eitaa logo
ذَكِّر
263 دنبال‌کننده
6.8هزار عکس
3.6هزار ویدیو
104 فایل
کانال فرهنگی و تبلیغی ذَكِّرْ: وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَىٰ تَنْفَعُ الْمُؤْمِنِينَ و پیوسته تذکّر ده، زیرا تذکّر مؤمنان را سود می بخشد. ذاریات - 55 قرآن ارتباط با ادمین: @Moballge «استفاده از مطالب کانال باذکر صلوات بلامانع است.»
مشاهده در ایتا
دانلود
: 🔹ديديد حالا ما مواظب زبانمان نيستيم! 🔸يک بيان نوراني در ذيل اين آيه سوره مبارکه «يوسف» است که فرمود اکثر مؤمنين مشرک‌اند: «وَ ما يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلاَّ وَ هُمْ مُشْرِكُونَ» شما يک ايمان صددرصد خالصي کم داريد. به امام عرض کردند که چگونه مؤمن مشرک مي‌شود؟ خدا فرمود اکثر مؤمنين مشرک‌اند! 🔸فرمود همين که مي‌گويند: «لَولا فَلانٌ لَهَلَکْتُ»، اگر فلان کس نبود مشکل ما حلّ نمي‌شد! چرا اين حرف را مي‌زنيم؟ بگوييم خدا را شکر که مشکل ما را به دست فلان کس حلّ کرد! نه اينکه اگر او نبود مشکل ما حلّ نمي‌شد. فرمود همين که مي‌گويند اوّل خدا دوم فلان شخص! مگر خدا اوّلي است که دوم دارد؟ پس اين آيات ناظر به کيست؟ «وَ لِلَّهِ جُنُودُ السَّماوَاتِ وَ الأرْضِ»؛ «وَ مَا يَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّكَ إِلاّ هُوَ‌»، عرش و فرش سپاه و ستاد خدا هستند، مأموران الهي‌اند و هر کس کاري کرد بگوييم خدا را شکر که از اين راه کار را رسيد. 🔸مرحوم آقاي قاضي و امثال آقاي قاضي اينها دو سه گونه حرف داشتند، الآن اگر يک سبد ميوه‌ به دست ما برسد، ما مي‌گوييم چيست؟ مي‌گويند ميوه است. مي‌گوييم چه کسي داد؟ مي‌گويند فلان باغدار يا فلان باغبان. اين يک شرک مستور است! اما مرحوم آقاي قاضي و امثال آقاي قاضي اينها سه جمله حرف داشتند اگر چيزي به دست اينها مي‌رسيد مي‌فرمودند اين چيست؟ مي‌گفتند ميوه است، هرگز نمي‌گفتند چه کسي داد! مي‌گفتند چه کسي آورد؟ بله فلان باغبان آورد. چه کسي داد معلوم است که چه کسي داد. اما ما مي‌گوييم چه کسي داد!؟ 🔸ديديد حالا ما مواظب زبانمان نيستيم!؟ چه کسي داد مشخص است، «ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ»؛ اين را چه در نماز چه در غير نماز به ما گفتند اين جمله نوراني قرآن را بخوانيد که «ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ»؛ اينکه ما عادت نکرديم کاري که خدا کرد به غير خدا نسبت بدهيم، رزقي که خدا داد به غير خدا نسبت بدهيم، آنها هرگز نمي‌گفتند چه کسي داد، مي‌گفتند چه کسي آورد؟ چه کسي داد معلوم است که چه کسي داد.@qoran114moballge
💠عرض ارادت به محضر حضرت عزرائیل! 🔹مگر ممكن است هر كسي اين توفيق را داشته باشد که حضرت عزرائيل(سلام الله عليه) را ببيند، او هم مثل حضرت جبرائيل(سلام الله عليه) است؛ اين در اختيار ذات اقدس الهي است و مقدور هر كسي نيست كه «عند الموت» حضرت عزرائيل را ببيند. 🔹بعضي از حكما و فقهاي بزرگ كارشان اين بود که روزانه مقداري عَرض ارادت به محضر او داشتند؛ حالا يا اذكار بود، يا صلوات بود، يا «لا اله الا الله» بود، يا نماز بود، اينها را مي‌خواندند و تقديم به پيشگاه حضرت عزرائيل مينمودند كه در هنگام مرگ، آن حضرت را ببينند و جان را به او تسليم كنند، مگر حضرت عزرائيل براي هر كسي مي‌آيد! (اوحديّ از مؤمنان هستند كه حضرت عزرائيل جانشان را مي‌گيرد بقيه افراد را ﴿تَوَفَّتْهُ رُسُلُنَا﴾است) اگر خود حضرت عزرائيل آمد كه انسان به آساني جان مي‌دهد...@qoran114moballge
