eitaa logo
دانشنامه حضرت صادق علیه السلام
578 دنبال‌کننده
776 عکس
53 ویدیو
23 فایل
ا ﷽ ا یا هادی پای مکتب اهل بیت می نشینیم و به قال الباقر و قال الصادق گوش فرا می دهیم که زیبا فرمودند: به شرق و غرب بروید علم صحیحی جز آنچه از نزد ما خارج شود نمی یابید. 🔸فقه روایی 🔸حدیث 🔸مبانی حدیثی 🔸معارف سرآغاز: ۲۵ شوال ۱۴۴۴ ۲۶ اردیبهشت۱۴۰۲
مشاهده در ایتا
دانلود
ا ﷽ ا 🍀صفات مؤمن امام صادق علیه السلام: 🔹الْمُؤْمِنُ مَنْ طَابَ مَكْسَبُهُ وَ حَسُنَتْ خَلِيقَتُهُ وَ صَحَّتْ سَرِيرَتُهُ وَ أَنْفَقَ اَلْفَضْلَ مِنْ مَالِهِ وَ أَمْسَكَ اَلْفَضْلَ مِنْ كَلاَمِهِ. 🔸مؤمن كسى است كه درآمدش حلال و پاك باشد و اخلاقش نيكو و باطنش درست؛ زيادى مالش را انفاق كند و زيادى گفتارش را نگه دارد. 📚 الکافی (باب الايمان و الكفر) جلد ۲ صفحه ۲۳۵ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.ا ﷽ ا 🍀 شیخ عباس قمی (محدّث قمی) عالم شیعه، محدّث، مورخ و خطیب توانا. تحصیلات خویش را در سه حوزه قم، مشهد و نجف گذراند و کتاب‌های پرشماری نگاشت از وی بیش از شصت اثر ثبت شده که حدود چهل اثر،‌ حدیثی است. 📗 مفاتیح الجنان، سفینة البحارنفس المهموم و منتهی الآمال، از مشهورترین تألیفات ایشان است. 🔸برخی دیگر از آثار او تحفة الاحباب؛ فیض القدیر فیما یتعلق بحدیث الغدیر؛ کحل البصر فی سیرة سید البشر؛ سفینة البحار و مدینة الحکم و الآثار؛ هدیة الزائرین و بهجة الناظرین؛ التحفة الطوسیة و النفحة القدسیة؛ نفس المهموم؛ منتهی الآمال؛ الکنی و الالقاب؛ فوائد الرضویة و بیت الاحزان. 📚 پدرجان! اين كتاب از آثار و تأليفات من است! مرحوم شيخ عباس قمى در خاطرات خود آورده: وقتى كتاب منازل الاخرة را نوشته و به چاپ رساندم، در قم شخصى به نام «عبدالرزاق مسأله گو» كه در صحن مطهر حضرت معصومه برای مردم احكام شرعی مى‌گفت. مرحوم پدرم «كربلائى محمد رضا» از علاقه مندان منبر او بود... شيخ بعد از مسأله گفتن، كتاب منازل الاخرٍة مرا مى‌گشود و از روايات و احاديث آن مى خواند. ▫️روزى پدرم مرا صدا زد و گفت: شيخ عباس! كاش مثل عبدالرزاقِ مسئله گو مى شدى و مى‌توانستى منبر بروى و از اين كتاب كه او براى ما مى‌خواند، تو هم مى‌خواندى. چند بار خواستم بگويم پدرجان! اين كتاب از آثار و تأليفات من است اما هر بار خوددارى كردم و چيزى نگفتم و فقط عرض كردم دعا بفرمائيد خداوند توفيقى مرحمت نمايد. ▪️ محدث قمی در سال ۱۳۵۹ق در نجف درگذشت و در حرم امام علی‌ علیه‌السلام دفن شد. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀امالی سید مرتضی 🔸کتاب «أمالى» اثر سید مرتضی، به معنای کتابی است که استاد آن را املا کرده و شاگردان آن را می‌نویسند. این اثر به عنوان یکی از آثار ماندگار سید مرتضی شناخته می‌شود. در مورد تألیف این کتاب، برخی معتقدند که سید مرتضی خود آن را تألیف کرده و شاگردانش فقط آن را روایت کرده‌اند. این در حالی است که برخی دیگر بر این باورند که ممکن است شاگردان در جمع‌آوری آن نقش داشته‌اند. 