eitaa logo
کانون نویسندگان قم
2.1هزار دنبال‌کننده
530 عکس
85 ویدیو
8 فایل
🔹کانال رسمی کانون نویسندگان قم ارتباط با مدیر کانال: @kanooneqom نشانی: قم: خیابان دورشهر،نبش میدان رسالت، جنب دانشگاه طلوع مهر ، کانون نویسندگان قم تلفن: ۳۷۸۳۱۴۲۱ - ۰۲۵
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 مطالعه و ویرایش عبدالرحیم موگِهی مطالعه یکی از عوامل بیرونی فراگیری ویرایش است مطالعه به دو گونه می‌تواند تحقق یابد: یک) اختصاصی: هر کس می‌خواهد ویراستار شود، لازم است به طور اختصاصی، کتاب‌ها و آثاری را مطالعه کند که به صورت مستقیم به موضوع ویرایش و مباحث نظری و آیین عملی آن پرداخته‌اند، یا بخش عمده‌ای از مطالب آن‌ها در بارۀ ویرایش است. همچنین به مطالعۀ نوشته‌هایی، همچون کتاب‌های دستور زبان و آیین نگارش و آموزش نویسندگی، بپردازد که به شکل غیرمستقیم با ویرایش ارتباط دارند. برای مطالعات اختصاصی می‌توان به این پانزده کتاب (طبق حروف الفبا) اشاره کرد: ۱. انواع ویرایش، استاد ابوالفضل طریقه‌دار؛ ۲. بهتر بنویسیم، استاد رضا بابایی؛ ۳. دربارۀ ویرایش (مجموعۀ مقالات)، زیر نظر استاد نصرالله پورجوادی؛ ۴. دستور زبان فارسی، دکتر حسن انوری و دکتر حسن احمدی گیوی؛ ۵. راهنمای آماده ساختن کتاب، دکتر میر شمس‌الدین ادیب سلطانی؛ ۶. راهنمای نگارش و ویرایش، دکتر محمدجعفر یاحقی و دکتر محمدمهدی ناصح؛ ۷. راهنمای ویراستاری و درست‌نویسی، دکتر حسن ذوالفقاری؛ ۸. راهنمای ویرایش، دکتر غلامحسین غلامحسین‌زاده؛ ۹. شیوۀ شیوایی، دکتر سید ابوالقاسم حسینی (ژرفا)؛ ۱۰. غلط ننویسیم، استاد ابوالحسن نجفی؛ ۱۱. فرهنگ درست‌نویسی سخن، دکتر حسن انوری و دکتر یوسف عالی عباس‌آباد؛ ۱۲. کتاب‌پژوهی، استاد محمد اسفندیاری؛ ۱۳. مبانی درست‌نویسی زبان فارسی معیار، دکتر ناصر نیکوبخت؛ ۱۴. نگارش و ویرایش، استاد احمد سمیعی (گیلانی)؛ ۱۵. ویرایش زبانی، استاد غلامرضا ارژنگ. دو) عمومی: این گونه مطالعات می‌تواند نقش به‌سزایی در کیفیت ویرایش و موفقیت در آن ایفا کند، به‌ویژه اگر روشمند و زیر نظر استادی فرادست و ویراستاری چیره‌دست باشد؛ زیرا ویرایشگر در پی آن است که هم پیام نویسنده را گیراتر و هم بیان نوشتۀ وی را شیواتر کند؛ البته از راه‌های رسیدن به چنین هدفی، این است که ویراستار از مطالعات عمومیِ خوب و معلومات متنوعِ فراوانی برخوردار و در یک کلمه اهل مطالعه باشد. به همین منظور، شایسته است که دوستداران ویرایش، نوشته‌های ممتاز در موضوعات و قالب‌هایی از قبیل زیر را نیز مطالعه کنند تا بتوانند ویرایشی سزامند و ویراستارپسند و مشتری‌خواه را ارائه دهند: ۱. نثر؛ ۲. شعر؛ ۳. قطعۀ ادبی؛ ۴. داستان و رمان؛ ۵. طنز؛ ۶. کاریکلِماتور؛ ۷. سفرنامه؛ ۸. زندگینامه؛ ۹. وبلاگ؛ ۱۰. دلنوشته. ۱۴۰۳/۰۸/۱۰ تلگرام | ایتا | سایت|
💢 مثنوی‌خوانی 🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا 🔹 استاد: علی حیدری یساولی 🔹 جلسه هفتادوچهارم: شنبه،۱۲آبان۱۴۰۳ ساعت۱۹ 🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت، دانشگاه طلوع‌مهر 🔹حضور برای عموم علاقه‌مندان بلامانع است تلگرام | ایتا | سایت|
💢 حافظ‌‌‌خوانی 🔸 جلسه شرح غزلیّات حافظ 🔹 استاد: دکتر حسن عزیزی 🔹جلسه سیزدهم: یک‌شنبه۱۳آبان۱۴۰۳ ساعت۱۹ 🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت دانشگاه طلوع‌مهر 🔹حضور برای عموم علاقه‌مندان بلامانع است تلگرام | ایتا | سایت|
