eitaa logo
پدرانه
76 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
1.5هزار ویدیو
1 فایل
به یاد پدرم پیر غلام اهل بیت ع ومادرم روزانه با احادیث وآیات الهی در خدمت شما خواهم بود روحش شاد
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃🌾🍃 حکیمانه: ساده زیستى کارگزاران 💦فَانْظُرْ إِلَى مَا تَقْضَمُهُ مِنْ هَذَا الْمَقْضَمِ فَمَا اشْتَبَهَ عَلَيْکَ عِلْمُهُ فَالْفِظْهُ، وَمَا أَيْقَنْتَ بِطِيبِ وُجُوهِهِ فَنَلْ مِنْهُ ⭐️به آنچه در دهان مى گذارى و مى خورى بنگر، آنچه حلال بودنش براى تو مشکوک باشد از دهان فرو افکن و آنچه را به پاکى و حلال بودنش يقين دارى تناول کن 💥اين نکته قابل توجّه است که امام(عليه السلام) به قدرى مراقب کارگزاران خود بوده و در حرکات و رفتار آنها دقت مى کرده که کوچک ترين نقطه ضعفى نداشته باشند تا جايى که حتى شرکت در يک مهمانى نامناسب را بر آنها خرده مى گرفته و با نامه بلندبالايى مملوّ از نصايح مختلف به آنها هشدار مى داده و نصيحت مى فرموده است. کارى که شايد در هيچ جاى دنيا معمول نبوده و نيست. 📚 🍃🌾🍃 🦋 @pedarraneh
💡 پند شبانه : 🌷 امام رضا (علیه السلام) فرمودند : کسی که گره از کار مؤمنی بگشاید و شادش کند ، خداوند هم در روز قیامت ، کار بسته او را می گشاید. 📚 الکافی ، ج۲ ، ص۲۰۰ ☀️ به ما بپیوندید 👇 🦋 @pedarraneh
🍃🌾🍃 وَ الَّذِي نَزَّلَ مِنَ السَّماءِ ماءً بِقَدَرٍ فَأَنْشَرْنا بِهِ بَلْدَةً مَيْتاً كَذلِكَ تُخْرَجُونَ (۱۱) وَ الَّذِي خَلَقَ الْأَزْواجَ كُلَّها وَ جَعَلَ لَكُمْ مِنَ الْفُلْكِ وَ الْأَنْعامِ ما تَرْكَبُونَ (۱۲) لِتَسْتَوُوا عَلى‏ ظُهُورِهِ ثُمَّ تَذْكُرُوا نِعْمَةَ رَبِّكُمْ إِذَا اسْتَوَيْتُمْ عَلَيْهِ وَ تَقُولُوا سُبْحانَ الَّذِي سَخَّرَ لَنا هذا وَ ما كُنَّا لَهُ مُقْرِنِينَ (۱۳) وَ إِنَّا إِلى‏ رَبِّنا لَمُنْقَلِبُونَ (۱۴) وَ جَعَلُوا لَهُ مِنْ عِبادِهِ جُزْءاً إِنَّ الْإِنْسانَ لَكَفُورٌ مُبِينٌ (۱۵) أَمِ اتَّخَذَ مِمَّا يَخْلُقُ بَناتٍ وَ أَصْفاكُمْ بِالْبَنِينَ (۱۶) وَ إِذا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِما ضَرَبَ لِلرَّحْمنِ مَثَلاً ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَ هُوَ كَظِيمٌ (۱۷) أَ وَ مَنْ يُنَشَّؤُا فِي الْحِلْيَةِ وَ هُوَ فِي الْخِصامِ غَيْرُ مُبِينٍ (۱۸) وَ جَعَلُوا الْمَلائِكَةَ الَّذِينَ هُمْ عِبادُ الرَّحْمنِ إِناثاً أَ شَهِدُوا خَلْقَهُمْ سَتُكْتَبُ شَهادَتُهُمْ وَ يُسْئَلُونَ (۱۹) وَ قالُوا لَوْ شاءَ الرَّحْمنُ ما عَبَدْناهُمْ ما لَهُمْ بِذلِكَ مِنْ عِلْمٍ إِنْ هُمْ إِلاَّ يَخْرُصُونَ (۲۰) أَمْ آتَيْناهُمْ كِتاباً مِنْ قَبْلِهِ فَهُمْ بِهِ مُسْتَمْسِكُونَ (۲۱) بَلْ قالُوا إِنَّا وَجَدْنا آباءَنا عَلى‏ أُمَّةٍ وَ إِنَّا عَلى‏ آثارِهِمْ مُهْتَدُونَ (۲۲) و همان کسی که از آسمان به‌اندازه‌ای (معین) آب فرود آورد. پس به‌وسیله‌ی آن، سرزمینی مرده را زنده کردیم. (شما نیز) همین‌گونه (از گورها) خارج می‌شوید؛ (۱۱) و همان کسی که همه‌ی گونه‌ها(ی متنوعِ موجودات) را آفرید و برای شما کشتی‌ها و چهارپایان را پدید آورد که بر آن‌ها سوار می‌شوید؛ (۱۲) تا بر پشت آن‌ها قرار گیرید. سپس هنگامی که بر آن‌ها قرار گرفتید، نعمت پروردگارتان را به یاد آورید و بگویید: «پاک و منزّه است کسی که این‌ها را در جهت منافع (و کمالِ) ما، رام و مسخر کرد، و این در حالی ست ‌که ما توان (رام و مسخّر کردن) آن‌ها را نداشتیم؛ (۱۳) و قطعاً ما تنها نزد مالک و صاحب‌اختیار خویش بازخواهیم گشت.» (۱۴) (از یک سو، به خالق دانا و توانا اعتراف می‌کنند، و از سوی دیگر،) از بندگان خداوند برای خودش فرزندی مقرّر می‌کنند. به‌راستی که انسان آشکارا ناسپاسی می‌کند. (۱۵) آیا (خدا) از آنچه آفریده، دخترانی را (برای خود) انتخاب کرده، و شما را به (داشتن) پسران اختصاص داده است؟ (۱۶) هنگامی‌ که یکی از آنان، به (دختر، یعنی) آنچه (که خود او داشتنش را) برای (خدای) رحمان توصیف کرده است، بشارت داده می‌شود، (از فرط عصبانیت،) چهره‌اش سیاه می‌شود، و این در حالی ست که خشم و اندوه، سراسر وجودش را فرا گرفته است؛ ولی دم نمی‌زند. (۱۷) (و از سر جهالت با خود می‌گوید:)آیا(باید) کسی را(بزرگ کنم) که در زر و زیور پرورش می‌یابد و در (هنگام) بحث و جدل نمی‌تواند آنچه را که در دل دارد، به‌روشنی بیان کند و دلایل قانع‌کننده بیاورد؟ (۱۸) فرشتگان را که خود بندگانِ (خدای) رحمان هستند، دختران (او) نامیده‌اند. آیا هنگام آفرینش آنان حضور داشته‌اند؟ بی‌شک گواهیِ (نابجای) آنان (در مورد دختر بودن فرشتگان) نوشته می‌شود و (در مورد آن) بازخواست خواهند شد. (۱۹) گفتند: «اگر (خدای) رحمان می‌خواست، بت‌ها را (که در اعتقادشان نماد فرشتگان بودند،) نمی‌پرستیدیم.» هیچ علم و دانشی در این مورد ندارند و فقط با حدس و تخمین سخن می‌گویند. (۲۰) آیا پیش از قرآن، کتابی (آسمانی) به آنان داده‌ایم، و در نتیجه، آنان (برای اثبات ادعایشان) به آن استناد می‌کنند؟ (۲۱) (هیچ دلیلی ندارد؛) بلکه می‌گویند: «ما اجداد و نیاکانمان را بر راه و روشی یافتیم، و ما با دنباله‌روی از ایشان هدایت می‌یابیم.» (۲۲) زخرف [۱۱-۲۲] 🍃لطفا مارا به دیگران معرفی ودر ثواب نشر قرآن واحادیث شریک شوید. 🦋 @pedarraneh
14.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
┈•✾◆🍃🥀🍃◆✾•┈ 💠 پست آخرهرشب 💠 ✔️همه با هم دعای فرج را زمزمه می کنیم: إِلَهِي عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفَاءُ وَ انْكَشَفَ الْغِطَاءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجَاءُ وَ ضَاقَتِ الْأَرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمَاءُ وَ أَنْتَ الْمُسْتَعَانُ وَ إِلَيْكَ الْمُشْتَكَى وَ عَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ وَ الرَّخَاءِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أُولِي الْأَمْرِ الَّذِينَ فَرَضْتَ عَلَيْنَا طَاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنَا بِذَلِكَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنَّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عَاجِلاً قَرِيباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ يَا مُحَمَّدُ يَا عَلِيُّ يَا عَلِيُّ يَا مُحَمَّدُ اكْفِيَانِي فَإِنَّكُمَا كَافِيَانِ وَ انْصُرَانِي فَإِنَّكُمَا نَاصِرَانِ يَا مَوْلانَا يَا صَاحِبَ الزَّمَانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي السَّاعَةَ السَّاعَةَ السَّاعَةَ الْعَجَل َ الْعَجَلَ الْعَجَلَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ🌹 🍃🌸💖🌺🌷🌹💐🍃 ┈•✾◆🍃🥀🍃◆✾•┈ @pedarraneh
🌸🍃 🍃 سلام صبح بخیر روزانه یک آیه از قران کریم به همراه تفسیری مختصر ویک حدیث نبوی ویک حکمت علوی تقدیم به عزیزان 🍃 🌸🍃 @pedarraneh
پدرانه: هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 « قَالَ إِن لَّبِثْتُمْ إِلَّا قَلِيلًا لَّوْ أَنَّكُمْ كُنتُمْ تَعْلَمُونَ» می‌گوید: «(آری،) شما مقدار کمی توقّف نمودید اگر می‌دانستید!» (سوره مبارکه مؤمنون، آیه ۱۱۴) 🦋 @pedarraneh تفسیر: اینجا است که خداوند به عنوان سرزنش و توبیخ به آن‌ها  مى فرماید: آرى شما مقدار کمى در دنیا توقف کردید اگر مى دانستید (قالَ إِنْ لَبِثْتُمْ إِلاّ قَلِیلاً لَوْ أَنَّکُمْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ). در واقع آن‌ها روز قیامت به این واقعیت پى مى برند که عمر دنیا در برابر عمر آخرت روز یا ساعتى بیش نیست، ولى در این جهان که بودند آنچنان پرده هاى غفلت و غرور بر قلب و فکرشان افتاده بود، که دنیا را جاودانى مى پنداشتند و آخرت را یک پندار و یا وعده نسیه!. لذا خداوند مى فرماید: آرى، اگر شما آگاهى داشتید، به این واقعیت که در قیامت به آن پى بردید، در همان دنیا آشنا مى شدید. 🌺🌺🌺 کلمه  لَو  در آیه فوق  شرطیه  است، و جمله اى نیز در تقدیر است و مجموعاً چنین مى شود:  لَوْ أَنَّکُمْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ، عَلِمْتُمْ أَنَّکُمْ ما لَبِثْتُمْ إِلاّ قَلِیلاً . ولى بعضى از مفسران گفته اند: کلمه  لَو  در اینجا به معنى  لیت  است، بنابراین، جمله چنین معنى مى دهد:  اى کاش شما این مطلب را در دنیا مى دانستید! (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۱۴ سوره‌ مبارکه مؤمنون) @pedarraneh 🍃 🌸🍃 نکات مهم آیه بر اساس تفسیر نور 🍃 🌸🍃 - پاداش صابران، از طرف خود خداوند است. «اِنّى جزيتهم» (صبر در برابر اذيّت ها، نيش ها و تمسخرها پاداش بزرگى دارد) - رستگارى در سايه ى استقامت است. «اَنّهم هم الفائزون» - در قيامت تنها گروه رستگار صابرانند. [119] «اَنّهم هم الفائزون» صبر و ظفر هر دو دوستان قديمند بر اثر صبر نوبت ظفر آيد. - حسرت بزرگ آن است كه انسان براى لذّت و راحتى چند روزه، دوزخ و عذاب هميشگى را خريدارى كند. «لبثنا يوماً» - به مهلت روزگار مغرور نشويد، كه مدّتى بسيار اندك است. «يَوماً اوبعض يوم» - همه ى عمر دنيا نسبت به ابديّت اندك است. «يوماً او بَعض يوم» - برخى از فرشتگان، مأمور شمارش و آمار ايّام هستند. «فسئل العادّين» ----- 119) ضمير «هم» در كنار «انّهم»، اشاره به انحصار رستگارى در آن گروه است. كلمه «فوز» به معناى رسيدن به مقصود است. در قيامت از مردم سؤال مى شود: شما چه مدّتى در دنيا اقامت داشتيد؟ «كم لبثتم» اين سؤال چندين بار در قرآن مطرح شده وهركس طبق پندار خود پاسخى مى دهد از جمله: ما به مقدار ساعتى از يك روز، در دنيا مانديم. «ساعة من نهار» [116] يك شامگاه، يا يك صبح. «عشيّة اوضحاها» [117] يك روز يا قسمتى از يك روز. «يوماً او بعض يوم» [118] ممكن است مراد از «كم لبثتم فى الارض» مدّت توقّف در قبر و عالم برزخ باشد. ----- 116) احقاف، 35 . 117) نازعات، 46 . 118) مؤمنون، 113 . 🍃لطفا مارا به دیگران معرفی ودر ثواب نشر قرآن واحادیث شریک شوید. 🦋 @pedarraneh
29.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
متن وصوت دعای عهد)👆 💠 🔸 از حضرت امام صادق علیه‌السّلام روایت شده است : هرکه چهل صبحگاه را بخواند، از یاوران قائم ( عجّل الله تعالی فرجه الشریف) ما باشد و اگر پیش از ظهور آن حضرت از دنیا برود، خدا او را از قبر بیرون آورد که در خدمت آن حضرت باشد و حق‌تعالی بر هر کلمه هزار حسنه به او کرامت فرماید و هزار گناه از او محو سازد. 💠اللّٰهمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّكَ ٱلْفَرَج 🦋 @pedarraneh
قران روزانه 🌺اعوذ بالله من الشیطان الرجیم🌺 يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمْ وَاخْشَوْا يَوْمًا لَّا يَجْزِي وَالِدٌ عَن وَلَدِهِ وَلَا مَوْلُودٌ هُوَ جَازٍ عَن وَالِدِهِ شَيْئًا إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ فَلَا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَلَا يَغُرَّنَّكُم بِاللَّهِ الْغَرُورُ لقمان-33 ای مردم! تقوای الهی پیشه کنید و بترسید از روزی که نه پدر کیفر اعمال فرزندش را تحمّل می‌کند، و نه فرزند چیزی از کیفر (اعمال) پدرش را؛ به یقین وعده الهی حقّ است؛ پس مبادا زندگانی دنیا شما را بفریبد، و مبادا (شیطان) فریبکار شما را (به کرم) خدا مغرور سازد! 🪷🪷🪷 نکته ها: عبارتِ «لایَجْزى»، هم به معناى جزا و كیفر و پاداش است و هم به معناى كفایت و تكفّل، كه در اینجا مراد معناى دوم است. «غَرور»، صیغه ى مبالغه، به معناى بسیار فریبنده است كه مصداق روشن آن شیطان است وبه هر چیز یا كسى گفته مى شود كه انسان را مى فریبد. 🪷🪷🪷 پیام ها: - همه باید از خدا پروا داشته باشیم و از انواع انحرافات عقیدتى، اخلاقى و عملى بپرهیزیم. «یا ایّها النّاس اتّقوا ربّكم» - بهترین زاد و توشه براى روزى كه حتّى پدر و فرزند به داد یكدیگر نمى رسند، تقواست. «اتّقوا ربّكم و اخشوا یوماً لایجزى والد...» - خطر قیامت جدّى است، لذا هشدارهاى پى در پى لازم است. (دو بار امر و دو بار نهى در آیه آمده است: «اتّقوا - اخشوا - لاتغرّنّكم - لایغرّنّكم») - روز قیامت، روز بزرگى است. (كلمه ى «یوماً»، نكره و با تنوین آمده، نشانه ى عظمت و بزرگى است.) «اخشوا یوماً» - در قیامت، هركس گرفتار عمل خویش است و عهده دار كار دیگرى نیست. «لایجزى... شیئاً» - آنچه انسان را از قیامت غافل مى كند، دنیا و شیطان فریبنده است. «فلاتغرّنّكم الحیاة الدنیا و لایغرّنّكم باللّه الغرور» - حَسَب و نَسَب، در قیامت كارایى ندارد. «لایجزى والد - و لامولود» (وقتى پدر وفرزند به فریاد یكدیگر نمى رسند، حساب دیگران روشن است) - ترس از قیامت، مانع فریفتگى انسان به زندگى دنیاست. «اخشوا یوماً... و لایغرّنّكم باللّه الغرور» - شیطان در بعضى اوقات، حتّى در مقدّس ترین امور براى فریب افراد استفاده مى كند. «و لایغرّنّكم باللّه الغرور»   قیامت، روز تنهایى   خداوند، حكیم است و خداىِ حكیم، ساخته ى خود را نابود نمى كند. دنیا، خانه اى است كه مهندسش آن را خراب مى كند تا، بناى بهترى بسازد. بنا بر روایات؛ مرگ، تغییر لباس، تغییر منزل و مقدّمه اى براى تكامل و زندگى ابدى است.   به علاوه عدالتِ خداوند، وجود قیامت را براى انسان ضرورى مى كند، زیرا ما خوبان و بدانى را مى بینیم كه در دنیا به پاداش و كیفر نمى رسند، بنابراین خداوند عادل باید سراى دیگرى را براى آن پاداش و كیفر آنها قرار دهد.   گرچه گاه و بیگاه كیفر و پاداشهایى در دنیا مشاهده مى شود، ولى جایگاه بسیارى از اعمال تنها قیامت است، زیرا در بعضى موارد امكان آن در دنیا وجود ندارد. مثلاً كسى كه در راه خدا شهید شده، در دنیا حضور ندارد تا پاداش بگیرد و یا كسى كه افراد زیادى را كشته، در دنیا امكان تحمّل بیش از یك كیفر را ندارد.   علاوه بر آنكه رنج و كیفر خلافكار در دنیا به تمام بستگان بى تقصیرش نیز سرایت مى كند، پس باید پاداش و كیفر در جایى باشد كه به دیگران سرایت نكند.   جمع شدن ذرّات پخش شده ى مردگان نیز كار محالى 🍃لطفا مارا به دیگران معرفی ودر ثواب نشر قرآن واحادیث شریک شوید. 🦋 @pedarraneh
🍃🌾🍃 حکیمانه: ____ 💦يَا أَيُّهَا الاِْنْسَانُ، مَا جَرَّأَکَ عَلَى ذَنْبِکَ، وَ مَا غَرَّکَ بِرَبِّکَ، وَ مَا أَنَّسَکَ بِهَلَکَةِ نَفْسِکَ؟ ⭐️اى انسان! چه چيز تو را بر گناهت جسور ساخته؟ و چه چيز تو را در مقابل پروردگارت مغرور کرده؟ و چه چيز تو را بر هلاکت خويش علاقه مند نموده است؟ 💥اشاره به اينکه غريزه حبّ ذات در انسان نيرومندترين غرائز است; انسان به طور طبيعى خود را بيش از هر کس دوست دارد و هرگاه ببينيم کسى خنجر برداشته، بر سينه و بازو و پهلوى خود مى زند وحشت مى کنيم و با خود مى گوييم آيا گرفتار جنون شده است. مگر ممکن است انسان عاقل، علاقه مند هلاکت خويش شود؟ اگر انسان کمترين علاقه اى به هلاکت خويش ندارد، پس چرا گناه و غرورى که مايه هلاکت اوست را پذيرا مى شود؟! 📚 🍃🌾🍃 🦋 @pedarraneh