📌کتاب «أمالى» همچنین با نام‌های دیگری چون «غُرر الفوائد و دُرر القلائد» و «مجالس التأویلات» نیز شناخته می‌شود. سید مرتضی این مجالس را در سفرهای خود به حجاز و در خانه‌اش بر شاگردانش املا کرده است. آخرین املا در ۲۸ جمادی الأول سال ۴۱۳ هجری قمری انجام شده است. 💠تنوع موضوعات و فصول مختلف این کتاب، آن را به نوعی دایرةالمعارف تبدیل کرده که نه تنها خواننده را خسته نمی‌کند، بلکه بر شوق و ذوق او می‌افزاید. همچنین، ابوالفتح کراجکی، یکی از شاگردان سید مرتضی، گزیده‌ای از این اثر را تحت عنوان «المراشد» تدوین کرده است. 📚دانشنامه اسلامی ویکی فقه •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀اشتباه در برداشت از روایت به علت تقطیع ✍️ محمد ذکاوت صفت تقطیع روایت، به معنای برشِ بخشی از روایت است و نقلِ آن بخش که فعلاً مورد نیاز است. نویسندگان کتاب‌های روائی، پس از انتقال روایات از اصول اصلیِ آن و شروع به تبویب (باب بندی) روایات، مجبور به تقطیع روایات شدند. گاهی نقلِ تقطیع ‌شده‌ی یک روایت، موجب برداشت نادرست از معنای اصلی روایت می‌شود. هرچند روایات تقطیع‌شده از جهاتی سودمند هستند، اما از دیگر سو، می‌توانند منجر به سوء تفاهم و انتقال ناقص پیام به مخاطب شوند. از همین رو، نویسندگانی که اقدام به تقطیع روایات می‌کنند، معمولاً با عباراتی به خوانندگان هشدار می‌دهند که متن روایت تقطیع شده و ناقص است. یکی از کتاب‌هایی که نه تنها روایات را تقطیع کرده، بلکه در مواردی به تعویض مختصر و بعضاً غیرمضر آن نیز پرداخته، «کتاب من لا یحضره الفقیه» است. این اثر، با توجه به رویکردش به مخاطب عام، این روش را در پیش گرفته است؛ اما متأسفانه گاهی اهل علم را نیز به اشتباه می‌اندازد. نمونه‌ای از این نقلِ اشتباه انداز، روایت زیر است: 👈 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=77034 •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🍀توحید مفضل 🔸در کتابخانه های دنیا رساله های بسیاری هست که به افراد نسبت داده شده و ثابت هم نیست. الان رسائل زیادی، حدود هشت ‏رساله ‏به مفضل بن عمر نسبت داده اند که چاپ شده، یکی هم رساله توحید مفضل است که اگر اضافه کنیم نه تا می شود. ‏ توحید مفضل در فهرست نجاشی هم نیامده است؛ ایشان نوشته کتاب فکِر چون یک قسمت از کتاب توحید اینگونه است که فَكِّرْ يَا ‏مُفَضَّل‏ ...، آقای خوئی و دیگران گفتند: این فَکر همان توحید مفضل است و إلا به اسم توحید در ‏کتاب نجاشی نیامده است.‏ ‏احتمال می دهم این کتاب در قرن 4 در ایام خلافت فاطمیین مصر نوشته شده باشند. لسان ‏این کتاب لسان علوم تجربی است. از ‏سالهای 200 علوم غربی ترجمه شد به جهان اسلام و اخذ و رد. در میان فرق اسلامی فرقه ای که خیلی به علوم طبیعی اعتناء داشت ‏اسماعیلی ها بودند. جابر بن حیان که می گویند پدر علم شیمی است، نیز گفته شده ‏اسماعیلی بوده است.‏ قبل از 298 تا 150 سال تاریخ اسماعیلی ها ابهام دارد چون ائمة آنها در این بازه زمانی ائمة ستر هستند و باعث شد که شیعه و عامة در ‏نسب اساعیلی ها طعن بزنند که این ها از سادات نبودند و اثار روایی آنها موجود نیست. از زمان محمد بن اسماعیل آغاز می‌شود و تا ‏دوران عبیدالله مهدی نیز ادامه دارد. ‏رساله ای هست به ‏اسم رسائل «اِخوان الصّفا و خُلّان الوَفا» در قرن 3 که هنوز ریاضی و فیزیک و ‏‏.. در دنیای اسلام جا نیفتاده بود، هرچند ترجمه شده بود ‏ولی جا نمی افتاد. اسم های مؤلفین این رسائل را مخفی نگه می¬داشتند و یا ‏اسم رمزی می گذاشتند؛ رساله اخوان الصفا نیز از همین گروه بود و ‏این رسائل را به آنها نسبت دادند. اسم پنج نفر ‏از مولفین رسائل ‏اخوان الصفا در کتب اسماعیلیه آمده است و در کتب تاریخ نیست.‏ ‏ اسماعیلیه معتقدند که اخوان الصفا را ائمه ستر نوشته اند. بعد از ‏گرفتن مصر ‏خلافتشان قوی بود و خلافت بغداد را کاملا می لرزاند، یکی از نقاط قوتشان اهتمامشان به فیزیک و امثال آنها بود و لذا ‏احتمال ‏می دهم که توحید مفضل را همین ها جعل کرده باشند. یکی از آقایان بزرگوار هم به نظرم دل خوش بودند که گفتند: ما ‏باید ‏افتخار کنیم که اسم ارسطو را معصوم برده است!‏ اگر کتاب را علان کلینی نقل کرده ‏باشد احتمال دارد متعلق به بعد از تأسیس دولت فاطمی هم باشد. اسماعیلی ها شیعه ‏هایی بودند که ‏تحرک سیاسی داشتند، از علان کلینی به عنوان یک چهره سیاسی و فعال سیاسی نام برده می شود. اگر در دولت فاطمی ها باشد به مراتب ‏کارش مشکل تر می شود و اگر متعلق به ائمه ستر باشد علت جهالت روشن می شود اجمالا.‏ اندلسی ها هم اموی بودند (در آن زمان سه حکومت رسمی مهم بود: ‏فاطمیون مصر، بغداد و اموی ها در اندلس.) در سال 378 هجری ‏به نام حضرت زهرا سلام الله علیها مسجد جامع الازهر را ‏ساختند و مدت های در آن جلسات درس تشکیل می شد و بعدا عنوان ‏حوزوی گرفت و بعدها جامع الازهر یک بخش علوم درست ‏کرد و اسمش جامعة الازهر گذاشتند و حدود 70 سال قدمت دارد. چیزی ‏که فاطمی ها درست کردند جامع الازهر است که مسجد ‏جامع بود نه جامعة و دانشگاه.‏ مرحوم مفضل بن عمر در خط غلو به عنوان یک رمز حساب ‏می شدند و از حالت شخص خارج شده بودند؛ اگر مطلب غلو آمیزی می ‏خواستند بگویند به مفضل نسبت می دادند. کتاب «الهفت و الأظلة يا الهفت الشريف» این ‏کتاب را مرحوم شیخ مفید هم داشته اند. اسم ‏کتاب را « الأشباح و الاظلة » نیز گفته اند. در این کتاب نیز مطالب بی اساسی را به مفضل نسبت داده اند ‏از جمله اینکه مفضل قائل به ‏تناسخ بوده است! در همین کتاب نسبت داده اند که روز عاشوراء جبرئیل رفت پیش عمر سعد و گفت: اترید ‏تقتل رب السماوات و ‏الارض...!‏ خود مفضل فی نفسه خیلی در نقل کلام دقیق نیست، بعد از او دروغ هم به او نسبت داده اند.‏ 🖊 کانال استاد مددی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🎞 راه اصلاح 📝 اصلاح جامعه و رشد و سعادت آن، در پیوند عاطفی است. بهترین طریق پیوند عاطفی، اجراء مقررات دینی است. 📖 دستنوشته‌ها | صفحه ۱۹۱ 📚علامه •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا