eitaa logo
قلمرو حقیقت
326 دنبال‌کننده
83 عکس
75 ویدیو
2 فایل
قلمرویی به وسعت تمام طیف‌های فکری... فضایی برای حرف‌های نو و بستری برای تفکری جدید.... 💥تعصب ممنوع💥 اینجا فقط جای عقل و منطق است. محتواهای ارسالی پس از تنقیح و تصحیح بارگذاری می‌شود. ارتباط با مدیر، پرسش و پاسخ، ارسال یادداشت و تبادل @S_mohammad_mosavi
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از رادیو فکرت
حمت و تحجر -نهایی.mp3
5.88M
| 🔰 حکمتانه | شماره 105 📻 حکمت و تحجر 🔹فرقان یک گروهک تروریستی و التقاطی بود. یعنی از هر مرام و مسلکی، چیزی برداشته بود. سرکرده فرقان یک طلبه جوان به اسم «اکبر گودرزی» بود. این آدم در ابتدا طلبه بود؛ اما خیلی زود حوزه را بوسید و گذاشت کنار. 🔻شما را دعوت به شنیدن این پادکست می‌کنیم. 🗞سردبیر: دانیال بصیر 📝پژوهشگر: میلاد پورعسگری 🎙گوینده:محمدحسین ناصری 📽کاری از تیم تولید فکرت 📎 شماره 104 حکمتانه را اینجا بشنوید. 🔻 کانال رادیو فکرت: 🌐 وبگاه| ایتا | روبیکا | تلگرام |اینستاگرام
هدایت شده از مؤسسه حضرت‌زینب(س)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📜| ✨فرزندان خود را از بیم تنگدستی سقط نکن که روزی آن‌ها با خداست 📚سوره انعام آیه ۱۵۱ @hazratzainab_com
هدایت شده از رادیو فکرت
مطهری ۲_1.mp3
8.93M
| 🔰 حکمتانه | شماره 107 📻 علت مخالفت شهید مطهری با شریعتی 🔹یکی از وجوه مشترک شهید مطهری و دکتر شریعتی این بود که جدای از خطابه و سخنرانی؛ با نوشتن و کتاب هم در تبیین هر چه بهتر ایدئولوژی اسلامی تلاش می‌کردن و شاید مهمترین اختلافاتشان در برداشت از اسلام، در همین زمینه خودش را نشان داد. 🔻شما را دعوت به شنیدن این پادکست می‌کنیم. 🗞سردبیر: دانیال بصیر 📝پژوهشگر: میلاد پورعسگری 🎙گوینده:ساره کمالی 📽کاری از تیم تولید فکرت 📎 شماره 106 حکمتانه را اینجا بشنوید. 🔻 کانال رادیو فکرت: 🌐 وبگاه| ایتا | روبیکا | تلگرام |اینستاگرام
هدایت شده از رادیو فکرت
PSB 2 نهایی.mp3
9.03M
| 📻جاسوسی آکادمیک: بخش دوم در سال گذشته ما پرونده‌ای رو شروع کرده بودیم با عنوان «» یا PSB که در آن از چگونگی مطرح شدن برخی از ، جامعه شناسان و فیلسوفان در جوامع علمی و آکادمیک صحبت شد. جامعه شناسان و فیلسوفانی که کتاب‌های آن‌ها به عنوان کتب درسی در دانشگاه‌های ما نه تنها مقبول که حتی تدریس هم می‌شود. 🔻شما را دعوت به شنیدن این پادکست می‌کنیم. 🗞سردبیر: دانیال بصیر 📝پژوهشگر: میلاد پورعسگری 🎙گوینده: مهدی غفاری 🔻 کانال رادیو فکرت: 🌐 وبگاه| ایتا | روبیکا | تلگرام |اینستاگرام
هدایت شده از رادیو فکرت
عاطفه و ایمان.mp3
8.82M
