eitaa logo
دارالقرآن سردار سلیمانی نهاوند
1.5هزار دنبال‌کننده
30.9هزار عکس
11.6هزار ویدیو
545 فایل
به‌نامِ‌خُدا به‌یادِ‌خُدا برایِ‌خُدا 🌟ایتا : @q_sr_nahavand ارتباط با ادمین: @sejjil2023 ارسال نظرات و پیشنهاداتتون https://harfeto.timefriend.net/16940356452107
مشاهده در ایتا
دانلود
ختم ۳۰ میلیون سوره ی نصر برای پیروزی جمهوری اسلامی مدافع خط مقدم جهان تشیع سهم شما سه مرتبه و ارسال حداکثری یا علی (( *بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ /إِذا جاء نصر الله والفتح ورأيت ألناس يدخلون في دين الله افواجا فسبح بحمد ربك وأستغفره أنه كان توابا* )). به امید پیروزی و رهایی از مشکلات حوزه علمیّه خواهران نهاوند/ 🚩
سلام برگزاری حلقه شهید احمدی روشن مورخه ۱۸ دی ماه ۹۸ موصوع بحث شهید سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ختم صلوات هدیه به روح پاکش وچاپ وتوزیه چهل مورد عکس وپیکسل شهید سلیمانی پایگاه علمی حصرت زکیه ناحیه نهاوند
دانش آموزان روستای زرامین سفلی خواستار ثبت نام در گردان انتقام
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ الَّتِي أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالطَّيِّبَاتِ مِنَ الرِّزْقِ ۚ قُلْ هِيَ لِلَّذِينَ آمَنُوا فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا خَالِصَةً يَوْمَ الْقِيَامَةِ ۗ كَذَٰلِكَ نُفَصِّلُ الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ» بگو: «چه کسى زینتهاى الهى را که براى بندگان خود آفریده، و روزیهاى پاکیزه را حرام کرده است؟!» بگو: «اینهادر زندگى دنیا، براى کسانى است که ایمان آورده اند. (اگر چه دیگران نیز با آنها مشارکت دارند. ولى) در قیامت، فقط براى مؤمنان خواهد بود.» این گونه آیات (خود) را براى کسانى که آگاهند، شرح مى دهیم. (سوره مبارکه اعراف/ آیه ۳۲) ❇تفســــــیر ❇ در آیه بعد، با لحن تندترى به پاسخ آنها که گمان مى برند، تحریم زینت ها و پرهیز از غذاها و روزى هاى پاک و حلال، نشانه زهد و پارسائى و مایه قرب به پروردگار است، مى پردازد و مى فرماید: اى پیامبر! بگو چه کسى زینت هاى الهى را که براى بندگانش آفریده و همچنین مواهب و روزى هاى پاکیزه را تحریم کرده است؟ (قُلْ مَنْ حَرَّمَ زینَةَ اللّهِ الَّتی أَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَ الطَّیِّباتِ مِنَ الرِّزْقِ). اگر این امور، بد بود، خدا نمى آفرید، و اکنون که براى استفاده بندگانش آفریده است، چگونه ممکن است آنها را تحریم کند؟ مگر میان دستگاه آفرینش و دستورات دینى ممکن است تضاد وجود داشته باشد؟! آنگاه براى تأکید اضافه مى کند: به آنها بگو این نعمت ها و موهبت ها براى افراد با ایمان در این زندگى دنیا آفریده شده، (اگر چه دیگران نیز بدون داشتن شایستگى از آن استفاده مى کنند، ولى) در روز قیامت و زندگى عالى تر که صفوف کاملاً از هم مشخص مى شوند، اینها همه در اختیار افراد با ایمان و درستکار قرار مى گیرد، و دیگران به کلى از آن محروم مى شوند! (قُلْهِیَ لِلَّذینَ آمَنُوا فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا خالِصَةً یَوْمَ الْقِیامَةِ). بنابراین، چیزى که در دنیا و آخرت مال آنها است و مخصوصاً در جهان دیگر اختصاص به آنها دارد، چگونه ممکن است تحریم گردد؟ حرام چیزى است که مفسده انگیز باشد، نه نعمت و موهبت. 🌼🌼🌼 این احتمال نیز در تفسیر این جمله داده شده است که این مواهب در دنیا اگر چه آمیخته با گرفتارى ها و گاهى با غم، رنج ها و اندوه ها است، ولى در سراى دیگر، خالص از همه این ناملایمات در اختیار مؤمنان قرار خواهد گرفت (ولى تفسیر اول مناسب تر به نظر مى رسد). در پایان آیه به عنوان تأکید مى فرماید: ما این چنین آیات و احکام خود را براى جمعیتى که آگاهند و مى فهمند تشریح مى کنیم (کَذلِکَنُفَصِّلُ الآْیاتِ لِقَوْم یَعْلَمُونَ). (تفســــــیر نمونه، ذیل آیه ۳۲ سوره مبارکه اعراف)
