┄┅┄❅﷽❅┄┅┄
❁ زیارت امام کاظم و امام رضاو امام جواد و امام هادی علیهم السلام در روز چهارشنبه
السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا أَوْ لِيَاءَاللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا حُجَجَ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا نُورَ اللّٰهِ فِى ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ، صَلَواتُ اللّٰهِ عَلَيْكُمْ وَعَلَىٰ آلِ بَيْتِكُمُ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، بِأَبِى أَنْتُمْ وَأُمِّى، لَقَدْ عَبَدْتُمُ اللّٰهَ مُخْلِصِينَ، وَجَاهَدْتُمْ فِى اللّٰهِ حَقَّ جِهَادِهِ حَتَّىٰ أَتاكُمُ الْيَقِينُ، فَلَعَنَ اللّٰهُ أَعْداءَكُمْ مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ أَجْمَعِينَ، وَأَنَا أَبْرَأُ إِلَى اللّٰهِ وَ إِلَيْكُمْ مِنْهُمْ، يَا مَوْلاىَ يَا أَبا إِبْراهِيمَ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ، يَا مَوْلاىَ يَا أَبَا الْحَسَنِ عَلِىَّ بْنَ مُوسىٰ، يَا مَوْلاىَ يَا أبا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ، يَا مَوْلاىَ يَا أَبَا الْحَسَنِ عَلِىَّ بْنَ مُحَمَّدٍ، أَنَا مَوْلىً لَكُمْ، مُؤْمِنٌ بِسِرِّكُمْ وَجَهْرِكُمْ، مُتَضَيِّفٌ بِكُمْ فِى يَوْمِكُمْ هٰذَا وَهُوَ يَوْمُ الْأَرْبَعاءِ، وَمُسْتَجِيرٌ بِكُمْ، فَأَضِيفُونِى وَأَجِيرُونِى بِآلِ بَيْتِكُمُ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ.
❅❁📖❁❅
اَللّهُمَ صَلِ عَلیَ مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمّدٍ
وَ عَجِّل فَرَجَهُم
📖❁┄┅┅┅┅┄❁┄┅┅┅┅┄
┄┅┄❅﷽❅┄┅┄
❁دعای حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در روز چهارشنبه :
بسم الله الرحمن الرحیم
اللّهُمَّ احرُسنا بِعَینِک الَّتی لا تَنامُ، ورُکنِک الَّذی لا یرامُ، وبِأَسمائِک العِظامِ، وصَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وآلِهِ، وَاحفَظ عَلَینا ما لَو حَفِظَهُ غَیرُک ضاعَ، وَاستُر عَلَینا ما لَو سَتَرهُ غَیرُک شاعَ، وَاجعَل کلَّ ذلِک لَنا مِطواعاً، إنَّک سَمیعُ الدُّعاءِ قَریبٌ مُجیبٌ.
خداوندا! ما را با چشمت که نمی خوابد، و ستونت که خم نمی شود، و به نام های بزرگت حراست کن و بر محمّد و آل او درود فرست و برای ما حفظ کن آنچه را که اگر دیگران حفظ کنند، از میان می رود و بر ما چیزی را پرده پوشی کن که اگر جز تو پرده پوشی کند، بر ملا می شود و همه اینها را برای ما فرمانبرداری قرار ده که تویی شنوای دعا و نزدیک و اجابت کننده.
بحار الأنوار: ج ۹۰ ص ۳۳۹ ح ۴۸
❅❁📖❁❅
اَللّهُمَ صَلِ عَلیَ مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمّدٍ
وَ عَجِّل فَرَجَهُم
📖❁┄┅┅┅┅┄❁┄┅┅┅┅┄
┄┅┄ ❁﷽❁┄┅┄
امام صادق علیه السلام :
رَأْیُ الْمُؤْمِنِ وَ رُؤْیَاهُ فِی آخِرِ الزَّمَانِ عَلَی سَبْعِینَ جُزْءاً مِنْ أَجْزَاءِ النُّبُوَّهًِْ.
رأی مؤمن و خوابدیدنش در آخرالزّمان بر هفتاد جزء از اجزاء پیامبری استوار است.
الکافی، ج۸، ص۹۰
❅❁📖❁❅
اگر مومنید بی توجه نباشید به الهامات خدا
خدا گاهی اسرار را می گذارد در دلهای شما
دلی که فقط جای اهل بیت است و خدا
دل پاک بی کینه و بی غل و غش و بدیها
دلی که خیر خواهی دارد برای همه انسانها
دلی که حسود نیست معترض نیست به خدا
گاهی تعبیر دارد خواب مومنین خوب خدا
باید فقط از اولیا خدا خواست تعبیر آن را
یا مومن و علمایی که خدا خواسته برایشان
این موهبت را یا آگاهند از علوم دینی شما
گاهی اگر حس بدی عبور کرد از دل شما
آیت الکرسی بخوان و رد کن صدقه ای را
اگر فکری یا حسی داریم گاهی ما و شما
با احادیث و آیات قرآن تطبیق کنیم آن را
سحر و جادو و چشم زخم و مکر وجود دارد
اما در نهایت اتصال مومن به خدا نمیگذارد
همگی شکر کنیم نعمت موهبتها الهی را
نه تکذیب کنیم نه غلو کنیم در قضاوتها
كَما أَتَمَّها عَلى أَبَوَيْكَ، چیز جدیدی نیست
اجدادمان داشتند قبل ما،موهبت الهیست
الحمدلله
خادم الرضا "ع"
#پیام_رسان_ولایت
┄┅┅┅┅┄❁📖❁┄┅┅┅┅┄
┄┅┅┄❁﷽❁┄┅┅┄
استاد قرائتی حفظه الله
سوره یوسف
وَ كَذلِكَ يَجْتَبِيكَ رَبُّكَ وَ يُعَلِّمُكَ مِنْ تَأْوِيلِ الْأَحادِيثِ وَ يُتِمُّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكَ وَ عَلى آلِ يَعْقُوبَ كَما أَتَمَّها عَلى أَبَوَيْكَ مِنْ قَبْلُ إِبْراهِيمَ وَ إِسْحاقَ إِنَّ رَبَّكَ عَلِيمٌ حَكِيمٌ «6»
و اينگونه پرودگارت تو را برمىگزيند و از تعبير خوابها (و سرانجام امور) تو را آگاه مىسازد و نعمتش را بر تو و بر خاندان يعقوب تمام مىكند. همان گونه كه پيش از اين بر پدرانت ابراهيم و اسحاق تمام كرد.
همانا پرودگارت داناى حكيم است.
┄┅❁📖نکته ها :
تأويل خواب به معناى بيانِ باطن و نحوهى تحقّق خواب است. «احاديث» جمع «حديث» به معناى نقل ماجراست. از آنجايى كه انسان رؤياى خود را براى ديگران نقل مىكند، به خواب نيز حديث گفتهاند.
حضرت يعقوب در اين آيه، خواب فرزندش يوسف را براى او تعبير مىكند و از آيندهاش خبر مىدهد.
گرچه ظاهر آيه آن است كه گويندهى جمله «وَ كَذلِكَ يَجْتَبِيكَ» يا خداوند است و يا حضرت يعقوب كه چون علم او از طرف خداوند است، يك پيشگويى صحيح است و مانعى ندارد به خصوص با توجّه به اينكه در آن زمان يوسف، پيامبر نبوده با جملهى «يَجْتَبِيكَ» مورد خطاب مستقيم خداوند واقع شود.
┄┅❁📖پیام ها :
1- پيامبران، برگزيدگان خداوند هستند. «يَجْتَبِيكَ»
2- چون يوسف عليه السلام برگزيده و ... بود به انواع گرفتارىها مبتلا شد تا گوهر وجودش در گرفتارىها نمايانده شود. «يَجْتَبِيكَ» (البلاء للولاء ...)*
3- ارزش انسان به سن و سال نيست، ممكن است كسى از نظر سنى كوچكتر ولى از نظر خصلتها و ارزش والاتر باشد. (چنانكه يوسف از برادران خود
جلد 4 - صفحه 158
كوچكتر بود) «يَجْتَبِيكَ رَبُّكَ»*
4- اولياى خدا از يك خواب، آينده افراد را مىبينند. «يَجْتَبِيكَ رَبُّكَ وَ يُعَلِّمُكَ»
5- علوم مهم و دانشهاى كليدى و اساسى را نبايد به هر كس آموخت؛ اوّل بايد افراد لايق را گزينش كرد و سپس علوم را در اختيار آنان قرار داد. «يَجْتَبِيكَ رَبُّكَ وَ يُعَلِّمُكَ»*
6- علم، اولين هديه الهى به برگزيدگان خود است. «يَجْتَبِيكَ رَبُّكَ وَ يُعَلِّمُكَ»
7- انبيا، شاگردان بلاواسطه خداوند هستند. «يُعَلِّمُكَ»
8- تعبير خواب، از امورى است كه خداوند به انسان عطا مىكند. «يُعَلِّمُكَ مِنْ تَأْوِيلِ الْأَحادِيثِ»
9- از جمله راههاى ارتباط با غيب، تعبير رؤيا و خواب است. «يُعَلِّمُكَ مِنْ تَأْوِيلِ الْأَحادِيثِ»*
10- علم آموخته شده به يوسف عليه السلام نيز محدود بوده است. ( «من» در جملهى «مِنْ تَأْوِيلِ الْأَحادِيثِ»، به معناى بخشى از علم تعبير خواب است)*
11- مقام نبوّت و حكومت، سرآمد نعمتهاست. «وَ يُتِمُّ نِعْمَتَهُ»
12- در فرهنگ قرآن، اجداد در حكم پدر هستند. «أَبَوَيْكَ مِنْ قَبْلُ إِبْراهِيمَ وَ إِسْحاقَ»
13- علم و هدايت و لياقت يك فرد علاوه بر خود او براى خانواده و خويشاوندان او نيز نعمت و موهبت الهى است. «عَلَيْكَ وَ عَلى آلِ يَعْقُوبَ»*
14- اتمام نعمت بر آل يعقوب نشان از عاقبت به خيرى برادران يوسف دارد.
«يُتِمُّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكَ وَ عَلى آلِ يَعْقُوبَ»*
15- انتخاب انبيا، بر اساس علم و حكمت الهى است. يَجْتَبِيكَ ... عَلِيمٌ حَكِيمٌ
┄┅┅┅┅┄❁📖❁❅┄┅┅┅┅┄❅❁┄┅┅┅┅┄
┄┅┅┄❅ ﷽ ❅┄┅┅┄
السـلام علیک یـا علی بن موسی الرضا
┄┄┄┅═✧❁❁❁✧═┅┄┄┄
َسید شهیدان اهل قلم
خانهی حقیقی انسان، خانهی ایمان است در جوار رحمت حق، كه اگر اینجا منزل كنی، همهی آن پیوندها و دلبستگيها جلوهای خدایی ميیابند واگرنه، خانه دیگر قفسی بیش نیست و یار، باری كه ثقل آن تو را از راه باز ميدارد.
شهید سید مرتضی آوینی
❁❅┄┅┅┅┅┄❅❁
امام خامنه ای مد ظله العالی :
«خداباوری» و «خودباوری»؛ این دو پایهی بسیج است... بسیج خصوصیّات زیادی دارد که همه از این دو پایهی اصلی نشأت میگیرد.
بسیج، شهامت دارد، ابتکار دارد، سرعت عمل در کارها دارد، دید وسیع دارد، دشمنشناسی دارد، در برابر تحرّکات گوناگون حساسیّت دارد؛ امّا همهی اینها و سایر خصوصیّات ممتاز بسیج، ناشی از همان دو خصوصیّت است که اگر فکر کنیم، بشکافیم، بحث کنیم، کاملاً روشن میشود. ۱۴۰۳/۹/۵
❁❁❅┄┅┅┅┅┄❅❁❁
امام صادق علیه السلام :
رَأْیُ الْمُؤْمِنِ وَ رُؤْیَاهُ فِی آخِرِ الزَّمَانِ عَلَی سَبْعِینَ جُزْءاً مِنْ أَجْزَاءِ النُّبُوَّهًِْ.
رأی مؤمن و خوابدیدنش در آخرالزّمان بر هفتاد جزء از اجزاء پیامبری استوار است.
الکافی، ج۸، ص۹۰
❅❁📖❁❅
اگر مومنید بی توجه نباشید به الهامات خدا
خدا گاهی اسرار را می گذارد در دلهای شما
دلی که فقط جای اهل بیت است و خدا
دل پاک بی کینه و بی غل و غش و بدیها
دلی که خیر خواهی دارد برای همه انسانها
دلی که حسود نیست معترض نیست به خدا
گاهی تعبیر دارد خواب مومنین خوب خدا
باید فقط از اولیا خدا خواست تعبیر آن را
یا مومن و علمایی که خدا خواسته برایشان
این موهبت را یا آگاهند از علوم دینی شما
گاهی اگر حس بدی عبور کرد از دل شما
آیت الکرسی بخوان و رد کن صدقه ای را
اگر فکری یا حسی داریم گاهی ما و شما
با احادیث و آیات قرآن تطبیق کنیم آن را
سحر و جادو و چشم زخم و مکر وجود دارد
اما در نهایت اتصال مومن به خدا نمیگذارد
همگی شکر کنیم نعمت موهبتها الهی را
نه تکذیب کنیم نه غلو کنیم در قضاوتها
كَما أَتَمَّها عَلى أَبَوَيْكَ، چیز جدیدی نیست
اجدادمان داشتند قبل ما،موهبت الهیست
الحمدلله
خادم الرضا "ع"
#پیام_رسان_ولایت
*┄┄┅═✧❁📖❁✧═┅┄┄*
اَللّهمَ صَلِّ عَلیَ مُحَمّدٍ وَ الِ مُحَمّدٍ
وَ عَجِّل فَرَجَهُم
┄┄┄┅═✧❁🇮🇷❁✧═┅┄┄┄
✊ #خط_دیدار بسیجیان | رهبر انقلاب: ایران در دوره پهلوی و قاجار تحقیر شد
✏️ بسیج نقطه مقابل تحقیر ملی است
✏️ دستکاری و تحقیر باورها و تاریخ یک ملت، راه تسلط سلطهگران است. ۱۴۰۳/۹/۵
🖼 #بسته_خبری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#وعده_صادق
#خودسازی
✅ برادران... اگر شهید نشویم، میمیریم❗️
👈اونایی که اهل فداکاری نیستن، زیاد خوشحال نباشند...!
⭕️ #خبر | دکتر سعید جلیلی: وقتی در لایحه بودجه سال آینده گفته میشود که کشور توانایی رشد اقتصادی ۸ درصد را ندارد، به دلیل عدم باور به ظرفیتهای جمهور و مردم است
دکتر جلیلی در هفتاد و هشتمین جلسهی حکمت سیاسی اسلام در قرآن:
🔹یکی از بحثهای بسیار مهمی که در سلسله جلسات اخیر مطرح شد، تفاوتها و تمایزهای اندیشه اسلامی با سایر اندیشههاست. لازمهی بروز این تمایزات، شناخت توانمندیهای انسانی است.
🔸یکی از تمایزهای اندیشه سیاسی اسلام این است که جمهور مردم و توانمندیهای آحاد مردم جدی گرفته میشود. این گونه نیست که فقط در برههی انتخابات مردم دارای اهمیت باشند و در سایر عرصهها، رها شوند.
🔹اندیشهی سیاسی اسلام، در بسیاری از کارویژههایی که برای دولتها مشخص میکند، به حضور و نقشآفرینی مردم تاکید دارد و بدون حضور مردم، امکان تحقق این کارویژهها نیست.
🔸در اواخر دهه هشتاد، ما برای یک میلیون نفر از بیمارانمان نیاز به رادیو داروهایی داشتیم که تولید آنها، نیازمند سوخت ۲۰ درصد هستهای بود. دشمن به خیال خام خود، گمان کرد که این نیاز ما میتواند اهرمی برای فشار و امتیاز گیری از جمهوری اسلامی ایران باشد.
🔹پاسخی که به این نگاه غربیها داده شد، این بود که اگر سوخت ۲۰ درصد را به ما ندهید، خودمان آن را تولید میکنیم به صورتی که در دور بعدی مذاکرات، درحالی وارد مذاکرات شدیم که این سوخت ۲۰ درصد را در اختیار داشتیم. این موفقیت، حاصل خودباوری و شجاعت جوانانی مانند شهید شهریاری بود. گفتمان و تفکر بسیج، مبتنی بر همین خودباوری است. این، همان تفکری است که کشور را به پیش میبرد.
🔸بسیج یعنی به کارگیری هنرمندانهی ظرفیتهای جمهور برای اهداف متعالی. در ۴۵ سال اخیر، موفقیت زمانی حاصل شده است که توانمندیهای داخلی را جدی گرفته و مردم را باور کردیم و تحقیر ملی که دشمن در صدد تحمیل آن به ملت بود را کنار گذاشتیم. انقلاب اسلامی، این تحقیر تاریخی را شکست و محاسبات غربیها را به هم ریخت.
🔹وقتی در لایحه بودجه سال آینده گفته میشود که کشور توانایی رشد اقتصادی ۸ درصد را ندارد، به دلیل عدم باور به ظرفیتهای جمهور و مردم است.
🔸در دورانی، افتخار عدهای این بود که آشپزخانه قطارشان را در اختیار اتریشیها قرار داده بودند و توانمندی کشورمان را در حد درست کردن آبگوشت بزباش میدانستند.
🔹گفته میشود که مهاجرت جوانان، یک بحث جدی است! بله؛ این بحث کاملا جدی است. چرا خودمان نباید از ظرفیت جوانان و دانشمندانمان استفاده کنیم؟! در صورتی که در همان مسائلی که دشمن برای ما محدودیت ایجاد کرده است، ما به اتکای همین جوانانمان توانستیم تحریمهای دشمن را بیاثر کنیم.
🔸تبادل و تعامل با دیگران، باید با اتکا و توجه به توانمندیهای داخلی و ظرفیتهای ملی باشد. اخیرا مطرح شده است که در استفاده از ظرفیت دریا، باید از کارشناسان خارجی استفاده کرد! باید از ظرفیتها و توانمندیهای داخلی استفاده کرد. فهم استفاده از ظرفیتهای داخلی باید در برنامهریزی راهبردی و حکمرانی کشور باشد.
🔹ما در سالهای آتی، با نگاه و تقویت به ظرفیتهای داخلی میتوانیم مسیر تعالی و پیشرفت کشور را طی کنیم. اگر ظرفیتهای داخلی فعال شوند، دیگر دشمنان نمیتوانند مانعی در مسیر رشد و تعالی کشورمان ایجاد کنند.
13.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#نقش_بهشت
من هرچه دارم از تو دارم
🖋وقتی به شما و حضورتون باور دارم یعنی من از خودم توی زندگیم اختیاری ندارم و هست و نیستم دست شماست آقاجان
یا انیس النفوس
چگونه میشد تقدیر ما در این دنیا
اگر که لطف نگاه شما نبود آقا
┄┅┄❅﷽❅┄┅┄
صفحه : ٢٣٧
#جزء_دوازده
#سوره_یوسف
❁ قرآن بخوانیم، قبل از اینکه برای ما قرآن بخوانند
📖❁❅┄┅┅┅┅┄❅❁┄┅┅┅┅┄
┄┅┄❁❅﷽❅❁┄┅┄
📖ترجمه صفحه ٢٣٧ قرآن کریم
15 - پس وقتی او را بردند و همداستان شدند تا او را در نهانخانه چاه بگذارند [چنین کردند]، و به او وحی کردیم که قطعا آنها را از این کارشان در حالی که نمیدانند خبرخواهی داد
16 - و وقت غروب گریان نزد پدر خود آمدند
17 - گفتند: ای پدر! ما رفتیم مسابقه دهیم و یوسف را پیش اثاث خود نهادیم، آنگاه گرگ او را خورد، ولی تو سخن ما را هر چند راستگو باشیم باور نخواهی کرد
18 - و بر پیراهن وی خونی دروغین آوردند، [یعقوب] گفت: [نه]، بلکه نفس شما کاری را برای شما آراسته است پس اینک صبری نیکو [بهتر است]، و بر آنچه توصیف میکنید از خداوند یاری میخواهم
19 - و کاروانی آمد و آب آورشان را فرستادند، پس او دلو خود را انداخت گفت: مژده باد! این یک پسر بچه است و او را به عنوان کالایی پنهان داشتند، و خدا به آنچه میکردند آگاه بود
20 - و او را به بهای ناچیزی، چند درهمی، فروختند و در [مورد] آن بیرغبت بودند [چون میدانستند صاحب دارد]
21 - و آن کس از مصر که او را خریده بود به همسرش گفت: جایگاه او را گرامی بدار، شاید به حال ما سودمند باشد یا او را به فرزندی اختیار کنیم و بدین گونه ما یوسف را در آن سرزمین تمکّن بخشیدیم، و تا به او تأویل رؤیاها را بیاموزیم، و خدا بر کار خویش غالب است ولی بیشتر مردم نمیدانند
22 - و چون به حدّ رشد رسید، او را حکمت و دانش عطا کردیم، و نیکوکاران را چنین پاداش میدهیم
📖❁❅┄┅┅┅┅┄❅┄❁┅┅┅┅┄
┄┅┄❅﷽❅┄┅┄
❁ زیارت امام حسن عسکری علیه السلام در روز پنجشنبه
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَلِىَّ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللّٰهِ وَخَالِصَتَهُ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا إِمَامَ الْمُؤْمِنِينَ، وَوَارِثَ الْمُرْسَلِينَ، وَحُجَّةَ رَبِّ الْعَالَمِينَ، صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْكَ وَعَلَىٰ آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، يَا مَوْلاىَ يَا أَبا مُحَمَّدٍ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ، أَنَا مَوْلىً لَكَ وَلِآلِ بَيْتِكَ، وَهٰذَا يَوْمُكَ وَهُوَ يَوْمُ الْخَمِيسِ، وَأَنَا ضَيْفُكَ فِيهِ وَمُسْتَجِيرٌ بِكَ فِيهِ، فَأَحْسِنْ ضِيافَتِى وَإِجارَتِى بِحَقِّ آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَاهِرِينَ.
❅❁📖❁❅
اَللّهُمَ صَلِ عَلیَ مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمّدٍ
وَ عَجِّل فَرَجَهُم
📖❁┄┅┅┅┅┄❁┄┅┅┅┅┄
┄┅┄❅﷽❅┄┅┄
❁دعای حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در دعای روز پنجشنبه :
بسم الله الرحمن الرحیم
اللّهُمَّ إنّی أسأَلُک الهُدی وَالتُّقی، وَالعَفافَ وَالغِنی، وَالعَمَلَ بِما تُحِبُّ وتَرضی، اللّهُمَّ إنّی أسأَلُک مِن قُوَّتِک لِضَعفِنا، ومِن غِناک لِفَقرِنا وفاقَتِنا، ومِن حِلمِک وعِلمِک لِجَهلِنا. اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ، وأعِنّا عَلی شُکرِک وذِکرِک، وطاعَتِک وعِبادَتِک، بِرَحمَتِک یا أرحَمَ الرّاحِمینَ.
خداوندا! من خواهان هدایت و تقوا و عفاف و بی نیازی و عمل به آنچه تو دوست داری و راضی هستی، هستم. خداوندا، از توانت، برای ناتوانیمان درخواست می کنم، و از بی نیازی ات برای بینوایی و نیازمان، و از بردباری و دانش تو، برای نادانیمان. خداوندا! بر محمّد و آل محمّد درود فرست و ما را برای سپاسگزاری از تو و یاد تو و طاعت و عبادتت یاری کن؛ به حق رحمت خودتت، ای رحم کننده ترین رحم کنندگان.
بحار الأنوار: ج ۹۰ ص ۳۳۹ ح ۴۸
❅❁📖❁❅
اَللّهُمَ صَلِ عَلیَ مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمّدٍ
وَ عَجِّل فَرَجَهُم
📖❁┄┅┅┅┅┄❁┄┅┅┅┅┄
┄┅┄ ❁﷽❁┄┅┄
امام محمد باقر عليه السلام :
إِنَّ اللَّهَ احْتَجَّ فِی الْإِمَامَهًِْ بِمِثْلِ مَا احْتَجَّ بِهِ فِی النُّبُوَّهًِْ فَقَالَ وَ آتَیْناهُ الْحُکْمَ صَبِیًّا. وَ لَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَ بَلَغَ أَرْبَعِینَ سَنَةً فَقَدْ یَجُوزُ أَنْ یُؤْتَی الْحِکْمَهًَْ وَ هُوَ صَبِیٌّ وَ یَجُوزُ أَنْ یُؤْتَاهَا وَ هُوَ ابْنُ أَرْبَعِینَ سَنَهًًْ.
به راستی خدا در امامت ما حجّتی آورده است، مانند آنچه در نبوّت آورده و فرموده است: و ما فرمان نبوّت [و عقل کافی] در کودکی به او دادیم. (مریم/۱۲) و تا زمانیکه به کمال قدرت و رشد برسد و به چهل سالگی بالغ گردد. (احقاف/۱۵) رواست که به او نبوّت داده شود و کودکی باشد، و رواست در سن چهلسالگی به او داده شود.
الکافی، ج۱، ص۳۸۴/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۲۹۶
❅❁📖❁❅
سلام و درود مان محضر امام زمان
سلام بر همه امامان ما و پیغمبران
وَ لَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ آتَيْناهُ حُكْماً وَ عِلْماً
خدا در کودکی مقامات داد به آنها
امام زمان در کودکی به امامت رسید
ایشان در سن کمی شد فرزند شهید
کارهای خداوند روی حساب و کتاب
مقامات الهی را خدا می کند انتخاب
حتی انتخاب رهبر معظم انقلاب ما
به یقین کار خداست شک نکنید شما
او از کودکی بوده دست پرورده خدا
پدر و مادر و استاد ایشان وسیله ها
شکر می کنیم خدا را برای این نعمت
با او رسیدیم به امنیت و اقتدار،عزت
الحمدلله
خادم الرضا "ع"
#پیام_رسان_ولایت
┄┅┅┅┅┄❁📖❁┄┅┅┅┅┄
┄┅┅┄❁﷽❁┄┅┅┄
استاد قرائتی حفظه الله
سوره یوسف
وَ لَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ آتَيْناهُ حُكْماً وَ عِلْماً وَ كَذلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ «22»
و چون (يوسف) به رشد و قوّت خود رسيد به او حُكم (نبوّت يا حكمت) و علم داديم و ما اينگونه نيكوكاران را پاداش مىدهيم.
┄┅❁📖نکته ها :
«اشد» از «شد» به معناى «گِره محكم»، اشاره به استحكام جسمى و روحى است. اين كلمه در قرآن؛ گاهى به معناى «بلوغ» استعمال شده است، چنانكه در آيه 34 سوره اسراء آمده: «حَتَّى يَبْلُغَ أَشُدَّهُ» يعنى به مال يتيم نزديك نشويد تا زمانى كه به سنّ بلوغ برسد.
گاهى مراد از «اشد» سنّ چهل سالگى است. نظير آيه 15 سورهى احقاف كه مىفرمايد:
«بَلَغَ أَشُدَّهُ وَ بَلَغَ أَرْبَعِينَ سَنَةً» و گاهى به سن قبل از پيرى گفته مىشود، مانند آيه 67 سوره غافر: «ثُمَّ يُخْرِجُكُمْ طِفْلًا ثُمَّ لِتَبْلُغُوا أَشُدَّكُمْ ثُمَّ لِتَكُونُوا شُيُوخاً»
┄┅❁📖پیام ها :
1- علم وحكمت، ظرفيّت وآمادگى مىخواهد. «بَلَغَ أَشُدَّهُ»
2- ترفيعات الهى بدون فوت زمان و در وقت خود صورت مىگيرد. لَمَّا بَلَغَ ... آتَيْناهُ*
3- حكمت، غير از علم است. (علم، دانش است، ولى حكمت، بينش و بصيرتى است كه انسان را به حقّ مىرساند) «آتَيْناهُ حُكْماً وَ عِلْماً»*
4- علوم انبيا، اكتسابى نيست. «آتَيْناهُ حُكْماً وَ عِلْماً»
5- وجود علم و حكمت در كنار يكديگر، بسيار ارزشمند و كارساز است. «حُكْماً وَ عِلْماً»*
6- دليلِ عزل و نصبها را براى مردم بيان كنيد. آتَيْناهُ حُكْماً ... كَذلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ*
7- بايد احسان كنيم تا لايق دريافت پاداش خاصّ الهى باشيم. «نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ»
8- نيكوكاران، در همين دنيا نيز كامياب مىشوند. «كَذلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ»
9- هر كس كه توان علمى و جسمى داشته باشد، مشمول لطف الهى نمىشود، بلكه محسن بودن نيز لازم است. «نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ»
┄┅┅┅┅┄❁📖❁❅┄┅┅┅┅┄❅❁┄┅┅┅┅┄
┄┅┅┄❅ ﷽ ❅┄┅┅┄
السـلام علیکم یا اهل بیت النبوه
┄┄┄┅═✧❁❁❁✧═┅┄┄┄
سید شهیدان اهل قلم :
امروز این مردمند که چراغ راه روشنفکرانند. ما تازه ادعا داریم که میخواهیم مسائل مردم را حل کنیم. مسائل خودت را حل کن، مسائل مردم پیشکشت! پس چرا ما به خود مغروریم؟ آخر چه داریم؟
شهید سید مرتضی آوینی
❁❅┄┅┅┅┅┄❅❁
امام خامنه ای مد ظله العالی :
توجّه دارید که قدرت اجتماعی و قدرت علمی، تولید قدرت سیاسی میکند. یک ملّت اگر توانست در درون خود اتّحاد خود را، عزم خود را، ایستادگی خود را، تعداد قابل توجّهی نیروی فعّال وسط میدان خود را نشان بدهد، توانایی علمی خودش را نشان بدهد، توانایی اجتماعی خودش را نشان بدهد، قوّت سیاسی هم پیدا میکند؛ در [فضای] بینالملل میتواند حرف محکم بزند، میتواند حرفش را پیش ببرد.
۱۴۰۳/۹/۵
❁❁❅┄┅┅┅┅┄❅❁❁
امام محمد باقر عليه السلام :
إِنَّ اللَّهَ احْتَجَّ فِی الْإِمَامَهًِْ بِمِثْلِ مَا احْتَجَّ بِهِ فِی النُّبُوَّهًِْ فَقَالَ وَ آتَیْناهُ الْحُکْمَ صَبِیًّا. وَ لَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَ بَلَغَ أَرْبَعِینَ سَنَةً فَقَدْ یَجُوزُ أَنْ یُؤْتَی الْحِکْمَهًَْ وَ هُوَ صَبِیٌّ وَ یَجُوزُ أَنْ یُؤْتَاهَا وَ هُوَ ابْنُ أَرْبَعِینَ سَنَهًًْ.
به راستی خدا در امامت ما حجّتی آورده است، مانند آنچه در نبوّت آورده و فرموده است: و ما فرمان نبوّت [و عقل کافی] در کودکی به او دادیم. (مریم/۱۲) و تا زمانیکه به کمال قدرت و رشد برسد و به چهل سالگی بالغ گردد. (احقاف/۱۵) رواست که به او نبوّت داده شود و کودکی باشد، و رواست در سن چهلسالگی به او داده شود.
الکافی، ج۱، ص۳۸۴/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۲۹۶
❅❁📖❁❅
سلام و درود مان محضر امام زمان
سلام بر همه امامان ما و پیغمبران
وَ لَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ آتَيْناهُ حُكْماً وَ عِلْماً
خدا در کودکی مقامات داد به آنها
امام زمان در کودکی به امامت رسید
ایشان در سن کمی شد فرزند شهید
کارهای خداوند روی حساب و کتاب
مقامات الهی را خدا می کند انتخاب
حتی انتخاب رهبر معظم انقلاب ما
به یقین کار خداست شک نکنید شما
او از کودکی بوده دست پرورده خدا
پدر و مادر و استاد ایشان وسیله ها
شکر می کنیم خدا را برای این نعمت
با او رسیدیم به امنیت و اقتدار،عزت
الحمدلله
خادم الرضا "ع"
#پیام_رسان_ولایت
*┄┄┅═✧❁📖❁✧═┅┄┄*
اَللّهمَ صَلِّ عَلیَ مُحَمّدٍ وَ الِ مُحَمّدٍ
وَ عَجِّل فَرَجَهُم
┄┄┄┅═✧❁🇮🇷❁✧═┅┄┄┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 به خانوادهها برسید...
👆 برشی از بیانات امروز رهبر انقلاب در دیدار فرماندهان نیروی دریایی ارتش. ۱۴۰۳/۹/۷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ #فیلم | دکتر جلیلی: فهم استفاده از ظرفیتهای مردمی باید وارد حکمرانی کشور شود
دکتر جلیلی در هفتاد و هشتمین جلسهی حکمت سیاسی اسلام در قرآن:
🔹اگر کارهای مردمی که انجام میگیرد را به دستگاههای دولتی محوّل کنیم، حجم بزرگی از بودجه، امکانات، نیرو و تجهیزات را نیاز داشتند.
🔸فهم استفاده از ظرفیتهای مردمی باید وارد حکمرانی کشور شود.
┄┅┄❅﷽❅┄┅┄
صفحه : ٢٣٨
#جزء_دوازده
#سوره_یوسف
❁ قرآن بخوانیم، قبل از اینکه برای ما قرآن بخوانند
📖❁❅┄┅┅┅┅┄❅❁┄┅┅┅┅┄
┄┅┄❁❅﷽❅❁┄┅┄
📖ترجمه صفحه ٢٣٨ قرآن کریم
23 - و آن زنی که یوسف در خانهاش بود از او کام خواست، و درها را محکم بست و گفت: بیا که از آن توام یوسف گفت: پناه بر خدا! او پروردگار من است [و] جایگاه مرا نیکو داشته است قطعا ستمکاران رستگار نمیشوند
24 - و آن زن آهنگ وی کرد، و یوسف نیز اگر برهان پروردگارش را ندیده بود آهنگ او میکرد [و وی را میزد و متهم میشد] چنین کردیم تا بدی و زشتکاری را از او بازگردانیم، او از بندگان خالص شدهی ما بود
25 - و آن دو به سوی در از یکدیگر پیشی گرفتند، و زن پیراهن وی را از پشت بدرید، و در کنار در آقای زن را یافتند زن گفت: جزای کسی که قصد بدی به خانوادهی تو کرده جز این که زندانی یا کیفر دردناکی شود چه خواهد بود!
26 - یوسف گفت: او از من کام خواست و شاهدی از خانوادهی آن زن شهادت داد که اگر پیراهن او از جلو چاک خورده، زن راست گفته و او از دروغگویان است
27 - و اگر پیراهنش از پشت دریده شده، زن دروغ گفته و او از راستگویان است
28 - پس چون [شوهرش] دید پیراهن او از پشت چاک خورده گفت: بیشک، این از مکر شما زنان است، که مکر شما بزرگ است
29 - ای یوسف! از این [پیشامد] درگذر، و ای زن تو نیز برای گناه خود استغفار کن که تو از خطاکاران بودهای
30 - و زنانی در شهر گفتند: زن عزیز از غلام خود کام میخواهد و سخت دلدادهی او شده است، به راستی ما او را در گمراهی آشکاری میبینیم
📖❁❅┄┅┅┅┅┄❅┄❁┅┅┅┅┄
┄┅┄❅﷽❅┄┅┄
❁ زیارت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در روز جمعه
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللّٰهِ فِى أَرْضِهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا عَيْنَ اللّٰهِ فِى خَلْقِهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا نُورَ اللّٰهِ الَّذِى يَهْتَدِى بِهِ الْمُهْتَدُونَ، وَيُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخائِفُ، السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْوَلِىُّ النَّاصِحُ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا سَفِينَةَ النَّجاةِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا عَيْنَ الْحَيَاةِ، السَّلامُ عَلَيْكَ، صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْكَ وَعَلَىٰ آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ، عَجَّلَ اللّٰهُ لَكَ مَا وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَظُهُورِ الْأَمْرِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَوْلاىَ، أَنَا مَوْلاكَ عَارِفٌ بِأُولَاكَ وَأُخْرَاكَ، أَتَقَرَّبُ إِلَى اللّٰهِ تَعَالَىٰ بِكَ وَبِآلِ بَيْتِكَ، وَأَنْتَظِرُ ظُهُورَكَ وَظُهُورَ الْحَقِّ عَلَىٰ يَدَيْكَ وَ أَسْأَلُ اللّٰهَ أَنْ يُصَلِّىَ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَأَنْ يَجْعَلَنِى مِنَ الْمُنْتَظِرِينَ لَكَ وَالتَّابِعِينَ وَالنَّاصِرِينَ لَكَ عَلَىٰ أَعْدائِكَ، وَالْمُسْتَشْهَدِينَ بَيْنَ يَدَيْكَ فِى جُمْلَةِ أَوْلِيَائِكَ . يَا مَوْلاىَ يَا صَاحِبَ الزَّمَانِ، صَلَواتُ اللّٰهِ عَلَيْكَ وَعَلَىٰ آلِ بَيْتِكَ، هٰذَا يَوْمُ الْجُمُعَةِ وَهُوَ يَوْمُكَ الْمُتَوَقَّعُ فِيهِ ظُهُورُكَ، وَالْفَرَجُ فِيهِ لِلْمُؤْمِنِينَ عَلَىٰ يَدَيْكَ، وَقَتْلُ الْكافِرِينَ بِسَيْفِكَ، وَأَنَا يَا مَوْلاىَ فِيهِ ضَيْفُكَ وَجَارُكَ، وَأَنْتَ يَا مَوْلاىَ كَرِيمٌ مِنْ أَوْلادِ الْكِرَامِ، وَمَأْمُورٌ بِالضِّيافَةِ وَالْإِجَارَةِ، فَأَضِفْنِى وَأَجِرْنِى صَلَوَاتُ اللّٰهِ عَلَيْكَ وَعَلَىٰ أَهْلِ بَيْتِكَ الطَّاهِرِينَ.
❅❁📖❁❅
اَللّهُمَ صَلِ عَلیَ مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمّدٍ
وَ عَجِّل فَرَجَهُم
📖❁┄┅┅┅┅┄❁┄┅┅┅┅┄
┄┅┄❅﷽❅┄┅┄
❁دعای حضرت فاطمه زهرا سلام الله در روز جمعه :
بسم الله الرحمن الرحیم
اللّهُمَّ اجعَلنا مِن أقرَبِ مَن تَقَرَّبَ إلَیک، وأوجَهَ مَن تَوَجَّهَ إلَیک، وأنجَحَ مَن سَأَلَک وتَضَرَّعَ إلَیک، اللّهُمَّ اجعَلنا مِمَّن کأَنَّهُ یراک إلی یومِ القِیامَةِ الَّذی فیهِ یلقاک، ولا تُمِتنا إلاّ عَلی رِضاک، اللّهُمَّ وَاجعَلنا مِمَّن أخلَصَ لَک بِعَمَلِهِ، وأحَبَّک فی جَمیعِ خَلقِک. اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ، وَاغفِر لَنا مَغفِرَةً جَزماً حَتماً لا نَقتَرِفُ بَعدَها ذَنباً، ولا نَکتَسِبُ خَطیئَةً ولا إثماً. اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ صَلاةً نامِیةً، دائِمَةً زاکیةً، مُتَتابِعَةً مُتَواصِلَةً مُتَرادِفَةً، بِرَحمَتِک یا أرحَمَ الرّاحِمینَ.
خداوندا! ما را از نزدیک ترین کسانی که به تو تقرّب جسته اند، و از موجه ترین کسانی که به تو روی آورده اند، و از موفق یافته ترین کسانی که از تو خواسته اند و به درگاهت تضرع کرده اند، قرار ده. خداوندا! ما را از کسانی قرار ده که گویی در روز قیامت که به لقای تو می آیند، تو را می بینند. ما را جز به خشنودی خود نمیران. خداوندا! ما را از کسانی قرارده که عملشان را برای تو خالص کردند و در میان همه آفریدگانت تو را بیش از دیگران دوست دارند. خداوندا! بر محمّد و آل محمّد درود فرست و ما را چنان قطعی حتمی بیامرز که پس از آن گناهی مرتکب نشویم و خطا و گناهی نکنیم. خداوندا! بر محمّد و آل محمّد درود فرست، درودی بالنده، همواره، فزاینده، پیاپی، پی در پی، و به دنبال هم. به حق رحمت خودت، ای رحم کننده ترین رحم کنندگان.
بحار الأنوار: ج ۹۰ ص ۳۳۹ ح ۴۸
❅❁📖❁❅
اَللّهُمَ صَلِ عَلیَ مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمّدٍ
وَ عَجِّل فَرَجَهُم
📖❁┄┅┅┅┅┄❁┄┅┅┅┅┄
┄┅┄ ❁﷽❁┄┅┄
امام على عليه السلام:
مَنْ طَلَبَ عِزّا بِظُلْمٍ وَباطِلٍ أَوْرَثَهُ اللّه ُ ذُلاًّ بِإِنْصافٍ وَ حَقٍّ؛
هر كس عزّت را با ظلم و باطل طلب كند، خداوند به انصاف و حق ذلّت نصيبشمى نمايد.
شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحديد، ج۲۰،ص۳۰۹، ح۵۳۶
❅❁📖❁❅
هر کسی با ظلم طلب کند عزت را
ذلت نصیب او می شود مومن ها
روز به روز پایین می آید جایگاه آنها
در انتظار آنهاست وعده عذاب خدا
امروز که شفاف شده مسیر راه و چاه
ضرر بزرگیست ادامه دادن به اشتباه
پیروزی جبهه حق هست سنت خدا
شک نکنیم بر گردیم به گروه عاقلها
آنهایی که چه پیروز شوند چه شهید
در دنیا و آخرت و سعادتمند رو سپید
مثل حاج قاسم سردار دلهای ملت ایران
هم پیروز شد هم رسید به جمع شهیدان
جبهه کفر و ظلم قطعا رو به زوال است
هر چه دست و پا بزند نجات محال است
کامل میشود وعده خدا با ظهور امام زمان
شاید زمان زیادی نمانده باشد به تحقق آن
ان شاء الله
خادم الرضا "ع"
#پیام_رسان_ولایت
┄┅┅┅┅┄❁📖❁┄┅┅┅┅┄
┄┅┅┄❁﷽❁┄┅┅┄
استاد قرائتی حفظه الله
سوره انفال
قُلْ لِلَّذِينَ كَفَرُوا إِنْ يَنْتَهُوا يُغْفَرْ لَهُمْ ما قَدْ سَلَفَ وَ إِنْ يَعُودُوا فَقَدْ مَضَتْ سُنَّتُ الْأَوَّلِينَ «38»
(اى پيامبر!) به كافران بگو: اگر (از انحراف و عملكردهاى ناپسند) دست بردارند، گذشتهى آنان بخشوده مىشود و اگر (به روش سابق خود) برگردند، به تحقيق سنّت الهى در برخورد با گذشتگان، (دربارهى آنان نيز) جارى است.
وَ قاتِلُوهُمْ حَتَّى لا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَ يَكُونَ الدِّينُ كُلُّهُ لِلَّهِ فَإِنِ انْتَهَوْا فَإِنَّ اللَّهَ بِما يَعْمَلُونَ بَصِيرٌ «39»
و با آنان (دشمنان) بجنگيد تا فتنهاى (از كفر و شرك) بر جاى نماند و دين، يكسره براى خدا باشد، پس اگر (از كفر خود) دست كشيدند، همانا خداوند به آنچه انجام مىدهند بيناست.
┄┅❁📖نکته ها :
«انتهاء»، به معناى پذيرش نهى و دست برداشتن و انجامندادن كارى به خاطر نهى از آن كار است.
جنگ و جهاد در اسلام، براى كشور گشايى نيست، بلكه براى گسترش مكتب اسلام و مقابله با فتنه است. در قرآن، فتنه بالاتر از قتل، «الْفِتْنَةُ أَكْبَرُ مِنَ الْقَتْلِ» بلكه شديدتر از آن شمرده شده است. «الْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ»
«فتنه»، معناى وسيعى دارد و شامل هر گونه اعمال فشار مىشود. در قرآن، فتنه به معناىشرك نيز آمده است، شايد به اين لحاظ كه از سوى مشركان انواع محدوديّتها و اعمال فشارها بر فكر و روح حقّطلبان و جامعهى آنان انجام مىگيرد، يا از آن جهت كه شرك، موجب عذاب ابدى مىشود. همچنين تحميل كفر بر مؤمنان و انسانهاى پاكفطرت نيز فتنه است.
به فرمودهى امام صادق عليه السلام تحقّق قطعى و نهايى اين آيه، در زمان حضرت مهدى عليه السلام است. امام باقر عليه السلام فرمود: «تأويل اين آيه هنوز نيامده است، آنگاه كه زمان تأويل آيه برسد، فتنهگران كشته و شركى نخواهد بود».
اين آيه، با آزادى در پذيرش دين: «لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ» منافات ندارد، چون بايد فتنه و طاغوت را زدود، تا فضا براى انتخاب و اختيار انسان باز شود.
┄┅❁📖پیام ها :
1- پيامبر مأمور است سنّت خداوند، (مغفرت در صورت توبه كردن و سركوبى و نابودى در صورت لجاجت كافران) را به مردم ابلاغ كند. قُلْ لِلَّذِينَ كَفَرُوا إِنْ يَنْتَهُوا يُغْفَرْ لَهُمْ ... وَ إِنْ يَعُودُوا ...
2- توبهى كافر و بىدين هم پذيرفته مىشود. «قُلْ لِلَّذِينَ كَفَرُوا إِنْ يَنْتَهُوا يُغْفَرْ لَهُمْ»
3- در اسلام، همواره راه توبه و اصلاح به روى افراد باز است و بنبست وجود ندارد. «إِنْ يَنْتَهُوا يُغْفَرْ لَهُمْ»
4- در قضاوت، ميزان حال فعلى اشخاص است، نه گذشتهى آنان. قُلْ لِلَّذِينَ كَفَرُوا إِنْ يَنْتَهُوا ...
5- اسلام، جنگطلب نيست، بلكه در پى اصلاح است. «إِنْ يَنْتَهُوا يُغْفَرْ لَهُمْ»
6- مسلمان شدن، گناهان و خلافهاى قبلى را محو مىكند. «إِنْ يَنْتَهُوا يُغْفَرْ لَهُمْ ما قَدْ سَلَفَ» چنانكه در حديث مىخوانيم: «الاسلام يَجُبّ ما قبله».
7- تشويق، در كنار تهديد قرار دارد. إِنْ يَنْتَهُوا ... إِنْ يَعُودُوا
8- باز گذاشتن روزنهى اميد، نبايد چنان باشد كه احساس شود از روى ضعف، سراغ مجرمان رفتهايم. «إِنْ يَنْتَهُوا، إِنْ يَعُودُوا»
9- اوّل تشويق و اتمام حجّت، سپس تهديد و خشونت. «إِنْ يَنْتَهُوا، إِنْ يَعُودُوا»
10- قانون عادلانه و حكيمانهى الهى در طول تاريخ، نسبت به همه يكسان و تغييرناپذير بوده است. «فَقَدْ مَضَتْ سُنَّتُ الْأَوَّلِينَ»
11- سنّت الهى، نجات و پيروزى انبيا و به كيفر رساندن كفرپيشگان است. «فَقَدْ مَضَتْ سُنَّتُ الْأَوَّلِينَ» چنانكه آيه ديگر مىفرمايد: «كَتَبَ اللَّهُ لَأَغْلِبَنَّ أَنَا وَ رُسُلِي»
12- از تاريخ و سرنوشت ديگران عبرت بگيريم. «فَقَدْ مَضَتْ سُنَّتُ الْأَوَّلِينَ
13- هدف از جهاد در اسلام، رفع فتنه و سلطهى كفّار و ايجاد فضاى سالم براى دعوت به حقّ است. قاتِلُوهُمْ حَتَّى لا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَ ...
14- تا زمانى كه كفّار مشغول فتنهگرىاند، فرمان مبارزه وجود دارد. «قاتِلُوهُمْ حَتَّى لا تَكُونَ فِتْنَةٌ»
15- دشمنان، در هر مقطع كه دست از جنگ بكشند، با آنان، برخوردى مناسب در همان مقطع مىشود. فَإِنِ انْتَهَوْا ...
┄┅┅┅┅┄❁📖❁❅┄┅┅┅┅┄❅❁┄┅┅┅┅┄