eitaa logo
پدرانه
73 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
1.5هزار ویدیو
1 فایل
به یاد پدرم پیر غلام اهل بیت ع ومادرم روزانه با احادیث وآیات الهی در خدمت شما خواهم بود روحش شاد
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸🍃 🍃 سلام صبح بخیر روزانه یک آیه از قران کریم به همراه تفسیری مختصر ویک حدیث نبوی ویک حکمت علوی تقدیم به عزیزان 🍃 🌸🍃 @pedarraneh
پدرانه: هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «وَأَنزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً بِقَدَرٍ فَأَسْكَنَّاهُ فِي الْأَرْضِ وَإِنَّا عَلَىَ ذَهَابٍ بِهِ لَقَادِرُونَ» و از آسمان، آبی به اندازه معیّن نازل کردیم؛ و آن را در زمین (در جایگاه مخصوصی) ساکن نمودیم؛ و ما بر از بین بردن آن کاملاً قادریم! (سوره مبارکه مؤمنون، آیه ۱۸) 🦋 @pedarraneh تفسیر: آیه بعد، به یکى دیگر از مظاهر قدرت الهى که از برکات آسمان و زمین محسوب مى شود، یعنى باران، اشاره کرده مى گوید: ما از آسمان آبى فرو فرستادیم به اندازه معین (وَ أَنْزَلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً بِقَدَر). نه آن قدر زیاد که زمینها را در خود غرق کند، و نه آن قدر کم که تشنه کامان در جهان گیاهان و حیوانات، سیراب نگردند. آرى، از آسمان که بگذریم و به  زمین  بپردازیم یکى از مهمترین مواهب الهى آبى است که مایه حیات همه موجودات زنده است. سپس، به مسأله مهمترى در همین رابطه که مسأله ذخیره آبها در منابع زیر زمینى است پرداخته مى گوید: ما این آب را در زمین در مخازن مخصوص، ساکن کردیم، در حالى که اگر مى خواستیم آن را از بین ببریم کاملاً قدرت داشتیم (فَأَسْکَنّاهُ فِی الأَرْضِ وَ إِنّا عَلى ذَهاب بِهِ لَقادِرُونَ). مى دانیم قشر روئین زمین از دو طبقه کاملاً مختلف تشکیل یافته: طبقه نفوذپذیر و طبقه نفوذناپذیر. اگر تمام قشر زمین نفوذپذیر بود آبهاى باران فوراً در اعماق زمین فرو مى رفتند و بعد از یک باران ممتد و طولانى همه جا خشک مى شد و قطره اى آب پیدا نبود! و اگر تمام قشر زمین طبقه نفوذ ناپذیر همچون گل رس بود تمام آبهاى باران در سطح زمین مى ماندند، آلوده و متعفن مى شدند و عرصه زمین را بر  انسان تنگ مى کردند، و این آبى که مایه حیات است مایه مرگ انسان مى شد. ولى خداوند بزرگ و منان، قشر بالا را نفوذ پذیر و قشر زیرین را نفوذ ناپذیر قرار داده، تا آب ها در زمین فرو روند و در منطقه نفوذ ناپذیر مهار شوند و ذخیره گردند، و بعداً از طریق چشمه ها، چاه ها و قنات ها مورد استفاده واقع شوند، بى آن که بگندند و تولید مزاحمت، یا آلودگى پیدا کنند. این آب گوارائى را که ما امروز از چاه عمیق بیرون مى کشیم و با نوشیدن آن، جان تازه پیدا مى کنیم، ممکن است از قطرات بارانى باشد که هزاران سال قبل از ابرها نازل شده، و در اعماق زمین براى امروز ذخیره گشته است، بى آن که فاسد شود. به هر حال، کسى که انسان را براى زندگى آفرید و مهمترین مایه حیات او را آب قرار داد، منابع بسیار مهمى براى ذخیره این ماده حیاتى قبل از او آفریده و آبها را در آن ذخیره کرده است!. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۸ سوره‌ مبارکه مؤمنون) @pedarraneh 🍃 🌸🍃 نکات مهم آیه بر اساس تفسیر نور 🍃 🌸🍃 - قدرت خداوند، در دادن و گرفتن نعمت ها يكسان است. «انزلنا - ذهاب» - قطره هاى باران، حساب و كتاب دارد. «بقدر» (باران يك پديده ى طبيعى بى هدف و بى حساب نيست). - ذخيره سازى آب از الطاف الهى ونشانه ى غافل نبودن از خلق است. «و ماكنّا عن الخَلقِ غافلين و انزلنا... فاسكناه» - خداوند بر پديده ها حاكم است. «و اِنّا على ذهاب به» - فكر نكنيم نعمت ها هميشگى است. «على ذهاب به لَقادرون» 🍃لطفا مارا به دیگران معرفی ودر ثواب نشر قرآن واحادیث شریک شوید. 🦋 @pedarraneh
پدرانه: نهج الفصاحه : استعينوا على أموركم بالكتمان فإنّ كلّ ذي نعمة محسود. بوسيله پرده پوشى بر انجام كارهاى خود يارى جوئيد زيرا هر كه نعمتى دارد محسود كسانست. @pedarraneh حکمت ۵۸ على (ع) فرمود: ثروت، اصل و مايه شهوت هاست. الحکمة ۵۸ قال عليه السلام : الْمَالُ مَادَّةُ الشَّهَوَاتِ. saying 58 Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following: Wealth is the fountainhead of passions 🍃لطفا مارا به دیگران معرفی ودر ثواب نشر قرآن واحادیث شریک شوید. 🦋 @pedarraneh
💞 زمزمه های عاشقانه : سلام مولای من  ، مهدی جان در آرامش ناب جمعه های معطر ، وقتی نسیم یادتان ، آستان قلبم را پر از پروانه می کند ، روی فرش انتظار ، کنار گلدان های صورتی محبت نابتان، رو به کوچه ی چشم براهی می نشینم و برای شب پره های بیقرار دلم از آدینه ی سبزی می گویم که شما از راه می آیید ... ... و این لحظه های روشنِ با شما نشستن ، به تمام جهان می ارزد ... شکر خدا که شما را دارم ... 🌹اللهم عجل لولیک الفرج 🦋 @pedarraneh
✨ آیه ی روز : وَإِذَا أَنْعَمْنَا عَلَى الْإِنسَانِ أَعْرَضَ وَنَأَىَ بِجَانِبِهِ وَإِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ فَذُو دُعَاءٍ عَرِيضٍ فصلت-51 و هرگاه به انسان (غافل و بی‌خبر) نعمت دهیم، روی می‌گرداند و به حال تکبّر از حق دور می‌شود؛ ولی هرگاه مختصر ناراحتی به او رسد، تقاضای فراوان و مستمرّ (برای بر طرف شدن آن) دارد! 🪷🪷🪷 نکته ها: كلمه ى «نَأى » به معناى دور شدن است؛ و هرگاه با واژه «جانب» بكار رود، كنایه از تكبّر و غرور است. «نأى بجانبه» یعنى به خاطر نعمت و رفاه مغرور شد و متكبرانه خود را كنار كشید. كلمه ى «عریض» به معناى پهن و كنایه از دعاى زیاد است. سؤال: درآیه 49 خواندیم: «اذا مسّه الشرّ كان یؤوسا» همین كه شرّى به انسان رسید دچار یأس مى شود ولى در این آیه مى فرماید: «اذا مسّه الشرّ فذو دعاء عریض» همین كه شرّى به انسان رسد، دعایى طولانى دارد، سؤال این است كه چگونه انسان مأیوس دعا مى كند؟ پاسخ: مفسّران به این پرسش، پاسخ هاى متفاوتى داده اند: در تفسیر روح البیان چنین آمده است: بعضى مردم به هنگام گرفتارى مأیوس مى شوند و بعضى دیگر دعا مى كنند. برخى در پاسخ این سؤال گفته اند: انسان از اسباب عادّى مأیوس مى شود ولى از خدا درخواست مى كند. ولى لحن آیه توبیخ است و یأس از اسباب عادّى و توجّه به خدا كار نیكویى است و توبیخ ندارد. در تفسیر نمونه آمده است كه انسان ابتدا دعا مى كند ولى كم كم مأیوس مى شود و این دعا و یأس در دو مرحله است. شاید بتوان گفت كه مراد از دعا، استمداد از خداوند نیست، بلكه همان یأس است كه به صورت جزع و جیغ و ناله اظهار مى كند و هر دو آیه یك مسأله را مطرح مى كند لكن در یك جا مى فرماید: مأیوس است و در جاى دیگر مى فرماید: به خاطر یأس جیغ و داد مى زند، نظیر آیه ى «اذا مسّه الشر جزوعا» 🪷🪷🪷 پیام ها: - رفاه یا سختى در میدان زندگى براى بروز و ظهور خصلت هاى آدمى و آفات روحى اوست. «اذا انعمنا... و اذا مسّه الشّر» - رفاه، مایه ى غفلت است. «انعمنا... اعرض» - نعمت ها از خداست «انعمنا» ولى حوادث تلخ نتیجه عملكرد یا خصلت هاى بد خود انسان است. «مسّه الشّر» (شرّ به خدا نسبت داده نشده است) - انسان تربیت نشده كم ظرفیّت است. «اذا مسّه الشرّ فذو دعاء عریض» - مشكلات و تنگناهاى زندگى در مقابل نعمت هاى اعطا شده از سوى خداوند به او اندك است. (براى نعمت كلمه «انعمنا» آمده، ولى براى شرّ كلمه «مسّه» آمده كه به معناى تماس ساده است.) 🍃لطفا مارا به دیگران معرفی ودر ثواب نشر قرآن واحادیث شریک شوید. 🦋 @pedarraneh
🍃🌾🍃 ذکرانه : ** السلام علیک یا بقیة الله * ۱۴ صلوات به نیابت از ائمه ی اطهار علیهم السلام برای سلامتی امام مهدی علیه السلام. 💦رسول خدا صلی الله علیه و آله: یک روز محبت ورزیدن به آل محمد صلی الله علیه و آله بهتر از یکسال عبادت کردن است و هرکه با این محبت از دنیا برود ؛ وارد بهشت می شود. ینابیع الموده ج۳ ص۱۹۱       * اللهم عجل لولیک الفرج * 🍃🌾🍃 🦋 @pedarraneh
🍃🌾🍃 حکیمانه: وَ اَنَّ المَوتَ حَقّ __ 💦و وَأى على نفسه أن لا يضطرب شبح مما أولج فيه الروح، الّا و جعل الحمام موعده، و الفناء غايته. 💥و وعده نموده خداوند متعال كه هيچ موجودى را كه روح در آن دميده است (از وضع مقرر خود) دگرگونى نباشد، جز اين كه مرگ را وعده گاه نهايى و فنا را پايان كار او قرار داده است. 📚 🍃🌾🍃 🦋 @pedarraneh
🔔 پندانه : به نام خدا ❅سلام بر مهدی، منجی انسان‌ها❅                ┄┄┅┅┅❅💠❅┅┅┅┄┄ امام شناسی (۹) 🔸در ادامۀ کلام گهربار حضرت رضا علیه‌السلام (پست «۸») دربارۀ امامت، چنین می‌خوانیم: 🔹و سپس (امامت) به فرزندان علی عليه‌السّلام ـ كه برگزيدگان بودند و خداوند به ایشان علم و ايمان عطا کرده بود ـ رسيد. با این سخن خداوند که:‌ «ولى كسانى كه دانش و ايمان يافته‌اند مى‌گويند قطعاً شما [به موجب آنچه] در كتاب خدا[ست] تا روز رستاخيز مانده‌ايد».(۱) پس امامت تا روز قيامت در فرزندان علی علیه‌السلام خواهد بود؛ زيرا بعد از حضرت محمّد صلّى‌اللّه‌عليه‌وآله، پيامبرى نخواهد بود، پس چگونه اين جاهلان ‌بتوانند امام انتخاب كنند؟ 🔹امامت، منزلت پیامبران و ارث اوصياست. امامت خلافت خداوند عزّوجلّ و جانشينى رسول و مقام اميرالمؤمنين و ميراث حسن و حسين عليهم‌السّلام است.(۲) ༻⃘⃕࿇○༅•━┅┄ 👈 برای شناخت بیشتر امام و حجّت خدا در پست‌های بعدی با ما همراه باشید.                ┄┄┅┅┅❅💠❅┅┅┅┄┄ 📚۱. روم: ۵۶.     ۲. کافی ۱: ۱۹۹. «اللَّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیّکَ الفَرَج» 🦋 @pedarraneh
🌸🌹🌸 ولادت‌باسعادت یازدهمین را به ساحت مقدس فرزندش عجل‌‌الله‌‌‌تعالی‌فرجه وهمه‌شیعیانشان تبریک‌عرض‌می‌نماییم 🌸🌹🌸 🦋 @pedarraneh
💡 پند شبانه : 🌷 امیرالمومنین امام علی (علیه السلام) : حُسنُ الأدبِ يَستُر قُبْحَ النَّسَبِ حُسنِ ادب ، قُبحِ نسب را می‌پوشاند. 📚 غرر الحکم ، حدیث۴۸۱۳ ☀️ به ما بپیوندید 👇 🦋 @pedarraneh
🍃🌾🍃 وَ إِذْ أَخَذْنا مِنَ النَّبِيِّينَ مِيثاقَهُمْ وَ مِنْكَ وَ مِنْ نُوحٍ وَ إِبْراهِيمَ وَ مُوسى‏ وَ عِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ وَ أَخَذْنا مِنْهُمْ مِيثاقاً غَلِيظاً (۷) لِيَسْئَلَ الصَّادِقِينَ عَنْ صِدْقِهِمْ وَ أَعَدَّ لِلْكافِرِينَ عَذاباً أَلِيماً (۸) يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّـهِ عَلَيْكُمْ إِذْ جاءَتْكُمْ جُنُودٌ فَأَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ رِيحاً وَ جُنُوداً لَمْ تَرَوْها وَ كانَ اللَّـهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصِيراً (۹) إِذْ جاؤُكُمْ مِنْ فَوْقِكُمْ وَ مِنْ أَسْفَلَ مِنْكُمْ وَ إِذْ زاغَتِ الْأَبْصارُ وَ بَلَغَتِ الْقُلُوبُ الْحَناجِرَ وَ تَظُنُّونَ بِاللَّـهِ الظُّنُونَا (۱۰) هُنالِكَ ابْتُلِيَ الْمُؤْمِنُونَ وَ زُلْزِلُوا زِلْزالاً شَدِيداً (۱۱) وَ إِذْ يَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ ما وَعَدَنَا اللَّـهُ وَ رَسُولُهُ إِلاَّ غُرُوراً (۱۲) وَ إِذْ قالَتْ طائِفَةٌ مِنْهُمْ يا أَهْلَ يَثْرِبَ لا مُقامَ لَكُمْ فَارْجِعُوا وَ يَسْتَأْذِنُ فَرِيقٌ مِنْهُمُ النَّبِيَّ يَقُولُونَ إِنَّ بُيُوتَنا عَوْرَةٌ وَ ما هِيَ بِعَوْرَةٍ إِنْ يُرِيدُونَ إِلاَّ فِراراً (۱۳) وَ لَوْ دُخِلَتْ عَلَيْهِمْ مِنْ أَقْطارِها ثُمَّ سُئِلُوا الْفِتْنَةَ لَآتَوْها وَ ما تَلَبَّثُوا بِها إِلاَّ يَسِيراً (۱۴) وَ لَقَدْ كانُوا عاهَدُوا اللَّهَ مِنْ قَبْلُ لا يُوَلُّونَ الْأَدْبارَ وَ كانَ عَهْدُ اللَّـهِ مَسْؤُلاً (۱۵) زمانی را یاد کن که از پیامبران پیمانِ (خاصِ) آنان را گرفتیم؛ (به‌ویژه) از تو و نوح و ابراهیم و موسی و عیسی پسر مریم. (آری،) از آنان پیمانی محکم گرفتیم؛ (۷) تا (خدا) از راست‌گویان در مورد صداقتشان سؤال کند، و برای کافران، عذابی دردناک آماده کرده است. (۸) ای مسلمانان، نعمت خدا به خود را به یاد آورید؛ آنگاه که سپاهیانی (از قبایل عرب) سراغ شما آمدند. پس ما (نیز) به‌سوی آنان بادی (عجیب و هولناک) و سپاهیانی که آنان را نمی‌دیدید، فرستادیم و بر ایشان مسلط کردیم. (آری،) خدا به کارهایتان بیناست. (۹) آنگاه که از بالا و پایینِ (شهرِ) شما به‌سوی شما آمدند، و آن زمان که (از شدت ترس،) چشم‌ها چیزی را درست نمی‌دید و جان‌ها به گلو رسید و به خدا گمان‌ها(ی ناروایی) بردید، (۱۰) آنجا بود که مؤمنان آزمایش شدند و به‌سختی دچار اضطراب شدند. (۱۱) آنگاه که منافقان و کسانی که در دل‌هایشان مرضی (از شک و تردید) بود، گفتند: «خدا و پیامبرش به ما فقط وعده‌ی دروغ دادند.» (۱۲) آنگاه که گروهی از آنان گفتند: «ای مردم مدینه، اینجا، جای ماندن شما نیست. پس (به خانه‌هایتان) بازگردید.» و گروهی از آنان، از پیامبر اجازه‌ی (بازگشت) می‌خواستند (و) می‌گفتند: «خانه‌های ما بی‌حفاظ است.»؛ در حالی که بی‌حفاظ نبود؛ بلکه فقط قصد فرار داشتند. (۱۳) اگر (مردم مدینه از سوی مشرکان) از هر طرف مورد هجوم قرار می‌گرفتند، و پس از آن، از منافقان و افراد بیماردل خواسته می‌شد که به شرک و بی‌ایمانی بازگردند، قطعاً به آن (درخواست) عمل می‌کردند، و فقط اندکی درنگ می‌کردند (و به‌سرعت آن را می‌پذیرفتند)؛ (۱۴) (حال آن‌که) بی‌گمان پیش از این، با خدا عهد بسته بودند که (در میدان جنگ، به دشمن) پشت نکرده، فرار نکنند. و (در قیامت،) در مورد (وفای به) عهد خدا سؤال خواهد شد. (۱۵) أحزاب [۷-۱۵] •┈┈••✾•🍃🌼🍃•✾••┈┈• @pedarraneh
14.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
┈•✾◆🍃🥀🍃◆✾•┈ 💠 پست آخرهرشب 💠 ✔️همه با هم دعای فرج را زمزمه می کنیم: إِلَهِي عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفَاءُ وَ انْكَشَفَ الْغِطَاءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجَاءُ وَ ضَاقَتِ الْأَرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمَاءُ وَ أَنْتَ الْمُسْتَعَانُ وَ إِلَيْكَ الْمُشْتَكَى وَ عَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ وَ الرَّخَاءِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أُولِي الْأَمْرِ الَّذِينَ فَرَضْتَ عَلَيْنَا طَاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنَا بِذَلِكَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنَّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عَاجِلاً قَرِيباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ يَا مُحَمَّدُ يَا عَلِيُّ يَا عَلِيُّ يَا مُحَمَّدُ اكْفِيَانِي فَإِنَّكُمَا كَافِيَانِ وَ انْصُرَانِي فَإِنَّكُمَا نَاصِرَانِ يَا مَوْلانَا يَا صَاحِبَ الزَّمَانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي السَّاعَةَ السَّاعَةَ السَّاعَةَ الْعَجَل َ الْعَجَلَ الْعَجَلَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ🌹 🍃🌸💖🌺🌷🌹💐🍃 ┈•✾◆🍃🥀🍃◆✾•┈ @pedarraneh