📸 پایان دوره سی و هفتم کلاسهای آموزشی کانون نویسندگان قم در دفتر مهارت افزایی طلوع مهر
دورههای تخصصی زیر برگزار گردید.
✔️ داستاننویسی در سطوح دانشآموزی و بزرگسالان
✔️ داستان کودک و نوجوان
✔️ صفحه آرایی
✔️ ویرایش رایانهای
✔️ ویرایش مقدماتی و تکمیلی
✔️ نویسندگی خلاق در سطوح دانشآموزی و بزرگسالان
✔️ فیلمنامهنویسی
به درخواست علاقهمندان در دوره سی و هشتم، سرفصلهای جدیدی به برنامههای آموزشی اضافه گردید.
👏 همچنین جشن امضای کتاب با موضوع کودک جناب استاد کاویانی نیز با حضور جمعی از مهارتآموزان برگزار گردید که برای ایشان و همه دوستان همراه آرزوی سلامتی و موفقیت روزافزون داریم.
✅ آغاز کلاسهای سی و هشتمین دوره آموزشی کانون نویسندگان از ۱۴ بهمن. علاقهمندان ثبت نام خود را در فرصت باقی مانده تکمیل نمایند.
لینک ثبت نام:
https://evand.com/events/kanoonnevisanegan38
☎️ تلفن تماس:
۰۲۵-۳۳۵۵۵۶۱۰
داخلی۵۰۳ و ۵۰۱
۰۲۵-۳۲۶۱۴۰۷۰-۳۷۸۳۱۴۲۱
📱پیام به کارشناسان در ایتا :
@toloumehr
#کلاسها_آموزش
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|دفتر مهارت افزایی
💢 سهگانههای نگارش
محمدکاظم کاظمی
🔻 متن اصلی
شهر توسط طالبان تحت محاصره قرارگرفته بود
✳️ نظر ویراستار
تا میتوانیم ساده بنویسیم. تا میتوانیم از عبارتهایی مثل «تحت چیزی قرار گرفتن» پرهیز کنیم. اینها در زبان گفتار رایج نیستند و زبان نوشتار باید مبتنی بر زبان گفتار باشد. زبان نوشتار در واقع شکل نوشتنیِ زبان گفتار است.
✅ حاصل ویرایش
شهر در محاصرهٔ طالبان بود.
۱۴۰۲/۱۱/۰۱
#نگارش
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
❇️ میلاد با سعادت نهمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، حضرت امام جواد (علیهالسلام) را تبریک میگوییم.
امام جواد علیهالسلام میفرمایند:
🔸 منْ زارَ قَبْرَ عَمَّتى بِقُمْ، فَلَهُ الْجَنَّه
🔹 هركس قبر عمّهام [حضرت معصومه (س)] را [با علاقه و معرفت] در قم زيارت كند، اهل بهشت خواهد بود
🔸 وسائلالشیعه، ج۱۴، ص۵۷۶
#تبریک
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
28.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢بخشی از نشست شرح مثنوی
(جلسۀ چهل و هشتم)
استاد علی حیدری یساولی
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
🌺سالروز میلاد با سعادت مولای متقیان و امیر مؤمنان، حضرت امام علی علیهالسلام و روز پدر را تبریک و تهنیت عرض مینماییم.
#تبریک
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
🏴 سالروز وفات اسوه صبر و تقوا، حضرت زینب کبری سلاماللهعلیها را تسلیت میگوییم.
#تسلیت
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 مثنویخوانی
🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا
🔹 استاد: علی حیدری یساولی
🔹 جلسه چهلونهم: شنبه۷بهمن۱۴۰۲
ساعت ۱۹
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت،
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢کانون نویسندگان قم و دفتر مهارتافزایی طلوع مهر برگزار میکنند:
⬅️ سی و هشتمین دوره کلاسهای آموزشی
🔹خواهران برادران
🔸داستاننویسی مقدماتی
🔸داستاننویسی تکمیلی (مینیمال)
🔸فیلمنامهنویسی پیشرفته
🔸خبرنگاری
🔸ویرایش رایانهای وصفحهآرایی مقدماتی
🔸ویرایش رایانهای وصفحهآرایی پیشرفته
🔸داستاننویسی تکمیلی(کودک و نوجوان)
🔸نویسندگی خلاق
🔸ایندیزاین مقدماتی
🔸اینک کتاب (ویژه خواهران)
🔹داستان نویسی(دختران) دانشآموزی
🔹نویسندگی خلاق (دختران) دانشآموزی
🔸 زمان ثبتنام: تا۱۴بهمن۱۴۰۲
❇️ ثبتنام: غیرحضوری ازطریق لینک:
https://evand.com/events/kanoonnevisanegan38
☎️ تلفن تماس:
۰۲۵-۳۳۵۵۵۶۱۰
داخلی۵۰۳و ۵۰۱
۰۲۵-۳۲۶۱۴۰۷۰
۰۲۵-۳۷۸۳۱۴۲۱
📱پیام به کارشناسان در ایتا :
@toloumehr
شبکههای اجتماعی: تلگرام و ایتا و سایت
@qomqalam www.qomqalam.ir
🔸محل برگزاری: ابتدای بلوار امین،کوچه یک،(کوچه سازمان آب) پلاک۵۲
💢کانون نویسندگان قم 💢دانشگاه طلوع مهر
تلگرام | ایتا | سایت|دفتر مهارت افزایی
روز ویراستار و پدر ویراستاران
ابوالفضل طریقهدار
یازدهم بهمن، روز تولد استاد احمد سمیعی (گیلانی) را روز ویراستار نامیدهاند. دانشمند شهیری که ۱۰۲ سال زیست و بیشتر عمر برکتخیز خود را به ویرایش آثار دیگران پرداخت.
❗️نگارنده چهار دوره در کلاسهای ویرایش ایشان شرکت کردم. حدود سال ۱۳۷۰ بود که برای تدریس در مرکز تحقیقات وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی امروز) به قم دعوتشان کردم. با این که رفتوآمد میان قم و تهران برایشان زحمت داشت با روی باز پذیرفت و صحبت از حقالتدریس نکرد.
❗️همیشه با خود فکر میکردم که قبل از استاد سمیعی، اساتید دیگری به ضرورت اصلاح نوشتههای دیگران پی برده بودند و سمت اصلیشان در مطبوعات یا مراکز انتشاراتی، ویرایش بوده است، اما چرا استاد سمیعی به « پدر ویرایش ایران»، مشهور شده است؟ مثلاً حدود دویست سال پیش، یعنی در دوره محمد شاه قاجار، روزنامهای با نام «کاغذ اخبار» در آمد. میرزا محمد جعفر ادیب شیرازی، منشی (ویراستار) این روزنامه بود و وظیفه داشت مطالب نویسندگان را به فهم عامه مردم نزدیک کند و با دخل و تصرفاتی از دشواری نثر بکاهد. (ر.ک: فرید قاسمی، سرگذشت مطبوعات در ایران) یا استاد احمد آرام، استاد خودش غلامحسین خان رهنما را در دوره رضا شاه، اولین ویراستار ایران میداند. (دانشنامه جهان اسلام، مدخل رهنما) یا در سال ۱۳۲۸ش محمد پروین گنابادی به توصیه دکتر پرویز ناتل خانلری، اولین میز ویرایش را در انتشارات دانشگاه تهران گذاشت. (مجله راهنمای کتاب، دی و بهمن ۱۳۵۳) مهمتر از همه خود استاد احمد سمیعی، اولین ویراستار به معنای امروزین را استاد اسماعیل سعادت میداند. (بزرگداشت اسماعیل سعادت، خبرگزاری مهر، ششم مهرماه ۱۳۸۹)
❗️در این باره بیشتر میتوان نوشت، ولی همین مقدار کافی است که بدانیم استاد سمیعی، اولین ویراستار ایران نیست؛ چون ایشان ویرایش را در سال ۱۳۴۶ از انتشارات فرانکلین شروع کرد، اما چرا او به «پدر ویرایش ایران» مشهور شده و روز تولدش را روز ویراستار نامیدهاند؟ در این خصوص باید گفت:
۱. استاد سمیعی، عاشق ویرایش بود و از این که متن پیچیده و مبهمی را میپیراست لذت میبرد. این عشق او با دید انتقادی عمیق، مطالعه وسیع، شم زبانی مثال زدنی، گنجینه واژگانی غنی، تسلط بر چند زبان و مهمتر از همه انصاف و فروتنی علمی، در هم آمیخته بود و سبب میشد هر کتاب یا مقالهای، جذاب و خواندنی شود.
۲. با وجود کهولت سن ، از این شهر به آن شهر و از کلاسی به کلاس دیگر میرفت و رنج سفر را بر خود میخرید تا این فن را به علاقهمندان آموزش دهد.
۳. تجربهها و آموختههای خود را در قالب مقاله و کتاب، ارائه کرد و متنهای علمی و فنی سنجیدهای را برای آموزش و تدریس ویرایش آماده ساخت، که جامعترین و مهمترین آنها کتاب «آیین نگارش و ویرایش» است.
۴. در هر همایشی نکتههای نابی از ویرایش را مطرح میکرد و به روشهای مختلف میکوشید که بر اطلاعات ویراستاران بیفزاید و با ارائه پیشنهادها ضرورت گسترش این فن را به نهادهای فرهنگی گوشزد میکرد.
یاد و نامش گرامی باد.
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
انتخاب کتاب استاد علیاصغر کاویانی را در کتاب سال حوزه به ایشان تبریک میگوییم.
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢گرمابهٔ ادبيات
رضا بابایی
از البرز تا كارون، از ارس تا خليج فارس، و از شام تاريخ تا صبح فردا، همهجا و هميشه، ساعتِ ايرانی به وقت ادبيات كوك بوده است. هنر حافظ و گزينگويههای خيام و سرخوشیهای مولانا و زبانوریهای سعدی و نوگويیهای نيما و سهراب و قيصر، زمزمههای است كه در پی اذان به گوش اين مردم رفته است، و پيش از تلقين فرجامين، ترنم روح آنان بوده است.
پيش و پسی بست صف كبريا
پسْ شعرا آمد و پيشْ انبيا
برخي ادبيات را «راه» دانستهاند، و برخي «همراه». راه باشد يا همراه، با ما چرخيده است و با ما به خود پيچوتاب داده است. صراط مستقيم او، آن است كه راه پر پيچ را مستقيم نپيمايد و در بزنگاههای سرنوشت مردمش، شانه بالا نيندازد. با ما بوده است و با ما خواهد بود، اگر ما با او باشيم و بستر خواب و سفرهٔ نانش را به دربار ساسانيان و ديوانخانهٔ سامانيان حوالت ندهيم.
ادبيات، خزانهٔ امين و فراخ اندوختههای نظری و تجربی ملتی همدل و همزبان است؛ ساحتی است كه در آنجا مینشينيم و به گذشتهٔ خويش مینگريم و آينده را رصد میكنيم؛ نسخهٔ كتبی و شفاهی مردمی است كه میكوشند شهر آينده را بر زمين گذشته بنا كنند؛ برايند همهٔ استعدادهايی است كه همچون جوهر از قلم عبور میكند و گوهر میآفريند. ادبيات، آيينه است؛ راستگو و بیتعارف. من را و تو را و ما را، همانسان كه هستيم مینماياند؛ نه بيش و نه كم. اين آينه را هر روز بايد دست مهر كشيد و غبار تحميل و تحريف از آن روبيد. اگر نه زيبا است، از ما است، و اگر دلربا است، زيرا رودرروی شخص زيبا است. هيچ شاخصی از فرهنگ و تاريخ عمومی ملتها، به ميزان و اندازهٔ ادبيات آنان، خورند ايشان نيست. آنان كه اين سنجهٔ آيينهسان را به سنگ غرور يا كلوخ حقارت میشكنند، پيشتر خود را شكستهاند و سپس نيز آيندگان را فريفتهاند. ما آنسان كه در گرمابهٔ ادبيات، جامهٔ تظاهر از تن برمیكنيم و آن میشويم كه هستيم، در هيچجای ديگر چنين صادق و بينقاب نيستيم. پس اگر بايد بدانيم كه كه بوديم و اكنون كيستيم، هرازگاه بايد از بازار سياست و مدرسهٔ علم، به گرمابهٔ ادبيات بگريزيم و در آنجا صابون صراحت به تن بماليم تا چرك ريا و خودفريبی را از جسم و جان بسْتُريم. اگر سياست، ظاهر را میآرايد، و دانشْ باطن را مینماياند، ادبيات، هم میآرايد، هم مینماياند، هم میزايد و هم میافزايد.
ادبيات، فقط پيچوخمهای دستور يا عيبشناسی قوافی يا شناخت آرايهها يا مهارت در خواندن كليله و دمنه يا توانايی در شرح غرايب تاريخ بيهقی يا كشف زحافات عروضی در قصايد خراسانی يا نزاع بر سر تاريخ تولد سنايی نيست. اينها حاشيههای يك بازی بزرگ در ميدان سرنوشتاند.
ادبيات، تعبيرهای گويا و روزامد برای ثبت سياليت روح ملتی مظلوم و باورمند به فرهنگ و فرزانگی است؛ تا آيندگان بخوانند و بدانند كه نياكان آنان چگونه زيستند و چرا آنگونه زيستند و چرا بايد مانند آنان زيست يا نزيست.
