eitaa logo
گروه آموزشی فلسفه و کلام اسلامی
210 دنبال‌کننده
122 عکس
8 ویدیو
10 فایل
مرکز آموزشی آخوند خراسانی (ره) ارتباط با کارشناس گروه: @philo_theo_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴 إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْكُو إِلَيْكَ‏ فَقْدَ نَبِيِّنَا صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ غَيْبَةَ وَلِيِّنَا وَ كَثْرَةَ عَدُوِّنَا وَ قِلَّةَ عَدَدِنَا وَ شِدَّةَ الْفِتَنِ بِنَا وَ تَظَاهُرَ الزَّمَانِ عَلَيْنَا فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَعِنَّا عَلَى ذَلِكَ بِفَتْحٍ تُعَجِّلُهِ وَ بِضُرٍّ تَكْشِفُهُ وَ نَصْرٍ تُعِزُّهُ وَ سُلْطَانِ حَقٍّ تُظْهِرُهُ وَ رَحْمَةٍ مِنْكَ تُجَلِّلُنَاهَا وَ عَافِيَةٍ مِنْكَ تُلْبِسُنَاهَا بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ.
10.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 گزارشی از سلسله نشست‌های فلسفی با حضور پروفسور حمید وحید دستجردی ⏰ ۲ و ۳ مهر ۱۴۰۳ @philo_theo
💠 هفتاد و هفتمین کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی: بررسی انتقادی نظریهٔ علّی معرفت 🔷 ارائه‌دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر پیمان جباری 🔷 ناقد: حجت الاسلام و المسلمین دکتر سیدعلی طالقانی 🔹 دبیر علمی: حجت‌ الاسلام حسین رفیعی ⏰ سه شنبه، ۲۹ آبان ۱۴۰۳، ساعت ۱۵:۳۰ 🏢 دفتر تبلیغات اسلامی، طبقه دوم، اتاق جلسات لينك جلسه: https://bbb02.dte.ir/rooms/amj-kle-ciy-apt/join @philo_theo
پژوهش مدرسه علمیه عالی نواب با همکاری مدیریت پژوهش و توسعه علمی حوزه علمیه خراسان برگزار می‌کند: 📚 نشست تخصصی به مناسبت بزرگداشت فارابی و روز حکمت و فلسفه: «بررسی نظریه مدینه فاضله فارابی» 🖌 استاد ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر سیدعلی طالقانی (مدیر گروه آموزشی فلسفه و کلام اسلامی مرکز تخصصی آخوند خراسانی) 🖊دبیر علمی: حجت الاسلام رضا اسفندیاری 🕛 زمان : چهارشنبه ۳۰ آبان‌ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۳:۳۰ 📪 مکان : مدرسه علمیه عالی نواب، سالن کنفرانس‌ها 📂لینک جلسه مجازی h-navvab.ir/webinar-p (از طریق گزینه مهمان وارد شوید)
طالقانی-مدینه-فاضله-فارابی-.mp3
12.46M
💠 بازخوانی نظام‌مند نظریهٔ مدینهٔ فاضلهٔ فارابی 🎙 حجت الاسلام و المسلمین دکتر سیدعلی طالقانی 📆 ۳۰ آبان ۱۴۰۳ 🔹 گروه آموزشی فلسفه و کلام اسلامی، مرکز تخصصی آخوند خراسانی (ره)، مشهد مقدس @philo_theo
💠 هفتاد و هشتمین کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی: بازخوانی دیدگاه متکلمان امامی پیش از خواجه در مسئله حدوث عالم 🔷 ارائه‌دهنده: حجت الاسلام و المسلمین حسین رفیعی 🔷 ناقد: حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدمهدی کمالی 🔹 دبیر علمی: حجت‌ الاسلام و المسلمین حسین مغنی ⏰ سه شنبه، ۱۳ آذر ۱۴۰۳، ساعت ۱۵:۳۰ 🏢 دفتر تبلیغات اسلامی، طبقه دوم، اتاق جلسات لينك جلسه: https://bbb02.dte.ir/rooms/amj-kle-ciy-apt/join @philo_theo
