eitaa logo
گعده‌ و رواق نویسندگان
232 دنبال‌کننده
49 عکس
4 ویدیو
4 فایل
اینجا و اکنون با "کلمه‌ها" زندگی می‌کنیم و از گذشته برای آینده "روایت" می‌سازیم. ارتباط با ما @Jahaderevayat #پویش_نوشتن #جهاد_روایت
مشاهده در ایتا
دانلود
گعده‌ و رواق نویسندگان
. صوت رواق دوازدهم 👆 با حضور آقای حمیدی، نویسنده و فعال فضای مجازی #نویسندگان_حوزوی @HOWZAVIAN
. مشروح دوازدهمین رواق اهل قلم؛ ✍️ پله پله تا نویسنده‌شدن ✍️ ✨ هادی حمیدی، نویسنده و فعال رسانه‌ای در دوازدهمین رواق اهل قلم که به همت رسانه‌ی رحا مدیا برگزار شد، گفت: در مسیر نوشتن، مدام باید آموزش ببینیم زیرا بدون آموزش نمی‌توانیم به مقصد اصلی برسیم. برای گونه‌های مختلف نویسندگی به‌معنای اعم؛ و البته یادداشت‌نویسی در معنای اخص آموزش نویسندگی لازم است. در صورت مطالعه چندین کتاب و مجله غرور کاذب به مسلط بودن را در خویش حذف کرده و کار تخصصی و آموزش را جدی بگیرید. جهان‌زیست نویسندگی خود را رعایت کرده‌اید. پس ارتباطات ما با دیگران، دایره‌ی دوستان ما در افکار، ذهن و قلم ما بسیار مؤثر است و این موارد را باید جدی گرفت. فراوان بخوانید و مطالعه کنید. کتاب، مجله، فصلنامه و… آنچه خواندنی است را مطالعه کنید. برای شما نویسندگان حوزوی دو و یا سه نوع خواندن نیاز است. از کتب و آثار نویسندگان قدیمی همچون «رودکی» آغاز کنید از همان اولین آثار و نویسندگان تا معاصرینی همانند «فاضل نظری» و… لازم است تا متون جدی‌نویسی و طنز‌پردازی را مطالعه کنید. آثار گران‌بهای «حافظ» و «سعدی»، جناب «سعدی» نثرشان شعر است و برای همگان مفید می‌باشد. اثر ضعیف نخوانید. همه نویسندگان به‌جز کلاس ویراستاری، باید در کلاس‌های نویسندگی خلّاق نیز شرکت کنند. هر نویسنده به کلاس رفته و از مهارت‌ها بهره بگیرد. نکته دیگر اینکه، بعد از مطالعه کتاب، یادداشت و طنز نکات خوب آن را یادداشت‌برداری کنید و این سؤال را برای خود مطرح کنید که، اگر من نویسنده این اثر بودم چگونه قلم می‌زدم؟ متن کامل 👇👇 https://rahamedia.net/?p=5954 گزارشگر: سیده ناهید موسوی @qhadeh @HOWZAVIAN
دوستانی که علاقه داشتند در فیسبوک،توییتر یا کلاب هاوس فعالیت کنند ولی مشکل فیلترشکن داشتند نرم افزار داخلی ویراستی همه امکانات را یکجا جمع کرده...نصب کنید و لذت ببرید👇👇 https://virasty.com/r/dQ9r 🆔@Labkhandghalam
✍️رواق اهل قلم(13) 💢 ۲۰ تجربه از دنیای نگارش و ویرایش 🖊تجربه‌های سعید احمدی نویسنده و مدرس ویراستاری 👤به میزبانی حجت الاسلام محمدرضابابایی، فعال فرهنگی_تبلیغی 📅 زمان: شنبه ۵ آبان ⏰ ساعت: ۲۰ الی ۲۱ 🔗 در بستر اسکای روم نام نویسی اعضای جدید👇 @Jahaderevayat 🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا) @rahamedia .................................. 🌻نخبگان، استادان و دوستان‌تان را به دعوت کنید.👇 https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
. ✍️ کارگاه روایت 🖊 نقد و بررسی چند یادداشت مطبوعاتی ✨با حضور حجت الاسلام محمدرضا آتشین‌صدف، مدرس نویسندگی و ویراستاری ✨و اجرای هادی حمیدی، فعال رسانه‌ای ⁩ همراه با پرسش و پاسخ حاضران 📆 دوشنبه ۷ آبان‌ماه ⏰ ساعت ۲۰ تا ۲۱ 🌐در بستر اسکای روم https://www.skyroom.online/ch/bineshno/revayat حضور برای علاقه‌مندان و کنشگران رسانه‌ای آزاد است @HOWZAVIAN @rahamedia
افزایش تلفات اسرائیلی‌ها و تغییرات استراتژیک در مرزهای لبنان ▫️شهادت شهید سیدهاشم صفی‌الدین، که در تاریخ ۱۲ مهرماه با استفاده از ۷۳ تُن بمب سنگرشکن مورد هدف قرار گرفت، نماد استمرار تقابل میان حزب‌الله و رژیم صهیونیستی می‌باشد. ▪️در این مدت کوتاه، شاهد تعداد قابل توجهی عملیات تهاجمی از سوی حزب‌الله علیه نیروهای اسرائیلی بوده‌ایم. بر اساس بیانیه‌های اخیر حزب‌الله، بیش از ۷۰ نفر از نظامیان و افسران ارتش اسرائیل کشته و حدود ۶۰۰ نفر نیز زخمی شده‌اند. علاوه بر این، خسارات قابل توجهی به تجهیزات نظامی رژیم صهیونیستی وارد شده است؛ از جمله انهدام بیش از ۲۸ تانک مرکاوا، چهار دستگاه بولدوزر نظامی و سه پهپاد هرمس ۴۵۰. 🔻این آمار، نشان‌دهنده‌ی توانمندی حزب‌الله در برنامه‌ریزی و اجرای عملیات‌های پیچیده و مؤثر در شرایط دشوار است. موفقیت‌های مکرر حزب‌الله در حیطه‌های اطلاعاتی و نظامی و همچنین توانایی این گروه در شناسایی اهداف و ضعف‌های دشمن، به‌خوبی نمایانگر استراتژی‌های منسجم و ساختار سازمانی این گروه است. 🔹علاوه بر این، استمرار فعالیت‌های نظامی حزب‌الله علیرغم فقدان برخی از فرماندهان برجسته‌اش، حکایت از اراده و عزم راسخ این گروه در استمرار نبردها و دفاع از مواضع خود دارد. این موضوع می‌تواند به عنوان نشانه‌ای از تغییرات بنیادی در دکترین نظامی حزب‌الله تعبیر شود که قادر به انطباق با شرایط جدید و استفاده از فرصت‌ها برای تقویت موقعیت خود در برابر دشمن است. ▫️تحلیل عملکرد حزب‌الله در این مقطع زمانی، نشان‌دهنده‌ی یک رویکرد فعال و تهاجمی است که بر اساس تجارب گذشته و پیوستگی در استراتژی‌های نظامی شکل‌گرفته است و می‌تواند بر تحولات آتی درگیری‌ها و روابط سیاسی در منطقه تأثیرگذار باشد. ✍️امین روح اللهی 🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحامدیا) 🆔 @rahamedia
ترور مشکوک امام جمعه‌ی محترم شهر کازرون! شاید این خبر به عنوان یک مساله‌ی عادی تلقی شود. مثلا عموم خوانندگان این خبر، با خود بگویند که بالاخره خصومتی شخصی بوده یا یک نفر از اراذل پولی از بیگانه گرفته تا بتواند برای خود زندگی بسازد! شاید هم کسی بگوید امام جمعه‌ی قبلی کازرون هم شب قدر شهید شد و این اتفاق، گویا امر عادی در این شهرستان است... اما اگر نظر من را بخواهید، باید بگویم که امروزه هیچ اتفاقی، عادی نیست! اکنون که اسرائیل در گوشه‌ی رینگ قرار گرفته و چپ و راست می‌خورد، باید به شکلی حواس تماشاچی‌هایش را از خود پرت کند که درد مشت‌ها کمتر اذیتش کند و دیرتر از پا بیافتد. با این نگاه، شاید ترور امام‌‌جمعه‌ی کازرون دیگر عادی نباشد! چه بسا می‌تواند جرقه‌ای اولیه برای شعله‌ور کردن آتش فتنه‌ای در کشور باشد. کشوری که به دور از بمب‌های اسرائیلی، منتظر نابودی غده‌ی سرطانی، با خیالی آسوده برنامه‌می‌ریزد و با حزب ‌الله و حماس، دمار از روزگار صهیونیست‌ها در می‌آورد. کشوری که مستقیما، دو بار با وعده‌های صادقش، کذب گنبد‌های آهنین را عیان کرده. با این حساب برای اسرائیل سخت است که ایران را فاتح بی‌‌درد سر ببیند. او باید ایران را در حاشیه‌ی نزاع و فتنه‌ی داخلی فرو ببرد تا نفس حزب‌الله را بگیرد و کار حماس در غزه را یکسره کند. بهترین کارش هم، ترور‌های کور داخلی یا مثلا فتنه‌هایی شبیه ۱۴۰۱ و این بار با طعم تجزیه طلبی در مناطق کرد زبان یا آذری زبان است. ابزارش را هم دارد...، الهام علیف و کشوری که سال‌هاست حیاط خلوت صهیونیست‌ها شده است‌. اسرائیل هیچ زمانی مثل این زمان را مناسب برای جنگ علنی و سخت با ایران نمی‌بیند. اکنون وقت ضربه زدن‌های علنی موش پیر است. پس باید هوشیار بود و از هیچ اتفاقی به سادگی عبور نکرد. ✍علی عسگری @ahvaalehowze 🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا) 🆔 @rahamedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
این دو یادداشت در گعده امشب مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد
🎁 دوره آموزش طنزنویسی مدرس: محمدرضا آتشین صدف 📚 رزومه 1. طنزنویس اولوالعزم (صاحب کتاب به شرط چاقو، نشر معارف) 2. دارنده‌ی کمربند مشکی طنزنویسی در سبک جیت‌کان‌دو! 3. دارنده‌ی یادداشت‌های طنز و جدی متعدد منتشرشده در خبرگزاری‌های معتبر از جمله کیهان، رسا، قدس آنلاین و غیره و نشریات معتبری از جمله داستان همشهری، پرسمان و... (فکر کنم این مقدار کافی باشه) 💡اطلاعات دوره 10 فایل 30 دقیقه‌ای آفلاین با تمرین و رفع اشکال جلسه اول رایگان 🧰 شرایط شرکت‌کنندگان: برادران و خواهران شرط سنی: 18 تا 98 سال لینک گروه ثبت نام در روبیکا: https://rubika.ir/joing/HAGBIDHC0KTQZBZIWRYYJQIKYEXMWAGD 📌نیمکت کنار دکه پارک ‌@NimkatKP
. ✍️رواق اهل قلم(۱۴) 💢 ۲۰ تجربه از دنیای نگارش رسانه‌ای 🖊تجربه‌های مهدی مولایی نویسنده و مدرس سواد رسانه 👤به میزبانی حجت الاسلام محمدرضابابایی فعال فرهنگی_تبلیغی 📅 زمان: شنبه ۱۲ آبان‌ماه ⏰ ساعت: ۲۰ الی ۲۱ 🔗 در بستر اسکای روم نام نویسی: @Jahaderevayat @rahamedia @HOWZAVIAN
👌گزارشی از سیزدهمین رواق اهل قلم ✍️ سیده ناهید موسوی سعید احمدی، مدرس نویسندگی و ویراستار در سیزدهمین رواق اهالی قلم که به همت رسانه‌ی رحا مدیا برگزار شد، گفت: ویراستار کمک حال نویسنده در زیبانویسی و ویرایش متن است که می‌تواند متنی را از لحاظ زیبایی و رسایی مفاهیم بهبود ببخشد بنابراین نویسندگان و ویراستاران دو بال اوج همدیگر هستند. وی در ادامه به نکاتی راجع به عملکرد نویسندگان و ویراستاران با توجه به تجربه‌های شخصی خود پرداخت که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم: 1.لزوم دقت نویسنده در نکات ویرایشی لازم است خود نویسنده برخی نکات مهم و ضروری را یاد گرفته و در متن پیاده کند. چرا که متن با عدم تکمیل نکات ویرایشی مثل نقطه و ویرگول ناقص می‌ماند. و در زمان نقد یک یادداشت ممکن است ویراستار، مجبور به دقیق شدن برخی نکات ظریف شود و این کار او را از محورهای اصلی ویرایش و زیباسازی متن بازدارد. 2.