نمایشگاه کتاب قسمت مجازی تا 2 خرداد تمدید شد
📽گفت وگوهای تصویری مباحثات
⚡️فصل سوم
🔻قسمت نوزدهم
✨پس از وقفهای دوساله در انتشار گفتوگوهای تصویری مباحثات، توفیق یافتیم مجددا انتشار این برنامهها را در فصل سوم آغاز کنیم. در این ایام صدها پیام از شما مخاطبان محترم داشتیم که پیگیر ادامهی این برنامهها بودید. از لطف شما بزرگواران سپاسگزاریم.
🔹گفتوگو با آیتالله ابوالقاسم علیدوست
🔸آیتالله ابوالقاسم علیدوست متولد ۱۳۴۰ شمسی، از فقها و اساتید عالی و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است. وی تالیفات گوناگونی در زمینه مسائل فقه حکومتی دارد.
زمان:۱ساعت و ۵۶ دقیقه
(همراه با زیرنویس عربی)
🔹مشاهده و دریافت نسخه کامل در آپارات:
https://www.aparat.com/v/I5TJj
🔹مشاهده کانال مباحثات در آپارات:
aparat.com/mobahesat
🔍اطلاعرسانیها و راهنماییهای
واحد پژوهشِ
حوزهٔ علمیهٔ حضرت ولیعصر عجلاللهفرجهالشریف
لینک کانال پژوهش
@pezhoohesh
معاونت پژوهش مدرسه علمیه حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف
📽گفت وگوهای تصویری مباحثات ⚡️فصل سوم 🔻قسمت نوزدهم ✨پس از وقفهای دوساله در انتشار گفتوگوهای تصوی
گفتگوی بسیار عالی و عالمانه از کانال مباحثات
#نشست_علمی در آستانه شهادت امام صادق علیه السلام
🔰با حضور حضرت آیت الله علیدوست حفظه الله
❇️با موضوع:
امام صادق علیه السلام و تشکیل مدرسه عیار
📆چهارشنبه 4خرداد
🕐ساعت10:30
بهمراه پرسش و پاسخ
🕌مکان:مدرسه علمیه حضرت ولیعصر ارواحنا فداه
✅پذیرای طلاب از مدارس دیگر نیز هستیم
🔍اطلاعرسانیها و راهنماییهای
واحد پژوهشِ
حوزهٔ علمیهٔ حضرت ولیعصر عجلاللهفرجهالشریف
لینک کانال پژوهش
@pezhoohesh
معاونت پژوهش مدرسه علمیه حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف
بخشی از رزومه آیت الله علیدوست حفظه الله
فقه امام صادق(ع)؛ نیازها و شبهات امروز/ استاد علیدوست در گفت وگو با شفقنا: پدیده دروس «سه ضلعی» در حوزه مورد توجه قرار گیرد / فقیه باید به واقعیت های موجود توجه داشته باشد/ بسیاری از شبهاتی که پاسخ متناسب دارد و بیان شده، به جهت ناکارآمدی، سوء مدیریتها و ندانمکاریها در جامعه رواج دارد | خبرگزاری بین المللی شفقنا
https://fa.shafaqna.com/news/1378129/%d9%81%d9%82%d9%87-%d8%a7%d9%85%d8%a7%d9%85-%d8%b5%d8%a7%d8%af%d9%82%d8%b9%d8%9b-%d9%86%db%8c%d8%a7%d8%b2%d9%87%d8%a7-%d9%88-%d8%b4%d8%a8%d9%87%d8%a7%d8%aa-%d8%a7%d9%85%d8%b1%d9%88%d8%b2-%d8%a7/
💢 بنويسيد
من وقتي ميخواهم درباره مسئلهای فکر کنم، دربارۀ آن مينويسم. يعني با نوشتن می انديشم. نميدانم عادت بدي است يا خوب؛ ولي ميدانم که بسياري از نويسندگان همينگونهاند؛ يعني اکثر گفتارها و نوشتارها تکاپوي بيپردۀ ذهنها است و بايد آنها را «فرايند تأمل» دانست، نه «فراورده تأملات». به عبارت ديگر، کاغذ، کارگاه ذهن است، نه انبار محصولات.
نگاه سنتي به نوشتن و نويسندگي، بر اين پايه استوار است که نوشتههاي ديگران را بايد خواند و ياد گرفت. نگاه جديد ميگويد: نوشتههاي ديگران را بايد خواند و بر آنها خرده گرفت. تفکر انتقادي که جاي آن در ميان ما بسيار خالي است، بدون زمينه نيست. يکي از قويترين دشمنان تفکر انتقادي در ميان ما، همين تقسيم مردم به نويسنده و خواننده است. مردم را بايد به نويسنده و نويسنده تقسيم کرد. دورۀ ما دورة تقسيم جامعه به چند نويسنده و ميليونها خواننده نيست. اکنون به کمک شبکههاي مجازي و گروههاي اجتماعي، هر کس ميتواند رسانهاي داشته باشد و بنويسد و خود را بيازمايد. نويسندگي، يکي از راههاي آسان براي خويشتنآزمايي است. نوشتههاي ما بيش از آنکه براي ديگران سودمند باشد، براي خود ما مفيد است. اينکه کسي نوشته ما را بخواند يا نخواند، آنقدر مهم نيست که اصل نوشتن مهم است. چون ما تا ننويسيم، نميدانيم چه ميدانيم و چه نميدانيم.
بنابراين، نوشتن دستکم چهار فايده دارد:
1. ما را وادار به انديشيدن ميکند؛
2. ما را از توهم دربارۀ سرمايههاي علمي و تواناييهايمان بيرون ميآورد؛
3. ما را در معرض نقد ديگران قرار ميدهد؛
4. به ما جرئت ميدهد که نوشتههاي ديگران را هم نقد کنيم و مصرفکنندۀ بياختيار نباشيم؛ چون هر نويسندهاي، به خود حق ميدهد که دربارة نويسندگان ديگر داوري کند.
ميپرسند: آيا افزايش نويسندگان، گسترش بيمايگي در جامعه نيست؟ چون فقط عدۀ کمي ميتوانند پرمايه بنويسند. وقتي همه دست به قلم شدند، بيمايگي يا ميانمايگي، فضا را چنان تيره و تار ميکند که شايستگان ديده نميشوند.
پاسخ من اين است که تا زمينۀ تفکر انتقادي در جامعه هموار نشود، دوغ از دوشاب قابل تشخيص نيست. فراواني نوشتهها و نويسندگان، در صورتي زيانبار است که تفکر انتقادي در ميان نباشد. پس مشکل در فراواني نويسنده نيست؛ در مخاطبهاي زودباور است. نوشتن به ما کمک ميکند که نويسندگان کممايه را از پرمايه تميز دهيم. در ضمن، در نوشتن آنقدر سود و فايده است که هر زياني را جبران ميکند. جامعۀ پيشرفته، جامعۀ نوشتاري است، نه شفاهي. رونق فيسبوک و شبكههاي مجازي و اجتماعي، از همينجا آب ميخورد. اگر در کلاسهاي انشا و آيين نگارش نيز سودي باشد در مبارزه با فوبياي کاغذ يا کاغذهراسي(Papyrophobia) است؛ وگرنه از اين سركنگبين جز صفرا برنميخيزد.
🔹رضا بابايي
🔍اطلاعرسانیها و راهنماییهای
واحد پژوهشِ
حوزهٔ علمیهٔ حضرت ولیعصر عجلاللهفرجهالشریف
لینک کانال پژوهش
@pezhoohesh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلامی مهم از علامه عسکری به نقل مرحوم فاطمی نیا
@pezhoohesh