عده ای دهقان برای اعتراض نسبت به زیاده طلبی برادر زاپاتا( که برای خود منطقه ویژه تمطع و بهره مندی و آقازادگی ایجاد کرده) نزد رئیس جمهور وقت ، یعنی زاپاتا می آیند. فرناندز یکی از دهقانان جسورتر صحبت می کند و زاپاتا خشمگین شده و نام فرناندز را یادداشت میکند.
۱۳ دی
البته در این فیلم، زاپاتا به عنوان شخصی استثنا از روند انقلاب ها ، از عمل کردن مشابه روسا و به طور مشخص رئیس جمهور قبلی استنکاف کرده و با دهقان ها همراه می شود و قید پست و مقام را می زند. نتیجه فیلم در پایان کشته شدن زاپاتا و پایان انقلاب او است
۱۳ دی
۱۳ دی
در میان انقلابهای بزرگ دنیا به غیر از انقلاب اسلامی ایران، انقلاب ۱۷۸۹م فرانسه به عنوان یک انقلاب لیبرال، انقلاب ۱۹۱۷م روسیه به عنوان یک انقلاب چپ و انقلاب ۱۹۶۲م الجزایر به عنوان انقلابی با انگیزههای اسلامی از انقلابهای مهم جهان بودهاند
۱۳ دی
هر انقلاب ی آفاتی دارد. یکی از آفات انقلاب ها فراموشی آرمان ها توسط رهبران آن انقلاب ها است. بیشتر انقلاب ها دچار این آفت شده اند. در انقلاب اسلامی ایران اگر جایگاه فقیه جامع الشرایط نبود چون رهبران رده پایین تر انقلاب اسلامی دچار این آفت شدند انقلاب اسلامی هم می توانست به سرنوشت انقلاب های دیگر دچار شود و از ادامه مسیر بازماند و دچار ارتجاع شود.
۱۳ دی
نسل پنجم نظریه پردازی در رابطه با تئوری های انقلاب مربوط می شود به ایده ی انقلاب بدون رهبر/
انقلاب های بدون رهبر :
از اوایل سال 2011، در سرتاسر جهان جنبشهایی در اعتراض به شرایط نامساعد اجتماعی و سیاسی بروز پیدا کردهاند که همگی فاقد رهبری واحد هستند. کارن راس، دیپلمات سابق بریتانیایی و مؤلف کتاب «انقلاب بدون رهبر»، طی یادداشتی در روزنامه گاردین، این گونه جنبشها و نحوه مهار انرژی آنها را بررسی کرد. او نوشت: «جنبش جلیقهزردها در فرانسه، یک خیزش سیاسی بدون رهبر است. این اولین جنبش نیست و آخرین جنبش هم نخواهد بود. (جنبشهای) اشغال، بهار عربی و میتو نمونههای دیگری از این انقلاب های جدید است. جنبشهای بدون رهبر در حال گسترش هستند /
حرکت مردمی که فاقد رهبر، ایدئولوژی، مشارکت مردمی بالا ، برنامه برای مرحله تخریب و برنامه برای مرحله سازندگی باشد نمی تواند انقلاب نامیده شود.
این موضوع به نوعی در مطلب خانم کارن راس اعتراف شده است. انجا که می گوید :
" آنچه این جنبشها با آن مخالفت میکنند، معمولا واضح است، اما آنچه ارائه میکنند لاجرم وضوح کمی دارد و این ماهیت آنهاست. خیزشهای سریالی مردمی بهار عربی همگی، در تونس و سایر کشورهای عربی، با حکمرانی مستبدانه مخالفت کردند. اما در بیشتر جاها هیچ توافقی درباره نوع حکومتی، که جایگزین دیکتاتورها میشود، وجود نداشت."
مرحله تخریب عبارت است از مرحله ای که می خواهند وضعیت موجود را به هم بزنند. این مرحله در حرکت های با ماهیت شورش و نهضت هم وجود دارد.
مرحله سازندگی مرحله ای است که میخواهند وضعیت جدید را ایجاد کنند. حرکتی که فاقد رهبر واحد و کاریزما باشد فاقد برنامه ی مورد توافق برای مرحله سازندگی است
۱۳ دی
۱۳ دی
۱۴ دی
۲۴ دی
۱۲ بهمن
۱۳ بهمن
۱۳ بهمن