eitaa logo
قال الصادق:(مکتب الصادق)
532 دنبال‌کننده
564 عکس
40 ویدیو
18 فایل
ا ﷽ ا یا هادی پای مکتب اهل بیت می نشینیم و به قال الباقر و قال الصادق گوش فرا می دهیم که زیبا فرمودند: به شرق و غرب بروید علم صحیحی جز آنچه از نزد ما خارج شود نمی یابید. 🔸فقه روایی 🔸حدیث 🔸مبانی حدیثی 🔸معارف سرآغاز: ۲۵ شوال ۱۴۴۴ ۲۶ اردیبهشت۱۴۰۲
مشاهده در ایتا
دانلود
ا ﷽ ا 🗓 ۲۵ صفر، سالروز وقوع فاجعۀ منع کتابتِ وصیت رسول الله صلّی‌الله‌علیه‌وآله 📣مصیبت بزرگ 💬عبدالله بن عبّاس گويد: 📜 لَمَّا حَضَرَتِ النَّبِيَّ الْوَفَاةُ وَفِي الْبَيْتِ رِجَالٌ فِيهِمْ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ هَلُمُّوا أَكْتُبْ‏ لَكُمْ‏ كِتَاباً لَنْ‏ تَضِلُّوا بَعْدَهُ‏ أَبَداً فَقَالَ عُمَرُ لَا تَأْتُوهُ بِشَيْ‏ءٍ فَإِنَّهُ قَدْ غَلَبَهُ الْوَجَعُ وَعِنْدَكُمُ الْقُرْآنُ حَسْبُنَا كِتَابُ اللَّهِ فَاخْتَلَفَ أَهْلُ الْبَيْتِ وَاخْتَصَمُوا فَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ قُومُوا يَكْتُبْ لَكُمْ رَسُولُ اللَّهِ وَمِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ مَا قَالَ عُمَرُ فَلَمَّا كَثُرَ اللَّغَطُ وَالِاخْتِلَافُ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ قُومُوا عَنِّي قَالَ عُبَيْدُ اللَّهِ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُتْبَةَ وَ كَانَ ابْنُ عَبَّاسٍ رَحِمَهُ اللَّهُ يَقُولُ الرَّزِيَّةُ كُلُّ الرَّزِيَّةِ مَا حَالَ بَيْنَ رَسُولِ اللَّهِ وَبَيْنَ أَنْ يَكْتُبَ لَنَا ذَلِكَ الْكِتَابَ مِنْ اخْتِلَافِهِمْ وَلَغَطِهِمْ؛ ▫️چون زمان شهادت رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله فرا رسيد، گروهى از مهاجرین و انصار در خانه حضور داشتند از جمله «عُمَر بن خطّاب». رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله فرمود: بياييد برايتان نوشته‌ای بنويسم كه پس از آن هرگز گمراه نشويد، 🔍«عُمَر» گفت: چيزى نياوريد كه درد بر او غلبه كرده و «قرآن» نزد شما هست، كتاب خدا ما را كافى است. ميان اهل خانه اختلاف افتاد و به مخاصمه پرداختند، عدّه‏اى مى‏‌گفتند برخيزيد كاغذ بياوريد تا رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله برايتان بنويسد و عدّه‏اى ديگر مانع شدند. چون سروصدا بلند شد و اختلاف بالا گرفت رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله فرمود: از نزد من برخيزيد و مرا تنها بگذاريد. 😭«عُبیدالله بن عبدالله» می‌گوید «ابن عبّاس» هميشه مى‌‏گفت: تمام مصيبت آن وقتی بود كه با اختلاف و سر و صدايشان بين پيامبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله و بين آنچه می‌خواست برای آن‌ها بنويسد، حائل شدند. 📚الأمالي (شیخ مفيد)قدس‌سرّه، ص ۳۶. 🗂 حدیث دوات و قلم در منابع اهل سنت: 📕مسند الإمام أحمد بن حنبل، ج‏ ۵، ص ۳۵۱ 📙صحيح مسلم، ج‏ ۳، ص ۱۲۵۹ 📘سنن النسائی، ج‏ ۳، ص ۴۳۵ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🌱 محاسبه اعمال قال الصادق عليه السلام: 🔸حَقٌّ عَلی کُلِّ مُسلِمٍ یَعرِفُنا اَن یَعرِضَ عَمَلَهُ فی کُلِّ یَومٍ وَ لَیلَهٍ عَلی نَفسِهِ، فَیَکُونَ مُحاسِبَ نَفسِهِ؛ 🔹بر هر مسلمانی که ما را می شناسد (و ما را به رهبری قبول دارد) سزاوار است که هر روز و شب، عمل خود را بر خویش عرضه بدارد و حسابگر نفس خویش باشد. 📚تحف العقول •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🍀🌱 تَجلِسونَ وتُحَدِّثونَ؟ «اين گونه مجالس را دوست دارم ... 