eitaa logo
عدالت یاوران قصد
559 دنبال‌کننده
251 عکس
138 ویدیو
26 فایل
شبکه جامع علمی عدالت‌یاوران قصد با هدف تولید علم درعرصۀ اقتصاد اسلامی با موضع عدالت‌بنیانی برای حل مسائل کشور مشغول به فعالیت است. 📍ارتباط: @mhdehghaniiii نشر قصد مروج کتاب‌های علوم انسانی و اسلامی. 📍ارتباط: @Aa27_Ha27
مشاهده در ایتا
دانلود
«إِنَّـا لِـلَّـهِ وَ إِنَّـا إِلَـیْـهِ رَاجِـعُـونَ» استاد گرانقدر و برادر عزیز جناب آقای دکتر روح الله ایزدخواه  با نهایت تأثّر و تألّم، مصیبت ارتحال والده معظّمه را صمیمانه تسلیت و تعزیت عرض می‌نمائیم و برای شما سرور گرامی و بازماندگان بیت محترم  صبر و شکیبایی و برای آن فقیده علوّ درجات و مغفرت الهی را خواستاریم. 🖤✍ شبکه جامع علمی قصد با عدالت یاوران قصد همراه شوید👇 https://eitaa.com/qasd_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 پیوستن به اقتصاد جهانی؛ مساله ای که از اواخر دهه 70 شکل گرفت ✳️ استاد: دکتر ||بررسی اقتصاد سیاسی ایران 🔺از اواخر دهه 70 و اوائل دهه 80 آرام آرام در مسیری افتادیم که جریان لیبرال سرمایه داری برای حاکمیت آمریکا بر اقتصاد جهان تجویز می کرد؛ پیوستن به اقتصاد جهانی. 🔺در واقع این ننگ بود؛ در برنامه توسعه چهارم، همه مباحث توسعه نیافتگی بر سر این مساله است که اقتصاد جهانی را کنار گذاشته ایم و منزوی شده ایم. و هیچ کس به صراحت نمی گوید مشکل نظام ولایت فقیه است؛ یعنی با فشار بر نظام اقتصادی می‌خواستند حاکمیت دینی را نفی کنند؛ این یک توطئه جهانی بود که هنوز هم ادامه دارد. با عدالت یاوران قصد همراه شوید👇 https://eitaa.com/qasd_ir
اقتصاد ایران در سالی که گذشت 🔸کیفیت رشد اقتصادی (بانک مرکزی) 🔹نرخ رشد ۴.۵٪ ، ۳.۵٪ بدون نفت 🔻نفت و گاز ۱۴.۵٪ 🔻صنعت و معدن ۴.۱٪ 🔻خدمات ۳.۶٪ 🔻کشاورزی ۰.۶٪ GDP: ۱۲۰۸ ...۱۰۹۶ همت تشکیل سرمایه ثابت ناخالص ۴.۹٪ (ماشین آلات ۷.۲٪، ساختمان ۳.۳٪) 🔸کیفیت رشد اقتصادی (مرکز آمار) 🔹نرخ رشد ۵.۱ ، ۲.۵ بدون نفت 🔻نفت و گاز ۲۱.۸٪ 🔻صنعت و معدن ۶.۹٪ 🔻خدمات ۴.۶٪ 🔻کشاورزی ۱-٪ ‼️تفسیر: بار رشد اقتصادی در ۹ ماه اول سال ۱۴۰۲عمدتا روی بخش نفت و گاز بوده که سهم آن بر اساس داده مرکز آمار ۲۲٪ و داده بانک مرکزی ۱۴.۵٪ است. در مقابل، نرخ رشد بخش کشاورزی منفی ۱ و حداکثر ۶دهم درصد بوده است. ♦️ تفاوت آمار بانک مرکزی و مرکز آمار عمدتا به واسط تفاوت در محاسبه نرخ رشد بخش نفت و گاز است(حدود ۸٪ تفاوت) ✍️ دکتر محمد جواد توکلی با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
♦️ اقتصاد ایران در سالی که گذشت 🔹نرخ تورم خوراکی‌ها 1402 🔻کاهش نرخ تورم خوراکی‌ها از 75.9% در فرودین به 45.1% در بهمن 🔺افزایش نرخ تورم گوشت از 75.4% در فرودین به 93.3% در بهمن 🔸 ثبات نرخ تورم میوه و خشکبار از ۴۹.۱٪ در فروردین به ۵۱٪ در بهمن 🔻 کاهش تورم شیر، پنیر، تخم مرغ از ۸۸.۱٪ در فروردین به ۳۶.۶٪ در بهمن ✍️ دکتر محمد جواد توکلی با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
♦️اقتصاد ایران در سالی که گذشت 🔻کاهش شدید نرخ رشد نقدینگی و کاهش کند نرخ تورم 🔹در دو سال نیم دولت سیزدهم کاهش نرخ رشد نقدینگی برای مهار تورم هدف‌گذاری شد و الان به نرخ رشد نقدینگی هدف حدود ۲۵ درصد رسیدند، ولی نرخ تورم در سال جاری با آهنگی بسیار کند کاهش یافته و از ۴۷.۶٪ فروردین ۱۴۰۲ به ۴۲.۵٪ در بهمن رسیده است. 🔹 به نظر می‌رسد که تلقی نقدینگی به عنوان علت العلل تورم باعث غفلت از سایر عوامل اصلی تورم از جمله افزایش نرخ ارز, افزایش هزینه تولید و سفته بازی بانکهای خصوصی شده است. 🔹 نرخ رشد نقدینگی مهم است ولی مهمتر این است که این نقدینگی بالای ۷ هزار همتی چگونه در اقتصاد ایران می‌چرخد؟ آیا این آب عظیم پشت سد اقتصاد ایران به سمت تولید میرود یا به سمت فعالیت‌های غیر مولد؟ ✍️ دکتر محمد جواد توکلی با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
