eitaa logo
پیک صبا
18.4هزار دنبال‌کننده
23.2هزار عکس
6.2هزار ویدیو
2.2هزار فایل
پیکِ صبا پاتوقِ: #صالحینِ #بصیرِ #ایران ارسال خبر: از طریق مدیران استانی (روابط‌عمومی تعلیم و تربیت استان)
مشاهده در ایتا
دانلود
💥 در مواجهه با تمدن غرب، کدام استراتژی را باید دنبال کنیم؟: ‌۱. انزوا (کناره‌گیری از مدرنیته)؛ ۲. مدرنیزاسیون (پذیرشِ کامل مدرنیته)؛ ۳. مدرنیته اسلامی (ترکیبِ اسلام و مدرنیته)؛ ۴. تمدن‌ اسلامی (انحلال مدرنیته در تمدن نوین). 🔵 استاد سید محمّدمهدی میرباقری: «سؤال این است که استراتژیِ انقلاب اسلامی درمقابلِ تمدّن غرب چه باید باشد؟ با این مدنیت مدرن که پیش روی ماست چه باید کرد؟ جواب‌های متفاوتی به این پرسش داده‌ شده است و رویکردهای مختلفی شکل گرفته است. . 1⃣ رویکرد اول این است که ما باید به‌طورکلی از این تمدن تبرّی بجوییم و سعی کنیم به هیچ وجه آلودهٔ به آن نشویم و انزوای کامل پیدا کنیم. این یک مدل است که طبیعتاً نمی‌تواند نسخهٔ اجتماعی باشد و نسخهٔ مقابلهٔ با آن دستگاه نیست. یعنی، این‌که آدم منزوی بشود و به‌صورت همان زندگی کاملاً سنتیِ قدیم زندگی کند و از مظاهر تمدنی هم مطلقاً استفاده نکند، تقریباً نشدنی است؛ اگر هم بشود، یک الگوی عمومی نیست و برخورد فعال با واقعه نیست. نمونه‌اش مدلِ مقلدهای مرحوم میرزا صادق تبریزی است. 2⃣ رویکرد دوم این است که تمدّن غرب کلاً پدیدهٔ خیلی خوبی است و ما باید آن را بپذیریم و خودمان را با آن تطبیق دهیم، و حَتّی فرهنگ دینی و سنن مذهبی خودمان را به نفع آن تغییر دهیم. این پاسخِ روشنفکرهای سکولار است که تمامیتِ اندیشهٔ غربی را قبول کرده‌اند و معتقد به تمدّن غرب با همه لایه‌های آن هستند؛ یعنی از لایه‌های ایدئولوژیک تا فلسفی‌ و تا لایه‌های علمی و صنعتی و ساختارهای اجتماعیِ آن را به رسمیت می‌شناسند؛ می‌گویند ما باید تمامیت این تمدّن را بپذیریم؛ نمی‌شود اقتصادش را پذیرفت ولی ایدئولوژی آن را نپذیرفت. اقتصادِ لیبرال با فرهنگِ لیبرال و با سیاستِ لیبرال هماهنگ است و این‌ها با لایه‌های عمیق‌ترِ اندیشه‌های فلسفی و با لایه‌های عمیق‌تر ایدئولوژیکی یک مجموعه هستند؛ این مجموعه را به‌تمامه باید بپذیریم و سعی کنیم که خودمان را با همهٔ لایه‌های آن وفق دهیم. من گاهی از این نظریه به «مدرنیزاسیون» و اصلاح تمام ابعاد حیات اجتماعی ازجمله قرائت دینی جامعه تعبیر می‌کنم؛ چون می‌گویند در چالش بین دین‌داری و دنیای مدرن ما باید قرائتِ دینی را در همهٔ عرصه‌ها با دنیای مدرن وفق دهیم. که در دوره‌ای سعی کردند این ادعا را در مقیاس منطق هم تئوریزه‌ کنند. مثلاً نظریهٔ قبض و بسط می‌خواست پذیرش تمدّن غرب را در مقیاس منطق تئوریزه کند؛ این نظریه می‌گفت منطقاً معرفتی صحیح است که در دادوستدِ با علوم مدرن باشد؛ حَتّی می‌گفت معرفت دینی هم باید از علوم مدرن تبعیت کند. به عبارت دیگر، در تعاملِ درونیِ منظومهٔ معرفت، باید متغیر اصلیْ معرفت‌های تجربی و علمی و عقلانی باشد و معرفت دینی تابع باشد. 3⃣ رویکرد سوّم که معمولاً حقیر آن را «مدرنیته اسلامی» یا اسلامی کردن