هدایت شده از 💖 همسرانه حوایِ آدم 💖
#یادآوری_احکام_روزه
‼️ احکام نموداری روزه زن باردار یا شیرده (زن بارداری که زایمانش نزدیک است)
#احکام_نموداری #احکام_نموداری_روزه_زن_باردار #روزه_زن_شیرده
💞 دوستانت رو به ڪآناڷ #همسرانه حــۏاے آدݦ دعوت کن 🌱↙️
❤️ @havayeadam 💚💕
هدایت شده از 💖 همسرانه حوایِ آدم 💖
#یادآوری_احکام_روزه
🔸افراد معاف از روزه (قسمت اول)
پرسش:
حكم روزه دختراني كه تازه به سن تكليف ميرسند و روزه گرفتن برايشان بسيار سخت است چيست؟(1)
پاسخ: آیات عظام
خويي، مكارم:
اگر قادر به روزه گرفتن نباشد روزه بر او واجب نيست اما بايد براي هر روز يك مد طعام به فقير بدهد و اگر تا رمضان آينده قادر بر قضاي آن هم نباشد قضا نيز ندارد و اگر تا رمضان آينده توانست بايد آنرا قضا كند.
تبريزي: روزه بر او واجب نيست اما بايد براي هر روز يك مد طعام به فقير بدهد و هر وقت توانست به احتياط واجب بايد آنرا قضا كند.
فاضل، صافي، بهجت: روزه بر او واجب نيست اما بعدا قضاي روزه را بگيرد و كفاره ندارد.
خامنه اي: بايد روزه بگيرد اما هر وقت دچار حرج و مشقت شد ميتواند افطار كند و در مورد تشنگي به احتياط واجب به مقدار ضرورت اكتفا كند و در بقيه روز امساك كند و در هر صورت بعدا بايد روزه را قضا نمايد.
سيستاني: بايد روزه را بگيرد اما اگر غير قابل تحمل شد ميتواند بخورد و بياشامد اما به احتياط واجب به مقدار رفع ضرورت اكتفا كند اما تا افطار بايد از مبطلات پرهيز كند و بايد روزه را قضا نمايد اما كفاره ندارد.
شبيري: لازم نيست روزه بگيرد اما بايد آنرا قضا كند و اگر قضاي روزه را بدون عذر تا رمضان آينده انجام نداد به فتوا و اگر با عذر انجام نداد به احتياط بايد يك مد طعام به فقير بدهد.
پاورقي:
1- بهجت: وسيله، م 1140؛ فاضل: جامع المسائل، ج 1، س 568؛ صافي، جامع الاحكام، ج 1، س 486؛ خامنهاي: سايت؛ خوي: صراه النجاه، ج 1، س 1182؛ مكارم، رساله، پاورقي م 1909؛ تبريزي: استفتائات جديد، ج 2، س 567؛ سيستاني، رساله جامع، م 1960؛ شبيري: رساله، م 1753 و 1712؛ خامنهاي: احكام روزه، م 13.
💞 دوستانت رو به ڪآناڷ #همسرانه حــۏاے آدݦ دعوت کن 🌱↙️
❤️ @havayeadam 💚💕
هدایت شده از 💖 همسرانه حوایِ آدم 💖
#یادآوری_احکام_روزه
روزه مسافر
🔸روزه مسافری که هنگام خواب به وطن رسیده:
پرسش:
فرموده ايد که شخص مسافري که به وطن بر مي گردد اگر قبل از ظهر به وطن برسد و نيت روزه رمضان کند روزه وي صحيح مي باشد. حال اگر اين شخص قبل از ظهر به وطن برسد وليکن خواب بوده است ومثلا بعد از ده دقيقه از خواب بيدار شده است و الان نيت روزه مي کند ايا روزه وي صحيح است؟
پاسخ:
خامنه اي: در فرض سوال که بخشي از روز را بدون نيت سپري کرده بنا براحتياط واجب بايد آن روز را روزه بگيرد و قضاي آن را نيز بجا آورد. (دفتر تهران)
مکارم: هرگاه بعد از ظهر نيت روزه کرده ،کفايت نمي کند مگر اينکه قبل از خواب اين نيت را داشته باشد. ش197465
زنجاني: چنانچه ولو به صورت ارتکازي نيت داشته که با رسيدن به وطن روزه بگيرد، روزه اش صحيح است .ش10051
🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺
🔸 شک در رسیدن مسافر به وطن قبل از ظهر:
پرسش:
شخصي در ماه مبارک رمضان به وطن مي رسد ولي شک دارد که در هنگام اذان ظهر رسيده است و يا بعد از اذان؛ آيا روزه آن روز او صحيح است (به عبارت ديگر، بين استصحاب عدم وصول به وطن در هنگام اذان ظهر و استصحاب عدم زوال هنگام رسيدن به وطن ، کدام يک مقدم است؟
پاسخ:
خامنه اي: در فرض مذکور روزه صحيح است .ش 560851
زنجاني: بنا بر عدم وصول بگذارد.ش10098
🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻
🔸 شک در رسیدن مسافر به وطن قبل از ظهر به جهت خواب بودن:
پرسش:
شخصي در ماه مبارک مسافر بوده است و در حين برگشت به وطن خوابش ميرود لذا وقتي از خواب بيدار ميشود که به وطن رسيده است و شک دارد که هنگام اذان در وطن بوده است و يا خارج از وطن آيا روزه او صحيح است؟
پاسخ:
خامنه اي: روزه آن روز صحيح نيست. شماره استفتاء 553004
مکارم: روزه ندارد. ش197465
زنجاني: روزه اش صحيح نيست.ش10051
🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻
🔸شک به خارج شدن از حد ترخص بعد از اذان:
پرسش:
شخصي در ماه رمضان به قصد مسافرت از شهر خود خارج شده و بعد از اين که از شهر و حد ترخص مي گذرد شک مي کند که آيا اين خروج از شهر و يا حد ترخص بعد از اذان بوده است ويا قبل ازاذان آيا روزه اين شخص صحيح است؟
پاسخ:
خامنه اي: روزه صحيح نيست.
مکارم: روزه او صحيح است. ش196420
زنجاني: بلي.ش9967
صافي: در فرض سوال احتياط اتمام روزه و قضا آن است.ش113617
منبع: استفتائات کتبي مرکز ملي پاسخگويي به سؤالات ديني
💞 دوستانت رو به ڪآناڷ #همسرانه حــۏاے آدݦ دعوت کن 🌱↙️
❤️ @havayeadam 💚
هدایت شده از 💖 همسرانه حوایِ آدم 💖
#یادآوری_احکام_روزه
🔸 خوردن و آشامیدن
پرسش:
حكم خوردن و آشاميدن به صورت سهوي و غير عمد در روزه چيست؟
پاسخ:
همه مراجع: اگر روزه دار سهواً چيزي بخورد يا بياشامد، روزه اش باطل نميشود و فرقي بين روزه واجب يا مستحب نيست. (1)
پاورقي:
1- توضيح المسائل16 مرجع، م 1575.
🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻
🔸تزریق سرم برای روزه دار
پرسش:
حكم تزريق سرم براي روزه دار چيست؟(1)
پاسخ:
سبحاني، وحيد، تبريزي: احتياط واجب آن است كه روزه دار از استعمال سرم غذايي و تقويتي خوداري كند.
شبيري: بايد از سرمي كه به عنوان غذا استفاده ميشود خودداري كند.
خامنه اي: بنابر احتياط واجب، بايد از تزريق سرم خودداري كند.
مكارم: جايز نيست.
، سيستاني،صافي،: استفاده از سرم اشكالي ندارد.
پاورقي:
1- توضيح المسائل 16مرجع، م 1576؛ منهاج الصالحين ج 1 كتاب الصوم التاسع؛ شبيري استفتائات روزه س 29؛ فاضل، رساله، م 1630 – استفتائات جديد، تبريزي، ج 2، س 572؛ مكارم، رساله، م 1339؛ خامنه اي، اجوبه، س 767؛ سيستاني رساله جامع ج 1، م 1958. صافي:جامع الاحكام، ج 1س473
🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻
🔸فرو بردن اخلاص دهان و سینه و دماغ
پرسش:
حكم فرو بردن اخلاط سر و سينه براي روزه دار چيست؟(1)
پاسخ:
الف: اگر به فضاي دهان نرسيده باشد:
همه مراجع: براي روزه اشكالي ايجاد نميكند.
ب: اگر داخل فضاي دهان شود:
سيستاني، شبيري، مظاهري: اشكالي ندارد و روزه را باطل نميكند.
اراکي: نبايد آن را فرو ببرد.
امام، خامنه اي، تبريزي، خوئي، وحيد، مكارم، صافي، گلپايگاني، سبحاني، بهجت، فاضل، نوري: بنا بر احتياط واجب نبايد آن را فرو ببرد.
پاورقي:
1- توضيح المسائل 16 مرجع، م 1580.
💞 دوستانت رو به ڪآناڷ #همسرانه حــۏاے آدݦ دعوت کن 🌱↙️
❤️ @havayeadam 💚
515 📌
#روزه
❓سوال:
سلام
اگه کسی سهشنبهبخواد از تهران بره کرج، قصد ده روزه هم بکنه، سهشنبه هم بخواد روزهی پیشواز رو بگیره، باید بعداز اذان ظهر ازتهران حرکت کنه یا چون میخواد قصد ده روزه بکنه صبح هم میتونه بره؟
✅پاسخ:
سلام علیکم
بله باید بعد از اذان ظهر حرکت کنند
حتی اگه بخوان قصد ده روز کنند. چون قصد ده روز رو از وقتی که وارد مقصد میشوند باید انجام بدن.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
515 📌
#کلام
#غیب
#شهادت
❓سوال:
سلام طاعات و عبادادتون قبول باشد. اگر میشه نسبی بودن غیب و شهادت را با یک مثال توضیح دهید.ممنون
✅پاسخ:
سلام علیکم
غیب و شهادت در کلام استاد علامه شهید مطهری (ره) :
غیب و شهادت
جهان بینی توحیدی اسلامی، جهان را مجموعی از غیب و شهادت می داند، یعنی جهان را تقسیم می كند به دو بخش: جهان غیب و جهان شهادت. در خود قرآن كریم مكرّر از غیب و شهادت، خصوصا از غیب، یاد شده است. ایمان به «غیب» ركن ایمان اسلامی است:
اَلَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ [1].
آنان كه به غیب ایمان می آورند.
وَ عِنْدَهُ مَفاتِحُ اَلْغَیْبِ لا یَعْلَمُها إِلاّ هُوَ [2].
خزائن غیب نزد اوست و جز او كسی به آنها آگاه نیست.
غیب یعنی نهان. غیب یا نهان دو گونه است: نسبی و مطلق. غیب نسبی یعنی چیزی كه از حواسّ یك نفر به علّت دور بودن او از آن یا علّتی نظیر این، نهان است، مثلا برای كسی كه در تهران است، تهران شهادت است و اصفهان غیب است، امّا برای كسی كه در اصفهان است، اصفهان شهادت است و تهران غیب است.
مجموعه آثار شهید مطهری . ج2، ص: 138
در قرآن كریم در مواردی كلمه ی غیب به همین مفهوم نسبی آمده است، مثل آنجا كه می فرماید:
تِلْكَ مِنْ أَنْباءِ اَلْغَیْبِ نُوحِیها إِلَیْكَ [3].
اینها از جمله خبرهای غیب است كه بر تو وحی می كنیم.
بدیهی است كه قصص گذشتگان برای مردم این زمان غیب است، امّا برای خود آنها شهادت است.
