eitaa logo
مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص
1.2هزار دنبال‌کننده
321 عکس
19 ویدیو
10 فایل
اینجا کانال مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص است؛ محلی برای اندیشیدن در مقیاس تاریخ، با کمک قصه‌ها. + برای ارتباط با ما: 🆔 @sayyed_meysam
مشاهده در ایتا
دانلود
| طبس 🔰 ناگاه طوفان درگرفت.. بادی کوبنده! پنداری همان وعده خدا: «القارعه» «ما القارعه» و «ما ادریک ما القارعه». آمده بودند برای جنگ. سربازهای ما دانه‌های شن بودند. باریدند همچون ابابیل. از آنها و حجم دشمنی‌شان و امکاناتی که آورده بودند برای قدرت‌نمایی، چه ماند؟ فَجَعَلَهُمْ كَعَصْفٍ مَأْكُولٍ.. پاره‌ای کاه جویده شده. 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @Qasas_school
🔰 منظورم حادثه صحرای طبس است. عملیاتی نظامی موسوم به پنجه عقاب: Operation Eagle Claw که با رمز «بروید» کارتر آغاز شد اما پایانی باز داشت. پایانی که تا امروز باقیست و ملت‌های جهان را به امیدی دیگر برای رویارویی با استکبار گره زد. 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @Qasas_school
🔰 این حادثه چنان شگرف بود که خمینیِ امام درباره‌ی آن فرمود: «نباید بیدار شوند، آن‌هایی که توجه به معنویات ندارند و به این غیب ایمان نیاورده‌اند؟ نباید بیدار شوند؟ کی این هلیکوپتر آقای کارتر را که می‌خواستند به ایران بیایند ساقط کرد؟ ما ساقط کردیم؟ شن‌ها ساقط کردند. شن‌ها مأمور خدا بودند. باد مأمور خداست. قوم عاد را باد از بین برد؛ این باد مأمور خداست. این شن‌ها همه مأمورند. تجربه بکنند باز.» «و ما رمیت اذ رمیت و لکن الله رمی» 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @Qasas_school
🔰 تاریخ طوفانی دیگر هم سراغ دارد. طوفانی که مرکب‌ها را در هم کوبید و مشرکان و کفار را فراری داد. ⁉️کی و کجا؟ 🔶 در روزگار صدر اسلام و آنجا که پشت خندقِ حفر شده توسط مسلمانان مدینه، اتحادیه عرب اردوی نظامی زده بود. بنی‌اسماعیل و بنی‌اسرائیل دست در دست هم، آمده بودند به مصاف بهترین فرزند ابراهیم؛ محمد! اما تاریخ می‌گوید در یکی از شب‌های تاریک، غباری چنان اردوی نظامی سفیانیان را فرا گرفت که چشم چشم را نمی‌دید و ناگاه طوفانی وزیدن گرفت. مشعل‌ها خاموش شد و غبار آدمی را به خفگی می‌رساند. ابوسفیان در جلسه‌ای به هسته اصلی فرماندهی جنگ می‌گوید: «ایجا جای ماندن نیست. اسب و شتری برای ما نمانده... باد و طوفان را هم می‌بینید که چه می‌کند؟ نه چادری برجاست و نه آتشی برپاست. به سوی مکه عقب بنشینید. من، الساعه حرکت می‌کنم...» (اسلام و سکولاریسم، ص 240) 🔺شگرف آنکه برخی مورخان جنگ خندق و طوفانی که خیمه و خرگاه سفیانیان را زیر و زبر کرد، در همین ایام شوال نوشته‌اند. 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @Qasas_school
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
|سالروز تخریب بقیع 🔰 در چنین روزی، بقعه‌های مراقد چهار تن از ائمه معصومین توسط عمال وهابیت تخریب شد که در تقویم عربی به یوم الهدم شهرت یافته است. 🔶 این اقدام به تخریب در یک مرحله نبوده و طی چند دفعه حملات و هجوم صورت گرفته و تخریب نهایی در این تاریخ رقم خورده است. 🔹 این اقدام در ایران مخالفت‌ها، تظاهرات و واکنش‌های شدید و مختلفی را در پی داشت. از جمله این واکنش‌ها تظاهرات مردمی با رهبری علمای دینی بوده که منجر به اعتراض رسمی حکومت ایران نیز گردید. 🔹 اما با این وصف، نتیجه مطلوبی صورت نگرفت و وهابیت توانست بقاع متبرکه قبور ائمه را تخریب نماید. 🔹 البته باید به این واقعه، فراتر از تخریب عمل‌گرایانه یک بنا نگریست و زوایای اندیشه‌ای، سیاسی-اجتماعی، تمدنی و الهیاتی پشت آن را کاوید تا این اقدام مخرب به یک کنش و واکنش صرفا اختلافی میان مذاهب اسلامی فروکاسته نشود. 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @Qasas_school
|اعتراض جهان اسلام و اعتراض در ایران 🔰 چنانچه گفته شد اعتراضات وسیعی در جهان اسلام و در ایران نسبت به تخریب قبور بقیع پدید آمد. از جمله حضور ۲۵ هزار تهرانی معترض به آل سعود در خیابان است که با آمدن شهید مدرس به عنوان نماینده مجلس در میان آنها، اعتراضات شدت هم گرفت. 🔶 خبرنگار دیلی تلگراف وضعیت را اینگونه توصیف می‌کند: مردم وسط چهارراه، یک برج چوبی ششگوشه به ارتفاع ۳۰ پا درست کرده بودند که با فرش پوشیده شده بود و پرچمی سیاه بالای آن در اهتزاز بود. در این تجمع سخنران اینگونه خطابه می‌کند: "اگر حکم جهاد آید، با پای برهنه به مقبره پبامبر (ص) می‌رویم و با دندان و ناخن خویش، دشمنان خدا را قطعه قطعه می‌کنیم!" 🔹 در مقابل مردم اعم از جوانان و سالخوردگان، با اشک چشم از این سخنرانی حماسی استقبال کردند و مملکت ایران در آن روز تعطیل و عزای عمومی اعلام شد. 📚منبع: مقاله تخریب بقیع به روایت اسناد (۱) / نوشته سیّدعلی قاضی عسکر / فصلنامه میقات حج، ش ۴۵، ص ۱۲۴. 🏫 مدرسه تاریخ‌اندیشی قصص 🆔 @Qasas_school