📌متن شبهه👇 #3109
چندماه است که هر روز و هرشب در شبکههای مختلف صداوسیما «دعای فرج» (متنی که در مفاتیح الجنان آمده) خوانده میشود؛ دعایی که چند عبارت آن [دربهترین حالت] مشکوک به شرک است و با بنیانهای اعتقادی تشیع اعتدالی همخوانی ندارد. چگونه میتوان عبارات «یامحمد و یاعلی یاعلی و یامحمد اکفیانی فانکما کافیان و انصرانی فانکما ناصران» را با آموزهی توحید قابل جمع دانست؟
کلیپی هم با تصاویری از بیمارستانها و بیماران کرونایی و نوای حزین علی فانی که این دعا را میخواند ساختهاند که هرشب از تلویزیون پخش میشود.اما با لحن سوزناک و موسیقی محزون نمیشود مشکل اعتقادی را پوشاند.
عجیبتر از پخش مکرر این دعا، سکوت علما و نخبگان دینی در قبال این رویه است خلاصه شده
📌 پاسخ به شبهه👇
https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
اما در جواب به این شبهه و اشکال، به بازنشر پاسخ حجت الاسلام والمسلمین سید حسن عاملی، نماینده ولی فقیه در استان اردبیل با عنوان: «بررسی شبهه وهابیان درباره استعانت از ائمه(ع) و مضامین دعای فرج - نیت مرز میـان شرک و توحیــد» که در تاریخ ۱۴ تیر ۱۳۹۸ در روزنامه کیهان به چاپ رسیده است، خواهیم پرداخت.
وهابیان شیعیان را به مردهپرستی و شرکت متهم میکنند و آنان را به خاطر توسل به ائمه(ع) مشرک میدانند. در نوشتار حاضر شبه وهابیت در خصوص مفاهیم وارده در دعای فرج مورد بررسی و نقد قرار گرفته و ملاک مشرک و موحد بودن و نقش نیت در این خصوص تبیین شده است.
در کتب شیعه دعایی مشهور به دعای فرج وارد شده و در آن آمده:
اِلـهی عَظُمَ الْبَلاءُ، وَبَرِحَ الْخَفاءُ، وَانْکَشَفَ الْغِطاءُ، وَانْقَطَعَ الرَّجاءُ، وَضاقَتِ الاَرْضُ، وَمُنِعَتِ السَّماءُ، و اَنْتَ الْمُسْتَعانُ، وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکی، وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِی الشِدَّهًِْ والرَّخاءِ، اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد، اُولِی الاَمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ، وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ، فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلاً قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ، یا مُحَمَّدُ یا عَلِیُّ یا عَلِیُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانی فَاِنَّکُما کافِیانِ، وَانْصُرانی فَاِنَّکُما ناصِرانِ... خدایا گرفتاری بزرگ شد، و پوشیده بر ملا گشت، و پرده کنار رفت، و امید بریده گشت، و زمین تنگ شد، و خیرات آسمان دریغ شد، و پشتیبان تویی، و شکایت تنها به جانب تو است، در سختی و آسانی تنها بر تو اعتماد است، خدایا! بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست، آن صاحبان فرمانی که اطاعتشان را بر ما فرض کردی، و به این سبب مقامشان را به ما شناساندی، پس به حق ایشان به ما گشایش ده، گشایشی زود و نزدیک همچون چشم بر هم نهادن یا زودتر، ای محمّد و ای علی، ای علی و ای محمّد، مرا کفایت کنید، که تنها شما کفایت کنندگان من هستید، و یاری ام دهید که تنها شما یاری کنندگان من هستید...
پیروان محمد بن عبدالوهاب به این دعا ایراد گرفته و گفتهاند چگونه در این دعا پیامبر اکرم و علیبن ابیطالب را مخاطب قرار داده و از آنها استمداد میکنید؟
نقش نیت در تحقق شرک
جواب این سؤال در ابتدای این دعا آمده است در اوائل این دعا میگوییم:
«اَنْتَ الْمُسْتَعانُ» یعنی خدایا به جز تو از هیچ کسی نمیتوان کمک گرفت. «وَ اِلَیْکَ الْمُشْتَکی» یعنی خداوندا فقط به تو درد دل میکنیم «وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِی الشِدَّهًِْ والرَّخاءِ» خدایا فقط به تو در سختیها و در خوشیها اعتماد و تکیه داریم. کسی که این اعتقاد را در حق خداوند دارد، به جز خداوند برای هیچ کس دیگر تأثیر استقلالی قائل نمیشود. پس آنجا که میگوید «یا مُحَمَّدُ یا عَلِیُّ اِکْفِیانی فَاِنَّکُما کافِیانِ» به حضرت پیامبر و امیر المومنین هیچ اثر استقلالی قائل نیست یعنی معتقد است که اینها بندگان شایسته و مقرّب خداوند هستند و نمیتوانند مستقلا اثر گذار باشند.
وقتی نیت دعاکننده حصر تأثیر در خداوند شد نمیتوان ندا کردن رسول خدا و علی را شرک دانست و نیت، قطعا در تحقق شرک دخیل است.
ما از وهابیها میپرسیم که خلیفه دوم بارها و بارها گفته بود «لولا علی لهلک عمر»؛ اگر علی نبود، عمر هلاک میشد (تاویل مختلف الحدیث، ابن قتیبه، ص ۱۵۲؛ مواقف، ایجی، ج ۳، ص ۶۲۷ و ۶۳۶؛ شرح مقاصد، تفتازانی، ج ۲، ص ۲۹۴؛ التفسیر الکبیر، فخررازی، ج ۲۱، ص ۲۲؛ شرح نهجالبلاغه، ابن ابی الحدید، ج ۱، ص ۱۸و ج ۱۲، ص ۱۷۹؛ تمهید الاوائل، باقلانی، ص ۴۷۶؛ مناقب علی ابن ابیطالب، ابن مردویه اصفهانی، ص ۸۸؛ ینابیع المودهًْ، قندوزی حنفی، ج ۱، ص ۲۱۶و ج ۲، ص ۱۷۲و ج ۳، ص ۱۴۷ و دهها منبع دیگر از سنی و شیعه) با مبنای شما این سخن کاملا شرک است؛ میگویند نخیر نیت عمر استقلال علی نیست. وقتی درخصوص سخن خلیفه دوم مشکل شرک را با نیت حل میکنید ما نیز در دعای فرج میگوییم نیت شیعه استقلالی نیست.
