📢 #گزارش_تصویری #سه_شنبه_های_علوم_انسانی_اسلامی
«دستهبندی متفاوتی از علوم انسانی غربی به منظور حرکتی مؤثرتر در تحقق علم دین»
✅ در ادامهی سلسله جلسات سهشنبههای علوم انسانی اسلامی، روز سه شنبه ۱۵ آبان ماه 1403 پنجاه و هفتمین #نشست از این سلسه جلسات برگزار شد.
❇️ اینبار سالن اجلاس میزبان جلسهی درون گروهی گروه فلسفه با حضور حجت الاسلام دکتر حسین سوزنچی و مدیریت حجت الاسلام دکتر عباس گرایی بود؛ موضوع جلسه نیز «دستهبندی متفاوتی از علوم انسانی غربی به منظور حرکتی مؤثرتر در تحقق علم دین» عنوان شد.
❇️ در ادامه به گزارش این جلسه میپردازیم
🔰 کانال رسمی گروه فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
@philosophy_iki_ac_ir
کانال رسمی گروه فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
📢 #گزارش_تصویری #سه_شنبه_های_علوم_انسانی_اسلامی «دستهبندی متفاوتی از علوم انسانی غربی به منظور حرکت
📢 #گزارش #سه_شنبه_های_علوم_انسانی_اسلامی
«دستهبندی متفاوتی از علوم انسانی غربی به منظور حرکتی مؤثرتر در تحقق علم دین»
🔻سخنرانی دکتر سوزنچی
دکتر سوزنچی در این جلسه به بررسی تحولات و چالشهای علم دینی در ایران پرداخت و بر نیاز به بازنگری در این حوزه تأکید کرد. او از تجربیات خود در دانشگاه باقرالعلوم و ورود به علوم اجتماعی صحبت کرد و بیان کرد که بسیاری از افرادی که در زمینه علم دینی فعالیت کردهاند، به بیراهه رفتهاند و نتوانستهاند به نتایج مطلوب دست یابند. او تأکید کرد که باید به نقد و بررسی مجدد مباحث علم دینی پرداخته و از نظرات دیگران بهرهمند شویم.
🔻مقایسه رویکردهای فلسفی
استاد سوزنچی به مقایسه رویکردهای مختلف در فلسفه و علم دینی پرداخت و گفت که فلسفه اسلامی به دلیل تأثیرات ارسطو و دیگر فلاسفه نتوانسته است به طور کامل به چالشهای علم و دین پاسخ دهد. او بر اهمیت فهم درست از میدان بازی در علوم انسانی تأکید کرد و بیان کرد که باید به دنبال راهحلهای جدید باشیم.
🔻تفاوتهای رویکردها
او به تفاوتهای بین رویکردهای قارهای و انگلوساکسون در علوم انسانی اشاره کرد و گفت که این دو رویکرد باید مورد بررسی قرار گیرند تا به درک بهتری از علم دینی دست یابیم. سوزنچی بر این باور است که برای پیشرفت در این زمینه، نیاز به بازنگری جدی داریم و باید از تجربیات و اندیشههای دیگران بهرهمند شویم.
🔻نقد فلسفه ارسطویی
دکتر سوزنچی به نقد فلسفه ارسطویی و تعامل آن با فلسفه اسلامی پرداخت و بیان کرد که فارابی با استفاده از عناصر فلسفه ارسطویی، آن را به سمت تفکر توحیدی هدایت کرده است. او بر این باور است که برای پیشرفت در علم و فلسفه، نیاز به مواجههای دقیق و علمی با اندیشههای غربی داریم و باید از تفکرات کلامی فاصله بگیریم.
🔻اهمیت میراث فلسفی
ایشان به اهمیت حفظ و توجه به میراث سنتی خود و به کارگیری آن در مواجهه با چالشهای جدید علمی و فلسفی تأکید کرد. سوزنچی همچنین به نقد دیدگاههای مختلف درباره فلسفه و علم دینی پرداخت و بر این باور است که باید از میراث فلسفی خود بهرهبرداری کنیم و به گفتگو با اندیشههای غربی بپردازیم.
