🏴عن جعفر بن محمد، عن أبيه (عليهما السلام)
أن رسول الله صلى الله عليه وآله أسر إلى فاطمة عليها السلام أنها أولى من يلحق به من أهل بيته،
فلما قبض ونالها من القوم ما نالها، لزمت الفراش، ونحل جسمها، وذاب لحمها، وصارت كالخيال، وعاشت بعد رسول الله (صلوات الله عليهما) سبعين يوما😭
فلما احتضرت قالت لأسماء بنت عميس: كيف احمل على رقاب الرجال مكشوفة، وقد صرت كالخيال، وجف جلدي على عظمي؟
قالت أسماء: يا بنت رسول الله! إن قضى الله عليك بأمر فسوف أصنع لك شيئا رأيته في بلد الحبشة
قالت: وما هو؟ قالت النعش يجعلونه من فوق السرير على الميت يستره
قالت لها: افعلي،
فلما قبضت صلوات الله عليها صنعته لها أسماء فكان أول نعش عمل للنساء في الاسلام.
📚 بحار الأنوار ج ٧٨ ص ٢٨٢.
AUD-20211216-WA0029.mp3
5.07M
🏴مداحی «باسم کربلایی»
مادر این حرف جدایی؛ باورم نیست
سایه مهر تو؛ فردا بر سرم نیست…
🏴آجرک الله یا صاحب الزمان
حوزه علمیه امامجعفرصادق علیه السلام زاهدان
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹درس خارج آیت الله محامی مدظله و درس تفسیر ایشان در تاریخ 1400/9/27 برگزار شد
بسم الله الرحمن الرحیم
(درس تفسیر آیت الله محامی آیات 7 الی 10 سوره مبارکه یوسف تاریخ 00/9/27)
🔘لقَدْ كانَ فِي يُوسُفَ وَ إِخْوَتِهِ آياتٌ لِلسَّائِلِينَ (7)
به تحقیق در جریان یوسف و برادرانش نشانه هایی است برای کسانی که سوال می کنند
✔️سائل: دو وجه دارد:
الف) سوال کننده در مورد جریان حضرت یوسف.
ب) سوال کننده در مورد عاقبت خود پیامبر و سرانجام مسلمانان (اگر کسی نگران است نسبت به خطر هایی که برای پیامبر و اسلام پیش می آید عاقبت این می شود که مانند حضرت یوسف سختی ها برطرف شده و اسلام و پیامبر به عزت می رسند.)
🔘إذْ قالُوا لَيُوسُفُ وَ أَخُوهُ أَحَبُّ إِلى أَبِينا مِنَّا وَ نَحْنُ عُصْبَةٌ إِنَّ أَبانا لَفِي ضَلالٍ مُبِينٍ (8)
آن دم كه گفتند يوسف و برادرش نزد پدرمان از ما كه دستهاى نيرومنديم محبوبترند، كه پدر ما، در ضلالتى آشكار است.
✔️یوسف و برادرش بنیامین از پدر و مادر یکی بودند و ظاهرا مورد توجه بیشتر حضرت یعقوب بودند
✔️عصبه به معنای گروه و تیم است. (ما چرخ زندگی را می چرخوانیم و جوانیم و اهل کاریم اما پدر به این دو بچه توجه می کند)
✔️از نظر تربیتی می گویند پدر و مادر باید پدر و مادر را با یک چشم نگاه کنند مگر زمانی که وجهی داشته باشد و الا مورد حسادت واقع می شود. در اینجا توجه حضرت یعقوب به یوسف به خاطر ملاکی بوده که برای دیگران روشن نبودند.
✔️برادران یوسف معیار محبوبیت را کار و قوت و اقتصاد میدانستند اما حضرت یعقوب برای توجه ملاک دیگری داشت، ایشان بر اساس همین معیار قضاوت کردند و این قضاوت را آشکار میدانستند. (هم فکر محل اشکال است که ملاک را اقتصادی میدانستند و هم بیانشان محل اشکال است که پیامبر خدا و پدرشان را چون فکرش متفاوت است گمراه آشکار بنامند.)
