ا ﷽ ا
☘شاگردان شیخ انصاری:
آیت الله شبیری زنجانی (مدّ ظله العالی) :
🔶 سوال: در میان شاگردان شیخ (انصاری) کدام یک از همه مهم تر بودهاند؟
🔷 جواب: آن گونه که مجموعا استفاده میشود، شاگردان درجه اول شیخ چهار نفر بودهاند:
۱. میرزای شیرازی
۲. میرزای رشتی
۳. آقا حسن نجم آبادی
۴. آقا سید حسین کوه کمری
📚 شبیری زنجانی، سید موسی، جرعهای از دریا: ج۱، ص۱۴۶.
شیخ #انصاری
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘کتابهای شیخ انصاری:
🔸 مرحوم شیخ {انصاری} دو دختر بیشتر نداشت، یکی از دخترهایشان را به یکی از علمای شوشتر میدهند و یک دختر را هم به یکی از سادات میدهند، لذا این دو خانواده به سبط الشیخ معروف شدند.
🔹 آقا شیخ احمد سبط الشیخ که نوه دختری شیخ بود میگفت جدّ ما نجف که بود، یک سفری به ایران میآید و هنوز کتابهای شیخ مثل مکاسب به خطّ شیخ موجود بود. در فکر بود که برگردد به نجف. بعد نگذاشتند که برگردد. لذا همه کتابها تلف شدند. لذا چیزی از مکاسب وجود ندارد.
🔸 شنیدم قطعهای از آن ادعا شده که در آستان قدس هست، اما آقا شیخ احمد سبط الشیخ برای من گفت که همه نسخهها تلف شد...
🔹 {رسائل هم} به صورت رساله رساله است: «رسالة حجیة المظنة، رسالة البرائة و الإشتغال، رسالة الإستصحاب، رسالة التعادل و الترجیح» این چهار رساله است که بعدها توسط یکی از شاگردان شیخ -در آن نسخهای که حاشیه آشتیانی دارد- ایشان رسائل را عنوان فرائد الاصول میدهد.
🔸 {فرائد الأصول} اسمی نیست که شیخ گذاشته باشد. بعدها این اسم را گذاشتهاند. از کارهایی که انجام گرفت این بود که از آن حالتِ رساله- رساله در آوردند و به این صورت، انسجام دادهاند. در حقیقت {به این انسجام} تألیفِ شیخ نیست. بعد از شیخ این جا افتاد...
🔹 کفایه آمد و حرفهای شیخ را با حرفهای قدما تنظیم کرد. مباحث الفاظِ شیخ توسط شاگرد ایشان مرحوم کلانتر به اسم «مطارح الأنظار» نوشته شد، ولی آنچه که به قلم شیخ بود، این چهار رساله است. این چهار رساله بعداً منسجم شد و این چهار رساله با هم ربط پیدا کردند، ولی در اصل چهار رسالهی غیر مرتبط بودند...
🔸 البته در {این} اثناء تعدیلاتی هم شده است، مثلا مرحوم آقای محقق اصفهانی می گفت چهار فصلش بکنیم و بعضی از مباحث -مثل مشتق- را از مقدّمات خارج کرد و در ظهورات انداختند...
آیت الله سید احمد #مددی (حفظهالله تعالی)
1397/10/17
شیخ #انصاری
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘زهد شیخ انصاری
🔹 #صاحب_جواهر در حال نزع (لحظات آخر عمر) بود. دمِ جان دادن فرمود: شیخ مرتضی انصاری را بیاورید.
در حرم به شیخ گفتند: صاحب جواهر سراغ تو را گرفته است. شیخ آمد و صاحب جواهر به ایشان گفت: کجا بودی؟!
.گفت: در حرم برای شفای شما دعا می کردم. صاحب جواهر فرمود: من رفتم و این امّت را به تو سپردم.
بعد از وفات صاحب جواهر، مردم به شیخ رجوع کردند. شش ماه گذشت؛ اما #شیخ_انصاری رساله ای برای مقلدین ندادند. علتش را از ایشان پرسیدند.
