#روش_شناسی
#منبع_شناسی
🔰منبع شناسی و سیر مطالعاتی کلام قدیم در گفتگو با استاد حشمت پور
📚رهنامه پژوهش
https://b2n.ir/j75877
📌در این گفتار استاد به بررسی کتب کلامی شیعه و اهل سنت میپردازد. ایشان در ادامه ضمن بیان سیر مطالعاتی کلام، انتقاداتی را به آموزش کلام در حوزه وارد مینمایند و برای آنها راهکارهایی نیز ارایه مینماید
🔍اطلاعرسانیها و راهنماییهای
واحد پژوهشِ
حوزهٔ علمیهٔ حضرت ولیعصر عجلاللهفرجهالشریف
لینک کانال پژوهش
@pezhoohesh
هدایت شده از گروه رجال و حدیث حوزه علمیه خراسان
نشست علمی: منجی در ادیان ابراهیمی
🎤سخنرانان:
حجت¬ الاسلام و المسلمین دکتر سید محمدکاظم طباطبایی و حجت ¬الاسلام والمسلمین دکتر مهراب صادقنیا
⏰ زمان: دوشنبه 23 اسفند 1400 برابر با 11 شعبان 1443
ساعت: 19
لینک نشست: https://ac.ismc.ir/anjomanhawzah2/
گواهی حضور برای شرکت کنندگان محترم ارائه می گردد.
💠گروه رجال و حدیث حوزه علمیه خراسان
🆔https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
🌐https://t.me/rejalkh
🌐https://t.me/joinchat/AAAAAFEoGY64Dvq_uwSr4Q
🆔https://eitaa.com/joinchat/2764177466Ced54bd7e35
#مناظره_علمی
معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی با همکاری گروه تاریخ اسلام و مرکز تخصصی مهدویت برگزار میکند:
مناظره علمی: «ارزیابی گزارشهای رویت امام زمان(عج) در عصر غیبت کبری»
دکتر نعمتالله صفری فروشانی(عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه)
حجتالاسلام والمسلمین دکتر محمدرضا جباری(عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره))
مدیر جلسه: حجتالاسلام والمسلمین دکتر علی اکبر عالمیان
زمان: چهارشنبه 25/اسفند/1400 ساعت 10 الی 12
مکان: سالن شهید عارف حسینی به صورت حضوری و مجازی
لینک پخش آنلاین:
https://vc.miu.ac.ir/tarikh
#کتاب_پاره
کتاب:یک قرن حافظه تاریخی روحانیت(خاطرات مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی)
ترسیم اوضاع حوزه و طلبگی قبل از انقلاب اسلامی
@pezhoohesh
هدایت شده از علی نصیری
✳️ انتشار کتاب «تعامل متقابل کتاب و سنت»
به لطف الهی کتاب «تعامل متقابل کتاب و سنت» اثر استاد علی نصیری توسط انتشارات وحی و خرد وابسته به موسسه معارف و خرد انتشار یافت.
در بخشی از مقدمه این کتاب چنین آمده است:
نگارنده در دهه هفتاد که در حوزه علمیه مشهد مقدس و در جوار مضجع شریف ثامن الحجج× به تحصیل، تدریس و تحقیق اشتغال داشت، توفیق یافت تا بخشهای قابل ملاحظهای از تفسیر ارزشمند المیزان را مورد مطالعه و مداقه قرار دهد. در ضمنِ مطالعه تفطن یافت که علامه طباطبایی در ترسیم چگونگی تعامل روایات با قرآن، نگاه ویژهای دارد که با نگاه متعارف و رایج چندان سازگاری ندارد. توسعه دامنه مطالعه در این زمینه در سالهای بعد و آشنایی بیشتر با اندیشههای قرآنیون و نیز در پی آگاهی وسیعتر از دیدگاه اخباریان، زمینه شکل گیری ترسیم چهار دیدگاه در تعامل کتاب و سنت را فراهم آورد که نخستین بار حاصل ژرف اندیشی در این عرصه در مقالهای در سال 1379 در فصلنامه علوم حدیث انتشار یافت.