💠 هفتاد و نهمین کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی: ارزیابی نظریهٔ سلطنت شهید صدر 🔷 ارائه‌دهندگان: حجج اسلام مجید فوطه‌بافان و مسلم فوطه‌بافان 🔷 ناقد: حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد غفوری‌نژاد 🔹 دبیر علمی: حجت‌ الاسلام و المسلمین محمدمحسن کمالی ⏰ سه شنبه، ۲۰ آذر ۱۴۰۳، ساعت ۱۷:۳۰ 🏢 دفتر تبلیغات اسلامی، طبقه دوم، اتاق جلسات لينك جلسه: https://bbb02.dte.ir/rooms/amj-kle-ciy-apt/join @philo_theo
فضلای ارجمند، آقایان: محمدجواد تحصیلی، سجاد غفاری ثانی و سیدرضا موسویان‌نیا، طلاب گرامی گروه فلسفه و کلام اسلامی مرکز تخصصی آخوند خراسانی، موفقیت‌تان در اولین مرحله از رقابت‌های علمی نخبگانی کشوری در عرصه علوم عقلی را تبریک گفته، توفیقات روزافزون‌تان را از خداوند متعال خواستاریم.
📚 به مناسبت هفته‌ی پژوهش، منتخبی از پایان‌نامه‌های سطح سه گروه آموزشی فلسفه و کلام اسلامی مرکز تخصصی آخوند خراسانی معرفی می‌شود: 💠 طبقه‌بندی دیدگاه صدرالمتالهین در چیستی نفس انسانی ✍ نویسنده: حجت‌الاسلام و المسلمین ابوالقاسم صادقی -استاد سطوح عالی حوزه و دانشگاه -کارشناسی ارشد روان‌شناسی عمومی از دانشگاه فردوسی -طلبه سطح چهار مرکز تخصصی آخوند خراسانی در رشته کلام جدید -دانشجوی دکتری دانشگاه باقرالعلوم علیه‌السلام در رشته فلسفه اسلامی 🔹استاد راهنما: حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر سیدعلی طالقانی 📆تاریخ دفاع: اسفند ۱۴۰۰ در پیام بعدی گزارشی از این پایان‌نامه‌ می‌بینیم
🔰 طبقه‌بندی دیدگاه صدرالمتالهین در چیستی نفس انسانی 🔹 هدف نویسنده در این پژوهش پاسخ به این مسئله است: آیا می‌توان دیدگاه صدرالمتألهین در باب چیستی نفس انسانی را در طبقه‌بندی‌های معاصر در فلسفۀ ذهن گنجاند یا دیدگاه او در این‌باره دیدگاهی خاص و منحصر به فرد است؟ 💠 براساس این مطالعه، دیدگاه ملاصدرا در باب نفس انسانی دیدگاهی منحصر به فرد و خاص است: روایتی از ماده‌صورت‌گرایی (هایلومورفیسم) که قابل تطبیق با هیچ‌یک از دیدگاه‌های رایج در فلسفۀ ذهن معاصر نیست. 🔹 صدرالمتألهین نفس انسانی را صورت بدن و بدن را ماد‌ۀ نفس می‌داند. 🔸 ملاصدرا نفس انسانی را جوهری می‌داند که در ابتدای حدوث، جسمانی است و با بدنِ مادّی ترکیب اتحادی دارد. او که تغییر و تبدّل را در حقیقت وجودی نفس می‌داند، بر آن است که نفسِ مادّی با حرکت جوهری به سویِ تجرّد در حرکت است؛ دیدگاهی که ریشه در نظریه‌های «اصالت وجود»، «حرکت جوهری» و «ترکیب اتحادی» دارد. 🔹 دیدگاه ملاصدرا در مقابل دیدگاه ابن‌سینا قرار دارد که نفس را از ابتدا جوهری دارای تجرد تام می‌داند. 🔻 ملاصدرا در باب نفس انسانی، دوگانه‌انگار جوهری (سابستنشال دوآلیست) نیست؛ زیرا نفس انسانی را مجرد تام نمی‌داند. 🔻 همچنین دیدگاه ملاصدرا نه منطبق بر نوخاسته‌گرایی جوهری است و نه نظریه‌ی این‌همانی (آیدنتیتی تئوری). اگرچه صدرالمتألهین معتقد است که نفس انسانی با بدن ترکیب اتحادی دارد، اما از نظر او فقط مرتبه‌ای از مراتب وجودی نفس انسانی با بدن مادی این‌همان است. 🔻 ملاصدرا کارکردگرا (فانکشنالیست) نیز نیست. ✅ این پژوهش به طبقه‌بندی دیدگاه صدرالمتألهین دربارۀ چیستی نفس انسانی با تمرکز بر دیدگاه‌های رایج در فلسفۀ ذهن معاصر می‌پردازد و در مقام داوری دیدگاه او دربارۀ نفس انسانی نیست.
📚 به مناسبت هفته‌ی پژوهش، منتخبی از پایان‌نامه‌های سطح سه گروه آموزشی فلسفه و کلام اسلامی مرکز تخصصی آخوند خراسانی معرفی می‌شود: 💠 اعمیت ثبوت از وجود: صورت‌بندی و ارزیابی دلایل متکلمان ✍ نویسنده: حجت‌الاسلام و المسلمین مجید فوطه‌بافان -استاد سطوح عالی حوزه و دانشگاه -طلبه سطح چهار مرکز تخصصی آخوند خراسانی در رشته کلام جدید 🔹استاد راهنما: حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر سیدعلی طالقانی 🔹استاد مشاور: دکتر محمدحسین منتظری 📆تاریخ دفاع: اردیبهشت ۱۴۰۰ در پیام بعدی گزارشی از این پایان‌نامه‌ می‌بینیم
🔰 اعمیت ثبوت از وجود، صورت‌بندی و ارزیابی دلایل متکلمان 🔷 هدف نویسنده در این پژوهش پاسخ به مسائل زیر است: 🔻 منظور از دیدگاه اعمیت ثبوت از وجود چیست؟ 🔻 چه استدلال‌هایی بر آن اقامه شده است؟ 🔻 این استدلال‌ها تا چه میزان موفق هستند؟ 💠 در این رساله، نخست با مرور سرگذشت دیدگاه اعمیت، و مشخص‌کردن جایگاه آن در میان پنج مکتب فکریِ مهم در جهان اسلام (معتزله، اشاعره، ماتریدیه، امامیه و فیلسوفان)، تلاش شده این دیدگاه به‌دقت صورت‌بندی و تقریر شود. در بخش دوم، به تقریر و صورت‌بندیِ استدلال‌های عقلی و نقلیِ مدافعان اعمیت پرداخته شده؛ و در آخرین بخش، استدلال‌های مدافعان ارزیابی شده، تمامیت یا ناتمام‌بودن آنها مشخص شده است. 🔹 نویسنده دو خوانش از این دیدگاه را از هم تفکیک کرده است: 🔸خوانش قوی و حداکثری: معدومات ممکن دارای چهار ویژگی‌اند: ثبوت، شیئیت، تمایز و دارای ذات بودن. 🔸خوانش ضعیف و حداقلی: معدوماتِ ممکن دست‌کم یکی از این چهار ویژگی را دارند. ✅ براساس بررسی‌های صورت گرفته در این رساله، 🔻 استدلال‌های نقلیِ ذکر شده معارضات جدی دارد و قابل استناد نیست. 🔻استدلال‌های عقلیِ فراوانِ ذکر شده برای اثبات اعمیت، قابل بازگشت به چهار استدلال است. 🔻هیچ کدام از این استدلال‌ها توانایی اثبات خوانش قوی از اعمیت را ندارد. 🔻از میان چهار استدلال اصلی، سه استدلال در اثبات خوانشِ ضعیف از اعمیت موفق است.