✅ مقاله «علم اصول و فلسفه تحلیلى»
💠 این مقاله اثر استاد علی عابدی شاهرودی است که در شماره 37 و 38 فصلنامه علمی پژوهشی نقد و نظر به چاپ رسیده است.
🔸 علم اصول, دستگاه مستقلی است, زیرا اثبات و تحقیق این قوانین با ادله ای غیر از ادله صرف و نحو و معانی بیان و فلسفه تحلیلی است و آن ادله عبارت اند از: ادله چهارگانه, یعنی کتاب و سنت و عقل و اجماع تحت آن ضابطه ای که در علم اصول از آنها استفاده می شود.
🔹 هم در فلسفه تحلیلی و هم در علم اصول از عقل استفاده می شود، اما عقلی که در علم اصول استفاده می شود، تحت قواعد و شرایطی در راستای خاصی به کار گرفته می شود، زیرا می باید این عقل و استفاده عقلی این قدرت را داشته باشد که در فرجام برای ما مدرکیت درست کند و نظریات تحلیل زبانی بر فرض که به کرسی بنشیند.
🔸 یعنی یا از راه ملازمات اثبات کنیم که شارع نیز این قواعد را پذیرفته و طبق این قواعد, روادید استنباط صادر کرده یا به امضای شرعی رسانده باشیم یا حداقل عدم ردع شرعی, یعنی این فرایند و روند عقلایی و عقلی در منظر شارع بوده باشد.
📝 متن مقاله : B2n.ir/n07386
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم_اصول
#فلسفه_تحلیلی
#مقاله
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ کتاب « فلسفه ریاضی »
💠 این کتاب مجموعه مقالاتی از کارناپ، وان نویمان، هی تینگ، راسل، وایلدر، گودستادین، پانتم، گرین وود، هیلبرت است که به همت حسین ضیایی و گروهی از دانشجویان ریاضی در سال 1359 به فارسی ترجمه شده است.
🔸 فلسفه ریاضی پژوهشی است درباره مبانی ریاضیات، و علمی است که مبتنی بر روش تحلیلی فلسفی، میکوشد به سوالهای چیستی (و درگر مطالب اصلی) در ریاضیات پاسخ دهد. فلسفۀ ریاضی به قضایا و نظریات علم ریاضی چیزی اضافه نمیکند بلکه دربارۀ قضایا، نظریات و به طور کلی ساختمانهای ریاضی و سیر تطور و تحول آنها تحقیق میکند و میتواند باعث تحولات اساسی و بنیادین در آن علم شود.
🔹 کتاب فوق شامل 10 فصل است که در واقع 10 مقاله در موضوعات بنیادین و فلسفی ریاضیات، از فیسوفان علم، تحلیلی و ریاضیدانان میباشد و شامل عنواین زیر است :
مبانی منطق گرا، صورتگرا و شهود گرا ریاضیات، مقدمه بر فلسفه ریاضیات، شیوه اصل متعارفی، برهان خلف، طبیعت ریاضیات، حقیقت و ضرورت در ریاضیات، بینهات در ریاضیات و باب در نامتناهی.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_ریاضات
#معرفی_کتاب
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ هشتمین شماره فصلنامۀ رهیافت اندیشه منتشر شد
💠 در این شماره چندین پرونده دنبال شده و به گفتگو با اساتید و کارشناسان پرداخته شده است :
🔸 پروندههایی با عناوین:
📑 مردمیسازی؛ بایدها و نبایدها/ حاکمیت فرهنگی و حکمرانی تربیتی/ ابعاد سیاسی، بینالمللی و اجتماعی الگوی حکمرانی اسلامی/ مسائل اقتصاد ایران در پرتو الگوی پیشرفت/ چالشهای خانواده در دوران جدید/ مطالعات علم و فلسفه.
🔹 گفتوگو با اساتید و کارشناسان:
🎙 دکتر علی رضائیان، حجتالاسلام والمسلمین دکتر غلامرضا مصباحیمقدم، دکتر لیلاسادات زعفرانچی، دکتر رضوان حکیمزاده، حجتالاسلام والمسلمین محسن قنبریان، دکتر عبدالکریم خیامی، دکتر سیدمحمدصالح هاشمی گلپایگانی، دکتر پرویز امینی، دکتر سیدعلی سیدیفرد، دکتر کمیل خجسته، حجتالاسلام مصطفی طالبی، دکتر میثم یاوری، امیرحسین میرمحمدصادقی.
🔸 یادداشتهای تحلیلی
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#علوم_انسانی_اسلامی
#مجله_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
📘 کتاب «هستی شناسی اجتماعی؛ در آمدی بر یک نظریه نو»
💠 کتاب «هستی شناسی اجتماعی؛ در آمدی بر یک نظریه نو» اثر استاد سیدعلی سیدیفرد و با مقدمه آیت الله محمدحسین ملکزاده است، که توسط نشر سدید به چاپ رسیده است.
🔸 مباحث هستیشناسی اجتماعی، به عنوان یک حوزۀ مطالعاتی مستقل، به تازگی و در اواخر قرن بیستم در جهان غرب شکل گرفته است و از مسائل فلسفی پیچیده در حیطۀ فلسفۀ علوم اجتماعی است و اتخاذ موضع روشن در این مسئله، تا حد زیادی دیدگاه ما در باب مسئله عاملیت-ساختار را روشن میکند.
🔹این کتاب در صدد ارائه پاسخ روشنی به دو پرسش اساسی در باب هستیشناسی امر اجتماعی است؛ پرسش از «هستی» امر اجتماعی و پرسش از «چیستی» آن.
🔸نویسنده در این کتاب سعی کرده پس از بررسی و نقد آراء اندیشمندان جهان اسلام و غرب به تبیین رویکرد خود بپردازد و نظریهای ایجابی در زمینه هستی شناسی اجتماعی ارائه کند که عمدتاً مبتنی بر پارهای از دستاورهای علم اصول فقه، به خصوص نظریۀ تقارن شدید شهید آیت الله صدر است.
📝 معرفی کتاب: B2n.ir/j69189
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم_اجتماعی
#هستی_شناسی_اجتماعی
#معرفی_کتاب
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ دوره جامع «ماجرای امتداد حکمت»
💠 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه دوره جامع «ماجرای امتداد حکمت» را با ارائه جمعی از اساتید برگزار می کند.
🔸 محورهای دوره :
• چیستی امتداد حکمت اسلامی
• فرآیند امتداد حکمت اسلامی
• ظرفیت های نهفته در تراث حکمت اسلامی
• نسبت سنجی علوم با حکمت اسلامی
🔹 زمان شروع دوره : از اول اردیبهشت ماه
🔸 هزینه شرکت در دوره ۱۵۰ هزارتومان
🔹 لینک ثبت نام :
🌐 https://nsayeh.com/?p=6800
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_اسلامی
#رویداد_علمی
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ مقاله «نگاهی به متافیزیک رابطه «برساختن اجتماعی» و نسبت آن با طبیعی گرایی فلسفی»
💠 این مقاله اثر دکتر حسین شیخ رضایی؛ دانش آموخته فلسفه علم از دانشگاه دورهام انگلیس و عضو هیأت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران است که در شماره 19 دوفصلنامه تاریخ علم به چاپ رسیده و چکیده آن به شرح زیر است :
🔸 برساخت گرایی اجتماعی نظریه ای است که طبق آن بسیاری از وجوه واقعیت و معرفت ما به آن برساخته تعامل های بینافردی و اجتماعی است. اگرچه در سال های اخیر انواع و اقسام هویت ها و بازنمایی ها برساخته اجتماع دانسته شده اند، اما در باره اینکه رابطه «برساختن اجتماعی» به لحاظ فلسفی و متافیزیکی چگونه رابطه ای است تحقیقات نسبتاً اندکی انجام شده و توافق نظری ای بر سر آن وجود ندارد.
🔹 نخستین هدف این نوشته ایضاح مفهومیِ رابطه برساختن اجتماعی و مرور چهار گزارش مختلف در باره متافیزیک این رابطه است. هر یک از این گزارش ها به لحاظ کفایت متافیزیکی ارزیابی شده اند تا روشن شود آیا با آنچه کاربران مفهوم برساختن اجتماعی در ذهن دارند انطباق دارد یا خیر.
🔸 در بخش پایانی مقاله، پس از به دست دادن تعریفی از طبیعی گرایی فلسفی، به بررسی این نکته پرداخته شده است که آیا می توان گزارشی طبیعی شده از برساختن اجتماعی به دست داد یا نه. استدلال شده است که چنانچه موضوع و متعلَق برساختن اجتماعی را بازنمایی ها در نظر بگیریم، تعارضی با طبیعی گرایی نخواهد داشت. اما...
📝 متن مقاله : B2n.ir/p74557
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم_اجتماعی
#مقاله
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ بریده کتاب
💠 هدف علم عادی تبیین طبیعت براساس مفاهیم و مفروضات بنیادین پارادایم است. در پژوهشهای عادی درباره این مفروضات تردید نمیشود. ناهنجاریها یا نادیده گرفته میشوند یا به كمك تبصرههایی تعدیل و سازگار میشوند. ناهنجاری یك وضعیت یا رویدادی است كه به حسب پارادایم پذیرفتهشدهای كه آن ناهنجاری را مشخص كرده است، قابل تبیین نیست و به صورت یك معما در میآید. البته یك ناهنجاری به تنهایی برای تغییر پارادایم كافی نیست؛ اما هنگامی كه علم عادی به شمار متعددی از ناهنجاریها برمیخورد كه در برابر راهحلها مقاوم هستند، نوعی بحران پیش میآید و جامعه علمی ناگزیر میشود در مفروضات اساسی خود بازنگری كند و در پی جانشینهایی دیگر برآید. پس از مدتی ممكن است پارادایم تازهای ظهور كند و پیشفرضهای مسلط را به چالش بگیرد. دگرگونی عمیق پارادایم چنان پردامنه است كه به انقلاب علمی میانجامد.
📚 برگرفته از کتاب «ساختار انقلابهای علمی» اثر توماس ساموئل کوهن؛ فیزیکدان و فیلسوف علم آمریکایی
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم
#تاریخ_علم
#بریده_کتاب
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
📘 کتاب «انسان به منزله ابژه دانش»
💠 کتاب «انسان به منزله ابژه دانش؛ نقش مشاهده در تکوین علوم انسانی نزد میشل فوکو» نوشته دکتر غلامحسین مقدم حیدری، توسط انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر شده است.
🔸 موضوع این کتاب بررسی «مشاهده» و نقش آن در تولید دانشهایی است که موضوع آنها انسان هستند. در این باره میشل فوکو دارای آرای برجسته ای است. او بدون انکار تأثیر عوامل روانشناختی، جامعه شناختی و معرفت شناختی بر شکلگیری این نوع مشاهده، بر تأثیر عوامل سیاسی بر عمل مشاهده تاکید میکند.
🔹 البته اگر منظور او فقط این بود که عوامل سیاسی نیز همچون عوامل جامعه شناختی و روانشناختی بر مشاهده اثر میگذارند میتوانستیم ردپای چنین تأثیری را در برخی اشارههای توماس کوهن در کتاب «ساختار انقلابهای علمی» نیز بیابیم و با تعمیم و گسترش آن، به نقش عوامل سیاسی در کنار عوامل دیگر بپردازیم.
🔸 اما باید به این نکته توجه کرد که آنچه فوکو بر آن تاکید میکند این است که چنین مشاهدهای اساساً عملی سیاسی نیز است.و از این رو انسان به مثابه سوژه مدرن و فاعل شناسای خود درگیر در مناسبات قدرت میباشد.
📝 معرفی کتاب: B2n.ir/t17253
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_علم_اجتماعی
#معرفی_کتاب
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ المپیاد استانی فلسفه اسلامی
💠 کانون منطق و فلسفه موسسه آموزش عالی امام خمینی(ره) استان فارس، اولین المپیاد استانی فلسفه اسلامی با محوریت کتاب بدایة الحکمة برگزار می نمایید.
🔸 زمان برگزاری این المپیاد ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ میباشد و شرکت عموم طلاب و دانشجویان خواهر و برادر آزاد است.
🔹مهلت ثبت نام در این رویداد علمی تا ۳۰ فروردین ماه ۱۴۰۳ میباشد و به برگزیدگان جوایزی اهدا خواهد شد. علاقهمندان میتوانند جهت ثبت نام به لینک زیر مراجعه فرمایند:
🌐 https://ieks.ir/philosophy-olympiad
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه_اسلامی
#رویداد_علمی
💻 آدرس تارنمای موسسه :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
10.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ تفاوت فلسفه با دیگر علوم
💠 تفاوتی که فلسفه با سایر علوم دارد، در این نهفته هست که بزرگان تعبیر میکنند که فلسفه علم کلی است.
🔸 سایر علوم به بخشی از علم واقع میپردازند، اما فلسفه نگرش کلی به شما میدهد. فلسفه جهان بینی میدهد، نه جهان شناسی!
🎙 حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی عبداللهی
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فلسفه
#بریده_گفتار
💻 آدرس تارنمای موسسه :
🌐 https://philoscience.ir
📱 ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience
✅ مقاله «جستاری در ساختار روش شناسی حکمت اسلامی با تأکید بر ساحت هستی شناختی»
💠 این مقاله به قلم حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه و دکتر حسام الدین مؤمنی شهرکی نگاشته شده و در شماره 22 دوفصلنامۀ پژوهشهای هستی شناختی به چاپ رسیده و چکیده آن به شرح زیر است :
🔸 روش شناسی حکمت اسلامی از جمله مباحث بسیار مهم و تأثیرگذار در فهم و پیشرفت فلسفه اسلامی است. شناخت دقیق روش شناسی حکمت اسلامی، به اصیل بودن و متمایز نشان دادن حکمت اسلامی از دیگر مکاتب فلسفی یاری می رساند؛ این در حالی است که متأسفانه روش شناسی مکاتب موجود در جریان حکمت اسلامی کمتر مورد توجه، خوانش و پژوهش قرار گرفته شده است.
🔹 این مقاله با استفاده از منابع کتابخانهای و بهره گیری از رویکردهای تاریخی و منطقی-معرفت شناختی و روش های توصیفی، تعلیلی، تحلیلی و استدلالی؛ درپی پاسخگویی به این مسئله است که ساختار روش شناسی حکمت اسلامی - با تأکید بر ساحت هستی شناختی - چگونه است و از چه اجزائی تشکیل یافته است؟
🔸 روش شناسی دانشی فرایندی است که از مراحل مبانی فلسفی، پارادایم ها، استراتژی ها، تکنیک ها، روش ها، رویکردها و رهیافت های موجود در فلسفه ساخته شده است. پارادایم های حکمت اسلامی عبارتند از مشاء، اشراق، مشائی-اشراقی، یمانی، صدرایی و نوصدرایی و استراتژی های پژوهش فلسفی نیز بر دو بخش بسیط و ترکیبی هستند.
📝 متن مقاله : B2n.ir/t28248
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#روش_شناسی_علم
#هستی_شناسی
#فلسفه_اسلامی
#مقاله
💻 آدرس تارنمای ما :
🌐 https://philoscience.ir
📱ما را در ایتا و بله دنبال کنید:
🆔 @philoscience