360 📌
❓سوال:
سلام و وقت بخیر
ببخشید حکم پول دادن بہ فالگیر و گرفتن فال تاروت کہ الان خیلی مطرح ھست توی جامعہ و یہ سری پیشگویی ھایی از آیندہ رو مطرح می کنن از نظر مراجع چی ھست ؟
آیت اللہ سیستانی
✅پاسخ:
سلام علیکم وقت بخیر
باتوجه به اینکه پول گرفتن برای چنین اموری جایز نیست
پول دادن هم جایز نیست.
#احکام #پاسخگویی
#موعظه_حسنه
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
361 📌
❓سوال:
سلام؛ فرق اجیر با وکیل با توجه به نظریات و توضیحات شهید اول و شهید ثانی در کتاب لمعه چیست؟
✅پاسخ:
سلام علیکم
شهید اول[1] و ثانی[2] در کتاب لمعه و شرح آن، «اجاره» را اینگونه تعریف کردند: اجاره عقدی است برای تملک و به ملکیت در آوردن منفعت معین، در مقابل عوض مشخص.[3] برخی نیز متن عبارت آنها را چنین ترجمه کردند: اجاره یعنی واگذاری منفعت مِلک یا منفعت فعالیتهای بدنی خود به دیگری در برابر اجرت و مُزد معیّن.[4]شهید اول در تعریف «وکالت» گفت: وکالت نیابت نمودن، یا طلب نیابت نمودن در تصرف است، اما شهید ثانی قید بالذات را اضافه کرد.[5]در تعبیرات این دو شهید، هر چند به تفاوت ماهیت این دو(اجاره و وکالت)[6] اشارهای نشده، اما میتوان از تعبیر شهید ثانی در اضافه نمودن قید بالذات به تعریف شهید اول، چنین استنباط نمود که تفاوت اجاره و وکالت این است که وکالت ماهیتاً و ذاتاً نیابت است؛ یعنی وکیل در اموری که موکل به او واگذار کرده نایب موکل است؛ ولی اجاره ماهیتاً و ذاتاً واگذاری منفعت فعالیت بدنی یا منفعت ملک به دیگری است؛ هر چند اجاره ممکن است مستلزم نیابت باشد؛ یعنی عمل اجیر به نوعی نیابت از مؤجر باشد؛و به همین جهت شهید ثانی در توضیح قید بالذات میگوید با این قید، مضاربه، مساقات و مزارعه خارج میشود و وکالت از مضاربه، مساقات و مزارعه تمایز مییابد،[7] ولی همانگونه که توضیح دادیم به نظر میرسد با این قید میتوان گفت تفاوت اجاره و وکالت نیز روشن میشود.
[1]. «زندگی نامه شهید اول»، 15631.
[2]. «زندگی نامه شهید ثانی»، 15632.
[3]. «الإجارة و هی العقد على تملک المنفعة المعلومة بعوض معلوم». عاملى،(شهید ثانى)، زین الدین بن على، الروضة البهیة فی شرح اللمعة الدمشقیة، شارح، کلانتر، سید محمد، ج4، ص 327، قم، کتابفروشى داورى، چاپ اول، 1410ق. برای اطلاع بیشتر، ر. ک: «اجیر شدن و محدودیت روزی»، 57936؛ «تفاوت جعاله با اجاره»، 21090؛ «مشروعیت اجاره»، 21171.
[4]. ر.ک: عاملى(شهید اول)، محمد بن مکى، اللمعة الدمشقیة فی فقه الإمامیة، محقق، مصحح، مروارید، محمد تقى، مروارید، على اصغر، ص 155، بیروت، دارالتراث، الدار الإسلامیة، چاپ اول، 1410ق؛ طباطبایى یزدی، سید محمد کاظم، العروة الوثقى(المحشّٰى)، محقق، مصحح، محسنى سبزوارى، احمد، ج 5، ص 7، قم، دفتر انتشارات اسلامى، چاپ اول، 1419ق.