مدرنیته تعبیر می‌کنم، می‌گوید لایه‌ای از مدرنیته باید تغییر کند که آن اخلاق است؛ یعنی لایهٔ معنویت و اخلاق باید احیاء شود و به مناسباتِ دنیای مدرن ضمیمه گردد تا جامعهٔ اسلامی درست بشود. مدل آقای هاشمی همین بود و مدلِ برخی مسئولین کنونی هم همین است. اما باید توجه کرد که مدرن شدن به این نیست که ما فقط محصولات مدرن را مصرف کنیم؛ باید انسانی که در این فضا زندگی می‌کند، انسان مدرن بشود؛ انسان مدرن کسی است که احساسش، عواطفش، عقلانیتش و مهارت‌هایش همه مدرن بشود؛ چون اصل مدرنیته روی دوش انسان‌هایی سوار است که مدرن شده‌اند. لذا به‌نظر من، تحول اساسی در دنیای مدرن، تحول انسانی است. 4⃣ رویکرد چهارم، رویکرد تمدّن اسلامی است؛ یعنی اگر «آرمانِ» ما عصر ظهور است، «افقِ» قابل‌دستیابیِ ما در قبل از ظهور، تمدن‌سازی اسلامی است. این تمدّن چگونه ساخته می‌شود؟ رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند اول باید انقلاب کنیم؛ این انقلاب، چون مبتنی بر یک ارزش‌ها و دنبال تحقق یک ارزش‌هایی است، حتماً با جامعه جهانی درگیر خواهد شد. و این درگیری هم درگیریِ همه‌جانبه‌ای است. در متن این درگیری باید شما به سمت تمدّن اسلامی حرکت کنید. پس باید «انقلاب» کنیم و «نظام» بسازیم. این دو کار را انجام داده‌ایم. در ادامهٔ مسیر باید «دولت» بسازیم، و بعدش «جامعه» بسازیم و بعد «تمدّن» بسازیم. این پنج مرحله‌ای است که باید طی کنیم. در این پنج گام باید با روش «استحاله» با تمدن مدرن مواجه شویم و تلاش کنیم تمدن مدرن را در تمدن اسلامی منحل کنیم (اقلاً در مقیاس منطقه‌ای). ما در مرحلهٔ اصلِ انقلاب اسلامی این کار را کردیم. در مرحلهٔ تدوین قانون اساسی هم این کار را تجربه کردیم. در مرحلهٔ دولت‌سازی اسلامی هم باید همین کار را بکنیم.» (دی ۱۳۹۷) ☑️ @mirbaqeri @salehinrasad
11.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید | رهبرانقلاب امروز در #دیدار_نخبگان: به برکت اسلام راه سومی را به دنیا پیشنهاد کردیم نه راه سوسیالیستی در اقتصاد، نه راه لیبرال دموکراسی غرب. ۹۸/۷/۱۷ 💻 @Khamenei_ir
8.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید | رهبرانقلاب امروز در #دیدار_نخبگان: جامعه نخبگان میتواند در زمینه دیپلماسی عمومی نقش ایفا کند. ۹۸/۷/۱۷ 💻 @Khamenei_ir
10.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید | رهبرانقلاب امروز در #دیدار_نخبگان: نمیخواهیم دانشگاه ما تکرار و بازتولید فلان دانشگاه آمریکایی باشد. ۹۸/۷/۱۷ 💻 @Khamenei_ir
basirat-dar-ruzegar-sokot_[www.ketabesabz.com].pdf
1.86M
👆👆 📘 کتاب بسیار زیبای « » ✅زندگینامه و خاطرات آیت الله 🌷📚 @salehinrasad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🎥 را از یک سفر زیارتی-سیاحتی به صحنه مبارزه جهانی با تبدیل کنیم ▪️زائران! جاماندگان! بیایید در این راهپیمایی عظیم منفعل نباشیم و هم‌پیمان شویم بر دشمنی با ظالم و یاری مظلوم و نهراسیدن از هزینه‌های این عمل بزرگ. @salehinrasad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عبدالباری عطوان تحلیلگر جهان عرب: کجاست بولتون که می خواست در تهران جشن بگیرد. 💠 eitaa.com/salehinrasad ✔️ ناگفته ها را اینجا بخوانید☝️
6.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❓در صورت مواجهه با بی‌حجابی، رقص در انظار عمومی و یا سرو مشروب در رستوران‌ها، چه باید کرد؟ ✔️ مخصوص شهر تهران 💠 eitaa.com/salehinrasad ✔️ ناگفته ها را اینجا بخوانید☝️
📝فقط جهادی‌ها می‌توانند 🔰 کشور، مشکلات چندان بغرنجی نیست، حتی راه‌حل این مشکلات نیز خیلی پیچیده نیست، پس سؤال این است که چرا بسیاری از این مشکلات همچنان لاینحل باقیمانده است؟ پاسخ را باید در چگونگی «رویکرد» و «مواجهه»ی با این مسائل دید. «همواره در اجتماعات، در جوامع، در کشورها مشکل پیش میآید. در مواجهه‌ی با مشکل، دو جور آدم داریم: یک جور آدم هست که وقتی با مشکل مواجه می‌شود احساس مسئولیت مضاعف پیدا می‌کند، جوششِ غیرت پیدا می‌کند. وقتی می‌بیند مشکل پیش آمد انگیزه‌ی او مضاعف می‌شود، احساس مسئولیتش مضاعف می‌شود، احساس می‌کند تحرّک بیشتری باید انجام بدهد، وارد میدان بشود. یک جور آدم هم هست که وقتی با مشکل مواجه شد دچار یأس و ترس و منفی‌بافی و "نمی‌شود" و "" و "چکار کنیم" و این چیزها می‌شود.» 🔶فرهنگ انقلاب اسلامی، فرهنگ از نوع اول است، فرهنگ «». «صد سال به ما ملت ایران تلقین کرده بودند که شما نمی‌توانید؛ نمی‌توانید کشورتان را اداره کنید... با این ترفند، صد سال ملت ایران در میدان‌های سیاست، علم، اقتصاد و همه‌ی میدان‌های زندگی عقب افتاد. امام مطلب را برگرداند، این ابزار تسلط را از دست آنها گرفت، به ملت ایران گفت «شما می‌توانید»؛ شجاعت را به ما برگرداند، تصمیم و قاطعیت را به ما برگرداند، اعتماد به نفس را به ما برگرداند، ما ملت ایران احساس کردیم می‌توانیم» و توانستیم. شاهد مدعای آن، کاری است که بچه‌های در دهه‌ی اول انقلاب کردند. 💢بعد از دهه‌ی اول انقلاب هم هرجا که مدیران و مسئولان انقلابی و جهادی روی کار آمدند، پیشرفت‌های خیره‌کننده حاصل شده است. در میدان‌های هسته‌ای، نانوتکنولوژی، هوافضا، پزشکی، نظامی و صنایع مادر (مانند سدسازی، راهسازی، سیلوسازی و...) همه و همه به برکت همین روحیه‌ی جهادی بوده است. بنابراین مشکلات اقتصادی کشور نیز قابل حل است، و حل آن در اتخاذ رویکرد جهادی به موضوعات است. «ما در زمینه‌ی دشمنی‌هایی که در بخش اقتصاد به کشور می‌شود علاج را در نگاه به توانایی‌های داخلی جستجو کردیم و یافتیم، علاج این است، ما امکانات داخلیمان خیلی خوب است. همین حالا هم شما ملاحظه می‌کنید، قبلاً بعضی‌ها پیش‌بینی می‌کردند که سال 98 چنین و چنان خواهد شد، حالا خود مسئولین کشور در مورد سال 98 اشاره می‌کنند که مثلاً یک مقداری رشد اقتصادی به صورت نسبی افزایش پیدا کرده، البته وضع مردم سخت است، معیشت‌ها دشوار است، اما اگر چنانچه حرکت را قوی و منطقی و پیگیر و مجاهدانه انجام بدهند، قطعاً در وضع زندگی مردم و معیشت مردم اثر خواهد گذاشت به به تدریج.» ✅برای همین، در دیدار با مجمع عالی فرماندهان سپاه، بار دیگر بر این موضوع تأکید کرده و فرمودند: «کار جهادی و روحیهِ‌ی جهادی در همه‌ی فعالیت‌ها را در همه‌ی عرصه‌های گوناگون سرلوحه قرار بدهید. کار جهادی ضد تنبلی است، ضد بی‌تفاوتی است، ضد امروز به فردا انداختن است. «ما هرجا یک مدیریت انقلابی فعّالِ پُرتحرّک داشتیم، کار پیش رفته است؛ هرجا مدیریت‌های ضعیف، بی‌حال، ناامید، غیرانقلابی، و بی‌تحرّک داشتیم؛ کارها یا متوقّف مانده است، یا انحراف پیدا کرده است... من به‌طور قاطع عرض می‌کنم که اگر مدیریت در بخش‌های مختلف کشور، متدین باشد، باشد و کارآمد باشد، همه‌ی مشکلات کشور حل خواهد شد؛ ما مشکل غیرقابل حلّی در کشور نداریم.» @Khattehezbollah
🔹کدام یک از قسمت‌های سوریه توسط چه کسی کنترل می‌شود؟ ترکیه به کدام مناطق سوریه حمله کرد؟ ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈ 🇮🇷 ادرس کانال ما در ایتا و سروش: http://eitaa.com/salehinrasad ایتا http://sapp.ir/salehinrasad سروش
برگی از البلاغه 📌همه ضرر و زیان‌های جامعه در اثر چهار صفت: مِن مَواعِظ علی علیه السلام: مَن استَطاعَ أَن یَمنع نفسَه مِن أَربعةِ اَشیاءٍ فهو خَلیقٌ بِأَن لایَنزلَ بِه مَکروهٌ أبداً قیل: وما هُنّ یا أمیرالمؤمنین! قال: العَجلةُ واللّجاجَة والعُجبُ والتَّوانی. (تحف العقول صفحه 222) 🔹مقام معظم رهبری در شرح کلام امیرالمؤمنین علیه السلام : هرکس این چهار صفت را از خود دورکند خواه فرد باشد، خواه مجموعه دست‌اندرکاران و رؤسای جامعه، هیچ‌گاه حادثه و واقعه ناخوشایندی، متوجه او نخواهدشد: 1- عجله، بدون تأنّی و دقت، تصمیم‌گیری کند یا کاری را اجراء نماید (عجله غیر از سرعت در عمل است). 2- لجاجت، یکی از مسائل خطرناک و بلاهای دامن‌گیر، اصرار و پافشاری ناحق، در مسأله‌ای است که چون این حرف را گفته و یا چنین موضعی اتخاذ کرده حاضر نیست عقب‌نشینی کند و لو خلاف آن ثابت شود. 3- مغرورشدن و خودشگفتی، که انسان نقص‌ها و ضعف‌های خود را ندیده و احیاناً مُحَسَّناتش(خوبیهایش) را بزرگ بشمرد. 4- کاهلی و سستی، کار امروز را به فردا افکندن و تأخیر انداختن. بنده، در اثر تجربیاتی که در سالهای متمادی پیدا کردم به این نتیجه رسیدم که این سخن علی (علیه السلام) واقعاً حکمت تمامی است و همه ضرر و زیان‌هایی که متوجه جامعه شده است در اثر این امور بوده. خداوند ان شاءاللّه ما را با مجاهدت خودمان و با توفیق خودش از این صفات دور بدارد.(78/10/27) ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈ 🇮🇷 ادرس کانال ما در ایتا و سروش: http://eitaa.com/salehinrasad ایتا http://sapp.ir/salehinrasad سروش
لرزه بر اندام رژیم صهیونیستی بعد از رفتار ترامپ با کُردهای سوریه نیویورک‌تایمز: 🔹اسرائیلی‌ها نظاره‌گر رها شدن کردها توسط آمریکا هستند و نگران می‌پرسند: بعدی کیست؟ 🔹وقتی چنین خیانتی می‌تواند برای کردها اتفاق بیفتد، اسرائیلی‌ها می‌پرسند، چه چیزی مانع از آن خواهد شد که آمریکا یکی دیگر از متحدان سرسختش را رها نکند؟ 🔹هراس‌های اسرائیلی‌ها البته ارتباطی به ترکیه ندارد و تماماً به ایران مربوط است. @salehinrasad