📘 کتاب «فلسفه فقه»
💠 مجموعه دو جلدی «فلسفه فقه» به کوشش حسینعلی بای در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گردآوری شده و توسط انتشارات همان پژوهشگاه به چاپ رسیده است.
🔸این کتاب، مجموعه ای از مقالات فلسفه فقه با عناوینی همچون جایگاه تساهل و تسامح در قوانین حقوقی – اجتماعی اسلام و عوامل پویایی فقه است. نویسنده در قسمتی از مقدمه جلد اول، در تعریف فلسفه فقه اینگونه نگاشته است:
🔹 فلسفه فقه، از جملۀ فلسفه های مضاف است که در آن به تعریف فقه، تاریخ تطور فقه، ساختار فقه و تقسیم بندی آنها، جایگاه فقه، ارتباط فقه با علوم دیگر خصوصاً علم اصول، روش شناسی فقه، قلمرو فقه، ماهیت احکام فقهی، مراحل حکم فقهی، انواع حکم (حکم اولی، ثانوی، ثابت و متغیر و…)، رابطه مصالح و مفاسد با احکام، موضوع علم فقه، اهداف فقه، مقدمات علم فقه یا اجتهاد، منابع فقه، حجیت منابع فقه، منطق فهم فقه، شیوه های تفسیر نصوص، متدولوژی تحقیق در اسناد، کاستی های فقه و آسیب شناسی آن، تعریف اجتهاد، عوامل موثر در اجتهاد و… پرداخته می شود.
🔸 فلسفه فقه یا علم شناسی فقه، دانشی است که در مقام علمِ ناظر، به فقه عمل کرده و به تحقیق در مبانی نظری و تحلیلی فقه، موضوع، محمول، مسائل، مبادی، مقدمات، غایات و شیوه های روش شناختی فقه و ارتباط آن با علوم و پدیده های دیگر می پردازد.
📝 معرفی کتاب: B2n.ir/b00736
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_فقه
#فلسفه_حقوق
#معرفی_کتاب
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ بازاندیشی در نسبت میان حکم اولی، ثانوی و حکومی و امتداد آن در ساحت اجتماع و حکومت
💠 مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا و مجمع عالی علوم انسانی اسلامی با همکاری شبکه اجتهاد نشستی علمی با موضوع «بازاندیشی در نسبت میان حکم اولی، ثانوی و حکومی بر اساس دیدگاه استاد محمد حسین ملک زاده» برگزار می کنند.
🔸 این نشست علمی با ارائه حجت الاسلام والمسلمین سید محمد سیدی فرد (استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم) و دبیری علمی حجت الاسلام سید محمدرضا شهیم (دانشآموخته درس خارج فقه و اصول) برگزار خواهد شد.
🔹 زمان برگزاری این نشست روز سه شنبه ۲۱ آذر ماه، ساعت ۱۵ و محل برگزاری آن مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا، به نشانی: قم، بلوار سمیه، بین کوچه ۲۸ و ۲۶، پلاک ۴۷۲ میباشد.
🔸 همچنین علاقهمندان جهت حضور در این نشست به صورت مجازی میتوانند به لینک زیر مراجعه فرمایند:
🌐 https://gharar.ir/r/8c30380a
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_فقه
#فلسفه_حقوق
#نشست_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
❇️ در حال برگزاری
💠 نشست «بازاندیشی در نسبت میان حکم اولی، ثانوی و حکومی و امتداد آن در ساحت اجتماع و حکومت»
🔸سخنران: حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد سیدی فرد
🔹 لینک شرکت به صورت مجازی:
🌐 https://gharar.ir/r/8c30380a
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_فقه
#فلسفه_حقوق
#نشست_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ هسته نقد نئوآتئیسم «موسسه راهبردی حق پژوهی» با همکاری دانشکده الهیات و دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد برگزار میکند:
💠 مدرسه تخصصی «از علم تا خدا: چالشهای الاهیاتیِ فیزیک کوانتوم و کیهانشناسی الحاد جدید»
🔸 اساتید این دوره :
🔘 حجتالاسلاموالمسلمین زمانیفرد (استاد سطوح عالی حوزه علمیه)
🔘 دکتر عباس جوارشکیان (ریاست دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی)
🔘 دکتر محمود رضایی (ریاست دانشکده علوم پایه دانشگاه فردوسی)
🔘 دکتر میثم توکلیبینا (عضو هیأت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران)
🔘 دکتر هادی رستگار مقدم رضائیون (عضو هیات علمی گروه فیزیک دانشگاه فردوسی)
🔹 زمان برگزاری: پنجشنبه و جمعه ۳۰ آذر (۷:۰۰ تا ۱۶:۳۰) و ۱ دی (۸:۰۰ تا ۱۸:۳۰)
🔸 آخرین مهلت ثبتنام: ۲۵ آذر ۱۴۰۲
🔹 محل برگزاری: مشهد، میدان آزادی، دانشگاه فردوسی، دانشکده علوم، تالار دکتر سعادت
🔸 ثبت نام حضوری دوره:
https://survey.porsline.ir/s/xUT3bjh0
🔹نشانی ثبت نام مجازی دوره:
https://survey.porsline.ir/s/RsX5GoHm
@elmvadin
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_فیزیک
#رویداد_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ فراخوان چهارمین دوره «فلسفه به زبان ساده»
💠 چهارمین دوره آزاد فلسفه به زبان ساده به همت معاونت آموزش دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، ویژه طلاب حوزه علمیه اصفهان (اعم از خواهران و برادران) برگزار می شود.