[5]. “الوکالة” بفتح الواو و کسرها و هی استنابة فی التصرف بالذات. الروضه البهیه، ج 4، ص 367. برای اطلاع بیشتر، ر. ک: «تعریف وکالت از نگاه شیعه و اهل سنت»، 55736؛ «عقد وکالت از نگاه فقه»، 21170.
[6]. البته به تفاوت این دو از نظر آثار مثلا لازم بودن اجاره و جایز بودن وکالت تصریح شده است.
[7]. شهید ثانی پس از اضافه نمودن قید بالذات میگوید: «لئلا یرد الاستنابة فی نحو القراض، و المزارعة، و المساقاة». الروضة البهیة فی شرح اللمعة الدمشقیة، ج 4، ص 367.
اسلام کوئیست
#احکام #پاسخگویی
#موعظه_حسنه
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
هدایت شده از 💖 همسرانه حوایِ آدم 💖
🌸🌱🌹
اعمال شب و روز #دحو_الارض
جهت مطالعه اعمال و دعاها بصورت کامل کلیک کنید
#التماس_دعا
💞 به ڪآناڷ #همسرانه حــۏاے آدݦ بپیوندید↙️
❤️ @havayeadam 💚
هدایت شده از 💖 همسرانه حوایِ آدم 💖
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 چرا #اعدام_نکنید ؟
#قانون_را_اجرا_کنید
اگر قانونیه پس #اعدام_کنید
🔺 دوست دارید یک نفر از خانواده شما تحت حمله ی این آدم کش ها قرار بگیره؟
که هیچ ارزشی برای امنیت و اسایش و جان شما قائل نیستند؟
🔺جان کشته شدگان، مال مردم این وسط چی میشه پس؟
💞 به ڪآناڷ همسرانه حــۏاے آدݦ بپیوندید↙️
❤️ @havayeadam 💚
362 📌
❓سوال:
سلام وقت بخیر
ببخشید برای سلامتی جنین و اینکه بعد از به دنیا آمدن پرهیزکار باشن چه دعا و یا ذکری توصیه شده؟
با تشکر
✅پاسخ:
سلام وقت شما هم بخیر
این آیات (آیه 35 الی 37 آل عمران) رو بر کاغذ پاک بنویسید با جوهر پاک (گلاب و زعفران)
و همراه زن حامله باشد تا حمل از بلیات محفوظ باشد به اذن الهی.
إِذْ قالَتِ امْرَأَتُ عِمْرانَ رَبِّ إِنِّي نَذَرْتُ لَکَ ما في بَطْني مُحَرَّراً فَتَقَبَّلْ مِنِّي إِنَّکَ أَنْتَ السَّميعُ الْعَليمُ35فَلَمَّا وَضَعَتْها قالَتْ رَبِّ إِنِّي وَضَعْتُها أُنْثي وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِما وَضَعَتْ وَ لَيْسَ الذَّکَرُ کَالْأُنْثي وَ إِنِّي سَمَّيْتُها مَرْيَمَ وَ إِنِّي أُعيذُها بِکَ وَ ذُرِّيَّتَها مِنَ الشَّيْطانِ الرَّجيمِ36فَتَقَبَّلَها رَبُّها بِقَبُولٍ حَسَنٍ وَ أَنْبَتَها نَباتاً حَسَناً وَ کَفَّلَها زَکَرِيَّا کُلَّما دَخَلَ عَلَيْها زَکَرِيَّا الْمِحْرابَ وَجَدَ عِنْدَها رِزْقاً قالَ يا مَرْيَمُ أَنَّي لَکِ هذا قالَتْ هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَرْزُقُ مَنْ يَشاءُ بِغَيْرِ حِسابٍ37
#احکام #پاسخگویی
#موعظه_حسنه
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
363 📌
❓سوال:
سلام آیا دعا گرفتن واسه طرف که اخلاق اش خوب بشه گناه مرتکب شدیم چون خیلی بد اخلاق هست
✅پاسخ:
سلام علیکم
تمسک به دعا در این امور و امور زندگی خوب و مطلوب است.
اما در کنار دعا باید اقدام عملی هم کرد. و خودش شخص نیز باید بخواهد که به این سمت حرکت کند.
