قسمت دوم پاسخ به سوال :
❓سوال:
سلام طاعات و عبادادتون قبول باشد. اگر میشه نسبی بودن غیب و شهادت را با یک مثال توضیح دهید.ممنون
ادامه پاسخ:
آمَنَ اَلرَّسُولُ بِما أُنْزِلَ إِلَیْهِ مِنْ رَبِّهِ وَ اَلْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللّهِ وَ مَلائِكَتِهِ وَ كُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ [8].
پیامبر و مؤمنان به آنچه بر پیامبر فرود آمده ایمان دارند. همه ایمان دارند به خدا و فرشتگانش و كتابهایش و فرستادگانش.
وَ مَنْ یَكْفُرْ بِاللّهِ وَ مَلائِكَتِهِ وَ كُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ وَ اَلْیَوْمِ اَلْآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالاً بَعِیداً [9].
آن كس كه به خدا و فرشتگانش و كتابهایش و پیامبرانش و روز بازپسین كفر بورزد گمراه شده، گمراه شدن دوری.
در این دو آیه، ایمان به كتابهای خدا مستقلّا ذكر شده است. اگر مقصود از این كتابها، كتابهای آسمانی بود كه بر پیامبران نازل شده است، همان ایمان به رسل كافی بود. این قرینه است كه مقصود از این كتابها حقایقی از نوعی دیگر است كه از نوع دفتر و ورقه نیست. در خود قرآن مكرّر از حقایقی نهانی و غیبی با نام «كتاب مبین» ، «لوح محفوظ» ، «امّ الكتاب» ، «كتاب مرقوم» و «كتاب مكنون» یاد شده است [10]. ایمان به این نوع كتب ماورائی، جزئی از ایمان اسلامی است.
اساسا پیامبران آمده اند كه به بشر آن گونه بینش و جهان بینی بدهند كه بشر تا آنجا كه برایش مقدور است تصوّری، هر چند مجمل، از مجموع نظام آفرینش داشته باشد. خلقت آفرینش محدود به امور حس كردنی و لمس كردنی كه در حوزه ی علوم حسّی و تجربی است، نمی باشد. پیامبران می خواهند بینش انسان را از محسوس تا معقول و از آشكار تا نهان و از محدود تا نامحدود بالا ببرند.
متأسّفانه موج اندیشه های محدود مادّی و حسّی كه از مغرب زمین برخاسته به
مجموعه آثار شهید مطهری . ج2، ص: 141
آنجا كشیده كه گروهی اصرار دارند همه ی مفاهیم عالی و وسیع و گسترده ی جهان بینی اسلامی را تا سطح محسوسات و مادّیّات تنزّل دهند.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
🔰 زمان نیّت روزههای واجب
⁉️ زمان نیّت روزههای واجب بهطور عادی چه زمانی است؟
👈 نیّت برای روزه ماه رمضان و نذر معیّن، از اول شب تا اذان صبح و برای روزه غیر معیّن (مانند روزه قضا و نذر مطلق)، از اول شب تا ظهر روز بعد است.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه |
@pasokhha
516 📌
#غیبت
#غیبت_مسئولین
❓سوال:
سلام...اگر درباره رئیس جمهور و مسئولان حرفی بزنیم ؛ درباره کارهایی که درگذشته کردن غیبت حساب میشه؟!یا اگر بگیم این کارا رو میکنن که فلان چیز اتفاق بیفته گناه هست؟یا شنیدن و بدگفتن از مسئولان غیبت و گناه است؟
✅پاسخ:
سلام علیکم
آیت الله مکارم شیرازی:
حکم غیبت مسئولین
پرسش : آیا بررسى کارهاى مسئولین نظام مقدّس جمهورى اسلامى در غیاب آن ها با عنایت به مفاد حدیث شریف «كُلُّكُمْ رَاعٍ وَ كُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِه» از نظر شرع مقدّس اسلام غیبت محسوب مى شود؟
پاسخ : غیبت هیچ کس جایز نیست، و غیبت آن است که عیب پنهانی و مخفی شخص، نزد کسی که از آن اطلاع ندارد بیان شود؛ امّا انتقادهای سازنده همراه ادب و احترام اشکالی ندارد.
(سایت معظم له)
توضیح:
غیبت در مسائل شخصی آن هم مربوط به مطالبی است که موجب ناراحتی غیبت شونده باشد. اما اگر عیب ها و انتقادات در ارتباط با حوزه کاری و مسئولیت اجتماعی افراد بیان شود و هدفی جز اصلاح کارکرد اجتماع در میان نباشد، نه تنها جنبه غیبت نخواهد داشت، بلکه نقد و تحلیل منصفانه و به دور از هر گونه حب و بغض رفتار و گفتار مسئولین، یک امر لازم برای رشد و تعالی جامعه و کشور است و برکات زیادی برای فرد و جامعه دارد و موجب اصلاح عیب آنها و بر طرف شدن نواقص کارها و برنامه هایشان می شود.
در اسلام موضوعاتی چون نصیحت (امر به معروف و نهی از منکر) ائمه مسلمین، جرح و تعدیل (تکذیب و تأیید) راویان و گواهان، نُصح مستشیر و ... وجود دارند که با کمی دقت در آنها درخواهیم یافت که امکان بروز و ظهور چنین موضوعاتی، جز با نقدها و تحلیل هایی که شاید برخی از آنها در نگاه اول، مشابه غیبت ارزیابی شوند، امکان پذیر نخواهد بود.
بر این اساس، چنین نقدها و تحلیل هایی، اگر تنها جهت شناخت وضعیت حاکم بر جامعه و تلاش برای بهبود آن باشد، ایرادی نخواهد داشت، اما اگر افرادی بخواهند در ضمن تحلیل و نقد، عقده ها و کینه های شخصی و گروهی خود را برآورده ساخته و علاوه بر سخنان لازم در یک نقد سالم، گفتاری را در ارتباط با طرف مقابل بر زبان آورند که بود و نبود آن در تحلیل انجام شده مساوی است، در برابر پروردگار مسئول خواهند بود و از آن جایی که هر فرد به درون خود آگاهی کامل دارد، شناسایی مرز بین تحلیل و غیبت در این موارد که تا حد زیادی وابسته به انگیزه افراد است، چندان دشوار نخواهد بود.
مطالعه بیشتر
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
517📌
#روزه
#وطن
❓سوال:
سلام ووقت بخیر،
درخصوص روزه برای افرادی ک دوتا وطن اختیار کردند سوال داشتم
و جابجایی بین دووطن چطوربایدباشد ک روزه صحیح باشد؟؟
ممنونم
مرجع آیت الله خامنه ای
✅پاسخ:
سلام علیکم
هنگام خروج از یک وطن باید بعد از اذان ظهر باشد
و هنگام رسیدن به وطن بعدی نیز باید قبل از اذان ظهر باشد.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
518📌
#حائض
#قرائت_قرآن
❓سوال:
سلام، مرجع: آیتاللهخامنهای
این درسته که موقع پریود خواندن هفتآیه بیشتر از قرآن کراهت داره؟
✅پاسخ:
سلام علیکم
در زیر حکم غسل، نماز جماعت، سجده زیارت عاشورا و قرآن خواندن برای حائض و مستحاضه قلیله طبق فتوای امام خامنه ای حفظه الله آمده است:
🔸س. آیا زن حائض میتواند غسل مستحبی مانند غسل جمعه انجام دهد؟
ج. مانع ندارد، بلکه مستحب می باشد.
🔸س: آيا زن در حال استحاضه قليله، مىتواند براى نماز جماعت وارد مسجد شود؟
ج) مانع ندارد.
🔸س: آيا سجده زيارت عاشورا براى خانمهايى که عذر شرعى دارند، جايز است؟
ج) اشكال ندارد.
🔸س: اگر زنى داراى عادت ماهانه حيض باشد، آيا قرآن خواندن براى آن زن جايز است؟
ج) خواندن قرآن بهجز آياتى كه سجده واجب دارد براى حائض جايز است اگر چه كراهت دارد.
منبع
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
519📌
#خون
#نجاست
❓سوال:
دیشب قسمتی از بدنم خونی بود شستم و با دستمال خشک کردم و دستم هم با تری دستمال کاملا خیس شده بود و دستم رو به چیزای مختلفی زدم بعدا متوجه شدم که خون بدنم با شستن پاک نشده بوده و دستمالی که بدنم رو باهاش خشک کردم خونی بوده حالا می خوام بدونم وسایلی که بهشون دست زدم حکمشون چیه؟؟؟مرجع آقای مکارم
✅پاسخ:
سلام علیکم
اگر یقین به نجاست دستمال و انتقال آن داشته باشید به احکام زیر دقت کنید و مطالعه کنید.
اما اگر شک دارید ، تکلیفی ندارید و چیزی نجس نشده است.
صورت سرایت نجاست به شئی پاک بر اثر ملاقات با شئی نجس [اسباب سرایت نجاست ]
پرسش : اگر دو چیزی که یکی پاک و دیگری نجس است با هم ملاقات کنند آیا نجاست منتقل می شود؟
پاسخ : هرگاه چيز پاكى با چيز نجسى ملاقات كند و يكى از آن دو رطوبت داشته باشد نجس مىشود، امّا اگر هر دو خشك باشند يا رطوبت بقدرى كم باشد كه سرايت نكند، پاك است (مگر در ملاقات چيزى با مرده انسان پيش از غسل دادن كه احتياط واجب اجتناب است، هرچند خشك باشد).
واسطه ها در نجاست [اسباب سرایت نجاست ]
پرسش : چنانچه شیئى با تماسّ با نجاست نجس شود، سپس خود این شىء با شىء دوّمى تماس پیدا کند و همان طور شىء دوّم با شىء سوّم و... حال این واسطه ها تا چه تعداد باعث انتقال نجاست به شىء بعدى مى شود؟
پاسخ : تا دو واسطه باعث انتقال نجاست مى شود نه بیشتر، یعنى اگر دست نجس مثلاً به دست دیگرى بخورد آن هم نجس مى شود و اگر آن، به شىء سوّمى بخورد نجس مى شود، ولى اگر شىء سوّم به چهارمى بخورد نجس نخواهد شد و به تعبیر دیگر، متنجّس اوّل و دوم سبب سرایت نجاست مى شود ولى متنجّس سوم سبب نخواهد شد. و این امر بسیارى از مشکلات باب طهارت و نجاست را حل مى کند.
پرسش : واسطه سوم که می فرمایید نجس است ولی نجس نمی کند چگونه است؟
پاسخ : این را با یک مثال ساده روشن می کنیم فرض کنید دست شخصی نجس شد و سپس خشک شد (البته عین نجاست در آن نیست) دیگری با دست تر با او دست داد، دست نفر دوم نجس می شود و هرگاه دست او خشک شد و نفر سومی با دست تر به او دست داد، دست نفر سوم هم نجس می شود ولی اگر او با شخص چهارمی دست دهد هرچند دست نفر چهارم هم تر باشد، دست او نجس نمی شود. اینجاست که می گوییم واسطه سوم نجس است ولی نجس نمی کند.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
520📌
#حکمت
#قسمت
❓سوال:
حکمت خدا و قسمت رو توضیح بدید...برای یه کاری همه مخالفت میکنن بعد میگن قسمت نبود اگه قسمت بود خودش یه جور؛جور میشد....حکمت و قسمت رو توضیح بدید
✅پاسخ:
سلام علیکم
قسمت یا تقدیر خداوند این است که بشر افعال خود را از روی اختیار انجام دهد؛ نه این که تقدیر، او را به انجام یک طرف مجبور سازد. یعنی با اینکه نظام علت و معلول در جهان حاکم است؛ کارهای بشر از روی جبر انجام نمی گیرد. بدیهی است، قضا و قدری که آزادی و اختیار در آن قرار گرفته، مانع پیشرفت و ترقی نیست و انسان را دست بسته قرار نمی دهد. بلکه او می تواند با استفاده از آزادی و حریتی که دارد هر نوع کاری را که بخواهد انتخاب کند و در تعالی و پیشرفت خود بکوشد.
انسان به هر سو که رو آورد همان قضا و قدر است که با دست خود آن را انتخاب می کند.
پس نمیشه کارهایی که خودمون با اختیار خودمون رقم می زنیم به تقدیر و قسمت ، نسبت بزنیم.
حکمت الهی وقتی است که ما تلاشمون رو کردیم اما اراده الهی بر چیز دیگری تعلق گرفته.
یعنی ما در راه رسیدن به خواسته مون از هیچ تلاش درستی فروگذار نکردیم، و همه جوانب رو رعایت کردیم
اما نمی شود.
ظلم کردن، کم کاری کردن و این جور موارد از افعال اختیاری انسان است که نسبت بخودش و دیگران موجب تغییر مسیر زندگی می شود که موجب ضمان و مسئولیت است و اینها را نمی شود گفت حکمت! الهی بلکه برخواسته از سوء اختیار انسانی است.
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
521📌
چگونگی تعیین #سال_خمسی
❓سوال:
واینکه میخوام سال خمسی مشخص کنم وخمس بدیم ولی بلد نیستم چجوری باید حساب کتاب کرد
مرجع:آیت الله مکارم شیرازی
✅سلام علیکم
برای تعیین سال خمسی به دستور زیر عمل کنید طبق فتوای آیت الله مکارم شیرازی:
چگونگی تعیین سال خمسی
پرسش : افرادی که در طول سال درآمد دارند سال خمسی آن ها چگونه معیّن می شود؟
پاسخ : اگر اولین روز درآمد را می دانند باید همان روز را اول سال خمسی قرار دهند و اگر اولین روز درآمد را نمی دانند یک روز از سال را بعنوان سال خمسی تعیین می کنند، و اگر مبلغی از هزینه زندگی زیاد بیاید در این روز خمس آن را حساب می کنند.
برای محاسبه خمس اموال:
هر سال یکبار محاسبه خمس انجام میگیرد و درهمان روزی که به عنوان سال خمسی تعیین کرده ایم.
مثلا اگر اولین درامد ما اول اردیبهشت بوده باشد، یا اینکه ندانیم چه روزی بوده و اول اردیبهشت را به عنوان سال خمسی در نظر بگیریم
هر سال در اول اردیبهشت ، خمس اموالی که از در امد سال تهیه شده و همچنین آنچه از درامد سال در ان روز مانده است باید محاسبه شود.
جزئیات محاسبه خمس رو باید طبق نظر مرجع تقلید انجام داد:
به این صفحه مراجعه کنید
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
کدام قسمت بازاریابی شبکه ای حرام است؟.mp3
14.72M
بارگذاری مجدد سوال 364 📌
#بازاریابی_شبکه_ای
❓سوال:
کدام قسمت از فعالیت های بازاریابی شبکه ای قانونی و شرعی است
و کدام قسمت غیر قانونی و حرام است؟
✅پاسخ:
توسط حجت الاسلام مهدی مهدوی
بصورت مشروح بر اساس نامه شورای نگهبان و فتوای مقام معظم رهبری در صوت فوق.
کامل گوش کنید.
🔸 منتشر کنید
✅ فایل pdf کلیک کنید
آیین نامه اجرایی چگونگی صدور و تمدید پروانه کسب
و نحوه نظارت بر افراد صنفی در فضاي مجازي
#احکام #پاسخگویی
#موعظه_حسنه
مرکز پاسخگویی موعظه | @pasokhha
522📌
#روزه
#مریضی
#خوف_مریضی
❓سوال:
سلام طاعات و عباداتت قبول من کم خونی شدید دارم دیسک کمر دارم عمل کردم ۳ سال وقتی روزه میگیرم فشارم میفتده پایین و دست و پایم یخ میشن حالت سر گیج دارم وقتی که افطار میکنم خوب نمیشم باید چکار کنم روزه بگیرم یا نه؟
✅پاسخ:
سلام علیکم طاعات و عبادات شما هم قبول حق
طبق نظر رهبری، خود مکلف اگر یقین کند که روزه گرفتن ضرر دارد یا خودش به این نتیجه برسد که خوف ضرر هست
می تواند روزه نگیرد. یا بلکه جایز نیست روزه بگیرد.
س 753: مادرم به بیماری شدیدی مبتلاست و پدرم نیز از ضعف جسمانی رنج میبرد و در عین حال هر دو روزه میگیرند که گاهی مشخص است که روزه باعث تشدید بیماری آنها میشود، تاکنون نتوانستهام آنها را قانع کنم که لااقل هنگام شدت بیماری روزه نگیرند. خواهشمندیم ما را در مورد حکم روزه آنها راهنمایی فرمایید.
ج: ملاک تأثير روزه در ايجاد بيمارى يا تشديد آن و عدم قدرت بر روزه گرفتن تشخيص خود روزه دار نسبت به خودش است و اگر بداند روزه براى او ضرر دارد يا خوف ضرر داشته باشد و در عين حال بخواهد روزه بگيرد، روزه گرفتن براى وى حرام است.
س 756: در کلیههای من سنگ جمع میشود و تنها راه جلوگیری از جمع شدن سنگ در کلیه، نوشیدن مستمر مایعات است و از آنجایی که پزشکان معتقدند که من نباید روزه بگیرم، تکلیف واجب من نسبت به روزه ماه مبارک رمضان چیست؟
ج: اگر جلوگيرى از بيمارى کليه مستلزم نوشيدن آب يا ساير مايعات در طول روز باشد، روزه گرفتن بر شما واجب نيست.
مطالعه بیشتر:
https://farsi.khamenei.ir/treatise-content?id=64
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha
523📌
#غسل شبهای رمضان
❓سوال:
سلام طاعاتتون قبول باشه ..
سوالی دارم👇
اینکه ماه مبارک ک یک شب درمیان غسل داره ک اگر تمایل ب انجام باشه...
چ زمانی مناسبتره...
دربرخی جاها شب حمام کردن رو خوب ندونستن نظر شرعی راجب ب زمان استحمام بجا کی هست .
مرجع رهبر
ممنون خداقوت
✅پاسخ:
سلام علیکم طاعات و عبادات شما هم قبول حق.
پاسخ شما از سایت امام خامنه ای حفظه الله:
غسل شب اول ماه رمضان و تمام شبهاى طاق مثل شب سوم و پنجم و هفتم. ولى از شب بيست و يكم مستحب است همه شب غسل كند، و براى غسل شب اول و پانزدهم و هفدهم و نوزدهم و بيست و يكم و بيست و سوم و بيست و پنجم و بيست و هفتم و بيست و نهم بيشتر سفارش شده است. و وقت غسل شبهاى ماه رمضان تمام شب است، و بهتر است مقارن غروب آفتاب بجا آورده شود، ولى از شب بيست و يكم تا آخر ماه بهتر است غسل را بين نماز مغرب و عشا بجا آورد. و نيز مستحب است در شب بيست و سوم غير از غسل اول شب، يك غسل هم در آخر شب انجام دهد.
مطالعه بیشتر:
https://farsi.khamenei.ir/treatise-imam-content?id=310&tid=99
احکام
پاسخگویی
مرکز پاسخگویی به سوالات دینی موعظه | @pasokhha