در سال 1382 در پی شکل گیری همکاری پژوهشی نگارنده با پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، تکمیل پژوهش در این زمینه در دستور کار قرار گرفت و در پی آن کتاب «رابطه متقابل کتاب و سنت» در سال 1386 توسط این پژوهشگاه انتشار یافت. این کتاب در برگیرنده نظریهای نو در تبیین چگونگی ارتباط کتاب و سنت بوده و نگارنده در آن از نظریه «دو گانه محوری» و به عبارت دیگر از نظریه «دو گانه انگاری حجیت و منبعیت کتاب و سنت» دفاع کرده و کتاب بر اساس چنین پیشینهای سامان یافت.
گفتنی است که تا پیش از تدوین کتاب «رابطه متقابل کتاب و سنت»، هیچ تحقیقی مستقل در میان آثار شیعه به صورت کتاب، مقاله یا پایان نامه در باره ترسیم چگونگی تعامل کتاب و سنت انجام نگرفته بود؛ چنان که تبیین دقیق دیدگاه علامه طباطبایی در این باره، نخستین بار در این کتاب بازتاب یافت؛ زیرا کسانی که به معرفی تفسیر المیزان پرداختند، بدون امعان توجه به نظریه دقیق علامه طباطبایی مدعی شدند که تفسیر ایشان از نوع «تفسیر قرآن به قرآن» است، در حالی که باید توجه داشت چنین روشی در تفسیر از دوران پیامبر اکرم| مورد توجه بوده و لزوماً روشی نوین و بدیع تلقی نمیگردد.
آن چه وجه تمایز تفسیر المیزان با تفاسیر در این زمینه دیگر تلقی میگردد، تاکید ایشان بر انحصار این روش و بینیازی قرآن از روایات در تفسیر است. به عبارت علمیتر دیدگاه علامه طباطبایی در باره تفسیر قرآن به قرآن از نوع «به شرط شئ»؛ یعنی مشروط بودن تفسیر قرآن به استمداد از قرآن و در کنار آن از نوع «بشرط لا»؛ یعنی مشروط بودن تفسیر قرآن به عدم استمداد از غیر قرآن حتی از سنت است.
نیز تا پیش از تدوین این کتاب دیدگاه قرآنیون در هیچ اثر مستقلی در کشور مورد توجه شایسته قرار نگرفت و شاید بتوان ادعا کرد که اساساً چنین جریانی شناخته شده نبود، اما پس از انتشار این کتاب این جریان مورد توجه نسبتاً گسترده قرار گرفت و دستمایه بسیاری از پژوهشها شد.
به لطف الهی این کتاب پس از انتشار مورد استقبال فراوان فاضلان و فرهیختگان حوزه و دانشگاه قرار گرفت و در سال انتشار از سوی جشنواره بین المللی فارابی به عنوان کتاب برگزیده و متعاقب آن در همایش سال حوزه نیز به عنوان کتاب سال حوزه معرفی و مورد تشویق قرار گرفت.
بیان یک رؤیای صادق در باره این کتاب خالی از لطف نیست: در ایام تحصیل در حوزه علمیه مشهد در سال 1367 شبی در خواب دیدم که در سالن همایشی با حضور شماری زیاد از حوزویان در قم لوحی که پیامآور نشان اجتهاد بود، از دست یکی از مراجع معروف حوزه علمیه قم دریافت می کنم. این خواب را فقط به یکی از دوستان بسیار صمیمی و هم مباحثه بازگو کردم. این رؤیا در سال 1386؛ یعنی حدود بیست سال بعد همزمان با دریافت جایزه این کتاب تعبیر شد.
افزون بر برگزاری کرسی نظریه پردازی در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی که متن آن در پایان چاپ پیشین کتاب انعکاس یافت، تا کنون چندین جلسه به هدف نقد و بررسی کتاب برگزار شد که دو مورد آن به همت انجمن قرآن پژوهی و نمایشگاه بین المللی قرآن در قم و تهران بوده است. نیز شمار زیادی از فاضلان حوزه پس از تدوین این کتاب و تبیین دیدگاه علامه طباطبایی در باره چگونگی تعامل سنت در برابر قرآن، در نگاشتههای خود به این مبحث توجه ویژهای کردند و در دفاع یا ردّ یا پذیرش بخشی از آن، البته گاه بدون رعایت امانت در نقل و تاثیر پذیری از این کتاب! قلمفرسایی نمودند.
👇👇👇
هدایت شده از علی نصیری
از سویی دیگر، به لطف الهی و با الهام از اثر نگارنده، دو واحد درسی با عنوان «رابطه کتاب و سنت» در برخی از رشتههای مربوط به مطالعات قرآن و حدیث در مراکز آموزشی مختلف حوزه و دانشگاه و در پی آن استفاده از این کتاب به عنوان متن درسی در مقاطع ارشد و دکترا ، مورد توجه ویژه قرار گرفت. هم چنین در سال 1397 بنا به پیشنهاد مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور و با همکاری دانشگاه قرآن و حدیث کتاب «رابطه قرآن و سنت» که متنی برگرفته از کتاب مورد اشاره است، به عنوان متن درسی مقطع کارشناسی تدوین و انتشار یافت.
اینک که این مقدمه را مینگارم، قریب به پانزده سال از انتشار کتاب «رابطه متقابل کتاب و سنت» میگذرد و سالها است که با پایان یافتن انتشار، کتاب از دسترس محققان و علاقهمندان خارج شده است.
نگارنده چند سالی مترصد فرصت مناسبی بود تا ضمن بازنگری اساسی در متن کتاب، آن را مجدداً منتشر سازد؛ تا آن که در بهار سال 1397 و نیز برای بار دوم در بهار سال 1400، این فرصت فراهم شد و کتاب طی دو مرحله مورد بررسی و مداقه مجدد و گسترده قرار گرفت و در کنار حذف یا جابجایی بخشی عمدهای از مباحث، غنی سازی مصادر کتاب، ویرایش ادبی و محتوایی و جایگزینی آیات و روایات معرّب، مطالب فراوانی بر آن افزوده شد و در ساختار فصول کتاب تغییرات زیادی داده شد؛ به گونهای که کتاب از پنج فصل به هفده فصل تغییر یافت. مقایسه کتاب پیشین با این کتاب در چهار زمینه: محتوا، ساختار، منابع و حجم، گستردگی میزان تغییرات در کتاب کنونی را آشکار میسازد. از این جهت خوشوقت هستم که کتاب با ویرایش علمی و ادبی مناسب و ان شاء الله تعالی با کمترین ایراد، در اختیار مخاطبان قرار میگیرد.
والله ولی التوفیق
قم/ موسسه معارف وحی و خرد/ علینصیری
بیستم فروردین 1400
علاقه مندان برای تهیه این کتاب می توانند به سایت طاقچه به آدرس ذیل مراجعه فرمایند: https://taaghche.com/book/118924
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir
#مقاله_خوانی
استاد رسول جعفریان با عنوان «نوروز در فرهنگ شیعه»
https://hawzah.net/fa/Article/View/79634
@pezhoohesh
فضائل روز نوروز در کلام امام صادق علیه السلام
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
شیخ الاسلام علامه مجلسی رضوان الله علیه مینویسد:
بدان که میان علما در تعیین روز نوروز اختلاف بسیار هست، بعضی گفتهاند: دهم ایار است از ماههای رومی. و بعضی گفتهاند: نهم شباط است و مشهور آن است که اول انتقال شمس است به برج حمل، چنان چه در این ازمنه معمول است و این مطلب را در کتاب بحار الانوار بسط عظیمی دادهام و این رساله گنجایش ذکر آنها را ندارد و به گمان فقیر، همین نوروز که در این ازمنه مشهور است، اقرب است به صواب و اضبط است در حساب. و اگر بنای اعمال را بر این بگذارند، ظاهرا بد نیست.