💠 بیدار شدن با لگد دشمن... 🔹وجود مبارك اميرالمؤمنين سلام الله عليه كه امير بيان است فرمود اينجا جای خواب نيست، اگر كسي با رهبريِ وليّ زمانش بيدار شد طوبي له و حسن مآب، نشد با پای دشمن مهاجم بيدارش مي‌كنند: «من نامَ عن نصرة وليّه انتبه بوطأة عدوّه»(غرر الحكم و درر الكلم،ح 9681) 🔹اگر كسي خوابيد و حرف رهبري را گوش نداد، آن روزي كه دشمن با چكمه آمده، با پا و با لگد او را بيدار مي‌كنند؛ كسي را نمی‌گذارند در دنيا خواب راحت ببيند. آنجا كه دشمن گام مي‌گذارد و پا روي گردنش مي‌گذارد، بيدارش می‌كنند 📚{ 76/3/9}@qoran114moballge
💠کسانی که دوست دارند از انها تعریف بشه 🌹حساس ترین موقع کمین گیری شیطان 🌹 🔹وجود مبارک حضرت امیر در آن نامه­ای که برای مالک نوشتند فرمودند همیشه شیطان در کمین است که انسان را فریب بدهد 🔹 بهترین و حساس­ترین موقع کمین­گیری شیطان آن وقتی است که از آدم تعریف کردند وقتی از آدم تعریف می­کنند آدم خوشش می­آید دیگر وقتی خوشش می­آید مسئله هوای نفس و خودخواهی و خودبینی و غرور مطرح هست آن وقت فقط غافل می­ماند از آن حقیقت، وقتی هم که غافل ماند از آن طرف تیر شروع می­شود 🔹می­گویند هیچ حیوانی تیر نمی­خورد مگر اینکه از ذکر خدا غافل باشد  انسان هم همین طور است«فَأجابه‏علیه السلام رجل من أصحابه بكلام طویل یكثر فیه الثناء علیه و یذكر سمعه و طاعته له».                  📖 {درس اخلاق87/10/03}@qoran114moballge
: 🔹 دائماً با وضو باشيد اين خيلی اثر دارد 🔸طبق آن بيان نوراني حضرت امير (س) كه درباره قدر فرمود: «بحرٌ عميقٌ فلا تلجه» دريای تاريك است عميق است و لوج نكن وارد اين بحث نشو مسئله قضا و قدر يك مسئله روشنی نيست مسئله جبر و تفويض يك مسئله آسانی نيست اين كار دشواری است به هر کسی نمی رسد. 🔸اما همين مطلب عميق براي برخيها خيلي شفاف و روشن حل مي‌شود فرمود: «فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْرَي» اين «فَأَمَّا مَنْ أَعْطَي وَاتَّقَي * وَصَدَّقَ بِالْحُسْنَي * فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْرَي» اختصاصی به برنامه‌ های عملي ندارد همان طوري كه خواندن نماز شب براي بعضيها آسان است گرفتن روزه ‌های مستحبّی براي بعضيها آسان است مواظبت از چشم و گوش براي بعضيها آسان است فهميدن مطالب عميق علمی هم برای بعضيها آسان است. 🔸اينكه گفتند: «دُم علي الطهارة يوسع عليك رزقك» یعنی دائماً با وضو باشيد روزی شما زياد می ‌شود تنها روزی به معناي نان و آب و اينها نيست علم روزي است اخلاق روزی است عقل روزي است فضيلتها روزی است روزيهاي ظاهري هم روزي است فرمود: «دُم علي الطهارة» دائماً با وضو باشيد اين خيلی اثر دارد از همين راهها شروع می شود. 🔹( ۹۱/۰۱/۱۰) @qoran114moballge
: 💠 فلسفهٴ (۱) 💠 هر روز بخوانيد ... 🔸سرّ اين كه سفارش كرده ‏اند هر روز زيارت عاشورا بخوانيد و نسبت به اهل‏ بيت (عليهم ‏السلام) تولّی داشته و بر آنان صلوات و درود بفرستيد و از دشمنانشان تبرّی بجوييد، براي آن است كه طرز فكر معاندان ايشان منفور شود و گرنه هم ‏اكنون سخن از معاويه و يزيد نيست تا آنها را لعنت كنيم. نام و ياد آنها رخت ‏بربسته و قبرشان نيز زباله ‏دانی بيش نيست، الآن سخن از فكر و راه يزيد و يزيديان عصر است. 🔸زن فرعون وقتی كه به درگاه الهی دعا كرد، نگفت خدايا مرا فقط از فرعون نجات بده بلكه گفت: «ربّ ابْنِ لي عنْدك بيتاً في الجَنّة ونجّني من فرْعوْن وعمله ونجّني من القوْم الظالمين» یعنی مرا از فرعون و فرعونيان، كه طرفداران سنّت سيّئه و رفتار ناپسند او هستند، نجات بده. تفكرّ برای هميشه باقی می‏ ماند هر چند كه اسم و عنوانش تغيير پيدا كند. 📙 ( ص ۳۱۰)@qoran114moballge
4_5983327053250823935.mp3
2.94M
🎙آیت الله جوادی آملی: 🔻خواندن سوره های مسبّحات قبل از خواب@qoran114moballge
4_5774167978501211896.apk
6.84M
سیری در رساله حقوق امام سجاد علیه السلام🌹🌹🌹🌷🌷🌷🌷@qoran114moballge
🌺 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ 🌺
بقیة الله💠 واژه «بقیه»؛ یعنی، باز مانده و پاینده و آنچه از چیزی باقی گذاشته شود و آن مصدری است که به جای اسم فاعل یا اسم مفعول به کار می‌رود. ترکیب «بَقیّةُ اللّه» در قرآن مجید و روایات خاندان عصمت علیهم السلام آمده است. در قرآن فقط یک بار در داستان حضرت شعیب آمده است که پس از آنکه قوم خود را از کم فروشی نهی می‌کند، چنین فرماید: «بَقیَّتُ اللّهِ خَیْرٌ لَکُمْ اِنْ کُنْتُمْ مُؤمِنینَ» (هود(11)، آیه 86.)؛ یعنی، آنچه را که خداوند [در ازای چشم پوشی از منافع نامشروع دنیوی] برایتان باقی می‌گذارد، برای شما بهتر است. در این آیه هر چند مخاطب قوم شعیب هستند و منظور از «بَقیَّةُ اللّه» سود و سرمایه حلال و یا پاداش الهی است؛ ولی هر موجود نافع که از طرف خداوند برای بشر باقی مانده و مایه خیر و سعادت او گردد، «بقیّةاللّه» محسوب می‌شود. تمام پیامبران الهی و پیشوایان بزرگ «بَقیّةُ اللّه» اند. تمام رهبران راستین که پس از مبارزه با یک دشمن سرسخت برای یک قوم و ملت باقی می‌ماند، از این نظر «بقیّةاللّه» اند … از آنجا که مهدی موعود علیه السلام آخرین پیشوا و بزرگ‌ترین رهبر انقلابی پس از قیام پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله است، یکی از روشن‌ترین مصادیق «بَقیَّةُ اللّه» می‌باشد و از دیگران به این لقب شایسته‌تر است؛ بخصوص که تنها باقیمانده بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله و امامان علیهم السلام است. در روایات و ادعیه و زیارات متعددی، ائمه اطهار علیهم السلام به عنوان «بقیةاللّه» توصیف شده‌اند که برای نمونه به برخی از آنها اشاره می‌شود: 1. یک بار به دستور هشام بن عبدالملک امام باقر علیه السلام را به شام بردند، موقع مراجعت به مدینه هشام فرمان داد بازارها را بر روی آن حضرت و همراهانش ببندند و از خوراک و آشامیدنی محروم باشند. چون به شهر مدینه رسیدند، مردم درِ شهر را بر رویشان بستند و اصحاب آن حضرت از جهت کمبود آب و غذا به زحمت افتادند و به آن بزرگوار شکایت بردند. امام باقر علیه السلام به بالای کوهی که مشرِف به شهر بود رفت و با صدای بلند فرمود: «ای اهل شهری که مردمانش ستمگرند! به خداوند سوگند من بقیةاللّه هستم، خداوند فرمود: بقیةاللّه برایتان بهتر است اگر ایمان دارید.» (الکافی، ج 1، ص 471، ح 5.) 2. در «زیارت جامعه کبیره» آمده است: «اَلسَّلامُ عَلَی الاَئِمَةِ … وَ بَقیَّةِ اللَّهِ …» «سلام بر امامان که … بقیةاللّه هستند.» (شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج 2، ص 609.) 3. در دعای ندبه می‌خوانیم: «أیْنَ بَقِیَّةُاللَّهِ الَتی لا تَخْلُو مِنَ‌العِتْرَةِ الهادِیَةِ …» «کجاست آن بقیةاللّه که از عترت هدایتگر بیرون نیست.» (سید بن طاووس، الاقبال، ص 297.) 4. در حدیثی آمده است: مردی از امام صادق علیه السلام پرسید: آیا بر امام قائم علیه السلام می‌توان با عنوان «امیرمؤمنان» سلام کرد؟ فرمود: «لا ذاکَ اِسْمٌ سَمَّی اللّهُ بِهِ اَمیرَالمؤمِنینَ لَمْ یُسَمَّ بِهِ اَحَدٌ قَبْلَهُ وَ لا یَتَسَمَّی بِهِ بَعْدَهُ اِلاّ کافِرٌ قُلتُ جُعِلْتُ فِداکَ کَیْفَ یُسَلِّمُ عَلیهِ؟ قال: یَقُولُونَ السَّلامُ عَلَیکَ یا بَقیَّةَ اللَّهِ ثُمَّ قَرَأ بَقیَّتُ اللهِ خَیرٌ لَکُم اِنْ کنتُم مُؤمنین.» «خیر، خداوند این نام را به حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام اختصاص داده است. پیش از او کسی این نام بر خود ننهاده و پس از او نیز – مگر کافر - این نام به خود نبندد. راوی گوید: پرسیدم: فدایت گردم پس چگونه بر او سلام کنند؟ فرمود: می‌گویند: سلام بر تو ای بقیةاللّه.» (الکافی، ج 1، ص 411، ح 2؛ تفسیر فرات کوفی، ص 249 و 193؛ تفسیر عیاشی، ج 1، ص 276.) 5. و از امام باقر علیه السلام روایت است که فرمود: «نخستین سخن حضرت مهدی علیه السلام بعد از ظهور این آیه است که می‌خواند: بقیةاللّه برایتان بهتر است اگر ایمان دارید. آنگاه می‌فرماید: منم بقیةاللّه و حجّت و خلیفه او در میان شما. در آن زمان هر کس بر آن جناب سلام کند، می‌گوید: السَّلامُ عَلَیْکَ یا بَقیَّةَ اللّهِ فِی اَرْضِهِ.» (کمال الدین و تمام النعمة، ج 1، ص 330، ح 16.) 6. در روایت است وقتی احمد بن اسحاق بن سعد اشعری محضر امام عسکری علیه السلام شرفیاب شد، درباره جانشین آن حضرت سؤال کرد؛ حضرتش کودکی خردسال همچون قرص ماه به او نشان داد. احمد بن اسحاق پرسید: آیا نشانه‌ای هست تا قلبم اطمینان یابد؟ آن کودک زبان گشود و با زبان عربی فصیح چنین فرمود: «اَنَا بَقِیَّةُ اللّهِ فِی اَرْضِهِ وَ المُنْتَقِمُ مِنْ اَعْدائِهِ فَلا تَطْلُبْ اَثَراً بَعْدَ عَیْنٍ یا احمد بن اِسْحاقَ» (همان، ج 2، ص 384، ح 1.) (من بقیةالله بر روی زمین هستم و من منتقم از دشمنان اویم. ای احمد بن اسحاق! بعد از دیدن اثری طلب نکن.»@qoran114moballge💠💠💠