اقدام عملی از قبیل آگاهی دادن به عواقب بداخلاقی، آگاهی دادن به آثار خوش اخلاقی، و یادگیری مدیریت خشم و ناراحتی، تمرین بر کنترل نفس و اخلاق بد
اگر منظور شما دعای واقعی نیست بلکه طلسم و سحر و این دست موارد است، مطلقا حرام است.
#احکام #پاسخگویی
#موعظه_حسنه
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
کدام قسمت بازاریابی شبکه ای حرام است؟.mp3
14.72M
364 📌
#بازاریابی_شبکه_ای
❓سوال:
کدام قسمت از فعالیت های بازاریابی شبکه ای قانونی و شرعی است
و کدام قسمت غیر قانونی و حرام است؟
✅پاسخ:
توسط حجت الاسلام مهدی مهدوی
بصورت مشروح بر اساس نامه شورای نگهبان و فتوای مقام معظم رهبری در صوت فوق.
کامل گوش کنید.
🔸 در صورت دانلود نشدن به این لینک مراجعه کنید
https://eitaa.com/pasokhha/1018
#احکام #پاسخگویی
#موعظه_حسنه
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
موعظه | پاسخگویی به سوالات دینی
364 📌 #بازاریابی_شبکه_ای ❓سوال: کدام قسمت از فعالیت های بازاریابی شبکه ای قانونی و شرعی است و کدام ق
14496394590814deqikvpakqvlncjactui4hbo3.pdf
136.2K
✅ فایل pdf
آیین نامه اجرایی چگونگی صدور و تمدید پروانه کسب
و نحوه نظارت بر افراد صنفی در فضاي مجازي
در صورت دانلود نشدن به این لینک مراجعه کنید
https://eitaa.com/pasokhha/1018
#احکام #پاسخگویی
#موعظه_حسنه
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
364 📌
❓سوال:
سلام
1. اگر کسی در نمازهاش شک داشته باشه که ذکر رکوع رو مثل ذکر سجده بگه در اینصورت تکلیف نمازهایی که خوانده چه میشود؟
2. آیا در نماز دهه اول ذی الحجه گفتن تشهد واجبه؟
3. اگر کسی نمیدونه و فقط در نماز سلام رو بگه و تشهد رو نخونه تکلیف نماز هایی که تا بحال خونده چی میشه؟
4. من با یه مشکلی مواجه شدم تازه فهمیدم که در نمازام فقط سلام رو میخوندم و تشهد رو نمیگم الان باید چیکار کنم؟
مرجع رهبری
✅پاسخ :
سلام علیکم
1. در نمازهایی که خوانده شده و گذشته است، همه محکوم به صحت هستند. اما نسبت به نمازهای پیش رو دقت کند که ذکر رکوع را بخواند.
حداقل سه مرتبه سبحان الله. یا یک مرتبه سبحان ربی العظیم و بحمده
اگر کسی اشتباها (سهوا) در رکوع ذکر سجده را می گفته و یا بالعکس ، نمازهایی که خوانده است صحیح است.
2. تشهد جزء نماز است. حالا چه نماز مستحب باشد چه واجب. در هر نمازی خواندن تشهد واجب است.
3 و 4:
ذکر تشهد در نماز واجب است.
اما واجب غیر رکنی است. و اگر کسی اشتباها (سهوا) آن را نخواند، نمازش باطل نمی شود.
پس نمازهایی که بدون تشهد خوانده اید صحیح هستند.
اما باید قضای تشهد را انجام دهید و دو سجده سهو نیز بعد از آن به جا آورید.
یعنی به تعداد همه تشهدهایی که میداند نخوانده است، باید تشهد بخواند و بعد از هر تشهد دو سجده ی سهو انجام دهد.
#احکام #پاسخگویی
#موعظه_حسنه
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
365 📌
🚩حکم دو بار خوردن پیشانی به مهر!
#سجده
#دوبار_خوردن_پیشانی_به_مهر
❓سوال:
اگر هنگام سجده، پیشانیمان دو بار به مهر بخورد، آیا دو سجده شمرده میشود؟
✅پاسخ :
اگر پیشانی بیاختیار از جای سجده بلند شود، اگر ممکن است نباید بگذارد دوباره به جای سجده برگردد، و این یک سجده حساب میشود، چه ذکر سجده را گفته باشد یا نه. حال اگر نتواند سر را نگهدارد و بی اختیار دوباره به جای سجده برسد، روی هم یک سجده حساب شده و اگر ذکر نگفته باشد، باید بگوید و چون بىاختیار بوده سبب بطلان نماز نمىشود.
ضمائم: پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[1]
🔸حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
اگر سر بىاختیار برگشته و به مهر رسیده یک سجده حساب مىشود و چون بىاختیار بوده سبب بطلان نماز نمىشود.
🔸حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
هرگاه پیشانی بی اختیار از جای سجده بلند شود و برگردد، یک سجده حساب میشود، چه ذکر سجده را گفته باشد یا نه، ولی اگر اختیاراً آن را بردارد اگر قبل از ذکر و از روی عمد باشد نمازش باطل است و الا اشکال ندارد.
🔸حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
اگر پیشانی بیاختیار از جای سجده بلند شود، چنانچه ممکن باشد باید نگذارد دوباره به جای سجده برسد، و این یک سجده حساب میشود ـ چه ذکر سجده را گفته باشد یا نه ـ و اگر نتواند سر را نگهدارد و بی اختیار دوباره به جای سجده برسد، همان یک سجده حساب میشود، ولی اگر ذکر نگفته باشد احتیاط مستحب آن است که آن را بگوید، ولی باید به قصد قربت مطلقه باشد و قصد جزئیت نکند.
🔸حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
اگر پیشانی بی اختیار از جای سجده بلند شود، چنانچه ممکن باشد باید نگذارد دوباره به جای سجده برسد، و این یک سجده حساب میشود، چه ذکر سجده را گفته باشد یا نه و اگر نتواند سر را نگهدارد و بی اختیار دوباره به جای سجده برسد، روی هم یک سجده حساب میشود و اگر ذکر نگفته باشد، باید بگوید.
📚 منابع:
[1]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنهای، سیستانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست.
#احکام #پاسخگویی
#موعظه_حسنه
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
هدایت شده از 💖 همسرانه حوایِ آدم 💖
🕯راوی کرببلایم ، جگرم میسوزد
🍂سوز زهرست که پا تا به سرم میسوزد
🕯زهر تسکین شده بر آتش جان و جگرم
🍂از جفا سوخته مادر همه ى بال و پرم
#شهادت_امام_محمد_باقر (ع)🥀
#تسلیت_باد🏴
💞 به ڪآناڷ #همسرانه حــۏاے آدݦ بپیوندید↙️
◼️ @havayeadam ◼️
366 📌
❓سوال:
سلام
1-سجده شکر به چه صورت است؟
2-نگاه مرد به بدن مرد بدون لباس چه حکمی دارد؟
✅پاسخ :
سلام علیکم
1. برای سجده شکر، صرف قرار دادن پیشانی روی زمین همراه با نیّت، کافی است و احتیاط مستحب آن است که بقیۀ مواضع سجده هم بر زمین قرار بگیرد و مستحب است ساعدها و سینه را بر زمین بچسباند و گفتن ذکر در سجدۀ شکر شرط نیست، گرچه مستحب است سه مرتبه یا بیشتر بگوید: شکراً لِله.
2. نگاه مرد به بدن مرد و زن به بدن زن، تا چه حدودى جايز است؟
همه مراجع:
اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد، مى توانند به تمام بدن يكديگر [به جز عورت] نگاه كنند.[۱]
۱]. توضيح المسائل مراجع، م۲۴۳۶ و ۲۴۳۸؛ العروة الوثقى، ج۲، النكاح م۲۸؛ نورى، توضيح المسائل، م ۲۴۳۲ و ۲۴۳۴؛ وحيد، توضيح المسائل، م ۲۴۴۵ و ۲۴۴۷ و خامنه اى، استفتاء، س ۴۸۷.(احكام نگاه و پوشش، پرسمان).
#احکام #پاسخگویی
#موعظه_حسنه
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha