یک متن با نویسنده نامعلوم در فضای مجازی منتشر شده و مدعی شده: حرم و کعبه تعطیل شد و شفا دادن مریضها توسط حرم و کعبه دروغ بود و تمام اینها برای فریب مردم بود تا از آنها خمس و زکات بگیرند و...
گویا قرار بوده کعبه و حرم تولید واکسن انجام دهند و یا طی یک معجزه تمام بیماریها را ریشهکن کنند. این متنها یا توسط افرادی نوشته میشوند که هیچ شناختی از دین ندارند، یا توسط افرادی که شناخت دارند اما به دلیل دشمنی واقعیت را وارونه جلوه میدهند.
اساسا پیغمبران ص و اهل بیت ع برای چه کاری برانگیخته شدهاند؟ در قرآن اهداف مختلفی ذکر شده. از جمله تعلیم و تربیت، برپا ساختن قسط و عدل، نجات از ظلمات، بشارت و انذار، اتمامحجت و دعوت به حیات و زندگی صحیح در تمام ابعاد. پیغمبران و ائمه ع آمدند تا بگویند دروغ نگویید، غیبت نکنید، زنا نکنید. آمدند تا بگویند هرکس به هر میزان حق دارد به آنها بدهید. خمس و زکات و احکام مالی هم در راستای بر قراری عدالت و تعادل بین طبقات مختلف توسط خداوند تشریع شده و اگر همه به آن پایبند بودند حتما مشکل فقر ریشه کن میشد. پیغمبران آمدند تا بگویند اگر فرعونهای زمان حق ملتها را سلب کردند و آنها را میکشند و به آنها ستم میکنند، در مقابل آنها بایستید. بارزترین این ظلمستیزی هم عاشوراست که بزرگان در طول تاریخ آنرا ستایش کردهاند. از گاندی گرفته تا نلسون ماندلا و واشنگتن اروینگ و دیگران. حرم ائمه ع پناهگاهی برای ستمدیدگان و محلی برای همدلی مسلمین و تقویت روحیه معنوی آنان است. وجود همین حرمهاست که به مجاهدان روحیه میدهد تا در برابر داعش و پدران داعش که آمریکاییها باشند، بایستند. اگر همین حرمها نبودند ای بسا مردم به جای درگیری با کرونا، با داعش درگیر بودند. در رابطه با اثر معنویت در مسئله بیماری هم باید گفت امروز غربیها هم به تاثیر دعا و ایمان در بهبود بیماریها و افسردگی اعتراف کردهاند. کافی است به مقالات بیشمار آنها در این رابطه مراجعه کنید. اما آیا ائمه ع برای درمان بیماری معجزه نمیکنند؟ مگر اینکه کسی خود را به خواب زده باشد تا نمونه این معجزات و شفای بیماران، از کر و کور و سرطانی و فلج و ... را در حرمها و با توسل به این انوار الهی را ندیده باشد و یا نشنیده باشد.
معجزات، موارد نادر و استثنایی هستند و انسانهای گنهکار نباید توقع داشته باشند که خداوند، حاجاتشان را با معجزه بدهد بلکه خدا عموم حاجات را از طریق اسباب و علل طبیعی به هدف اجابت میرساند. و اصلا اگر غیر از این بود دیگر نامش "معجزه" نبود و مانند تمام اتفاقات و پدیدههای دیگر که برای ما به حالت عادی درآمده، تفسیر میشد. اما واقعیت این است که تمام عالم معجزات خداوند است. امام حسین ع در دعای عرفه میفرمایند:
"تو کی نبودی که بودنت دلیل بخواهد؟
تو کی غایب بودی که حضورت نشانه بخواهد؟
تو کی پنهان بوده ای که ظهورت محتاج آیه باشد؟"
تکتک اجزای جهان معجزات خداوند است. امروز دانشمندان مبحث جدیدی را بعنوان "طراحی هوشمند یا Intelligent design" مطرح کردهاند و بنا بر شواهد علمی معتقدند اجزای جهان حتما یک طراح هوشمند دارد.
اهل بیت ع همانهایی که معجزه میکنند، همواره توصیه به عقلانیت و حفظ بهداشت نمودهاند و محدودیت تردد به حرمها هم از همین عقلانیت ناشی میشود. محبت به اهل بیت ع در بین مردم مربوط به این چهل سال نیست و پیش از این هم وجود داشته و باقی خواهد ماند. چرا که مردم آثار این محبت را در زندگی خود دیده و تجریه کردهاند.
نویسنده: ساسان سروش
@pasokhtext
@pasokhtext
هدایت شده از کانال حسین دارابی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گاهی خدا در همون دکتری که میری پیشش و درمانت میکنه، تجلی میکنه
گاهی خدا
در همون مشاوری که میری پیشش تا راهنماییت کنه، تجلی میکنه
گاهی خدا
گاهی خدا
گاهی خدا........
دنبال خدا در اتفاقات عجیب و غریب نباش
حسین دارابی
@hosein_darabi
عضوشوید
آیا در قرنهای پیشین نیز راه خانه خدا بسته شده است؟
آیا بسته شدن راه حج یا عُمره بر مردم در قرنهای گذشته نیز سابقه دارد یا از ویژگیهای عصر حاضر و علامت قطعی برای قریبالوقوع بودن ظهور مهدی (عج) است؟
پاسخ:
گرچه در روایتی که یک راوی غیرموثق آن را نقل کرده آمده که امام زمان (عج) به ابن مهزیار اهوازی فرمودند که "ظهور وقتی رخ خواهد داد که راه حج بر شما (شیعیان یا اهوازیها) بسته شده، ماه و خورشید گرد هم آیند و اختران و ستارگان بر دور آنها حلقه زنند" اما این دلیل نمیشود "بسته شدن مسجدالحرام" و "تعطیلی حج یا عُمره در سالهای اخیر" یا "تعطیلی موقت طواف" به عنوان علامت قطعی نزدیکی ظهور وانمود گردد. در مقالهای دیگر به نحو مستند ثابت شده که این روایت قابل اعتماد نیست.[1]
اینکه برخی تصور میکنند تعطیلی حج یا عُمره از خصوصیات روزگار ماست، از شتابزدگی و کم اطلاعی نسبت به تاریخ ناشی می شود زیرا در منابع تاریخی آمده که راه خانه خدا، در قرنهای مختلف و به علل مختلف بسته شده است. ما در اینجا صرفا برخی از این موارد که در بازه زمانی بین سال 300 (عصر غیبت صغرا) تا 370 هجری رخ داده به صورت فهرستوار بیان می کنیم:
1 - در سال 312 هجری قرمطیان[2] در راهِ عراقیانی که با نماینده خلیفه ی عباسی بغداد برای حج آمده بودند کمین کردند و شماری از آنان را به قتل رسانده ، بقیه را تا کوفه دنبال کردند. عراقی ها در آن سال نتوانستند حج به جای آورند اما مصری ها و شامیان حج گزاردند.[3]
2 - در سال 314هـ خشکسالی و حریق عظیمی در بغداد رخ داد. رومیان به مَلَطیَه[4] حمله کردند. مردم مکه خبردار شدند که قرمطیها به سمت آنان حرکت کرده اند بنابراین از ترس قرمطیها از شهر به بیرون گریختند. در آن سال هیچکس از جانب عراق جرأت نیافت که به حج برود و خراسانیانی که برای انجام حج به عراق آمده بودند نیز بازگشتند.[5]
3 - در سال 315 هجری در کوفه میان سپاه قرمطیان و سپاه خلیفه عباسی جنگی در گرفت و این نگرانی پیش آمد که مبادا قرمطی ها به بغداد نیز حمله ببرند. در مذاکرات درباریان گفته می شد که قرمطیان راه حج را بسته اند.[6]
4 - حج در سال 317 هجری برای اولین بار در تاریخ اسلام به صورت کامل تعطیل شد که علت آن تسلط قرمطیها به رهبری ابوطاهر سلیمان بن حسن قرمطی بر مکه بود.[7]
5 - به علت سیطره قرمطی ها بر مکه ، تعطیلیِ حج کسانی که از راه عراق می رفتند (یعنی ایرانیان و عراقیان) به مدت 10 سال ادامه یافت تا در سال 327 هـ با وساطت «ابوعلی عمر بن یحیی علوی» و در ازای پرداخت «مَکس»(عوارض) ، مجددا از سر گرفته شد. این اولین بار در تاریخ اسلام بود که حاکمان مکه از حجاج برای ادای حج، عوارض می گرفتند.[8]
6 - در سال 323 هـ عده ای از عراقیان آهنگ حج کردند اما قرمطیان شمار بسیاری از آنان را به قتل رساندند. کسانی که جان سالم به در بردند نیز بدون اینکه حج به جا آورده باشند به بغداد برگشتند.[9]
7 - در سال 334هـ بخاطر نبرد بین ناصرالدوله و معزالدوله بویهی که به کشتار و ناامنی در بغداد انجامید ، کاروانها از عراق به حج نرفتند.[10]
8 - در سال 338هـ ، قرمطی ها فعالیت هایی داشتند. در این سال کسی از عراق به حج نرفت. احتمالا این بار نیز تعطیلی حج از راه عراق با اقدامات قرمطیها مرتبط بوده است.[11]
9 - در سال 357هـ رومیها به انظاکیه حمله بردند. همچنین در شامات میان شریف بن سیف الدوله و پسرعمویش ابوفراس جنگ روی داد. در همین سال محمد بن عبدالله عباسی که مورد احترام کافور اخشیدی بود ، با ادعای مهدویت از مصر به عراق رفت و عده ای از دیلمیان با او بیعت کردند اما خلیفه المطیع لله او را دستگیر کرد و بینی اش را برید. در این سال کسی از شام و مصر به حج نرفت و بسیاری از کسانی که از جاهای دیگر به حج رفته بودند نیز از گرسنگی و بیماری جان دادند ... بقیه مقاله و پانوشتها را در لینک زیر مطالعه فرمایید:
http://arabi-maleki.blogfa.com/post/528
عضویت در کانال پاسخ متنی به شبهات در پیامرسان های ایتا و تلگرام:
@pasokhtext
@pasokhtext
بسم الله الرحمن الرحیم
#شفا_در_حرم
برخی از مخالفان تشیع به ویژه با توجه به بسته شدن حرمها این اشکال را مطرح کردهاند که "اگر حرمها به قول شما شیعیان دوای دردها و شفاخانهاند چرا در این روزهای #کرونازده مثل گذشته به حرمها نمیروید تا شفا بگیرید و دردتان دوا شود؟".
🌅پاسخ آن از نظر مومنانی که اندیشه و زیست ایمانی داشتهاند روشن است:
✅ شیعیان همین اعتقاد را به موجب آیات قرآن و روایات درباره خدا دارند؛ ایشان باور دارند که خداوندِ قاضی الحاجات دستور داده است که او را بخوانیم تا اجابتمان کند: "ادعونی استجب لکم"؛ و باور دارند که خداوندِ شافی هرگاه بندگان مریض میشوند شفایشان میدهد: " و اذا مرضت فهو یشفین". اما در عین حال هم باور دارند که خداوندِ قاضی الحاجات و شافی، ممیت یعنی میراننده نیز است و دیر یا زود، به صورت فردی یا جمعی جان تک تک آدمیان را خواهد ستاند و ایشان را به سوی خود سیر خواهد داد؛ و نیز باور دارند که غایتِ خداوندِ ارحم الراحمین در دل فراز و فرودهای زندگیِ فردی و جمعی، معطوف کردن بندگان به خودش است تا بدینوسیله به او تقرب بجویند و از کانِ رحمتش بیحصر و عدد بهرهمند گردند؛ و همچنین معتقداند که خداوند این تقرب را بهگونه جبری بر بندگان تحمیل نمیکند، بلکه همواره ایشان را در شرایطِ عدمِ قطعیت قرار میدهد تا از سویی چشمی بر اسباب طبیعی داشته باشند و از سویی دستی به دعا بگشایند؛ روزی را در حرفهها قرار میدهد؛ اما این حرفهها گاه از کار میافتند و گاه بیش از حد انتظار ثمر میبخشند. شفا را در دواء قرار میدهد، اما دواها گاه بیاثر میشوند و گاه پرثمر. سلامت را در پرهیز از مخاطرات قرار میدهد؛ اما گاه خطرگریزی به مخاطرهی بزرگتر میانجامد. همه از رحمت اوست: هم قرار دادن اسباب و هم قرار دادن انسان در جایگاه عدم قطعیت؛ او میخواهد بندگانش اولا با توجه به نیازمندی خود به اسباب و ثانیا با توجه به عدم قطعیت اسباب به عجز خود اعتراف کنند و رو به سوی او آورند و با چشمِ امید او را بخوانند.
✅اما داستانِ بندگی در اینجا تمام نمیشود بلکه از اینجا شروع میشود: حال که رو به سوی او آوردیم باید بندگی را با چند بینش و کنش ادامه دهیم:
اولا امیدوارم باشیم و اگر ایمانمان قویتر است یقین داشته باشیم که حاجتمان برآورده است. ثانیا تسلیم باشیم و بدانیم که هر آنچه او انجام میدهد، خواه استجابت و خواه عدم استجابت، از روی رحمت او به نفع و صلاح ما بوده است.