23.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢بخشی از نشست شرح مثنوی (جلسۀ هفتادو چهارم) استاد علی حیدری یساولی ابیات نخست دفتر دوم تلگرام | ایتا | سایت|
💢نویسندۀ واقعی رضابابایی نویسنده اساسا یک موجود ادبی است؛ حتی اگر ادبی ننویسد و حتی اگر آنچه درباره آن می‌نویسند و می‌اندیشد از ادبیات بسیار دور باشد باز هم لحظه‌ای که قلم به دست می‌گیرد فرایند یک فعالیت سخت ادبی در ذهنش آغاز می‌شود. یک اشتباهی در ذهن بسیاری از علاقه‌مندان هست که گمان می‌کنیم نویسندگی یعنی درست‌نویسی و بی‌خطا نوشتن در حالی که کسی که طعم ادبیات را نچشیده و کسی که نمی‌داند باید فضای ذهنی روشن، فعال و جامع داشته باشد، نویسنده نیست. اکثر کسانی که کتاب در حوزه آئین نگارش می‌نویسند خودشان اهل نگارش نیستند، این نشان می‌دهد آن چیزی که بیرون از وجود ما هست یعنی دانستنی‌های مربوط به قواعد درست‌نویسی چندان به کار ما نمی‌آید. پیش از آن باید توانایی‌ها و سرمایه‌هایی در وجود ما به وجود بیاید. نویسندگی، درست‌نویسی زیبانویسی و حتی ساده‌نویسی نیست و ما اشتباه کردیم که در کلاس‌های نویسندگی وقت علاقه‌مندان را با مسائل دستور زبان فارسی درگیر کرده‌ایم. ادبیات دو تعهد بزرگ بر گردن صاحبش می‌گذارد: یکی از این تعهدات جمع‌گرایی و دیگر فردگرایی است و اگر کسی بتواند میان این دو متناقض تعادل برقرار کند، نویسنده واقعی است؛ قلم او روان و سخن او دلنشین خواهد شد و دیگر نیازی به آرایه‌ها و صنایع ادبی ندارد. برگرفته از سخنان ایشان در نشست«ادبیات و راه‌های نپیموده» ۱۴۰۳/۰۸/۱۵ تلگرام | ایتا | سایت|
🌺سالروز ولادت باسعادت اسوه صبر و تقوا، حضرت زینب کبری (سلام‌الله علیها) و روز پرستار را تبریک می‌گوییم. تلگرام | ایتا | سایت|
💢 سه‌گانه‌های نگارش محمدکاظم کاظمی 🔻 متن اصلی همیشه مهم‌ترین ضعف امروز خبرنگاران را - به‌ویژه در تلویزیون - خوب ننوشتن دیده‌ام. 🔹 نظر ویراستار این عبارت، بخشی از یک متن آموزشی است. در متن‌های آموزشی تا می‌توانیم ساده بنویسیم و از جمله‌های پیچیده و تودرتو پرهیز کنیم. جملهٔ معترضه اینجا متن را از روانی انداخته است. این را بگویم که من با کاربرد جملهٔ معترضه موافق نیستم، مگر در جایی که واقعاً چاره نباشد، یا قصد تمایزبخشی به کلام داشته باشیم، مثلاً در شعر و متن‌های ادبی. در اینجا آن جملهٔ معترضه در وسط پیام اصلی آمده و یک دست‌انداز ایجاد کرده است. بهتر است بگذاریم که اول پیام اصلی منتقل شود، بعد آن «به ویژه تلویزیون» را به عنوان یک نکتهٔ تکمیلی اضافه کنیم. ✅ حاصل ویرایش همیشه مهم‌ترین ضعف امروز خبرنگاران را خوب ننوشتن دیده‌ام، به‌ویژه در تلویزیون. ۱۴۰۳/۰۸/۱۷ تلگرام | ایتا | سایت|
💢 مثنوی‌خوانی 🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا 🔹 استاد: علی حیدری یساولی 🔹 جلسه هفتادوپنجم: شنبه،۱۹آبان۱۴۰۳ ساعت۱۹ 🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت، دانشگاه طلوع‌مهر 🔹حضور برای عموم علاقه‌مندان بلامانع است تلگرام | ایتا | سایت|
💢 سعدی‌خوانی 🔸 جلسه شرح غزلیّات سعدی و ادبیات معاصر 🔹 استاد: دکتر حسن عزیزی جلسۀ بیست‌وسوم: یک‌شنبه۲۰آبان۱۴۰۳ ساعت۱۹ 🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت دانشگاه طلوع‌مهر 🔹حضور برای عموم علاقه‌مندان بلامانع است تلگرام | ایتا | سایت|
21.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢بخشی از نشست شرح مثنوی (جلسۀ هفتادو پنجم) استاد علی حیدری یساولی تلگرام | ایتا | سایت|
