📢 در سال جديد سعی کنیم که در باطن و در ظاهر و در معنوياتمان و در همه عرصهها عيبهای گذشته مرتفع شود و سال آیندهمان بهتر از سال گذشتهمان باشد.
💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
«وقتي سال نو میشود و بهار میشود، يك سال جديد آمده است و يك سال هم رفته است.
در روايات آمده: هر شب و روزی كه میآيد، ندا میدهد و میگويد: من ديگر تكرارشدنی نيستم. بهره خودت را از من ببر. فردا شب، فردا شب است. نگو من فردا شب، نمازشب میخوانم! من ديگر نيستم! من روز قيامت كه شهادت میدهم، صفحه وجود من از نور نافلهٔ شبِ تو خالی است.
سال بهطريقاولی وقتی كه رفت ديگر برنمیگردد. امسال هم كه آمد ديگر برگشتنی نيست.
بنابراين همانطور كه دستور دادهاند که هر شبانهروز، خودتان را به حساب و كتاب بكشيد، باید يك مراقبهای هم نسبت به سال گذشته داشته باشيد. اين بوتهای كه من در خانهام داشتم، خشك شد، دوباره الآن گل داده است. من در اين يك سال چه كردهام؟ حساب و كتابی از خودش بكشد و نسبت به امسالش با خدای متعال عهدها و قرارهایی ببندد و از نفْس خودش تعهداتی بگيرد. امسال بايد در وادی حق يك قدم جلو برويم؛ عالمتر و متقیتر و خداشناستر و خدومتر شويم و عيبهای ما كم شود. فرمود: كسی كه دو روزش مساوی است ضرر كرده است. حالا كسی كه دو سالش مساوی است، چطور؟ فرمود: كسی كه امروزش از دیروزش بدتر است، ملعون است و از رحمت خدا دور است. كسی كه امسالش از پارسالش بدتر شود، چه؟
يك محاسبهای از خودمان بكنيم ببينيم پارسالمان بهتر از سال قبل بوده و عيبهای ما كجا بوده است؟ اگر انسان، اهل مراقبه و محاسبه نباشد، همه عالم هم معلم شوند، هيچ چيز دست او را نمیگيرد. معلم مثل طبيب است، نسخه را میدهد، بايد خود شما دارو را مصرف كنی و خودت مراقب احوال خودت باشی.
بنابراين در امسال که سال جديدی است، بايد برای خودمان برنامهريزی جديدي داشته باشيم و برنامهريزیهای ما خيالی هم نباشد، با واقعيت منطبق باشد؛ ولی برنامه روبهپيش باشد. در باطن، ظاهر و در معنوياتمان و در همه چيزمان بايد تصميم بگيريم عيبهای گذشته مرتفع شود، در سال آينده انشاءالله اين عيبها برطرف شود. سعی كنيم امسال ما بهتر از سال گذشته ما باشد. صحيح نيست انسان دوسالش مثل هم باشد؛ نماز ، روزه و شبزندهداری امسال با سال قبل بايد فرق داشته باشد؛ زبانش و گوشش باید فرق کند».
☑️ @mirbaqeri_ir
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸نوروز، فقرا و اغنیا🔸
خداوند فرشتگان را آفریده بود. همه را در رزق و روزی مشابه و در میان آنها حاجتی نبود و حاجتی نداشتند. نه نیازی بود و نه آزی ، جز پاکی، درستکاری، عبادت، تقدیس و تسبیح هیچ نبود.
خداوند موجودی آفرید که به کدّ یمین (دسترنج و زحمت دستش) و عرق جبین، نان خورد. در زمینی او را آورد که قانون آن «بکُش تا کشته نشوی» است. گناهی نیست که در آن نشود و ظلم و ستمی نیست که روا نگردد. ریشۀ همه بدبختیها در کمبودهاست و از طرف دیگر ریشۀ همه خوشبختیها هم در همین کمبودهاست.
فرشتگان کمبود ندارند. نه به «گناه» انسان آلوده میشوند و نه از «موقعیت ممتاز» انسان برخوردار میگردند.
پس هر چه هست در این تفاوت فقرا و اغنیاست. اگر اغنیا در حد وسع خود فقرائی را پوشش دهند، از فرشتگان برتر شدهاند و اگر سختی ورزند، از جانوران کمتر شوند.
عید نوروز به دلیل تعطیلاتی که دارد و به دلیل زمان تولد سال جدید و حیات جدید موقعیت استثنائی دارد و مردم عادت به نو شدن کردهاند.
دختر پسر خردسال و بزرگسالی که پدران تهی دستی دارند، وقتی لباس و کفش هم نوعان خود را میبینند و با وضع خود مقایسه میکنند مثل شمع ذوب می شوند. مثل مارِ گزیده به خود می پیچند. از حسرت، بریان میشوند و از غصه دق میکنند که: «مگر ما آدم نیستیم، مگر ما چه گناهی کردهایم» مگر نو شدن لباس و کفش یک کودک چقدر خرج دارد که به زحمت آن نیارزد.
انسانی که دلی اینچنینی را با هدیهای از لباس و کفش نو شاد میکند، گویی اسیری را از زنجیر آزاد کرده، گویی مردهای را زنده کرده، گوئی مارگزیدهای را شفا داده. این کار تسبیح خداوند است.
@haerishirazi
#در_برابر_واپسگرایان
عکس نوشته ۵۰
هر 🔟عکس نوشته یک مسابقه ⬅️ 🖋ثبت نام در مسابقه: https://porseman.com/!emamema-sabtenam
★ــــــ★ــــــ★ــــــ★
#پویش_امام_بزرگوار_ما
#جهاد_تبیین
#زندگی_و_زمانه_امام_خمینی
#روایت_انقلاب_اسلامی
#تبیین
#تاریخ_معـاصـر
#سیره_امام_خمینی
#روایت_امام_خمینی_ره
#امام
#پرسمان+
🔰 انتظار، ظلم ستیزی و مبارزه با فساد
⁉️ چه تناسبی میان انتظار موعود و حیات پویا، کسب علم، ظلم ستیزی و مبارزه با فساد وجود دارد؟ آیا خود انتظار و چشم به راه ماندن، به گوشه ای خزیدن و ساکن و ساکت ماندن نیست ⁉️
اگر مفهوم انتظار، به درستى فهمیده شود، معلوم مى گردد که بین انتظار موعود و حیات پویا و ظلم ستیزى و ریشه کنى فساد از زمین، ملازمه هست و روایات فراوانى که فضیلت انتظار و مقام منتظران را بیان مى کند، این تصویر زیبا را ارائه کرده است. در پرتو انتظار موعود، حرکت هاى اصلاحى شکل مى گیرند و به برکت آن، حیات انسانى، مفهوم و جایگاه الهى خود را پیدا مى کند و بشر را به سوى اهداف والاى انسانى، به پیش مى برد.
انتظار، امید مى آورد و امید به آینده روشن، سبب حرکت، نشاط و پویایى مى گردد. امید به تحقق ارزش ها، سبب تقویت روحیه صالحان مى گردد و بسیج عمومى به سوى رفع ظلم و فساد را اعلام مى دارد. امید به موعود جهانى و انقلاب ارزشى او، هر گونه سستى، افسردگى، سکوت و سکون را از افراد برمى دارد و اقدام و عمل و تحرک را به جاى آن مى نشاند.
به طور کلی، دو نوع برداشت متفاوت و جدا از هم از انتظار، صورت گرفته است:
1. انتظارى که سازنده، نگه دارنده، تعهدآور، نیروآفرین و تحرک بخش است؛ به گونه اى که مى تواند نوعى عبادت و حق-پرستى شمرده شود.
2. انتظارى که سستى، بى تفاوتى و تحمل اسارت و سلطه، از نشانه هاى آن است.
🔺 انتظار منفى و ویران گر
در این نگرش، انتظار، عامل رکود و عقب ماندگى است و منتظران، از هر تلاش و کوشش اصلاحى، دست مى شویند و در برابر زور و فشار و ظلم و فساد، راه خاموشى و سکوت در پیش مى گیرند. آنها حتى به این باور مى رسند که مى بایست به گسترش جور و فساد، کمک کنند و یا نسبت به آن، بى تفاوت باشند تا گیتى، پر از ستم و تباهى گردد و ظهور مهدى موعود، نزدیک شود. چنین اندیشه اى، باعث انزوا و دورى از عرصه سیاست مى شود و گاهى ابزار دست حکومت هاى جور براى انحراف اذهان و سوء استفاده از افکار مهدى باورى می گردد.
🔺 انتظار مثبت و سازنده
بر این اساس، انتظار، همواره جنبش آفرین، سرچشمه قیام و مقاومت و ایثار و حرکت مى باشد و حالت فرسایشى و سست کنندگى ندارد؛ زیرا فرد منتظر، مى تواند با تلاش و زمینه سازى خود، فرج و گشایش را نزدیک کند و امکانات و بسترهاى فرهنگى، نظامى، سیاسى و اجتماعى آن را فراهم سازد.
نقطه شکوفایى و اوج این تفکر (انتظار مثبت)، در پیروزى انقلاب اسلامى ایران، نمودار گشت و دوران تاریک و پر از ظلم و فساد رژیم پهلوى را از صفحه تاریخ، محو کرد و ثابت نمود که انتظار ظهور مهدى موعود، منشأ خمودگى و رکود جامعه اسلامى نیست و عدم تحقق آن تا امروز، موجب دل سردى و یأس نمى شود.
📚 نشریه پرسمان+ شماره 27، ستون «چندخطی»
🔰 هشت توصیه امام هشتم برای روزهای آخر شعبان
اباصلت میگوید:
در آخرین جمعه شعبان خدمت امام رضا علیهالسلام رسیدم. فرمود:
ای اباصلت، بیشترِ ماه شعبان سپری شده و امروز آخرین جمعه شعبان است،
پس در روزهای باقیمانده کوتاهیهای روزهای گذشته را جبران بکن و باید به آنچه برایت مهم است اقدام کنی:
۱. زیاد دعا کن.
۲. زیاد استغفار کن.
۳. زیاد قرآن تلاوت کن.
۴. از گناهانت به درگاه خدا توبه کن تا خالصانه به ماه خدا وارد شوی.
۵. هر امانتی که گردنت هست ادا کن.
۶. تمام کینههایی که در دلت نسبت به مؤمنان داری، از دل بیرون کن.
۷. هر گناهی که به آن مبتلا هستی از آن دست بکش و تقوای خدا پیشه کن و در آشکار و پنهان بر خدا توکل کن...
۸. و در روزهای باقیمانده این ماه بسیار بگو:
اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنَا فِیمَا مَضَی مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِیَ مِنْهُ...
خداوندا اگر در روزهای گذشته شعبان ما را نیامرزیدی، پس در روزهای باقیمانده بیامرز...
◀️ عیون اخبار الرضا علیه السلام ج۲ ص۵۱