یک تعبیر کاملا غلط و یک مفهوم ایدئولوژیک است که نقدهای زیادی هم به آن وارد شده کاش به جای تکرار حرف‌های ترجمه‌ای کمی فکر کنیم و حداقل کمی نقدها را هم بخوانیم اگر نمی‌توانیم نقد کنیم. اما هزینه فرصت چیست؟ دومین-بهترین انتخابی است که شما می‌توانید داشته باشید. یعنی این دومین انتخاب هزینه‌ی انتخاب دیگر است. در حقیقت شما وقتی یک انتخاب می‌کنی یک گزینه دیگر از دست می‌دهی. شاید بپرسید خب وقتی انسان نمی‌تواند هر دو را انتخاب کند طبیعی‌ست گزینه‌های دیگر را کنار می‌گذارد. وقتی راه دیگری نیست چرا باید به کنار گذاشتن چیزی که "وجود" نمی‌تواند داشته باشد و یک هزینه "انتزاعی" است نه هزینه حقیقی، بگوییم هزینه؟ هزینه چیزی است که از دست بدهی درحالی که آن را داری! نه چیزی که نداری و محال است داشته باشی وقتی گزینه بهتر را انتخاب کردی. مثلا می‌گویند شما دو انتخاب دارید. فوتبال و بسکتبال. یکی را هم بیشتر نمی‌توانید انتخاب کنید. اگر فوتبال را انتخاب کنید هزینه فرصت انتخاب شما بسکتبال است. واضح است که شما در حقیقت فوتبال را به دست آورده‌اید و چیزی را از دست نداده‌اید بلکه فقط چیز کم ارزش‌تری را به دست نیاورده‌اید و معنایی ندارد به آن فکر کنید چون گزینه دوم این بود که آن کم‌ارزش‌تر را به دست بیاورید و اتفاقا اینجا هزینه معنا پیدا می‌کند. ولی کدام عاقلی برای بهترین انتخاب هزینه فرصت حساب می‌کند. مثلا شما بین ۱۰۰ هزار تومان و ۹۰ هزار تومان ۱۰۰ را انتخاب کردید. آیا معقول است بگوییم ۹۰ هزار تومان از دست داده‌اید؟ پرفسور باری شوارتز در کتاب تناقض انتخاب paradox of choice به این نکته اشاره می‌کند و می‌گوید این مفهوم هزینه فرصت باعث شده تا آرامش و سطح رفاه واقعی مردم کاهش پیدا کند و رضایتمندی آنها به شدت کاهش پیدا کند. ✍حسین عباسی فر(اقتصاد فرهنگی) با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
⁉️ مالیات پنهان دستمزد حداقلی 🔻وقتی یک کارگر حدود تومان دستمزد می‌گیرد و مخارجش بالای تومان است، یعنی داریم حداقل ده میلیون تومان از او می‌گیریم! 🔹 در این چارچوب طرح شعار انحرافی ظلم آشکار به کارگر است. 🔹بنا به اظهار نماینده کارگران در شورای تعیین دستمزد، طبق محاسبات انجام شده، عدد 21 میلیون و 668 هزار تومان به عنوان عدد سبد معیشت، بدون احتساب تورم انتظاری برای سال آینده تعیین شده است. این در حالیست که بانک مرکزی تورم انتظاری سال آینده را 30 درصد اعلام کرده اما با فرض اینکه دولت عملکرد بهتری خواهد داشت و تورم 25 درصد خواهد بود، عدد سبد معیشت به 27 میلیون خواهد رسید.» ✍️ دکتر محمد جواد توکلی با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ام الامراض اقتصاد ایران در کلام دکتر سید مهدی زریباف « اقتصاددان » با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
🌸دانی که چرا ❣ رمضان ماه خداست 🌸یا آنکه ❣چرا حساب این ماه جداست؟ 🌸یا آنکه ❣چرا باب کرم مفتوح است؟ 🌸زیرا که ❣تولد حسن عشق خداست 🎉میلاد با سعادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی علیه السلام بر شما مبارک💐 با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
🔺 این سه تصویر، یک داستان سه پرده‌ای کامل است. 🔴 شیری به یک آهو حمله می‌کند؛ پس از دریدن او متوجه می‌شود که آهو فرزندی در دل داشته؛ بلافاصله از خوردن مادر دست می‌کشد؛ تلاش می‌کند فرزند را به مادر و مادر را به فرزند برگرداند؛ اما وقتی نا امید می‌شود، انگار دنیا برایش به پایان رسیده باشد. 🖤حتما اخبار تلخ امروز غزه را شنیده‌اید؛ حالا شاید با مرور این تصاویر بهتر بفهمیم که جنگ اسرائیل و فلسطین، نه جنگ اسلام و یهود، نه جنگ غاصبان و صاحبان، و نه حتی دعوای انسانیت، که دوران جولان پست‌تر از حیوانات است. 🔻حالا شاید بهتر معنای این تعبیر امام موسی صدر (ره) را درک کنیم که: 🗣️«بدتر از اسرائیل در جهان وجود ندارد. ما اسرائیل را شرّ مطلق می دانیم. بدتر از اسرائیل در جهان وجود ندارد. اگر اسرائیل و شیطان با یکدیگر بجنگند، ما در کنار شیطان می ایستیم.» ؟ با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
🔸 بسیج مردمی تولید 🔹 رهبر انقلاب از ضرورت بسیج مردمی برای تولید سخن گفتند. (۱۴۰۳/۱/۱) 🔸 در نازل‌ترین معنابخشی، شاید به ذهنمان بیاید که باید به سرعت نهاد بسیج مردمی تولید را به راه بیاندازیم. که البته این هم کار لازمی است. اما پیش از این پیشنهاد، شاید خوب باشد نگاهی به بسیج‌های موجودمان بیاندازیم. بسیج اصناف، بسیج سازندگی، بسیج‌های وزارت‌خانه‌های تولیدی همچون جهاد کشاورزی و صنعت و ... این بسیج ها در واقع همگی بسیج اقتصادی هستند. اما چه نقصی در این بسیج‌ها وجود دارد که کفایت نمی‌کنند برای حل مسئله؟ چه پدید آمده که رهبر انقلاب باز از ضرورت بسیج در امر تولید سخن می‌گویند؟ 🔸 به نظر می‌رسد که آن‌چه امروز در این بسیج‌ها و البته به طور ویژه در تولید ضرورت دارد، روح معنا و شوریدگی بسیجی است. همان که در دهه اول انقلاب جهاد سازندگی را سبب شد. همان که پایگاه های مقاومت مساجد را به محفلی برای حفظ امنیت کشور تبدیل کرد. همان که در برهه‌هایی از زمان، سازندگی را توسط اقشار مختلف در قالب بسیج سازندگی راهی مناطق محروم کشور کرد. 🔸 تولید امروز، روح معنا ندارد. تولید امروز شوریدگی ندارد. نهضت ندارد. هیجان ندارد. نیت قرب ندارد. آن‌چه امروز در سازوکار تولید حاکمیت می‌کند، سود پرستی کوتاه‌مدت فردی است. تولید امروز روح جمعی ندارد. تولید نیازمند یک برانگیختگی است. بسیج تولید هم خانقاهی است برای این برانگیختگی. برای این احساس تقرب. برای این نهضت عظیم اجتماعی. 🔸 در نهضت‌هاست که روح جمعی حاکم می‌شود و مردم برانگیخته می‌شوند و شوریده‌حال می‌شتابند. این نهضت که راه‌ بیفتد، دستگاه تولید مردمی روشن می‌شود. دانش مورد نیازش را احضار می‌کند و نیل را می‌شکافد. 🔸 بسیج مردمی امروز را باید در شعارهای اصلی دولت راه‌اندازی کرد. نهضت ملی مسکن، محلی مناسب است برای حضور جمعی مردم. کافی است زمین‌ها را واگذار کنیم و به مردم بگوییم بسازید. تسهیلات و زیرساخت را هم رفته رفته فراهم کنیم. کافی است شابلون‌های ساخت را در اختیار مردم قراردهیم و بدنه کارشناسی را صرفا پشتیبان آن‌ها قرار دهیم. فرمانده بسیج مردمی در نهضت ملی مسکن می‌تواند وزیر مسکن و شهرسازی باشد. کسی که مسئولیت واگذاری به مردم را می‌پذیرد و پیشگام آن‌ها موتور ساخت را روشن می‌کند. 🔸 نهضت اشتغال‌آفرینی می‌تواند رکن دوم این ماجرا باشد. با فرماندهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی. و همچنین سایر طرح‌ها. 🔸 باید به این باور برسیم که مردم هم دانش‌بنیان‌تر، هم سریع‌تر و هم ارزان‌تر و به عبارت کلی بهینه‌تر تولید می‌کنند. به این باور که برسیم، امکانات را به سوی آن‌ها گسیل می‌کنیم. در این صورت است که بسیج مردمی به راه می‌افتد. روح معنای بسیج پدیدار می‌شود و شورانگیزی، بدنه اجتماع را فرا می‌گیرد. تنها از چنین جامعه‌ای می‌توان انتظار جهش اقتصاد را داشت. ✍ دکتر حمیدرضا مقصودی با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