چگونه مثنوی بخوانیم؟ بعضی از دوستان پرسیده‌اند: «من با مولانا و مثنوی ارتباط نمی‌گیرم. چطور می‌توان به مثنوی نزدیک شد و جهان مولانا را فهمید و شناخت؟» در جواب چند نکته عرض می‌کنم. هر آدمی، و هر متفکری، زبان خاص خود را دارد. برای نزدیک شدن به روح و روان آن آدم و دنیای درون او باید زبانش را فهمید و شناخت. حال  اگر بین ما و او هفتصد سال فاصله زمانی و تاریخی و فکری و فرهنگی باشد دیگر کار سخت‌تر است. تا به زبان کسی دسترسی نداشته باشیم به جریان اندیشه‌های او هم دسترسی نداریم. برای آشناتر شدن با مولانا با صبور بود. کارهایی هم می‌توان کرد: ۱. از خواندن داستان‌ها شروع کنم. فقط داستان‌های مولوی را از روی کتاب‌های دیگر یا مقاله‌های دیگر بخوانم و مثل قصه بشنوم. کاری به شرح و تفسیر مولانا نداشته باشم. ۲. مثنوی کنار دستم باشد. گاهی یک صفحه را باز کنم، سه چهار بیت از آن را بخوانم و سعی کنم برای خودم معنا کنم. اگر نفهمیدم و یا چندوجهی فهمیدم، از یک شرح، مثلاً شرح کریم زمانی، استفاده کنم. اگر هم حال مراجعه به کتابی را نداشتم بروم سراغ صفحه‌ای دیگر و دو سه بیت دیگر. ۳. کتاب و مقاله درباره مثنوی بخوانم. موضوعات مختلفی را در مثنوی و از نگاه مولانا بررسی کرده‌اند. انواع و اقسام مقاله‌ها و کتاب‌های مختصر و مفصل درباره مثنوی و مولانا هست. انتخاب کتاب هم با مشورت و دقت باشد ۴. مولانا گوش بدهم. لب لباب مثنوی را دکتر سروش خوانده. اوقات بیکاری، شب قبل از خواب، در ماشین و صف و ساعت‌های معطلی، آن را کم کم و به مرور گوش کنم و به آن‌ها فکر کنم. خوانش کل مثنوی هم البته با دو سه صدا هست ۵. شرح مثنوی گوش کنم. دکتر سروش، دکتر موحد، و دیگران دفترهای مختلف مثنوی را شرح کرده‌اند. اغلب صوت‌ها هم در دسترس است. یکی از آن‌ها را که با مزاج و مذاق من سازگارتر است، با سنجش و آزمایش، انتخاب کنم و هر روز یا هر دو روز یک بار یک درس را گوش کنم. ۶. توقع نداشته باشم همه مثنوی را یکجا بفهمم. مثنوی مثل هیمالیاست. تپه‌نورد خیلی باید صبر کند تا به اوج آن برسد. کوهنوردان ماهر و ورزیده‌ای می‌گویند هنوز موفق به فتح قلۀ آن نشده‌اند. مثنوی را باید تکه تکه و ذره ذره خواند. کتابی نیست که برداریم و از اول تا آخرش را یک‌شبه بخوانیم. مثنوی کتاب عمر است. باید با آن زندگی کرد. خود من از سیزده چهارده سالگی مثنوی خوانده‌ام، اما در این دریا به هیچ ساحلی نرسیده‌ام. هنوز تک‌بیت‌هایش را برای خودم اینجا و آنجا می‌نویسم، دو سه روز یک تک‌بیت را زیر لب زمزمه می‌کنم، بارها و بارها برخی صفحه‌ها را بازخوانی می‌کنم، کتاب و شرح و سخنرانی و موسیقی و هر چه را درباره‌اش هست می‌خوانم و گوش می‌کنم و هنوز کودک نوآموزم. نمی‌خواهم به ته مثنوی برسم، می‌خواهم با آن زندگی کنم. ۷. اما نکتۀ آخر. در برابر مثنوی همه بی‌سوادند. تنها چیزی که به آدم جرأت می‌دهد سراغ مثنوی برود همین است. کسی نمی‌تواند ادعا کند من همه مثنوی را بلدم. احمد شهدادی @Truestoiclife
🏴 سالروز شهادت صدیقه طاهره، حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) را تسلیت و تعزیت عرض می‌نماییم. حضرت زهرا (س) می‌فرمایند: 🔹 منْ اصْعَدَ إلیَ اللّهِ خالِصَ عِبادَتِهِ، اهْبَطَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ لَهُ افْضَلَ مَصْلَحَتِهِ. 🔸 هرکس عبادات و کارهای خود را خالصانه برای خدا انجام دهد، خداوند بهترین مصلحت‌ها و برکات خود را برای او تقدیر می‌نماید. 🔹 بحارالانوار، ج۶۷، ص۲۴۹، ح۲۵ تلگرام | ایتا | سایت|