ملت عاشورایی ایران : به یاد نوای زیارت عاشورای سردار شهید همه باهم زیارت عاشورا میخوانیم وهدیه میکنم روح بزرگ سردار سرافراز وطن ویارانش
ابراز علاقه کلاس قرآن دهنو عبدالملکی به سردار دلها
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «قُلْ إِنَّمَا حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَالْإِثْمَ وَالْبَغْيَ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَأَن تُشْرِكُوا بِاللَّهِ مَا لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطَانًا وَأَن تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ» بگو: «خداوند، تنها اعمال زشت را حرام کرده است. چه آشکار باشد و چه پنهان. و (همچنین) گناه و ستم به ناحق را.و این که چیزى را که خداوند دلیلى براى آن نازل نکرده، همتاى خداوند قرار دهید. و چیزى را که نمى دانید به او نسبت دهید.» (سوره مبارکه اعراف/ آیه ۳۳) ❇تفســــــیر ❇ بارها دیده ایم قرآن مجید هر گاه سخن از امر مباح یا لازمى به میان مى آورد، بلافاصله از نقطه مقابل آن یعنى زشتى ها و محرمات سخن مى گوید، تا هر دو بحث، یکدیگر را تکمیل کنند. در اینجا نیز به دنبال اجازه استفاده از مواهب الهى، زینت ها و نفى تحریم آنها، سخن از محرمات به میان آورده و به طور عموم، و سپس به طور خصوص، روى چند نقطه مهم انگشت مى گذارد. 🌼🌼🌼 در آغاز از تحریم فواحش سخن مى گوید و مى فرماید: اى پیامبر! بگو:پروردگار من تنها اعمال زشت و قبیح را حرام کرده است، اعم از این که آشکار باشد یا پنهان (قُلْ إِنَّما حَرَّمَ رَبِّیَ الْفَواحِشَ ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ). فَواحِش جمع فاحشه به معنى خصوص اعمالى است که فوق العاده زشت و ناپسند است، نه همه گناهان، و شاید تأکید روى این مطلب که خواه پنهان باشد یا آشکار، از این جهت است که عرب هاى جاهلى، عمل زشت منافى عفت را اگر پنهانى انجام مى شد، مجاز مى شمردند، و تنها در صورتى که آشکار بود ممنوع مى دانستند. پس از آن، موضوع را تعمیم داده و به تمام گناهان اشاره کرده، مى فرماید: و هر نوع گناه (وَ الإِثْمَ). إِثْم در اصل به معنى هر گونه کارى است که زیانبخش باشد و موجب انحطاط مقام انسان گردد، و او را از رسیدن به ثواب و پاداش نیک باز دارد، بنابراین هر نوع گناهى در مفهوم وسیع اثم داخل است. 🌼🌼🌼 بار دیگر روى چند قسمت از بزرگ ترین گناهان انگشت گذارده، مى فرماید: و هر گونه ستم و تجاوز به ناحق به حقوق دیگران (وَ الْبَغْیَ بِغَیْرِ الْحَقِّ). بَغْى به معنى کوشش و تلاش براى به دست آوردن چیزى است، ولى غالباً به کوشش هائى گفته مى شود که براى غصب حق دیگران است و لذا مفهوم آن غالباً با مفهوم ظلم و ستم مساوى است. سپس به مسأله شرک اشاره کرده، مى فرماید: و نیز پروردگار من، حرام کرده که شریکى بى دلیل براى او قائل شوید (وَ أَنْ تُشْرِکُوا بِاللّهِ ما لَمْ یُنَزِّلْ بِهِ سُلْطاناً). در اینجا نیز روشن است که جمله ما لَمْ یُنَزِّلْ بِهِ سُلْطاناً براى تأکید و توجه به این حقیقت است که مشرکان هیچ گونه دلیل و گواه منطقى و خردپسندى در کار خود ندارند. کلمه سُلْطان، به معنى هر گونه دلیل و گواهى است که باعث تسلط و پیروزى انسان بر مخالف مى شود. 🌼🌼🌼 آخرین چیزى را که به عنوان محرمات روى آن تکیه مى کند نسبت دادن چیزى به خدا بدون علم و آگاهى است، مى فرماید: و به خدا مطلبى نسبت دهید که نمى دانید (وَ أَنْ تَقُولُواعَلَى اللّهِ ما لا تَعْلَمُونَ). درباره سخن گفتن بدون علم، ذیل آیه ۲۸ همین سوره نیز بحث کرده ایم. در آیات قرآن و روایات اسلامى روى این مسأله زیاد تأکید شده و مسلمانان به شدت از گفتن چیزهائى که نمى دانند، ممنوع شده اند، تا آنجا که در حدیثى از پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) نقل شده: مَنْ أَفْتى بِغَیْرِ عِلْم لَعَنَتْهُ مَلائِکَةُ السَّماواتِ وَ الأَرْضِ: آن کس که بدون علم و آگاهى فتوا دهد، فرشتگان آسمان و زمین او را لعنت مى کنند. و اگر درست در وضع جوامع انسانى و بدبختى هائى که دامن آنها را مى گیرد دقت کنیم، خواهیم دید، قسمت مهمى از این بدبختى ها از شایعه سازى و سخن گفتن بدون اطلاع، و گواهى به ناحق و اظهارنظرهاى بى مدرک سرچشمه مى گیرد. (تفســــــیر نمونه، ذیل آیه ۳۳ سوره مبارکه اعراف)
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «وَلِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ ۖ فَإِذَا جَاءَ أَجَلُهُمْ لَا يَسْتَأْخِرُونَ سَاعَةً ۖ وَلَا يَسْتَقْدِمُونَ» براى هر قوم و جمعیّتى، زمان و اجل (معیّنى) است. و هنگامى که اجل آنها فرا رسد، نه ساعتى از آن تأخیر مى کنند و نه بر آن پیشى مى گیرند. (سوره مبارکه اعراف/ آیه ۳۴) ❇تفســــــیر ❇ هر جمعیتى سرانجامى دارد در این آیه، خداوند به یکى از قوانین آفرینش یعنى فنا و نیستى ملت ها، اشاره مى کند و بحث هاى مربوط به زندگى فرزندان آدم در روى زمین و سرانجام و سرنوشت گنهکاران که در آیات قبل گفته شد، با این بحث روشن تر مى شود. نخست، مى فرماید: براى هر امتى زمان و مدت معینى وجود دارد (وَ لِکُلِّ أُمَّة أَجَلٌ). و مى افزاید: و به هنگامى که این اجل فرا رسد، نه لحظه اى تأخیر خواهند کرد و نه لحظه اى بر آن پیشى مى گیرند (فَإِذا جاءَ أَجَلُهُمْ لایَسْتَأْخِرُونَ ساعَةً وَ لایَسْتَقْدِمُونَ). یعنى ملت هاى جهان همانند افراد، داراى مرگ و حیاتند، ملت هائى از صفحه زمین برچیده مى شوند، و به جاى آنها ملت هاى دیگرى قرار مى گیرند، قانون مرگ و حیات مخصوص افراد انسان نیست بلکه اقوام، جمعیت ها و جامعه ها را نیز در بر مى گیرد. 🌼🌼🌼 با این تفاوت که مرگ ملت ها غالباً بر اثر انحراف از مسیر حق و عدالت و روى آوردن به ظلم و ستم و غرق شدن در دریاى شهوات و فرو رفتن در امواج تجمل پرستى و تن پرورى مى باشد. هنگامى که ملت هاى جهان در چنین مسیرهائى گام بگذارند، و از قوانین مسلّم آفرینش منحرف گردند، سرمایه هاى هستى خود را یکى پس از دیگرى از دست خواهند داد و سرانجام سقوط مى کنند. بررسى فناى تمدن هائى همچون تمدن بابل، فراعنه مصر، قوم سبأ، کلدانیان، آشوریان، مسلمانان اندلس، و امثال آنها، این حقیقت را نشان مى دهد که در لحظه فرا رسیدن فرمان نابودى که بر اثر اوج گرفتن فساد صادر شده بود، حتى ساعتى نتوانستند پایه هاى لرزان حکومت هاى خویش را نگاه دارند. باید توجه داشت که ساعة در لغت به معنى کمترین وقت است، گاهى به معنى لحظه و گاهى به معنى مقدار کمى از زمان مى آید اگر چه امروز معنى معروف آن یک بیست و چهارم مدت شبانه روز است... (تفســــــیر نمونه، ذیل آیه ۳۴ سوره مبارکه اعراف) 🔮 آدرس کانال در تلگرام 👇👇 t.me/darolquranebasijenahavand1 🔮سروش 👇👇 sapp.ir/darolquranebasijenahavand 🔮 ایتا 👇👇 eitaa.com/darolquranebasijenahavand 🔮اینستاگرام👇👇 http://instagram.com/darolquranebasijenahavand