eitaa logo
گعده‌ و رواق نویسندگان
232 دنبال‌کننده
49 عکس
4 ویدیو
4 فایل
اینجا و اکنون با "کلمه‌ها" زندگی می‌کنیم و از گذشته برای آینده "روایت" می‌سازیم. ارتباط با ما @Jahaderevayat #پویش_نوشتن #جهاد_روایت
مشاهده در ایتا
دانلود
مدرسه اندیشه‌ورز رحا برگزار می‌کند؛ ✍️رواق اهل قلم(۱۱)✍️ 💢 ۲۰ تجربه از دنیای نویسندگی 🖊تجربه‌های استاد خانم سمیه عالمی نویسنده و مدرس داستان‌نویسی 👤به میزبانی حجت الاسلام محمدرضابابایی، فعال فرهنگی_تبلیغی 📅 زمان: شنبه ۲۱ مهر ⏰ ساعت: ۲۰ الی ۲۱ 🔗 در بستر اسکای روم نام نویسی: @Jahaderevayat 🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا) 🆔 @rahamedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
باسلام و تسلیت امشب در جلسه آنلاین گعده روایت دو یادداشت از نویسندگان حوزوی عزیز رو نقد و بررسی خواهیم کرد👇
✍️از ترور کیفی تا ترور کمی؛ چند نکته در باب انفجار پیجرها در لبنان‌ و سوریه 👤 سامان اقدامی 🔹سه شنبه بعدازظهر لبنانی ها با حادثه عجیبی روبه رو شدند. انفجارهایی که مانند همیشه نبود. نه ساختمانی فروریخت و نه شخصیتی کلیدی ترور شد. بلکه این بار انفجارهایی در حجم کوچک و با کمیتی زیاد. در خانه ها ، مغازه ها، ماشین ها، کوچه و خیابان... و پشت سر هم! دقایق اولیه، مردم در شوک بودند تا بلافاصله مشخص شد که این پیجر های آلوده هستند که منفجر می شوند. 🔹بخواهیم یا نخواهیم جنگ امنیتی تبدیل به پاشنه آشیل محور مقاومت شده است. ضربه پذیری اسرائیل در جنگ‌ گسترده نظامی و عدم تمایل جامعه جهانی و خصوصا ایالات متحده به چنین جنگی ، اسراییل را هر چه بیشتر به سمت مقابله امنیتی می برد. که در مقاطعی نیز به نفع رژیم اشغالگر است. از جمله هدف قرار دادن سوژه های کمی و یا کیفی مهم و حذف نیروهای تاثیرگذار، به رخ کشیدن هیمنه امنیتی کم نظیرش، ضربه به حیثیت محور مقاومت و تضعيف اعتماد به نفس آن، از بین بردن اعتماد مردم کشورهای محور به رهبرانشان، زنده نگه داشتن امید به پیروزی در جامعه اسرائیل و‌‌‌... و این در صورتی است که می داند طرف مقابل در بسیاری از موارد نه تنها توان ضربه متقابل را ندارد؛ بلکه حتی نیت آن را هم ندارد! 🔹 آیا پس از عملیات روز سه شنبه، باید منتظر عملیات هم عرض در دیگر کشورهای محور مقاومت باشیم؟ آیا بالاخره جنگ بزرگ حزب الله و لبنان شروع خواهد شد؟ آیا حزب الله این بار "واکنش" متوازنی به این "کنش" مرگبار اسرائیل نشان خواهد داد؟ یا مانند پاسخ ترور فوادشکر به افزایش تنش کنترل شده اکتفا خواهد کرد؟ سوال هایی مهم با پاسخ هایی غیرقطعی! https://eitaa.com/joinchat/3164274938C4f975d6c1b
هجرتی برای ولایت، میراثی برای جهان اسلام یوسف پورجم حضرت فاطمه معصومه(س)، دختر امام موسی کاظم و خواهر امام‌رضا(علیهماالسلام)، از چهره‌های برجسته و مورد احترام در تاریخ تشیع است که نقش مهمی در ترویج و تقویت این مذهب داشته‌اند. ایشان با هجرت تاریخی خود به قم، نه‌تنها مرکزیت این شهر را به‌عنوان پایگاه تشیّع تثبیت کردند، بلکه با حضورشان زمینه‌ساز شکل‌گیری و توسعه حوزه علمیه و تأثیرگذاری در تمدن اسلامی شدند. این یادداشت به بررسی نقش حضرت معصومه (س) در ترویج تشیع، رشد و بالندگی حوزه علمیه، جایگاه قم در روایات، و اقدامات سیاسی و اجتماعی ایشان در حمایت از ولایت می‌پردازد. حضرت معصومه(س) به‌عنوان یکی از بانوان برجسته خاندان اهل‌بیت(ع)، نقش بی‌بدیلی در ترویج و گسترش تشیّع ایفا کرده‌اند. مهاجرت ایشان به قم، شهر را به مرکز بزرگ علمی و دینی تبدیل کرد. حضور حضرت در این شهر، نقطه آغاز تقویت جایگاه قم به‌عنوان مرکزیت تشیع بود. همچنین حضور حضرت معصومه(س) و زیارتگاه ایشان، نقش به‌سزایی در جذب عالمان و اندیشمندان شیعه از نقاط مختلف جهان به قم داشته و به‌نوعی ایشان، پیام‌آور اندیشه‌های ناب تشیّع در این شهر شدند. این نقش در ترویج تشیّع، با حضور علمای برجسته‌ای مانند شیخ صدوق و دیگر شخصیت‌های علمی در قرون بعدی، به اوج خود رسید. اگر حضرت معصومه(س) قم را به‌عنوان مقصد خود انتخاب نمی‌کردند، شاید امروز قم به‌عنوان ام‌القرای جهان اسلام و پایتخت علمی و معنوی شیعه شناخته نمی‌شد. حضور حضرت معصومه(س) در قم نه‌تنها باعث اهمیّت علمی و مذهبی این شهر شد، بلکه زمینه‌ساز رشد حوزه علمیه گردید. از قرن‌ها قبل، روایات متعددی در خصوص جایگاه والای قم بیان شده بود، از جمله روایات پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) که جایگاه قم را به‌عنوان پایگاه اهل‌بیت و مرکز نشر معارف شیعه معرفی می‌کردند. این پیش‌بینی‌ها به یمن حضور حضرت معصومه(س) به واقعیت پیوست. قم با حضور ایشان، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز علمی و فرهنگی جهان تشیع شناخته شد و حوزه علمیه آن نیز در طی قرون بعدی، به یکی از بزرگ‌ترین نهادهای علمی و فقهی تبدیل گردید. حوزه علمیه قم در تربیت علما و مراجع تقلید، نقشی کلیدی داشته و در انتقال و حفاظت از علوم اسلامی به نسل‌های بعدی، نقشی محوری ایفا کرده است. جایگاه قم در روایات اهل‌بیت(ع) به‌عنوان شهری مقدّس و محل نشر معارف اسلامی به کرّات بیان شده‌است. امام‌صادق(ع) در روایتی فرموده‌اند: «خاک قم مقدّس است و ساکنانش از ما هستند و ما از آنان». حضور حضرت معصومه(س) در این شهر، جایگاه ویژه‌ای به آن بخشید و روایات مربوط به قم را بیش از پیش جلوه‌گر ساخت. قم به لطف حضور معنوی حضرت معصومه(س)، به یکی از مهم‌ترین مراکز علم و ایمان تبدیل شد و امروز به‌عنوان مرکزیت حوزه علمیه و پایگاه اهل‌بیت(ع)، نقش پررنگی در جهان اسلام ایفا می‌کند. هجرت حضرت معصومه(س) به قم، اقدامی مهم و سیاسی در راستای حمایت از ولایت و مقابله با دشمنان اهل‌بیت(ع) بود. پس از شهادت پدر بزرگوارشان و تبعید امام‌رضا(ع) به خراسان، حضرت معصومه(س) تصمیم گرفتند به‌سوی برادرشان بشتابند و از ولایت حمایت کنند. این هجرت، به‌نوعی نشانه‌ای از ولایت‌مداری ایشان بود. شرایط زمانه نیز ایجاب می‌کرد که این بانوی بزرگوار به‌صورت علنی از اهل‌بیت و امام وقت حمایت کند. هجرت حضرت معصومه(س) را می‌توان یکی از گام‌های مهم در تقویت جایگاه ولایت و افشاگری علیه جریاناتی مانند جریان برائتی دانست که در تلاش بودند با تضعیف موقعیت اهل‌بیت(ع)، پیروان راستین تشیع را تحت فشار قرار دهند. حضرت معصومه(س) نمونه‌ای از زنانی هستند که با سیره و منش خود، نقش زنان در حمایت از ولایت را به‌خوبی نمایان کردند. اسلام همواره بر نقش محوری زنان در تربیت نسل‌ها و حمایت از ولایت تأکید کرده است. حضرت معصومه(س) با حضور در خط مقدم حمایت از ولایت و با هجرت تاریخی خود، نشان دادند که زنان می‌توانند در مهم‌ترین مسائل سیاسی و دینی زمانه نقش‌آفرینی کنند. نقش حضرت معصومه(س) در تاریخ اسلام، نمونه‌ای بارز از جایگاه والای زنان در حمایت از حق و عدالت و ولایت است. ایشان با هجرت و شهادت خود، الگوی کاملی از وفاداری به ولایت و دفاع از اهل‌بیت(ع) برای همه زنان و مردان مسلمان ارائه کردند.
هدایت شده از نویسندگان قم
. . ✍️ ۷ توصیه قلمی از یک بانوی داستان‌نویس 🖍 گزارشی از یازدهمین رواق اهل‌ قلم 🔸خانم عالمی گفت: نویسنده باید حوزه کار خود را بلد باشد و در مورد آن مطالعه کافی کند سپس نگاه خود را در مسئله‌های آن موضوع ظهور و بروز بدهد. همین امر سبب اشتهار نویسنده در موضوعی خاص می‌شود که بعد از مدتی ارجاعات آن موضوع متعلق به نویسنده می‌شود. پس باید حوزه مطالعاتی خود را مشخص کنیم و مسائل پیرامون را با عینک خود نگاه کنیم. متن کامل در رحا مدیا https://rahamedia.net/?p=5715 @howzavian_qom
هدایت شده از قلمدار (سعید احمدی)
تنوع تعبیر در نوشتنسعید احمدی از رموز نویسندگی این است که برای نوشتن یک معنا، همیشه از یک واژه استفاده نکنیم. سیب یکی از میوه‌ها است. وقتی داریم درباره‌ِ سیب می‌نویسیم آیا لازم است همیشه نام سیب را تکرار کنیم؟ یک سطر گذشت و سه‌تا سیب در آن بود؛ پس هنگامی که می‌خواهیم از این میوه‌ی هفت‌سینی بگوییم می‌توانیم عبارت‌های گوناگونی را سر جای آن نام بگذاریم؛ مثل نماد سلامت، بی‌کار کننده‌ی پزشکان یا میوه‌ی هبوط (به قولی). گاهی نیز عبارت‌هایی به تناسب جمله و حال‌وهوای متن می‌شود یافت و برای آن به‌کار برد. حال که سخن از نوزادان درخت شد، از گلابی هم بگوییم که به آن شاه‌میوه، تحفه‌ی نطنز و آمرود هم می‌گویند. کسی که درباره‌ی اصفهان می‌نویسد، چقدر هنر دارد که چند واژه و عبارت جورواجور از آستین خود بیرون بریزد روی صفحه؟ نوشتن درباره کاشان، تهران، خوزستان، بغداد، مکه و دیگر شهرها و مکان‌ها چطور؟ آیا مکه همیشه مکه است که بگوییم رسول خدا در مکه به دنیا آمد، در مکه بزرگ شد و در مکه به پیامبری رسید؟ اشخاص، افراد، اخلاق و صفات چطور؟ حیوانات، اندام‌ها، شغل‌ها، اشیاء و حوادث اگرچه نام صریح و رایجی دارند، از ویژگی‌های برخوردارند که بیان آن‌ها لطف دیگری به نوشته‌ها و کلام ما می‌بخشد. آیا ما همیشه غذا می‌خوریم یا جای چنین معنایی می‌شود عبارت‌هایی را کاشت که بوی تری و تازگی بدهند و بر لطافت و حلاوت بیان بیفزایند؟ شیر یک حیوان است و مردم به آن سلطان جنگل نیز می‌گویند. آیا نمی‌شود به او گربه‌سان اعظم هم گفت؟ چند واژه و عبارت متفاوت اما هم‌معنا برای کلاغ هست؟ اکنون که تب جنگ اسرائیل داغ است و متون بسیاری در این‌باره می‌نویسیم و می‌نویسند، چند روزنامه‌نگار وجود دارد که در یک یادداشت، فقط یک بار، این نام را ببرد و در دیگر جملات «رژیم غاصب، فلسطین اشغالی، خانه‌ی عنکبوت، کشور جعلی، غده‌ی سرطانی، سردسته‌ی کودک‌کش‌ها، قاتل بالفطره، خون‌آشام مدیترانه» و همانند آن‌ها را جایگزین کند؟ https://eitaa.com/ghalamdar/496 🌱 @ghalamdar
. ✍️رواق اهل قلم(12) 💢 ۲۰ تجربه از دنیای نگارش رسانه‌ای 🖊تجربه‌های مهدی مولایی نویسنده و مدرس سواد رسانه 👤به میزبانی حجت الاسلام محمدرضابابایی، فعال فرهنگی_تبلیغی 📅 زمان: شنبه 28 مهر ⏰ ساعت: ۲۰ الی ۲۱ 🔗 در بستر اسکای روم نام نویسی: @Jahaderevayat 🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا) @HOWZAVIAN @rahamedia
. ✍️رواق اهل قلم(12) 💢 ۲۰ تجربه از دنیای نگارش رسانه‌ای 🖊تجربه‌های هادی حمیدی نویسنده و کنشگر فضای مجازی 👤به میزبانی حجت الاسلام محمدرضابابایی، فعال فرهنگی_تبلیغی 📅 زمان: شنبه 28 مهر ⏰ ساعت: ۲۰ الی ۲۱ 🔗 در بستر اسکای روم نام نویسی: @Jahaderevayat 🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا) @HOWZAVIAN @rahamedia
گعده‌ و رواق نویسندگان
. صوت رواق دوازدهم 👆 با حضور آقای حمیدی، نویسنده و فعال فضای مجازی #نویسندگان_حوزوی @HOWZAVIAN
. مشروح دوازدهمین رواق اهل قلم؛ ✍️ پله پله تا نویسنده‌شدن ✍️ ✨ هادی حمیدی، نویسنده و فعال رسانه‌ای در دوازدهمین رواق اهل قلم که به همت رسانه‌ی رحا مدیا برگزار شد، گفت: در مسیر نوشتن، مدام باید آموزش ببینیم زیرا بدون آموزش نمی‌توانیم به مقصد اصلی برسیم. برای گونه‌های مختلف نویسندگی به‌معنای اعم؛ و البته یادداشت‌نویسی در معنای اخص آموزش نویسندگی لازم است. در صورت مطالعه چندین کتاب و مجله غرور کاذب به مسلط بودن را در خویش حذف کرده و کار تخصصی و آموزش را جدی بگیرید. جهان‌زیست نویسندگی خود را رعایت کرده‌اید. پس ارتباطات ما با دیگران، دایره‌ی دوستان ما در افکار، ذهن و قلم ما بسیار مؤثر است و این موارد را باید جدی گرفت. فراوان بخوانید و مطالعه کنید. کتاب، مجله، فصلنامه و… آنچه خواندنی است را مطالعه کنید. برای شما نویسندگان حوزوی دو و یا سه نوع خواندن نیاز است. از کتب و آثار نویسندگان قدیمی همچون «رودکی» آغاز کنید از همان اولین آثار و نویسندگان تا معاصرینی همانند «فاضل نظری» و… لازم است تا متون جدی‌نویسی و طنز‌پردازی را مطالعه کنید. آثار گران‌بهای «حافظ» و «سعدی»، جناب «سعدی» نثرشان شعر است و برای همگان مفید می‌باشد. اثر ضعیف نخوانید. همه نویسندگان به‌جز کلاس ویراستاری، باید در کلاس‌های نویسندگی خلّاق نیز شرکت کنند. هر نویسنده به کلاس رفته و از مهارت‌ها بهره بگیرد. نکته دیگر اینکه، بعد از مطالعه کتاب، یادداشت و طنز نکات خوب آن را یادداشت‌برداری کنید و این سؤال را برای خود مطرح کنید که، اگر من نویسنده این اثر بودم چگونه قلم می‌زدم؟ متن کامل 👇👇 https://rahamedia.net/?p=5954 گزارشگر: سیده ناهید موسوی @qhadeh @HOWZAVIAN