🔻نقد آقای نمازی
آقای نمازی در نقد سخنان دکتر سوزنچی بر اهمیت توجه به مبانی فلسفی و معرفتشناسی در علوم انسانی تأکید کرد. او ویژگیهای آیتالله مصباح را به عنوان یک شخصیت تأثیرگذار در نظام علوم انسانی در قم مورد اشاره قرار داد و گفت که او با پیشینه قوی خود، پایهگذار مواضع دقیق و هدفمند در زمینه اثبات وجود خدا بوده است.
🔻نقد آقای فاضل
آقای فاضل به نقد مباحث مطرحشده در جلسه پرداخت و معتقد بود که ذات فلسفه ارسطویی به سمت الحادی بودن میرود. او تأکید کرد که برای داشتن یک علم دینی، باید از انحصارهای روشی پوزیتیویستی فاصله بگیریم و به مبانی فلسفی و نیاز به درک عمیقتر از این مباحث توجه کنیم.
🔻تعریف علوم انسانی
آقای سوزنچی در ادامه به بررسی مفاهیم علوم انسانی و انسانشناسی پرداخت و تأکید کرد که علوم انسانی باید شامل هر رشتهای باشد که به انسان مربوط میشود، حتی پزشکی. او به انتقاد از رویکرد داروینیستی در علوم انسانی پرداخت و گفت که این رویکرد به انسان بهصورت محدود نگاه میکند.
🔻چالشهای فلسفی و فطرت
ایشان به چالشهای موجود در فلسفه اسلامی و علوم انسانی اشاره کرد و گفت که در مواجهه با پوزیتیویسم، باید به فلسفه و وجودشناسی توجه بیشتری شود. همچنین به بحث فطرت و جنسیت و تأثیر آن بر مسائل اجتماعی، از جمله همجنسگرایی، پرداخت.
🔻نقش زبان و انسانشناسی در قرآن
آقای سوزنچی بر اهمیت زبان و معناشناسی تأکید کرد و گفت که باید به متن قرآن و معانی آن توجه کرد. او به بررسی انسانشناسی در قرآن پرداخت و تأکید کرد که نیازهای انسانی باید حتی در بهشت مورد توجه قرار گیرد.
🔻نتیجهگیری
ایشان تأکید کرد که برای پیشرفت در علوم انسانی اسلامی، باید به میراث فلسفی و فکری خود توجه کنیم و از آن بهرهبرداری کنیم. او بر ضرورت تحلیلهای جدید در فلسفه و علوم انسانی و اهمیت فهم درست از انسان و نیازهای او تأکید کرد.
🔻نقد آقای ابوترابی
استاد ابوترابی نیز به بررسی چند نکته کلیدی در زمینه اسلامیسازی علوم انسانی و فلسفه پرداخت. او به اهمیت زبان در تحلیل مفاهیم، نقد پوزیتیویسم، و ارتباط ارسطو و افلاطون اشاره کرد و بر اهمیت توجه به فطرت انسان و عقل تأکید کرد.
🔻جمعبندی
در نهایت، دکتر سوزنچی به بررسی رابطه میان فلسفه، معرفت و قرآن پرداخت و بر این نکته تأکید کرد که قرآن باید به عنوان یک متن زبانی در نظر گرفته شود که فراتر از برهان و شهود است. او به تأثیرات فلسفی ارسطو و افلاطون اشاره کرد و به نقد رویکردهای پوزیتیویستی و ضرورت توجه به معناشناسی در علوم انسانی اسلامی تأکید کرد.
🔰 کانال رسمی گروه فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
@philosophy_iki_ac_ir
📢 #نشست «چگونه می توان از فلسفه در اصلاح و تکمیل علوم انسانی استفاده کرد؟»
✅ دیدار فراگیران کارشناسی فراگیران فلسفه با مدیر گروه استاد فنایی با موضوع «انتظار گروه فلسفه از دانشپژوهان»
🔰 کانال رسمی گروه فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
@philosophy_iki_ac_ir
📢 #گزارش «انتظار مؤسسه از دانش آموختگان گروه فلسفه»
✅ چکیده بحث دکتر محمد فنایی اشکوری مدیر گروه فلسفه برای دانشجویان فلسفه موسسه:
🔻این موضوع با درنظر گرفتن هدف مؤسسۀ و هدف گروه فلسفه روشن می شود. تأمین بخشی از هدف مؤسسه بر عهدۀ گروه فلسفه است.
🔻هدف کلی موسسه:
اسلامی سازی علوم انسانی به عنوان مهمترین نیاز علمی امروز جامعه اسلامی، نظام اسلامی و جهان اسلام
🔺منظور از اسلامی سازی علوم انسانی طرد مطلق و کنار گذاشتن کلی علوم انسانی موجود نیست. منظور اصلاح و تکمیل علوم انسانی موجود و هماهنگ کردن و متناسب ساختن آن با فرهنگ اسلامی با استفاده از آموزه های اسلامی و رفع تعارض هایی است که ممکن است وجود داشته باشد.
🔺این هدف با تولید اندیشه در علوم انسانی اسلامی یا در مقدمات آن علوم مانند فلسفه، کلام، تفسیر، اخلاق، فقه، تاریخ و عرفان تأمین می شود.
🔻هدف گروه فلسفه:
علوم انسانی از شاخه های فلسفه نیستند و تنها با فلسفه نمی توان علوم انسانی تولید کرد. اما این علوم دارای مبانی فلسفی اند و با اندیشه های فلسفی مرتبط و از آنها متاثرند.
🔺هدف گروه فلسفه تولید اندیشه فلسفی مرتبط با اسلامی سازی علوم انسانی در سه حوزه است:
1⃣ شاخه های اصلی فلسفه (هستی شناسی، معرفت شناسی و انسان شناسی)،
2⃣ فلسفه های مضاف مرتبط با علوم انسانی (فلسفه علم، فلسفۀعلوم انسانی)،
3⃣ مشارکت در تولید فلسفه های علوم انسانی خاص مانند فلسفه روانشناسی، جامعه شناسی، تعلیم و تربیت)
🔻علوم و معارف مورد نیاز برای تأمین هدف یادشده:
پژوهشگر فلسفه اسلامی باید با علوم و معارف مختلفی آشنا باشد و در حوزه ای تخصص داشته باشد تا بتواند اندیشه فلسفی متناسب و هماهنگ با آموزه های اسلامی تولید کند که ذیلا اشاره می شود:
1⃣ آشنایی با مقدمات علوم اسلامی مانند: ادبیات، منطق و اصول فقه
2⃣ آشنایی با علوم اسلامی مانند: تفسیر، حدیث، کلام، فقه، اخلاق و عرفان
3⃣ آشنایی با فرهنگ، علوم و معارف زمانه در حد دانش عمومی
4⃣ آشنایی با فلسفه اسلامی
5⃣ آشنایی با فلسفه غرب
6⃣ تخصص در یکی از شاخه های فلسفه به صورت تطبیقی
7⃣ آشنایی با یکی از علوم انسانی و قرینه اسلامی آن
8⃣ آشنایی با مقدمات و فنون آموزش و پژوهش، مانند زبان، روش تحقیق و استفاده از ابزارهای جدید علمی
🔺بخشی از این نیازها در دبستان و دبیرستان و حوزه و مراکز علمی دیگر تأمین می شود و بخشی از آنها را باید افراد با اهتمام شخصی خود بدست آورند.
🔺هر مرکز علمی و پژوهشگاه حوزوی یا دانشگاهی که چنین هدفی دارد باید زمینۀ تأمین این مقدمات را فراهم کند. همچنین افرادی که قصد پیگیری این هدف را دارند اگر بخواهند موفق باشند باید این علوم و مهارت ها را کسب کنند.
🔺رسالت گروه فلسفه تامین نیازمندی های فلسفی مورد نیاز در اسلامی سازی علوم انسانی است.
🔺با کسب این مقدمات و توانایی ها زمینه برای تولید اندیشه فلسفی در حوزه های مورد نیاز مرتبط با علوم انسانی اسلامی فراهم می شود.
🔺حاصل این مطالعات فلسفی در اختیار متخصصان در هر یک از رشته های علوم انسانی قرار داده می شود تا با استفاده از آنها و سایر معارف مورد نیاز به سمت اصلاح و تکمیل علوم انسانی و تولید علوم انسانی اسلامی حرکت کنند.
🔰 کانال رسمی گروه فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
@philosophy_iki_ac_ir
هدایت شده از محمد فنایی اشکوری
تمایز فلسفه و کلام.mp3
10.97M
تمایز فلسفه و کلام به چیست؟
آیا روح روش کلام متفاوت با فلسفه است؟
آیا متکلم از عقاید از پیش تعیین شده دفاع می کند؟
آیا فیلسوف در هر حوزه ای باید با روش فلسفی تحقیق کند؟
آیا فیلسوف می تواند متکلم هم باشد؟
آیا فیلسوف حق ندارد وارد بحث کلامی شود؟
براساس آمچه گفتیم
آیا اقای دکتر دینانی فیلسوف است؟
🟢#محمدفنائی_اشکوری
http://eitaa.com/dr_Fanaei
🔰 کانال رسمی گروه فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
@philosophy_iki_ac_ir
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
12.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تیزر پذیرش دوره کارشناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره در سال تحصیلی ۱۴۰۴ - ۱۴۰۵
▫️دوره حضوری در ۱۳ رشته:
۱. معارف اسلامی و اخلاق ۲.ادیان ۳.اقتصاد
۴.تاریخ ۵.حقوق ۶. فلسفه ۷.کلام
۸. مدیریت ۹. جامعهشناسی ۱۰.روانشناسی
۱۱. علومتربیتی ۱۲. علومسیاسی ۱۳.علومقرآنی
▫️دوره مجازی در ۷ رشته:
۱. معارف اسلامی و فلسفه ۲.کلام
۳.تاریخ ۴.ادیان ۵.اخلاق
۶.علومتربیتی ۷.علومقرآنی
👇🏻شرایط داوطلبان
۱. اتمام سطح یک حوزه علمیه
۲. اشتغال رسمی به تحصیل در حوزه
۳. موفقیت در آزمون کتبی و مصاحبه سنجش
💎 مزایای تحصیل
🔅امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر در رشتههای علوم انسانی با رویکرد اسلامی
🎓 اعطای دانشنامه رسمی کارشناسی وزارت علوم
پرداخت شهریه (ویژه دوره حضوری)
💡آشنایی با مبانی اندیشههای اسلامی در رشتههای علوم انسانی
🗓 زمان ثبتنام ۱۰ تا ۳۰ آذرماه ۱۴۰۳
————————————-
اطلاعات بیشتر و ثبت نام
paziresh.iki.ac.ir
———————————————————
✅ دریافت مشاوره تخصصی
@p_karshenasi
۰۲۵۳۲۱۱۳۶۸۳ - ۰۲۵۳۲۱۱۳۶۸۳ - ۰۲۵۳۲۱۱۳۶۲۸
═════════
روابطعمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🖥 @iki_ac_ir
کانال رسمی گروه فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
تیزر پذیرش دوره کارشناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره در سال تحصیلی ۱۴۰۴ - ۱۴۰۵ ▫️دوره حضو
daftarche kavshenasi1404-1405.pdf
1.27M
📢#اطلاعیه «دفترچه راهنمای کارشناسی موسسه»
✅ دفترچه راهنمای آزمون کارشناسی موسسه امام خمینی(ره) به پیوست تقدیم میگردد.
🔰 کانال رسمی گروه فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
@philosophy_iki_ac_ir