هدایت شده از درنگ|| محمد جواد حسنخانی
🔰معرفی کتاب ویژه نمایشگاه
🔷کتاب شماره ۹
📗کتاب منهج نقد الحدیث؛ دراسه فی الاخبار الدخیله و المحرفه؛ الکلیات و القواعد و الانموذج
✍نوشته محمد باقر ملیکان
✅ این کتاب را به دلیل نداشتن، هنوز مطالعه نکردم؛ چند روز پیش در معیت برخی از دوستان که در خدمت مولف بودیم، تورقی اجمالی نمودم؛ از فهرست مطالب و نحوه تنظیم مطالب، کتاب جالب و دقیقی به نظر میآمد. علی یخطر ببالی این کتاب همانند سایر کتب محققانه ایشان، مفید فائده بوده و دوستان را توصیه به مطالعه آن میکنم.
❇️ ان شاالله بعد از مطالعه کتاب، یادداشت تفصیلی در این زمینه مینگارم؛
📌 چند روز پیش که در منزلشان بودیم، لطف کرده و فرمودند اگر نسخهای در منزل باشد، هدیه میکنند. اما از شانس نامیمونمان و بخت سیاهمان😝، نبود که نبود و لاجرمو باید از نمایشگاه سفارش بدهیم؛😭
📌دوستانی که در مباحث رجالی و حدیثی فعالیت دارند و مطالعه میکنند؛ از آثار ایشان غافل نشوند؛
#بزم_کتاب
#ویژه_نامه
https://eitaa.com/joinchat/3789422641Cd4c4d61faf
هدایت شده از درس رجال استاد حاج سید محمد جواد سید شبیری
🗓۱۸ ماه شوال سال ۵۹۸ ق
🏴رحلت فقیه و محدث کبیر
🏴فخرالدین، ابن ادریس(رض)/۱
💠رهبرانقلاب
‼️اساس حوزه برای علم است؛ حوزه علمیه است. ما میگوییم کام حوزه علمیه با علم برداشته شده است. پس علم، بافت حقیقی و پایه حقیقی و هویت حقیقی این حوزه را تشکیل میدهد - حوزه های علمیه همه جا اینجورند؛ مخصوص حوزه علمیه قم که نیست - یعنی حوزه علم محور است. علم محور بودن لوازمی دارد؛ باید به این لوازم ملتزم شد. یکی از چیزهایی که لازمهی علم محور بودن است، این است که مجموعه علم محور پرسش زاست، پرسش آفرین است. وقتی بحث علمی مطرح است، سوال مطرح است، با سوال باید با روی باز مواجه شد؛ همچنان که در سنت علمی سلف ارجمند ما هم این وجود داشته. شما ملاحظه می کنید؛ در فقه معارضات فقهی زیاد است؛ گاهی با لحن های تند هم همراه هست. فرض بفرمایید مرحوم علامه در موارد متعددی به ابن ادریس به شکل عجیبی میتازد و عکسالعمل خیلی شدیدی نشان میدهد. البته باز ابن ادریس به نوبه خود با همان بیان، با شیخ طوسی برخورد کرده است. این کار رایج است، اشکالی هم ندارد؛ اما در میدان علم. اگر ابن ادریس زنده می شد، میایستاد، علامه پشت سرش نماز میخواند، دستش را هم میبوسید. این برخوردها معنایش این است که طرح سوال، طرح اشکال، طرح شبهه، طرح مسئله جدید، طرح شیوه جدید، ایرادی ندارد. اگر آنچه که مطرح شده است، غلط است، آن وقت باید با شیوه علمی با آن غلط برخورد کرد؛ یعنی اغماض در مواجهه ی با غلط علمی جایز نیست. ۸۹/۸/۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
https://eitaa.com/rejal_shobeiri
https://t.me/rejal_shobeiri
جلسه سوم #التصانيف
دوشنبه
ساعت 12
مدرس پایه10
بمناسبت حضور آیت الله ابولقاسم #علیدوست در مدرسه
معرفی اجمالی آثار ایشان
ارائه توسط طلبه فاضل آقای محمد سعید ماجد
🔍اطلاعرسانیها و راهنماییهای
واحد پژوهشِ
حوزهٔ علمیهٔ حضرت ولیعصر عجلاللهفرجهالشریف
لینک کانال پژوهش
@pezhoohesh
سلام
فهرست کتاب هایی که به نظرم رسید به این شرح است؛
1. صفویه در عرصه دین فرهنگ و سیاست ـ رسول جعفریان
2. ایران عصر صفوی ـ راجر سیوری
