هدایت شده از جامعةالمصطفی (ص) خراسان
🔹وبينار علمی *ویژه بررسی تحولات آمریکا*
همزمان به صورت حضوری و مجازی
🔻 دکتر فؤاد ایزدی کارشناس برجسته مطالعات آمریکا و عضو هيأت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران تحت عنوان : *دوگانگی اخلاق و سیاست در نظام حاکم بر آمریکا*
🔻دکتر محمد علی میرزایی رئیس اندیشکده بین المللی المصطفی و عضو هيأت علمی جامعة المصطفی العالمية تحت عنوان :
*تأثیر افول هیمنه جهانی آمریکا بر جهان اسلام*
▪️زمان : يکشنبه 1399/4/1 از ساعت 13.30 تا 15
▪️مکان : خیابان امام خمینی ۱۴ جامعة المصطفی العالمیه خراسان
🔘 و محیط نرم افزار ادوبی کانکت
با آدرس
http://vce.miu.ac.ir/mashhad4
همکاران : دانشگاه علوم اسلامی رضوی / معاونت فرهنگی حوزه علمیه خراسان / بسیج اساتید حقوقدان خراسان رضوی
مدرسه عالی علوم انسانی، حکمت و تاریخ
پژوهشکده بین المللی امام رضا (ع)
جامعه المصطفی العالمیه خراسان
@almustafa_khorasan
✅ امام كاظم عليهالسّلام:
📍 كانَ يُعرَفُ مَوضِعُ سُجُودِ أبي عَبدِاللّه ِ بِطيبِ رِيحِهِ؛
📌 سجده گاه امام صادق (عليه السلام) از بوى خوش آن شناخته مىشد.
📚 الكافی، ج۶، ص۵۱۱
2⃣ تبلیغ و بیان احکام و تفسیر قرآن در دوران امام صادق (علیهالسّلام)
🔰اثبات ناآگاهی دینی حکومت زمان و نمایش تحریفات در فقه
🔶 این نیز یک خطّ روشن در زندگی امام صادق(علیهالسّلام) است؛ بهشکلی متمایزتر و صریحتر و صحیحتر از آنچه در زندگی دیگر امامان میتوان دید؛ تا آنجا که فقه شیعه «فقه جعفری» نام گرفته است.
🔹فقه جعفری در برابر فقه فقیهان رسمی روزگار امام صادق(علیهالسّلام) فقط یک اختلاف عقیدهی دینی ساده نبود؛ بلکه درعینحال دو مضمون متعرّضانه را نیز با خود حمل میکرد: نخست و مهمتر، اثبات بینصیبی دستگاه حکومت از آگاهی دینی و ناتوانی آن از ادارهی امور فکری مردم_ یعنی درواقع، عدم صلاحیّتش برای تصدّی مقام خلافت_ و دیگر، مشخّص ساختن موارد تحریف در فقه رسمی که ناشی از مصلحتاندیشی فقیهان در بیان احکام فقهی و ملاحظهکاری آنان در برابر تحکّم و خواست قدرتهای حاکم است.
📚پیشوای صادق، حضرت آیتالله خامنهای، انتشارات انقلاب اسلامی، ص۸۷و۸۹.
3⃣ وجود تشکیلات پنهانی ایدئولوژیک_ سیاسی در دوران امام صادق (علیهالسّلام)
🔰تلاش تشکیلاتی شیعیان در جهت تشکیل نظام علوی
🔶 نام شیعه در زمان ائمّه(علیهمالسّلام) بر کسی اطلاق نمیشد که فقط محبّت خاندان پیامبر(صلّیاللهعلیهوآله) را در دل داشته باشد یا صرفاً به حقّانیّت آنان و صدق دعوتشان معتقد باشد بلکه بهجز اینها، شیعه بودن یک شرط حتمی داشت و آن عبارت بود از پیوستگی فکری و عملی با امام و شرکت در فعّالیّتی که به ابتکار و رهبری امام در جهت بازیافتن حقّ غصبشده و تشکیل نظام علوی و اسلامی در سطوح مختلف فکری، سیاسی و احیاناً نظامی انجام میگرفت... این، چکیده و عصارهی نگاهی دقیق به زندگی ائمّه(علیهمالسّلام) و بویژه امام صادق(علیهالسّلام) است.
📚پیشوای صادق، حضرت آیتالله خامنهای، انتشارات انقلاب اسلامی، ص۱۰۶.
🔸️﷽🔸️
◀️#خانواده_قرآنی(۱۵)
♦️سلسله معارف قرآنی با الهام گیری از آیه شریفه:«و الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لنا من ازواَجِنَا وَذُرِّیَّتِنَا قُرَّةَ أَعْیُنٍ وَ اجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَامًا»⚡فرقان:۷۴
👈«حریم و احترام همسر»
🔹️باید دانست؛ میان «رعایت حریم ها» و «حفظ احترام ها» رابطه متقابل و نسبت مستقیم وجود دارد. از نشانه های آشکار احترام به همسر حفظ حریم او و حریم خانواده است.
🔹️در فرهنگ قرآن نیز شکل گیری خانواده در افقی برتر از معیار های مادی و غریزی آغاز و تداوم می یابد و اساسی ترین معیار در انتخاب همسر حفظ حریم ایمان و رعایت حریم پاکی بیان شده است.
☀️در این باره خداوند می فرماید: «وَلَا تَنْكِحُوا الْمُشْرِكَاتِ حَتَّى يُؤْمِنَّ وَلَأَمَةٌ مُؤْمِنَةٌ خَيْرٌ مِنْ مُشْرِكَةٍ وَلَوْ أَعْجَبَتْكُمْ» (بقره/221) « و با زنان مشرك ازدواج مكنيد تا ايمان بياورند قطعا كنيز با ايمان بهتر از زن مشرك است هر چند [زيبايى] او شما را به شگفت آورد.»
🔸️از آیه شریفه به خوبی استفاده می شود؛ اگر چه زیبایی و شرایط دیگر مانند سطح تحصیلات و سطح زندگی خانوادگی موجب گرایش و جذابیت می شود؛ اما همه ویژگی ها با حفظ ایمان به زندگی استحکام و پایداری می بخشد.
🔸️هم چنین ازدواج آغاز زندگی مشترک براساس پاکی و سلامتی و پیمان محبت و وفاداری است و آن چه تداوم زندگی مشترک را با خطر روبرو می کند سابقه دوستی های قبل از ازدواج و عدم و وفاداری بعد از ازدواج است.
☀️قرآن در این مورد می فرماید:
«فَانْكِحُوهُنَّ بِإِذْنِ أَهْلِهِنَّ وَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ مُحْصَنَاتٍ غَيْرَ مُسَافِحَاتٍ وَلَا مُتَّخِذَاتِ أَخْدَانٍ» (نساء/25)
«پس آنان را با اجازه خانواده شان به همسرى [خود] درآوريد و مهرشان را به طور پسنديده به آنان بدهيد [به شرط آنكه] پاكدامن باشند نه زناكار و دوستگيران پنهانى نباشند.»
👈از این آیه شریفه نیز به خوبی استفاده می شود؛ دوستی های پنهانی و خارج از کانون خانوادگی به نوعی حریم-شکنی است و ریشه بی اعتمادی و ناپایداری در زندگی است.
🔹️یکی از مهم ترین راهکارهای مصونیت از حریم شکنی و آلوده نشدن به حرام ها آن است که؛ از چشم دوختن به کامیابی های دیگران خودداری شود . و نگاه خود را به زر و زیور ها دیگران خیره نسازیم.
☀️در این باره خداوند می فرماید: «وَلَا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلَى مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا لِنَفْتِنَهُمْ فِيهِ وَرِزْقُ رَبِّكَ خَيْرٌ وَأَبْقَى» ﴿طه/131﴾
«و هرگز چشمان خود را به سوى آنچه به گروه هایی [یا زنان و مردانی] از ايشان برخوردار كرديم مدوز اینها [فقط] زيور زندگى دنياست تا ايشان را در آن بيازماييم و [بدان كه] روزى پروردگار تو بهتر و پايدارتر است.»
♦️امروزه با توجه به گستره ارتباطات در فضای مجازی آسیب این گونه خطرها برای خانواده بیش تر است و کسانی که در این شرایط با مراقبت و تلاش بیش تر حریم ها را رعایت می کنند سزاوار ارزشمندی و احترام بیش تر هستند.
┄┅┅🍃✿❀🌺❀🍃✿┅┅┄
☜【کلید های تربیتی】
📚 #معرفی_کتاب
📙 پیشوای صادق
انتشارات انقلاب اسلامی
این کتاب ۱۳۴ صفحهای، مجموعهای از چند یادداشت از آیتالله العظمی خامنهای (مدّظلّهالعالی) درباره سیره فرهنگی سیاسی امام صادق علیه السلام است.
تبیین و تبلیغ مسئله امامت، تبیین احکام به شیوه خاص شیعی و تفسیر قرآن کریم و وجود تشکیلات پنهانی ایدئولوژیک و سیاسی از مهمترین بخشهای این کتاب است.
🔶 این کتاب به صورت صوتی در اینترنت بارگزاری شده است.
باسمه تعالی
باسلام
از تمامی معاونت ها و مدیران محترم مدارس خواسته می شود با توجه به وضعیت جدید در استان خراسان رضوی و شروع موج دوم کرونا نسبت به اجرای موارد ذیل جدیت لازم را داشته باشند:
۱.تمامی برنامه های فرهنگی دسته جمعی شامل اردوها ، نماز های جماعت ، مراسمات و....در خوابگاه ها، مجتمع های مسکونی و مدارس تا اطلاع ثانوی برگزار نشود.
۲. مدیران محترم مدارس، نسبت به اعمال مراقبت های ویژه بهداشتی و رعایت فاصله و توزیع ماسک در جلسات امتحان و نظارت جدی نسبت به افرادی که وارد جلسه می شوند اقدام نمایند.
۳. تمامی طلاب ، کارکنان و مراقبان امتحانی موظف به استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی و ضدعفونی دست ها قبل از ورود به جلسات امتحانی می باشند.
۴. درصورتی که فردی ازطلاب دارای علایم بالینی مانند سرماخوردگی، تب یا سرفه است از ورود وی به جلسه جلوگیری شود و در فضای اختصاصی دیگر و یا به صورت غیر حضوری در امتحان شرکت نماید.
۵. از تردد غیر ضروری طلاب به محیط های بیرون از خوابگاه ها جلوگیری و اقدامات مربوط به قرنطینه به صورت جدی اجرا شود.
۶. اقدامات لازم در خصوص رعایت فاصله اجتماعی و ضد عفونی مستمر خوابگاه و جلسات امتحانی با جدیت پیگیری و اجرا شود.
۷. مواد شوینده و ضدعفونی کننده به میزان لازم تهیه و برای استفاده طلاب و کارکنان در دسترس قرار داده شود.
۸. پذیرش میهمان در تمامی اماکن خوابگاهی و سایر فضاهای نمایندگی اکیداً ممنوع است.
۹. در صورت مشاهده هر گونه علائم ابتلا به بیماری کرونا در بین طلاب خوابگاهی (تب، سرفه، تنگی نفس و...) مسئولان خوابگاه موظف هستند بلافاصله با همکاری امور طلاب اقدام کنند و حسب تشخیص بیماری طلبه، هم اتاقی های آنها نیز از لحاظ ابتلا به بیماری مورد بررسی قرار گیرند.
۱۰. رعایت جدی توصیه ها و دستورالعمل های بهداشتی و فاصله اجتماعی برای تمام بخش های اداری ، فرهنگی و آموزشی نمایندگی خصوصا فضاهای عمومی مانند، اتاق های دارای مراجعه زیاد، اتاق های کاری مشترک کارکنان ،نمازخانه ها، اتاق های جلسات، کتابخانه ها، آشپزخانه، سالن های ورزشی مورد تاکید و الزام می باشد .
درپایان از مدیریت محترم امور طلاب در نمایندگی خواسته می شود به سرعت نسبت به بازرسی روزانه از تمامی مکان های نمایندکی به ویژه جلسات امتحانی و گزارش نتیجه به اینجانب اقدام نماید.
با تشکر
محمد رضا صالح
۱۳۹۹/۳/۲۸