| 🔰 حکمتانه | شماره 113 📻عاطفه و ایمان 🔸 در نگاه اوليه ممكنه تصور رايج اون باشه كه ايمان تنها به جنبه‌هاي فكري و تعقلي و استدلال وابسته؛ يعني همون جنبه‌هاي شناختي و منطقي. اين در حالي كه عوامل مختلف ديگري كه ابعاد مختلف وجود آدمي از اونها متأثر هستن، مي‌تونن در پذيرش دين اثر گذار باشن، كه يكي از اونها، عواطف انسانيه. 🔻شما را دعوت به شنیدن این پادکست می‌کنیم. 🗞سردبیر: دانیال بصیر 📝پژوهشگر: میلاد پورعسگری 🎙گوینده:خانم شهناز خواجه‌وند 🎨گرافیک: الیاس فلاحتی 🎭موشن: مهدی کریمی 📽کاری از تیم تولید فکرت 📎 شماره 112 حکمتانه را اینجا بشنوید. 🔻 کانال رادیو فکرت: 🌐 وبگاه| ایتا | روبیکا | تلگرام |اینستاگرام
هدایت شده از رادیو فکرت
مناسک اربعین 2 نهایی.mp3
7.17M
| 🔰 حکمتانه | شماره 115 📻بازنمایی امر قدسی در نمادهای اربیعن: بخش دوم 🔸 عموم شیعیان زمانی که می‌خواهند خدا را بفهمن و یا امر قدسی را تجربه نمایند، بهترین جایی که در آن این مفاهیم را تجربه می‌کنند؛ مراسم آیینی است. در واقع ما بدون تجربه آیینی امر قدسی و شناخت‌ نمادهای مربوط به آن، نمی‌توانیم درک درستی از آن امر قدسی داشته باشیم. 🔻شما را دعوت به شنیدن این پادکست می‌کنیم. 🗞سردبیر: دانیال بصیر 📝پژوهشگر: نسیم کاهیرده، عفت دماوندی 🎙گوینده:خانم لیلا اصغرنژاد 🎨گرافیک: الیاس فلاحتی 📽کاری از تیم تولید فکرت 📎 شماره 114 حکمتانه را اینجا بشنوید. 🔻 کانال رادیو فکرت: 🌐 وبگاه| ایتا | روبیکا | تلگرام |اینستاگرام
هدایت شده از مؤسسه حضرت‌زینب(س)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻دختر بیست سالشون از راه دور اومده با یه سوغاتیِ ناجور..... @hazratzainab_com
هدایت شده از رادیو فکرت
نهایی.mp3
8.5M
| 🔰 حکمتانه | شماره 116 📻جنگ تحمیلی و ارزش‌های ماندگار آن 🔹آموزه های دینی در خلق انگیزش های جنگی، از بیشترین کارایی برخوردار بودند. نقش چنین انگیزش هایی در شرایطی که جنگ به «جنگ فرسایشی» تبدیل شده بود، انکارناپذیر بود. 🔹تمامی رفتارها و روندهای حاکم بر شرایط جنگی متأثر از مفاهیم معنوی و مذهبی بود و این آثار در تمام عملیات ها(از جمله در نام ها)، شعارهای جبهه، سخنرانی های فرماندهان نظامی و سیاسی و در تمامی کلمات و عبارت های توده مردم مشهود بود. 🔻شما را دعوت به شنیدن این پادکست می‌کنیم. 🗞سردبیر: دانیال بصیر 📝پژوهشگر: میلاد پورعسگری 🎙گوینده:خانم خواجه‌وند 🎨گرافیک: الیاس فلاحتی 📽کاری از تیم تولید فکرت 📎 شماره 115 حکمتانه را اینجا بشنوید. 🔻 کانال رادیو فکرت: 🌐 وبگاه| ایتا | روبیکا | تلگرام |اینستاگرام
هدایت شده از مؤسسه حضرت‌زینب(س)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇵🇸| وعدهٔ خداست: فلسطین چون طوفان به پا می‌خیزیم بت‌ها را بهم می‌ریزیم این وعدهٔ خداست: فلسطین! @hazratzainab_com