🔸حضرت‌ صادق علیه‌السلام به فضيل فرمود: «آيا با هم مى‌نشينيد و گفتگو مى‌کنيد؟». گفت: آرى، فدايت شوم! فرمود: «اين گونه مجالس را دوست دارم. اى فضيل! امر ما را زنده نگه داريد. رحمت خدا بر آن کس که امر ما را زنده بدارد. اى فضيل! هر کس ما را ياد کند يا در حضور او از ما ياد شود و از چشمش به اندازه پَرِ مگسى اشک در آيد، خداوند، گناهان او را مى‌بخشد، اگر چه فزون‌تر از کف آب دريا باشد». ✓ الإمام الصادق علیه السّلام، قالَ لِفُضَيلٍ: تَجلِسونَ وتُحَدِّثونَ؟ قالَ: قُلتُ: نَعَم جُعِلتُ فِداكَ، قالَ: تِلكَ المَجالِسَ اُحِبُّها، فَأَحيوا أمرَنا يا فُضَيلُ! فَرَحِمَ اللّهُ مَن أحيا أمرَنا، يا فُضَيلُ! مَن ذَكَرَنا أو ذُكِرنا عِندَهُ فَخَرَجَ مِن عَينِهِ مِثلُ جَناحِ الذُّبابِ، غَفَرَ اللّهُ تَعالى ذُنوبَهُ ولَو كانَت أكثَرَ مِن زَبَدِ البَحرِ. ◃مصادقة الإخوان: ص۱۳۴ ح۱ 🌱🌱🌱🍃🍃🍃 🔸 «از خدا پروا كنيد و برادرانى نيكوكار باشيد. براى خدا، يكديگر را دوست بداريد، با هم ارتباط داشته باشيد، به هم مهر بورزيد، به ديدار و ملاقات يكديگر برويد و در باره امر [امامت و ولايت] ما، گفتگو كنيد و آن را زنده بداريد». ✓ اِتَّقُوا اللّه‌َ، وكونوا إخوَةً بَرَرَةً، مُتَحابّينَ فِي اللّه‌ِ، مُتَواصِلينَ، مُتَراحِمينَ، تَزاوَروا وتَلاقَوا وتَذاكَروا أمرَنا وأَحيوهُ. ◃الكافی : ج۲ ص۱۷۵ ح۱ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🏷مصيبتى عظیم! 🔸قال الصادق عليه السلام: ✓ «هرگاه مصيبتى به تو رسيد، مصيبت رحلت رسول خدا را به ياد آر؛ زيرا مردم هرگز مصيبتى چون مصيبت [رحلت] رسول خدا به خود نديده‌اند و هيچگاه هم چنان مصيبتى نخواهند ديد». ⁙ «إذا اُصِبتَ بمُصيبَةٍ فاذكُرْ مَصابَكَ برسولِ اللّهِ صلى‌الله عليه و آله؛ فإنَّ الناسَ لَم يُصابُوا بمِثلِهِ أبدا، و لن يُصابُوا بِمِثلِهِ أبدا». 📚 امالی طوسی: ص۶۸۱ ح۱۴۴۸ 🔹قال الصادق علیه السلام: ⁘ إنَّ اللّهَ عَزَّ ذِكرُهُ خَتَمَ بِنَبِيِّكُمُ النَّبِيِّينَ فَلا نَبِيَّ بَعدَهُ أبَدا ، وخَتَمَ بِكِتابِكُمُ الكُتُبَ فَلا كِتابَ بَعدَهُ أبَدا ✓ خداوند ـ كه يادش بزرگ باد ـ با پيامبر شما، به پيامبران خاتمه داد. بنا بر اين، بعد از او هرگز پيامبرى بر انگيخته نخواهد شد، و [نيز] با كتاب شما به همه كتاب ها[ى آسمانى ]پايان بخشيد. پس، بعد از كتاب شما هرگز كتابى نازل نخواهد شد. 📚الكافی: ج۱ ص۲۶۹ ح۳ حضرت صلی‌الله‌علیه‌وآله و آله وسلم •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 💠اهمیت زیارت امام رضا علیه السلام 🔸در خصوص زیارت امام رضا علیهم السلام مرحوم شیخ صدوق رحمه الله علیه، هم در من لا يحضره الفقيه و هم در عيون روایات متعددی را از ائمه معصومین علیهم السلام ذکر کرده است که نشان دهنده اهمیت زیارت امام هشتم علیه السلام است. 🔸نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله سال ها قبل از تولد امام رضا علیه السلام فرمودند: «سَتُدْفَنُ بَضْعَةٌ مِنِّى بِخُرَاسَانَ» پاره تنی از من در سرزمین خراسان به خاک سپرده می شود - این تعبیر بضعة منی فقط در مورد امام رضا علیه السلام و حضرت زهرا علیها السلام ذکر شده است - «مَا زَارَهَا مَكْرُوبُ إِلَّا نَفَّسَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ كَرْبَهُ» هر کسی که ناراحتی و کربتی در دل دارد آن امام را زیارت کند غمش برطرف می شود، «وَ لاَ مُذْنِبٌ إِلَّا غَفَرَ اللَّهُ ذُنُوبَهُ» (1) هیچ گناه کاری به زیارت او نمی رود مگر آن که با آمرزش و گناه بر می گردد. ببینید هم غم زدایی و هم گناه زدایی، هم زدوده شدن اندوه و هم آمرزش گناه، خبری است که نبی مکرم اسلام صلى الله عليه و سلم سال ها قبل از تولد امام رضا علیه السلام درباره ثواب زیارت آن حضرت بیان فرمودند. 🔸وجود مقدس امير المؤمنین علیها السلام فرمودند: «سَيُقْتَلُ رَجُلٌ مِنْ وُلْدِي بِأَرْضِ خُرَاسَانَ بِالسَّمِ ظُلْماً، اِسْمُهُ اِسْمِي وَ اسْمُ أَبِيهِ اِسْمُ ابْنِ عِمْرَانَ مُوسَى عَلَيْهِ السلام، أَلَا فَمَنْ زَارَهُ فِي غُرْبَتِهِ» فرزندی از فرزندان من به وسیله سم به شهادت می رسد که نامش نام من است و در سرزمین خراسان به خاک سپرده می شود، هر کسی که او را زیارت کند «غَفَرَ اللهُ لَهُ ذُنُوبَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْهَا وَ مَا تَأَخَّرَ» (2) خداوند گناهان گذشته و آینده او را مورد آمرزش قرار می دهد. 🔸امام صادق علیه السلام فرمود: «تُقْتَلُ حَفَدَتِي بِأَرْضِ خُرَاسَانَ فِي مَدِينَةٍ يُقَالُ لَهَا طُوسُ، مَنْ زَارَهُ إِلَيْهَا عَارِفاً بِحَقِّهِ» هر کسی در سرزمین خراسان با معرفت فرزند مرا زیارت کند، «أَخَذْتُهُ بِيَدِى يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ أَدْخَلْتُهُ الْجَنَّةَ» (3) روز قیامت دستش را می گیرم و وارد بهشت می کنم. 🔸پدر بزرگوارش امام کاظم علیه السلام فرمود: «مَنْ زَارَهُ وَ بَاتَ عِنْدَهُ لَيْلَةً كَانَ كَمَنْ زَارَ اللَّهُ فِي عَرْشِهِ» (4) هر کسی فرزند مرا زیارت کند و یک شب در نزد او بیتوته کند گویا خداوند را در عرش زیارت کرده و فرزندش جواد الائمه علیه السلام فرمود: «ضَمِنْتُ لِمَنْ زَارَ قَبْرَ أَبِي بِطُوسَ عَارِفاً بِحَقِّهِ الْجَنَّةَ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ» (5) من خودم ضامن هستم آن که با معرفت پدرم را زیارت کند بهشت برود؛ و خود امام رضا علیه السلام فرمود: «مَنْ زَارَنِي عَلَى بُعْدِ «مَنْ زَارَنِي عَلَى بُعْدِ دَارِي وَ مَزَارِي أَتَيْتُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِي ثَلَاثَةِ مَوَاطِنَ حَتَّى أُخَلِصَهُ مِنْ أَهْوَالِهَا إِذَا تَطَايَرَتِ الْكُتُبُ يَمِيناً وَ شِمَالاً وَ عِنْدَ الصِّرَاطِ وَ الْمِيزَانِ» (6) 🔹هر کس به زیارت من بیاید سه جا به یاری او می آیم تا از ترس و بیم رهایش سازم: 1- زمانی که نامه های اعمال را به دست راست و چپ می دهند، 2- کنار پل صراط، 3- کنار میزان 🔻پی نوشت: 1- من لا يحضره الفقیه، ج 2، ص 583؛ وسائل الشیعه، ج 14، ص 553؛ بحار الأنوار، ج 99، ص 33. 2- من لا يحضره الفقيه، ج2، ص584؛ وسائل الشیعه، ج 14، ص 554 ؛ بحار الأنوار، ج 49 ، ص 286 3- من لا يحضره الفقیه، ج 2، ص 584؛ وسائل الشیعه، ج 14، ص 554؛ بحار الأنوار، ج 99، ص 35 . 4- الکافی، ج 4، ص 588؛ التهذیب، ج 6، ص 84؛ وسائل الشیعة، ج 14، ص 565 5- من لا يحضره الفقیه، ج 2، ص 583؛ وسائل الشیعه، ج 14، ص533؛ عيون أخبار الرضا، ج 2، ص 256 6- من لا يحضره الفقيه، ج 2، ص 584؛ التهذیب، ج 6، ص 85؛ وسائل الشيعة، ج 14، ص551. حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
🏴مظلوم و صبور، مثل علی... ▪️امام کاظم علیه‌السلام: 🔸پسرم، هم‌نام دو علی است علی اول، امیرالمومنین و علی دوم، امام سجاد علیهم‌السلام. خداوند به او‌ (امام رضا علیه‌السلام) فهم و حلم و بصیرت و محبت و دین و محنت‌های علیِ اول و محنت و شکیبایی علی دوم را داده! 🔹... ابْنِی عَلِیٍّ سَمِیِّ عَلِیٍّ وَ عَلِیٍّ فَأَمَّا عَلِیٌّ الْأَوَّلُ فَعَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ وَ أَمَّا الْآخِرُ فَعَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ ع أُعْطِیَ فَهْمَ الْأَوَّلِ وَ حِلْمَهُ وَ نَصْرَهُ (بَصَرَهُ) وَ وُدَّهُ وَ دِینَهُ وَ مِحْنَتَهُ وَ مِحْنَةَ الْآخِرِ وَ صَبْرَهُ عَلَی مَا یَکْرَهُ وَ... 📚کافی، ج۱، ص۲۵۲. حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ➖ما چقدر در دل امام رضا علیه‌السلام جا داریم؟ 🛑…عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ اَلْجَهْمِ قَالَ: سَأَلْتُ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَقُلْتُ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ مَا حَدُّ اَلتَّوَكُّلِ؟ فَقَالَ لِي: «أَنْ لاَ تَخَافَ مَعَ اَللَّهِ أَحَداً.» قَالَ: قُلْتُ: فَمَا حَدُّ اَلتَّوَاضُعِ؟ قَالَ: «أَنْ تُعْطِيَ اَلنَّاسَ مِنْ نَفْسِكَ مَا تُحِبُّ أَنْ يُعْطُوكَ مِثْلَهُ.» قَالَ: قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ أَشْتَهِي أَنْ أَعْلَمَ كَيْفَ أَنَا عِنْدَكَ. قَالَ: «اُنْظُرْ كَيْفَ أَنَا عِنْدَكَ.» 🔰از حسن بن جهم نقل شده است: از امام رضا (علیه‌السلام) سؤال کردم: فدایتان شوم، تعریف توکّل چیست؟ حضرت به من فرمودند: «این‌که در کنار خداوند، از هیچ‌کس نترسی.» عرض کردم: تعریف تواضع چیست؟ حضرت فرمودند: «این‌که آن‌چه را دوست داری مردم به تو دهند، تو از جانب خود به آنان دهی.» عرض کردم: فدایتان شوم، دوست دارم بدانم جایگاه من نزد شما چگونه است. حضرت فرمودند: «ببین جایگاه من نزد تو چگونه است!» 📚عيون‌أخبارالرضا، ج۲، ص۴۹ حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا قال الصادق علیه السلام: 🔸يَخْرُجُ وَلَدُ مِنِ ابْنِي موسي اسْمُهُ اسْمُ أميرَالمُؤمِنينَ عَلَيْهِ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ الي أَرْضِ طُوسُ، وَ هُمْ بِخُرَاسَانَ، يُقْتَلُ فِيهَا بِالسَّمِّ، فَيُدْفَنُ فِيهَا غَرِيباً، مَنْ زَارَهُ عَارِفاً بِحَقِّهِ أَعْطَاهُ اللَّهُ تَعَالِي أَجْرَ مَنْ أَنْفَقَ مِنْ قَبْلِ الْفَتْحِ وَ قَاتَلَ 🔹فرزندي از پسرم موسي که همنام اميرالمؤمنين است، به جانب سرزمين طوس در خراسان مي‏رود و در آن جا با زهر کشته شده و غريبانه دفن مي‏شود، کسي که او را با شناخت حق وي (به اينکه آن حضرت امام واجب الاطاعة است) زيارت کند، خداي تعالي پاداش کسي را که قبل از پيروزي، انفاق نموده و جنگيده است به وي عطا مي‏نمايد. 📚 (بحار الانوار ج 49 ص286) حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا کلاس در طول هفته در ساعات زیر برگزار می گردد ان شاء الله 👇👇👇 🔹 جلد اول کتاب طهارت بنا بر فقه روایی (فقه روایت محور ) روز:شنبه و دو شنبه ها ساعت: چهار بعد ظهر 🔹اصول کتاب توحید جلد اول روز : شنبه و دو شنبه ها ساعت: ۴و نیم بعد ظهر 🔹مکان : مسجد حضرت سجاد علیه السلام قم.پردیسان خ ایمانی 🎤هاشمی 🔸حدیث خوانی 🔸بیان مبانی فقه روایی 🔸رجال و درایه و سند شناسی 🔸حدیث شناسی 🍀طلاب محترم می توانند ، این درس را در سامانه انتخاب دروس حوزه، انتخاب نمایند. آدرس کانال:👈 •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 📛 «توابین» وقتی آمدند که کار از کار گذشته بود... 🔻‌قیام توابین، ‌یکی از مهم‌ترین قیام‌های شیعی پس از واقعه کربلا به فرماندهی سلیمان بن صرد خزاعی است. 🔸پس از آنکه کوفیان امام حسین (ع) را دعوت کردند و از یاری و اجابت او خودداری کردند، پشیمان شدند. پشیمانی کوفیان از یاری نکردن امام حسین (ع) و در نتیجه شهادت آن حضرت همراه با یاران‌ اندکش با آن وضعیت فجیع در بیابان کربلا از علل اصلی قیام بود. 🔹دو سپاه در ۲۵ جمادی الاولی ۶۵ در برابر هم صف‌آرایی کردند و فرماندهان دو سپاه یکدیگر را به اطاعت از خود فرا خواندند. سلیمان از سپاه اموی خواست تا عبدالملک را خلع کنند و عبیداللّه بن زیاد را به توّابین سپارند و آنگاه هر دو سپاه، زبیریان را از عراق بیرون رانند و حکومت را به یکی از اهل‌بیت پیامبر (ص)، یعنی امام علی بن حسین (ع)، سپارند. 