3. تاریخ ایران اسلامی ـ رسول جعفریان
4. تاریخ تشیع در ایران ـ رسول جفعریان
5. خدمات متقابل اسلام و ایران ـ مرتضی مطهری
6. تاریخ عالم آرای عباسی ـ اسکندر بیک منشی
7. سفرنامه شاردن ـ جان شاردن
8. خاطرات مستر همفر ـ ترجمه علی کاظمی
9. زندگانی میرزا تقی خان امیرکبیر ـ حسین مکی
10. شرح زندگانی من ـ عبدالله مستوفی
11. در خدمت و خیانت روشنفکران ـ جلال آل احمد
12. نهضت روحانیون ایران ـ علی دوانی
13. تاریخ دخانیه ـ شیح حسن کربلایی
14. رهبران مشروطه ـ ابراهیم صفایی
15. مجموعه کتاب های مربوط به شیخ فضل الله نوری ـ علی ابوالحسنی
16. انقلاب مشروطیت ایران ـ محمد اسماعیل رضوانی
17. رهیافتی بر مکتب ها و جنبش های سیاسی شیعه ـ مظفر نامدار
18. تعامل دیانت و سیاست در ایران ـ موسی نجفی
19. ظهور و سقوط سلطنت پهلوی ـ عبدالله شهبازی
20. تاریخ تحولات سیاسی ایران ـ موسی نجفی
21. علما و رژیم رضاشاه ـ حمید بصیرت منش
22. تاریخ بیست ساله ایران ـ حسین مکی
23. نهضت های اسلامی در صد ساله اخیر ـ مرتضی مطهری
24. جریان ها و جنبش های مدهبی سیاسی ایران ـ رسول جعفریان
25. انسان 250 ساله
لیست #کتب_تاریخ_معاصر
یکی از اساتید دادن...
تشکر از آقای حلاج پور
🔍اطلاعرسانیها و راهنماییهای
واحد پژوهشِ
حوزهٔ علمیهٔ حضرت ولیعصر عجلاللهفرجهالشریف
لینک کانال پژوهش
@pezhoohesh
نمایشگاه کتاب قسمت مجازی تا 2 خرداد تمدید شد
📽گفت وگوهای تصویری مباحثات
⚡️فصل سوم
🔻قسمت نوزدهم
✨پس از وقفهای دوساله در انتشار گفتوگوهای تصویری مباحثات، توفیق یافتیم مجددا انتشار این برنامهها را در فصل سوم آغاز کنیم. در این ایام صدها پیام از شما مخاطبان محترم داشتیم که پیگیر ادامهی این برنامهها بودید. از لطف شما بزرگواران سپاسگزاریم.
🔹گفتوگو با آیتالله ابوالقاسم علیدوست
🔸آیتالله ابوالقاسم علیدوست متولد ۱۳۴۰ شمسی، از فقها و اساتید عالی و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است. وی تالیفات گوناگونی در زمینه مسائل فقه حکومتی دارد.
زمان:۱ساعت و ۵۶ دقیقه
(همراه با زیرنویس عربی)
🔹مشاهده و دریافت نسخه کامل در آپارات:
https://www.aparat.com/v/I5TJj
🔹مشاهده کانال مباحثات در آپارات:
aparat.com/mobahesat
🔍اطلاعرسانیها و راهنماییهای
واحد پژوهشِ
حوزهٔ علمیهٔ حضرت ولیعصر عجلاللهفرجهالشریف
لینک کانال پژوهش
@pezhoohesh
معاونت پژوهش مدرسه علمیه حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف
📽گفت وگوهای تصویری مباحثات ⚡️فصل سوم 🔻قسمت نوزدهم ✨پس از وقفهای دوساله در انتشار گفتوگوهای تصوی
گفتگوی بسیار عالی و عالمانه از کانال مباحثات
#نشست_علمی در آستانه شهادت امام صادق علیه السلام
🔰با حضور حضرت آیت الله علیدوست حفظه الله
❇️با موضوع:
امام صادق علیه السلام و تشکیل مدرسه عیار
📆چهارشنبه 4خرداد
🕐ساعت10:30
بهمراه پرسش و پاسخ
🕌مکان:مدرسه علمیه حضرت ولیعصر ارواحنا فداه
✅پذیرای طلاب از مدارس دیگر نیز هستیم
🔍اطلاعرسانیها و راهنماییهای
واحد پژوهشِ
حوزهٔ علمیهٔ حضرت ولیعصر عجلاللهفرجهالشریف
لینک کانال پژوهش
@pezhoohesh
معاونت پژوهش مدرسه علمیه حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف
بخشی از رزومه آیت الله علیدوست حفظه الله