بنابراین مومن، در انتظار استجابت دعا از اسباب وانمیماند و در صورت عدم استجابت دعا از خداوندِ مسبب الاسباب دل نمیکند. ... مومنان او را آنگونه که خودش خواسته میخوانند؛ از همان راهی که او برگزیده به سوی او راه میسپرند؛ یعنی هم در اصل دعا و بندگی کردن و هم در نحوه آن از او فرمان میبرند. پس بطور خلاصه توسل به اهلالبیت و شفیع قراردادن ایشان، گونهای دعا به درگاه خداوند است و حضور در حرمهای ایشان همانند حضور در مسجد الحرام است.
مومن همانطور که با دیدن بلایای فردی و جمعی از خداوند دل نمیکند و از دستبرافراشتن به سوی او بازنمیماند، از توسل و استشفاع به اهل البیت نیز باز نمیماند؛ و همانطور که در هر حال با دلی پرامید به سوی خانه خدا میشتابد، به سوی مشاهد و حرمهای امامان میشتابد.
مومن با عدم استجابت دعایش نه از خدا دل میکند و نه از نمایندگان خدا بر روی زمین.
🌾ایمان به امامان از ایمان به خدا جدا نیست. اگر کسی به شفابخشی خدا ایمان دارد به شفابخشی پیامبران و امامان نیز ایمان دارد؛ و اگر کسی به حضور در مسجد الحرام برای دعا اعتقاد دارد به حضور در حرمها نیز برای دعا و توسل اعتقاد دارد.🌾
امداد توران
۱۳۹۸/۱۲/۲۹
@pasokhtext
@pasokhtext
⭕️ آیا پیامبر اسلام برای جلوگیری از بیماریهای واگیردار، فقط به دعا کردن توصیه کرده است؟
♻️ در سایت newsweek قرنطینه و رعایت نکات بهداشتی را از موثرترین راههای پیشگیری از شیوع کرونا میداند
سپس این سایت به احادیث پیامبر صلی الله علیه وسلم در تایید این موارد استناد میکند. همچنین رابطهی دعا و توکل (که رعایت اسباب داخل در توکلاند) را بررسی میکند.
🔰 آیا قدرت دعا به تنهایی میتواند همهگیرشدن بیماریهایی مانند کرونا ویروس را متوقف کند؟حتی پیامبر اسلام نظر دیگری دارد.
آیا میدانید چه شخص دیگری در طول تاریخ برای پاندمیک شدن (همه گیری) یک بیماری، روش قرنطینه و نکات بهداشتی را به خوبی پیشنهاد داده است؟
محمد پیامبر اسلام ۱۴۰۰ سال پیش
اگرچه او یک فرد متخصص در اصطلاح "پزشک سنتی" در مورد بیماریهای کشنده نیست ولی با این وجود، توصیههایی در مورد پیشگیری و مبارزه با فراگیرشدن بیماریهایی شبیه ویروس کووید_۱۹ از او شنیده شده است.
محمد میگوید: هنگامی که شنیدید در سرزمینی طاعون آمده به آن شهر داخل نشوید و اگر در آن شهر بودید [برای فرار از طاعون] از شهر خارج نشوید.
او همچنین میگوید: افراد مبتلا به بیماریهای واگیر از افراد سالم دور نگه داشته شوند.
محمد همچنان انسانها را به شدت به رعایت نکات بهداشتی برای در امان بودن از بیماریهای عفونی تشویق و ترغیب میکند.
به احادیث یا گفتههای محمد که در زیر آمده است توجه کنید:
▫️نظافت بخشی از ایمان است.
▫️دستهایتان را بعد از بیدار شدن از خواب بشویید، چون هیچکدام از شما نمیداند که موقع خواب دستهایش را کجا گذاشته است.
▫️نعمت و برکت غذا در شستن دستها قبل و بعد از خوردن غذاست.
و اگر کسی بیمار میشد چه اتفاقی میافتاد؟ واکنش پیامبر چگونه میبود؟ چه توصیههایی را به پیروان خود توصیه میکرد تا از درد بیماری در امان باشند؟
محمد مردم را تشویق و ترغیب میکند تا همیشه بدنبال درمان دارویی و پزشکی باشند: "از روش و درمان های پزشکی استفاده کنید" و همچنین میگوید: "خداوند هیچ بیماری و دردی را خلق نکرده است مگر اینکه درمان آن را نیز قرار داده است بجز یک بیماری و آن هم پیری (مرگ)"
شاید محمد بهتر از همه، میدانست چگونه بین دعا و اسباب، تعادل برقرار کند. در هفتههای اخیر، برخی تا جایی افراط کردهاند که پیشنهاد میکنند دعا به تنهایی بهتر از قرنطینه و رعایت فواصل استاندار اجتماعی با اشخاص (ایزوله) میتواند شما را از کرونا ویروس حفظ کند.
پیامبر محمد چگونه میتواند به ایدهی دعا بعنوان یک اصل یا به تنهایی در قالب و چهارچوب مسائل پزشکی جواب دهد؟
به داستان زیر توجه کنید که توسط محقق فارسی زبان قرن نهم، الترمذی نقل شده است:
"روزی پیامبر متوجه فردی اعرابی شد که شترهایش را ترک کرد بدون اینکه آنها را ببندد. محمد از اعرابی پرسید چرا شترهایت را نبستی؟ اعرابی جواب داد: من به خدا توکل کردم. پیامبر به او گفت: اول شترهایت را ببند سپس بر خدا توکل کن"
محمد مردم را تشویق میکرد تا پیرو و دنبالهرو راهنماییهای دینشان باشند و همچنین خوشبین بودند که آنها اقدامات محتاطانه و پیشگیرانهی لازم را برای حفظ جان، امنیت، رفاه و آسایش خودشان در مقابله با بلایا را نجام دهند.
به عبارتی دیگر، ایشان خوشبین بودند که مردم از عقل سلیم خود در اینگونه قضایا استفاده کنند و ترک اسباب نکنند.
منبع:
🌐https://www.newsweek.com/prophet-prayer-muhammad-covid-19-coronavirus-1492798
@pasokhtext
@pasokhtext
هدایت شده از پاسخ صوتی پرسش ها و شبهات
10 فایل صوتی در موضوع برده داری در اسلام (مجموعا 150 دقیقه)
مطالب جدید و ناگفته فراوانی در این صوتها ارائه شده که بسیاری زا شبهات را پاسخ می دهد.
لینک استماع این صوتها در پیامرسان ایتا به علاوه مدت زمان هر فایل👇
https://eitaa.com/pasokhvoice/357
مدت 81:24
https://eitaa.com/pasokhvoice/10
مدت 6:32
https://eitaa.com/pasokhvoice/12
مدت 6:06
https://eitaa.com/pasokhvoice/14
مدت 1:32
https://eitaa.com/pasokhvoice/18
مدت 18:47
https://eitaa.com/pasokhvoice/20
مدت 2:45
https://eitaa.com/pasokhvoice/22
مدت 7:26
https://eitaa.com/pasokhvoice/358
مدت 10:43
https://eitaa.com/pasokhvoice/360
مدت 13:32
https://eitaa.com/pasokhvoice/364
مدت 3:56
عضویت در کانال پاسخهای صوتی👇👇
@pasokhvoice
@pasokhvoice
*💢 *🔴 نقش دین در شرایط ویروس کرونا چیست؟*
✍ چه دین داشته باشیم و چه نداشته باشیم، ویروس کار خودش را میکند.
*اگر پا روی شیشه و چاقو بگذاری، میبرد؛ خواه آیت الله باشی یا آدم معمولی!!!*
پس نقش دین چیست؟ دین، انسانهایی مثل آیت الله بروجردی، علامه طباطبائی، شهید بهشتی، شهید مطهری، شهید چمران، شهید صیاد، شهید بابایی، شهید سلیمانی و ... میسازه و تربیت میکنه...
*ما فکر میکنیم که چون مسلمان هستیم، نباید مشکل داشته باشیم، نباید بیماری داشته باشیم!
اما این تفکر اشتباه است...
*معنای دین این نیست که هیچ کس هیچ غصهای نداشته باشد. اینها توقعات بیجاست. دین درمانگر ویروسهای باطنی، روحی و رفتاری مثل حرص و بُخل و طمع و جاه طلبی دروغگویی و نفاق است و متاسفانه این اخلاقهای زشت گریبان ما رو گرفته یعنی دقیقا بی دینی نه کرونا؛ یار دبستانی من، گشته بی فرهنگی، ما هرزه تموم علف هاش؛ افتادیم توی جاده شمال و مسافرت های عید و این روزها توی خیابونها در حال دور دور کردن بعضی ها اصلا عین خیالشونم نیست وقتی هم بهشون تذکر میدن یا میخندن یا میگن برو بابا!!!
*اگر دین نداریم حداقل آزاده باشیم و بدون دلیل ضروری از خونه بیرون نیاییم... این انسانی نیست که کادر پزشکی بخاطر وِل بودن بعضی از ما ها توی بازار و خیابون، توی بیمارستانها اسیر و زندانی باشند وخانواده های آنها درحال زجر کشیدن.... و زبونم لال نفرین کردن...
پس برسیم به اینکه اصلا کارکرد دین چیز دیگری است.
*انبیاء و اوصیا که مؤمنترین افراد بودند، گاهی بیشترین سختیها را داشتند مانند حضرت ایوب ؛ گاهی در اوج قدرت و رفاه بودند مانند حضرت سلیمان ولی در قرآن در سوره صاد تابلویی از این دو پیامبر در کنار هم قرار گرفته، و خداوند درباره هر دو میفرماید: نِعمَ العبدُ: چه بنده خوبی!
*امام حسین هم در کودکی روی دوش پیغمبر بود، ولی پس از شهادت در کربلا پیکرش زیر سم اسبها لگدمال شد😔...۰*
ولی آنچه امام حسین را عزت بخشید، راضی بودن در هرحالی به همه شرایط تلخ و شیرینی بود که خداوند شاهد و ناظر واکنش ها و عملکردها بود و هست و پاداش درستکاران و پاکان را چندین برابر خواهد داد.
عضویت در کانال پاسخ متنی به سوالات دینی در ایتا و تلگرام👇
@pasokhtext
@pasokhtext
لینک عضویت گروه در واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/JsgIpTf31whGSs80EWSDwh
🔴 *آیا ویروس وارد حرم معصومان(ع) میشود؟
✍ حرم که ساختمان است، ویروس حتی وارد بدن امامان (ع) هم میشود؛ مگر امام رضا علیهالسّلام با زهر به شهادت نرسید؟! مگر امام حسین علیهالسّلام زیر سُم اسب نرفت؟ مگر سر از بدن مطهرش جدا نکردند؟!
معصومان (ع) روزنه ای به عالم غیب دارند، گاهی معجزه یا کرامتی دارند و دعایشان مستجاب است اما همهی اینها مشروط و در گِرُوِ اذن خداوند است و هر کجا که خدا گفت به کار برده میشود و بس.
*دیده اید که روی بعضی ماشینها نوشتهاند که استفاده اختصاصی و شخصی ممنوع است؛ یا مثلا اسلحهای که در اختیار مأمور است، ولی حق استفاده شخصی ندارد بلکه هر کجا که مجوز بدهند، باید از آن استفاده شود.
در طبیعت هم قوانینی در جریان است که تغییر آن با دعای پیامبران (ص) و ائمه (ع) امکان پذیر است ولی فقط در موارد خاص و نادر و فقط با اذن و اراده خدا: مَن ذا الذی یَشفع عنده اِلا بِإذنِه ..(آیت الکرسی)
*هوشیار و بیدار باشیم و فریب کسانی که در این روزهای دین و مقدسات را نشانه رفته اند نخوریم.
اگر حرف حساب و معقول و منطقی بود انتشار دهید...😉😉
عضویت در کانال پاسخ متنی به سوالات دینی در ایتا و تلگرام👇
@pasokhtext
@pasokhtext
لینک عضویت گروه در واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/JsgIpTf31whGSs80EWSDwh
هدایت شده از کانال الماس عماریون
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 توضیح دکتر لنکرانی در خصوص تاثیر روزه داری بر قدرت دفاعی بدن
🔹 آیا روزه داری در ایام کرونا باعث تضعیف سیستم دفاعی بدن نمیشود؟
#اتحادیه_عماریون
@et_amarion
اظهارات جالب دانشمند شرق شناس درباره تحریف چهره پیامبر اسلام در غرب
@pasokhtext
@pasokhtext
هدایت شده از پاسخ صوتی پرسش ها و شبهات
💢 ادرار شتر خوردنی است؟
📚 قرآن:
🔹 «چيزهاى پاكيزه را حلال و چيزهاى خبیث (چندش آور) را حرام مىگرداند». أعراف: 157
📚 روایات:
🔹 پیامبر(ص): «فقط برای دارو می توان از بول شتر استفاده کرد» (بحارالأنوار، ج ۵۹، ص۸۴)
🔹 امام صادق(ع): «خوردن ادرار گاو، شتر و گوسفند، تنها برای درمان بیماری، اشکالی ندارد». (تهذیب الاحکام، ج 1، ص 284)
🔹 روایتی منسوب به امام کاظم(ع): «ادرار شتر بهتر از شیر آن است.» (کافی، ج 6، ص 338)
طبیعی است وضعیت سند یکایک روایات بالا باید بررسی شود و در نهایت به جمعبندی برسیم.
📚 نتیجه گیری علمای فقه:
🔹 فتوای مشهور: خوردن ادرار شتر، در هیچ شرایطی جایز نیست.
🔹 فتوای برخی: فقط برای درمان، خوردن ادرار شتر جایز است.
🔹 فتوای برخی دیگر: استفاده از ادرار شتر، جایز است.
📚 منبع: ينابيع الأحكام في معرفة الحلال و الحرام، ج۲، ص۷۹ - ۸۶. (فایل پیوست)
📌اگر پسندیدید لطفا به اشتراک بگذارید و به ما بپیوندید👇
@s_m_narimani
@pasokhvoice
@pasokhtext
#متن_شبهه
" اولین روزی كه امام حسین (ع) روزه گرفتند همه اهل بیت در كنار سفره جمع شدند؛ پیامبر اكرم (ص) رو به امام حسین فرمودند: حسین جان عزیزم روزه ات را باز كن. امام حسین فرمودند: جایزه من چه خواهدبود؟ پیامبر فرمودند: نصف محبتم را به كسانی كه تو را دوست دارند می بخشم. حضرت علی(ع) فرمودند: پسرم حسین جان بفرما. باز امام فرمودند: جایزه من چه خواهدبود؟ حضرت علی فرمودند: نصف عبادت هایم برای كسانی كه عاشق تو هستند. حضرت فاطمه(س) فرمودند عزیز دلم افطار كن.امام حسین پرسیدند: جایزه شمابه من چیست؟ حضرت فرمودند: نصف عبادت هایم را به كسانی که بر تو گریه می كنند می بخشم. امام حسن(ع) فرمودند: برادر جان روزه ات را بازكن و امام همان سوال را پرسیدند. حضرت پاسخ دادند: من تا همه گنهكاران را بر تو نبخشم به بهشت نخواهم رفت. و درهمین حال جبرئیل بر پیامبر نازل شد فرمود خدا می فرماید: من از شماها مهربانتر هستم و آنقدر آن كسانی كه عاشق تو هستند را به بهشت میبرم تا تو راضی شوی یا حسین. "
#پاسخ_شبهه
1. ماجرای ادعا شده در منابع روایی معتبر یافت نشد!
2. کارشناسانان موسسه دارالحدیث نیز چنین حدیثی را نیافتند!
http://yon.ir/sB2G
3. البته روایات متعددی در مورد جایگاه اخروی پیروان امام حسین(ع) و بهره مندی آنها از شفاعت اهل بیت(ع)، دوری از آتش جهنم و بهشتی شدنشان وجود دارد.
http://yon.ir/Sg6A
4. از انتشار روایات و احادیث فاقد سند و غیر معتبر خودداری کنیم.
💠 مرکز پاسخگویی به شبهات
https://telegram.me/joinchat/AAAAAFlUmN41-zpSMkrE8g
هدایت شده از آبالمالو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
همهشم میگن به جای این اون😐
خب در کنار این اون🙂
حتما ببینید و نشر بدید🌺
http://eitaa.com/joinchat/3026845710Ca86df30444
دیدگاه مرحوم علامه طباطبایی در معاد
مرحوم علامه در توجيه معاد جسماني وعينيت ميان مقبور و محشور مي فرمايد: انسان مركب از نفس و بدن است و بدن انسان در اين دنيا همواره در معرض تحليل است و هر چه اجزاي مركب تغييركند مركب نيز به تبع او تغيير خواهد كرد لذا انسان در هر آني غير از انسان در آن قبل است در حالي كه شخصيت انسان به نفس وروح او مي باشد كه از ماده و تغييرات ماده منزه مي باشد و آنچه از كلام خداوند استفاده مي شود اين است كه نفس با موت بدن نمي ميرد و همواره محفوظ است تا اينكه به سوي خداوند رجوع نمايد پس بدني كه در سراي اخروي براي انسان است اگر با بدن دنيوي او مقايسه شود مانند آن است نه انكه عين او باشد اما اگر صاحب بدن اخروي با صاحب بدن دنيوي مقايسه شود عين او مي باشد چون تشخص انسان به نفس اوست و نفس در هر دو يكي است وچون مشركان خلق بدن جديد را امري عجيب مي شمردند خداوند به آنان پاسخ مي دهد كه خلق بدني همانند بدن هاي ابتدايي ممكن است اما انكه خود انسان هايي كه در دنيا مي زيسته اند به سراي آخرت وارد مي شوند اين در صورتي تمام است كه نفوس و ارواح انسان ها به بدن هاي مخلوق جديد تعلق گيرد .(الميزان ،ج17،ص114)
برگرفته از کانال تلگرامی آغاز و انجام
همسران پیامبر!
✍علی طبیعت پور
❇️ پیامبر تا ٢٥ سالگی مجرد است و به گواهی تمام اسناد و متون تاریخی در کل این ٢٥ سال دوران نوجوانی و جوانی در نهایت پاکدامنی و قداست زندگی میکند. گویی در این دوران وی رهبانیّت اختیار کرده است.
❇️ پیامبر در ٢٥ سالگی با «خدیجه» که «بیش از ١٠ سال» از وی بزرگتر است ازدواج میکند و تا وفات وی، ٢٥ سال، تنها همسر پیامبر، خدیجه است. اینک پیامبر ٥٠ ساله میباشد.
❇️ پیامبر تا ٣ سال در سوگ حضرت خدیجه است و همسری اختیار نمیکند،
اینک پیامبر ٥٣ ساله است.
❇️ پیامبر در ٥٣ سالگی با «سوده بنتزمعهبنقیس» که ٥٠ ساله، شویمرده و بدونسرپرست است، ازدواج میکند و تا ٣ سال تنها همسر پیامبر سوده میباشد.
❇️ اینک رسول خدا ٥٦ ساله است. وی فقط هفتسال دیگر در این دنیای خاکی خواهد بود.
❇️ پیامبر در هفتسال آخر حیات خود ١١ همسر دیگر برمیگزیند که تعدادی از آنان به دلیل کهولتِ سن فوت میکنند.
❇️ تمامی پرسشهایی که در مورد همسران پیامبر مطرح است در مورد همین هفتسال آخر زندگی پیامبر است.
🔴 چند نکته در مورد این هفتسال:
🔸یکم: این هفتسال از پر مشغلهترین دوران حیات پیامبر است. مشکلات داخلی مدینه، چون اختلافهای اوس و خزرج، مهاجر و انصار، یهودیان داخل مدینه با مسلمین از یک طرف، و تربیت مردم تازه مسلمان این شهر، یکی از صدها مشکلات پیامبر در این هفتسال است. در شرایطی که مدینه هر لحظه در معرض هجوم قبایل اطراف است، لاجرم پیامبر و یارانش مدام در حال آمادهباش جنگیاند.
🔸دوم: در این هفتسال قوای جسمانی پیامبر در اثر پیری و بیماری، که آخرالامر او را از پای درمیآورد، روز به روز در حال تحلیل رفتن است.
🔸سوم: تعدادی از این زنان، شویمرده و یا بیسرپرست هستند که از مکّه یا شهرهای دیگر به مدینه پناهنده، و یا فرستاده شدهاند. لذا در مدینه از حمایت اقوام خود نیز بیبهرهاند.
سوده بنتزمعه، زینب بنتخزیمة، امسلمه، ماریه قبطیه اینچنیناند.
🔸چهارم: مابقی این زنان، دختران سران قبایل ذی نفوذی بودند که پیامبر با این ازدواجها، هوشمندانه روابط خصمانۀ آنها را تلطیف نمود و با کمترین خونریزی، صلح و سازش را با آنان برقرار نمود.
عایشه و حفصه، دختران دو تن از بانفوذترین مهاجران از مکّه یعنی ابوبکر و عمر بودند.
رمله، دختر بزرگترین دشمن پیامبر یعنی ابوسفیان بود.
زینب بنتجحش، از بنیمخزوم یکی از پرنفوذترین طوایف قریش بود.
ریحانه و صفیه، دختران سران دو قبیلۀ یهودی بودند.
جویریه، دختر یکی از سران قبیله خزاعه بود که بعد از آن وصلت، خزاعه یکی از متحدین استراتژیک مسلمانان شدند.
🔸پنجم: در این هفتسال که پیامبر حکومت شهر مدینه را دارد و سال به سال از لحاظ سیاسی قویتر میشود، بزرگان انصار (ساکنان اصلی مدینه) حاضر بودند که جوانترین و زیباترین دختران خود را به عقد پیامبر درآورند. ولی در میان این ١١ همسر، هیچ زن انصاری دیده نمیشود، چرا که در مورد زنان انصار هیچیک از دو دلیل اجتماعی و سیاسی پیش گفته وجود ندارد.
✅ بنابراین ازدواجهای ١١ گانۀ پیامبر در این مدّت نه تنها رنگی از لذّتجویی ندارد، بلکه ایثاری شگرف از این روح متعالی است که حتی از خصوصیترین و شخصیترین امور زندگی خود، یعنی زناشویی، در خدمت اهداف انسانی و الهی خود میگذرد.
لینک گروه در واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/JsgIpTf31whGSs80EWSDwh
لینک کانال در ایتا و تلگرام👇
@pasokhtext
@pasokhtext
آیا علمای شیعه قبل از امام خمینی (ره) هم به #ولایت _فقیه اعتقاد داشتند؟
نظر علامه حلی (ره) درباره ولایت فقیه
https://eitaa.com/pasokhtext
آیا علمای شیعه قبل از امام خمینی (ره) هم به #ولایت _فقیه اعتقاد داشتند؟
نظر شیخ مفید (ره) درباره ولایت فقیه
https://eitaa.com/pasokhtext
🔹 تعداد همسران امام حسن مجتبی(علیه السلام)
❓اینکه گاهی گفته میشود امام حسن مجتبی(ع) سیصد همسر داشته تا چه اندازه درست است؟
● شبهۀ مربوط به تعداد زوجات امام حسن مجتبی(ع) یک شبهۀ قدیمی است که اضافه بر محققان شیعی حتی برخی از نویسندگان و محققان اهل سنت نیز مطالب تحقیقی و نسبتاً مفصلی در رد این شبهه و مبرا بودن امام حسن مجتبی(ع) از این افتراء نوشتهاند.
راجع به منبع این شبهه، یادم است مرحوم شهید محراب آیةالله سید اسدالله مدنی تبریزی(ره) در شبهای ماه مبارک رمضان در نجف اشرف، در مسجد شیخ انصاری منبر علمایی میرفت و هر دو شب از منبرش در ماه مبارک را به یکی از معصومین(عليهم السلام) اختصاص داده بود و در همین منبرها این شبهه را نیز مطرح و سپس بیان کرد که قدیمیترین کتابی که این عدد سیصد همسر را گفته کتاب «قُوْت القلوب»1️⃣ است.
کتاب «قوت القلوب في معاملة المحبوب، ووصف طريق المريد إلى مقام التوحيد» بمعنای مایۀ حیات قلبها در معامله با محبوب و بیان راه رسیدن مرید به مقام توحید، تألیف ابوطالب مکی متوفای ٣٨٦ق در بغداد است که چون در مکه پرورش یافته به مکی معروف شده.
این کتاب در بیان آدابِ سلوک صوفیانه و از مشهورترین و مهمترین منابع صوفیه و یکی از منابع کتاب «إحیاء علوم الدینِ» غزالی است که در موارد متعدد به آن استناد کرده است.
ابوطالب مکی در بغداد سکنی گزید و حالت عارفانه و صوفیانهای داشته و گفته میشود گرسنگی شدیدی به خود میداد و سالها خوراکش برگ و علف و ریشۀ گیاهان صحرا بود و به ریاضت و تجرّد میگذراند و ازدواج نکرد.
و قابل توجه اینکه علمای اهل سنت تصریح کردهاند که این کتاب حاوی مطالب جعلی و عقاید باطل و فاسد است. و از جمله اعتقادات وی اینکه: «هیچ چیزی برای مخلوقین پرضررتر از خالق نیست!»2️⃣.
وی مجلس وعظی در مسجد مرکزی بغداد، جامع منصور3️⃣، داشته و این مطلبِ بیپایه علیه امام را در آنجا مطرح کرده بدون آنکه سندی برای این ادعایش بیاورد و بگوید از که شنیده و اشخاصی را بعنوان واسطههای نقل این خبر از زمان امام حسن(ع) نام بیاورد، یا کتاب و منبعی را برای این خبرش ذکر کند.
و روشن است که چنین خبری هیچ اعتباری ندارد.
وانگهی اگر فرضاً امام حسن(ع) سیصد همسر داشته پس آثار این سیصد همسر چیست و کجاست!؟
به تعبیر دیگر با وجود سیصد همسر میباید بطور طبیعی امام حسن(ع) بیش از سایر امامان فرزند میداشت و سادات حسنی خیلی بیش از مثلاً سادات موسوی میبودند.
❓تعداد واقعی همسران و فرزندان امام مجتبی(ع) چقدر است؟
● مؤرخان بدون هیچ اختلافی در بیان تعداد و اسامی همسران امام حسن مجتبی(ع) هیچکدام بیش از پنج همسر نام نبردهاند، و فرزندان ایشان را نیز هیچکدام بیش از پانزده نفر نگفتهاند.
اینجا هم به همان ابهام برمیگردیم که اگر واقعاً تعداد همسران امام رقم بالایی و مثلاً سیصد زن میبود پس چرا تنها پنج تن از آنها شناخته شدهاند و بقیه هیچ نامی ندارند!؟
این ادعا، این علامت استفهام بزرگ را دارد.
❓چه انگیزهای برای جعل و نشر اینگونه مطالب دروغ وجود داشت؟
● دولت عباسیان در حدود نیمههای قرن چهارم هجری یعنی در اوج قدرتش گرفتار قیامهای متعددی به رهبری علویان بود که بیشترشان از سادات حسنی بودند. لذا عباسیان انگیزۀ توهین و تحقیر سادات حسنی را داشتند و متأسفانه از راه توهین مستقیم و غیرمستقیم به امام حسن مجتبی(ع) این خواستۀ خود را تأمین میکردند.
گاه به صراحت وگاه در لفافه به سادات حسنی میگفتند افتخارتان به جدتان حسن مجتبی است درصورتی که ایشان چنین و چنان بوده پس شما هم انگیزههای شهوانی دارید ومیخواهید به پول وامکاناتی برسید!
📓 مجموعۀ مصاحبهها: ٤٥٣- ٤٥٥.
ـــــــــــــــــــ
1️⃣ قوْت القلوب ٢: ٤٠٨: «وتزوج الحسن بن علي(رضي الله عنهما) مائتين وخمسين امرأة وقيل ثلاثمائة»
2️⃣ در منابع مربوطه مطالب این دو منبع دربارۀ وی نقل وتأیید ضمنی شده؛
- تاريخ بغداد (الخطيب البغدادي، ٤٦٣ق) ٣: ٣٠٣/ شمارۀ ١٣٩٥:
«صنّف كتاباً سمّاه "قُوْت القلوب".. ذكر فيه أشياء منكرة مستشنعة في الصفات.. وقال لي أبو طاهر محمد بن علي بن العلاف: كان.. من أهل الجبل.. وقدِم بغداد فاجتمع الناس عليه في مجلس الوعظ فخلط في كلامه. وحُفظ عنه أنه قال: «ليس على المخلوقين أضرُّ من الخالق!» فبدعه الناس وهجروه، وامتنع المكي [من الوعظ]»
- تلبيس إبليس (ابن الجوزي، ٥٩٧ق): ١٥٩:
«وصنف لهم أبو طالب المكي "قوت القلوب" فذكر فيه الأحاديث الباطلة وما لا يستند فيه إلى أصل، من صلوات الأيام والليالي وغير ذلك من الموضوع، وذكر فيه الإعتقاد الفاسد. وردّد فيه قول "قال بعض المكاشفين" وهذا كلام فارغ. وذكر فيه عن بعض الصوفية أن الله(عز وجل) يتجلى في الدنيا لأوليائه!»
3️⃣ بعد از بنای بغداد توسط ابوجعفر المنصور، خلیفۀ عباسی، اولین مسجد جامعی که در بغداد ساخته شد ونماز جمعه در آن برپا میشد مسجد کاخ منصور بود و جامع المنصور نامیده شد.
@Yusufi_Ghara
✅ پاسخ استاد مطهری به یک شبهه مشهور درباره #روزه:
❗️روزه از نیروی کار میکاهد!!
🔺استاد مطهری : مگر بشر فقط باید کار بکند؟ مگر بشر یک ماشین است که حداکثر استحصال را باید از این ماشین کرد؟ مگر حیوانِ بارکش است؟
مگر بشر دل ندارد؟
مگر بشر روح ندارد؟
مگر بشر احتیاج به #تقوا ندارد؟
آیا بشر فقط احتیاج به یک چیز دارد و آن کار است؟
دیگر احتیاج به آدمیت ندارد؟
احتیاج به اینکه طبیعت سرکش را رام کند ندارد؟
احتیاج به اینکه شهوات خودش را بشکند ندارد؟
احتیاج به اینکه اراده عقلانی و انسانی خودش را تقویت کند ندارد؟
همه چیز را باید از دریچه #کار ببینیم و #کار فقط؟!
📚 کتاب اسلام و نیازهای زمان، ج ۱ ص۵۳،استادمطهری
🆘 @Roshangari_ir
@pasokhtext
@pasokhtext
🌼 شبهه:
روزه داران هیچ گاه حال گرسنگان را درک نخواهند کرد... زیرا به افطار اطمینان دارند!
در جواب باید گفت:
👈🏻 مخالفانِ روزه چطور؟
👈🏻آیا آنها که روزه نمی گیرند، حال فقرا را درک می کنند؟
🌼 چرا هر اتفاقی که در جامعه ی اسلامی می افتد، بلافاصله عده ای خود را در پشت فقرا و مستمندان و بدبخت ها و مریض ها و ... مخفی می کنند و شروع می کنند به نقد خدا پرستی...؟!
👈خب دوستان، روزه که به قول شما باعث درک حال فقرا نمی شود، پس حداقل شما که روزه نمیگیرید آستینها را بالا بزنید و فکری به حال فقرا بکنید!
چرا فقط بلدید اشکال وارد کنید؟! مگر نه اینست که همین روزه داران هستند که چه در طول ماه رمضان و چه در عید فطر و قربان، به کمک فقرا می آیند؟!
🍀اما حقیقت چیست؟ آیا واقعا روزه باعث درک حال فقرا می شود؟
می گوییم بله، حتی اگر حالت گرسنگی را که تا حدی موجب درک حال گرسنگان می شود در نظر نگیریم، روزه ی خالصانه باعث ایجاد «تقوا» می شود و تقوا محرّک بسیار نیرومندی برای کمک به مستمندان و فقراست.
اسلسل فضای معنوی رمضان، مردم را بیش از گذشته نسبت به این وظیفه ی مهم (یاری فقرا) سوق می دهد...
آنچه که باعث درک وضعیت دیگران می شود، دلسوزی است نه امید یا عدم امید به غذای افطار...!
تقوا به صورت بالقوه دلسوزی و انسانیت را ایجاد می کند...
@pasokhtext
@pasokhtext
🔹 معلم ریاضی گفت: بچه ها به جای روزه گرفتن ، دلی را به دست آورید ، گرسنه ای را سیر کنید!
گفتم ای استاد: اگر ما به جای معادله ریاضی در برگه امتحانی برای تو شعر زیبایی بنویسیم به ما نمره قبولی می دهی؟
و بدین سان من اخراج شدم ....😂
بحث جدی است چرا می خندی ؟!!
خداوند دانا ، اگر می خواست نمی توانست بگوید به جای روزه ، مثلا فقیر را سیر کن؟
می توانست .
🔹 مسلمان یعنی تسلیم امر خداوند ، او فرموده روزه بگیر با این کیفیت ، پس ما باید چنین کنیم
اینکه ما دلی را شاد کنیم ، شکمی را سیر کنیم ، دستی را بگیریم ، لطف ما به خدا نیست ، وظیفه است که باید انجام شود ، اما روزه هم باید بگیریم ، نماز هم بخوانیم و ...
🔹اگر کسی بگوید من به جای روزه ی واجب ، ۱۰هزار نماز می خوانم ، شرک ورزیده
و اگر کسی بگوید من به جای یک نماز واجب ، هزار روزه میگیرم ، هم شرک ورزیده
فهم خودش را بالاتر از فهم خدا دانسته است.
🔹 دقیقا مثل این است که بنّا بگوید من به جای آجر سیمان بیشتر می ریزم یا به جای سیمان ، ده برابر شن می ریزم!
اینگونه ساختمان ، ساخته نمی شود،
هر چیز به جای خود و این جایگاه را خدا می داند ، مسلمان باید تسلیم باشد.
البته می دانیم که روزه موجب تقواست و انسان باتقوا نمیتونه نسبت وظایفش درباره فقرا بی اعتنا باشد
🌹🔹🌹🔹🌹🔹🌹
@pasokhtext
@pasokhtext
هدایت شده از پاسخ صوتی پرسش ها و شبهات
4_6008138065707533910.mp3
3.59M
در شب عزاداری امیرالمؤمنین (علیه السلام) جای چه چیز مهمی در محافل و مراسم مذهبی خالی بود؟
جعلی بودن برخی از داستان های حاوی غلو و اغراق
اهمیت تلاوت وصیت های مولا علی ع در شبهای احیا
7.5 دقیقه صوت مهم که در سال 98 در ایام شهادت امام علی (ع) ضبط شد.
#خرافات #غلو #وصیتنامه #امام_علی (ع) #وصیت #امیرالمومنین (ع) #افضلیت
@shenakhtehadis
@pasokhvoice
شایعه درباره جبران نمازهای قضا شده
پرسش:
اخیرا روایتی در فضای مجازی منتشر شده که میگوید " هرکس نماز قضا دارد اگر صبح جمعه آخر ماه رمضان 4 رکعت نماز به شیوه خاصی بخواند و پس از آن نیز دعای " بسم الله ... یا سامع الصوت یا جامع الفوت ... صل علی محمد و وَ اجعَل لي فرجاً ... " را بخواند، در اینصورت نمازهای فوت شده ی دویست سال او جبران خواهد شد ..."
آیا این روایت صحت دارد؟
ضمنا برخی می گویند این حدیث در کتاب وسائل الشیعه آمده است. آیا واقعا چنین است؟
پاسخ:
1 - چنین روایت و چنین دعا و نمازی در هیچیک از کتب شناخته شده و معتبر حدیث ما توصیه نشده است.
2- برخلاف ادعای دروغگوهای فضای مجازی، در جلد هشتم کتاب "وسائل الشیعه" احادیث فراوانی بر خلاف این روایت، نقل شده است اما این دروغگویان، برای جلب اعتماد اعضای کانال های تلگرامی، نام برخی از کتب حدیث را به عنوان منبعِ مطالب خود ذکر می کنند و یقین دارند که 99 درصد افراد به این کتابها و منابع دسترسی ندارند یا مراجعه نمی کنند. این کانالها در واقع هم به معصومان (ع) تهمت می زنند و هم به علما و مؤلفانِ کتب روایی.
3 - به نظر میرسد نخستین کسی که این روایت را جعل کرده اعتقاد کافی به اهل بیت (ع) نداشته از این رو در دعایی که برای این نماز ساخته به جای صلوات بر "محمد و آل محمد " فقط بر پیامبر (ص) صلوات فرستاده است.
4 - به طور کلی لازم است در باور کردن روایاتِ عجیب و غریبی که در اینترنت نشر می شود احتیاط کرده، از متخصصان علوم حدیث مشورت بگیریم و تصور نکنیم هر متنی که در پایانِ آن اسم چند کتاب حدیثی ذکر شده لزوما معتبر است.
آیدی اینستاگرام مدیر👇
@khodemani57
عضویت در کانالها در ایتا و تلگرام👇
@pasokhvoice
@pasokhtext
@shenakhtehadis
لینک عضویت گروه در واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/JsgIpTf31whGSs80EWSDwh
🔰چرا شاهد بروز اختلاف در اعلام روز عید فطر هستیم؟
🎙گفتگو با حجتالاسلام علیرضا موحدنژاد، عضو ستاد استهلال رهبر انقلاب
✅نظر آقا این است که اگر هلال با ابزار دیده شود، قابل قبول است و رؤیت حاصل شده است. به زبان ساده، این سخن بدان معنا است که اگر کسی پشت عدسی دوربین یا لنز تلسکوپ هلال را ببیند، مانند کسی است که دوست خود را با دوربین روی کوه دیده است و نمیتوان گفت که دیدن صورت نگرفته است. اما برخی از مراجع، رؤیت با چشم غیرمسلح را قبول دارند و بر این باورند که فقه آنچه در عرف در زمان معصومین علیهمالسلام برای رؤیت وجود دارد، تأیید میکند. برخی از مردم هم فکر میکنند که این موضوع به امروزی یا غیرامروزی بودن مراجع برمیگردد و این در حالی است که این موضوع صرفاً به مبانی فقهی مراجع بازمیگردد. بنابراین ایشان با توجه به مبانی خودشان اول ماه را اعلام میکنند و سایر مراجع نیز بر اساس معیارهای خود عمل میکنند.
🔗 مطالعه متن کامل گفتگو:
http://farsi.khamen .ei.ir/others-dialog?id=30318
عضویت در کانال واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/KXT1MbWtDTJ10clN97hAt2