🔸جنگ سه روز به درازا کشید و توّابین با شمار اندک خود جنگیدند و رهبران آنان یکی پس از دیگری به شهادت رسیدند و عاقبت رفاعة بن شداد با گروهی اندک از توّابین شبانگاه عقب نشستند. مطالعه کامل مقاله👇👇👇 📥 wikifeqh.ir/قیام_توابین •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 💠 نظر آیت الله بروجردی پیرامون روایات قریب المضمون از راوی واحد، و تاثیر آن در اطلاق و تقیید 🔹 مرحوم آقای (ره) در بسیاری از اوقات، وقتی با دو یا چند نقل نزدیک به هم که از یک راوی نقل شده، برخورد می ‏کردند؛ می فرمودند که این ها روایت واحده است، و به توسّط نقل به معنا، تفاوت‌های اندکی پیدا کرده و کم و زیاد شده است. 🔸 اگر روایات متعدّد باشد، بحث‌های اصولی همچون اطلاق و تقیید موضوعیت می‌‏یابد، ولی اگر روایات واحد باشد، این بحث‌ها پیش نمی‌‏آید؛ زیرا در جایی که دو روایت باشد، می‌‏توان گفت که یک روایت که از امام علیه السلام صادر شده، روایت دیگر را تقیید می‌‌زنند، ولی در جایی که هر دو در واقع یک روایت باشند، و ندانیم که «ما صدر» به نحو مطلق بوده یا مقیّد، قهراً نمی‏‌توان روایت مقیّد را قرینه برای روایت مطلق قرار داد. 📚 آیت الله زنجانی (بحث نکاح)، (۱۱ مهر ۱۳۷۸) •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 💠 امام صادق علیه السلام 🔹عن عبد اللّه بن سنان قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: سَتُصِيبُكُمْ شُبْهَةٌ فَتَبْقَوْنَ بِلاَ عَلَمٍ يُرَى وَ لاَ إِمَامٍ هُدًى وَ لاَ يَنْجُو مِنْهَا إِلاَّ مَنْ دَعَا بِدُعَاءِ اَلْغَرِيقِ. قُلْتُ: كَيْفَ دُعَاءُ اَلْغَرِيقِ؟ قَالَ: يَقُولُ: " يَا اَللَّهُ يَا رَحْمَانُ يَا رَحِيمُ يَا مُقَلِّبَ القُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِينِكَ " 🔸به نقل از عبد اللّه بن سنان ـ : امام صادق عليه السلام فرمود: بزودى در شبهه اى خواهيد افتاد و بدون نشانه اى نمايان و امامى رهنما خواهيد ماند. از اين شبهه رهايى نمى يابد مگر آن كس كه دعاى غريق را بخواند. عرض كردم: دعاى غريق چگونه است؟ فرمود: مى گويى: «يا اللّه ، يا رحمن، يا رحيم، يا مقلّب القلوب ثبّت قلبى على دينك؛ » «ای خدا! ای بخشنده! ای مهربان! ای که دگرگونی دل ها به دست توست! قلب مرا بر آیین خویش استوار فرما!» 📗 كمال الدين ج2 ص351 •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘معنای حُسن ظن به خداوند 🔹سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ يَقُولُ حُسْنُ الظَّنِّ بِاللَّهِ أَنْ لَا تَرْجُوَ إِلَّا اللَّهَ وَ لَا تَخَافَ إِلَّا ذَنْبَك 🔸سفيان بن عيينه گويد: شنيدم امام صادق عليه‌السّلام فرمود: حسن ظن به خدا اين‌است كه: به غير خدا اميدوار نباشى و جز از گناهت نترسى. 📚:منابع 1: الكافي ج‏2، ص: 72 2: مرآة العقول ج‏8، ص: 45 •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا ☘ رحلت سلطان الواعظین مولف کتاب شب‌های پیشاور 🔹 سید محمد موسوی شیرازی، معروف به سلطان الواعظین در سال ۱۲۷۵ش در تهران متولد شد. پدرش سید علی‌اکبر، معروف به اشرف الواعظین بود. سلطان الواعظین در مقدمه کتاب صد مقاله سلطانی، نَسَب خود را با ۲۵ واسطه به امام موسی کاظم(علیه السلام) می‌رساند. 🔸 او تحصیلات مقدماتی خود را در مدرسه پامنار تهران گذراند و در سال ۱۳۲۶ق به همراه پدرش به کربلا رفت و در آنجا از استادانی چون علی شهرستانی و غلامحسین مرندی درس آموخت. او پس از مدتی به قم مهاجرت کرد و در درس شیخ عبدالکریم حائری، مؤسس حوزه علمیه قم، شرکت کرد. 🔹 سلطان الواعظین سفرهای تبلیغی متعددی به کشورهای مختلف از جمله هندوستان، مصر، اردن و فلسطین داشت و در مناظرات مختلفی شرکت کرد. براساس برخی نقل‌ها در مناظره او با برهمائیان، گاندی رهبر سیاسی‌-معنوی هند نیز در جلسه مناظره شرکت کرد. 🔸 کتاب شب‌های پیشاور، در دفاع از حریم تشیع و حاوی مناظرات سلطان الواعظین شیرازی، با علمای اهل سنت است. این مناظرات در ده شب در شهر پیشاور پاکستان انجام شده و با مستندات اهل سنت به اثبات حقانیت امیر المومنین ع پرداخته است. 🔻 سلطان الواعظین، در ۱۶ مهر سال ۱۳۵۰ش (برابر با ۱۳۹۱ق) در تهران درگذشت و در قبرستان ابوحسین قم دفن شد. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 💠 قاعده "تبدیل نامانوس به مانوس" 👤 استاد سید محمد جواد شبیری 🔻در مواردی که دو نسخه از یک متن وجود دارد، یکی از قرائن تشخیص نسخه صحیح، قاعده «تبدیل نامانوس به مانوس» است. به‌طور طبیعی تعابیر ویژه و خاص در روایات، هنگام کتابت، به عبارات مانوس تبدیل می‌شود. مثلا «برید بن معاویة» و «یزیدبن معاویة» دو راوی هستند که «برید» بسیار معروف است. برید به یزید تبدیل نمی‌شود، ولی یزید، طبیعی است که به برید تبدیل شود. 📚درس خارج فقه، ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 💠پیام امام رضا(علیه السلام ) به عبدالعظیم حسنی (رحمة الله علیه) 🔹بسم الله الرحمن الرحیم 🔸يَا عَبْدَ اَلْعَظِيم!ِ 🔸أَبْلِغْ عَنِّي أَوْلِيَائِيَ اَلسَّلاَمَ وَ قُلْ لَهُمْ: 🔸أَنْ لاَ يَجْعَلُوا لِلشَّيْطَانِ عَلَى أَنْفُسِهِمْ سَبِيلاً وَ مُرْهُمْ بِالصِّدْقِ فِي اَلْحَدِيثِ وَ أَدَاءِ اَلْأَمَانَةِ وَ مُرْهُمْ بِالسُّكُوتِ وَ تَرْكِ اَلْجِدَالِ فِيمَا لاَ يَعْنِيهِمْ وَ إِقْبَالِ بَعْضِهِمْ عَلَى بَعْضٍ وَ اَلْمُزَاوَرَةِ فَإِنَّ ذَلِكَ قُرْبَةٌ إِلَيَّ وَ لاَ يَشْتَغِلُوا أَنْفُسَهُمْ بِتَمْزِيقِ بَعْضِهِمْ بَعْضاً فَإِنِّي آلَيْتُ عَلَى نَفْسِي إِنَّهُ مَنْ فَعَلَ ذَلِكَ وَ أَسْخَطَ وَلِيّاً مِنْ أَوْلِيَائِي دَعَوْتُ اَللَّهَ لِيُعَذِّبَهُ فِي اَلدُّنْيَا أَشَدَّ اَلْعَذَابِ وَ كَانَ فِي اَلْآخِرَةِ مِنَ اَلْخٰاسِرِينَ وَ عَرِّفْهُمْ أَنَّ اَللَّهَ قَدْ غَفَرَ لِمُحْسِنِهِمْ وَ تَجَاوَزَ عَنْ مُسِيئِهِمْ إِلاَّ مَنْ أَشْرَكَ بِهِ أَوْ آذَى وَلِيّاً مِنْ أَوْلِيَائِي أَوْ أَضْمَرَ لَهُ سُوءاً فَإِنَّ اَللَّهَ لاَ يَغْفِرُ لَهُ حَتَّى يَرْجِعَ عَنْهُ فَإِنْ رَجَعَ وَ إِلاَّ نَزَعَ رُوحَ اَلْإِيمَانِ عَنْ قَلْبِهِ وَ خَرَجَ عَنْ وَلاَيَتِي وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ نَصِيباً فِي وَلاَيَتِنَا وَ أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ ذَلِكَ . 🔰بسم الله الرحمن الرحیم ✅ای عبدالعظیم! سلام گرم مرا به دوستدارانم برسان و به آنان بگو: در دلهای خویش برای شیطان راهی نگشایند. و آنان را به راستگویی در گفتار و ادای امانت و سکوت پرمعنا و ترک درگیری و جدال در کارهای بیهوده و بی فایده فراخوان. و به صله رحم و رفت و آمد با یکدیگر و رابطه گرم و دوستانه با هم دعوت کن، چرا که این کار باعث تقرب به خدا و من و دیگر اولیاء اوست. دوستان ما نباید فرصتهای گرانبهای زندگی و وقت ارزشمند خود را به دشمنی با یکدیگر تلف کنند. من با خود عهد کرده‌ام که هر کس مرتکب اینگونه امور شود یا به یکی از دوستانم و رهروانم خشم کند و به او آسیب رساند از خدا بخواهم که او را به سخت‌ترین کیفر دنیوی مجازات کند و در آخرت نیز اینگونه افراد از زیانکاران خواهند بود. به دوستان ما توجه ده که خدا نیکوکرداران آنان را مورد بخشایش خویش قرار داده و بدکاران آنان را جز، آنهایی که بدو شرک ورزند و یا یکی از دوستان ما را برنجانند و یا در دل نسبت به آنان کینه بپرورند، همه را مورد عفو قرار خواهد داد اما از آن سه گروه نخواهد گذشت و آنان را مورد بخشایش خویش قرار نخواهد داد. جز اینکه از نیت خود بازگردند و اگر از این اندیشه و عمل زشت خویش بازگردند، مورد آمرزش خواهند بود اما اگر همچنان باقی باشند، خداوند روح ایمان را برای همیشه از دل آنان خارج ساخته و از ولایت ما نیز بیرون خواهد برد و از دوستی ما اهل بیت(ع) نیز بی بهره خواهند بود و من از این لغزشها به خدا پناه می برم. 