ولی در مواردی دیگر قرآن كریم كلمه ی غیب را به حقایقی اطلاق می كند كه «نادیدنی» است. فرق است میان واقعیّتی كه قابل حسّ و لمس باشد ولی به علّت دوری یا مانع، دیده نشود- آنچنان كه اصفهان از كسانی كه در تهران هستند نهان است- و میان واقعیّتهایی كه به علّت نامحدودی و غیر مادّی بودن، قابل احساس به حواسّ ظاهره نیست و به این اعتبار نهان است. بدیهی است آنجا كه قرآن مؤمنان را توصیف می كند كه به «غیب» ایمان دارند، مقصود غیب نسبی نیست، به غیب نسبی همه ی مردم- اعمّ از كافر و مؤمن- ایمان و اعتراف دارند. همچنین آنجا كه می فرماید: «وَ عِنْدَهُ مَفاتِحُ اَلْغَیْبِ لا یَعْلَمُها إِلاّ هُوَ» كه اطّلاع بر غیب را منحصر به ذات حق می كند، مقصود غیب مطلق است و با غیب نسبی سازگار نیست. آنجا كه غیب و شهادت با یكدیگر ذكر می شوند، مثلا می فرماید: «عالِمُ اَلْغَیْبِ وَ اَلشَّهادَةِ هُوَ اَلرَّحْمنُ اَلرَّحِیمُ » [4] او دانای نهان و پیداست، او بخشنده و مهربان است، یعنی دانای محسوس و نامحسوس است، باز ناظر به غیب نادیدنی است نه غیب نسبی.
رابطه ی این دو جهان (جهان غیب و جهان شهادت) چگونه است؟ آیا جهان محسوس مرزی دارد و ورای این مرز جهان غیب است؟ مثلا از اینجا تا پشت بام آسمان، جهان شهادت است و از آن به بعد جهان غیب است؟ بدیهی است كه این گونه تصوّرات، عامیانه است. با این فرض كه مرزی جسمانی دو جهان را از هم جدا كند، هر دو جا شهادت و هر دو جهان جسمانی و مادّی خواهد بود رابطه ی غیب و
مجموعه آثار شهید مطهری . ج2، ص: 139
شهادت را با تعبیری مادّی و جسمانی نمی توان توضیح داد. حدّ اكثر تعبیری كه مطلب را به ذهن نزدیك كند این است كه بگوییم شبیه رابطه ی اصل و فرع یا شخص و سایه است، یعنی این جهان به منزله ی انعكاسی از آن جهان است. از قرآن چنین استنباط می شود كه هر چه در این جهان است «وجود تنزّل یافته ی» موجودات جهان دیگر است.
آنچه در آیه ی سابق الذّكر، «مفاتح» نامیده شده در آیه ی دیگر «خزائن» نامیده شده است:
وَ إِنْ مِنْ شَیْ ءٍ إِلاّ عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلاّ بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ [5].
هیچ چیزی نیست مگر آنكه خزانه ها و اصلهای آن نزد ماست. از آن فرود نمی آوریم مگر به اندازه ی معیّن.
به این حساب است كه قرآن همه چیز، حتّی اشیائی نظیر سنگ و آهن را «نازل شده» تلقّی می كند:
وَ أَنْزَلْنَا اَلْحَدِیدَ [6].
ما آهن را فرود آوردیم.
بدیهی است كه منظور این نیست كه همه ی اشیاء و از آن جمله آن را از مكانی به مكانی دیگر انتقال داده ایم. آری، آنچه در این جهان است «حقیقت» و «اصل» و «كنه» آن در جهانی دیگر است كه جهان غیب است و آنچه در آن جهان است «رقیقه» اش، «ظلّ» و «سایه» اش، مرتبه ی تنزّل یافته اش در این جهان است [7].
چرخ با این اختران، نغز و خوش و زیباستی*صورتی در زیر دارد آنچه در بالاستی صورت زیرین اگر با نردبان معرفت*بر رود بالا همی با اصل خود یكتاستی صورت عقلی كه بی پایان و جاویدان بود*با همه و بی همه مجموعه و یكتاستی این سخن را در نیابد هیچ فهم ظاهری*گر أبو نصرستی و گر بوعلی سیناستی
مجموعه آثار شهید مطهری . ج2، ص: 140
قرآن همچنانكه تحت عنوان «غیب» نوعی ایمان و بینش را درباره ی هستی عرضه می دارد و لازم می شمارد، احیانا تحت عناوین دیگر این مطلب را بیان می كند، از قبیل ایمان به «ملائكه» یا ایمان به رسالت رسل (ایمان به وحی) :
قسمت دوم در پست بعدی : 👇👇👇
قسمت دوم پاسخ به سوال :
❓سوال:
سلام طاعات و عبادادتون قبول باشد. اگر میشه نسبی بودن غیب و شهادت را با یک مثال توضیح دهید.ممنون
ادامه پاسخ:
آمَنَ اَلرَّسُولُ بِما أُنْزِلَ إِلَیْهِ مِنْ رَبِّهِ وَ اَلْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللّهِ وَ مَلائِكَتِهِ وَ كُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ [8].
