eitaa logo
معاونت پژوهش مدرسه علمیه حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف
340 دنبال‌کننده
333 عکس
30 ویدیو
145 فایل
🔍اطلاع‌رسانی‌ها و راهنمایی‌های واحد پژوهشِ حوزهٔ علمیهٔ حضرت ولی‌عصر عجل‌الله‌فرجه‌الشریف ادمین کانال @zekri_esfahani لینک کانال پژوهش @pezhoohesh
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از جشنواره علامه حلی
مهلت ثبت‌نام در جشنواره تمدید شد با تصویب شورای سیاستگذاری جشنواره علامه حلی(ره)، مهلت ثبت‌نام در چهاردهمین جشنواره علامه حلی تمدید شد. طلاب خواهر و برادر زیر ۳۵ سال تا ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ فرصت دارند ثبت‌نام خود در این دوره از جشنواره تکمیل نمایند. لازم به ذکر است که تاریخ یاد شده به هیچ‌وجه قابل تمدید نخواهد بود. همچنین، در این دوره برای نخستین‌بار، بخش آثار علمی اساتید به عنوان یکی از بخش‌های جانبی جشنواره با شرایط زیر راه‌اندازی شده است: الف) اساتید بایستی دارای کد استادی (در حوزه برادران) یا مجوز تدریس (در حوزه خواهران) باشند؛ ب) شرط سنی اساتید تا 50 سال است؛ (متولدین 1350/01/01 و پس از آن) ج) در سال شروع، تنها آثار اساتیدی پذیرش می‌شود که مجوز تدریس در سطوح 1و2و3 حوزه‌های علمیه برادران و سطوح 2و3 حوزه‌های علمیه خواهران را داشته و هنگام شرکت در جشنواره، به تدریس در این سطوح اشتغال داشته باشند؛ د) در سال شروع تنها مقالات اساتید و کتب چاپ‌شده در چهار سال اخیر آنها پذیرش می‌شود؛ ه) آثار ارسالی به جشنواره نباید پیش از این به همایش‌های مشابه مانند کتاب سال حوزه و کتاب سال بانوان ارسال شده باشد. @jhelli_ir
ششمین دوره طرح ولایت طلاب (برادر) اصفهان 30 تیر تا 4 شهریور ماه مهلت ثبت نام:01/3/10 از طریق www.esfv.ir اطلاعات بیشتر: 09105777499
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻رئیس اداره مجامع و همایش‌های پژوهشی حوزه‌های علمیه خواهران خبر داد: 🔔 تمدید چهاردهمین جشنواره علامه حلی تا پایان خرداد ۱۴۰۱ ◻️ امکان شرکت اساتید حوزوی در جشنواره چهاردهم hawzahnews.com/xbK2M @HawzahNews| حوزه‌نیوز
🔰 ویژه نامه نمایشگاه کتاب 🔹کتاب شماره ۱ 📚 کتاب زمانه و کارنامه آیت الله العظمی آقاسیدمحمدکاظم طباطبایی یزدی| به قلم استاد منذر 👈 کتابی خوش فرم، پر سند و پرمحتوا در 746 صفحه؛ تنها ۱۰ هزار تومان 👈آیت الله سبحانی: بهترین اثر درباره صاحب عروه همین کتاب است. 1⃣ این کتاب حاصل سال ها تلاش، پژوهش و تحقیق گسترده نویسنده درباره صاحب عروه است، به انگیزه دستیابی به این مقصود یا دست کم آسان ساختن راه دستیابی به آن فراهم آمده است. 2⃣ در این کتاب گذشته از منابع مکتوب که نام و مشخصات کاملشان در کتابنامه آمده است، با انبوه اسناد تاریخی منتشر نشده ای روبرو می شویم که در تدوین مباحث کتاب از آن استفاده شده است. کتاب شامل چهارده بخش است از جمله:در تکاپوی دانش(از روستای یزد تا عاصمه جهان تشیع: نجف) ،دانش کلان ،آثار جاودان ،خانواده و اولاد ،اندیشه ژرف، منش والا با مردم و برای مردم، سلوک با طلاب و روحانیون ،نفوذ وسیع اجتماعی و مرجعیت عامه ، فراتر ار زوش آزمون ـ خطا ،مواضع سیاسی ـ اجتماعی سید پیش از مشروطیت ،مواضع سید در عصر مشروطیت ، چند نکته اساسی پیرامون مواضع سید در عصر مشروطه ،سید و رهبری جهاد با بریتانیا در جنگ جهانی اول و غروب خورشید می توان اشاره کرد. 3⃣ در نگارش کتاب از دو دسته منابع شفاهی و کتبی استفاده شده که در کتابنامه آخر کتاب به‌تفکیک لیست شده است. در پاورقی‌ها نیز معنای برخی الفاظ، توضیح برخی عبارات و معرفی اعلام ذکر شده است 📕 غرفه انتشارات تاریخ معاصر ایران، سالن عمومی نمایشگاه کتاب، راهروی ۲۴، غرفه ۲۲ https://eitaa.com/joinchat/3789422641Cd4c4d61faf
🔰ویژه نامه نمایشگاه 🔹کتاب شماره ۸ ♦️کتاب چیستی و نحوه وجود فرهنگمولف: آیه الله یزدان پناه 🔰کتاب «چیستی و نحوه وجود فرهنگ؛ نگرشی نوین به فلسفه فرهنگ» به‌عنوان اثری ویژه در حوزه مطالعات فلسفی فرهنگ از منظر تراث معقول اسلامی که به همت مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی آماده گشته، توسط انتشارات کتاب فردا به زیور طبع آراسته شد. 🔰این کتاب در بررسی‌اش خود را گرفتار تنوعات و تغایرهای تعاریف فرهنگ نمی‌کند، در عالم انتزاع و با فاصله هم از فرهنگ نمی‌ایستد، به بهانه این‌که از منظری اسلامی می‌خواهد سخن بگوید، تحقق فرهنگ را در عالمی وراء این دنیای مادی و حیات روزمره جست‌وجو نمی‌کند، موضعی ارزش‌پایه درباره فرهنگ اخذ نمی‌کند گرچه ضرورت ارزش‌گذاری فرهنگ را نیز انکار نمی‌کند، این کتاب می‌خواهد به همان پدیده‌ای «ناظر» باشد که هم‌اکنون همگان از فرهنگ درمی‌یابند. 🔰آیت‌الله سیدیدالله یزدان‌پناه با تشخیص ضرورت امتدادبخشی فلسفه اسلامی تا ساحت تبیین موضوعاتی همچون جامعه و فرهنگ به‌عنوان یک نیاز مبرم امروزمان، در این اثرِ تازه خود وارد حوزه فرهنگ‌شناسی کلان شده‌اند. 📖این اثر با تخفیف 25 درصد توسط موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی عرضه می‌شود. https://eitaa.com/joinchat/3789422641Cd4c4d61faf
🔰معرفی کتاب ویژه نمایشگاه 🔷کتاب شماره ۹ 📗کتاب منهج نقد الحدیث؛ دراسه فی الاخبار الدخیله و المحرفه؛ الکلیات و القواعد و الانموذج ✍نوشته محمد باقر ملیکان ✅ این کتاب را به دلیل نداشتن، هنوز مطالعه نکردم؛ چند روز پیش در معیت برخی از دوستان که در خدمت مولف بودیم، تورقی اجمالی نمودم؛ از فهرست مطالب و نحوه تنظیم مطالب، کتاب جالب و دقیقی به نظر می‌آمد. علی یخطر ببالی این کتاب همانند سایر کتب محققانه ایشان، مفید فائده بوده و دوستان را توصیه به مطالعه آن می‌کنم. ❇️ ان شاالله بعد از مطالعه کتاب، یادداشت تفصیلی در این زمینه می‌نگارم؛ 📌 چند روز پیش که در منزلشان بودیم، لطف کرده و فرمودند اگر نسخه‌ای در منزل باشد، هدیه می‌کنند. اما از شانس نامیمونمان و بخت سیاهمان😝، نبود که نبود و لاجرمو باید از نمایشگاه سفارش بدهیم؛😭 📌دوستانی که در مباحث رجالی و حدیثی فعالیت دارند و مطالعه می‌کنند؛ از آثار ایشان غافل نشوند؛ https://eitaa.com/joinchat/3789422641Cd4c4d61faf
🗓۱۸ ماه شوال سال ۵۹۸ ق 🏴رحلت فقیه و محدث کبیر 🏴فخرالدین، ابن ادریس(رض)/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️اساس حوزه برای علم است؛ حوزه علمیه است. ما می‌گوییم کام حوزه علمیه با علم برداشته شده است. پس علم، بافت حقیقی و پایه حقیقی و هویت حقیقی این حوزه را تشکیل میدهد - حوزه های علمیه همه جا اینجورند؛ مخصوص حوزه علمیه قم که نیست - یعنی حوزه علم محور است. علم محور بودن لوازمی دارد؛ باید به این لوازم ملتزم شد. یکی از چیزهایی که لازمه‌ی علم محور بودن است، این است که مجموعه علم محور پرسش زاست، پرسش آفرین است. وقتی بحث علمی مطرح است، سوال مطرح است، با سوال باید با روی باز مواجه شد؛ همچنان که در سنت علمی سلف ارجمند ما هم این وجود داشته. شما ملاحظه می کنید؛ در فقه معارضات فقهی زیاد است؛ گاهی با لحن های تند هم همراه هست. فرض بفرمایید مرحوم علامه در موارد متعددی به ابن ادریس به شکل عجیبی می‌تازد و عکس‌العمل خیلی شدیدی نشان میدهد. البته باز ابن ادریس به نوبه خود با همان بیان، با شیخ طوسی برخورد کرده است. این کار رایج است، اشکالی هم ندارد؛ اما در میدان علم. اگر ابن ادریس زنده می شد، می‌ایستاد، علامه پشت سرش نماز می‌خواند، دستش را هم می‌بوسید. این برخوردها معنایش این است که طرح سوال، طرح اشکال، طرح شبهه، طرح مسئله جدید، طرح شیوه جدید، ایرادی ندارد. اگر آنچه که مطرح شده است، غلط است، آن وقت باید با شیوه علمی با آن غلط برخورد کرد؛ یعنی اغماض در مواجهه ی با غلط علمی جایز نیست. ۸۹/۸/۲ @Jahade_tabeini •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جلسه سوم دوشنبه ساعت 12 مدرس پایه10 بمناسبت حضور آیت الله ابولقاسم در مدرسه معرفی اجمالی آثار ایشان ارائه توسط طلبه فاضل آقای محمد سعید ماجد 🔍اطلاع‌رسانی‌ها و راهنمایی‌های واحد پژوهشِ حوزهٔ علمیهٔ حضرت ولی‌عصر عجل‌الله‌فرجه‌الشریف لینک کانال پژوهش @pezhoohesh
سلام فهرست کتاب هایی که به نظرم رسید به این شرح است؛ 1. صفویه در عرصه دین فرهنگ و سیاست ـ رسول جعفریان 2. ایران عصر صفوی ـ راجر سیوری 3. تاریخ ایران اسلامی ـ رسول جعفریان 4. تاریخ تشیع در ایران ـ رسول جفعریان 5. خدمات متقابل اسلام و ایران ـ مرتضی مطهری 6. تاریخ عالم آرای عباسی ـ اسکندر بیک منشی 7. سفرنامه شاردن ـ جان شاردن 8. خاطرات مستر همفر ـ ترجمه علی کاظمی 9. زندگانی میرزا تقی خان امیرکبیر ـ حسین مکی 10. شرح زندگانی من ـ عبدالله مستوفی 11. در خدمت و خیانت روشنفکران ـ جلال آل احمد 12. نهضت روحانیون ایران ـ علی دوانی 13. تاریخ دخانیه ـ شیح حسن کربلایی 14. رهبران مشروطه ـ ابراهیم صفایی 15. مجموعه کتاب های مربوط به شیخ فضل الله نوری ـ علی ابوالحسنی 16. انقلاب مشروطیت ایران ـ محمد اسماعیل رضوانی 17. رهیافتی بر مکتب ها و جنبش های سیاسی شیعه ـ مظفر نامدار 18. تعامل دیانت و سیاست در ایران ـ موسی نجفی 19. ظهور و سقوط سلطنت پهلوی ـ عبدالله شهبازی 20. تاریخ تحولات سیاسی ایران ـ موسی نجفی 21. علما و رژیم رضاشاه ـ حمید بصیرت منش 22. تاریخ بیست ساله ایران ـ حسین مکی 23. نهضت های اسلامی در صد ساله اخیر ـ مرتضی مطهری 24. جریان ها و جنبش های مدهبی سیاسی ایران ـ رسول جعفریان 25. انسان 250 ساله لیست یکی از اساتید دادن... تشکر از آقای حلاج پور 🔍اطلاع‌رسانی‌ها و راهنمایی‌های واحد پژوهشِ حوزهٔ علمیهٔ حضرت ولی‌عصر عجل‌الله‌فرجه‌الشریف لینک کانال پژوهش @pezhoohesh
نمایشگاه کتاب قسمت مجازی تا 2 خرداد تمدید شد
📽گفت وگوهای تصویری مباحثات ⚡️فصل سوم 🔻قسمت نوزدهم ✨پس از وقفه‌ای دوساله در انتشار گفت‌وگوهای تصویری مباحثات، توفیق یافتیم مجددا انتشار این برنامه‌ها را در فصل سوم آغاز کنیم. در این ایام صدها پیام از شما مخاطبان محترم داشتیم که پیگیر ادامه‌ی این برنامه‌ها بودید. از لطف شما بزرگواران سپاسگزاریم. 🔹گفت‌وگو با آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست 🔸آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست متولد ۱۳۴۰ شمسی، از فقها و اساتید عالی و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است. وی تالیفات گوناگونی در زمینه مسائل فقه حکومتی دارد. زمان:۱ساعت و ۵۶ دقیقه (همراه با زیرنویس‌ عربی) 🔹مشاهده و دریافت نسخه کامل در آپارات: https://www.aparat.com/v/I5TJj 🔹مشاهده کانال مباحثات در آپارات: aparat.com/mobahesat 🔍اطلاع‌رسانی‌ها و راهنمایی‌های واحد پژوهشِ حوزهٔ علمیهٔ حضرت ولی‌عصر عجل‌الله‌فرجه‌الشریف لینک کانال پژوهش @pezhoohesh
در آستانه شهادت امام صادق علیه السلام 🔰با حضور حضرت آیت الله علیدوست حفظه الله ❇️با موضوع: امام صادق علیه السلام و تشکیل مدرسه عیار 📆چهارشنبه 4خرداد 🕐ساعت10:30 بهمراه پرسش و پاسخ 🕌مکان:مدرسه علمیه حضرت ولیعصر ارواحنا فداه ✅پذیرای طلاب از مدارس دیگر نیز هستیم 🔍اطلاع‌رسانی‌ها و راهنمایی‌های واحد پژوهشِ حوزهٔ علمیهٔ حضرت ولی‌عصر عجل‌الله‌فرجه‌الشریف لینک کانال پژوهش @pezhoohesh
فقه امام صادق(ع)؛ نیازها و شبهات امروز/ استاد علیدوست در گفت وگو با شفقنا: پدیده دروس «سه ضلعی» در حوزه مورد توجه قرار گیرد / فقیه باید به واقعیت های موجود توجه داشته باشد/ بسیاری از شبهاتی که پاسخ متناسب دارد و بیان شده، به جهت ناکارآمدی، سوء مدیریت‌ها و ندانم‌کاری‌ها در جامعه رواج دارد | خبرگزاری بین المللی شفقنا https://fa.shafaqna.com/news/1378129/%d9%81%d9%82%d9%87-%d8%a7%d9%85%d8%a7%d9%85-%d8%b5%d8%a7%d8%af%d9%82%d8%b9%d8%9b-%d9%86%db%8c%d8%a7%d8%b2%d9%87%d8%a7-%d9%88-%d8%b4%d8%a8%d9%87%d8%a7%d8%aa-%d8%a7%d9%85%d8%b1%d9%88%d8%b2-%d8%a7/
💢 بنويسيد من وقتي مي‌خواهم درباره مسئله‌ای فکر کنم، دربارۀ آن مي‌نويسم. يعني با نوشتن می انديشم. نمي‌دانم عادت بدي است يا خوب؛ ولي مي‌دانم که بسياري از نويسندگان همين‌گونه‌اند؛ يعني اکثر گفتارها و نوشتارها تکاپوي بي‌پردۀ ذهن‌ها است و بايد آنها را «فرايند تأمل» دانست، نه «فراورده تأملات». به عبارت ديگر، کاغذ، کارگاه ذهن است، نه انبار محصولات. نگاه سنتي به نوشتن و نويسندگي، بر اين پايه استوار است که نوشته‌هاي ديگران را بايد خواند و ياد گرفت. نگاه جديد مي‌گويد: نوشته‌هاي ديگران را بايد خواند و بر آنها خرده گرفت. تفکر انتقادي که جاي آن در ميان ما بسيار خالي است، بدون زمينه نيست. يکي از قوي‌ترين دشمنان تفکر انتقادي در ميان ما، همين تقسيم مردم به نويسنده و خواننده است. مردم را بايد به نويسنده و نويسنده تقسيم کرد. دورۀ ما دورة تقسيم جامعه به چند نويسنده و ميليون‌ها خواننده نيست. اکنون به کمک شبکه‌هاي مجازي و گروه‌هاي اجتماعي، هر کس مي‌تواند رسانه‌اي داشته باشد و بنويسد و خود را بيازمايد. نويسندگي، يکي از راه‌هاي آسان براي خويشتن‌آزمايي است. نوشته‌هاي ما بيش از آنکه براي ديگران سودمند باشد، براي خود ما مفيد است. اينکه کسي نوشته ما را بخواند يا نخواند، آنقدر مهم نيست که اصل نوشتن مهم است. چون ما تا ننويسيم، نمي‌دانيم چه مي‌دانيم و چه نمي‌دانيم. بنابراين، نوشتن دست‌کم چهار فايده دارد: 1. ما را وادار به انديشيدن مي‌کند؛ 2. ما را از توهم دربارۀ سرمايه‌هاي علمي و توانايي‌هايمان بيرون مي‌آورد؛ 3. ما را در معرض نقد ديگران قرار مي‌دهد؛ 4. به ما جرئت مي‌دهد که نوشته‌هاي ديگران را هم نقد کنيم و مصرف‌کنندۀ بي‌اختيار نباشيم؛ چون هر نويسنده‌اي، به خود حق مي‌دهد که دربارة نويسندگان ديگر داوري کند. مي‌پرسند: آيا افزايش نويسندگان، گسترش بي‌مايگي در جامعه نيست؟ چون فقط عدۀ کمي مي‌توانند پرمايه بنويسند. وقتي همه دست به قلم شدند، بي‌مايگي يا ميان‌مايگي، فضا را چنان تيره و تار مي‌کند که شايستگان ديده نمي‌شوند. پاسخ من اين است که تا زمينۀ تفکر انتقادي در جامعه هموار نشود، دوغ از دوشاب قابل تشخيص نيست. فراواني نوشته‌ها و نويسندگان، در صورتي زيان‌بار است که تفکر انتقادي در ميان نباشد. پس مشکل در فراواني نويسنده نيست؛ در مخاطب‌هاي زود‌باور است. نوشتن به ما کمک مي‌کند که نويسندگان کم‌مايه را از پرمايه تميز دهيم. در ضمن، در نوشتن آنقدر سود و فايده است که هر زياني را جبران مي‌کند. جامعۀ پيشرفته، جامعۀ نوشتاري است، نه شفاهي. رونق فيسبوک و شبكه‌هاي مجازي و اجتماعي، از همين‌جا آب مي‌خورد. اگر در کلاس‌هاي انشا و آيين نگارش نيز سودي باشد در مبارزه با فوبياي کاغذ يا کاغذهراسي(Papyrophobia) است؛ وگرنه از اين سركنگبين جز صفرا برنمي‌خيزد. 🔹رضا بابايي 🔍اطلاع‌رسانی‌ها و راهنمایی‌های واحد پژوهشِ حوزهٔ علمیهٔ حضرت ولی‌عصر عجل‌الله‌فرجه‌الشریف لینک کانال پژوهش @pezhoohesh
✨✨کرامت حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام 📝از بیانات آیت الله العظمی شبیری زنجانی: ... مرحوم آقای مروارید نقل می‌کرد: شیخ حسنعلی تهرانی[جد أمی ایشان که اهل تقوی و کرامت بود] برادری داشت که برای أعیان و اشراف و سلاطین خیاطی می‌کرد و چون پول‌های آنها مشتبه بود، قهراً مال شبهه‌ناک در اموال وی وارد می‌شد. وی در زمان حیات شیخ حسنعلی از دنیا رفت و در قم دفن شد. شیخ حسنعلی متوسل می‌شود و از خدا می‌خواهد او را نجات دهد. وی در رؤیا می‌بیند که حضرت معصومه علیها السلام وساطت کرد و فرشتگان عذاب که مأمور تعذیب برادر بودند، منصرف شدند. @pezhoohesh
آزمون اختصاصی کارشناسی‌ارشد دانشگاه قرآن و حدیث واحد اصفهان 🔸ویژه طلاب خواهر و برادر🔸 ✳️مزایای دوره رشته کلام و عقائد واحد اصفهان👇 ✅تحصیل رایگان، بهره گیری از اساتید کشوری، اعطای کمک هزینه تحصیلی، توانمندسازی علمی از طریق برگزاری کارگاه های علمی_پژوهشی و مهارت افزایی 🔹ثبت‌نام: ▫️اینترنتی و دریافت دفترچه راهنما www.qhu.ac.ir مراجعه به نشانی اصفهان، میدان احمدآباد، جنب جی‌کو، کوچه شماره۱، موسسه نورالقرآن، ساعت ۹ الی ۱۴ ▫️مهلت ثبت‌نام: ۳۰خرداد ماه ۱۴۰۱ ☎️شماره تماس جهت کسب اطلاعات بیشتر👇 03132280711 09927561297