🔸 این دوره در چهار ترم آموزشی ارائه میشود و مباحث قابل طرح در این دوره عبارتند از:
🔘 آشنایی با خطوط کلی دانش فلسفه و اندیشهورزی عمیق در زندگی
🔘 مروری بر تاریخ فلسفه از یونان باستان تا غرب معاصر
🔘 خوانش روان از حکمت الهی نزد مسلمین
🔘 و همچنین گفتگوهای فلسفی
🔹 اولویت پذیرش در این دوره، سطوح عالی حوزه و دانشگاه هستند و همچنین ارائه گواهی پایان دوره از دانشگاه باقرالعلوم(ع) خواهد بود.
🔸مهلت ثبتنام در این دوره تا 30 آذر ماه سال جاری میباشد. علاقهمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام میتوانند به لینک زیر مراجعه فرمایند:
🌐 http://api.morsalat.ir/Kvv
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_اسلامی
#رویداد_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ گزارش نشست علمی «بازاندیشی در نسبت میان حکم اولی، ثانوی و حکومی و امتداد آن در ساحت اجتماع و حکومت»
💠 این نشست علمی به همت مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا و با همکاری مجمع عالی علوم انسانی اسلامی و شبکه اجتهاد در روز سهشنبه 21 آذر ماه با ارائۀ استاد سیدمحمد سیدی فرد، بر اساس دیدگاه آیت الله محمدحسین ملکزاده برگزار شد.
🔸 در این نشست ابتدا حجت الاسلام محمدرضا شهیم دبیر علمی جلسه، به معرفی سخنران و طرح موضوع پرداختند و در ادامه استاد سیدیفرد عناوین زیر را به تفصیل شرح دادند:
🔘 ارائه تقسیم مشهور و بیان عناوین ثانویه
🔘 تعریف و استدلال مشهور بر تقسیم احکام به اولی، ثانوی و حکومی
🔘 دیدگاه های مختلف در رابطه و نسبت حکم حکومی با حکم اولی و حکم ثانوی
🔘 استدلال مشهور بر تقسیم احکام به احکام اولیه و احکام ثانویه و احکام حکومیه
🔘 اشکال به این تقسیم و ارائۀ تحلیلی دقیق توسط استاد ملکزاده
🔘 دیدگاه اول در باب حکم حکومی: حکم حکومی از احکام اولیه است. (که منسوب به برخی از کلمات امام خمینی است)
🔘 دیدگاه دوم: حکم حکومی در طول احکام اولیه و ثانویه است نه در عرض آنها
🔘 دیدگاه سوم: حکم حکومی مستقل از احکام اولیه و ثانویه است و ربطی به آنها ندارد.
🔘 معیار تطبیق عناوین ثانوی در مقیاس جامعه
🔘 جایگاه مشورت در اصدار حکم حکومی
🔘 جایگاه مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و شوراهای عالی به لحاظ شرعی
📝 متن کامل گزارش :
B2n.ir/philoscience-592
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_فقه
#فلسفه_حقوق
#نشست_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ علامه محمدتقی جعفری
💠 علامه محمد تقی جعفری (۱۳۰۲ - ۱۳۷۷هـ.ش)، حکیم، فیلسوف، متکلم، فقیه، اصولی نامدار و از علمای بزرگ معاصر شیعه بود. وی بیش از ۸۰ جلد کتاب تالیف کرده که جبر و اختیار، شرح نهجالبلاغه، شرح مثنوی معنوی و وجدان، از معروفترین آنهاست.