کار ویراستار فرم و فضای جمله است بخش مهم کار ویراستاری مربوط به فضای جمله‌ای و فرم آن‌ها است. جاهایی که پیوند میان نویسنده و مخاطب دچار خلل می‌شود، ویراستار ورود پیدا می‌کند. در عرصه قلم زدن نیز باید آن مواردی را نباید مرتکب شویم که بین ما و خوب نوشتن فاصله ایجاد می‌کند و تفهیم و تفهم شکل نمی‌گیرد. نکات ویرایشی در صورت و شکل ظاهری جمله، در این باب مسائل فراوانی وجود دارد. برای مثال فعل بسیار مهم است و جمله زمانی که بیان می‌شود، نهاد و گزاره و یا همان فعل و فاعل… در اصل ساختار و معنا را فعل تمام می‌کند. فعل جایگاه ویژه و مهمی در جمله ایفا می‌کند. براساس تجارب ویراستاری بسیاری از نویسندگان در مکان استفاده از فعل و جایگاه آن اشکالاتی دارند. پس در جایگاه فعل باید پرسید: فعل کجا در متن ایراد و اشکال وارد می‌کند و باعث می‌شود ما پیام و معنای خود را به مخاطب به‌خوبی نرسانیم و میان ما و مخاطب پارازیت ایجاد می‌کند؟ یکی از کتبی که درمورد ویرایش و افعال شرح بسیار خوبی دارد، کتاب انواع ویرایش استاد ابوالفضل طریقه دار می‌باشد. در یک بخش از این کتاب تنها به جایگاه فعل اختصاص داده شده‌است و شامل نکات ناب می‌باشد. در موارد فعل را در جمله حذف و یا عطف به جمله سابق می‌کنیم در صورتی که هیچ ربطی به یکدیگر ندارند. یعنی حذف و عطف جمله رخ می‌دهد به‌جای آوردن یک فعل در جمله ان را حذف یا عطف می‌دهیم. 3.تتابع افعال، کی و کجا؟ زمانی‌که چند فعل پشت سرهم می‌آید تتابع افعال در جمله رخ می‌دهد. یعنی چند جمله آورده‌ایم که فعل آنها در جای خود استفاده نشده است بلکه همه را پشت سرهم قرار داده‌ایم. تتابع افعال در جمله ویرایش نوشته را دشوار می‌کند. برای مثال؛ جمله «هرانچه که از یک تبلیغات مؤثر می‌خواهید داریم.» در این جمله دو فعل کنار هم آورده شده‌است که آن را نارسا و نازیبا می‌کند. در حالی‌که اگر یک فعل را حذف و ترکیب جمله را به کلی تغییر دهیم، زیبایی جمله دو چندان می‌شود. پس دقت داشته‌باشیم که در باب فعل از افعال خاص استفاده شود. 4.شناخت افعال و استفاده صحیح از آن مهم است. برخی یادداشت‌نویسان عادت به استافاده چند فعل شناخته شده دارند و علاقه‌ای به آوردن فعل‌های متفاوت و کوتاه ندارند این کار برای یادداشت‌ها و نوشته‌ها آسیب‌زا است. بنابراین شناخت افعال در نویسندگی از درجه اهمیت بالایی برخوردار است که ویرایش را هم سهل و آسان می‌کند. به‌عنوان مثال افعالی نظیر بود، شد، گشت و گردید افعال پر مصرف در یادداشت‌ها است و نویسنده تا جایی که می‌تواند نسبت به افعال پرمصرف دوری کرده و از افعال دیگری استفاده کند. مثلاً اگر جایی لازم است از فعل «کوشش کرد» استفاده کند به‌جای آن فعل «کوشید» را بیاورد. همچنین اگر به‌جای استفاده از افعال چند واژه‌ای مثل «به رشته تحریر درآورد» از فعل کوتاه «نوشت» بهره‌مند شوید در یادداشت‌نویسی که باید رعایت واژگان کنید موفق‌تر خواهید بود. 5.دوری از فعل دقت به این موضوع مهم است که قسمت ویژه جمله، فعل آن است اما گاهی نویسندگان افعال را حذف می‌کنند بدون اینکه توجه به ظرایف این نحوه نوشتار داشته‌باشند و عملاً جمله را از استخوان‌بندی خود خارج می‌کنند. درحالی‌که باید توجه داشت؛ پرهیز از فعل موجب نقص جمله می‌شود. در حقیقت نویسنده خوب کسی است که ساده و بی تکلف می‌نویسد برای مثال از شاهکار گلستان سعدی و روانی آن لذت خواهید برد چون از فخامت پرهیز کرده است. ما باید روانی و شیوایی انتقال معنا در ذهن خود را در نظر بگیریم. و مخاطب خیلی به الفاظ ما دقت نکند، در اصل این شیوه صحیح نویسندگی است. هرچه ساده و صمیمی بنویسید ارتباط با انسان‌ها ساده‌تر رخ می‌دهد. ادامه 👇👇