شیخ انصاری فرمودند: در زمانی که مباحثه می کردم کسی که به نام سعید العلماء در بابل از من أقوی بود، با احراز اقوائیت او، رساله دادن را جایز نمی دانم.
رجوع کردند به سعید العلماء در بابل. وی گفت: سلام مرا به شیخ برسانید و به او بگویید: استصحاب شما ساقط است. وجه سقوط آن، این است که آن زمان من أقوی بودم، اما حالا شما اقوی هستید!
قاصد بازگشت به شیخ پیغام سعید العلماء را رساند. این شد که شیخ رساله ای نوشتند و در حاشیه این رساله مکتوب فرمودند:
در زمان غیبت حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) عمل به رساله من از باب أکل میته و اضطرار مانعی ندارد.
این علم و این زهد و این دیروز و این امروز!
آیت الله وحید خراسانی
شیخ #انصاری
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
👌☘ دفاع تمام عیار شیخ انصاری رحمهالله از «أشهد أنّ علیّاً ولیّ الله» (شهادت ثالثه)
📝 استاد ابوالحسنی مُنذررحمهالله:
📢 مسئلۀ ذكر شهادت ثالثه (اشهد انّ علياً ولى اللّه) در اذان نيز يكى از شعائر بزرگ مذهبى ما است كه شخصيتى چون مرحوم آيت اللّه العظمى حكيم، در شرح مشهورش بر كتاب عروة الوثقى (با عنوان مستمسك عروة الوثقى)، آن را به عنوان ثانوى (يعنى از باب اينكه جنبۀ نماد و كيان تشيّع را به خود گرفته) واجب مىداند.
🔖 در مورد مرحوم شيخ انصارى، استاد فقيهان، نيز نوشتهاند كه: زمانى كه والىِ بغداد مؤذّنهاى شيعه را از گفتن كلمۀ «اشهد انّ عليّاً ولىّ اللّه» در روى گلدستههاى مساجد منع كرد و شيخ از اين امر مطلع گرديد، به طلاّب فرمود: «بار و بُنِۀ سفر را آماده كنيد تا به جايى رويم كه بتوانيم اعمال مذهبى خود را آزادانه انجام دهيم».
🗞 با پخش خبر مهاجرت شيخ انصارى از نجف در بين مردم، نجفیها همگى دست از كار كشيدند و گفتند ما هم با شيخ از عراق بيرون خواهيم رفت. اين جريان هنگامهایی در نجف برپا كرد.
🏛سلطان عثمانى از كار حاكم بغداد ناراحت گرديد و به احضار و تعويض وى امر كرد و بدين ترتيب، اوضاع شهر نجف دوباره آرام شد. به شيخ عرض كردند كه شهادت بر ولايت اميرالمؤمنين عليهالسلام جزء اذان نيست، چرا جنابعالى در اين موضوع اين قدر پافشارى كرديد؟!
✅ فرمود: «اگر در اين مورد ساكت مىماندم ممكن بود فرمانروايان ناصبىِ دولتِ عثمانى، تحميلات ديگر بر ما روا دارند كه عاقبت بدى داشته باشد».
📗تراز سیاست، استاد منذر رحمهالله، ص ۱۲۷
🔸 ۱۸ جمادی الثانیة (امروز )
سالروز وفات شیخ انصاری رحمه الله علیه
حضرت #امام_علی علیه السلام
شیخ #انصاری
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘عکس شیخ انصاری
🔸 از شیخ انصاری عکس داریم و قبل از او مثلاً از صاحب جواهر {عکسی} نداریم. یک عکّاس آلمانی بوده که به ایران آمده، یک عکس از ناصرالدینشاه گرفته و یک عکس هم از شیخ گرفته است.
🔸 اولین عکسی که در ایران داریم از ناصر الدین شاه است و عکس مرحوم شیخ انصاری. قدیمی ترین عکسی که داریم، عکس شیخ انصاری است، البته این را از استادم مرحوم آقا شیخ محمد باقر ساعدی شنیدهام، من الان جایی یادم نمیآید که در کتابی دیده باشم، ایشان میگفت این دو اولین عکسهایی است که در ایران گرفتهاند. در ذهنم هست که اولین ضبطِ صوتی که آوردند و در ایران ضبط کردهاند، صدای مظفرالدین شاه است که دستور افتتاح مجلس شورا را میدهد. آن {هم} هست. خیلی هم {آن صوت} مبهم است... آن هم صحیح است.
👌آیت الله سید احمد مددی (حفظهالله تعالی)
1397/10/17
شیخ #انصاری
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘حدیث منتخب
☘مقام مادر
🌹حضرت فاطمه سلام الله علیها
🌟إلزَم رِجلَها فَإنَّ الجَنَّةَ تَحتَ أقدامِها
👌همیشه در خدمت مادر باش
زيرا بهشت زير قدمهاى مادران است
📚کنزالعمال/۱۶/۴۶۲
#حدیث
#حدیث_منتخب
#مادر
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
☘زندگینامه شیخ انصاری
🔸مرتضى انصارى
شیخ اعظم مرتضی انصاری دزفولی (۱۲۱۴ ه. ق، دزفول - ۱۲۸۱ ه. ق، نجف)، ملقب به شیخ الفقهاء و المجتهدین
از بزرگترین فقیهان شیعه قرن سیزدهم که بعد از صاحب جواهر مرجعیت عامه یافت.
🔸ولادت
در روز 18 ذیحجه سال 1214ق در شهر دزفول به دنیا آمد. نسبش به جابر بن عبدالله انصارى سلمی خزرجی (م 78ق) صحابى بزرگ پیامبر(ص) مىرسید. پدرش محمد امین، عالمى پرهیزكار بود كه در سال 1248ق بر اثر بیماری طاعون از دنیا رفت. مادر ایشان، دختر علامه شیخ یعقوب انصاری از زنان پرهیزکار بود که در سال 1279ق در نجف اشرف وفات کرد.
🔸تحصیلات
شیخ آموختن را با خواندن قرآن کریم آغاز کرد و بعد از گذراندن مقدمات از صرف و نحو و غیره در محضر عموی خویش، شیخ حسین انصاری، به فراگیری فقه و اصول نزد استادان دیگر پرداخت. در سال 1232ق براى ادامه تحصیلات به همراه پدرش به عراق مهاجرت كرد و در كربلا به مدت چهار سال از محضر سید محمد مجاهد (م 1242ق) و شریفالعلماى مازندرانى(م 1245ق) بهرهمند گردید. در سال چهارم، عدهاى از مردم دزفول كه به زیارت كربلا آمده بودند، به وى گفتند: پدرت شوق دیدار تو را دارد. شیخ به دزفول بازگشت اما بیش از دو نتوانست در دزفول بماند و مجدداً به كربلا بازگشت. پس از گذشت یك سال عازم نجف گردید و در مجلس درس شیخ موسى فرزند شیخ جعفر كاشفالغطاء شركت كرد. در سال 1240ق پس از بازگشت به زادگاهش، رهسپار زیارت بارگاه ثامنالحجج گردید و بر سر راهش به مشهد از حوزههاى علمیه شهرهاى بروجرد، اصفهان و كاشان دیدن كرد. وى مدت چهار سال در كاشان توقف نمود و در خدمت ملا احمد نراقى(م 1244ق) به تكمیل معلومات خود پرداخت. پس از گرفتن اجازه روایت و اجتهاد از نراقى رهسپار مشهد گردید و پس از پنج ماه توقف در این شهر به تهران و از آنجا به زادگاهش دزفول مراجعت نمود.
🔸تدریس
شیخ در دزفول بساط تدریس گسترد و در رأس حوزه علمیه این شهر قرار گرفت. در سال 1249ق براى همیشه به عتبات رفت و مدتى را در نجف در مجلس درس شیخ على فرزند شیخ جعفر كاشفالغطاء(م 1254ق) به مدت پنج سال حاضر شد. و به درجه اجتهاد نائل شد.
🔸مرجعیت
بعد از فوت صاحب جواهر در سال 1266ق ریاست مطلق دینی به شیخ منتقل شد و به دلیل مقام والای علمی و زهد و ورع کم نظیر، از لحاظ علمی و عملی به مرجعیت بسیار بالایی دست یافت، در عین حال گویند با این که همه وجوه شرعی بلاد شیعه به جانب ایشان سرازیر بود با این حال هنگام مرگ کل ماترک این مرجع بزرگ مبلغ بسیار ناچیزی بود و معادل همان مبلغ هم بدهکار بودند و حتی هزینه مراسم ترحیم هم بوسیله برخی از متمکنان پرداخت شد.
وى از برجستهترین نوابغ فقهى شیعه و مبتكر علم اصول جدید به شمار میرود. دانش شیخ در علوم چندان گسترده بود كه او را «خاتم الفقهاء و المجتهدین» لقب دادهاند. به زبان عربى تسلطى استادانه داشت و آثار خود را ساده و روان مىنوشت و همین سادگى زبان سبب گردید كه نوشتههاى وى در مدارس دینى در شمار كتب درسى درآیند. وى علم اصول و فقه را وارد مرحله تازهاى كرد و در هر دو زمینه ابتكارات بیسابقهاى دارد.
🔸اساتید
شیخ حسین انصاری (عموی ایشان)
سید محمد مجاهد
شریفالعلماء مازندرانی
مولی احمد نراقی
شیخ موسی کاشف الغظاء
شیخ علی کاشف الغطاء
و..
🔸شاگردان
یکی از ویژگیهای شیخ تربیت شاگردان بسیار بود به طوری که درآن زمان در غالب بلاد شیعه شاگردان مجتهد ایشان رهبری دینی مسلمانان را بر عهده داشتند.
بنابر این ذکر نام این گروه کثیر از حوصله این نوشتار خارج است و تنها میتوان به عنوان نمونه به نام بعضی اشاره کرد:
میرزا محمدحسن شیرازى (م 1312ق)
میرزا حبیبالله رشتى (م 1312 ق)
سیدحسین کوه کمرهای تبریزى(م 1299ق)
آخوند خراسانى (م 1329ق)
شیخ محمدحسن مامقانى(م 1232ق)
محمدحسن آشتیانى(م 1319ق)
میرزا ابوالقاسم كلانترى(م 1292ق)
و..
🔸وفات
شیخ انصارى در هیجدهم جمادى الثانى سال 1281ق پس از 67 سال عمر با بركت در نجف اشرف دارفانى را وداع گفت. و در حرم امام علی علیهالسلام مدفون شد.
🔸تألیفات
این عالم بزرگ شیعى بیش از 30 كتاب و مقاله نوشته كه مهمترین آنها عبارت است از:
🔹رسائل: این كتاب در علم اصول فقه است و به دلیل محتوایى تازه و بدیع به فرائدالاصول معروف شده است.
🔹مكاسب: این اثر در خصوص مسائل كسب و تجارت است. مطالب این كتاب علمى و استدلالى با تحقیقات و پژوهش میدانى و جامع در رد و ابرام نظرات دانشوران و فقهاى گذشته است و هر دو اثر فوق از كتب درسى رایج در حوزههاى علمیه تشیع است.
منبع: مرکز نرم افزاری نور
شیخ #انصاری
#اعلام
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
✅حضرت آیتالله بهجت:
💠مرحوم شیخ انصاری با آن همه درس و بحث و تألیف، هر روز زیارت عاشورا ، زیارت جامعه و یک جزء قرآن میخواند.
♦️گویا علت عقبماندگی ما، ترک مستحبات است.
📚 رحمت واسعه ، ویراست سوم، ص٣۵٠
شیخ #انصاری
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
اعتبارسنجی_روایت_شیردهی_ابوطالبع_به_پیامبرص_در_کتاب_الکافی.pdf
488.9K
ا ﷽ ا
◀️ اعتبارسنجی روایت شیردهی حضرت ابوطالب به پیامبرص
✍ سید علیرضا موسوی اطهر
◀️ مرحوم کلینی در کتاب کافی، روایتی را مبنی بر شـیردهی حضرت ابوطالب در دوران نـوزادی پیامبرص نقل کرده است. این روایت یک امر نامتعارف و مشکل به شمار میرود و در میان منابع متقدم تنها در آن کتاب ذکر شده است. با توجه به قرائن اعتبارسنجی، انتساب صدور چنین روایتی از معصوم احراز نمـیشـود.
🔼 اگر چـه شـیرزا بـودن مردان از نظر پزشکی ممکن است و در فقه نیز احکامی در این باره وجود دارد، با این همه چنین عملی در مردان نامتعارف است. از اینرو با توجـه بـه ضـعف سـند، تفـرد مضمون، تعارض با گزارههـای تـاریخی و نامتعـارف بـودن روایـت، شـیردهی حصرت ابوطالب به پیامبرص مردود به نظر میرسد.
🔰 همچنین آقای دکتر سید مرتضی میرسراجی در یادداشت «مردانی که بچه شیر می دهند!» مجموعهای از گزارشات تاریخی و طبی را جمعآوری نمودهاند:
🔸 لینک یادداشت:
https://nedayeesfahan.ir/153640
#حدیث_شناسی
#کافی
#بررسی_حدیث_شیردهی_ابوطالب
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
وسائل جلسه۰۰۰۰۰۲۸.mp3
27.42M
ا ﷽ ا
📢 #درس /#کلاس :
فقه روایی(فقه روایت محور)
#وسائل_الشیعه /جلد/۱
🔸#جلسه /۲۸
🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
📚موضوع جلسه:
جلد اول وسائل الشیعه آل البیت
ابواب /مقدمه العبادات
باب /۱۷/
صفحه:۷۷
🎤هاشمی
#حدیث_خوانی
#فقه_روایی
#کلاس_وسائل_الشیعه
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
کافی جلسه۰۰۰۰۰۲۸.mp3
26.79M
ا ﷽ ا
📢 #درس /#کلاس :
#حدیث
#اصول_کافی /جلد/۱
دارالثقلین تصحیح استاد ولی
🔸#جلسه /۲۸
🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
📚موضوع جلسه:
عقل و جهل
ابواب /کتاب العقل و الجهل
باب /۱
صفحه:۵۰
🎤هاشمی
#کافی
#حدیث_خوانی
#کلاس_کافی
•┈┈••✾••┈┈•
@qalalsadegh135
ا ﷽ ا
▫️امام صادق علیهالسلام:
... وَ هِيَ أُمُّ الْمُؤْمِنِين
💬 ... و فاطمه مادر مومنان است.
📚 تفسیر فرات کوفی، ص۵۸۱.
#حدیث_منتخب #حدیث
حضرت #فاطمه_الزهرا سلام الله علیها
•┈┈••✾••┈┈•
@azizamhosen
تفسیر فرات کوفی نقل شده است: «فُرَاتٌ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْقَاسِمِ بْنِ عُبَیْدٍ مُعَنْعَناً عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ – علیه السلام – أَنَّهُ قَالَ إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَهِ الْقَدْرِ اللَّیْلَهُ فَاطِمَهُ وَ الْقَدْرُ اللَّهُ فَمَنْ عَرَفَ فَاطِمَهَ حَقَّ مَعْرِفَتِهَا فَقَدْ أَدْرَکَ لَیْلَهَ الْقَدْرِ وَ إِنَّمَا سُمِّیَتْ فَاطِمَهُ لِأَنَّ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ مَعْرِفَتِهَا أَوْ مِنْ مَعْرِفَتِهَا [الشَّکُّ مِنْ أَبِی الْقَاسِمِ] وَ قَوْلُهُ وَ ما أَدْراکَ ما لَیْلَهُ الْقَدْرِ لَیْلَهُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ یَعْنِی خَیْرٌ مِنْ أَلْفَ مُؤْمِنٍ #وَ_هِیَ_أُمُّ_الْمُؤْمِنِینَ تَنَزَّلُ الْمَلائِکَهُ وَ الرُّوحُ فِیها وَ الْمَلَائِکَهُ الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ یَمْلِکُونَ عِلْمَ آلِ مُحَمَّدٍ – صلی الله علیه و آله – وَ الرُّوحُ الْقُدُسُ هِیَ فَاطِمَهُ – علیه السلام - بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ سَلامٌ هِیَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ یَعْنِی حَتَّى یَخْرُجَ الْقَائِمُ – عج الله تعالی فرجه الشریف».