🔸 او در تهران و قم از محضر فقها و حکمایی چون میرزا مهدی آشتیانی، شیخ محمدرضا تنکابنی و میرزا محمدتقی زرگر تبریزی بهره برد و در نجف نیز در حلقه درسی علمایی همچون سیدابوالقاسم خویی و آیتاللّه حکیم حاضر بود. و در سن ۲۳ سالگی موفق به اخذ درجه اجتهاد از شیخ محمدکاظم شیرازی شد.
🔹 هماندیشی با محمدرضا مظفر فیلسوف، فقیه و منطقیِ نواندیش در نجف و احمد امین ریاضیدان عراقی؛ تاثیر شگرفی در شکلگیریِ شخصیت علمی و عملیِ جعفری داشت.
🔸 او بارها با «برتراند راسل» در مسائل فلسفی نامهنگاری داشته و همچنین گفتگوهایی با «روژه گارودی»، «پروفسور عبدالسلام» و «پروفسور روزنتال» داشته است.
📝متن کامل : B2n.ir/philoscience-595
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#تاریخ_علم_معاصر
#معرفی_دانشمندان
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ پرونده مناظرات علمی؛ ابوریحان بیرونی و ابوعلی سینا (۶)
💠 شرح استاد شهید مطهری بر سوال «چرایی عدم كون و فساد در فلک»
🔸 این اعتراض ابوریحان بر ارسطو، اساسی ترین اعتراضات فلسفی اوست. ابوریحان می خواهد یك اصل بسیار مهم را كه قدما حتی غیر ارسطوئین بدان معتقد بودند منكر شود. قدما عموما معتقد بودند كه جرم فلك، عنصری جدا و مغایر با عناصر تحت الفلك است؛ معتقد بودند كه جرم فلك «تك عنصری» و پیوسته و كرویّ الشكل است و به همین دلیل فنا ناپذیر است. از نظر قدما عالم مادون فلك عالم كون و فساد است یعنی عالمی است كه موجودات آن مرتب تغییر شكل و صورت می دهند و صورت جدید و شكل جدید می یابند اما افلاك همیشه همین طور بوده اند كه هستند و به همین طور باقی خواهند ماند.
🔹 اینجاست كه ابوریحان به مقام اعتراض برمی آید و می گوید چه دلیلی بر این مطلب هست؟ از كجا كه افلاك و آسمانها نیز از عناصری نظیر عناصر زمینی ساخته نشده باشند و آنها نیز كون و فساد نپذیرند؟ اگر نقلهای تاریخی اقوام و ملل گذشته را مبنی بر اینكه آسمان همین گونه بوده است كه هست دلیل می آورید آن اقوال ارزشی ندارد.
🔸 چنانكه می دانیم، زمان و پیشرفت علوم نظر ابوریحان را تأیید كرد. جوابی كه بوعلی می دهد تا اندازه ای اعتراف بر مدعای ابوریحان است. جمله ای كه بوعلی آورده از نظر من دوپهلوست؛ ممكن است مقصود این باشد كه ارسطو این مسأله را یك مسأله برهانی تلقی نكرده بلكه...
📝متن کامل : B2n.ir/philoscience-598
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_فیزیک
#مناظرات_علمی
✅ آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscien
38.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ آدام اسمیت و تناقضات مکانیسم بازار!
💠 اندیشههای اسمیت در این چهارچوب خیلی منطقی میآید جلو و میگوید بهتر است دخالتی نباشد تا این سازوکار (بازار) بتواند کار خودش را انجام بدهد. بنابراین آزادی طلبی و عدم دخالت دولت، ادعا میکند که اثبات شد!
🔸 اینجا خود آدام اسمیت متوجه تناقضاتی میشود...
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_اقتصاد
#درس_گفتار
✅ آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ روش شناسی امتدادی؛ روششناسی کتاب صراط
💠 به همت مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی سی و نهمین جلسه از سلسله جلسات کرسی ترویجی عرضه و نقد دیدگاه علمی با عنوان «روش شناسی امتدادی؛ روش شناسی کتاب صراط» برگزار میشود.