ادبيات، كليتی شناور و روزآمد از همهٔ هنرهای زبانی و ذهنی ما است. شعر و داستان و طنز و مانند آن، شهرهای كوچك و بزرگ كشوری پهناور به نام ادبياتاند كه در هر دورهای از تاريخش، يكی از آن چندين و چند شهر، تختگاه و كانون او بوده است. هميشه آنان كه در پايتخت زيستهاند، زيستگاه اصلی هنر و ادبيات نيز بودهاند. اما هرگز كانون را روی بینيازی از پيرامون نيست. بر ما است كه كانون را از پيرامون تميز دهيم و حق هر يك در كف نهيم و بدانيم كه آهنگ اين قافله چيست.
پ.ن: یادداشتی از کتابِ «چو تخته پاره بر موج»، چاپ سال ۱۳۹۵.
۱۴۰۲/۱۱/۱۴
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
💢 مثنویخوانی
🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا
🔹 استاد: علی حیدری یساولی
🔹 جلسه پنجاهم: شنبه۱۴بهمن۱۴۰۲
ساعت ۱۹
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت،
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
🏴 سالروز شهادت هفتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، بابالحوائج، حضرت موسیبنجعفر(علیهالسلام) را تسلیت میگوییم.
#تسلیت
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
🌸 سالروز بعثت نبی مکرم اسلام (صلّی اللهعلیه و آله و سلّم)، منادی توحید و پیامآور صلح و دوستی مبارک باد.
🔹امیرالمومنین علی علیهالسلام میفرمایند:
أرسَلَهُ عَلى حِينِ فَترَةٍ مِنَ الرُّسُلِ و طُولِ هَجعَةٍ مِنَ الاُمَمِ و اعتِزامٍ مِنَ الفِتَنِ وَانتِشارٍ مِنَ الاُمُورِ و تَلَظٍّ مِنَ الحُرُوبِ و الدُّنيا كاسِفَةُ النُّورِ ، ظاهِرَةُ الغُرورِ عَلى حِينِ اصفِرارٍ مِن وَرَقِها و إياسٍ مِن ثَمَرِها.
🔸خداوند او را در زمانى فرستاد كه روزگارى بود پيامبرى برانگيخته نشده بود. مردم در خوابى طولانى به سر میبردند. فتنهها بالا گرفته و كارها پريشان شده بود و آتش جنگها شعله مىكشيد. دنيا بىفروغ و پر از مكر و فريب گشته و برگهاى درختِ زندگى به زردى گراييده و از به بار نشستن آن قطع اميد شده بود.
📚 نهجالبلاغه، خطبه ۸۹
#تبریک
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت
💢 سهگانههای نگارش
محمدکاظم کاظمی
🔻متن اصلی
در این زمینه اقدام به انجام مصاحبه با کارشناسان متخصص در زمینۀ صادرات خشکبار و صادرکنندگان فعال در این زمینه گردید.
✳️نظر ویراستار
۱. سه تا «زمینه» آمده است که دوتایش لازم نیست.
۲. میان «اقدام» و «گردید» خیلی فاصله افتاده است که خوب نیست. در چنین مواردی بهتر است که «اقدام گردید» یکجا بیاید.
۳. به جای «گردید»، «شد» بهتر است. یعنی «اقدام شد».
۴. ولی سادهنویسی ایجاب میکند که اصلاً به جای «به مصاحبه اقدام گردید» بگوییم «مصاحبه شد» یا «مصاحبه کردیم»، و من دومی را ترجیح میدهم.
✅ حاصل ویرایش
در این زمینه با کارشناسان متخصص و صادرکنندگان فعال خشکبار، مصاحبه کردیم.
۱۴۰۲/۱۱/۲۱
#نگارش
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
۲۲بهمن؛ سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی را گرامی میداریم.
#وعده_دیدار_ما
#راهپیمایی_۲۲بهمن
#مناسبت
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت|
🌺فرا رسیدن اعیاد شعبانیه؛ ولادت حضرت امام حسین (علیهالسلام)، حضرت امام سجاد (علیهالسلام) و حضرت ابوالفضل العباس (علیهالسلام) را تبریک میگوییم🌺
#تبریک
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت
💢 مثنویخوانی
🔸 جلسه هفتگی شرح مثنوی مولانا
🔹 استاد: علی حیدری یساولی
🔹 جلسه پنجاهویکم: شنبه۲۸بهمن۱۴۰۲
ساعت ۱۹
🔻مکان: قم، نبش میدان رسالت،
دانشگاه طلوعمهر
🔹حضور برای عموم علاقهمندان بلامانع است
#مثنوی
#کانون_نویسندگان_قم
تلگرام | ایتا | سایت