هدایت شده از مؤسسه حضرت‌زینب(س)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹| ♦️ «دیدگاه اسلام و غرب نسبت به زن» 🔻چیزی که امروزه به عنوان آزادی زن در دنیا و از سوی فرهنگ منحط غربی بیان می‌گردد، بر پایه‌ی آن است که: 🔻زن را در معرض دید مردان قرار دهند تا از او تمتعات جنسی ببرند. 📮موسسه بین‌المللی حضرت زینب (س) وبگاه | اینستاگرام | تلگرام @hazratzainab_com
هدایت شده از مجله خردورزی
📍رونمایی از جلد شماره چهارم مجله خردورزی ➖ زنانی که نباید شناخته شوند؛ 💢 حصار تنانگی ❗️ لیبرالیسم چگونه زنان را محدود می‌کند؟ ✔️ برخی از مطالب این شماره: 🔺تراژدی انسانیت - غرب، انسانیت زن را فراموش کرده است. - زن تراز مدرنیته، باید زیبا شود تا گران‌تر و تجاری‌تر باشد. 🔺جنگ آکادمیک چرا فروکاست‌گرایی دانشگاهی امنیت ملی را تهدید می‌کند؟ 🔺از آینه برگرد و به جهان رو کن مروری بر مصائب خودشیءانگاری 🔺بدن‌های رام استعمار همچنان قربانی می‌گیرد 🔺اغتشاش جنسیت فهم حجاب در بستر زوجیت و تعادل جنسیتی 🔺در آستانه‌ی بحران بررسی جامعه‌شناختی امر جنسی در ایران 🔺شکست ساختارها نسل زد، اعتقادی به مراتب قدرت ندارد ✅ فریاد دردمندی شعر پروین، بیان رمانتیسم و تنانگی نیست ✅ اشک دیدۀ من و خون‌دل شما پروین، الگویی خلاق برای دیروز و امروز 🖌 نقاشی جلد: آرش فروغی ➖ پیش‌خرید به‌زودی آغاز خواهد شد... 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
هدایت شده از مؤسسه حضرت‌زینب(س)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴| انّا لله و انّا الیهِ راجِعون ▪️شهادت خادم جمهور، رئیس جمهور مردمی و انقلابی و همراهان محترم ایشان را خدمت حضرت ولیعصر (عج)، رهبر عزیزمان و همه‌ی هموطنان گرامی تسلیت عرض می‌نماییم. 📮موسسه بین‌المللی حضرت زینب (س) وبگاه | اینستاگرام | تلگرام @hazratzainab_com
🔷آخرالزمان دوره‌ای که اهل‌بیت ع آن را بدترین دوران‌ها و محل زندگی شقی‌ترین و بدترین خلائق معرفی کرده‌اند. خلقت خلق جهت نیل به عبودیت خداوند باری‌تعالی و رسیدن به اوج قله‌ی انسانیت است و به حکم آیه ((ماخلقت الجن و الانس الا لیعبدون))، هدف غایی خلقت بنده‌ی خدا شدن می‌باشد. 🔻انسانی که تمام وجودش را حیوانیت و شهوات مقام و اموال برداشته، چگونه می‌تواند از آن رتبه‌ی پست به مراتب بلند انسانیت بنگرد؟ 🔻انسان با شناخت عوامل سقوط و شرایط سعود نیز نخواهد توانست مسیر حقیقت را بپیماید؛ مگر نه اینکه تاریخ پر است از عالمان ساقط شده. مگر قاتلین حسین‌بن علی ع قاری قرآن و مقیم صلاه نبودند؟! 🔻کسانی که افراد را به خود می‌خوانند، نیک می‌دانند که ذره‌ای هادی نیستند؛ زیرا پیمودن این مسیر جز از طریق امامان معصوم فراهم نیست و علم را فقط باید از آنان گرفت (( لا علم الا من عالم ربانی)). 🔻قرآن کریم مودت اهل‌بیت پیامبر را یگانه اجر رسالت نبوی معرفی کرده ((ما اسالکم علیه من اجر الالموده فی‌القربی)) و نهایت این اجر را به نفع خود ما دانسته ((ما سالتکم من اجر فهو لکم)) یعنی تبعیت از ائمه معصومین، نیکو سرانجامی دارد که خود شما را ارتقا می‌دهد. 🔻عصر حاضر، آخرالزمان باشد یا نباشد، همه معترفیم که بد زمانه‌ایست... هنجارها واژگون شده... ارزش‌ها تغییر کرده... عدالت گم شده... و... 🔻پس باید معترف شویم به اینکه در زمانه تاریک فعلی به چراغ هدایت، بیش از پیش محتاجیم. 🔻ما باید با تمسک به گره محکم ((فقد استمسک بالعروه الوثقی)) و چراغ‌های هدایت ((الله نورالسموات و الارض...... فی بیوت اذن الله ان ترفع...)) راه به یگانه مقصد حقیقی در پیش گیریم... 🔻مسیر حقیقت و انسانیت و عدالتی که می‌تواند ما را از حقایق سیراب و از منجلاب فعلی برهاند... 🔻دوستی اهل‌بیت در پیروی حقیقی از آنان است؛ نه لاف محبت و تبعیت‌گریزی... ✍محمد موسوی eitaa.com/qalamro_din
هدایت شده از مؤسسه حضرت‌زینب(س)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹| ♦️حسین مال همه عالمِ... 🔻آنتوان بارای مسیحی در کتاب حسین در اندیشه مسیحیت می‌گوید: شیعیان شما را به خدا ابی‌عبدالله را مصادره نکنید... 📎 حجت الاسلام رفیعی 📮موسسه بین‌المللی حضرت زینب (س) وبگاه | اینستاگرام | تلگرام @hazratzainab_com
🌀پرتوی از عقلانیت نهضت حسینی (۱) تقابل ۷۲ یا ۱۳۰ نفر در مقابل ۳۰ هزار تن. عقلانیت یا پیروی از احساسات؟ 🔻صحنه‌ی عاشورا، صرفا تقابل دو جریان در زمان و مکانی خاص نیست؛ بلکه دارای مقدمه و موخره‌ای است که عدم درک صحیح هریک از آنها موجب ایجاد شبهاتی از این دست در مورد شاید مهم‌ترین حادثه تاریخ می‌شود. 🔻مقدمات این جریان، عبارت‌اند از بعثت نبی و غزوات و جنگ‌های زمان پیامبر، نصب خلیفه توسط پیامبر در عید غدیر، رحلت پیامبر و وقایع همزمان با آن، زمان خلافت خلفای ثلاثه، خلافت امام علی ع و امام حسن مجتبی ع، صلح امام حسن ع و معاویه، و ۱۰ سال امامت امام حسین در دوران معاویه. موخرات این جریان نیز از ظهر عاشورا و بعد از اسارت اهل‌بیت پیامبر ص آغاز شده و تا کنون ادامه دارد. 🔻رویکرد شخص در مورد این جریانات، به‌صورت مستقیم بر برداشت‌ها از واقعه عاشورا موثر است. 🔻مثلا اگر انتصاب خلیفه از طرف خداوند را نپذیریم و قائل به انتخاب به روش ثقیفی شویم، اساسا بخش قابل‌توجهی از مقدمات این حرکت دگرگون خواهد شد. 🔻از سوی دیگر تحلیل دقیق شرایط سیاسی-اجتماعی زمان و خلافت شخصی بین‌الفسق در ممالک اسلامی و فهم درخواست بسیاری از مردم آن زمان برای قیام، از اهمیت ویژه‌ای در تحلیل عاشورا برخوردار است. 🔻یزید شخصی بود که به شهادت تاریخ و شیعه و اهل تسنن، به صورت آشکارا شراب‌خواری و میمون‌بازی می‌کرده و صریحا در مقابل احکام قطعی اسلامی موضع می‌گرفته است. از سوی دیگر، یکی از بندهای عهدنامه‌ی صلح امام مجتبی ع و معاویه، عدم نصب جانشین توسط معاویه بوده است. خلفای ثلاثه، حداقل با شورای ثقیفی مشروعیت خود را توجیه می‌کردند؛ ولی یزید همین پشتوانه را نیز نداشت و به‌صورت موروثی خلیفه شده بود. 🔻عدم تفهم مسائل اصلی و عناصر این حرکت عظیم، قطعا موجب تزلزل‌ها و شبهات اعتقادی خواهد شد. 🔷ادامه دارد... ✍محمد موسوی @howzavian_hamedan
🌀پرتوی از عقلانیت نهضت حسینی (۲) تقابل ۷۲ یا ۱۳۰ نفر در مقابل ۳۰ هزار تن. عقلانیت یا پیروی از احساسات؟ 🔻خداوند جهان را بر نظام احسن آفرید ((الذی احسن کل شیء خلقه ثم هدی)) احسن بودن نظام هستی منوط به داشتن هدف و غرض است. هدفی که با هدایت بشر حاصل می‌شود، هدف احسن خلقت است؛ پس خود هادی، هم باید با نظام احسن مادی سنخیت داشته باشد و هم با خداوند فوق تجرد و ماده‌ی خالق این نظام. 🔻از طرفی وجود خلیفه‌ی پیام‌رسان خالق در بین مخلوقات امری ضروری است که آن شخص با معجزات و کرامات خاص شناخته می‌شود. از طرفی دیگر لزوم وحدت خلیفه الهی از ضروریات غیرقابل‌انکار است؛ زیرا تعدد او با وحدت خالق نمی‌سازد... 🔻با این تفاصیل، نبی مکرم اسلام یگانه خلیفه الهی در زمان خود بوده که با معجزات عدیده، من جمله قرآن کریم، خلیفه بودن او اثبات شده است. 🔻باتوجه‌به اینکه پیامبر اکرم آخرین پیامبران است، سوال این است که بعد از او چه کسی به مقام خلافت الهی گماشته می‌شود؟ آیا نباید شبیه‌ترین افراد به پیامبر بوده و از مقام عصمت برخوردار باشد؟ آیا اشخاص غیر مصون از خطاهای راهبردی می‌توانند این مقام را تصاحب کنند؟ اصلا چگونه باید اورا بشناسیم؟ آیا مردم عادی می‌توانند شخص دارای این مقام را تشخیص دهند؟ اصلا آیا پیامبر نباید او را معرفی کند تا مسلمانان بعد از ایشان در تحیر نمانند؟ 🔻کنار هم قرار دادن این مقدمات، ما را به این نتیجه می‌رساند که پیامبر ایشان را معرفی کرده است. نه تنها او، بلکه تمام خلفای خود تا روز قیامت را معرفی کرده است. لازم به ذکر است که این معرفی از جانب خداوند بوده است؛ زیرا فقط خداوند است که حق انتخاب رابط بین خود و خلق را داراست... برای اطلاعات بیشتر به کتاب شریف الغدیر علامه امینی (ره) مراجعه کنید. 🔻گزارشات تاریخی نشان می‌دهد که در زمان وفات پیامبر، افرادی با دسیسه‌های خود شخص مد نظر خداوند را از مقام خلافت ظاهری کنار زدند و افراد دیگری جایگزین ایشان کردند. یعنی عالم‌ترین و برترین افراد را کنار زده و به اعتراف اهل تسنن و شیعه، شخص به مراتب پایین‌تر را جایگزین او کردند. 🔻بزرگترین خیانت در حق بشریت، همین کنار زدن خلیفه بر حق خداوند بوده که ریشه اصلی وقوع واقعه عاشورا، به همین امر برمی‌گردد. 