🔸 در این کرسی علمی سخنران و ارائه دهنده دکتر ابراهیم برزگر (عضو هیأت علمی دانشگاه طباطبایی) و ناقدین دکتر عطاءاله رفیعی آتانی (عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران)، دکتر فائز دین پرست (عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی) و دکتر سیدعلی سیدی فرد (عضو مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا) و همچنین دکتر محمد اسحاقی (عضو هیأت علمی دانشگاه تهران) مدیر کرسی میباشند.
🔹 زمان برگزاری این کرسی روز سه شنبه ۱۴۰۲/۰۹/۲۸ ساعت ۱۴ و محل برگزاری آن موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی میباشد. علاقهمندان جهت حضور در این جلسه به صورت مجازی میتوانند به لینک زیر مراجعه فرمایند:
🌐 https://b2n.ir/900980
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#روش_شناسی_علم
#کرسی_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ بریده کتاب
💠 نکته مهمی که در رویکرد نظریه اعتبارات به علوم انسانی و اجتماعی وجود دارد، توجه به «سوبژکتیویسم» در علوم است. در تاریخ فلسفه اسلامی، برای اولین بار به طور منسجم و روشن علامه طباطبایی به این موضوع تفطن پیدا کردند که ذهنیت بشری در تحقیق دستهای از رویدادها که به آنها رویدادهای اجتماعی میگوییم، مدخلیت دارد. پارادایم و الگوی غالبِ اندیشه فلسفه اسلامی، نوعی عقل گرایی کلاسیک است که عقل را اصل و اساس وجود انسانی میداند و همه قوای اداراکی دیگر نظیر وهم، خیال و حس و همچنین همه ساحات عاطفی و گرایشی انسان باید تابع عقل باشد. علامه این نوع نگاه را در حیطه ادراکات حقیقی میپذیرند. اما در ادراکات اعتباری ایشان بیان میکنند که طبیعت و واقعیت تکوینی انسان اصل و محور است و ادراکات، عواطف و امیال ما تابع و طفیلی آن است؛ در اینجا زمام ذهن به دست ساحات غیر معرفتی بشر است.
📚برگرفته از کتاب «گفتارهایی در نظریه اعتبارات و نظریه اجتماعی» نوشته جمعی از اساتید؛ دکتر حسین هوشنگی، دکتر محسن جوادی، دکتر ابراهیم فیاض و دکتر سیدعلی سیدی فرد
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم_اجتماعی
#بریده_کتاب
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ ششمین شماره فصلنامۀ رهیافت اندیشه منتشر شد
💠 پروندههایی که در این شماره از مجله آمده است به قرار ذیل است:
🔘 سیاست، تغییر و جهانیشدن
🔘 رهایی از وابستگی ارزی؛ بهرهبرداری از ظرفیتهای داخلی و بینالمللی
🔘 فرد، خانواده و جامعه؛ از تربیت تا فرهنگ
🔘 زنان و مسائل اجتماعی پیش رو
🔘 الگوی مطلوب هماهنگی و برنامهریزی در نظام اداری
🔘 محرومیتزدایی و اشتغال
🔸 در این شماره از فصلنامۀ رهیافت اندیشه گفتوگوهایی با اساتید و کارشناسان منتشر شده است. که این اساتید عبارتند از: دکتر فریدون عباسی دوانی، دکتر محمدجواد توکلی، دکتر محمدصادق کوشکی، دکتر فاطمه قاسمپور، حجتالاسلام دکتر محسن ملکافضلی اردکانی، دکتر انسیه کتابچی، حجتالاسلام دکتر ولیالله نقیپورفر، فاطمه شجاعی، دکتر مسلم آقاییطوق، حجتالاسلام دکتر حسین بستان، دکتر سجاد مهدیزاده، حجتالاسلام دکتر حسن خیری، دکتر وحید یاوری، دکتر سیدمرتضی حسینی، دکتر روحالامین سعیدی، دکتر علی چیتسازیان، حجتالاسلام محمد داستانپور، علیرضا میرغفاری.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علوم_انسانی_اسلامی
#مجله_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
rahyaftandisheh6.pdf
37.04M
📘 فایل PDF شمارۀ ششم نشریه رهیافت اندیشه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ از جامعه شناسی چه توقعی داریم؟!