📗الاختصاص للشيخ المفيد، ج1 ص247 علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀صدقه قال الصادق عليه السّلام : 🔸مَنْ تَصَدَّقَ بِصَدَقَةٍ حِینَ یُصْبِحُ أَذْهَبَ اَللَّهُ عَنْهُ نَحْسَ ذَلِکَ اَلْیَوْمِ 🔹کسى که بامدادان صدقه‌اى بدهد خداى عزّ و جلّ پیشامد نحس آن روز را از او دفع می‌کند. 📚الکافی، جلد ۴، صفحه ۶ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 💠 اقسام روات در نقل به لفظ و نقل به معنی 🔸 استاد حسینی نسب 🔻دسته اول: رواتی که دأبشان نقل شفاهی بوده و عرب فصیح هم نبوده و بر عربی فصیح هم تسلط ندارد مانند عمار ساباطی، در این روات اصل بر نقل به معنی است و دقت های ادبی نباید کرد لذا ما هیچ وقت در روایات عمار ساباطی، دقت لفظی نمی کنیم. 🔻دسته دوم: رواتی که دأبشان شفاهی بوده اما خودشان ادیب یا عرب فصیح بوده اند و تا قبل از نگارش، این وضعیت حفظ شده مانند زرارة، در مورد این روات، برخورد نقل به لفظ می کنیم. مثلا زرارة، خیلی کتاب فقهی نداشته و کتاب معروف او در جبر و اختیار و علم کلام است. روایات فقهی زرارة، عمدتا توسط حریز بن عبدالله سجستانی و برادر زاده زرارة یعنی عبدالله بن بکیر أعین نقل می شود و از اینجا به مرحله نگارش می رسد. اما زرارة ادیب است و دو راوی از او هم ادیب هستند. لذا وقتی حریز از زرارة نقل می کند مانند روایات استصحاب، باید مو را از ماست کشید. 🔻دسته سوم: دأب کسی که از امام نقل می کند، نوشتن باشد مانند حسن بن محبوب و محمد بن مسلم اینجا هم دأب بر نقل به لفظ است. 📚 درس خارج اصول •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀 🔹سال ولادت ایشان را در روز چهارم ماه ربیع الآخر سال ۱۷۳ قمری در مدینه نوشته اند. 🔹پدرش عبدالله و مادرش فاطمه نام داشت. 🔹او مشهور به شاه عبدالعظیم و سیدالکریم از عالمان سادات حسنی و از راویان حدیث بوده است. 🔹نسب او با چهار واسطه به امام حسن مجتبی(ع) می‌رسد. 🔹او را مردی با تقوا، معروف به امانت داری، صداقت در گفتار، عالم به امور دین، قائل به اصول دین شیعه ومحدث دانسته‌اند. 🔹شیخ صدوق، مجموعه روایات وی را با عنوان جامع اخبار عبدالعظیم گردآوری کرده است. 🔹عبدالعظیم حسنی، امام رضا(ع) و امام جواد(ع) را درک کرد. 🔹نقل است که ایمان خویش را بر امام هادی(ع) عرضه داشت و در زمان ایشان وفات یافته است. 🔹عبدالعظیم محضر چند امام را درک کرده است. 🔹آقا بزرگ تهرانی نقل می‌کند: عبدالعظیم حسنی، امام رضا(ع) و امام جواد(ع) را درک کرده و ایمان خویش را بر امام هادی(ع) عرضه داشته و در زمان وی وفات یافته است.(۱) اما آیت الله خویی، هم‌عصر بودن عبدالعظیم با امام رضا(ع) را رد می‌کند.(۲) 🔹شیخ طوسی در کتاب رجالی خویش، وی را در زمره اصحاب امام عسکری(ع) نام می‌برد.(۳) 🔹عزیزالله عطاردی نیز تصریح می‌کند با توجه به حالات عبدالعظیم حسنی و تحقیق در روایات وی، می‌توان دریافت که او امام کاظم(ع)، امام رضا(ع)، امام جواد(ع) و امام هادی(ع) را درک کرده است.(۴) 🔹دوران زندگی عبدالعظیم مصادف با شرایط خفقان و سرکوب شیعیان توسط بنی عباس بود. 🔹عبدالعظیم نیز همچون پدرانش سالها تحت تعقیب بود. 🔹او گرچه زمانی که در مدینه، بغداد و سامرا می‌زیست روش تقیه را در پیش گرفته و عقیده و مرام خود را پنهان می‌داشت، ولی بااین حال مورد غضب متوکل و معتز بود. 🔹بنابر گزارش‌های تاریخی، عبدالعظیم در زمان معتز خلیفه عباسی، به جهت اذیت و آزار و ترس از قتل، به امر امام هادی(ع) از سامرا به ری(که از پایگاه‌های مهم عباسیان بود) هجرت کرد. 🔹برخی هم نقل کرده‌اند به قصد زیارت قبر علی بن موسی الرضا(ع) به قصد خراسان هجرت کرد و در ری برای زیارت حمزة بن موسی بن جعفر(ع) توقف کرد و در آن جا مخفی شد. 🔹گفته شده رحلت عبدالعظیم حسنی در ۱۵ شوال سال ۲۵۲ ه.ق در زمان امام هادی(ع) بوده است.(۵) 🔹آنچه درباره چگونگی رحلت عبدالعظیم حسنی آمده، دو قول مرگ طبیعی و شهادت را روایت کرده‌ است. نجاشی نقل می‌کند: عبدالعظیم بیمار شد و از دنیا رفت. شیخ طوسی نیز می‌گوید: عبدالعظیم در ری وفات یافت و قبر او در آنجاست.(۶) 🔹شیخ صدوق در باب زیارت مرقد وی، روایتی را نقل می‌کند که فردی از اهالی ری بر امام علی النقی(ع) وارد شد و گفت : به زیارت حضرت سیدالشهداء(ع) مشرف شدم. امام(ع) فرمود : 《مَن زَارَ عَبدَالعَظِیمِ الحَسَنِیِّ(ع) بِرِیِِّ کَمَن زَارَ الحُسَینَ(ع) بِکَربَلاء》 هر کس قبر عبدالعظیم را در شهر ری زیارت کند، گویی امام حسین(علیه السلام) را در کربلا زیارت کرده است.(۷) 🔹سرانجام ایشان در پانزدهم شوال سال ۲۵۲ هجری قمری در سن ۷۹ سالگی در ری درگذشت و در آنجا دفن شد. 🔹حرم حضرت عبدالعظیم واقع در شهر ری، زیارتگاه شیعیان است. 📚منابع: ۱)الذریعه علامه تهرانی، ج۷، ص۱۶۹ ۲)معجم رجال الحدیث خویی، ج۱۱، ص۵۳ ۳)رجال شیخ طوسی، ص۴۰۱ ۴)عبدالعظیم الحسنی حیاته عطاردی، ص۳۷ ۵)جنه النعیم کجوری، ج۴، ص۱۳۱ ۶)زندگانی حضرت عبدالعظیم(ع)، ص۳۰ ۷)مستدرک الوسائل حرّ عاملی، ج۳، ص۶۱ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🏷دانای دین! 🔅حضرت هادی علیه السلام «إذا أشكَلَ عَلَيكَ شَى ءٌ مِن أمرِ دينِكَ بِناحِيَتِكَ ، فَسَلْ عَن عَبدِ العَظيمِ بنِ عَبدِاللّهِ الحَسَنِيِّ عليه السلام». 🔹«هرگاه در قلمرو خود در كار دين به مشكلى دچار شدى، آن را با عبد العظيم حسنى در ميان بگذار» 📚 مستدرك الوسائل ج ١٧ ص ٣٢١ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 👤امام هادی(علیه السلام) به مردی از اهالی ری فرمودند : 📋«مَن زَارَ عَبدَالعَظِیمِ الحَسَنِیِّ(علیه السلام) بِرِیِّ کَمَن زَارَ الحُسَینَ(علیه السلام) بِکَربَلاءِ» 🔹️اگر کسی قبر حضرت عبدالعظیم را در شهر ری زیارت کند، گویی امام حسین(علیه السلام) را در کربلا زیارت کرده است.(۱) 📚منبع : ۱)مستدرک الوسائل میرزا محدث نوری، ج۳، ص۶۱۶ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📷عکس تاریخی و قدیمی از حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(علیه السلام) در عصر قاجار👆 💌 روایات منحصر بفرد! 🔰شخصيت و جایگاه علمی حضرت عبدالعظيم علیه السلام ▫️ حضرت عبدالعظیم حسنی(علیه السلام) هم امامزاده هستند و هم عالم اما بُعد امامزاده بودن شخصیت ایشان بیشتر مورد توجه است. ایشان با چهار واسطه به امام حسن مجتبی(علیه السلام) می‌ رسد و این تباری شریف است اما متاسفانه ابعاد علمی و حدیثی ایشان با بی‌توجهی روبرو شده است. ▫️ در حالی که حضرت عبدالعظمیم حسنی(علیه السلام) شاگرد و یار چند امام به ویژه امامان جواد و هادی(علیه السلام) هستند و کمتر در میان راویان حدیث داریم که چنین درکی را داشته باشند. 🔸 این را از تعداد احادیث نقل شده از سوی ایشان می‌توان دریافت، چنان که فقط حدود ۱۰۰ روایت از امام جواد(علیه السلام) نقل کرده‌اند که عمق و گستره فعالیت ایشان در عرصه حدیث را نشان می‌دهد. 🚩 در دوران کنونی ما، ده‌ها روایت از عبدالعظیم حسنی(علیه السلام) در اندوخته علمی شیعه داریم که در برخی ابواب منحصربفرد است در شرح احادیثی که ایشان از طریق امام جواد(علیه السلام) از امیرالمومنین(علیه السلام) نقل کرده است، برخی احادیث از دیگر محدثین دیده نمی‌ شود و تنها احادیث موجود است و مشابه آن در دیگر منابع نیست یعنی بخشی از میراث اهل بیت(علیهم السلام) را ایشان به تنهایی حفظ و به ما منتقل کرده است از این رو، بخشی از عقاید و معارف شیعی برگرفته از روایات حضرت عبدالعظیم حسنی(علیه السلام) است. 🎙استاد عبدالهادی مسعودی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135