✔️حسد دشمن بزرگی است، هم باعث شد نسبت به پدر و پیامبر خدا بی ادبی کنند و آن را گمراه بدانند و هم باعث شد که به فکر قتل برادرشان بیفتند.
🔘 اقْتُلُوا يُوسُفَ أَوِ اطْرَحُوهُ أَرْضاً يَخْلُ لَكُمْ وَجْهُ أَبِيكُمْ وَ تَكُونُوا مِنْ بَعْدِهِ قَوْماً صالِحِينَ (9)
يوسف را بكشيد، يا به سرزمينى دور بيندازيدش كه علاقه پدرتان خاص شما شود، و پس از آن مردمى شايسته شويد
✔️ حال که اینگونه است و پدر ما توجه بیشتری میکند پس یوسف را بکشیم. برادر بزرگتر که باید چتر حمایت خود را بر سر برادر کوچکتر باز کند با حسادت به جایی می رسد که میخواهد برادر کوچکتر را بکشد.
✔️و تکونو من بعده قما صالحین:
الف) خودشان هم میدانند کاری که میکنند اشتباه است لذا می گویند توبه می کنیم و بعد از آن نیکوکار می شویم. درحالی که هیچ تضمینی نیست که زمان فرصت دهد که توبه صورت بگیرد و علاوه بر آن معلوم نیست که توفیق توبه حاصل شود.
ب)وجه دیگری هم دارد: (بعد از اینکه یوسف برداشته شد مشکلمان حل می شود و دیگر نگرانی های قبل را نداریم.)
🔘قالَ قائِلٌ مِنْهُمْ لا تَقْتُلُوا يُوسُفَ وَ أَلْقُوهُ فِي غَيابَتِ الْجُبِّ يَلْتَقِطْهُ بَعْضُ السَّيَّارَةِ إِنْ كُنْتُمْ فاعِلِينَ (10)
يكى از ايشان گفت: يوسف را مكشيد اگر كارى مىكنيد او را به قعر چاه افكنيد كه بعضى مسافران او را برگيرند
✔️از این قول معلوم میشود که درجات حسدشان متفاوت بوده است.
✔️ان کنتم فاعلین:این تعبیر نشان می دهد که قائل این قول راضی به کاری علیه حضرت یوسف (علیه السلام) نبوده است. اولا کاری نکنید ثانیا اگر میخواهید کاری بکنید دست به خونش آلوده نکنید.
✔️سیاره: در این آیه به معنای کاروان است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📱⏰ یک دقیقه از عمر شما
#فضای_مجازی
@pothowzehzahedan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گویی آن شب مخفی از چشم همه
هم علی تشییع شد هم فاطمه...😭
#فاطمیه
@pothowzehzahedan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگه احساس میکنی، خیلی غریبی
احساس میکنی، هیچ کس پناهت نیست
حس میکنی، هیچ کس حرفت رو نمیفهمه
حس میکنی، همه قضاوتت میکنن
اگه دلت گرفته...
این کلیپ رو ببین...
#کلیپ
@pothowzehzahedan
💢 وحدت حوزه و دانشگاه
علامه #جوادی_آملی:
جریان وحدت حوزه و دانشگاه گاهی به امر موعظه، نصیحت و مانند آن وابسته است كه آن كار مثبتی است و اثر خاصّ خود را دارد و اگر بخواهد صبغهٴ علمی پیدا كند، باید این دو نهاد را بررسی كرد؛ مثلاً دو نهاد اقتصادی، بهترین راه برای وحدت آنها تبیین مسائل صحیح اقتصاد است یا دو نهاد اجتماعی وقتی میتوانند با هم هماهنگ باشند كه اصول اساسی جامعه شناسی و اجتماع و مانند آن به خوبی تبیین شود، دو نهاد سیاسی هم همین طور؛
اما دو نهاد علمی مانند حوزه و دانشگاه، اگر بخواهند با هم متّحد شوند، تنها #علم است كه می تواند این دو نهاد را با هم متّحد كند.
تنها علمی كه می تواند سبب وحدت اینها بشود، علمی است كه صدر و ساقه آن علم، وحدت، توحید، یگانگی و یکتایی است و آن #علم_دین است و مانند آن، زیرا چیزی كه خود متكثّر است، هرگز عامل وحدت نخواهد بود، چه اینكه چیزی كه خود واحد است، هرگز سبب كثرت نمی شود. تنها چیزی كه می تواند #ركن_اساسی وحدت حوزه و دانشگاه باشد، #علم_توحید است «و لا غیر» كه هیچ كثرتی در حرم اَمن آن علم راه پیدا نمی كند.
📚 پیام به همایش وحدت حوزه و دانشگاه
تاریخ: ۱۵ آذر ۹۴
✅ @pothowzehzahedan
درس خارج و تفسیر آیت الله محامی تاریخ 00/9/28 برگزار شد. در درس تفسیر ایشان آیات 11 الی 18 سوره مبارکه یوسف مورد برسی قرار گرفت.
👇
@pothowzehzahedan
حوزه علمیه امامجعفرصادق علیه السلام زاهدان
درس خارج و تفسیر آیت الله محامی تاریخ 00/9/28 برگزار شد. در درس تفسیر ایشان آیات 11 الی 18 سوره مبار
بسم الله الرحمن الرحیم
(درس تفسیر آیت الله محامی آیات 11 الی 18 سوره مبارکه یوسف تاریخ 00/9/28)
🔘 قالُوا يا أَبانا ما لَكَ لا تَأْمَنَّا عَلى يُوسُفَ وَ إِنَّا لَهُ لَناصِحُونَ (11)
گفتند: اى پدر براى چه ما را در باره يوسف امين نمىشمارى در صورتى كه ما از خيرخواهان اوييم.
✔️برادران حضرت یوسف بعد از مشورت در مورد اینکه با حضرت یوسف چه کنند سراغ اجرای نقشه رفتند.
✔️لحن سخن ایشان به گونه ای بود که خود را خوب جلوه دهند (ابانا،انا له لناصحون)
✔️اگر چه اول در مشورت گفتند: یوسف و برادرش اما نقشه را روی حضرت یوسف اجرا کردند چرا که حضرت یوسف محوریت بیشتری داشت تا برادرش.
🔘أرْسِلْهُ مَعَنا غَداً يَرْتَعْ وَ يَلْعَبْ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ (12)
فردا وى را همراه ما بفرست كه بگردد و بازى كند و ما او را حفاظت مىكنيم.
✔️یرتع به معنای چریدن است و برای حیوانات استفاده می شود در اینجا به معنای تفریح و گردش به کار می رود.
🔘 قالَ إِنِّي لَيَحْزُنُنِي أَنْ تَذْهَبُوا بِهِ وَ أَخافُ أَنْ يَأْكُلَهُ الذِّئْبُ وَ أَنْتُمْ عَنْهُ غافِلُونَ (13)
گفت من از اينكه او را ببريد غمگين مىشوم و مىترسم گرگ او را بخورد و شما از او غافل باشيد
✔️پاسخ حضرت یعقوب به برادران: اولا من نمی توانم دوری او را تحمل کنم و ثانیا ممکن است که گرگ او را بخورد.
✔️حضرت یعقوب از همان اول نگران این بود که برادران بلایی سر حضرت یوسف بیاورند و این هم از نصیحتش در مقابل خوابی که حضرت یوسف گفت فهمیده می شود و هم از اینکه او را با برادرانش تنها نمی گذاشت.
✔️ایشان این نگرانی را اظهار نکرد چرا که این اظهار خود موجب مفسده است و موجب تحریک است تا کار هایی که ترسشان را دارد رخ دهد.
🔘قالُوا لَئِنْ أَكَلَهُ الذِّئْبُ وَ نَحْنُ عُصْبَةٌ إِنَّا إِذاً لَخاسِرُونَ (14)
گفتند: اگر با وجود ما كه دستهاى نيرومنديم گرگ او را بخورد به راستى كه ما زيانكار خواهيم بود
✔️واو حالیه است (در حالیکه ما نیرومندیم) مفهوم این است که ما قدرتمندیم و نمی گذاریم انی اتفاق رخ دهد.
🔘فلَمَّا ذَهَبُوا بِهِ وَ أَجْمَعُوا أَنْ يَجْعَلُوهُ فِي غَيابَتِ الْجُبِّ وَ أَوْحَيْنا إِلَيْهِ لَتُنَبِّئَنَّهُمْ بِأَمْرِهِمْ هذا وَ هُمْ لا يَشْعُرُونَ (15)
و چون او را بردند و هم سخن شدند كه در قعر چاه قرارش دهند، بدو وحى كرديم كه آنان را از اين كارشان خبردار خواهى كرد، و آنها ادراك نمىكنند.
✔️خداوند حضرت یوسف را درون چاه دلداری داد و او را رها نکرد.
🔘 و جاؤُ أَباهُمْ عِشاءً يَبْكُونَ (16)
شبانگاه گريهكنان پيش پدر شدند
🔘قالُوا يا أَبانا إِنَّا ذَهَبْنا نَسْتَبِقُ وَ تَرَكْنا يُوسُفَ عِنْدَ مَتاعِنا فَأَكَلَهُ الذِّئْبُ وَ ما أَنْتَ بِمُؤْمِنٍ لَنا وَ لَوْ كُنَّا صادِقِينَ (17)
گفتند: اى پدر ما به مسابقه رفته بوديم و يوسف را نزد بنه خويش گذاشته بوديم پس گرگ او را بخورد، ولى تو سخن ما را گر چه راستگو باشيم باور ندارى
✔️(و ما انت بمومن لنا) این حرف برای تاکید سخنشان است یعنی این سخن درست است و شما اصلا حرف ما را قبول نمی کنی اگر چه مطابق با واقع باشد.
🔘و جاؤُ عَلى قَمِيصِهِ بِدَمٍ كَذِبٍ قالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ أَمْراً فَصَبْرٌ جَمِيلٌ وَ اللَّهُ الْمُسْتَعانُ عَلى ما تَصِفُونَ (18)
و پيراهن وى را با خون دروغين بياوردند، گفت (چنين نيست) بلكه دلهاى شما كارى بزرگ را به نظرتان نيكو نموده، صبرى نيكو بايد و خداست كه در اين باب از او كمك بايد خواست.
✔️این قول حضرت یعقوب نشان از این دارد که ایشان حرف برادران را گوش نکرد .
✔️چه شما نقشه کشیده باشید و چه این اتفاقی که شما می گویید رخ داده باشد در هر دو صورت باید صبر کرد ان هم صبر نیکو اما این صبر سخت است و باید در این صبر از خدا کمک گرفت.
🔷باسمه تعالی
🔹با سلام خدمت طلاب گرامی
📎کارگاه مقدماتی جهت اعزام طلاب به میدان تیر برگزار می شود.
همه طلابی که امسال برای بسیج ثبت نام کرده اند یا پرونده بسیج آنها عادی است یا در خارج از حوزه علمیه امام جعفر صادق(علیه السلام) پرونده بسیجی دارند و تمایل به انتقال پرونده خود به بسیج مدرسه دارند جهت شرکت در این دوره به معاونت تهذیب مدرسه مراجعه کنند.
📸 مدیریت به سبک طلبگی
عکس غیررسمی از آقای اعرافی مدیر محترم حوزه های علمیه در جلسه با معاونان و دستیاران خودش مورد توجه برخی رسانهها قرار گرفت.
@pothowzehzahedan
هدایت شده از سیدمهدی حسنی
استاد کهوند جلسه2_1639928195.mp3
25.04M
✳️ جلسه دوم
آشنایی با ارکان فضای مجازی
👤 سخنرانی حجتالاسلام والمسلمین استاد محمد کهوند در تاريخ 18 آذر 1400
🕌حوزه علمیه امام جعفر صادق عليهالسلام زاهدان
🆔 @pothowzehzahedan
جلسه سوم_1639927434.mp3
15.63M
✳️ جلسه سوم
آشنایی با ارکان فضای مجازی
👤 سخنرانی حجتالاسلام والمسلمین استاد محمد کهوند در تاريخ 18 آذر 1400
🕌حوزه علمیه امام جعفر صادق عليهالسلام زاهدان
🆔 @pothowzehzahedan
لینک اطلاع از زمان آزمون و سایر برنامه های دوره👇
https://eitaa.com/joinchat/657457310C3ed20c42da