند، در آن وقت این آیات نازل شده است، به آنها مژده میدهد، به مردم میگوید که بدانید که خدای متعال ایّام‌اللهی دارد، آن ایّام‌الله را به شما نصیب خواهد کرد؛ باید شما شکرگزار ایّام‌الله باشید. 👈اگر واکنش درست و شاکرانه نشان دادید از آنچه که خدای متعال به شما داده است، خدای متعال به شما پیروزی‌های بیشتری را در آینده خواهد داد. 📚بیانات مقام معظم رهبری در خطبه نماز جمعه تهران در تاریخ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷ 🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot 🔴ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان گپ: https://gap.im/pasokhgoo_ir_bot 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی
🌐📝🌐📝🌐 ✅پرسش: آیا امر خلافت، حق حضرت علی علبه السلام نبود؟ چرا حضرت در گرفتن حق خود سکوت اختیار کرد
🌐📝🌐📝🌐 ✅پرسش: آیا امر خلافت، حق حضرت علی علبه السلام نبود؟ چرا حضرت در گرفتن حق خود سکوت اختیار کرد؟ قسمت سوم: 🌺پاسخ: در قسمت قبل، یکی از خطرهايي که حضرت علي (عليه السلام) به خاطر آنان سکوت کرد را بیان کردیم. در ادامه به دیگر خطرها اشاره می شود: 2ـ📌 از آن جاكه بسياري از گروه ها و قبايلي كه در سال هاي آخر عمر پيامبر(صلي الله عليه و آله) مسلمان شده بودند،‌هنوز آموزش هاي لازم اسلامي را نديده بودند و نور ايمان كاملاً در دل آنان نفوذ نكرده بود. 🔻هنگامي كه خبر در گذشت پيامبر اسلام(صلي الله عليه و آله) در ميان آنان منتشر گرديده گروهي از آنان پرچم "ارتداد" و بازگشت به بت پرستي را برافراشتند و عملاً با حكومت اسلامي در مدينه مخالفت نمودند 🔻و گروهي نيز فرصت پيش آمده را مجالي براي عرض اندام خود مي دانستند تا ماليات هاي اسلامي به دست آن ها باشد. 🔻يا اينکه به دليل ماجراي غدير و ... حکومت مدينه را به رسميت نمي شناختند. بنابراين جريان هايي عليه حکومت مرکزي مدينه شکل مي گيرد. ✍️به همين جهت نخستين كاري كه حكومت جديد انجام داد اين بود كه گروهي از مسلمانان را براي نبرد با "مرتدان" و سركوبي شورش آنان بسيج كرد و سرانجام آتش شورش آنان با تلاش مسلمانان خاموش گرديد. در چنين موقعيتي كه دشمنان ارتجاعي اسلام، پرچم ارتداد را برافراشته و حكومت اسلامي را تهديد مي كردند، ‌هرگز صحيح نبود كه امام پرچم ديگري به دست بگيرد و قيام كند. 🔹حضرت در يكي از نامه هاي خود كه به مردم مصر نوشته است به اين نكته اشاره مي‌كند و مي‌فرمايد: ✨ "به خدا سوگند هرگز فكر نمي كردم و به خاطرم خطور نمي كرد كه عرب بعد از پيامبر(صلي الله عليه و آله) امر امامت و رهبري را از اهل بيت او بگيرند و (در جاي ديگر قرار دهند) خلافت را از من دور سازند!‌ تنها چيزي كه مرا ناراحت كرد،‌ اجتماع مردم در اطراف فلاني (ابوبكر) بود كه با او بيعت كنند. (وقتي كه چنين وضعي پيش آمد) دست نگه داشتم تا اين كه با چشم خود ديدم گروهي از اسلام بازگشته و مي خواهند دين محمد(صلي الله عليه و آله) را نابود سازند. (در اين جا بود) كه ترسيدم اگر اسلام و اهلش را ياري نكنم بايد شاهد نابودي و شكاف در اسلام باشم كه مصيبت آن براي من از محروم شدن از خلافت و حكومت بر شما بزرگ تر بود،‌چرا كه اين بهره دوران چند روزه دنيا است كه زايل و تمام مي شود، همان طور كه "سراب" تمام مي‌شود و يا ابرها از هم مي پاشد. ".[1] اين مطلب در خطبه اي ديگر نيز بيان شده است.[2] 🍁حضور منافقان در ميان مسلمانان و كساني كه به ظاهر اظهار اسلام كردند،‌ ولي هميشه منتظر بودند كه در يك فرصت مناسب به اسلام ضربه بزنند، يكي از عوامل اصلي عدم اعتراض مسلحانه حضرت علي(عليه السلام) بود. آن حضرت در مقابل درخواست ابوسفيان براي قيام و مبارزه با ابوبكر -‌كه وعده ياري به او داده بودند - و به دست گرفت حكومت توسط آن حضرت، به ماهيت اين منافقان و علت اساسي چنين پيشنهاد كه ضربه زدن به اسلام نوپاي بود،‌ اشاره مي‌كند. 3ـ 📌علاوه بر خطر مرتدين،‌ مدعيان نبوت و پيامبران دروغين مانند "مسيلمه كذاب"، "طليحه" و "سجاح" نيز در صحنه ظاهر شده و هر كدام طرفداران و نيروهايي دور خود گرد آوردند و قصد حمله به مدينه را داشتند كه با همكاري و اتحاد مسلمانان پس از زحماتي نيروهاي آنان شكست خوردند. ادامه دارد... پي نوشتها: [1]. نهج البلاغه (فيض الاسلام) ، نامة ‌42. [2]. تاريخ طبري، ج 2، ص 449 🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot 🔴ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان گپ: https://gap.im/pasokhgoo_ir_bot 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
💞✍️💞✍️💞 ✅پرسش: با توجه به اينکه امام علي عليه السلام مي فرمايد: با حسود رفاقت نکن، با بخيل رفاقت نکن، با احمق رفاقت نکن، با توجه به اين روايت، پس بايد با هيج کس رفاقت نکنيم زيرا هر کس يک عيبي دارد 🌺پاسخ: مساله رفاقت و انتخاب دوست مساله مهمي است. اهميت آن هم به خاطر آينده انسان و سرنوشتي است که از روابط دوستي عايد انسان مي شود. لذا هشدار هاي علوي در حکمت مذکور کاملا به جا و حساب شده است تا انسان به دنبال رفيق سالم و خالي از عيوب بگردد و با هر کسي باب رفاقت را باز نکند. ☘️و اين مساله اي است که در اختيار انسان است. البته اگر کسي باب رفاقت با چنين افرادي را باز کرد و فردا دچار مشکلات متعددي شد نبايد ديگران را سرزنش کند. بلکه صرفا خودش را بايد ملامت کند. انسانهاي سالم در جامعه بسيارند و ما بايد در انتخاب دوست خود هشيار باشيم. 🌸اما اينکه زندگي اجتماعي اقتضائاتي دارد و نمي شود انسان بدون عيب پيدا کرد و نمي توان با همه انسانها قطع ارتباط نمود مساله درستي است که هر کسي يک عيبي دارد اما اين به معناي امکان رفاقت با آنها نيست انسان مي تواند در حد يک سلام و احوال پرسي با انسانها رابطه داشته باشد اما مساله رفاقت و دوستي مساله ديگري است که بايد در انتخاب آن دقيق و هوشيار بود. چون رفاقت براي آينده انسان است. ✍️بخيل در آينده و هنگام نياز انسان را کمک نمي کند. انسان حسود همينطور و انسان احمق نيز نمي داند چگونه از انسان حمايت کند. لذا به وقت حاجت و نياز انسان تنها خواهد ماند و پشيمان خواهد شد که چرا چنين کساني را براي دوستي انتخاب نموده است. 🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot 🔴ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان گپ: https://gap.im/pasokhgoo_ir_bot 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
🔹بیعت بزرگ با خطّ امام 🔹" این عشق و این وفا و این ایستادگی و در این بیعت بزرگ با خطّ امام، مردم با این حضورشان در میدان با خطّ امام بیعت کردند؛ 🤝بیعتی با این عظمت، آن هم بعد از گذشت بیش از سی سال از رحلت امام بزرگوار این جور با امام، مردم بیعت میکنند، این جور امام زنده است. " 📚بیانات مقام معظم رهبری در خطبه نماز جمعه تهران در تاریخ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷ 🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot 🔴ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان گپ: https://gap.im/pasokhgoo_ir_bot 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈 رحمه الله علیه ره ره
🌐📝🌐📝🌐 ✅پرسش: آیا پیامبر صلی الله علیه و اله از حضرت خدیجه سلام الله علیها ، بغیر از حضرت زهرا سلام الله علیها فرزند دیگری هم داشته اند که فدک به آن ها هم برسد؟ 🌺پاسخ: 1. 📌در تمامي منابع تاريخي چه شيعي و چه اهل سنت،نام فرزندان پيامبر(صلی الله علیه و اله) ذكر شده است اين فرزندان فقط از دو تن از همسران آن حضرت مي باشد،چند فرزند از حضرت خديجه(سلام الله علیها)،و يك پسر بنام ابراهيم از ماريه قبطيه. 🔸البته در تعداد فرزندان پيامبر(صلی الله علیه و اله) از حضرت خديجه ،اختلافاتي وجود دارد،ولي اينكه پيامبر(ص) غير از حضرت زهرا(س) فرزندان ديگري هم از حضرت خديجه(سلام الله علیها) داشته اند،امري مسلّم و قطعي است- حد اقل داشتن دو پسر از حضرت خديجه(س) مسلم است- ر.ک: سيد محسن امين، اعيان الشيعه، ج 1، ص 321؛ و محمّد ابراهيم آيتي، تاريخ پيامبر اسلام، ص 76 و 77 2.📌 آنچه كه مسلّم است همه فرزندان در زمان پيامبر(صلی الله علیه و اله) درگذشتند. تنها حضرت زهرا(س) باقي ماندند و نسل پيامبر(صلی الله علیه و اله) از اين طريق گسترش يافت.بنابراين اشاره به فرزندان پيامبر(ص)،به هيچ وجه نمي تواند توجيهي براي ماجراي فدك و كمرنگ كردن اين ماجرا باشد. 3. 📌 فدك ارث نبوده است تا بگوييم عده اي مي خواهند با درست كردن فرزندان ديگري براي پيامبر(صلی الله علیه و اله) بگويند فدك فقط براي حضرت زهرا(سلام الله علیها) نبوده است،چرا كه طبق نقل منابع معتبر شيعه و سني،پيامبر(صلی الله علیه و اله) در زمان حيات خودشان فدك را به حضرت فاطمه(سلام الله علیها) بخشيده بود. 🔹بنابراين حضرت محمد(صلی الله علیه و اله) قطعاً غير از حضرت زهرا(سلام الله علیها) فرزندان ديگري هم داشته است و اين هم مسلّم است كه همه فرزندان آن حضرت در زمان حيات آن حضرت از دنيا رفته اند،و فقط حضرت زهرا(سلام الله علیها) بعد از رحلت پدر بزرگوارشان باقي ماندند،بنابراين اينكه در منابع تاريخي فرزنداني براي پيامبر(صلی الله علیه و اله) نام برده شده است به هيچوجه شايعه و يا در ارتباط با ماجراي فدك نمي باشد. پي نوشتها: 1- الخصال،ج2ص37. 2- اصول كافي،ج1ص439-440. 3- اعلام الوري،ج1ص275. 🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot 🔴ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان گپ: https://gap.im/pasokhgoo_ir_bot 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
💧☀️💧☀️💧 ✅پرسش: منظور از کفايت کردن در اين فراز از دعاي مکارم الاخلاق چيست؟ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اكْفِنِى مَا يَشْغَلُنِى الاهْتِمَامُ بِهِ خدايا درود بر محمد و آل او فرست، و هر چه انديشه مرا مشغول دارد تو خود كفايت آن كن 🌺پاسخ: مراد مشغول شدن ذهن انسان از ياد خدا به امور ديگر است. 🍀 در اين دعا از خداي سبحان ميخواهيم که انديشه ما از هر آنچه غير خداست که اهميت دادن به آن ذهن انسان را از خدا فاصله مي دهد کفايت کند. 🔸گاهي انسان در اموري انديشه مي کند و مشغول اموري مي شود که در راستاي الهي نيست و براي سرنوشت انسان مفيد نمي باشد. 🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot 🔴ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان گپ: https://gap.im/pasokhgoo_ir_bot 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
اولین بخش از برنامه "هنر زندگی - گوش دادن" http://www.telewebion.com/episode/2196000 🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot 🔴ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان گپ: https://gap.im/pasokhgoo_ir_bot 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈 #اطلاعرسانی #خانواده
🍀🌟🍀🌟🍀 ✅پرسش: آيا در روايات غذا درست کردنِ صاحب عزا در منزل کراهت دارد؟ 🌺پاسخ: براي خود صاحب عزا، تهيه غذا اشکالي و کراهتي ندارد ولي خوردن غذا در منزل صاحب عزا کراهت دارد ، يعني ميهمان صاحب عزا شدن کراهت دارد امام صادق(علیه السلام) مي‌فرمايد: الاکل عند اهل المصيبهًْ من عمل الجاهليهًْ و السنهًْ البعث اليهم بالطعام؛ غذا خوردن نزد مصيبت زدگان و با خرج آنان، از رفتارهاي جاهليت است و سنت پيامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرستادن غذا براي مصيبت‌زدگان است.1 1. (من لايحضره الفقيه، ج 1، ص 182) 🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot 🔴ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان گپ: https://gap.im/pasokhgoo_ir_bot 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
🥀▪️🥀▪️🥀 ☑️پرسش: چرا امام علي در چاه ميگريست؟ 🔘پاسخ: ☘️در روايتي از ميثم تمار آمده است: شبي از شب ها حضرت علي(علیه السلام) مرا به صحرا برد. از کوفه خارج شديم. به مسجد جعفي رسيديم. آن حضرت چهار رکعت نماز خواند و پس از سلام و تسبيح دست هاي خود را بلند کرد و گفت: خدايا! تو را چگونه بخوانم در حالي که بنده گناهکار تو هستم و چگونه تو را نخوانم در حالي که عاشق تو هستم. خدايا! با دستان گناه آلود و چشمان اميدوار به سويت آمده ام. خدايا! تو مالک همه نعمت هايي و من اسير خطاها هستم. آن حضرت پس از دعا به سجده رفت و صورت به خاک گذاشت و يکصد مرتبه گفت: خدايا عفوم کن. 🔸پس از اين از مسجد خارج شديم و رفتيم تا به صحرا رسيديم. حضرت علي(علیه السلام) خطي به دور من کشيد و فرمود: از اين خط بيرون نيا. مرا تنها گذاشت و رفت و در دل تاريکي گم شد. آن شب، شب تاريکي بود. پيش خودم گفتم: اي ميثم! آيا مولا و سرورت را در اين بيابان تاريک و با آن همه دشمن تنها رها کردي؟! پس در نزد خدا و پيامبر چه عذري خواهي داشت؟! 🔸پس از آن سوگند خوردم که مولايم را پيدا خواهم کرد. به دنبال آن حضرت رفتم و او را جستجو کردم. وقتي آن حضرت را از دور ديدم، به طرفش راه افتادم، وقتي که رسيدم ديدم آن حضرت تا نصف بدن به چاه خم شده است و با چاه سخن مي گويد و چاه هم با او سخن مي گويد.وقتي که آن حضرت آمدن مرا احساس کرد پرسيد: کيستي؟ گفتم: ميثم هستم. فرمود: مگر نگفتم از آن دايره پايت را بيرون مگذار؟! گفتم: نتوانستم تحمل کنم و ترسيدم که دشمنان، بر تو آسيب برسانند. پرسيدند: آيا چيزي از آنچه گفتم شنيدي؟ گفتم: نه سرورم، چيزي نشنيدم. فرمود: اي ميثم! وقتي که سينه ام از آنچه در آن دارم احساس تنگي کند، زمين را با دست مي کنم و راز خودم را به آن مي گويم و هر وقت که زمين گياه مي روياند، آن گياه از تخمي است که من کاشته ام.[ 1] ✍️توجه به چند نکته در اين رابطه ما را در درک علت و چرايي اين کار کمک خواهد کرد: 1.📌 همان‌طور که در اين روايت آمده، امام علي(ع) پيش از سخن گفتن و درد دل با چاه، مناجات و درد دلي را با خداي متعال داشته است. و اين چنين نبوده است که با درد دل کردن در چاه از خداوند غفلت نمايد. 2. 📌حرف زدن امام(ع) و درد دل کردن با چاه منافات با مخاطب قرار دادن خداوند متعال ندارد. ممکن است در عين درد دل گفتن و راز و نياز با خداوند متعال، سر در چاه فرو مي‌برده است؛ چرا که مکان و زمان راز و نياز، به خصوص هنگام مصائب بزرگ و جانکاه، در آرامش بخشيدن به انسان تأثير دارد. و ممکن است اين عمل امام موجب آرامش بيشتر او مي‌شده و اين خود نيز در مسير خداوندي است. در روايتي از امام باقر(علیه السلام) خطاب به يکي از پيروانشان نيز توصيه شده که هرگاه دلت به تنگ آمد، چاله‌اي کنده و راز خود را درون آن بازگو کن.[2] 3.📌 چنانچه در روايت آمده؛ خود ميثم تمّار از اين راز علي(علیه السلام) سر در نياورد و امام علي(علیه السلام) هم براي ميثم آشکار نکرد؛ آن‌حضرت در دل شب تاريک و به دور از ميثم با عالم ملکوت ارتباط داشت و اين ارتباط خاص آن‌حضرت است. بر اين اساس نمي‌توان گفت حضرت علي(علیه السلام) از دست غم و اندوه و مصيبت‌هايي که به او رسيده بود، به چاه پناه آورده و درد دل با چاه مي‌کرد. اين يک سرّي بود که حضرت علي(علیه السلام) نخواست براي کسي آشکار شود. ⚪️ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot ⚫️ ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان گپ: https://gap.im/pasokhgoo_ir_bot 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی ▪️ @pasokhgoo1 👈
🔳امام صادق علیه السلام: نفس المهموم لظلمنا تسبيح و همّه لنا عبادة. ▪️آنکه برای ظلمی که به ما وارد شده، اندوهگین باشد،نفسش تسبیح و حزنش عبادت است. 📖بحارالانوار، ج 44،ص 278 ⚪️ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله https://ble.im/pasokhgoo_ir_bot ⚫️ ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان گپ: https://gap.im/pasokhgoo_ir_bot 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی ▪️ @pasokhgoo1👈