📚 به مناسبت هفتهی پژوهش، منتخبی از پایاننامههای سطح سه گروه آموزشی فلسفه و کلام اسلامی مرکز تخصصی آخوند خراسانی معرفی میشود:
💠 تحویلگرایی متکلمان عدلیه در حسن و قبح و ارزیابی آن
✍ نویسنده: حجتالاسلام و المسلمین حسین رفیعی
-استاد سطوح عالی حوزه و دانشگاه
-طلبه سطح چهار مرکز تخصصی آخوند خراسانی در رشته کلام جدید
🔹استاد راهنما: حجتالاسلام و المسلمین دکتر سیدعلی طالقانی
🔹استاد مشاور: حجتالاسلام و المسلمین دکتر پیمان جباری
📆تاریخ دفاع: مرداد ۱۳۹۹
در پیام بعدی گزارشی از این پایاننامه میبینیم
🔰 تحویلگرایی متکلمان عدلیه در حسن و قبح و ارزیابی آن
🔷 هدف نویسنده در این پژوهش پاسخ به مسائل زیر است:
🔻متکلمان عدلیه در مورد چیستی حسن و قبح افعال چه دیدگاهی دارند؟
🔻آیا متکلمان عدلیه در مورد حسن و قبح تحویلگرااند؟ اگر آری، چه نوع از تحویلگرایی؟
🔻تعاریف متکلمان عدلیه از حسن و قبح اخلاقی چه اشکالاتی دارد و بهترین تعریف ارائه شده چیست؟
💠 در این رساله، بعد از توضیح تحویلگرایی و انواع آن و تفکیک جهات معناشناختی، معرفتشناختی و هستیشناختیِ حسن و قبحِ اخلاقی، به چیستی حَسن و قبیح از نظر متکلمان عدلیه پرداخته شده است. در بخش دوم، به یک تفسیر ناتحویلگرایانه از دیدگاه متکلمان و نقد آن پرداخته شده؛ و در سومین بخش تعاریف ایشان مورد ارزیابی قرار گرفته است.
🔹در مورد چیستی و تعریف خوب و بد دو دیدگاه کلی وجود دارد:
🔸تحویلگرایانه: خوب و بد براساس دیگر مفاهیم تعریف میشود؛
🔸ناتحویلگرایانه: خوب و بد بینیاز از تعریف و جزء مفاهیم پایه است.
🔹این تحقیق با تحلیل عبارتهای متکلمان عدلیه در مورد چیستیِ حسن و قبح، تلاش میکند نشان دهد دیدگاه رایج متکلمان عدلیه در این مسئله تحویلگرایانه است؛ خوانش این رساله از دیدگاه رایج متکلمان عدلیه تحویلگراییِ متافیزیکی است.
✅ نویسنده با بررسیِ تحولات تاریخیِ تعاریف معتزله و امامیه نشان میدهد که در یک نگاه کلی و با صرف نظر از جزئیات، میتوان سه دسته تعریفِ پرتکرار را در میان آثار متکلمان عدلیه مشاهده کرد: تعاریف سلبی، تعاریف ایجابی و تعاریف مشتمل بر ثواب یا عقاب. خواجه نصیرالدین طوسی در این زمینه از سه جهت نقطۀ عطف است.
🔻نخست اینکه متکلمان پیش از وی، به جز ابوالصلاح حلبی، حَسن و قبیح را بهنحو سلبی تعریف کردهاند، درحالی که پس از ارائۀ یک تعریف ایجابی توسط خواجه، بیشتر متکلمان تلاش در ارائۀ تعریف ایجابی داشتهاند.
🔻دوم اینکه در میان معتزله و امامیه، خواجه نخستین متکلمی است که در یکی از تعاریف خود، از عناصر ثواب یا عقاب الاهی استفاده کرده است.
🔻سوم اینکه پیش از خواجه عموم متکلمان معتزله و امامیه از عنصر «استحقاق» یا معادل آن استفاده کردهاند در حالی که خواجه نخستین متکلمی است که در یکی از تعاریف خود از این عنصر استفاده نکرده است.
🔸به نظر نویسنده، بیشتر تعریفهای متکلمان با مشکلات و چالشهایی مواجه هستند؛ از جمله اینکه برخی از تعریفها شرط لازمِ خوببودن یا بدبودن را بهدست نمیدهند و برخی فاقد شرط کافی هستند. در نهایت بهترین تعریف، از میان تعاریف ارائه شده از سوی متکلمان عدلیه معرفی شده است.
📚 به مناسبت هفتهی پژوهش، منتخبی از پایاننامههای سطح سه گروه آموزشی فلسفه و کلام اسلامی مرکز تخصصی آخوند خراسانی معرفی میشود:
💠 شرطیت توبه از جمیع قبائح در صحت توبه از یک گناه
✍ نویسنده: حجتالاسلام و المسلمین مسلم فوطهبافان
-استاد سطوح عالی حوزه
-طلبه سطح چهار مرکز تخصصی آخوند خراسانی در رشته کلام جدید
🔹استاد راهنما: حجتالاسلام و المسلمین دکتر سیدعلی طالقانی
📆تاریخ دفاع: اسفند ۱۴۰۰
در پیام بعدی گزارشی از این پایاننامه میبینیم
🔰 شرطیت توبه از جمیع قبائح در صحت توبه از یک گناه
🔹هدف نویسنده در این پژوهش پاسخ به مسئله زیر است:
🔻آیا شرط لازم صحت توبه از یک گناه، توبه از جمیع گناهان است؟
💠 در این رساله، نخست دیدگاههای مختلف در مورد این مسئله به صورت درزمانی و تاریخی بررسی شده است و در بخش دوم این دیدگاهها به صورت همزمانی بررسی شده و با یکدیگر مقایسه شدهاند. درنهایت به مبانی و لوازم هر دیدگاه پرداخته شده است.
🔹بر اساس این مطالعه، ابوعلی و ابوهاشم جُبّائی قهرمانان این بحثاند. ابوعلی جبّائی، متکلم نامدار معتزلی، شرط صحت توبه از یک معصیت را توبه از جمیع معاصی نمیداند؛ درمقابل، فرزندش، ابوهاشم جبّائی، صحت توبه از یک معصیت را مشروط به توبه از جمیع معاصی میداند.
🔸در این تحقیق تلاش شده است دیدگاهها و و استدلالهای طرفین صورتبندی منطقی شده و ارزیابی شود. به نظر نویسنده، هیچ یک از استدلالهای ابوهاشم تام نیست و حق با ابوعلی جبّائی است؛ درنتیجه، شرط توبه از یک معصیت توبه از سایر معاصی نیست.
✅ براساس بررسیهای صورت گرفته در این رساله،
🔻در بین امامیه، تنها فیّاض لاهیجی چنین شرطی را برای صحت توبه پذیرفته است.
🔻هیچ کدام از اشاعره این شرط را نپذیرفتهاند.
🔻در بین معتزله، تنها ابوهاشم و شاگردش قاضی عبدالجبّار چنین شرطی را برای صحت توبه پذیرفتهاند.
🔻گویا ابوهاشم در این دیدگاه خود متأثر از قاسم رسّی، یکی از ائمه زیدیه، است.
💠جریانشناسی مذهبی - سیاسی سوریه، اردن و ترکیه با تأکید بر جریان اخوانالمسلمین
🎙با ارائهی: حجتالاسلام و المسلمین احمد ربیعیفر
🏢 دفتر تبلیغات اسلامی، طبقه منفی دو، مدرس ۶
⏰ پنجشنبه، ۶ دی ۱۴۰۳: ۹:۳۰ تا ۱۱ و ۱۲ تا ۱۳:۳۰
@philo_theo
◼️انا لله و انا الیه راجعون
فاضل ارجمند،
جناب حجتالاسلام و المسلمین رضا معینیزاده،
طلبهی سطح چهار مرکز تخصصی آخوندخراسانی (ره)
درنهایت اندوه و ناباوری، درگذشت پدر گرامیتان را به شما و خانواده محترم تسلیت گفته، از خداوند متعال برای آن مرحوم غفران و رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان، صبر و اجر مسئلت داریم.
هدایت شده از معالم🇮🇷
🟢 از سری برنامه های مدرسه فجرانه مکتب روح الله (امام امت)
🔷 نشست علمی «حجیت ذاتی قطع از دیدگاه امام خمینی (ره)»
🔹 ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر سیدعلی طالقانی (عضو هیئت علمی مرکز تخصصی آخوند خراسانی ره و دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام)
🔹 دبیرعلمی: حجت الاسلام حسین رفیعی (استاد سطوح عالی حوزه علمیه مشهد)
⏰ زمان: دوشنبه 24 دی 1403 ساعت 10
🏢 مکان: چهارراه خسروی، خیابان آیت الله خزعلی، دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، طبقه سوم، اتاق جلسات
🌐 حضور مجازی:
👉 https://bbb02.dte.ir/rooms/zkh-ymp-gxr-rgd/join
🌐معالم 👈 عضو شوید
هدایت شده از معالم🇮🇷
🔷 نشست علمی «وحدت اسلامی از دیدگاه امام خمینی (ره)» از سری برنامه های مدرسه فجرانه مکتب روح الله (امام امت) برگزار می شود
🔹 ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین جعفر مرادی (عضو هیئت علمی مرکز تخصصی آخوند خراسانی ره)
🔹 دبیرعلمی: حجت الاسلام جواد زندهدل (طلبه سطح سه مرکز تخصصی آخوندخراسانی)
⏰ زمان: چهارشنبه 26 دی 1403 ساعت 10
🏢 مکان: چهارراه خسروی، خیابان آیت الله خزعلی، دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، طبقه دوم، اتاق جلسات
🌐 حضور مجازی:
👉 https://bbb02.dte.ir/rooms/zkh-ymp-gxr-rgd/join
🌐معالم 👈 عضو شوید
🚨 در جلسه تقدیر از برگزیدگان پژوهشی مرکز تخصصی آخوند خراسانی طلاب گروه فلسفه و کلام اسلامی درخشیدند.
💠 در این جلسه افراد زیر براساس فعالیت پژوهشی خود در دو سال گذشته مورد تقدیر قرار گرفتند:
1⃣ حجت الاسلام حسین رفیعی
انتشار دو مقاله علمی پژوهشی؛ برگزاری دو کرسی ترویجی؛ یک مقاله رتبه دو و دو مقاله شایسته تقدیر در نوزدهمین فراخوان آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان
2⃣ حجت الاسلام ابوالقاسم صادقی
انتشار یک مقاله علمی ترویجی و ناقد یک کرسی ترویجی و مقاله شایسته تقدیر در هجدهمین فراخوان آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان
3⃣ حجت الاسلام مجید فوطهبافان
برگزاری سه کرسی ترویجی و ناقد یک کرسی ترویجی
4⃣ حجت الاسلام مسلم فوطهبافان
برگزاری دو کرسی ترویجی و ناقد یک کرسی ترویجی
5⃣ حجت الاسلام امید نوری
کتاب شایسته تحسین در هجدهمین فراخوان آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان
6⃣ حجت الاسلام مصطفی اسماعیلی
برگزاری یک کرسی ترویجی
7⃣ حجت الاسلام حسین مغنی
ناقد یک کرسی ترویجی
8⃣ محمدجواد تحصیلی
قبولی مرحله اول رقابتهای علمی نخبگانی ۱۴۰۳ در دو عرصه
9⃣ سجاد غفاری ثانی
قبولی مرحله اول رقابتهای علمی نخبگانی ۱۴۰۳
🔟 سیدرضا موسویاننیا
قبولی مرحله اول رقابتهای علمی نخبگانی ۱۴۰۳
🚨دانشگاه باقرالعلوم از میان طلاب برادر، در مقطع کارشناسی ارشد در سال تحصیلی ۱۴۰۴ _ ۱۴۰۵ دانشجو میپذیرد:
💠رشته فلسفه و کلام اسلامی
محل برگزاری آزمون و تحصیل:
مشهد مقدس
مزایای دوره:
✅ اعطای مدرک از وزارت علوم تحقیقات و فناوری
✅ استفاده از اساتید برتر
✅ آموزش و تقویت مهارتهای پژوهشی
✅ آمادهسازی برای شرکت در آزمون ورودی
✅ انتشار مقالات برتر در معتبرترین مجلات پژوهشی کشور
✅ کتابخانه تخصصی
✅ عدم تداخل زمان برگزاری کلاسها با دروس حوزه (سه روز در هفته، بعدازظهرها)
✅ تحصیل رایگان طلاب
⌛️ پیشثبتنام : از ۷ تا ۲۵ بهمنماه ۱۴۰۳:
maalem.ir/?p=16665
⏰ زمان برگزاری آزمون اختصاصی: روز جمعه، ۲ خرداد ۱۴۰۴
برای کسب اطلاعات بیشتر به کانال ایتایی زیر بپیوندید:
👉 B2n.ir/f47186
📱 ارتباط با کارشناس گروه فلسفه و کلام در ایتا
@philo_theo_admin
@philo_theo
🚨دانشگاه باقرالعلوم از میان طلاب برادر، در مقطع کارشناسی ارشد در سال تحصیلی ۱۴۰۴ _ ۱۴۰۵ دانشجو میپذیرد:
💠رشته فلسفه دین (کلام جدید)
محل برگزاری آزمون و تحصیل:
مشهد مقدس
مزایای دوره:
✅ اعطای مدرک از وزارت علوم تحقیقات و فناوری
✅ استفاده از اساتید برتر
✅ آموزش و تقویت مهارتهای پژوهشی
✅ آمادهسازی برای شرکت در آزمون ورودی
✅ انتشار مقالات برتر در معتبرترین مجلات پژوهشی کشور
✅ کتابخانه تخصصی
✅ عدم تداخل زمان برگزاری کلاسها با دروس حوزه (سه روز در هفته، بعدازظهرها)
✅ تحصیل رایگان طلاب
⌛️ پیش ثبتنام : از ۷ تا ۲۵ بهمنماه ۱۴۰۳:
maalem.ir/?p=16665
⏰ زمان برگزاری آزمون اختصاصی: روز جمعه، ۲ خرداد ۱۴۰۴
برای کسب اطلاعات بیشتر به کانال ایتایی زیر بپیوندید:
👉 B2n.ir/f47186
📱 ارتباط با کارشناس گروه فلسفه و کلام در ایتا
@philo_theo_admin
@philo_theo
💠 جلسه دفاع پایاننامه سطح سه:
«مقایسه سه تفسیر مشهور از اصالت وجود و نسبت آنها با استدلالهای ملاصدرا»
🔸استاد راهنما: حجت الاسلام دکتر سیدعلی طالقانی
🔸استاد مشاور: حجت الاسلام دکتر مهدی آزادپرور
🔸استاد ناقد: جناب آقای داود حیدری
🔹 تدوینگر: حجت الاسلام علی رفیعی
⏰ چهارشنبه، ۲۴ بهمن ۱۴۰۳، ساعت ۱۰:۳۰
📱 لینک شرکت در جلسه مجازی:
https://bbb02.dte.ir/rooms/r6n-t9x-rwr-8kk/join
@philo_theo