پیامبر و مؤمنان به آنچه بر پیامبر فرود آمده ایمان دارند. همه ایمان دارند به خدا و فرشتگانش و كتابهایش و فرستادگانش.
وَ مَنْ یَكْفُرْ بِاللّهِ وَ مَلائِكَتِهِ وَ كُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ وَ اَلْیَوْمِ اَلْآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالاً بَعِیداً [9].
آن كس كه به خدا و فرشتگانش و كتابهایش و پیامبرانش و روز بازپسین كفر بورزد گمراه شده، گمراه شدن دوری.
در این دو آیه، ایمان به كتابهای خدا مستقلّا ذكر شده است. اگر مقصود از این كتابها، كتابهای آسمانی بود كه بر پیامبران نازل شده است، همان ایمان به رسل كافی بود. این قرینه است كه مقصود از این كتابها حقایقی از نوعی دیگر است كه از نوع دفتر و ورقه نیست. در خود قرآن مكرّر از حقایقی نهانی و غیبی با نام «كتاب مبین» ، «لوح محفوظ» ، «امّ الكتاب» ، «كتاب مرقوم» و «كتاب مكنون» یاد شده است [10]. ایمان به این نوع كتب ماورائی، جزئی از ایمان اسلامی است.
اساسا پیامبران آمده اند كه به بشر آن گونه بینش و جهان بینی بدهند كه بشر تا آنجا كه برایش مقدور است تصوّری، هر چند مجمل، از مجموع نظام آفرینش داشته باشد. خلقت آفرینش محدود به امور حس كردنی و لمس كردنی كه در حوزه ی علوم حسّی و تجربی است، نمی باشد. پیامبران می خواهند بینش انسان را از محسوس تا معقول و از آشكار تا نهان و از محدود تا نامحدود بالا ببرند.
متأسّفانه موج اندیشه های محدود مادّی و حسّی كه از مغرب زمین برخاسته به
مجموعه آثار شهید مطهری . ج2، ص: 141
آنجا كشیده كه گروهی اصرار دارند همه ی مفاهیم عالی و وسیع و گسترده ی جهان بینی اسلامی را تا سطح محسوسات و مادّیّات تنزّل دهند.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
🔰 زمان نیّت روزههای واجب
⁉️ زمان نیّت روزههای واجب بهطور عادی چه زمانی است؟
👈 نیّت برای روزه ماه رمضان و نذر معیّن، از اول شب تا اذان صبح و برای روزه غیر معیّن (مانند روزه قضا و نذر مطلق)، از اول شب تا ظهر روز بعد است.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه |
@pasokhha
516 📌
#غیبت
#غیبت_مسئولین
❓سوال:
سلام...اگر درباره رئیس جمهور و مسئولان حرفی بزنیم ؛ درباره کارهایی که درگذشته کردن غیبت حساب میشه؟!یا اگر بگیم این کارا رو میکنن که فلان چیز اتفاق بیفته گناه هست؟یا شنیدن و بدگفتن از مسئولان غیبت و گناه است؟
✅پاسخ:
سلام علیکم
آیت الله مکارم شیرازی:
حکم غیبت مسئولین
پرسش : آیا بررسى کارهاى مسئولین نظام مقدّس جمهورى اسلامى در غیاب آن ها با عنایت به مفاد حدیث شریف «كُلُّكُمْ رَاعٍ وَ كُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِه» از نظر شرع مقدّس اسلام غیبت محسوب مى شود؟
پاسخ : غیبت هیچ کس جایز نیست، و غیبت آن است که عیب پنهانی و مخفی شخص، نزد کسی که از آن اطلاع ندارد بیان شود؛ امّا انتقادهای سازنده همراه ادب و احترام اشکالی ندارد.