🔻یزیدبن معاویه، در واقع امتداد همین خیانت بزرگ در حق مسلمین است. یزیدی که فرزند معاویه است و معاویه گماشته‌ی همان خلفای ثلاثه‌ی نابحق است. معاویه‌ای که حتی در مقابل دستور علی ع، بعد از خلافت ظاهری ایشان ایستاد و با او جنگید و بسیاری از مسلمین را به طمع قدرت به خاک و خون کشید. 🔻اینها همه در امتداد کنار زدن خلیفه بر حق الهی توسط افرادی است که از دستور خدا و پیامبر سر باز زدند. 🔹ادامه دارد.... ✍محمد موسوی 🖇لینک پارت (۱) https://eitaa.com/qalamro_din/400 🆔eitaa.com/qalamro_din
مظلومیت امام؛ یعنی ۱۲ هزار نفر از امام دعوت و با ایشان بیعت کنند و در آخر کمتر از ۱۵۰ نفر با ایشان بمانند. 🔻ندای ((مهدی بیا مهدی بیا)) های عصر ما، چقدر مرا به یاد ((حسین بیا حسین بیا)) های کوفیان می‌اندازد... 🔹 نکند خام نداهای توخالی شویم و بر غیبت حضرت خرده بگیریم... eitaa.com/qalamro_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌀پرتوی از عقلانیت نهضت حسینی (۳) تقابل ۷۲ یا ۱۳۰ نفر در مقابل ۳۰ هزار تن. عقلانیت یا پیروی از احساسات؟ 🔻امام حسین ع پس از امام حسن مجتبی ع خلیفه‌ی بر حق خداوند و واسطه خلق با خالق است. هرچند خلیفه‌ی ظاهری نبودن ایشان، لطمه‌ای به خلافت الهی ایشان نمی‌زند؛ ولی خلافت ظاهری موجب تکمیل خلافت حقیقی است. 🔻کسی که از ویژگی‌های خلافت‌الهی مانند عصمت و عدالت برخوردار نیست و خلافت را بر عهده می‌گیرد، غاصب است، نه خلیفه. پس یزید و خلفای نابحق دیگر غاصب‌اند؛ نه خلیفه. 🔻پس از مرگ معاویه و خلافت یزید، فشارها بر امام حسین ع به عنوان نوه‌ی پیامبر و بزرگ قریش برای بیعت با یزید رو به فزونی گرفت؛ زیرا او قصد توجیه و مستحکم کردن خلافت خود را داشت. تهدیدهای مکرر ولیدبن عتبه (حاکم مدینه) در پی نامه‌ی یزید که از او خواسته بود در صورت امتناع حسین ع او را به قتل برساند، منجر به خروج شبانه و در واقع خروج از مهلکه توسط امام حسین ع شد. 🔻همراه داشتن اهل و عیال به قصد سفر حج بود؛ نه برای قیام علیه یزید. در واقع امام حسین ع فقط نمی‌خواست یزید را تایید کند و در آن شرایط خفقان، مجالی برای قیام نمی‌دید. 🔻در حین سفر حج، مردم کوفه که خلافت علی ع را نیز درک کرده بودند، حدود ۵۰ نامه با مهر ۱۲ هزار نفر برای امام حسین ع فرستادند. 🔻در این نامه ها از امام برای قیام دعوت شده بود و با ایشان بیعت کرده بودند. همین عناصر موجب اتمام حجت بر امام و قصد ایشان برای قیام شد. 🔻در شرایط عادی، امام ع به راحتی وارد کوفه شده و در آنجا برای قیام برنامه‌ریزی و پشتیبانی می‌شد. عدم حرکت امام برای قیام موجب قضاوت تاریخ بر علیه ایشان و متهم شدن اهل‌بیت می‌شد. 🔻امام ع در مسیر حرکت از مکه به کوفه، با افراد زیادی دیدار و از آنان برای قیام دعوت کردند. عده‌ای پذیرفتند و همراه شدند و عده‌ای دعوت امام را نپذیرفتند. پس حرکت امام ع برای قیام برنامه‌ریزی شده و دقیق و طبق عقل سلیم بوده، نه از روی احساسات. 🔻در زمان رسیدن حضرت به نزدیکی کوفه (ذو حسم) سپاه یزید به فرماندهی حربن ریاحی از ورود امام ع به کوفه منع شدند و حضرت راه کربلا را برگزیدند. عدم پیکار امام با سپاه حر، نشان از عدم قصد حضرت برای جنگ با تعداد کم بود. 🔻وقتی حضرت به کربلا رسیدند، ابن زیاد سپاهی عظیم به فرماندهی عمر سعد عازم کربلا کرد و راه پس و پیش بر حضرت بستند. ابن زیاد خطر وجود امام را درک کرده و تصمیم به قتل امام گرفته بود و هیچ چیز جلودار او نبود. 🔻حتی طبق شواهد تاریخی امام از لشکر عمر سعد خواست تا او را رها کند و او به مدینه برگردد، ولی عمر دستور به قتل امام داشت. 🔻امام ع دراین‌باره می‌فرمایند: (( قد رکض بین‌اثنتین، بین السله و الذله)) یعنی یزید مرا بین کشته شدن و بیعت ذلیلانه مخیر کرده و هیهات مناالذله... ✍محمد موسوی 🔹ادامه دارد... 🖇لینک پارت (۱) https://eitaa.com/qalamro_din/400 🖇لینک پارت (۲) https://eitaa.com/qalamro_din/401 🆔http://eitaa.com/qalamro_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻معنی (( الذین بذلوا مهجهم دون الحسین علیه‌السلام)) اسلام علیکم ایهاالشهداء الصدیقون... 🔷صلی الله علیک یا ابااعبدالله... http://eitaa.com/qalamro_din
هدایت شده از مجله خردورزی
📕| مروری بر مطالب شماره پنجم خردورزی (قسمت 1) ✅ پرونده «علوم شناختی در ایران و جهان» ◀️ آیا علوم شناختی آخرین علم بشری است؟ 📮 پیش‌خرید شماره پنجم مجله خردورزی با ارسال رایگان، به مبلغ 150 هزار تومان. 💳 لطفا وجه مذکور را به شماره کارت 6221068800011741 به‌نام شناخت‌پژوهان رسانه (بانک پارسیان) واریز نمایید. 📃 سپس ‌رسید واریز، نشانی دقیق و کدپستی را برای ادمین ارسال کنید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
کربلا نبرد اسلام و کفر عدالت و ظلم ▫️ در جریان کربلا وجود مبارک می گوید اسلام حق است، باید «إلی یوم القیامه» بماند و محور نگهداری و خلافت و ولایتش ما اهل بیت هستیم؛ اما یزید می گفت که کفر حق است، اسلام ـ معاذالله ـ باطل است و حکمران من هستم. سخن از اسلام نبود، سخن از نفی اسلام بود! ▫️ وقتی دین باشد، حق در برابر باطل است، صدق در برابر کذب است، عدل در برابر ظلم است، اعتدال و تفاهم اقتصادی در قبال تکاثر است، کوثر در مقابل تکاثر است، خیر در مقابل شرّ است، حَسن در مقابل قبیح است. 🆔 http://eitaa.com/qalamro_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌀پرتوی از عقلانیت نهضت حسینی (۴) تقابل ۷۲ یا ۱۳۰ نفر در مقابل ۳۰ هزار تن. عقلانیت یا پیروی از احساسات؟ 🔻(( قدرکضنی بین اثنتین؛ بین السله و الذله و هیهات مناالذله...)) بیعت ذلیلانه، همان بیعتی است که پیامبر اکرم ص در فتح مکه از پدربزرگ یزید (ابوسفیان) گرفت. یعنی بیعت کند و تسلیم شود که اگر یزید خواست او را زنده نگه دارد و اگر خواست بکشد... 🔻یعنی بدون جنگ، زندگی و مرگ خلیفه بر حق الهی به دست شخصی فاسق بیفتد... فهم این مطلب گریه‌ی عزادار بر ابی عبدالله ع را حقیقی‌تر خواهد کرد... 🔻یزید قصد گرفتن انتقام اجداد خود از اهل بیت پیامبر را داشت؛ ولی در جریان کربلا، کاملا مقهور بزرگ منشی اهل بیت شد. طوری که حضرت زینب س در مجلس یزید به او گفت: ((یابن الطلقاء...)) یعنی شما بنده آزادشده‌ی ما هستید... در واقع اسرای کربلا اسارت را اسیر خود کردند و این یکی از بزرگترین ضرباتی بود که یزید از واقعه عاشورا خورد. 🔻درست است که در جریان عاشورا یاران امام ع بنابر بیشترین نقل حدود ۱۳۰ تن و سپاهیان عمر سعد را حدود ۳۰ هزار تن عنوان کرده‌اند؛ ولی امام ع به هیچ عنوان بدون برنامه و تاکتیک وارد میدان نبرد نشدند... 🔻ابتدا دور خیمه‌ها خندق حفر کرده و چوب و خار و خاشاک در آن ریختند و آتش زدند تا از شبیخون و حمله‌ی ناگهانی و سراسری سپاه یزید جلوگیری کنند. خیمه‌ها را هم در جایی برپا کرده بودند که کمترین دسترسی را داشت... پشت تل‌های خاکی و شنی. 🔻حضرت برادر خود را به فرماندهی برگزید و برای لشکر ۱۳۰ نفره خود جناح راست و چپ تعیین کرد. نهایتا به سپاه دشمن قبولاند که جنگ تن به تن باشد؛ زیرا معلوم بود که در حمله‌ی سراسری، لشکر ۱۳۰ نفره از شانس کمی در برابر لشکر ۳۰ هزار نفره برخوردار بود... 🔻علاوه بر اینکه اتفاقات کربلا و مظلومیت امام ع باید در اذهان و تاریخ ثبت می‌شد که این مهم با نبرد تن به تن بهتر محقق می‌شد. 🔻همین تدابیر امام موجب شد که کارزار، بنابر نقل تاریخ تا بعد از ظهر روز عاشورا به طول بینجامد. لشکری ۱۳۰ نفره و تشنه، در برابر سپاه ۳۰ هزار نفره یک روز دوام آورد. این یعنی تدبیر یک فرمانده دلیر که تسلیم نمی‌شود. 🔻حضرت جوانمرد نبودن دشمن و قطع آب بر روی اهل و عیال را با آوردن طفلی شیرخواره و طلب آب برای او، به گوش تمام مردم ادوار تاریخ رساندند. خباثت سپاهیان یزید به حدی بود که نه‌تنها به او آب ندادند، بلکه طفل شش ماهه‌ای را به شهادت رساندند. 🔻بعد از واقعه‌ی عاشورا و شهادت امام ع، رهبری کاروان را زینب کبری س به عهده گرفت و مقهور احساسات ناشی از شهادت برادر و فرزندان خود نشدند. زن مظهر احساسات است؛ ولی حضرت زینب س به همه گوشزد کرد که قیام و شهادت ما عاقلانه و برای بیداری خلق از این خواب جهالت بوده است... ✍محمد موسوی 🔹ادامه دارد.... 🖇لینک پارت (۱) https://eitaa.com/qalamro_din/400 🖇لینک پارت (۲) https://eitaa.com/qalamro_din/401 🖇لینک پارت (۳) https://eitaa.com/qalamro_din/407 🆔http://eitaa.com/qalamro_din