🔔 پندانه : به نام خدا ❅سلام بر مهدی، منجی انسان‌ها❅                ┄┄┅┅┅❅💠❅┅┅┅┄┄ رابطهٔ معرفت و خدمت (۱) ❅ای خوش آن جلوه که ناگاه رسد ❅ناگهان بر دل آگاه رسد گاهی در خلوتم به این موضوع فکر می‌کنم که راستی چقدر آمادهٔ ظهور مولایمان حضرت ولیّ عصر ارواحنا فداه هستم؟! آیا انتظار کشیدنم، همراه با آمادگی و معرفت است، یا نه؟! آیا من که در دعاهایم از خدا می‌خواهم: «وَ اجْعَلْنی مِنْ أنْصَارِه»؛ مرا از یاورانش قرار بده. راستی در یاری حضرتش اکنون چگونه‌ام؟ لابد به من و ما گفته‌اند: به میزان معرفت به امام زمان علیه‌السلام در ادّعای یاری او صادقیم! مگر می‌شود من نسبت به کسی فداکاری داشته باشم، ولی به او معرفت نداشته باشم؟! مثالی ساده عرض کنم: مادری که برای سلامتی فرزندش، خواب و خوراکش را بر خود حرام می‌کند، آیا غیر از این است که آن کودک را فرزند خود و پارۀ تنِ خود می‌داند؟! اگر در این حد نسبت به کودکش معرفت نداشته باشد، آیا چنین از خود گذشتگی را نثار می‌کند؟ اکنون این ما و این صاحب اختیار مطلق ما یعنی حضرت ولیّ عصر ارواحنا فداه. شک ندارم میزان عرض ارادتم به آن حضرت به میزان معرفتم به ایشان وابسته است. وگرنه چه بسا بر اثر عادت، یک سری کارهایی را به عنوان خدمت به صاحب الزمان علیه‌السلام انجام بدهم. از حضرتش می‌خواهیم با نگاهی قلب و جان ما را آن‌گونه که خود می‌پسندد، غرق در معرفت و محبتش گرداند.                ┄┄┅┅┅❅💠❅┅┅┅┄┄ «اللَّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیّکَ الفَرَج» 🦋 @pedarraneh
💡 پند شبانه : 🌷 رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) : برترین جهاد آن است که انسان روز خود را آغاز کند ، درحالیکه در اندیشه ستم کردن به احدی نباشد. 📚 من لا یحضره الفقیه ، ج ۴ ، ص ۳۵۳ ☀️ به ما بپیوندید 👇 🦋 @pedarraneh
🍃🌾🍃 وَ كَذلِكَ ما أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ فِي قَرْيَةٍ مِنْ نَذِيرٍ إِلاَّ قالَ مُتْرَفُوها إِنَّا وَجَدْنا آباءَنا عَلى‏ أُمَّةٍ وَ إِنَّا عَلى‏ آثارِهِمْ مُقْتَدُونَ (۲۳) قالَ أَ وَ لَوْ جِئْتُكُمْ بِأَهْدى‏ مِمَّا وَجَدْتُمْ عَلَيْهِ آباءَكُمْ قالُوا إِنَّا بِما أُرْسِلْتُمْ بِهِ كافِرُونَ (۲۴) فَانْتَقَمْنا مِنْهُمْ فَانْظُرْ كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ (۲۵) وَ إِذْ قالَ إِبْراهِيمُ لِأَبِيهِ وَ قَوْمِهِ إِنَّنِي بَراءٌ مِمَّا تَعْبُدُونَ (۲۶) إِلاَّ الَّذِي فَطَرَنِي فَإِنَّهُ سَيَهْدِينِ (۲۷) وَ جَعَلَها كَلِمَةً باقِيَةً فِي عَقِبِهِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ (۲۸) بَلْ مَتَّعْتُ هؤُلاءِ وَ آباءَهُمْ حَتَّى جاءَهُمُ الْحَقُّ وَ رَسُولٌ مُبِينٌ (۲۹) وَ لَمَّا جاءَهُمُ الْحَقُّ قالُوا هذا سِحْرٌ وَ إِنَّا بِهِ كافِرُونَ (۳۰) وَ قالُوا لَوْ لا نُزِّلَ هذَا الْقُرْآنُ عَلى‏ رَجُلٍ مِنَ الْقَرْيَتَيْنِ عَظِيمٍ (۳۱) أَ هُمْ يَقْسِمُونَ رَحْمَتَ رَبِّكَ نَحْنُ قَسَمْنا بَيْنَهُمْ مَعِيشَتَهُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ رَفَعْنا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجاتٍ لِيَتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضاً سُخْرِيًّا وَ رَحْمَتُ رَبِّكَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ (۳۲) وَ لَوْ لا أَنْ يَكُونَ النَّاسُ أُمَّةً واحِدَةً لَجَعَلْنا لِمَنْ يَكْفُرُ بِالرَّحْمنِ لِبُيُوتِهِمْ سُقُفاً مِنْ فِضَّةٍ وَ مَعارِجَ عَلَيْها يَظْهَرُونَ (۳۳) بدین‌سان، پیش از تو، هیچ هشداردهنده‌ای را در هیچ شهری نفرستادیم، مگر این‌که کسانی ‌که نعمت(های دنیا)، آنان را به طغیان و سرمستی واداشته بود، گفتند: «ما اجداد و نیاکانمان را بر راه و روشی یافتیم، و ما با دنباله‌روی از ایشان، راه آنان را پی می‌گیریم.» (۲۳) (هشداردهندگان) گفتند: «آیا اگر چیزی برایتان بیاوریم که بیش از آنچه اجداد و نیاکانتان را بر آن (معتقد) یافتید، هدایتگر باشد(، باز هم از آنان پیروی می‌کنید)؟» گفتند: «ما آنچه را که به همراه آن فرستاده شده‌اید، انکار می‌کنیم.» (۲۴) در نتیجه، آنان را مجازات کردیم. پس ببین فرجام تکذیب کنندگان چگونه بود. (۲۵) زمانی را (یاد کن) که ابراهیم به عمو و قومش گفت: «من با آنچه شما می‌پرستید، هیچ رابطه‌ای ندارم؛ (۲۶) البته (در پیشگاهِ) کسی که مرا پدید آورده (، خضوع می‌کنم؛) زیرا او مرا (به کمال و سعادت) هدایت خواهد کرد.» (۲۷) خداوند، یکتاپرستی را سخنی پاینده در (افرادی از) نسل او قرار داد؛ باشد که مردم (از شرک خود دست بردارند و به دعوت پیشوایان توحیدی) باز گردند. (۲۸) نکته‌ی دیگر این‌که من این افرادِ (زمان تو) و اجداد و نیاکانشان را (از نعمات دنیا) بهره‌مند کردم تا این‌که حق و پیامبری روشنگر سراغشان آمد. (۲۹) هنگامی ‌که حق نزدشان آمد، گفتند: «این جادوست، و ما منکر (آسمانی بودنِ) آن هستیم.» (۳۰) گفتند: «چرا این قرآن بر مردی بزرگ (و صاحب مال و مقام) از (یکی از) دو شهر (مکه یا طائف) نازل نشده است؟» (۳۱) مگر اینان، رحمتِ (خاص) پروردگارت (یعنی نبوت) را تقسیم می‌کنند؟ (این،) ما هستیم که در زندگی دنیا، وسایل حیات آنان را در میانشان تقسیم کرده‌ایم و برخی از آنان را به رتبه‌هایی بر برخی (دیگر) برتری داده‌ایم تا بعضی از آنان، بعضی دیگر را به خدمت گیرند (و چرخه‌ی نظام انسانی به حرکت درآید)، و رحمتِ (خاص) پروردگارت (یعنی نبوت)، از آنچه (مردم در زندگی‌شان) جمع می‌کنند (و در تقسیم آن نقشی ندارند،) بهتر (و والاتر) است. (۳۲) اگر (این حقیقت) نبود که مردم (در دریافت رزق و روزی)، یک گروه هستند (و خداوند در این مورد بین مؤمن و کافر فرقی قائل نمی‌شود)، قطعاً برای خانه‌های کسانی‌ که به (خدای) رحمان کفر می‌ورزند، سقف‌هایی (مجلّل) از نقره قرار می‌دادیم، و (نیز) پلّه‌هایی (زیبا) که از آن بالا روند؛ (۳۳) زخرف [۲۳-۳۳] 🍃لطفا مارا به دیگران معرفی ودر ثواب نشر قرآن واحادیث شریک شوید. 🦋 @pedarraneh