(سایت معظم له)
توضیح:
غیبت در مسائل شخصی آن هم مربوط به مطالبی است که موجب ناراحتی غیبت شونده باشد. اما اگر عیب ها و انتقادات در ارتباط با حوزه کاری و مسئولیت اجتماعی افراد بیان شود و هدفی جز اصلاح کارکرد اجتماع در میان نباشد، نه تنها جنبه غیبت نخواهد داشت، بلکه نقد و تحلیل منصفانه و به دور از هر گونه حب و بغض رفتار و گفتار مسئولین، یک امر لازم برای رشد و تعالی جامعه و کشور است و برکات زیادی برای فرد و جامعه دارد و موجب اصلاح عیب آنها و بر طرف شدن نواقص کارها و برنامه هایشان می شود.
در اسلام موضوعاتی چون نصیحت (امر به معروف و نهی از منکر) ائمه مسلمین، جرح و تعدیل (تکذیب و تأیید) راویان و گواهان، نُصح مستشیر و ... وجود دارند که با کمی دقت در آنها درخواهیم یافت که امکان بروز و ظهور چنین موضوعاتی، جز با نقدها و تحلیل هایی که شاید برخی از آنها در نگاه اول، مشابه غیبت ارزیابی شوند، امکان پذیر نخواهد بود.
بر این اساس، چنین نقدها و تحلیل هایی، اگر تنها جهت شناخت وضعیت حاکم بر جامعه و تلاش برای بهبود آن باشد، ایرادی نخواهد داشت، اما اگر افرادی بخواهند در ضمن تحلیل و نقد، عقده ها و کینه های شخصی و گروهی خود را برآورده ساخته و علاوه بر سخنان لازم در یک نقد سالم، گفتاری را در ارتباط با طرف مقابل بر زبان آورند که بود و نبود آن در تحلیل انجام شده مساوی است، در برابر پروردگار مسئول خواهند بود و از آن جایی که هر فرد به درون خود آگاهی کامل دارد، شناسایی مرز بین تحلیل و غیبت در این موارد که تا حد زیادی وابسته به انگیزه افراد است، چندان دشوار نخواهد بود.
مطالعه بیشتر
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
517📌
#روزه
#وطن
❓سوال:
سلام ووقت بخیر،
درخصوص روزه برای افرادی ک دوتا وطن اختیار کردند سوال داشتم
و جابجایی بین دووطن چطوربایدباشد ک روزه صحیح باشد؟؟
ممنونم
مرجع آیت الله خامنه ای
✅پاسخ:
سلام علیکم
هنگام خروج از یک وطن باید بعد از اذان ظهر باشد
و هنگام رسیدن به وطن بعدی نیز باید قبل از اذان ظهر باشد.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
518📌
#حائض
#قرائت_قرآن
❓سوال:
سلام، مرجع: آیتاللهخامنهای
این درسته که موقع پریود خواندن هفتآیه بیشتر از قرآن کراهت داره؟
✅پاسخ:
سلام علیکم
در زیر حکم غسل، نماز جماعت، سجده زیارت عاشورا و قرآن خواندن برای حائض و مستحاضه قلیله طبق فتوای امام خامنه ای حفظه الله آمده است:
🔸س. آیا زن حائض میتواند غسل مستحبی مانند غسل جمعه انجام دهد؟
ج. مانع ندارد، بلکه مستحب می باشد.
🔸س: آيا زن در حال استحاضه قليله، مىتواند براى نماز جماعت وارد مسجد شود؟
ج) مانع ندارد.
🔸س: آيا سجده زيارت عاشورا براى خانمهايى که عذر شرعى دارند، جايز است؟
ج) اشكال ندارد.
🔸س: اگر زنى داراى عادت ماهانه حيض باشد، آيا قرآن خواندن براى آن زن جايز است؟
ج) خواندن قرآن بهجز آياتى كه سجده واجب دارد براى حائض جايز است اگر چه كراهت دارد.
منبع
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha