پيامبر اکرم-صلی الله عليه و اله
إنَّ الْحُسَینَ بابٌ مِن أبوابِ الْجَنَّةِ مَن عاداهُ حَرَّمَ اللّه عَلَیهِ ریحَ الْجَنَّةِ؛
امام حسین علیه السلام دری از درهای بهشت است، هر کس با او دشمنی کند، خداوند بوی بهشت را بر او حرام می کند.
احقاق الحق، 9/202
🍃🌺🍃
امام حسین هست به یقین دری ز درهای بهشت
وقتی که خدا آفرید ما را، با حب او سرشت
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي هَدانا لِهذا ، برای حب الحسین
عشق امام حسین را به قلبهایمان خدا نوشت
وَ مـا كُنَّــا لِنَهْتَــدِيَ لـوْلا أَنْ هَـدانَـا اللَّـهُ
دار الشفای هر چه بیماری است و کردار زشت
الحمدالله
خادم الرضا"ع"
#پیام_رسان_ولایت
〰〰〰〰〰🇮🇷🌺🍃
استاد قرائتی حفظه الله
سوره اعراف
وَ نَزَعْنا ما فِي صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهِمُ الْأَنْهارُ وَ قالُوا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي هَدانا لِهذا وَ ما كُنَّا لِنَهْتَدِيَ لَوْ لا أَنْ هَدانَا اللَّهُ لَقَدْ جاءَتْ رُسُلُ رَبِّنا بِالْحَقِّ وَ نُودُوا أَنْ تِلْكُمُ الْجَنَّةُ أُورِثْتُمُوها بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ «43»
و هرگونه كينهاى را كه در سينههاى آنان بود بركنده و زدوديم (تا در صفا و صميميّت با هم زندگى كنند)، از زير (قصرهاى) شان نهرها جارى است و مىگويند: خدا را شكر كه ما را به اين (راه) هدايت كرد و اگر خداوند هدايتمان نمىكرد، ما (به خودى خود) هدايت نمىشديم. بىشك فرستادگان پروردگارمان به راستى و درستى به سراغ ما آمدند و به آنان (هدايت يافتگان) خطاب مىشود: اين همان بهشتى است كه به خاطر عملكردتان وارث آن شدهايد.
جلد 3 - صفحه 67
🍃🌺نکته ها :
«غَلَّ»، به معناى نفوذ مخفيانه است، به كينه و حسدى كه مرموزانه در جان انسان نفوذ مىكند نيز غِل گويند.
در آيات قبل خوانديم: دوزخيان همديگر را لعن و نفرين مىكنند، اينجا مىفرمايد: بهشتيان هيچ كينهاى از يكديگر در دل ندارند و ميان آنها صلح، صفا و محبّت است و با اينكه در بهشت تفاوت درجات هست؛ امّا هيچيك نسبت به ديگرى كينه و كدورت و حسد نمىورزد.
نهرهاى بهشتى پر آب است، زيرا خداوند به جاى جريان آب فرمود: «نهرها جارى است و پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمودند: نهرهاى بهشتى از زير مسكن بهشتيان جارى است». «1»
طبق احاديث، هر مؤمن و كافرى در بهشت و دوزخ مكانى دارد، ولى مؤمن، جايگاه بهشتى كافر را به ارث مىبرد و كافر جايگاه دوزخى مؤمن را. «2» از اين حديث استفاده مىشود كه درهاى سعادت و شقاوت به روى همه باز است و هيچ كس از ابتدا براى بهشت يا دوزخ خلق نشده است، بلكه انتخاب و عمل او مسير و سرنوشتش را معيّن مىكند. «3»
پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله در غدير خم به مردم فرمودند: «معاشر النّاس سلّموا على علىّ بامرة المؤمنين» اى مردم! به علىّ به عنوان اميرالمؤمنين سلام كنيد و بگوييد: الحمدللّه الّذى هدنا لهذا .... «4»
امام هادى عليه السلام فرمود: «در روز قيامت، پيامبر و حضرت على و تمام ائمّه عليهم السلام در برابر مردم قرار مىگيرند و در اين هنگام شيعيان مىگويند: الحمد للّه الّذى هدانا لهذا .... «5»
«1». بحار، ج 8، ص 160.
«2». تفسير نورالثقلين.
«3». تفسير نمونه.
«4». تفسير نورالثقلين.
«5». تفسير اثنىعشرى؛ كافى، ج 1، ص 418.
جلد 3 - صفحه 68
🍃🌺پیام ها:
1- زندگى كه در آن كينه نباشد، زندگى بهشتى است. «مِنْ غِلٍّ»
2- در بهشت، صفاى باطن و ظاهر يك جا جمع است. «نَزَعْنا ما فِي صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهِمُ الْأَنْهارُ»
3- اهل بهشت، به ذكر و ستايش خدا مشغولند. «قالُوا الْحَمْدُ لِلَّهِ»
4- بهشتيان، از لطف خدا شاكرند واز هدايت شدنشان مغرور نيستند. «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي هَدانا»
5- بهشتيان به اعمال و كارهاى خود متّكى نيستند. «هَدانَا اللَّهُ»
6- عقل و علم و تلاش به تنهايى كافى نيست، عنايت و امداد الهى نيز براى هدايت لازم است. «لَوْ لا أَنْ هَدانَا اللَّهُ»
7- انبيا، وسيلهى هدايتند و هدايتشان همراه با حقّ است. خودشان، حرفشان، عملشان، شيوهها و وعدههايشان همه حقّ است. «لَقَدْ جاءَتْ رُسُلُ رَبِّنا بِالْحَقِّ»
8- بهشت در برابر عمل است، نه اميد و آرزو. «أُورِثْتُمُوها بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ» حضرت على عليه السلام مىفرمايد: از كسانى مباش كه آخرت را بدون عمل آرزو مىكنند. «لا تكن ممن يرجوا الآخرة بغير العمل»
🍃🌺🇮🇷〰〰〰〰〰〰〰
〰〰〰〰〰〰🇮🇷🌺🍃
السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین
🍃🌺🇮🇷〰〰〰〰〰〰〰
#پیامکی_از_بهشت
تا آخرین قطره خونتان حامی و پشتیبان رهبر انقلاب باشید و در هیچ مورد و هیچ موقع او را تنها نگذارید چونکه در این زمان ما هرچه داریم ازبرکت اوست و شما باید مثل یاران امام حسین (ع) باشید که هر نفر که شهید می شد به دیگری می گفت که حسین را تنها مگذارید و اگر شما هم به این وصیت که وصیت کلیه شهدای اسلام بوده است عمل کنید ، مطمئن باشید خیلی از مسائل این مملکت حل خواهد شد .
شهید اصغر داوری
〰〰〰〰〰🇮🇷🌺🍃
امام خامنه ای مد ظله العالی :
مسئلهی بیماری کرونا امروز به نظر من مسئلهی اول کشور است، مسئلهی فوری و فوتی کشور است که بایستی دنبال بشود. خب ابتلائات و تلفات بسیار دردناک است حقیقتاً؛ به زبان آسان است لکن در واقع وقتی نگاه کنید، در یک روز بیش از پانصد خانواده داغدار بشوند، این چیز کمی است؟ این چیز کوچکی است؟ یا دهها هزار نفر در یک روز ابتلا پیدا کنند.
در ماههای اول و در اوایل کار، نیروهای مسلح به جد وارد شدند، چه ارتش، چه سپاه و کارهای مهمّی انجام دادند، بسیج حضور خیلی خوب و قویای داشت. به نظر من الان هم بایستی در این زمینه اگرچه الان هم مشغولند، کارهایی انجام میدهند، اما بایستی هر چه میتوانند توانشان را در این مسئله مصرف کنند، به کمک مردم بیایند. ۱۴۰۰/۵/۲۰
🍃🌺🇮🇷〰〰〰〰〰〰〰〰
پيامبر اکرم-صلی الله عليه و اله
إنَّ الْحُسَینَ بابٌ مِن أبوابِ الْجَنَّةِ مَن عاداهُ حَرَّمَ اللّه عَلَیهِ ریحَ الْجَنَّةِ؛
امام حسین علیه السلام دری از درهای بهشت است، هر کس با او دشمنی کند، خداوند بوی بهشت را بر او حرام می کند.
احقاق الحق، 9/202
🍃🌺🍃
امام حسین هست به یقین دری ز درهای بهشت
وقتی که خدا آفرید ما را، با حب او سرشت
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي هَدانا لِهذا ، برای حب الحسین
عشق امام حسین را به قلبهایمان خدا نوشت
وَ مـا كُنَّــا لِنَهْتَــدِيَ لـوْلا أَنْ هَـدانَـا اللَّـهُ
دار الشفای هر چه بیماری است و کردار زشت
الحمدالله
خادم الرضا"ع"
#پیام_رسان_ولایت
〰〰〰〰〰〰🇮🇷🌺🍃
اَللّهمَ صَلِّ عَلیَ مُحَمّدٍ وَ الِ مُحَمّدٍ
وَ عَجِّل فَرَجَهُم
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🔻اصلیترین علت شهادت امامحسین(ع) «حفظ عزت» بود
🔻مهمترین عامل عزت یک انسان، استقلالِ اوست
🔻تمام دین، رمز و راز رساندنِ انسان به این استقلال است
👈🏼مسئولیتپذیری و استقلال، شاخص اصلی ولایتمداری - جلسه اول
➖اصلیترین و آخرین علت شهادت أباعبداللهالحسین(ع) حفظ عزت بود. البته «امر بهمعروف و نهی از منکر» در شکلگیری این قیام، عنصر کلیدی بود اما شرایط بهگونهای رقم خورد که حضرت باید پای عزت خود میایستاد و ذلت را نمیپذیرفت، لذا شعار محوری این قیام، شد «هَيْهَاتَ مِنَّا الذِّلَّةُ».
➖انسان موجودی است که عزت را میخواهد، البته ممکن است از راه غلط بهدنبال عزت برود، ممکن است سراغ عزتِ کاذب برود، ولی عزت را میخواهد؛ حتی آدمهای بد هم عزتمند بودن را دوست دارند.
➖چه چیزی به انسان عزت میدهد؟ آیا داراییها، تواناییها، علم یا مهارتِ انسان به او عزت میدهد؟ همۀ اینها میتوانند عزتآفرین باشند (بهصورت صادق یا کاذب، موقت یا دائمی و پایدار) اما مهمترین عامل عزت انسان نیستند.
➖پایگاه اصلی عزت انسان «استقلال» است؛ یعنی اینکه خودش باشد، کسی او را وادارش نکند، وابسته به کسی نباشد، آویزان نباشد، از کسی نترسد.
➖آیا استقلالِ انسان، در قرآن هم اینقدر اهمیت دارد؟ بله، میفرماید: «لَقَدْ بَعَثْنا في كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ» اجتناب از طاغوت، یعنی استقلال خود را حفظ کنید و عبد کسی غیرخدا نشوید. حتی «کفر به طاغوت» بر ایمان به خدا مقدم شده: «فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ فقد استَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقى»
➖خدا میخواهد ما به این استقلال برسیم و تمام دین، در واقع رمز و راز رساندنِ انسان به این استقلال است. اطاعت از خدا هم این نیست که فهم خودت را کنار بگذاری و فقط هرچه او گفت گوش کنی، اطاعت از خدا یعنی «برنامۀ خدا را بفهمی و اجرا کنی»
👤علیرضا پناهیان - ۱۴۰۰.۰۵.۱۸
👈🏼 متن کامل
Panahian.ir/post/6978
هدایت شده از پیام رسان ولایت
6.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خادم الرضا"ع":
السلام علیکم یا اهل بیت النبوه
اَللّهُمَ صَلِ عَلیَ مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ
وَ عَجِّل فَرَجَهُم
🍃🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🍃
امام کاظم علیه السلام :
إِنَّ اللَّهَ حَکَی عَنْ قَوْمٍ صَالِحِینَ أَنَّهُمْ قَالُوا رَبَّنا لا تُزِغْ قُلُوبَنا بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنا وَ هَبْ لَنا...
خداوند تبارکوتعالی حکایت از مردمان صالح میکند که میگویند: رَبَّنا لا تُزِغْ قُلُوبَنا بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنا وَ هَبْ لَنا مِنْ لَدُنْکَ رَحْمَةً إِنَّکَ أَنْتَ الْوَهَّابُ. زیرا میدانند که دلها منحرف میشوند و به همان کوردلی و نابودی خود برمیگردند.
بحارالأنوار، ج۷۵، ص۳۰۲
🍃🌺🍃
از اقوام صالحی حکایت می کند خدا
که گفتند خدایا منحرف مگردان ما را
زیرا احتمال انحراف برای خود می دادند
شاید روزی منحرف شوند از مسیر خدا
اما برخی توجیح کردند کارهای خود را
قربت الی الله کشتند اولاد رسـول خدا
فَلَمَّا زاغُوا أَزاغَ اللَّـهُ قُلُوبَهُـمْ، وا اسـفـا
خودشان زمینه انحراف را کردند مهیـا
مثل شمـر که روزی بود جانباز صفیـن
اما روزی سر برید فرزند حضرت زهرا را
وَ سَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُـونَ
انتقام سختی دارند با ظهور امام زمان ما
ان شاء الله
خادم الرضا "ع"
#پیام_رسان_ولایت
〰〰〰〰🇮🇷🌺🍃
استاد قرائتی حفظه الله
سوره شعراء
وَ الشُّعَراءُ يَتَّبِعُهُمُ الْغاوُونَ «224» أَ لَمْ تَرَ أَنَّهُمْ فِي كُلِّ وادٍ يَهِيمُونَ «225» وَ أَنَّهُمْ يَقُولُونَ ما لا يَفْعَلُونَ «226»
(پيامبر اسلام شاعر نيست، زيرا) شاعران را گمراهان پيروى مىكنند. آيا نديدى كه آنان در هر وادى سرگشته مىروند؟ و مطالبى مىگويند كه به آن عمل نمىكنند؟
إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ ذَكَرُوا اللَّهَ كَثِيراً وَ انْتَصَرُوا مِنْ بَعْدِ ما ظُلِمُوا وَ سَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ «227»
مگر آنان (شاعرانى) كه ايمان آورده و كارهاى نيكو انجام داده و خدارا بسيار ياد مىكنند، و پس از آن كه مورد ستم قرار گرفتند (به دفاع از خود) يارى مىطلبند (و با شعر از مظلوميّت خود دفاع مىكنند) و كسانى كه ظالمند، به زودى خواهند دانست كه به كدام بازگشتگاه باز خواهند گشت.
🍃🌺نکته ها:
از امام باقر وامام صادق عليهما السلام نقل شده كه به مناسبت آيهى «وَ الشُّعَراءُ يَتَّبِعُهُمُ الْغاوُونَ» فرمودند: كسانى كه فقه را براى غير دين آموخته باشند، يا عميق نياموخته باشند، هم گمراهند و هم ديگران را گمراه مىكنند و قصّهسرايان نيز مشمول اين سرزنش هستند.
از اينكه نام شعراى بىهدف در كنار دروغسازانى كه شياطين بر آنان نازل مىشوند، آمده است، شايد بتوان ارتباطى ميان شيطان دروغساز و شاعر بىهدف هرزهگو كشف نمود.
به گفتهى روايات: ذكر كثير، تسبيحات حضرت زهرا عليها السلام، يعنى سى و چهار مرتبه «الله اكبر»، سى و سه مرتبه «الحمد الله» و سى و سه مرتبه «سبحان الله» است.
در حديث آمده است: ذكر خدا تنها با زبان نيست، بلكه ياد خداست به هنگام ترك گناه و انجام عبادت. «ذَكَرُوا اللَّهَ»
در حديث مىخوانيم: سر مبارك امام حسين عليه السلام بالاى نيزه اين آيه را تلاوت فرمود: وَ سَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا ... و امام صادق عليه السلام فرمود: مصداق روشن ظلم، ظلم درحقّ آلمحمّد عليهم السلام است.
شعر و شاعران
مطالبى دربارهى شعر و شاعران به مناسبت آيات آخر اين سوره بيان مىكنيم:
از تفسير بيضاوى نقل شده: چون اشعار جاهليّت بيشتر پيرامون خيالات، توصيف زنان زيبا، معاشقه و افتخارات بيهوده يا بدگويى و تعرّض به ناموس ديگران بوده اين آيات نازل شده است. «وَ الشُّعَراءُ يَتَّبِعُهُمُ الْغاوُونَ»
تفاوت ميان حكيم وشاعر آن است كه حكيم ابتدا معانى را در نظر مىگيرد وبعد الفاظ را به كار مىبرد، ولى شاعر ابتدا قالب والفاظ را در نظر مىگيرد، سپس معانى را بيان مىكند.
در روايات، شعر خوبى كه از حقّ طرفدارى كند، از جهاد با سر نيزه برتر شمرده شده و مورد ستايش قرار گرفته است.
رسول اكرم صلى الله عليه و آله فرمود: بعضى از بيانها همچون سحر و بعضى از شعرها حكمت است.
پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله به شاعر متعهّدى به نام «حَسّان» فرمود: روحالقدس با توست.
پيامبر صلى الله عليه و آله در يكى از سفرها، «حَسّان» را فراخواند كه شعر بخواند. او مىخواند و حضرت گوش مىدادند. حضرت دستور دادند در مسجد جايگاه خاصّى براى «حَسّان» باشد.
امام صادق عليه السلام به ياران خود مىفرمود: كودكان خود را با شعر «عَبدى» آشنا كنيد كه او شاعرى خوب و مكتبى است.
امام صادق عليه السلام فرمود: هر كس براى حقّانيّت ما يك بيت شعر بسرايد، خداوند در بهشت خانهاى به او عطا مىكند.
امام صادق عليه السلام فرمود: خواندن شعر براى روزه دار و كسى كه در حال احرام يا در منطقه حَرَم است، مكروه مىباشد و نيز خواندن شعر در روز يا شب جمعه كراهت دارد.
در روايات مىخوانيم: راستترين شعر در زمان جاهليّت اين بوده است:
الا كلّ شىء ما خلا اللّه باطل
و كلّ نعيم لا محالة زائل يعنى بدانيد كه هر چيز، جز خداوند باطل است و هر نعمتى دير يا زود از بين خواهد رفت.
در روايت آمده است: همين كه آيهى وَ الشُّعَراءُ يَتَّبِعُهُمُ ... نازل شد گروهى از شاعران مسلمان نگران خود شده، نزد پيامبر اكرم آمدند. حضرت فرمود: «ان المؤمن مجاهد بسيفه و لسانه» يعنى مؤمن با شمشير و زبان خود جهاد مىكند.
🍃🌺🇮🇷〰〰〰〰〰〰〰