فقه امام صادق(ع)؛ نیازها و شبهات امروز/ استاد علیدوست در گفت وگو با شفقنا: پدیده دروس «سه ضلعی» در حوزه مورد توجه قرار گیرد / فقیه باید به واقعیت های موجود توجه داشته باشد/ بسیاری از شبهاتی که پاسخ متناسب دارد و بیان شده، به جهت ناکارآمدی، سوء مدیریتها و ندانمکاریها در جامعه رواج دارد | خبرگزاری بین المللی شفقنا
https://fa.shafaqna.com/news/1378129/%d9%81%d9%82%d9%87-%d8%a7%d9%85%d8%a7%d9%85-%d8%b5%d8%a7%d8%af%d9%82%d8%b9%d8%9b-%d9%86%db%8c%d8%a7%d8%b2%d9%87%d8%a7-%d9%88-%d8%b4%d8%a8%d9%87%d8%a7%d8%aa-%d8%a7%d9%85%d8%b1%d9%88%d8%b2-%d8%a7/
💢 بنويسيد
من وقتي ميخواهم درباره مسئلهای فکر کنم، دربارۀ آن مينويسم. يعني با نوشتن می انديشم. نميدانم عادت بدي است يا خوب؛ ولي ميدانم که بسياري از نويسندگان همينگونهاند؛ يعني اکثر گفتارها و نوشتارها تکاپوي بيپردۀ ذهنها است و بايد آنها را «فرايند تأمل» دانست، نه «فراورده تأملات». به عبارت ديگر، کاغذ، کارگاه ذهن است، نه انبار محصولات.
نگاه سنتي به نوشتن و نويسندگي، بر اين پايه استوار است که نوشتههاي ديگران را بايد خواند و ياد گرفت. نگاه جديد ميگويد: نوشتههاي ديگران را بايد خواند و بر آنها خرده گرفت. تفکر انتقادي که جاي آن در ميان ما بسيار خالي است، بدون زمينه نيست. يکي از قويترين دشمنان تفکر انتقادي در ميان ما، همين تقسيم مردم به نويسنده و خواننده است. مردم را بايد به نويسنده و نويسنده تقسيم کرد. دورۀ ما دورة تقسيم جامعه به چند نويسنده و ميليونها خواننده نيست. اکنون به کمک شبکههاي مجازي و گروههاي اجتماعي، هر کس ميتواند رسانهاي داشته باشد و بنويسد و خود را بيازمايد. نويسندگي، يکي از راههاي آسان براي خويشتنآزمايي است. نوشتههاي ما بيش از آنکه براي ديگران سودمند باشد، براي خود ما مفيد است. اينکه کسي نوشته ما را بخواند يا نخواند، آنقدر مهم نيست که اصل نوشتن مهم است. چون ما تا ننويسيم، نميدانيم چه ميدانيم و چه نميدانيم.
بنابراين، نوشتن دستکم چهار فايده دارد:
1. ما را وادار به انديشيدن ميکند؛
2. ما را از توهم دربارۀ سرمايههاي علمي و تواناييهايمان بيرون ميآورد؛
3. ما را در معرض نقد ديگران قرار ميدهد؛
4. به ما جرئت ميدهد که نوشتههاي ديگران را هم نقد کنيم و مصرفکنندۀ بياختيار نباشيم؛ چون هر نويسندهاي، به خود حق ميدهد که دربارة نويسندگان ديگر داوري کند.
ميپرسند: آيا افزايش نويسندگان، گسترش بيمايگي در جامعه نيست؟ چون فقط عدۀ کمي ميتوانند پرمايه بنويسند. وقتي همه دست به قلم شدند، بيمايگي يا ميانمايگي، فضا را چنان تيره و تار ميکند که شايستگان ديده نميشوند.
پاسخ من اين است که تا زمينۀ تفکر انتقادي در جامعه هموار نشود، دوغ از دوشاب قابل تشخيص نيست. فراواني نوشتهها و نويسندگان، در صورتي زيانبار است که تفکر انتقادي در ميان نباشد. پس مشکل در فراواني نويسنده نيست؛ در مخاطبهاي زودباور است. نوشتن به ما کمک ميکند که نويسندگان کممايه را از پرمايه تميز دهيم. در ضمن، در نوشتن آنقدر سود و فايده است که هر زياني را جبران ميکند. جامعۀ پيشرفته، جامعۀ نوشتاري است، نه شفاهي. رونق فيسبوک و شبكههاي مجازي و اجتماعي، از همينجا آب ميخورد. اگر در کلاسهاي انشا و آيين نگارش نيز سودي باشد در مبارزه با فوبياي کاغذ يا کاغذهراسي(Papyrophobia) است؛ وگرنه از اين سركنگبين جز صفرا برنميخيزد.