حرمت نیت خوانی
در اینجا آنها میگویند شیعه قطعا نیت استقلالی دارد، میگوییم این اولاً «اخبار عن الغیب» (غیبگویی) است، ثانیاً این نیت خوانی است و نیت خوانی در شریعت ما ممنوع است و شما حق ندارید نیت ما را تفتیش کنید و بگویید نیت شیعه استقلال است. در شریعت ما کسی حق ندارد نیت دیگری را تجسس کند، نیت و قلب فقط برای خداوند است، اصل حرمت نیت خوانی را خداوند خود در قرآن تأسیس کرده و فرموده: «ولا تَقُولُوا لِمَنْ أَلْقی إِلَیْکُمُ السَّلامَ لَسْتَ مُؤْمِناً» (نسا/۹۴) یعنی کسی که گفت من مسلمانم و شهادتین را بر زبان جاری کرد، حق ندارید بگویید که تو مسلمان نیستی و دروغ میگویی سپس او را بکشید یا اموالش را غارت کنید. خداوند میفرماید نیتخوانی ممنوع است و رسول خدا نیز این اصل را تثبیت کرده و فرموده «ما بعثت لانقّب عن قلوب الناس»، من مبعوث نشدهام تا قلبهای مردم را بشکافم (صحیح مسلم، کتاب الزکاهًْ، باب ذکرالخوارج و صفاتهم). آن حضرت یکی از اصحاب خود را که نیت خوانی کرده و مشرکی را که از ترس، اعلان اسلام کرده بود کشته بود توبیخ کرد و فرمود «هلّا شققت عن قلبه»؛ تو چرا از باطن او تجسس کردی؟ (همان) سپس دستور داد دیه او را بپردازد.
خلیفه دوم ۵۴ بار گفت «لولا علی لهلک عمر» وقتی از آنها میپرسیم چگونه این سخن خلیفه دوم شرک نیست؟ میگویند نیت در تحقق شرک دخیل است، میگوییم پس چرا این در حق شما درست است ولی در حق ما درست نیست!؟ نظیر این سخن این است که هر صحابی کار خلاف بکند میگویند «اجتهد فأخطأ»؛ (او اجتهاد کرد اما در اجتهادش خطا کرد) و اینگونه او را تطهیر میکنند، بلکه بخاطر اجتهاد به او ثواب هم قائل میشوند ولی هیچ وقت این قاعده را در حق شیعه خطاکار اجرا نمیکنند.
باز از آنها میپرسیم ملائکه بر آدم سجده کردند و سجده فقط برای خداست چرا این شرک نیست؟ میگویند نیت عبادت نداشتند.
باز میگوییم برادران یوسف وقتی حقیقت را فهمیدند، در مقابل یوسف سجده کردند چرا اینجا شرک نیست؟ میگویند نیت آنها عبادت نبود.
از وهابیون سؤال شده که چرا در آیه «فَاسْتَغَاثَهُ الَّذِی مِنْ شِیعَتِهِ عَلَی الَّذِی مِنْ عَدُوِّهِ»؛ آنکه از پیروان موسی بود در برابر دشمنش از وی تقاضای کمک کرد (قصص/۱۵)؛ و در آیه «یَستَصرِخُهُ» استغاثه از غیر خدا موجب شرک نشده است؟ گفتهاند چون مستغیث، نیت و قصد استقلال نداشته است.
باز از آنها سؤال شده در آیه «اذْکُرْنِی عِنْدَ رَبِّکَ»؛ مرا نزد مولای خود یاد کن. (یوسف /۴۲) چرا یوسف رب را بر غیر خدا اطلاق کرده است؟ جواب دادهاند او نیت ربوبیت نداشته و از کلمه «رب» معنای «امیر» را نیت کرده است.
آنها در برابر این سؤال که پس چرا در نامگذاری به عبدالحسین، عبدالعلی و عبدالمحمد به نیت نامگذار توجه نمیکنید و میگویید چنین نامگذاری شرک است؟ جوابی ندارند.
میگوییم چگونه است که در همه این موارد نیت را مد نظر قرار میدهید ولی به شیعه که میرسید نیت را نادیده میگیرید؟
از عجایب امور این است که مفتیان وهابی میگویند اگر متوسل به زبان بیاورد که نیت استقلالی ندارم فایده ندارد و باز باید کشته شود!
دخالت نیت در تحقق شرک را تمام فرق اسلامی قبول دارند جز وهابیت. از مفتی عربستان سؤال کردهاند که حکم نام گذاری با عبد المحمد، عبدالحسین، عبدالعلی و نظایر اینها چیست؟ گفته است شرک است و نامگذار مهدورالدم. این سؤال را از مفتیالازهر پرسیدهاند گفته است ایرادی ندارد چون قصد و نیت و مراد از آن نوکری و خدمت است نه عبودیت.
در فقه اسلامی نیز نیت موجب صدور احکام خاص میشود و لذا آمده «الحلف علی نیت المستحلف»؛ سوگند تابع نیت سوگند خورنده است؛ و جمله مشهور فقهاء این است که «البیوع تابعه للقصود»؛ ﻗﺮاردادﻫﺎ و خرید و فروش تابع ﻗﺼﺪ و نیت اﺳﺖ.
