هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«يَا بَنِي آدَمَ خُذُوا زِينَتَكُمْ عِندَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَكُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا ۚ إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ»
اى فرزندان آدم! زینت خود را در هنگام رفتن به هر مسجدى، با خود بردارید
و (از نعمتهاى الهى) بخورید و بیاشامید، ولى اسراف نکنید که خداوند اسراف کاران را دوست نمى دارد.
(سوره مبارکه اعراف/ آیه ۳۱)
❇تفســــــیر ❇
لباس مسجد
در این آیات به تناسب سرگذشت آدم در بهشت، همچنان سخن از مسأله پوشش تن و سایر مواهب زندگى و چگونگى استفاده صحیح از آنها است.
نخست به همه فرزندان آدم به عنوان یک قانون همیشگى که شامل تمام اعصار و قرون مى شود؛ دستور مى دهد و مى فرماید: اى فرزندان آدم! زینت خود را به هنگام رفتن به مسجد با خود بردارید (یا بَنی آدَمَ خُذُوا زینَتَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِد).
🌼🌼🌼
این جمله هم مى تواند اشاره به زینت هاى جسمانى باشد که شامل پوشیدن لباس هاى مرتب و پاک و تمیز، شانه زدن موها، و به کار بردن عطر و مانند آن مى شود،
و هم شامل زینت هاى معنوى، یعنى صفات انسانى، ملکات اخلاقى و پاکى نیّت و اخلاص.
و اگر مى بینیم در بعضى از روایات اسلامى تنها اشاره به لباس خوب یا شانه کردن موها شده;
و یا اگر مى بینیم تنها سخن از مراسم نماز عید و نماز جمعه به میان آمده، دلیل بر انحصار نیست بلکه هدف بیان مصداق هاى روشن است.
همچنین اگر مى بینیم در بعضى دیگر از روایات، زینت به معنى رهبران و پیشوایان شایسته تفسیر شده، دلیل بر وسعت مفهوم آیه است که همه زینت هاى ظاهرى و باطنى را در بر مى گیرد.
گر چه این حکم، مربوط به تمام فرزندان آدم در هر زمان است، ولى ضمناً نکوهشى است از عمل زشت جمعى از اعراب در زمان جاهلیت که به هنگام آمدن به مسجدالحرام و طواف خانه خدا، کاملاً عریان و برهنه مى شدند.
و هم اندرزى است به آنها که به هنگام نماز و یا رفتن به مساجد لباس هاى کثیف، مندرس و یا لباس هاى مخصوص منزل را در تن مى کنند و در مراسم عبادت خدا به همان هیأت شرکت مى نمایند، که متأسفانه هم اکنون نیز در میان جمعى از بى خبران از مسلمانان معمول و متداول است.
در حالى که طبق آیه فوق و روایاتى که در این زمینه وارد شده، دستور داریم بهترین لباس هاى خود را به هنگام شرکت در مساجد بپوشیم.
🌼🌼🌼
در جمله بعد به مواهب دیگرى یعنى خوردنى ها و آشامیدنى هاى پاک و پاکیزه اشاره مى کند و مى فرماید: از آنها بخورید و بنوشید (وَ کُلُوا وَ اشْرَبُوا).
اما چون طبع زیاده طلب انسان، ممکن است از این دو دستور سوء استفاده کند و به جاى استفاده عاقلانه و اعتدال آمیز، از پوشش و تغذیه صحیح، راه تجمل پرستى، اسراف و تبذیر را پیش گیرد، بلافاصله اضافه مى کند: ولى اسراف نکنید که خدا مسرفان را دوست نمى دارد (وَ لاتُسْرِفُوا إِنَّهُ لایُحِبُّ الْمُسْرِفینَ).
إِسْراف کلمه بسیار جامعى است که هر گونه زیاده روى در کمیّت، کیفیت، بیهوده گرائى، اتلاف و مانند آن را شامل مى شود، و این روش قرآن است که به هنگام تشویق به استفاده کردن از مواهب آفرینش، فوراً جلو سوء استفاده را گرفته و به اعتدال توصیه مى کند.
(تفســــــیر نمونه، ذیل آیه ۳۱ سوره مبارکه اعراف)
🔴بیانیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
امت اسلامی دغدار، ملت بزرگ و شهیدپرور ایران اسلامی
زمان تحقق وعده صادق فرارسید و به اذن خداوند متعال بامداد امروز در پاسخ به عملیات جنایتکارانه و تروریستی نیروهای متجاوز آمریکایی و انتقام ترور ناجوانمردانه و شهادت مظلومانه فرمانده قهرمان و فداکار نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سردار پرافتخار سپهبد پاسدار شهید حاج قاسم سلیمانی و یارانش، رزمندگان شجاع نیروی هوافضای سپاه طی عملیاتی موفق به نام عملیات شهید سلیمانی، با رمز مقدس یا زهرا(س) با شلیک دهها موشک فروند زمین به زمین، پایگاه هوایی اشغالی ارتش تروریستی و متجاوز آمریکا موسوم به عینالاسد را در هم کوبیدند. که جزئیات آن متعاقباً به استحضار ملت شریف ایران و آزادگان جهان اسلام خواهد رسید.
سپاه پاسداران انقلاب اسلام به تبریک این پیروزی بزرگ به امت اسلامی و مردم فداکار و عظیم الشان ایران اسلامی اعلام می دارد
1- به شیطان بزرگ، رژیم صفاک و مستکبر آمریکا هشدار می دهیم هر شرارت مجدد و یا تحرک و تجاوز دیگر با پاسخهای دردناکتر و کوبندهتری مواجه خواهد شد.
ا- به دولتهای متحد آمریکا که پایگاههای خود را در اختیار ارتش تروریستی این کشور قرار دادهاند اخطار داده میشود هر سرزمینی، به هر ترتیب مبدأ اقدامات خصمانه و تجاوزگرانه علیه جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد، هدف قرار خواهد گرفت.
3- به هیچ وجه رژیم صهیونیستی را در این جنایات جدای از رژیم جنایتکار آمریکا نمیدانیم.
4- به مردم آمریکا توصیه میکنیم برای پیشگیری از خسارتهای بیشتر، سربازان آمریکایی را از منطقه فراخوانده و اجازه ندهند با نفرت افزایی روزافزون رژیم ضدمردمی حاکم بر ایالات متحده جان نظامیان آن کشور بیش از این به خطر افتد.
و من نصر الا من عندالله العزیز الحکیم. 18 دی ماه 1398
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
🔻 #انتقام_سخت 🔻
ختم ۳۰ میلیون سوره ی نصر برای پیروزی جمهوری اسلامی مدافع خط مقدم جهان تشیع
سهم شما سه مرتبه و ارسال حداکثری
یا علی
(( *بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ /إِذا جاء نصر الله والفتح ورأيت ألناس يدخلون في دين الله افواجا فسبح بحمد ربك وأستغفره أنه كان توابا* )).
به امید پیروزی و رهایی از مشکلات
حوزه علمیّه خواهران نهاوند/
🚩
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ الَّتِي أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالطَّيِّبَاتِ مِنَ الرِّزْقِ ۚ قُلْ هِيَ لِلَّذِينَ آمَنُوا فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا خَالِصَةً يَوْمَ الْقِيَامَةِ ۗ كَذَٰلِكَ نُفَصِّلُ الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ»
بگو: «چه کسى زینتهاى الهى را که براى بندگان خود آفریده،
و روزیهاى پاکیزه را حرام کرده است؟!» بگو: «اینهادر زندگى دنیا، براى کسانى است که ایمان آورده اند. (اگر چه دیگران نیز با آنها مشارکت دارند. ولى) در قیامت، فقط براى مؤمنان خواهد بود.» این گونه آیات (خود) را براى کسانى که آگاهند، شرح مى دهیم.
(سوره مبارکه اعراف/ آیه ۳۲)
❇تفســــــیر ❇
در آیه بعد، با لحن تندترى به پاسخ آنها که گمان مى برند، تحریم زینت ها و پرهیز از غذاها و روزى هاى پاک و حلال، نشانه زهد و پارسائى و مایه قرب به پروردگار است، مى پردازد و مى فرماید: اى پیامبر! بگو چه کسى زینت هاى الهى را که براى بندگانش آفریده و همچنین مواهب و روزى هاى پاکیزه را تحریم کرده است؟ (قُلْ مَنْ حَرَّمَ زینَةَ اللّهِ الَّتی أَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَ الطَّیِّباتِ مِنَ الرِّزْقِ).
اگر این امور، بد بود، خدا نمى آفرید، و اکنون که براى استفاده بندگانش آفریده است، چگونه ممکن است آنها را تحریم کند؟
مگر میان دستگاه آفرینش و دستورات دینى ممکن است تضاد وجود داشته باشد؟!
آنگاه براى تأکید اضافه مى کند: به آنها بگو این نعمت ها و موهبت ها براى افراد با ایمان در این زندگى دنیا آفریده شده، (اگر چه دیگران نیز بدون داشتن شایستگى از آن استفاده مى کنند، ولى) در روز قیامت و زندگى عالى تر که صفوف کاملاً از هم مشخص مى شوند، اینها همه در اختیار افراد با ایمان و درستکار قرار مى گیرد، و دیگران به کلى از آن محروم مى شوند! (قُلْهِیَ لِلَّذینَ آمَنُوا فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا خالِصَةً یَوْمَ الْقِیامَةِ).
بنابراین، چیزى که در دنیا و آخرت مال آنها است و مخصوصاً در جهان دیگر اختصاص به آنها دارد، چگونه ممکن است تحریم گردد؟
حرام چیزى است که مفسده انگیز باشد، نه نعمت و موهبت.
🌼🌼🌼
این احتمال نیز در تفسیر این جمله داده شده است که این مواهب در دنیا اگر چه آمیخته با گرفتارى ها و گاهى با غم، رنج ها و اندوه ها است، ولى در سراى دیگر، خالص از همه این ناملایمات در اختیار مؤمنان قرار خواهد گرفت (ولى تفسیر اول مناسب تر به نظر مى رسد).
در پایان آیه به عنوان تأکید مى فرماید: ما این چنین آیات و احکام خود را براى جمعیتى که آگاهند و مى فهمند تشریح مى کنیم (کَذلِکَنُفَصِّلُ الآْیاتِ لِقَوْم یَعْلَمُونَ).
(تفســــــیر نمونه، ذیل آیه ۳۲ سوره مبارکه اعراف)