نکته(۹)
گاهی هم ممکن است که انکار بیجا و رد بیموقع و بدون علم و فهم برای ما ضررهای خیلی زیاد داشته باشد؛ و این دنیا عالم التفات به آن ضررها نیست. مثلا تا شنیدی فلان حکیم یا فلان عارف یا فلان مرتاض چیزی گفت که به سلیقه شما درست در نمی آید و با ذائقه شما گوارا نیست، حمل به باطل و خیال مکن. شاید آن مطلب، منشٱ داشته باشد از کتاب و سنت و عقل، و شما به آن بر نخورده باشید...سهل است توهین کنید یا جسارت نمایید. ممکن است آن شخصی که اهل آن وادی است و صاحب آن فن است یک مدرکی از کتاب خدا داشته باشد، یا از اخبار ائمه هدی داشته باشد، و شما به آن بر نخورده باشید؛ آن وقت شما رد خدا و رسول کردید بدون عذر موجه. و معلوم است «به سلیقه من درست نبود» یا «علم من به اینجا نرسیده بود» یا «از منبر خلاف آن را شنیدم» عذر نیست.
(امام خمینی، شرح چهل حدیث، ص۲۱ و ۲۲)
@pavaragi
۱۴ خرداد ۱۴۰۲
۱۴ خرداد ۱۴۰۲
۱۴ خرداد ۱۴۰۲
قرآن (متن . ترجمه . آوانوشت )
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=5282&Itemid=214&lang=fa
کتابشناسی قرآن
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=4434&Itemid=214&lang=fa
دانستنیها و کلیات
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=1398&Itemid=214&lang=fa
کتب تفسیر
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=3194&Itemid=214&lang=fa
تفسیر پژوهی
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=526&Itemid=214&lang=fa
موضوعات قرآنی
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=3486&Itemid=214&lang=fa
مفسر پژوهی
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=534&Itemid=214&lang=fa
انواع تفسیر
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=3202&Itemid=214&lang=fa
تفسیر اهل بیت علیهم السلام
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=4762&Itemid=214&lang=fa
سایر کتب تفسیر
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=5278&Itemid=214&lang=fa
تفسیر سور
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=3586&Itemid=214&lang=fa
تفسیر و تاویل آیات خاص
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=3502&Itemid=214&lang=fa
تفسیر موضوعی و تطبیقی
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=3214&Itemid=214&lang=fa
بررسی مکاتب تفسیری
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=3222&Itemid=214&lang=fa
ائمه علیهم السلام در قرآن
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=4154&Itemid=214&lang=fa
امام حسین علیه السلام در قرآن
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=4290&Itemid=214&lang=fa
تولی و تبری در قرآن
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=4558&Itemid=214&lang=fa
مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در قرآن
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=3490&Itemid=214&lang=fa
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در قرآن
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=4098&Itemid=214&lang=fa
اعجاز قرآن
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=530&Itemid=214&lang=fa
امثال قران
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=3262&Itemid=214&lang=fa
آیات ناسخ و منسوخ
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=3734&Itemid=214&lang=fa
تاریخ قرآن
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=4442&Itemid=214&lang=fa
تناسب آیات
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=3730&Itemid=214&lang=fa
جامعیت قرآن
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=4134&Itemid=214&lang=fa
تحریف ناپذیری قرآن
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=514&Itemid=214&lang=fa
علم مفاهیم شناسی در قرآن
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=5303&Itemid=214&lang=fa
اختلاف قرائت
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=538&Itemid=214&lang=fa
تجوید و قرائت
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=366&Itemid=214&lang=fa
شان نزول
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=654&Itemid=214&lang=fa
بطن قرآن
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=702&Itemid=214&lang=fa
تدبر در قرآن
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=882&Itemid=214&lang=fa
نزول قرآن
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=3534&Itemid=214&lang=fa
تاریخ گذاری قرآن
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=4446&Itemid=214&lang=fa
شان نزول آیات
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=3542&Itemid=214&lang=fa
محل نزول آیات(مکی و مدنی در معنای مصطلح)
http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_mtree&task=listcats&cat_id=3726&Itemid=214&lang=fa
@pavaragi
۱۵ خرداد ۱۴۰۲
✴️ نشست صمیمی با اساتید و طلاب مدرسه امیرالمؤمنین(ع) تبریز.۱۱خرداد.۱۴۰۲
🔸 ادامه تصاویر:
https://hawzahnews.com/xcgWZ
✔️ حوزه نیوز آذربایجان شرقی در ایتا؛
https://eitaa.com/joinchat/3072524320C07c3eaa29f
@pavaragi
۱۵ خرداد ۱۴۰۲
نکته(۱۰)
شیخ وارسته و حال خوش او
در آن روزهایی که در زمان رضاخان پهلوی و فشار طاقت فرسا برای تغییر لباس بود و روحانیون و حوزه ها در تب و تاب به سر می بردند – که خداوند رحمان نیاورد چنین روزهایی برای حوزه های دینی – شیخ نسبتاً وارسته ای را نزدیک دکان نانوایی که قطعه نانی را خالی می خورد، دیدم که گفت: «به من گفتند عمامه را بردار من نیز برداشتم و دادم به دیگری که دو تا پیراهن برای خودش بدوزد الان هم نانم را خوردم و سیر شدم، تا شب هم خدا بزرگ است.» پسرم! من چنین حالی را اگر بگویم به همه مقامات دنیوی می دهم، باور کن. ولی هیهات، خصوصا از مثل من گرفتار به دام های ابلیس و نفس خبیث
نامه عرفانی امام خمینی(ره) به سید احمد خمینی. 8 اردیبهشت 1361، 4رجب 1402
@pavaragi
۱۵ خرداد ۱۴۰۲
نکته(۱۱)
وَلَا تَهِنُوا فِي ابْتِغَاءِ الْقَوْمِ ۖ إِنْ تَكُونُوا تَأْلَمُونَ فَإِنَّهُمْ يَأْلَمُونَ كَمَا تَأْلَمُونَ ۖ وَتَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ مَا لَا يَرْجُونَ ۗ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا(۱۰۴ سوره نسا)
نسا/۱۰۴
و نباید در کار دشمن سستی و کاهلی کنید؛ که اگر شما به رنج و زحمت میافتید آنها نیز (از دست شما) رنج میکشند با این فرق که شما به لطف خدا امیدوارید و آنها امیدی ندارند. و خدا دانا و حکیم است (و امیدواران را محروم نمیسازد).
@pavaragi
۱۸ خرداد ۱۴۰۲
۱۸ خرداد ۱۴۰۲
۱۹ خرداد ۱۴۰۲
💠دوره پژوهش تابستانه در واحدهای آموزشی
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
💠طلاب محترم جهت کسب اطلاعات تفصیلی و ثبت نام به واحدهای آموزشی سراسر کشور مراجعه فرمایند.
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
https://pazhuhesh.ismc.ir/
@Riismc | معاونت پژوهش
@pavaragi
۲۰ خرداد ۱۴۰۲
💠 مرحله اول دوره تربیت مدرس مهارت های پژوهشی استان یزد
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
💠این دوره از ۲۲ خردادماه ۱۴۰۲ آغاز و طی سه مرحله تا پایان تیرماه تحت اشراف معاونت پژوهش حوزه های علمیه ادامه خواهد یافت.
💠 دوره یادشده به صورت منطقهای، با میزبانی معاونت پژوهش حوزه علمیه استان یزد و با حضور داوطلبین استان های یزد، کهگیلویه و بویراحمد، کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان خواهد بود.
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
https://pazhuhesh.ismc.ir/
@Riismc | معاونت پژوهش
@pavaragi
۲۰ خرداد ۱۴۰۲
نکته(۱۳)
نهج البلاغه ( نسخه صبحی صالح )
و من كلام له (علیه السلام) في ذم صفة الدنيا:
مَا أَصِفُ مِنْ دَار أَوَّلُهَا عَنَاءٌ، وَآخِرُهَا فَنَاءٌ! فِی حَلاَلِهَا حِسَابٌ، وَ فِی حَرَامِهَا عِقَابٌ. مَنِ اسْتَغْنَى فِیهَا فُتِنَ، وَ مَنِ افْتَقَرَ فِیهَا حَزِنَ، وَ مَنْ سَاعَاهَا فَاتَتْهُ، وَ مَنْ قَعَدَ عَنْهَا وَاتَتْهُ، وَ مَنْ أَبْصَرَ بِهَا بَصَّرَتْهُ، وَ مَنْ أَبْصَرَ إِلَیْهَا أَعْمَتْهُ.
[قال الشريف أقول و إذا تأمل المتأمل قوله (علیه السلام) «و من أبصر بها بصرته» وجد تحته من المعنى العجيب و الغرض البعيد ما لا تبلغ غايته و لا يدرك غوره لا سيما إذا قرن إليه قوله «و من أبصر إليها أعمته» فإنه يجد الفرق بين أبصر بها و أبصر إليها واضحا نيّرا و عجيبا باهرا].
سخنى از آن حضرت (ع) در نكوهش دنيا:
چه بگويم در باره سرايى، كه آغازش رنج است و پايانش زوال و فنا حلالش را حساب است و حرامش را عقاب. هر كه در آن بى نياز شود در فتنه و بلا افتد و هر كه نيازمند بود غمگين شود. هر كه براى به چنگ آوردنش تلاش كند، بدان دست نيابد و آنكه از تلاش باز ايستد، دنيا خود به او روى نهد. هر كه به چشم عبرت در آن نگرد، ديده بصيرتش روشن گردد و هر كه به ديده تمنا در آن بيند، ديدگانش را كور گرداند.
من (سید رضی) مى گويم: اگر كسى در سخن آن حضرت (ع) كه مى گويد: «من أبصر بها بصّرته»، تأمل كند دريابد، كه در آن چه معنى شگفت انگيز و مقصود والايى است كه كس به نهايت آن نتواند رسيد و عمق آن در نتواند يافت. بويژه، اگر اين جمله را با جمله «و من ابصر اليها اعمته» در كنار هم نهد، فرق ميان «أبصر بها» و «ابصر اليها» را به روشنى دريابد و بداند كه در فصاحت و بلاغت تا چه پايه فرا رفته است.
@pavaragi
۲۰ خرداد ۱۴۰۲