شاه بیت مشکلات اقتصادی کشور: عدم توجه به ارزش . این بی توجهی هم در سطح متصدیان و هم در سطح مردم عمومیت دارد. طیف‌هایی که از کاهش ارزش پول ملی منتفع می شوند هم به تقویت این بی‌توجهی و بی‌زاری از پول ملی دامن می‌زنند. ✍دکتر حمیدرضا مقصودی با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸بررسی اقتصاد سیاسی ایران در دهه شصت دکتر سید مهدی زریباف اقتصاددان و استاد دانشگاه چگونه اقتصاد اسلامی به انزوا کشیده شد؟ با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
عدالت یاوران قصد
🔸بررسی اقتصاد سیاسی ایران در دهه شصت دکتر سید مهدی زریباف اقتصاددان و استاد دانشگاه چگونه اقتصاد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸بررسی اقتصاد سیاسی ایران در دهه هفتاد دکتر سید مهدی زریباف اقتصاددان و استاد دانشگاه شکل‌گیری دو جریان در اقتصاد اسلامی در دهه 70 🔻نگاه فقهی صرف به اقتصاد اسلامی 🔻اقتصاد اسلامی پوزیتیویستی 🔴بانکداری فعلی با نام بانکداری اسلامی چگونه به وجود آمد و چقدر اسلامی است؟ با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
🔹‏«بیراهه طرح موسوم به هدفمندی یارانه‌ها در شرایط امروز» 🔻طرح هدفمندی یارانه‌ها در بستر دهه ۸۰ مطلقا قابل تجویز در مختصات اقتصاد عبور کرده از نیمه دوم دهه ۹۰ و سالهای اخیر نیست، که در ادامه به این تفاوت‌ها خواهیم پرداخت: ‏1⃣ سال ۸۹(اجرای هدفمندی یارانه‌ها)محیط اقتصاد کلان با «ثبات بلندمدت نرخ ارز» یعنی ثبات لنگر انتظارات عاملان اقتصادی طی بیش از یک دهه مواجه بود. نرخ ارز طی این دهه رشد متوسط ۲.۷٪ را تجربه کرد، از این رو به دلیل ثبات لنگر انتظارات، شرایط برای استفاده از ابزار قیمتی فراهم بود‏ حال آنکه اکنون در دورانی به سر میبریم که نرخ ارز از ۹۷ تا ۱۴۰۱ متوسط ۶۱.۱٪ افزایش و از نیمه سال ۱۴۰۱ تا کنون دوباره بیش از ۱۰۰٪ جهش داشته است؛ از این رو لنگر انتظارات عاملان اقتصادی رهاتر از هر دورانی دیگری در تاریخ کشور است بنابراین ‏«بهره انتظاری، فشار هزینه بر ترازنامه بنگاه و خانوار و نیز هزینه فرصت تأمین مالی بخش مولد اقتصاد» در اوج است، فلذا ابزارهای قیمتی مشابه هدفمندی یارانه‌ها از جمله فوب سازی نرخ سوخت و ... اقتصاد کشور را به تلاطم‌های شدیدتر دچار میکند که بخشی از آن را در آبان ۹۸ دیدیم،ضمن اینکه ‏اثربخشی هرگونه ابزار قیمتی با شرایط پرنوسان ارزی عملا از بین خواهد رفت در شرایط بی‌ثبات ارزی، کارایی یارانه نقدی مثل یارانه اخیر شدیدا کاهش می‌یابد چراکه بیش از یارانه پرداختی، در قالب «مالیات پنهان یا همان مالیات کثیف تورمی»از ترازنامه خانوار کسر میشود. ‏2⃣ متوسط «تورم» سالانه در دهه ۸۰، ۱۴.۷٪ بود حال آنکه از ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ با تورم میانگین ۴۲.۴٪ روبرو بودیم و در سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ نیز اقتصاد کشور از تورم‌های ۴۶٪ و ۴۰.۷٪ رنج برده است. ‏3⃣ از طرف دیگر «سرمایه گذاری و مخارج مصرفی خصوصی(به عبارت ساده مصرف مردم)» به لحاظ حقیقی تا قبل از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها طی دو دهه تقریبا مستمرا رشد کرده بود حال آنکه اکنون از دهه ۹۰ای عبور کردیم که رشد مصرف به لحاظ حقیقی بعد از دو دهه متوقف و نزولی شد. بنابراین ‏ترازنامه خانوار هم از جانب هزینه با تورم جهش یافته و هم از جانب درآمد با مصرف نزولی مواجه است. بنگاه هم با تورم تولیدکننده حتی تا ۱۰۰٪ و با استهلاک ناشی از روند نزولی سرمایه گذاری روبرو است، فلذا بنگاه و خانوار مطلقا نسبت به ابزار قیمتی منعطف نیست (برعکس زمان اجرای طرح هدفمندی). ‏4⃣ تحمیل فشار هزینه جدید به بنگاه و خانوار مستلزم یک «برنامه پولی انبساطی هدفمند و توسعه یافتگی حداقلی در بازار مالی و اعتباری» برای تأمین مالی بنگاه و خانوار اقلا برای کنترل انتظارات و هراس(Panic) اقتصادی مردم در شرایط عدم تثبیت لنگر انتظارات(نرخ ارز) است، حال آنکه ‏در جریان حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ به عنوان یکی از منابع خلق فشار هزینه بر اقتصاد، کاملا ملموس شد که مطلقا چنین زیرساخت پولی و اعتباری و مالی فعلا فراهم نیست. ‏5⃣ فوب‌سازی قیمت ها به ویژه در کالایی مثل سوخت زمانی در مصرف اثربخش است که مصرف نسبت به قیمت «کشش پذیر» باشد، یعنی با افزایش قیمت ها شاهد کاهش تقاضا و مصرف باشیم که این هم مستلزم حمل و نقل عمومی توسعه یافته، کاهش مصرف خودروها در سطح ‏استاندارد(نصف تا یک چهارم مصرف فعلی)، توسعه سبد سوختی کشور و اقداماتی نظیر احیای واقعی کارت سوخت است که هیچکدام فراهم نشده است. ‏6⃣ «شرایط اجتماعی» دهه ۸۰ با توجه به نرخ مشارکت سیاسی بالای آن سالها، تورم متوسط کمتر از ۱۵٪، ثبات محیط اقتصاد نه کلان و ... به مراتب برای پذیرش جهش‌های قیمتی(مشابه هدفمندی یارانه‌ها) فراهم‌تر از امروز بوده است. حال آنکه امروز در دورانی به سر میبریم که ‏علاوه بر شوک های ارزی و اقتصادی به تازگی از بحران‌های اجتماعی نیمه دوم ۱۴۰۱، بحران آبان ۹۸، بحران ۹۶ و ... عبور کرده ایم. نرخ مشارکت سیاسی کشور به کمتر از ۵۰٪ رسیده است. سرکوب های متواتر دستمزدهای حقیقی کارگران در شرایط تنگنای مصرفی و جابجایی درآمدها نیز مزید بر علت شده است. ‏از این رو تجویز نسخه بدون توجه به شرایط زمینه‌ای، کشور را علاوه بر بحران اقتصادی دچار بحران های عمیق اجتماعی و سیاسی و حتی امنیتی خواهد کرد. ‏بنابراین تعمیم طرح هدفمندی یارانه ها در انتهای دهه ۸۰ به نسخه‌ای برای شرایط کاملا متفاوتِ امروز و بدتر از آن هزینه کردن از بیانات رهبر انقلاب برای این قیاس ناصواب، فاجعه‌آفرین و بیش از آنکه بحثی فنی باشد به کری‌خوانی و لجاجت‌های استادیومی شبیه است. ✍ دکتر محمدطاهر رحیمی با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
🔹 جوابیه اندیشکده قصد درباره اظهارات جناب حجت‌الاسلام فاضل دربارۀ تردیدها در اقتصاد اسلامی ۱. نفی معماری اسلامی با این استدلال که «اسلام نمی‌گوید در این شهر بیمارستان کجا باشد، آتش نشانی و دانشگاه و پارک کجا باشد» حاکی از فقدان آگاهی کافی درباره مسایل اساسی معماری و شهرسازی است و تعمیم نفی معماری اسلامی به اقتصاد اسلامی نیز ناشی از اختلاف تعبیر است. با استدلال مطرح‌شده ایشان اسلام سیاست، فرهنگ، سبک زندگی، نظم اجتماعی و ... هم ندارد و درنتیجه، «حکومت» هم ندارد! درحالی‌که امام خمینی (ره) در کتاب البیع می‌فرماید «الاسلام هو الحکومة بجمیع شؤونها» و اگر اسلام همان حکومت است با جمیع شؤونش، «باید» اقتصاد و سیاست و فرهنگ و شهرسازی و معماری و طب با وصف «اسلامی» داشته باشد. ۲. آنچه علم اقتصاد متعارف خوانده می‌شود چیزی جز مکتب لیبرالیسم سرمایه‌داری نیست که با پنهان‌شدن در پشت نقاب علم، مبادی ارزشی و ایدئولوژیک خود را از معرض نقادی برحذر داشته است. متخصصین و کارشناسان «علم اقتصاد» غربی که ایشان به آنها ارجاع می‌دهد دقیقا چه کسانی هستند؟ کدام اقتصاددان یا کدام مکتب اقتصادی را انتخاب کنیم تا از آموزه‌های آن بهره ببریم؟ این نظریات اقتصادی غربی کجای دنیا را آباد کرده است که ما از آن‌ها درس بگیریم؟ سه قرن تاریخ استعمار و چپاول دنیا که نتیجۀ آن غارت منابع و استضعاف آحاد انسان‌ها در سراسر جهان است برای اثبات ناکارآمدی و فریبکاری این نظریات اقتصادی و اجتماعی کفایت نمی‌کند؟ بنابراین این تصور بسیار اشتباه است که آنچه علم اقتصاد خوانده می‌شود صرفا مباحث کارشناسی و‌ محاسباتی است و ربطی به اسلام و ارزشها ندارد، مگر اینکه مراد از علم اقتصاد چیز دیگری باشد که نه در غرب و نه در شرق وجود خارجی ندارد! ۳. مسأله اساسی اقتصاد اسلامی تنظیم امور مسلمین براساس آموزه‌های شریعت و قواعد فقه است. آنچه در اقتصاد اسلامی اهمیت دارد تطبیق احکام و عناصر ثابت شریعت با اقتضائات زمان و مکان است و این چیزی نیست که بتوان از غرب یا شرق وارد کرد. در حکومت اسلامی که ولی فقیه حاکم است چطور نمی توان به امرِ ولی فقیه که ولایتش همان ولایت رسول الله است صفت اسلامی داد؟ آیا اسلام در مورد چگونگی ساخت موشک نظر داده؟ آیا نمی‌توان به سلاح‌های پیشرفته‌ای که برای مقابله با دشمن برمبنای اسلام ساخته شده و کارکرد اصلی آن بازدارندگی و نقطه‌زنی است نه کشتار جمعی کور، «سلاح اسلامی» گفت؟ آیا برای ساخت سلاح اسلامی باید روایت یا آیه مستقیم داشت که جزئیات ساخت را بیان کرده باشد؟ ۴. هیچ کس ادعا نکرده که در آیات و روایات درباره همه ریزه‌کاری‌های اقتصادی و نهادهای مستحدث سرمایه‌داری مثل بورس و بانک مستقیما مطلبی آمده باشد، بلکه اساس استنباط فروعات از اصول که انتظار امامان معصوم از علمای اسلام است، یافتن قواعد کلی و نظریات علمی اسلامی است که بتواند مسایل و چالش‌های روز مسلمانان را حل کند. وگرنه صرف خواندن کتب فقهی چند صد سال پیش و توقف فقه در مسائل قدیم، به هیچ درد امروز مسلمانان نخواهد خورد و همین رویکرد باعث انزوای روز‌افزون فقه حتی در میان متشرعان امروز شده است. آیا روزی که تمدن غرب شروع به شکلگیری کرد تمام جزییات و ریزه‌کاری‌های اقتصادی از بورس و بانک گرفته تا... را در کتابی نوشت و بعد مو به مو اجرا کرد یا بر اساس مبانی و جهت گیری ماتریالیستی و الحادی خود سعی کرد به مسائل پیش رویش پاسخ دهد؟ چه در علوم انسانی و چه در علوم طبیعی. ۵. فرض کنیم از صفت اسلامی برای شهرسازی و معماری و اقتصاد عده‌ای از متخصصین مسلمان از شیخ بهایی گرفته تا مهندسین متعهد امروز استفاده نکنیم. آیا با بیان این نکته که اینها اسلامی نیستند به ت«تخصص» احترام گذاشته‌ایم؟ یا بی‌جهت تلاش اندیشمندان مسلمان را تخطئه و تحقیر کرده‌ایم؟ انکار اقتصاد اسلامی و سایر علوم اجتماعی اسلامی نه‌تنها دردی را از جامعه مسلمانان و از حکومت اسلامی دوا نمی‌کند بلکه راه را برای سلطه بیشتر اندیشه‌های اقتصادی ضددینی لیبرالیستی فراهم می‌سازد و ضمن تضعیف تلاش‌های متفکران مسلمان برای تسهیل و تعمیق دینداری، زمینه را برای استعمار غرب و شرق فراهم می‌سازد. ✍اندیشکده قصد (قم) با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
آجرک الله یا بقیة الله الاعظم ارواحنا فداک یا رب دل مردۀ ما را احیا کن بر روی گدایان نیمه شب در وا کن سوگند به قطره قطرۀ خون علی(ع) پروندۀ اعمالمان به عافیت امضا کن ▪️فرا رسیدن سالروز شهادت مولای متقیان حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام را به تمامی مسلمانان تسلیت عرض میکنیم و در این شب‌های نورانی التماس دعا داریم 🤲 با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پرفسور مسعود درخشان: اگر ما علی علیه‌السلام را نداشتیم چه خاکی بر سرمان می ریختیم؟ 💠 @profderakhshan تسلیت به مناسبت سالروز شهادت مولای متقیان حضرت علی علیه السلام و عرض التماس دعا از شما بزرگواران 🖤 با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
29.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حتی اگر امام، حتی اگر علی(ع) امت جفا کند، مظلوم می‌شود... : حاج مهدی رسولی 🖤با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
عدالت یاوران قصد
🔸بررسی اقتصاد سیاسی ایران در دهه هفتاد دکتر سید مهدی زریباف اقتصاددان و استاد دانشگاه شکل‌گیری دو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«سلسله مباحث بررسی اقتصاد سیاسی ایران» اواخر دهه هفتاد و اوایل دهۀ هشتاد دکتر سید مهدی زریباف اقتصاددان، استاد اقتصاد اسلامی و دانشگاه 🔹در دوران آقای خاتمی، در مسیری افتادیم که جریان لیبرال سرمایه‌داری و نئولیبرال سرمایه داری در دنیا ،برای حاکمیت آمریکا بر اقتصاد جهان تجویز می‌کرد. 🔹...با فشار بر نظام اقتصادی می‌خواستند حاکمیت دینی را نفی کنند. و این یک توطئه جهانی بود و هنوز هم ادامه دارد... با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
فریب بزرگ: انگارۀ و انکار 🔸 پیدایش و تطور اقتصاد اسلامی از ابتدا درگیر با انگارۀ «علم» بودن اقتصاد بوده است. به محض مطرح‌شدن ایدۀ اقتصاد اسلامی، اولین انتقادی که به آن شده این بوده است که مگر «علم» هم اسلامی و غیراسلامی دارد؟ و مخالفان برای اثبات بی‌معنابودن اقتصاد اسلامی، پا را فراتر می‌گذارند و با طرح مغالطۀ «مگر علم فیزیک اسلامی و غیر اسلامی داریم که شما حرف از اقتصاد اسلامی می‌زنید؟» اساساً منکر وجود چیزی به نام اقتصاد اسلامی می‌شوند. 🔸برخی از منتقدان اقتصاد اسلامی، اعم از حوزویان و دانشگاهیان، بر این باورند که علم اقتصاد یعنی «اقتصاد اثباتی» که به‌دنبال شناخت واقع است و شناخت واقع هم ربطی به هنجارها و ارزش‌ها ندارد و ازاین‌جهت، ما چیزی به نام اقتصاد اسلامی نداریم. 🔸 اولین کسی که قائل به چنین تصوری از علم اقتصاد شده است، اقتصاددان فرانسوی به نام لئون والراس (۱۸۳۴-۱۹۱۰) بوده که برای فرار از انتقادات سوسیالیست‌ها به نظام سرمایه‌داری، تلاش کرده شاخه‌ای از اقتصادسیاسی را به عنوان نظریه ارزش جدا کند که لیبرالیستی و غیرلیبرالیستی نداشته باشد اما جالب است که این حوزه، به بیان خود والراس ربطی به «کشف واقع بما هو واقع» ندارد بلکه «نظریۀ اقتصاد محض باید مفاهیم نوعی ایدئال را انتزاع و تعریف کند تا استدلال‌های این علم براساس این مفاهیم شکل بگیرد. پس از تکمیل این زنجیرۀ استدلال براساس این مفاهیم انتزاعی، نظریات اقتصادی به واقعیت باز می‌گردند اما نه برای تأیید نتایج خود بلکه برای به‌کاربردن آن نتایج در واقعیت (Walras, 1874, 71).» 🔸 میلتون فریدمن آمریکایی هم در مقالۀ «روش‌شناسی علم اقتصاد» (۱۹۵۳) تصریح می‌کند که هیچ لزومی ندارد که فروض یک نظریۀ اقتصادی مطابق با واقع باشد بلکه آنچه در نظریۀ اقتصادی اهمیت دارد، قدرت توصیف و پیش‌بینی واقعیت توسط نظریه است. 🔸 کسی که اندک مطالعه‌ای در رشتۀ اقتصاد داشته باشد می‌داند که علم اقتصاد در مقام نظریات خود، ارتباطی با واقعیت ندارد. اکثر دانشجویان و فارغ‌التحصیلان اقتصاد از انتزاعی‌بودن و غیرواقعی‌بودن این دانش شکایت دارند. 🔸 بنابراین این انگاره که «علم اقتصاد به‌دنبال شناخت واقع بما هو واقع» است انگاره‌ای است که حتی در میان بزرگان اقتصاد غرب هم طرفدار ندارد. اگر این انگاره از علم را بپذیریم، هیچ نظریه و گزارۀ اقتصادی را نمی‌توان علمی دانست چه نظریۀ قیمت‌های نسبی مارشال را و چه نظریۀ پولی فریدمن و چه نظریۀ عمومی کینز و چه نظریۀ تعادل عمومی والراس را؛ چرا که تمامی این نظریات با اتکا بر فروضی غیرواقعی، صرفاً به‌دنبال تغییر واقعیت‌ها هستند و هر کدام از آن‌ها از منظر خود و فروض خود به واقعیت نگاه می‌کند و نهایتاً «توصیه»هایی برای تغییر واقعیت ارائه می‌دهد. 🔸 این را هم اضافه کنم که هدف اصلی این نظریه‌پردازان، حل مشکلات و چالش‌های امپراتوری بریتانیا و بعدتر، ایالات متحده بوده است نه تولید علم و نظریات جهانشمولی که کاشف از واقعیت‌ها و قوانین اقتصادی حاکم بر زندگی بشر باشد! 🔸 اما انگارۀ دیگر که منجر به نفی یا محدودکردن اقتصاد اسلامی می‌شود این است که تصور می‌کنند وقتی از اقتصاد اسلامی سخن می‌گوییم باید هم‌تراز و معادل نظریات اقتصاد نئوکلاسیک، مباحثی را از کتاب و سنت یا متون فقهی یا حکمی علمای اسلامی ارائه کنیم! مثلاً آیه‌ای از قرآن دربارۀ قیمت‌های نسبی یا روایتی از معصومین علیهم‌السلام دربارۀ حداقل دستمزد یا نرخ سود یا دربارۀ خلق پول و نظام بانکی بیاوریم! نگاهی که حتی اخباری‌های افراطی هم ندارند چه رسد به نگاه رایج در میان متفکران اسلامی. در حالی که اقتصاد اسلامی به مثابۀ شاخه‌ای از علوم اسلامی، منظومه‌ای از نظریات اقتصادی است که با اتکا به قرآن و سنت، برای تنظیم امور مسلمین کشف و تبیین شده است. 🔸 درنهایت این‌گونه جمع‌بندی می‌کنم که اگر علم را به‌معنای کشف واقع بما هو واقع در نظر بگیریم، هیچ‌کدام از نظریات اقتصادی چه لیبرالیستی و چه سوسیالیستی و چه غیر آن‌ها، نمی‌تواند ادعای علمی‌بودن داشته باشد چرا که همۀ اندیشه‌های سکولار غربی و شرقی، مبتنی‌بر نظریاتی هستند که برگرفته از باورها و تعلقات و حدس و گمان‌های نظریه‌پردازان، واقعیت را «آنگونه که می‌بینند» و نه آنگونه که هست، توصیف می‌کنند. 🔸 اگر بخواهم از این بالاتر روم باید بگویم تنها امکانی که برای شناخت واقع بما هو واقع وجود دارد، فراتررفتن از محدودۀ محسوسات و مشاهدات تجربی و متصل‌شدن به منبعی بالاتر از ماده است که اشراف کاملی بر واقعیت‌های مادی این جهانی دارد و این امر جز ازطریق اتصال به وحی و در پارادایم میسر نیست. ✍دکتر علی سعیدی با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
«بستن راه سفته بازی همین و بس» 🔹آلمان با اجرای سیاست های اقتصاددانی به نام یالمار شاخت بعد از جنگ جهانی اول از کشوری بدهکار با اقتصاد ضعیف به قدرتی اقتصادی تبدیل شد 🌀مستند را ببینید👇 http://telewebion.com/episode/0xbe38211 سیاست‌های که اجرا کرد چیزی جز بستن راه فعالیتهای غیرمولد نبود 👁️‍🗨️بخوانید👇 https://eitaa.com/eqmoq2/2373 برای نجات اقتصاد ایران و دستیابی به هم بهترین راه حل این است که جلوی فعالیت های غیرمولد را بگیریم با مالیات بر عایدی سرمایه، با ممنوع سازی معامله سکه و ارز آزاد و .... ✍️دکتر محمد جواد توکلی با عدالت یاوران قصد همراه شوید 👇 https://eitaa.com/qasd_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یا صَریخَ مَنِ اسْتَصْرَخَهُ 💠 «اى دادرس کسى که از او دادرسى خواهد» °شب قدر° ° زِ مظلوم جهان یادی کن ° ° اولین حاجت خود را ° ° فرج مهدی کن ° 🤲اللهم عجل لولیک الفرج مولانا صاحب العصر و الزمان🤲 التماس دعای فرج 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 اقتصاد مردمی سید حسن حسینی https://eitaa.com/seydhasanhosseini