و اما فضایل و اعمال این روز؛ به اسانید معتبره از معلی بن خنیس که از خواص حضرت صادق علیه السلام بوده است، منقول است که گفت: در روز نوروز، به خدمت امام جعفر صادق علیه السلام رفتم، حضرت فرمود: آیا میشناسی این روز را؟ گفتم: فدای تو شوم! این روزی است که عجم آن را تعظیم میکنند، در این روز تحفهها و هدیهها برای یکدیگر میفرستند. حضرت فرمود: که سوگند یاد میکنم به حق خانه کعبه که در مکه معظمه است، این تعظیم کردن نیست مگر برای امر قدیمی، که آن را برای تو تفسیر میکنم تا بفهمی. گفتم: ای سید و آقای من! دانستن این امر، به برکت شما، نزد من محبوبتر است از آن که مردگانم زنده شوند و دشمنان من بمیرند. حضرت فرمود: ای معلی! به درستی که روز نوروز، روزی است که حق سبحانه و تعالی در این روز از ارواح بندگان پیمان گرفت در روز الست، که او را به یگانگی بپرستند و برای او شریکی قرار ندهند و در بندگی و پرستیدن، هیچ چیزی را شریک او نگردانند و به پیغمبران و رسولان و حجتهای او بر خلق و امامان و پیشوایان دین و ائمه معصومین صلوات الله عليهم اجمعین ایمان بیاورند، و روز اول، رزوی است که در آن آفتاب طلوع کرده است و بادهای آبستن کننده درختان، وزیده است و گلها و شکوفههای زمین آفریده شده است، و در این روز کشتی نوح علیه السلام بعد از طوفان، بر کوه جودی قرار گرفته است. و این روزی است که حق تعالی چندین هزار کس را که از مرگ گریختند، حیات بخشیده است. والذين خرجوا من ديارهم و هم الوف حذر الموت فقال لهم الله موتوا ثم احیاهم؛ آیا ندیدی جمعیتی را که از ترس مرگ، از خانههای خود فرار کردند و آنان هزارها نفر بودند سپس خداوند آنها را زنده کرد و خداوند نسبت به بندگان خود احسان میکند ولی بیشتر مردم شکر او را به جا نمیآورند».
و فرمود: که در این روز جبرئیل بر حضرت رسول صلی الله علیه و آله نازل شده، یعنی نوروز موافق روز مبعث بوده که بیست و هفتم ماه مبارک رجب است. و فرمود: این روزی است که حضرت رسالت پناهنی به وسیله امیر المومنين علیه السلام بتهای کفار قریش را در مکه شکست و حضرت ابراهیم علیه السلام نیز در این روز بتهای کافران را در مکه شکست..
این مطلب؛ اول اشاره است به آن چه سنی و شیعه به طرق بسیار روایت کردهاند که شبی حضرت رسول صلى الله عليه و آله حضرت امیر المومنین علیه السلام را با خود به مسجد الحرام آورد و حضرت امیر را امر کرد که بر دوش آن حضرت بالا رود و بتهای کافران را به زیر آورد و آنها را بشکند، پس مراد این است که در شب این روز (نوروز) چنین اتفاقی افتاده است. و فرمود: که در این روز حضرت رسول صلی الله علیه و آله اصحاب خود را امر کرد با امیر المومنین علیه السلام بیعت کنند و اقرار کنند که او پادشاه مومنان است. یعنی روز غدیر، این روز بوده و با آن روز، به سرکردههای صحابه گفته است که بر على سلام کنید و بگوئيد: السلام علیک یا امیر المومنین، که این فرمان در این روز بوده است. و فرمود: که در این روز حضرت رسول صلی الله علیه و آله حضرت امیر المومنین علیه السلام را به وادی جنیان فرستاد که از ایشان برای پیامبر بیعت بگیرد و فرمود: که در این روز حق خلافت به امیر المومنین صلوات الله عليه برگشت و بار دیگر بعد از کشته شدن عثمان عليه اللعنة با آن حضرت بیعت کردند. و در این روز حضرت امیر المومنین علیه السلام با خوارج نهروان جنگ کرد و بر ایشان ظفر یافت و سرکرده ایشان را که ذو الثدیه میگفتند، کشت. و در این روز قائم آل محمد صلوات الله عليه ظاهر خواهد شد، و در این روز امامان دیگر به دنیا رجعت خواهند کرد، و در این روز قائم ما بر دجال ظفر خواهد یافت، و در کناسه که محلهای از محلات کوفه است، او را به دار خواهند کشید. و هیچ روز نوروزی نیست، مگر آن که ما انتظار فرج میکشیم، زیرا که آن روز از روزهای ما و شیعیان ما است که آن روز را عجمان (عجمها) حفظ کردند و حرمت آن را رعایت کردند و شما عربان (عربها) آن را ضایع کردید.
زاد المعاد، تالیف علامه مجلسی، فصل هفتم، صفحه ۴۹۵-۴۹۷، چاپ انتشارات پیام مقدس
🔍اطلاعرسانیها و راهنماییهای
واحد پژوهشِ
حوزهٔ علمیهٔ حضرت ولیعصر عجلاللهفرجهالشریف
لینک کانال پژوهشِ
@pezhoohesh
💥برخی از آیین های نوروز مطابق با شریعت است
🎤آیت الله #شبیری_زنجانی:
🔻برخی از آیین های نوروز را مطابق با شریعت است و شریعت با شاد بودن به شکل حلالش مشکلی ندارد. شریعت با ظلم، مردم آزاری، اسراف و این شکل مسائل مخالف است.
🔸درباره نوروز هم روایاتی داریم و مصادف بودن این روز با روز عید غدیرخم هم مطرح شده و ممکن است تکریم نوروز از این جنبه دارای اهمیت بوده باشد.
🔻رجاءً به همین روایات در مورد نوروز می توان عمل کرد. البته شریعت کلیاتی را فرموده که برخی از آیین های نوروز با این کلیات مطابق است. مثلا در شریعت بر انجام صله رحم خیلی تاکید شده، بر محبت و احترام و مهربانی و صله دادن تاکید شده، روایات زیادی برای اصلاح بین افراد داریم. اینها همه سنتهایی است که در نوروز به آن عمل می شود.
🔹اگر کسی گفته شریعت با شادی مخالف است، اشتباه کرده. شریعت با شاد بودن به شکل حلالش مشکلی ندارد. شریعت با ظلم، مردم آزاری، اسراف و این شکل مسائل مخالف است. البته اینکه در فضای عمومی مواد محترقه منفجر کنند کار خوبی نیست اگر موجب اذیت دیگران یا آسیب به دیگران یا آسیب جدی به خودش شود حرام هم هست. اینکه خرافات وارد این مراسم ها شود نیز کار صحیحی نیست. اسلام با دورِ هم بودن، میهمانی رفتن و هدیه به یکدیگر دادن و سفر کردن نه تنها مخالف نیست بلکه به آن تشویق می کند.
🔸طلبه باید هم در غم و هم در شادی کنار مردم باشد. آنها هم مثل بقیه نیاز به تفریح و مسافرت دارند. من از طلبه ها می خواهم مردم را به انجام صله رحم تشویق کنند و خودشان هم عامل به این فریضه الهی باشند.
🔹 به بهانه وجود افراد بدحجاب در خانواده های فامیل، صله رحم را ترک نکنید. به دید و باز دید اقوام بروید اما سعی کنید به گناه نیفتید.
متن کامل 👇
https://b2n.ir/p62750
📆 1395/12/27
🔍اطلاعرسانیها و راهنماییهای
واحد پژوهشِ
حوزهٔ علمیهٔ حضرت ولیعصر عجلاللهفرجهالشریف
لینک کانال پژوهش
@pezhoohesh
💠مرکز تحقیقات اسلامی برگزار میکند...
🌙پنجمین گفتمان معرفت در شبهای ماه مبارک رمضان با استفاده از اساتید حوزه و دانشگاه در موضوعات متنوع فقهی، اخلاقی، کلامی، اجتماعی و...
🕤ساعت ۲۱:۳۰
📱همزمان با پخش زنده از طریق شبکه های اجتماعی.
🌐پخش زنده
سامانه مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان
https://lms2.hozehkh.com/ws/ircashrafi
اینستاگرام
https://www.instagram.com/m_tahghigh_islami
🔻مرکز تحقیقات اسلامی مشهد مقدس
تلگرام
https://t.me/m_tahghighateislami
ایتا
https://eitaa.com/m_tahghighateislami
واتس اپ
https://chat.whatsapp.com/BmmN6713Gwd4k96oD0XVWY
👤ارتباط با ما
تلگرام
http://t.me/ircadmin
ایتا
https://eitaa.com/ircadmin
واتس اپ
https://wa.me/989376867576
4_495338908960161889.PDF
907.1K
📚 #کتاب پرسش و پاسخ های برگزیده ویژه ماه مبارک رمضان
"پرسش و پاسخ های دانشجویی - دفتر نهم"
پاسخ به سوالات احکام روزه و پاسخ به شبهات #روزه و...
#رمضان
#احکام
#پرسمان_اعتقادی
#پاسخ_به_شبهات
🔍اطلاعرسانیها و راهنماییهای
واحد پژوهشِ
حوزهٔ علمیهٔ حضرت ولیعصر عجلاللهفرجهالشریف
لینک کانال پژوهش
@pezhoohesh