💠 جامعه شناسی در بدو تولدش، حتی همان جامعه شناسی غربی یک علم محافظه کار بود. یعنی علمی نبود که موضع اپوزیسیون یا براندازی داشته باشد.
🔸 آنجا [در غرب] جامعه شناسان میخواستند وضع [آشوبهای اجتماعی] را جمع کنند و ببینند که چه جور میشود بر بحرانها و آشفتگیها غلبه کرد؟
🔹 در کشور ما جامعه شناسی یک وضعیت برعکس داشته، در واقع جامعه شناسی ما (تقریبا) در موضع اپوزیسیون قرار دارد. بجای اینکه مسائل را حل کند و مسائل خودمان را اَدرس کند، نقش اپوزیسیون را بازی میکند.
📼 برگرفته از سخنان استاد سیدعلی سیدیفرد در برنامه ثریا در سال ۹۸
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علم_اجتماعی
#فلسفه_علم_اجتماعی
#برش_گفتاری
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ راهکارهای مسئله_محوری در پژوهشهای علوم انسانی
💠 نشست هماندیشی علمی «راهکارهای مسئله _ محوری در پژوهشهای علوم انسانی» همزمان با هفته پژوهش توسط پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار میشود.
🔸 در این هماندیشی علمی آقایان دکتر احمد شاکری، دکتر محمود مهام و مهدی جمشیدی از اعضای هیات علمی پژوهشکدۀ فرهنگ و مطالعات اجتماعیِ این پژوهشگاه به ارائه مطلب خواهند پرداخت و دبیری علمی نشست نیز، بر عهده آقای حجتالاسلام دکتر مسعود اسماعیلی خواهد بود.
🔹 این جلسه روز چهارشنبه ۲۹ آذرماه سال جاری ساعت ۱۲:۳۰ در سالن اندیشۀ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در تهران برگزار میشود و علاقهمندان جهت حضور در این جلسه به صورت مجازی میتوانند به لینک زیر مراجعه فرمایند:
🌐 B2n.ir/d23258
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ مقاله «بررسی استدلالی نقش عناصر اربعه به عنوان «علت مادی» در زیست شناسی گیاهی دوره اسلامی »
💠 این مقاله به قلم دکتر امیرحسین شهگلی (پژوهشگر مرکز مطالعات علم و اجتماع معنا) و دکتر فائزه اسکندری نگاشته شده و در شماره دوم، از سال 12 نشریۀ فلسفه علم به چاپ رسیده است.
🔸 چکیده:
توجه به مبانی در علوم مختلف از آن جهت مهم و قابل توجه است که این مبانی حکم مبادی تصدیقی و اصول موضوعه را در علوم دارند. هدف از مقاله ی حاضر، بررسی نقش عناصر اربعه در زیست شناسی گیاهی دوره اسلامی است. فرضیه ی این پژوهش بر اصلِ علت مادی بودن عناصر اربعه تاکید دارد که برای نخستین بار بدان پرداخته و استنباط شده است. روش استفاده شده در این مقاله از نوع مطالعات تاریخی با رویکرد تحلیلی است که در نوع خود بی نظیر است. یافته های بدست آمده از بررسی منابع اصیل تاریخی نشان می دهد که عناصر اربعه در دو عرصه نبات شناسی اعم از زیست شناسی نبات و احوال نباتات وجود دارد. از آنجا که چهار عنصر در یک نبات حضور دارند و هر یک از وظیفه ی خاصی برخوردار هستند، بررسی چگونگی تحلیل قوای نبات به چهار عنصر آّب، خاک، هوا و آتش که دارای کیفیت چهارگانه ی تری، خشکی، گرمی و سردی هستند، امری ضروری است. همچنین علت تفاوت ها و اختلافات در نباتات نیز به تفاوت ترکیب عناصر اربعه در آنها بازمی گردد و احوال و اجزای نباتات نیز بر مبنای نظام چهار عنصری تبیین می شوند.
📝فایل pdf مقاله: B2n.ir/r08573
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_زیست_شناسی
#تاریخ_علم_دوره_اسلامی
#مقاله
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ برای پاسخ به سوالات مهم بشر، باید سراغ فلسفه و متافیزیک و دین رفت
💠 پروفسور مهدی گلشنی استاد ممتاز فیزیک و مؤسس رشته فلسفه علم دانشگاه شریف امروز در پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی گفت: زمانی که تمدن اسلامی آغاز شد تفکر حاکم بر تمدن اسلامی جهان بینی اسلامی بود و همه مفروضات منطبق بر اسلام بود. کتاب کوچکی در کمبریج خریدم که مکاتباتی با اسقف بود. در یکی از نامههای این کتاب مکاتبات با نیوتن بود که سر نخ علم جدید به حساب میآمد. در این نامه میگوید امیدوارم این کتاب باعث نزدیکی بندگان به خدا باشد. تفکر در آن عصر چنین بود. اما در عرض دویست سال با حاکمیت پوزیتیویسم بر غرب این مساله از بین رفت.
🔸 وی در ادامه افزود: این سوالات که چطور ما میتوانیم جهان را بفهمیم و با زبان ریاضی بیان کنیم، چرا این قوانین فعلی بر جهان حاکم است و چرا قوانین دیگر بر جهان حکومت نمیکند، پاسخ این سوالات را علم نمیتواند بیان کند. جواب این سوالات را بسیاری از اساتید علوم امروز، تنها کار دین میدانند.
🔹 دکتر گلشنی همچنین گفت:باید در شناساندن بزرگان تمدن اسلامی به نسل جدید به صورت جدی تری تلاش کنیم. یکی از چیزهایی که غفلت شده آشنایی محیط ما با تمدن اسلامی است. محیط جامعه ما سعدی و ابوریحان را نمیشناسد. ما زمانی که در دبیرستان بودیم، مقداری گلستان خوانده بودیم. به نظر من شناخت تمدن اسلامی خیلی مهم است.
📝 متن کامل : B2n.ir/a23670
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#متافیزیک
#فلسفه_فیزیک
#گزارش
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ عبدالرحمن بن محمد بن خلدون
💠 عبدالرحمن بن محمد بن خلدون(۷۳۲-۸۰۸ ق) معروف به «ابن خلدون»، تاریخنگار، جامعهشناس، اندیشمند و سیاستمدار مسلمان در قرن هشتم قمری است. وی را از پیشگامان علم جامعهشناسی و تاریخنگاری به شیوه علمی میدانند.
🔸 تحلیلهای جامعهشناسی او در مقدمه اثر تاریخیاش با نام «العبر» که به «مقدمه ابن خلدون» شهرت یافته، در دو سده اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. و اهمیت او به عنوان فیلسوف «تاریخ علم»، و استاد علم رفتار انسانی تنها در این اواخر اکتشاف شده است.
🔹 ابن خلدون از خاندانی با اصالت یمنی است. وی در تونس به دنیا آمد و در آنجا علوم دینی و فلسفی را آموخت. پس از آن به مغرب و سپس الجزایر و آندلس (اسپانیا) رفت. او در ضمن سفرها در قاهره اقامت گزید و مدتی در دانشگاه الازهر به درس گفتن پرداخت و در همین شهر از دنیا رفت.
🔸 او در ریاضیات و علم کلام و ما بعد الطبیعه نیز کتابهایی تالیف کرده، ولی بزرگترین کار وی، همان اثر تاریخی اوست. این اثر، کتاب العبر، و دیوان المبتدا و الخبر، فی التاریخ الهرب و العجم والبربر، و من عاصر هم من ذوی السلطان الاکبر، علاوه بر آنکه مشتمل بر تاریخ معتبری دربارۀ شمال آفریقاست، با یک مقدمه آغاز میشود که عمدۀ شهرت ابن خلدون از طریق همین مقدمه فراهم آمده است.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#تاریخ_علم_دوره_اسلامی
#معرفی_دانشمندان
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ فلسفه علم نتوانست جایگاه مطلوب خود را پیدا کند!
💠 حجت الاسلام حمید پارسانیا در آئین نکوداشت مقام علمی دکتر مهدی گلشنی که با حضور شخصیتهای برجسته دانشگاهی و پژوهشی در پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی برگزار شد، گفت: فلسفه علم نتوانست جایگاه مطلوب خودش را در علوم پایه و فنی مهندسی پیدا کند. ادبیات فلسفه علم از دهه هفتاد [میلادی] به بعد در غرب شکل گرفت. ایران، با دو دهه تأخیر وارد این حوزه شد. ولی با دغدغه دکتر گلشنی این ادبیات که لایههای عمیق علم مدرن بود وارد دانشگاه ایران شد تا شناخت خوبی به هویت علم داشته باشیم.
🔸 بحث حکمت پژوهی باید دنبال شود گرچه با دویست سال تأخیر این مسیر را رفتیم و از آغاز مواجهه واژگونه با آن روبرو شدیم. علوم ما با حکمت تجانس داشته و حکمت رایجی که قدرت گرفت مشاء و اشراق بود. همچنین حکمت متعالیه که امتزاج جدیدی بود، دویست سال طول کشید. زمانی که شناخته شد باید الزامات خودش را به علم نشان میداد ولی ما نتوانستیم آن را خوب نمایان کنیم و تأخیر بین حوزه علم و حکمت وجود دارد.
📝 متن کامل : B2n.ir/b25576
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم
#گزارش
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ آیا زمان جهت دارد؟
💠 اختلاف نظر تیم مادلین فیلسوف علم و پاول دیویس فیزیکدان و کیهان شناس درباره ی جهتدار بودن زمان!
🔸 تیم مادلین: اگر ریاضیاتی که فیزیکدان ها و اینشتین استفاده کرد، عوض شود، میتوان جهت زمان را در فرمول ها هم دید.
🔹 پاول دیویس: آن چیزی که قابل اندازه گیری است، در فیزیک راه می یابد. بنابراین چون جهت زمان قابل اندازه گیری نیست پس آن را توهم می دانیم!
🔸 دیویس برای دفاع از نظر خودش باید از ایدهی پوزیتیویست های منطقی استفاده کند، حال آنکه میدانیم اساس این ایده در نظریات فلسفه علم، مورد تردید واقع شده است.
🆔 @philosophyofscienceforstudents
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_زمان
#فلسفه_فیزیک
#مناظره_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ دستاوردهای علمی ایران
💠 ساخت تجاری دستگاه "شتابگر الکترواستاتیک یون" توسط پژوهشگران و محققان پژوهشگاه علوم و فنون هستهای ایران
🔸 به گفته سرپرست اداره توسعه و تجاریسازی فناوری پژوهشگاه علوم و فنون هستهای: تمرکز اصلی پژوهشگاه در سال جاری در حوزه فیزیک و شتابگرها است و دستگاه "شتابگر الکترواستاتیک یون" [به همین منظور] در نمایشگاه فن بازار در معرض دید عموم قرار گرفته و تاکنون دو دستگاه از این شتابگر به سفارش دانشگاهها ساخته شده و تفاهم ساخت یک دستگاه نیز به سفارش یکی از بزرگترین دانشگاههای تهران منعقد شد که انشاالله تحویل آن دانشگاه خواهد شد.
🔹 ظاهری در ادامه گفت: اوایل کار شروع برنامههای هستهای ایران در حوزه سوخت، راکتور و غنیسازی و ... بوده است که ملاحظات امنیتی زیادی برای ورود شرکتهای خصوصی مطرح بود، اما امروز ما [مثلا] موضوع کشاورزی هستهای را داریم که بحث پرتودهی هستهای در آن مطرح است که میتواند برای بذر یا گونه زیستی باشد، [و همچنین] در حوزه صنعتی، دستگاههای سنجشگر یا در رادیوداروها و بسیاری از حوزههای کاری دیگر.
📝متن خبر: B2n.ir/z51740
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#ایران_ما
#گزارش
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
📘 کتاب «درآمدی بر فلسفه فضای مجازی با نگاهی به تمدن نوین اسلامی»
💠 کتاب «درآمدی بر فلسفه فضای مجازی با نگاهی به تمدن نوین اسلامی» اثر تازه حجت الاسلام دکتر رضا غلامی با همکاری آقای علیرضا قربانی است که با مشارکت انتشارات پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی به چاپ رسیده است.