باز سؤال میکنیم هم ابوبکر و هم حضرت امیرالمومنین(ع) هر دو کنار جنازه پیامبر(ص) حاضر شدند و از صورت مبارک حضرت، کفن را کنار زدند و گفتند: «اذکرنی عند ربک یا رسولالله» یا «اذکرنا عند ربک»؛ در ده سند معتبر اهل سنت این عبارت وارد شده است که گفتند یا رسولالله در محضر حضرت باری تعالی ما را یاد کن، این سخن آنها توسل به مرده است؟ چرا در آنجا نمیگویید شرک است و فقط در «اِکْفِیانی فَاِنَّکُما کافِیانِ» میگویید این عبارت شرک است؟ جمله «اذکرنی عند ربک» دقیقا به معنی «اکفنی فانک کاف» است وقتی میگوییم «اِکْفِیانی فَاِنَّکُما کافِیانِ» این یعنی «ادْعُ لَنَا رَبَّکَ» و این ریشه قرآنی دارد. در قرآن آمده است که امت موسی به ایشان عرض کردند «فَادْعُ لَنَا رَبَّکَ یُخْرِجْ لَنَا مِمَّا تُنْبِتُ الْأَرْضُ»؛ از خدای خود بخواه که از آنچه زمین میرویاند... برای ما فراهم سازد. (بقره/ ۶۱)
اذن خدا؛ معیار تمیز میان شرک و توحید
مردم به حضرت عیسی(ع) میگفتند مرده مرا زنده کن، به من بینایی و چشم بده یا وقتی شخصی، مرض پیسی میگرفت میگفت مر
ا شفا بده یعنی «اکفنی فانک کاف» چرا آنجا شرک درست نمیشود؟ خداوند در این خصوص میفرماید:
(به خاطر بیاور) هنگامی را که خداوند به عیسی بن مریم گفت: «یاد کن نعمتی را که به تو و مادرت بخشیدم! زمانی که تو را با «روحالقدس» تقویت کردم؛ که در گاهواره و به هنگام بزرگی، با مردم سخن میگفتی؛ و هنگامی که کتاب و حکمت و تورات و انجیل را به تو آموختم؛ و هنگامی که به فرمان من، از گل چیزی به صورت پرنده میساختی و در آن میدمیدی و به فرمان من، پرندهای میشد؛ و کور مادرزاد و مبتلا به بیماری پیسی را به فرمان من، شفا میدادی؛ و مردگان را (نیز) به فرمان من زنده میکردی؛ و هنگامی که بنیاسرائیل را از آسیب رساندن به تو بازداشتم؛ در آن موقع که دلایل روشن برای آنها آوردی، ولی جمعی از کافران آنها گفتند: اینها جز سحر آشکار نیست!» (مائده/۱۱۰) یعنی مرز بین توحید و شرک «اذن» خداست و اگر از کسی چیزی درخواست کردید و اعتقاد داشتید به اذن پروردگار است شرک نیست. خداوند وقتی میخواهد بین شرک و توحید مرز مشخص کند دست بر روی اذن میگذارد، معیار فقط همین است، یعنی هر کس اعتقاد داشته باشد عیسی با اذن خدا کار خدایی میکند مشرک نیست، ما میگوییم پیامبر و حضرت امیر نیز به اذن خدا کفایت میکنند.
بنیاسرائیل به حضرت موسی گفتند: «لَئِنْ کَشَفْتَ عَنَّا الرِّجْزَ...»؛ اگر این بلا را از ما مرتفعسازی (اعراف/۱۳۴ ) کشف رجزو برطرف کردن بلا کار خداوند است اما آن را از حضرت موسی خواستند یعنی انگار گفتند «اکفنا فانک کاف» در اینجا حضرت موسی نگفت این شرک است و این چه مطالبهای است که از من میکنید؟ چون میدانست که آن را به اذن میدانند.
اصحاب کساء در ماجرای مباهله گفتند: «فَنَجْعَلْ لَعْنَهًْ اللَّهِ عَلَی الْکَاذِبِینَ»؛ لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم. (آل عمران/ ۶۱) جعل «لعنت خدا» کار خداست اما آن را به خود نسبت دادند و خداوند آن را تایید کرد، چون کارشان به اذن بود.
وقتی خداوند اذن و عدم اذن را معیار شرک و توحید قرار میدهد شما وهابیان چگونه معیار خدا را کنار گذاشته، حیات و ممات را ملاک قرار داده و میگویید درخواست از زنده، توحید و درخواست از مرده، شرک است!؟
باز سؤال میکنیم و میگوییم وقتی ما میگوییم «السلام علیک یا رسولالله اشفع لنا عندالله» شما میگویید گردن او را بزنید چون به پیامبر توسل کرد! ما در این «سلام و طلب» کدام وصف خدا را به پیامبر دادیم؟ شرک یعنی کسی را در اوصاف خداوندی شریک قرار دهی. اگر بگوییم «السلام علیک یا رسولاللهاشفع لنا عندالله» رسول خدا را در کدام وصف خداوندی شریک خداوند قرار دادهایم؟
معنای لغوی شرک روشن است و نمیتوان معنی آن را کنار گذاشت. پس از رحلت پیامبر(ص) زمانی که اصحاب پیامبر با ابوبکر به جنگ مسیلمه کذاب میرفتند شعار مسلمانان این بود «یامحمد، یامحمد» یعنی همه به مرده متوسل شدند، آیا اینجا میتوان گفت که همه اصحاب رسولالله کافر شدند؟ آیا همه مسلمانان مشرکند و فقط شما موحد هستید!؟ ما لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُونَ؟
اسلامهراسی؛ نتیجه عملکرد غلط وهابیان
یکی از مسیحیان میگوید پیامبر ما آمده مرده را زنده کند، پیامبر شما آمده زنده را بکشد. آنها کتابی درباره رسول خدا نوشتهاند و نام ایشان را گذاشتهاند «پیامبر مرگ» و قبطیان مصر بعد از منفجر شدن چندین کلیسای آنها توسط وهابیها و سلفیهای مصر فیلمی ساختند و نام آن را گذاشتند «سگهای محمد» و از کشیش آمریکایی که قرآن را آتش زد دعوت کردند تا آن را افتتاح کند.
امت اسلامی این درد را هیچ گاه فراموش نخواهد کرد که بعد از ماجرای سوریه برای رسول خدا در اروپا کاریکاتور درست کردند و به جای عمامه، بمب بر سر رسول خدا گذاشتند و زیر آن نوشتند تلفات دین این پیامبر کمتر از تلفات بمب اتم نیست.
شما وهابیون با تعریفی که از شرک و توحید دارید غیر از خودتان همه را مشرک، جهنمی و همه را مهدور الدم میکنید.
سؤال اصلی ما در این نوشته این است که چرا ابتدای دعای فرج را لحاظ نمیکنید و حکم به شرک مینمایید؟
کار شما تماما تقطیع است چرا ابتدای این دعا را نمیخوانید؟ اگر واهمه ندارید، ابتدای دعا را هم به مردم عامی خود بخوانید. مگر در اول دعا نمیگوید: «اَنْتَ الْمُسْتَعانُ، وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکی، وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِی الشِدَّهًْ والرَّخاءِ»؟ در همه این جملات علامت حصر وجود دارد یعنی خدایا اعتقاد و اعتماد ما فقط به توست و فقط به تو امید و تکیه داریم.
تقطیع؛ شیوه تفسیری وهابیان
روش تفسیری وهابیت بر اساس تقطیع پایه گذاری شده است به عنوان مثال آنها میگویند خداوند میفرماید «لا تَدْعُوا مَعَ اللّهِ أَحَداً»؛ همراه با خدا احدی غیر او را پرستش کنید. (جن /۱۸) پس شیعه با گفتن یاعلی و یا فاطمه مشرک است. در جواب میگوییم:
اولا ابتدای آیه را نیز بخوانید و تقطیع نکنید خداوند میفرماید «وَأَنَّ الْمَسَاجِدَ لِ
لَّهِ فَلَا تَدْعُواْ مَعَ اللَّهِ أَحَداً» یعنی سجده برای خداست و آیه میفرماید برای غیر خدا سجده نکنید.
ثانیا از کلمه «مع» را بکار میبرد و میفرماید «لا تَدْعُوا مَعَ اللّه». معیّت در ردیف هم قرار دادن دو چیز را میگویند. ما کجا رسول خدا، علی و اهل بیت را در ردیف خداوند قرار دادهایم؟ شیعه به هیچ وجه چنین اعتقادی ندارد. در دعای رجب میخوانیم:
لاَ فَرْقَ بَیْنَکَ وَ بَیْنَهَا إِلاَّ أَنَّهُمْ عِبَادُکَ وَ خَلْقُکَ فَتْقُهَا وَ رَتْقُهَا بِیَدِکَ بَدْؤُهَا مِنْکَ وَ عَوْدُهَا إِلَیْکَ؛ و میان تو و آنها جدایی نیست جز آنکه آنان بنده مخلوق تواند، فتق و رتق آن آیات به دست تو و آغاز و انجامش بسوی توست. (مفاتیح الجنان، اعمال مشترکه ماه رجب).
ثالثا آیه دیگر میگوید کسانی که به جهنم میروند به معبودهایشان میگویند ما به این علت به جهنم آمدیم که شما را در ردیف خداوند قرار دادیم: «إِذْ نُسَوِّیکُمْ بِرَبِّ الْعَالَمِینَ»؛ که شما (بتها) را مانند خدای عالمیان پرستش میکردیم. (شعرا/ ۹۸) چرا این را تقطیع میکنید؟ این آیه، آیه قبل را تفسیر میکند. «مَعَ» را «إِذْ نُسَوِّیکُمْ» تفسیر میکند. آیا شیعه، زمانی که توسل میکند نُسَوِّیکُمْ بِرَبِّ الْعَالَمِینَ است؟ معاذالله که شیعه چنین اعتقادی داشته باشد.
رابعا اگر تمام آیات شرک و توحید را جمع کنید در تمام آنها قید الوهیت و عبودیت وجود دارد، غیر ممکن است یک آیه پیدا کنید که این قید در آن نباشد و ما اینها را در کتاب «آتش تاویل بر خرمن تنزیل» جمعآوری و بررسی کامل کردهایم. یعنی زمانی به کسی مشرک میگوییم که در حق مدعو خود نیت الوهیت و عبودیت داشته باشد، اگر این نیت نباشد شرک نیست، اگر خداوند در جایی فرموده «لاتَدْعُوا مَعَ اللّهِ أَحَداً» در چندین جا فرموده که «وَلَا تَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ» یعنی به جای احد، اله قرار داده است یعنی آیه «لا تَدْعُوا مَعَ اللّهِ أَحَداً» مطلق است و آیات «إِلَهًا آخَرَ» مقیّد و قانون علم اصول این است که اگر از عقلاء یک مطلق و یک مقید صادر شود مطلق بر مقید حمل میشود. اگر بگویید ندای احد حتی بدون قید الوهیت، شرک است، در این حال، قید الوهیت در آیات فراوان لغو میشود و خداوند کار لغو نمیکند. کار لغو را امثال شما انجام میدهید و با تاویل باطل سخن لغو فراوان میگویید. اگر امر دائر باشد که سخن شما لغو باشد یا سخن خداوند قطعا سخن شما لغو خواهد بود.
اندیشه وهابیت دریایی از لغویات است و آنچه گفتیم قطرهای ازآن دریاست، به همین جهت وزیر امور خارجه عربستان اخیرا در مصاحبه با کانال روسیه الیوم گفت که چندین تُن کتابهای ابن تیمیه و محمد بن عبدالوهاب را آتش زدیم و سوزاندیم: یخربون بیوتهم بایدیهم و ایدیالمومنین؛ خانههای خود را با دست خویش و با دست مؤمنان ویران میکردند (حشر/ ۲). نهایت کار شما و نهایت کار تمام کسانی که از اهل بیت جدا افتادهاند همین است.
خاتمه سخن اینکه در دعای فرج قبل از توسل به رسول خدا و امیر المومنین، وجوب طاعت اهل بیت مطرح میشود: «فرضت علینا طاعتهم» یعنی خداوند - طبق روایت شیعه و سنی- اطاعت از آنها را برای همه واجب کرده است و از همین وجوب اطاعت در قرآن به ملک عظیم تعبیر شده است: «یا اینکه نسبت به مردم [=پیامبر و خاندانش]، و بر آنچه خدا از فضلش به آنان بخشیده، حسد میورزند؟ ما به آلابراهیم، (که یهود از خاندان او هستند نیز)، کتاب و حکمت دادیم؛ و حکومت و ملک عظیمی در اختیار آنها [=پیامبران بنیاسرائیل] قرار دادیم» (نسا/ ۵۴).حتی اطاعت تمام ذرات عالم از آنها واجب است، از جمله اطاعت جهنم (همچنانکه در روایت وارد شده است) و لذا آمده و ذل لکم کل شیء. بعد از چنین منزلت عظیمی؛ (وَ عَرَّفْتَنَا بِذَلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ)؛ که برای اهل بیت معرفی شده، میگوییم: «اِکْفِیانی فَاِنَّکُما کافِیان» یعنی ما را با قدرت خداوندی - نه با قدرت مطلق- که در اختیار شماست حاجت روا کنید، پس مطالبه و سؤال در واقع از خود خداوند است.
منبع
https://hawzahnews.com/x9Yxk
--------------------------
☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در #فضای_مجازی 👇🏻
https://chat.whatsapp.com/JoEhq5D8f6DKv7WQKDO2Kn
📱پیام رسان ایتا👇🏻
🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
📱پیام رسان روبیکا👇🏻
🆔https://rubika.ir/porseshgar
📱 پیام رسان بله👇🏻
🆔https://ble.ir/porseshgar
📱پیام رسان تلگرام👇🏻
🆔https://t.me/poorseshgar
📱پیام رسان سروش👇🏻
🆔sapp.ir/poorseshgar
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
📌متن شبهه👇 #3110
عکس نوشته فضای مجازی👇
روزی که اسلام واسه این عده هنوز نون نداشت
روزی گرفتن دست نامحرم گناه نبود
ولی جدای از همه اینها چقدر لاغر بودن اون موقع
📌 پاسخ به شبهه👇
🔹تصویر مربوط به افتتاحیه آرامگاه مادر بزرگ فرح پهلوی در لاهیجان است و شخصی که دست فرح را می بوسد فردی به نام نخعی است و دو روحانی سمت چپ عکس نیز برادران بوکا هستند.
🔹پدیده "آخوند درباری" مطلب جدید و عجیبی نیست. همواره افرادی در لباس دین وجود داشته اند که احکام دین را در راستای منافع دنیا و حکومت مطبوع خود به تأویل برند.
🔹حضرت امام خمینی ره بارها درباره خطر روحانیوون درباری هشدار داده بودند:
"روحانیون متعهد اسلام باید از خطر عظیمی که از ناحیۀ علمای مزور و سوء و آخوند های درباری متوجه جوامع اسلامی شده است سخن بگویند، چرا که این بی خبران هستند که حکومت جابران و ظلم سران وابسته را توجیه و مظلومین را از استیفای حقوق حقۀ خود منع و در مواقع لزوم به تفسیق و کفر مبارزان وآزادی خواهان در راه خدا حکم می دهند، که خداوند همۀ ملت های اسلامی را از شرور و ظلمت این نا اهلان و دین فروشان نجات دهد."
صحیفه امام، ج۲۰، ص:۳۳۹
------------------------
☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در #فضای_مجازی 👇🏻
https://chat.whatsapp.com/JoEhq5D8f6DKv7WQKDO2Kn
📱پیام رسان ایتا👇🏻
🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
📱پیام رسان روبیکا👇🏻
🆔https://rubika.ir/porseshgar
📱 پیام رسان بله👇🏻
🆔https://ble.ir/porseshgar
📱پیام رسان تلگرام👇🏻
🆔https://t.me/poorseshgar
📱پیام رسان سروش👇🏻
🆔sapp.ir/poorseshgar
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
⛔️شبهه:
تریلر هایی که تعدادشان زیاد هست و بارشون سیمان و داره صادر میشه حالا شما بگید چرا سیمان گران شده و نایاب
❇️پاسخ:
صادرات سیمان که چیز بدی نیست. از گذشته تا الان محصول سیمان کارخانجات به کشورهای همسایه و غیر همسایه صادر میشده. صادرات باعث درامدزایی و ورود ارز به کشور میشود. اما مهمترین دلیل وضعیت فعلی سیمان طبق نظر فعالان و کارشناسان بازار به دلیل قطعی دوهفته ای برق کارخانجات سیمان و کم شدن قابل توجه تولید در فصلی از سال که ساخت و ساز ساختمانها و در نتیجه مصرف سیمان بیشتر است، می باشد. از طرفی ارزیابی می شود که با توجه به بورسی شدن سیمان، عده ای از دلالان که قبلا کنترل بازار را در دست داشتند به نحوی با عدم ایفای نقش خود باعث بالارفتن شدید قیمتها شده اند تا مجددا نظام دستوری تعیین قیمت سیمان که به ضرر تولید کننده و مصرف کننده و به نفع دلال است برگردد.
معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت:
🔹علت اصلی مساله سیمان قطعیهای برق است.
🔹امسال در شرایط خشکسالی قرار داریم و حجم تولید نیروگاههای آبی کاهش و از سویی دیگر مصرف برق افزایش داشته است.
🔹در بخش سیمان صادراتی نداریم و صادرات تنها به صورت کلینکر است؛ آن هم آنقدری نیست که بر روی بازار تاثیر بگذارد.
🔹با قولهایی که وزارت نیرو در بخش برق به ما داده است، از هفتههای آتی شرایط در این بازار پایدار خواهد شد.
منبع کانال انتی شبهه
--------------------------
☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در #فضای_مجازی 👇🏻
https://chat.whatsapp.com/JoEhq5D8f6DKv7WQKDO2Kn
📱پیام رسان ایتا👇🏻
🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
📱پیام رسان روبیکا👇🏻
🆔https://rubika.ir/porseshgar
📱 پیام رسان بله👇🏻
🆔https://ble.ir/porseshgar
📱پیام رسان تلگرام👇🏻
🆔https://t.me/poorseshgar
📱پیام رسان سروش👇🏻
🆔sapp.ir/poorseshgar
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
📌متن شبهه👇 #3111
سلام ببخشید طبق تفسیر و روایت های معتبر آیا حضرت حوا سلام الله علیها از گل حضرت آدم علیه السلام به وجود آمده است؟ لطفا دقیق جواب بدهید
📌پاسخ به شبهه👇
✅1ـ در بعضی اخبار آمده که حوّا از پهلو یا دنده ی آدم خلق شده ؛ برخی نیز با استناد به آیه نخست سوره نساء خواسته اند این گونه اخبار را تأیید نمایند.
✅امّا حقیقت این است که از آیه یکم سوره نساء نمی توان به صراحت استفاده نمود که جسم حوّا از جسم آدم(ع) خلق شده است. بخصوص خلق شدن حوّا از پهلو یا دنده ی آدم ، که آیه مورد نظر هیچ اشاره ای به آن ندارد. آیه شریفه چنین است:« یا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمُ الَّذی خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالاً کَثیراً وَ نِساءً وَ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذی تَسائَلُونَ بِهِ وَ الْأَرْحامَ إِنَّ اللَّهَ کانَ عَلَیْکُمْ رَقیباً. ـــــــ اى مردم! از(مخالفت) پروردگارتان بپرهیزید! همان پروردگاری که همه ی شما را از یک نفس آفرید؛ و زوج او را(نیز) از او خلق کرد؛ و از آن دو، مردان و زنان فراوانى(در روى زمین) منتشر ساخت. و از خدایى بپرهیزید که(همگى به عظمت او معترفید؛ و) هنگامى که چیزى از یکدیگر مى خواهید، نام او را مى برید! (و نیز) (از قطع رابطه با) خویشاوندان خود، پرهیز کنید! زیرا خداوند، مراقب شماست»( النساء:1)
✅اینکه در تعبیر «خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ » نفس واحده را تفسیر به آدم(ع) کرده اند تنها یکی از نظرات است.
✅نظر دیگر این است که مراد از نفس واحده روح واحد انسانی است. یعنی خدا همه ی انسانها را از یک نوع روح آفریده است. در حکمت متعالیه نیز گفته شده که نفس انسانی قبل از تنزّل به عالم مادّه یک حقیقت واحده بیش نیست ؛ و کثرت نفوس ، ناشی از تعلّق آن نفس واحده به موادّ گوناگون است. مثل کثرت حاصل در اراده واحد انسان ، آن زمان که انسان اراده ی چندین موجود خیالی را می کند. زمانی که انسان در ذهن خود چندین موجود را باهم تخیّل می کند یک اراده بیش نمی کند ولی آن یک اراده در ذهن به صورت چندین موجود خیالی ظهور می یابد. نفس واحد انسانی نیز هنگام تعلّق گرفتن به موادّ (ابدان ) به همین صورت تکثّر می یابد.
✅امّا نظر سوم که جامع هر دو نظر است می گوید: مراد از نفس واحده هم روح واحد انسانی است هم آدم ابوالبشر. چون در ابتدای خلقت انسان ، آدم(ع) تنها ظهور آن نفس واحده بود. بنا بر این ، همه مردم هم از نسل آدمند هم اینکه همه تنزّلات گوناگون آن نفس واحده ی غیر مادّی هستند که آدم اوّلین ظهورش بود. ــ بیان تفصیلی این مطلب را در سطوح عالی حکمت متعالیه باید جستجو نمود. لذا از تفصیل مطلب به خاطر تخصّصی بودن آن می گذریم ـــ
✅امّا اینکه خداوند متعال فرمود: « وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها » ناظر به حضرت آدم (ع) است. لکن نمی توان از این تعبیر استفاده نمود که جسم حوّا از جسم آدم(ع) خلق شده است.
✅ چون ممکن است مراد از تعبیر فوق این باشد که خدا حوّا را هم از همان نفس واحد( از جنس آدم) آفریده است.
✅شاهد این ادّعا آیه 72 سوره النحل است. خداوند متعال در این آیه می فرماید:« وَ اللَّهُ جَعَلَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجا. ـــــ و خداوند براى شما از خودتان همسرانى قرار داد.» روشن است که همسران ما انسانها از خود ما آفریده نشده اند بلکه از جنس ما بوده و مثل ما انسان هستند.
✅2ـ اینکه حوّا از پهلوی آدم(ع) یا از یکی از دنده های او آفریده شده است برخاسته از معدودی روایات است که بزرگان شیعه آنها رها نموده ، آنها را حمل بر تقیّه کرده یا تأویل نموده اند.
✅در مقابل این گونه روایات ، احادیث دیگری قرار دارند که خلقت حوّا را هم نظیر خلقت آدم (ع) از خاک می دانند. « روى العیاشی عن عمرو بن أبی المقدام عن أبیه قال سألت أبا جعفر ع من أی شی ء خلق الله حواء فقال أی شی ء یقولون هذا الخلق ؟ قلت یقولون إن الله خلقها من ضلع من أضلاع آدم. فقال کذبوا کان یعجزه أن یخلقها من ضلعه فقلت جعلت فداک یا ابن رسول الله من أی شی ء خلقها فقال أخبرنی أبی عن آبائی قال رسول الله ص إن الله تبارک و تعالى قبض قبضة من طین فخلطها بیمینه و کلتا یدیه یمین فخلق منها آدم و فضلت فضلة من الطین فخلق منها حواء. ــــ عیاشى روایت کرده از عمرو بن ابى المقدام از پدرش که گفت: از ابا جعفر امام باقر(ع) پرسیدم: خداوند حوّا را از چه چیزى آفرید؟ فرمودند: این مردم (اهل سنّت ) در این خصوص چه مى گویند؟ گفتم: مى گویند خداوند او را از دنده اى از دنده هاى آدم خلق نمود. پس حضرت فرمودند: دروغ گفته اند مگر او عاجز بود که حوّا را از چیزى غیر دنده آدم خلق کند؟ پس گفتم: فدایت شوم اى پسر رسول خدا (ص) پس خدا او را از چه چیزی آفرید؟ فرمودند: پدرم از پدرانش از رسول خدا (ص) مرا خبر داد که فرمودند: خداوند تبارک و تعالى مشتى از خاک را برگرفت و آن را با دست راستش ، که هر دو دست او دست راست ا
ست ، مخلوط کرد و از آن گِل آدم را آفرید و از باقیمانده گل آدم، حوّا را خلق نمود.»( النور المبین فی قصص الأنبیاء و المرسلین ،ص28)
✅توجّه: مراد از دست خدا ، دست جلال و جمال(اسماء جلال و جمال) است که هر دو حقّ و مبارکند. دست راست را یمین می گویند چون یُمن و برکت آن بیش از دست چپ است.
✅3ـ به فرض که روایات مربوط به خلقت حوّا از دنده آدم (ع) درست باشند ، باز مشکلی پیش نمی آید چون می توان این گونه روایات را حمل بر مجاز نمود. عرب وقتی می خواهد ارتباط تنگاتنگ بین خود و دیگری را برساند می گوید فلانی دنده ای از دنده های من یا پاره ای از گوشت من یا عضوی از اعضای من است. مشابه این تعبیر را فارسی زبانها هم بکار می برند.
✅این ادّعا شاهد روایی هم دارد. « عَنْ حُذَیْفَةَ بْنِ الْیَمَانِ قَالَ: بَیْنَا رَسُولُ اللَّهِ ص فِی جَبَلٍ أَظُنُّهُ حَرَى أَوْ غَیْرَهُ وَ مَعَهُ أَبُو بَکْرٍ وَ عُمَرُ وَ عُثْمَانُ وَ عَلِیٌّ ع وَ جَمَاعَةٌ مِنَ الْمُهَاجِرِینَ وَ الْأَنْصَارِ وَ أَنَسٌ حَاضِرٌ لِهَذَا الْحَدِیثِ وَ حُذَیْفَةُ یُحَدِّثُ بِهِ إِذْ أَقْبَلَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِیٍّ ع یَمْشِی عَلَى هُدُوءٍ وَ وَقَارٍ فَنَظَرَ إِلَیْهِ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ قَالَ إِنَّ جَبْرَئِیلَ یَهْدِیهِ وَ مِیکَائِیلُ یُسَدِّدُهُ وَ هُوَ وَلَدِی وَ الطَّاهِرُ مِنْ نَفْسِی وَ ضِلْعٌ مِنْ أَضْلَاعِی هَذَا سِبْطِی وَ قُرَّةُ عَیْنِی.
ازحذیفة بن یمان نقل شده که گفته است: در آن زمانی که رسول خدا(ص) به گمانم در کوه حرا یا کوه دیگرى بود و ابو بکر، عمر، عثمان، على، و گروهى از انصار با آن حضرت بودند، اَنَس هم حاضر بود و حذیفه هم گفتگو می کرد ناگاه حسن بن علی(ع) در حالى که آرام و با وقار بود وارد شد. پیامبر خدا(ص) نظری به او کرده و فرمودند: همانا جبرئیل راهنمایى اش می کند و میکائیل نگاهدارى اش می نماید. او فرزند من و نفس پاک و دنده ای از دنده های من می باشد، این کودک ، فرزند و نور چشم من است»( بحار الأنوار ، ج 43 ، ص333)
✅روشن است که امام حسن(ع) از دنده رسول خدا خلق نشده است. امّا رسول خدا فرمودند: او دنده ای از دنده های من است ؛ یعنی رابطه من و او بسیار نزدیک است.
✅پس اگر گفته شود که حضرت حوّا (ع) از دنده ی آدم (ع) خلق شده معنایش این نیست که دنده ای از دنده های حضرت آدم را از تنش خارج نموده و از آن همسرش را خلق نموده اند ؛ بلکه مقصود این است که حوّا چنان برای آدم (ع) عزیز بود که گویی دنده ی او و عضوی از بدن اوست. همانگونه که در زبان فارسی ، مادران ، فرزندان را جگرگوشه خطاب می کنند.
✅حاصل سخن آنکه:
حوّا خلقتی مستقلّ داشته ؛ لکن او نیز از آدم است ؛ یعنی از جنس آدم است نه از جنسی دیگر. کما اینکه خداوند فرمود: « وَ اللَّهُ جَعَلَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجا. ـــــ و خداوند براى شما از خودتان همسرانى قرار داد» پس همانگونه که همسر ما از خود ماست ؛ یعنی از جنس خودمان ، همسر آدم (ع) نیز از خودش بود ؛ یعنی از جنس خودش.
--------------------------
☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در #فضای_مجازی 👇🏻
https://chat.whatsapp.com/JoEhq5D8f6DKv7WQKDO2Kn
📱پیام رسان ایتا👇🏻
🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
📱پیام رسان روبیکا👇🏻
🆔https://rubika.ir/porseshgar
📱 پیام رسان بله👇🏻
🆔https://ble.ir/porseshgar
📱پیام رسان تلگرام👇🏻
🆔https://t.me/poorseshgar
📱پیام رسان سروش👇🏻
🆔sapp.ir/poorseshgar
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
7.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽🔴 #شایعه| موجودی عابربانک خانم ناهید حسین پور هیکل ابادی همسر سردار عابدین خرم فرمانده سپاه عاشورای آذربایجان شرقی!
🔴 #واقعیت:
1⃣ خانم ناهید حسین پور هیکل ابادی توسط پلیس فتای آذربایجان شرقی بازداشت شده و بنا بر اظهارات متهم این فرد هیچ نسبت سببی و نسبی با هیچ مسئول یا فرماندهان سپاه ندارد.
2⃣ این موجودیها طبق فیلم فوق و اظهارات پلیس فتا با تکنیک های کلاهبرداری بصورت حبابی و کذب ایجاد میشود. موجوی واقعی دارنده این کارت چیزی کمتر از صد هزار تومان میباشد. این افراد یک شبکه تبهکارند و بارها با همین ترفند از افراد مختلف بصورت میلیونی و ده ها میلیونی کلاهبرداری کرده اند.
3⃣ شبکه معاند ضدانقلاب با گذاشتن شواهد و قرائن کنار همدیگر از جمله اینکه روستای هیکل آباد در منطقه آذربایجانشرقی است، برای باورپذیری در ذهن مخاطب، گزینه فرمانده سپاه آذربایجان شرقی در راستای پروژه ناامیدسازی مردم و تخریب جایگاه سپاه انتخاب کرده بودند
4⃣ ویدئوی دیگر با همین ترفند توسط همین شخص و باند در تاریخ ۹۹/۹/۸ منتشر شده بود
زود باور نکنیم
منبع کانال عمار۱۱۰
☑️کانال پاسخ به شبهات 👇🏻
https://chat.whatsapp.com/JoEhq5D8f6DKv7WQKDO2Kn
9.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❌ *تحریف صحبتهای رهبری در مورد فضای مجازی*
♦️وقتی صحبتهای رهبری که خطاب به کاندیداهای ریاست جمهوری است را عدهای سلبریتی و متاسفانه عدهای انقلابی به نفع خودشان تحریف میکنند و در مورد مجلس منتشر میکنند.
🔺صحبتهای تحریف شده و صحبتهای رهبرانقلاب در مورد اینترنت و شبکه ملی اطلاعات را در بالا ببینید👆
#طرح_صیانت
--------------------------
☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در #فضای_مجازی 👇🏻
https://chat.whatsapp.com/JoEhq5D8f6DKv7WQKDO2Kn
📱پیام رسان ایتا👇🏻
🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
📱پیام رسان روبیکا👇🏻
🆔https://rubika.ir/porseshgar
📱 پیام رسان بله👇🏻
🆔https://ble.ir/porseshgar
📱پیام رسان تلگرام👇🏻
🆔https://t.me/poorseshgar
📱پیام رسان سروش👇🏻
🆔sapp.ir/poorseshgar
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
📌متن شبهه👇 #3112
🎦 ویدئو: فوری؛ رهبری وارد میدان شد؛ پاسخ دندان شکن به مجلس:
سخنرانی رهبری: مسئلهی اصلی مردم فضای مجازی و سیاست خارجی و ارتباط با این دولت و آن دولت نیست؛ مسئلهی اصلی مردم چیزهای دیگر است؛ مسئلهی اصلی مردم بیکاری جوانها است...
📌 پاسخ به شبهه👇
⚠️ همان کسانی که برجام را بدون مطالعه، مطلقاً خوب و معجزه آسا می دانستند؛ همان کسانی که تفاهم نامه ایران و چین را بدون مطالعه مطلقاً بد و استعماری می دانستند؛ همان افراد امروز بدون مطالعه "طرح صیانت از فضای مجازی" را مطلقاً بد و مضرّ به حال همه مردم ایران می دانند.
❌ مهم نیست واقعیت چیست و حقیقت کدام است. مهم این است که چه سخنی در چه زمانی در راستای اهداف خیانتکاران به نظام و معاندین و دشمنان قسم خورده این ملّت است.
✅ مهم این است که از هر طریق ممکنی، با هر فریب و کلکی، عده ای را با خود همراه کنی... حتی اگر شده با تحریف سخنان مقام معظم رهبری!
👈 سخنان مقام معظم رهبری مربوط به 6 خرداد 1400 است و مسئله نه بر سر طرح صیانت از فضای مجازی، بلکه بر سر سخن کسانی است که می خواهند مطالبات مردم از رئیس جمهور آینده را به سمت و سویی غیر واقعی سوق دهند:
🎙️"من شنیدم گفته شده که نامزدها در مناظرات و در گفتگوها نظر خودشان را در باب فضای مجازی بگویند یا در باب سیاست خارجی بگویند؛ نه آقا، مسئلهی اصلی مردم فضای مجازی و سیاست خارجی و ارتباط با این دولت و آن دولت نیست؛ مسئلهی اصلی مردم چیزهای دیگر است؛ مسئلهی اصلی مردم بیکاری جوانها است، مسئلهی اصلی مردم معیشت طبقات ضعیف جامعه است، مسئلهی اصلی مردم مافیای وارداتی است که کمر تولید داخلی را میشکند..."
تاکیدات مقام معظم رهبری نسبت به مدیریت فضای مجازی در کشور بسیار است و بر هیچ کس پوشیده نیست. از جمله این تاکیدات، سخنان ایشان در 1 فروردین 1400 است:
🎙️"متأسّفانه در فضای مجازیِ کشور ما هم که آن رعایتهای لازم با وجود این همه تأکیدی که من کردم صورت نمیگیرد و در یک جهاتی واقعاً ول است، که بایستی آن کسانی که مسئول هستند حواسشان باشد. همهی کشورهای دنیا روی فضای مجازیِ خودشان دارند اِعمال مدیریّت می کنند، [در حالی که] ما افتخار می کنیم به اینکه ما فضای مجازی را ول کردهایم! این افتخار ندارد؛ این به هیچ وجه افتخار ندارد. فضای مجازی را بایستی مدیریّت کرد. از این امکان مردم استفاده کنند، برای مردم بلاشک وسیلهی آزادی است، خیلی هم خوب است امّا نباید این وسیله را در اختیار دشمن گذاشت که بتواند علیه کشور و علیه ملّت توطئه کند."
📲هر گونه کپی برداری و انتشار مطالب کانال بدون درج کامل لینک پاسخ به شبهات مورد رضایت ما نیست
--------------------------
☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در #فضای_مجازی 👇🏻
https://chat.whatsapp.com/JoEhq5D8f6DKv7WQKDO2Kn
📱پیام رسان ایتا👇🏻
🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
📱پیام رسان روبیکا👇🏻
🆔https://rubika.ir/porseshgar
📱 پیام رسان بله👇🏻
🆔https://ble.ir/porseshgar
📱پیام رسان تلگرام👇🏻
🆔https://t.me/poorseshgar
📱پیام رسان سروش👇🏻
🆔sapp.ir/poorseshgar
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
📌متن شبهه👇 #3113
فیلم شبکه های اجتماعی👇
توصیه های امام باقر(ع) به کاربران شبکه های مجازی (به ویژه اینستاگرام)
امام باقر علیه السلام توصیه هایی دارند به عزیزانی که در شبکه های مجازی دارند فعالیت می کنند
آقا میفرمایند به ۵ تا چیز شما رو توصیه می کنم اگر در پست کسی اون هم جایی که محل اظهارنظر عمومی هستش برخلاف نظر صاحب پست کامنتی نوشتی ولی اون کامنتت را حذف کرد یا خدای نکرده متنی را که تو کپی کرده بودی بدون نام اون رو برای خودش منتشر کرد شما اینکار را در مورد اون تکرار نکن
📌 پاسخ به شبهه👇
🔶️ بسم الله الرحمن الرحیم
♦️سخنان این روحانی محترم تقطیع شده و بخشی از آن برای تمسخر و فریب مردم منتشر شده است.
♦️اصل سخنان ایشان چند دقیقه است که سعی دارند حدیثی از امام باقر علیه السلام را توضیح دهند و مصداق آن را در فضای مجازی هم به مردم نشان دهند.
اصل سخنان ایشان را در لینک زیر مشاهده کنید:
https://b2n.ir/j68151
♦️خیلی خوب است که برخی از روحانیون می توانند از لابلای روایات و احادیث مطالبی را بیرون بکشند که دقیقا با شرایط وحوالات امروز ما همخوانی دارد و می تواند ثابت کند که اسلام دین همه ی زمانهاست و برای تمام سئوالات جوابی شایسته و هدایتی بی بدیل دارد.
اما حرفهای ارائه شده چنان بی مقدمه و بی توضیح لازم بیان شده و بدون در نظر گرفتن شرایط خاص جامعه عنوان شده که به عنوان وسیله ای برای تمسخر دین و عقایدمان شده است.
بهتر است بادقت و وسواس بیشتری حدیثهای ائمه اطهار نقل بشود که نتیجه معکوس ندهد.
♦️اصل حدیثی که از امام باقر علیه السلام نقل کردند:
أُوصِيكَ بِخَمْسٍ إِنْ ظُلِمْتَ فَلَا تَظْلِمْ وَ إِنْ خَانُوكَ فَلَا تَخُنْ وَ إِنْ كُذِّبْتَ فَلَا تَغْضَبْ وَ إِنْ مُدِحْتَ فَلَا تَفْرَحْ وَ إِنْ ذُمِمْتَ فَلَا تَجْزَعْ.
پنج توصیه برای تو دارم: اگر به تو ظلم کردند تو ظلم نکن. اگر به تو خیانت کردند تو خیانت نکن. اگر تو را تکذیب کردند خشمگین نشو. اگر تو را مدح کردند خوشحال مشو.
و اگر تو را سرزنش کردند ناراحت نشو. (تحف العقول، ۲۸۴)
--------------------------
☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در #فضای_مجازی 👇🏻
https://chat.whatsapp.com/JoEhq5D8f6DKv7WQKDO2Kn
📱پیام رسان ایتا👇🏻
🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
📱پیام رسان روبیکا👇🏻
🆔https://rubika.ir/porseshgar
📱 پیام رسان بله👇🏻
🆔https://ble.ir/porseshgar
📱پیام رسان تلگرام👇🏻
🆔https://t.me/poorseshgar
📱پیام رسان سروش👇🏻
🆔sapp.ir/poorseshgar
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