🔹رضا بابايي
🔍اطلاعرسانیها و راهنماییهای
واحد پژوهشِ
حوزهٔ علمیهٔ حضرت ولیعصر عجلاللهفرجهالشریف
لینک کانال پژوهش
@pezhoohesh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلامی مهم از علامه عسکری به نقل مرحوم فاطمی نیا
@pezhoohesh
✨✨کرامت حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام
📝از بیانات آیت الله العظمی شبیری زنجانی:
... مرحوم آقای مروارید نقل میکرد: شیخ حسنعلی تهرانی[جد أمی ایشان که اهل تقوی و کرامت بود] برادری داشت که برای أعیان و اشراف و سلاطین خیاطی میکرد و چون پولهای آنها مشتبه بود، قهراً مال شبههناک در اموال وی وارد میشد.
وی در زمان حیات شیخ حسنعلی از دنیا رفت و در قم دفن شد. شیخ حسنعلی متوسل میشود و از خدا میخواهد او را نجات دهد.
وی در رؤیا میبیند که حضرت معصومه علیها السلام وساطت کرد و فرشتگان عذاب که مأمور تعذیب برادر بودند، منصرف شدند.
@pezhoohesh
لینک ورود به جلسه
https://vc.miu.ac.ir/isfahan_res
آزمون اختصاصی کارشناسیارشد
دانشگاه قرآن و حدیث
واحد اصفهان
🔸ویژه طلاب خواهر و برادر🔸
✳️مزایای دوره رشته کلام و عقائد واحد اصفهان👇
✅تحصیل رایگان، بهره گیری از اساتید کشوری، اعطای کمک هزینه تحصیلی، توانمندسازی علمی از طریق برگزاری کارگاه های علمی_پژوهشی و مهارت افزایی
🔹ثبتنام:
▫️اینترنتی و دریافت دفترچه راهنما
www.qhu.ac.ir
مراجعه به نشانی اصفهان، میدان احمدآباد، جنب جیکو، کوچه شماره۱، موسسه نورالقرآن، ساعت ۹ الی ۱۴
▫️مهلت ثبتنام:
۳۰خرداد ماه ۱۴۰۱
☎️شماره تماس جهت کسب اطلاعات بیشتر👇
03132280711
09927561297
لینک شیوه نامه و نمونه نگارش مقالات پایه های ۳، ۵ و 7حوزه علمیه اصفهان + جدول زمانبندی👇👇👇
هدایت شده از اندیشکده مطالعات یهود
✡ صاحبنظران و کتاب «مغز متفکر شیعه»
📖 در اواسط دههٔ پنجاه کتابی به اسم «مغز متفکر جهان شیعه: امام صادق (ع)» در ایران منتشر شد که نام آشنای #ذبیحالله_منصوری را بهعنوان مترجم با خود یدک میکشید. این کتاب شامل محتویات متنوع و گستردهای پیرامون فعالیتهای علمی و شاگردان منتسب به امام صادق (ع) است و طی چهار دههٔ گذشته، مورد استقبال عامهٔ مردم و البته مورد ارجاع پژوهشگران و نویسندگان بوده است. در ادامه، نظرات تعدادی از پژوهشگران عرصهٔ دین و تاریخ را، در باب تشکیک در اعتبار این کتاب میخوانیم:
1⃣ حجةالاسلام دکتر محمدعلی مهدویراد (عضو هیئت علمی پردیس قم دانشگاه تهران)
👈 ایشان کتاب «مغز متفکر جهان شیعه؛ امام صادق (ع)» را اثری کاملاً بیپایه و غیرمستند خوانده و اظهار کرد: «متولیان امر باید جلوی چاپ و انتشار این کتاب را بهعنوان روشنترین مصداق جعل و کذب و وضع بر امام معصوم (ع) بگیرند... بنده فضلا را به کتاب «ذبیحالله منصوری» تألیف آقای جمشیدی ارجاع میدهم که در آن سلسله مقالات نقد و بررسی آثار وی، از جمله «مغز متفکر جهان شیعه؛ امام صادق (ع)» جای گرفته است. در آن کتاب آمده است که «جعفر آقایانی چاوشی» پس از جستوجوی بسیار در کشور فرانسه، کتابی با این عنوان از مرکز استراسبورگ پیدا نکرده است. ذبیحالله منصوری خود در محضر «آقایانی چاوشی» اعتراف کرده که مطالب این کتاب را ساخته است، البته کمابیش به «السماء و العالم» از بحارالانوار و برخی از روایات طبالنبی (ص) و... مراجعه و از آنها استفاده کرده است.»
📚 منبع: goo.gl/1r86ru
2⃣ مرحوم دکتر صادق آیینهوند (چهره ماندگار تاریخ، استاد دانشگاه تربیت مدرس و رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)
👈 ایشان معتقد بود مستندات این کتاب، واقعیت ندارد و مانند برخی دیگر از کتابهای منصوری، ساخته و پرداختهٔ ذهن خود اوست: «جمعی بهنام استراسبورگ وجود نداشته و چنین دانشمندانی وجود خارجی نداشتهاند. شاید بحثی در جایی صورت گرفته و جرقهای در کشور آلمان زده شده اما آقای منصوری، هم مرکز مطالعات و هم دانشمندان را در ذهن خودش درست کرده و با قلم خودش از زبان آنها صحبت کرده است. مطالبی هم که در برخی از کتابهایش و از جمله کتاب «مغز متفکر جهان شیعه» مطرح میکند از نظر علمی عجیب بوده و اثبات نشده است. مثلاً اینکه موریانهها از چند هزار کیلومتر بو میکشند و...، اینها را خودش درست میکند و مبنای علمی ندارد.»
📚 منبع: goo.gl/umpYYV
3⃣ بهاءالدین خرمشاهی (نویسنده، مترجم، قرآنپژوه و استاد دانشگاه)
👈 ایشان در سخنانی درباره کتاب مغز متفکر جهان شیعه گفت که این کتاب، کمتر علمی و تاریخی است و به نظر وی، این کتاب ارزش تحقیقی ندارد. وی هیچ کدام از کتاب های مرحوم منصوری را دارای ارزش استناد و تحقیق نمیداند چرا که بهگفتهٔ وی، ذبیحالله منصوری در ترجمهٔ کتب، حدود ٧٠درصد به متن اصلی کتاب اضافه میکرد!
📚 منبع: goo.gl/cPQxLP
4⃣ دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی (فیلسوف معاصر)
👈 ایشان نیز با انتقاد از عنوان «مغز متفکر جهان تشیع» اظهار داشته: «حتی عنوان کتاب "مغز متفکر جهان شیعه" مورد نقد است و واژهٔ نادرست و بیهودهای است. نباید از تعبیر "مغز متفکر" برای مقام امامت که از جانب خدا مقرر شده است، استفاده کنیم. بهنظر من حتی اینکه به امام بگوییم "مغز متفکر" تعبیر غلطی است و از روی نفهمی مقام امامت است. مگر امام صادق، برتراند راسل یا انیشتین است؟!»
📚 منبع: goo.gl/VwwGhh
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
🔴جدول زمانبندی ارسال مقالات
دوستانی که واحد پژوهش را انتخاب کرده اند دقت کنند
🔍اطلاعرسانیها و راهنماییهای
واحد پژوهشِ
حوزهٔ علمیهٔ حضرت ولیعصر عجلاللهفرجهالشریف
لینک کانال پژوهش
@pezhoohesh
هدایت شده از مدرسه حضرت ولی عصر ارواحنا فداه
1401.03.04.mp3
37.87M
🔊 صوت - امام صادق علیه السلام و تشکیل مدرسه عیار
💠 آیت الله علیدوست حفظه الله
📌 اصفهان-مدرسه حضرت ولی عصر ارواحنا فداه
🗓 چهار شنبه 1401/03/04
⏱ 78 دقیقه
💾 36 مگابایت
@valieasr
🔸انتشار شماره ۱۱ مجله تقریرات
✔️پرونده ویژه درگذشت آیتاللهالعظمی صافی گلپایگانی
✔️گفتگو با دکتر ضیاء موحد و دکتر غلامرضا زکیانی در پرونده «ارسطو در فیضیه» درباره تأثیرات منطق ارسطویی بر دانشهای اسلامی
✔️مقالهای اختصاصی از دکتر رسول جعفریان درباره مرزبندی میان شیعه زیدیه و شیعه امامیه
✔️ پرونده ویژه ظهور مجدد طالبان در افغانستان و فعالیت بنیادگرایان اسلامی در کردستان ایران
❇️نسخه مجازی را از تقریرات را از طاقچه خریداری کنید
@pezhoohesh
دوستانی که در حال آماده کردن مقاله هستند اگر نیاز به آرم مدرسه دارند پیام بدهند