🔸دکتر غلامی در پیشگفتار این کتاب مینویسد : بدون تردید پیدایش فضای مجازی در عصر حاضر اگر از انقلاب صنعتی در قرن هجده میلادی اهمیت بیشتری نداشته باشد، کمتر از آن حائز اهمیت نیست. فضای مجازی در همین ابتدای راه، عمدۀ جنبههای حیات فردی و اجتماعی انسانها در اقصی نقاط جهان را تغییر داده و نظم تازهای بر جهان حاکم کرده است که با نظم قبلی تفاوتهای قابل توجهی دارد. هرچند این نظم جدید تهدیداتی نیز برای بشریت در پی داشته و خواهد داشت اما مطمئناً فرصتهای آن از تهدیدهای آن بیشتر است. به تعبیر دیگر، فضای مجازی برای کشورهایی که از گشودگی و آمادگی بیشتری در دو جنبۀ سختافزاری و نرمافزاری برخوردارند عمدتاً چه بالقوه و چه بالفعل فرصت محسوب میشود و برای کشورهایی که از گشودگی و آمادگی کافی در این دو زمینه برخوردار نیستند، عمدتا تهدید به شمار میرود. برخی اندیشمندان از ظهور فضای مجازی به جلوهای تازه از تمدن مدرن غرب یا ظهور تمدنی تازه در اتمسفر مدرنیته تعبیر کردهاند که با مطالعات تمدنشناسانه ناسازگار نیست. شاید بتوان گفت...
📝 ادامه مطلب:B2n.ir/d64961
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_تکنولوژی
#مطالعات_فناوری
#معرفی_کتاب
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ مقاله «گفتمان فلسفی نوصدرایی»
💠 این مقاله به قلم آیت الله علی اکبر رشاد عضو گروه منطقِ فهمِ دین و رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نگاشته شده و اولین بار در سال 78 در شماره 10 و 11 فصلنامۀ علمی قبسات به چاپ رسیده است.
🔸 در این مقاله پس از اشاره به ادوار پیدایش و بالش حکمت و عقلانیت اسلامی، به اختصار به تبیین مختصات ساختاری، روشی و محتوایی گفتمان فلسفی معاصر ایران پرداخته شده که به نظر نویسنده، زیبندهی عنوان «مکتب نوصدرایی» است.
🔹 عقلانیت اسلامی پنج دوره را سپری کرده است و اکنون در دورهی ششم حیات بارور خویش بسر میبرد. در دورهی نخست حجاز هیچگاه پیشینهی حکمی نداشته و جز در عصر ابراهیمی همواره در جاهلیت بسر میبرده است. با ظهور شریعت اسلامی چراغ خردورزی در آن دیار فروزان شد، نخستین آیات فرود آمده به لحن اندیشه برانگیز و بیدارگرانهیی از «قرائت و کتابت»، «علم و حکمت»، «آفرینش و انسانشناسی» سخن گفت.
🔸 وحی اسلامی حکمت را قرین کتاب (قرآن) و سایر کتب آسمانی قرار داد و خرد را عدل وحی قلمداد کرد، هم از این رو در اسلام عقل به همان طراز ارجمند است که وحی، عقل و وحی دو منبع دریافت دیناند. سهم خرد در دستیابی به اصول (جهانبینی و انسانشناسی) پررنگتر از نص است و در درک احکام و اخلاق نیز سهمی کمتر از وحی ندارد. کلید فهم نصوص وحیانی نیز عقل است. قرآن در افزون بر سیصد آیه آدمی را به تعقل و اندیشیدن فرمان داده است.
📝 متن کامل مقاله: B2n.ir/b51342
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_اسلامی
#مقاله
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ آخرین مصاحبه آنتونی فلو؛ فیلسوف مشهور مکتب تحلیلی و استاد دانشگاه آکسفورد
💠 آنتونی فلو، پس از حدود 60 سال تلاش برای انکار خدا، اعلام کرد که با تکیه بر اسناد و شواهد علمی، وجود خدا را پذیرفته است و کتاب «خدا وجود دارد؛ چگونه سرسختترین آتئیست جهان تغییر عقیده داد» را تألیف نمود.
🔸 به گفته فلو، چرخش او در جهت عمل به این اصل اساسی رخ داده است: «پیرو دلیل باش، هرکجا که تو را راهنمایی کرد». فلو در دوره الحاد با تأکید بر مسائلی از قبیل شرور موجود در جهان و معناداری گزاره های دینی، عقیده خدا باوران را به چالش می کشد و بر اساس پیش فرض الحاد، مسئولیت ارائه دلیل را بر دوش آنها می گذارد.
🔹البته او نسبت به ملحدان نیز موضع مشابهی داشته و از این رو خود را نه خدا باور می داند و نه ملحد ایجابی؛ بلکه موضع خود را "الحاد سلبی" مینامد. که با آگاهی از اکتشافات جدید، به ویژه در حوزه ژنتیک، او براساس اصل دلیل خویش، اعلام می کند که به خدا باور یافته است.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_تحلیلی
#برش_گفتاری
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience