🌷✅ «فتنه» در لغت به معناي گداختن است؛ چنانكه مراد از «فتن الذهب بالنار» گداختن طلا در آتش براي آزمودن ميزان خلوص يا شوب داشتن آن است @qoran114moballge🌷✅
🌷✅کلمات کلیدی:فتنه🌷✅
سوال:قرآن کدام مورد را فتنه خوانده است؟
جواب:واژه «فتنه» و مشتقات آن در قرآن، در معانی مختلف به کار رفته است; از جمله:
۱. آزمایش و امتحان; (عنکبوت،۲)
۲. فریب دادن; (اعراف،۲۷)
۳. بلا و عذاب; (انفال،۲۵)
۴. شرک و بت پرستی; (انفال،۳۹)
۵. اضلال و گمراهی; (مائده،۴۱)
۶. سوختن در آتش; (ذاریات،۱۳) و...
واژه «فتنه» در اصل، به معنای قرار دادن طلا و نقره در زیر فشار آتش است تا سره از ناسره آن از هم جدا شود; در هر موردی که یک نوع فشار و شدت وجود داشته باشد به کار می رود; مثلا در مورد امتحان، حتماً حادثه شدید و مشکلی به وجود می آید تا انسان امتحان شود و...۱
________________________________
۱. ر.ک: معجم مفردات الفاظ القرآن، راغب اصفهانی، ص۴۱۶، چاپ بیروت/شرح و تفسیر لغات قرآن، جعفر شریعتمداری، ج۳، ص۴۰۶، ✅🌷🌷@qoran114moballge
✅🌷🌷اموال و اولاد ميتواند فتنه باشد🌷✅
بعد ميفرمايد: «إنَّما امْوالُکمْ وَ أوْلادُکمْ فِتْنَة»جز اين نيست که اموال و ثروتهاي شما و فرزندان شما براي شما فتنه هستند. کلمه «فتنه» همان مفهوم امتحان و آزمايش را دارد. البته فتنه از اين جهت «فتنه» گفته ميشود که چيزي است که انسان را به خود مشغول ميکند و امتحان بودنش به همين است. در قرآن ميخوانيم: «وَ نَبْلوکمْ بِالشَّرِّ وَالْخَيرِ فِتْنَةً وَ إلَينا تُرْجَعونَ» «1».
آيا اين چيزهايي که موجب آزمايش بشر است خيرند يا شر؟ ممکن است چيزي به ظاهر خير باشد يعني نعمت باشد و ممکن است چيزي شر باشد يعني بلا باشد ولي عمده اين است که انسان در مقابل آن چيزي که موضوع امتحان اوست چه عکسالعملي نشان ميدهد. ممکن است عکسالعمل انسان درباره نعمت و بلا بهگونهاي باشد که هر دو براي او «نعمت» شود و ممکن است عکسالعمل او در برابر نعمت و بلا به گونهاي باشد که هر دو براي او «نقمت» شود. اين است که نبايد هر چيزي را که مايه امتحان انسان است بد دانست بلکه بايد آن را خوب دانست، زيرا امتحان براي سه منظور مختلف صورت می گیرد @qoran114moballge
🌷✅اشاره قرآن به جريان نفاق بعد از پيامبر صلي الله عليه و آله🌷✅
خيلي عجيب است که ما ميبينيم در قرآن کريم مطلبي به طور اشاره آمده است، بعد در تفاسير اين مطلب بيان شده است، تاريخ هم تأييد ميکند که حقيقت است:
وَ ما جَعَلْنَا الرُّؤْيا الَّتي ارَيناک الّا فِتْنَةً لِلنّاسِ وَ الشَّجَرَةَ الْمَلْعونَةَ فِي الْقُرْ انِ وَ نُخَوِّفُهُمْ فما يزيدُهُمْ الّا طُغْياناً کبيراً «1».
اجمالًا قرآن نشان ميدهد که پيغمبر اکرم در عالم رؤيا خوابي ميبيند و ناراحت ميشود و اين خواب، خواب الهي بوده يعني يک حقيقتي در عالم رؤيا به پيغمبر ارائه شده است و موجب ناراحتي پيغمبر گرديده است. در تفاسير اين طور نوشتهاند: پيغمبر اکرم در عالم رؤيا ديد که در مسجدش در حالي که مردم مسلمان گرد منبرش را گرفتهاند گروهي ميمون- که به نيرنگبازي و فريبکاري ضربالمثل است- از منبر او بالا و پايين ميروند، پي درپي ميروند به جاي او مينشينند و پايين ميآيند، و مردم در حالي که رويشان به منبر است به قهقرا ميروند. پيغمبر اکرم ناراحت شد؛ فهميد که اين ضربهاي است که بر دين او وارد ميآيد، ضربهاي به اين صورت وارد ميآيد نه اينکه کفار از خارج ميآيند اسلام را از ريشه ميکنند و برمياندازند. الْيوْمَ يئِسَ الَّذينَ کفَروا مِنْ دينِکمْ فَلاتَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ «2».اين آيه خيلي عجيب است! امروز کار اسلام به جايي رسيده که از خارج دنياي اسلام ديگر تهديد نميشود، کفار مأيوس شدهاند که ديگر بتوانند بر اسلام دست بيابند، از آنها نترسيد، از درون اسلام به اسلام ضربه میزنند🌷✅
(1). اسراء/ 60.(2)مائده)
.@qoran114moballge
🌷✅چهار دعا است که پیامبر زیاد این دعاها را می خواندند. یکی دعای «ربَّنَا آتِنا فِی الدُّنْیا حَسَنَهً، وَ فِی الْآخِرَهِ حَسَنَهً وَ قِنا عَذابَ النَّارِ»، دوم دعای «یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَی دِینِک» سوم «اللَّهُمَّ لَا تَکِلْنِی إِلَی نَفْسِی طَرْفَهَ عَیْنٍ أَبَدا» خدایا ما را یک چشم بر هم زدن به خودمان واگذار نکن. چهارم این دعا است که « اللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنَ الْبُخْلِ وَ أَعُوذُ بِکَ مِنَ الْجُبْنِ وَ أَعُوذُ بِکَ أَنْ أُرَدَّ إِلی أَرْذَلِ الْعُمُر» پیامبر هرروز در دعا هم خواندیم که امام باقر فرمودند: هرروز این دعا را حضرت می خواندند، از پنج چیز به خدا پناه می بردند. «مِنَ البُخل» بخیل بودن، «الْجُبْنِ» ترس، «أَنْ أُرَدَّ إِلی أَرْذَلِ الْعُمُر» آدم به آنجایی برسد که چشمش، گوشش، دستش، اعضایش از کار بیفتد، ان زندگی که نیاز به یاری دیگران داشته باشد، و پنجم «و من فتنه الدنیا و عذاب القبر»، «فتنه الدنیا» آزمایش های دنیا و عذاب قبر. البته فتنه به معنای آزمایش در روایت داریم از خدا «مضلات الفتن» را به خدا پناه برد. آزمایشاتی که انسان در آن آزمایش ها رفوزه شود. و الا آزمایش برای همه هست @qoran114moballge🌷✅
🌷✅انواع فتنه1 فردی.2و3 اجتماعی .واعتقادی 4سیاسی.فتنه خوارج.فتنه جنگ جمل .صفین.نهروان.فتنه سقیفه.فتنه بنی امیه.فتنه خلق قرآن.فتنه محنت .در زمان احمدحنبل (تفتیش عقاید)فتنه جنگهای صلیبی.فرقه ضاله بابی گری فتنه وهابیت فتنه است.فتنه سکولار. فتنه لائیک لیبرال. فتنه فمینیسم..فتنه انجمن حجتیه.فتنه جدایی دین از سیاست.فتنه احمدالحسن.فتنه یمانی.فتنه دجال.فتنه رسانه ماهواره اینترنت..فتنه اظهارنظردر هر مسأله.... دینی(تاریخ.حدیث فقه ...). پزشکی وغیره.فتنه قمه زدن در عزاداری سیدالشهدا علیه السلام.@qoran114moballge🌷✅
🌷✅🌷🌷بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد
دعا,کبوتر عشق است بال و پر دارد
بخوان دعای فرج را و عافیت بطلب
که روز گار بسی فتنه زیر سر دارد
بخوان دعای فرج را و نا امید مباش
بهشت پاک اجابت,هزار در دارد
بخوان دعای فرج را که صبح نزدیک است
خدای را شب یلدای غم,سحر دارد
بخوان دعای فرج را به شوق روز وصال!
مسافر دل ما نیت سفر دارد
بخوان دعای فرج را ز پشت پرده ی اشک
که یار گوشهی چشمی به چشم تر دارد!
بخوان دعای فرج را که یوسف زهرا
ز پشت پردهی غیب به ما نظر دارد
بخوان دعای فرج را که دست مهر خدا
حجاب غیبت از آن روی ماه بردارد
@qoran114moballge
💠💠💠
✅🌷🌷
◽️آیت الله جوادی آملی:
🔻#حرف_زدن
وجود مبارک امام رضا (سلام الله عليه) فرمود: «إنّ الصَّمْتَ بابٌ مِن أبواب الحکمة» «صَمْت» يعنی سکوت. خيلی از ماها بايد درس سکوت بخوانيم که چه وقت ساکت باشيم، چقدر حرف بزنيم و چطور حرف بزنيم. مگر آدم هميشه حرف می زند؟! هر جا حرف می زند؟! هر طور که دلش خواست سخن می گويد؟! در حالي که حرف را به اندازه ضرورت می زنند قهراً فکرکرده حرف می زنند نه بيجا. يکی از آداب حکيم شدن همين خاموش بودن، بجا سخن گفتن، کم سخن گفتن و مانند آن است.
به ما گفتهاند کم حرف بزن و وقتی هم که ميخواهی حرف بزنی هم خوب حرف بزن و هم حرفِ خوب بزن برای اينکه تو داری املا می کنی و فرشتهها دارند مينويسند، إِنَّ عَلَيْکُمْ لَحَافِظِينَ؛ کِرَاماً کَاتِبِينَ؛ لذا مواظب باشيد که خوب املا کنيد.@qoran114moballge
#آیت_الله_جوادی_آملی :
🔹ديديد حالا ما مواظب زبانمان نيستيم!
🔸يک بيان نوراني در ذيل اين آيه سوره مبارکه «يوسف» است که فرمود اکثر مؤمنين مشرکاند: «وَ ما يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلاَّ وَ هُمْ مُشْرِكُونَ» شما يک ايمان صددرصد خالصي کم داريد. به امام عرض کردند که چگونه مؤمن مشرک ميشود؟ خدا فرمود اکثر مؤمنين مشرکاند!
🔸فرمود همين که ميگويند: «لَولا فَلانٌ لَهَلَکْتُ»، اگر فلان کس نبود مشکل ما حلّ نميشد! چرا اين حرف را ميزنيم؟ بگوييم خدا را شکر که مشکل ما را به دست فلان کس حلّ کرد! نه اينکه اگر او نبود مشکل ما حلّ نميشد. فرمود همين که ميگويند اوّل خدا دوم فلان شخص! مگر خدا اوّلي است که دوم دارد؟ پس اين آيات ناظر به کيست؟ «وَ لِلَّهِ جُنُودُ السَّماوَاتِ وَ الأرْضِ»؛ «وَ مَا يَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّكَ إِلاّ هُوَ»، عرش و فرش سپاه و ستاد خدا هستند، مأموران الهياند و هر کس کاري کرد بگوييم خدا را شکر که از اين راه کار را رسيد.
🔸مرحوم آقاي قاضي و امثال آقاي قاضي اينها دو سه گونه حرف داشتند، الآن اگر يک سبد ميوه به دست ما برسد، ما ميگوييم چيست؟ ميگويند ميوه است. ميگوييم چه کسي داد؟ ميگويند فلان باغدار يا فلان باغبان. اين يک شرک مستور است! اما مرحوم آقاي قاضي و امثال آقاي قاضي اينها سه جمله حرف داشتند اگر چيزي به دست اينها ميرسيد ميفرمودند اين چيست؟ ميگفتند ميوه است، هرگز نميگفتند چه کسي داد! ميگفتند چه کسي آورد؟ بله فلان باغبان آورد. چه کسي داد معلوم است که چه کسي داد. اما ما ميگوييم چه کسي داد!؟
🔸ديديد حالا ما مواظب زبانمان نيستيم!؟ چه کسي داد مشخص است، «ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ»؛ اين را چه در نماز چه در غير نماز به ما گفتند اين جمله نوراني قرآن را بخوانيد که «ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ»؛ اينکه ما عادت نکرديم کاري که خدا کرد به غير خدا نسبت بدهيم، رزقي که خدا داد به غير خدا نسبت بدهيم، آنها هرگز نميگفتند چه کسي داد، ميگفتند چه کسي آورد؟ چه کسي داد معلوم است که چه کسي داد.@qoran114moballge
💠عرض ارادت به محضر حضرت عزرائیل!
🔹مگر ممكن است هر كسي اين توفيق را داشته باشد که حضرت عزرائيل(سلام الله عليه) را ببيند، او هم مثل حضرت جبرائيل(سلام الله عليه) است؛ اين در اختيار ذات اقدس الهي است و مقدور هر كسي نيست كه «عند الموت» حضرت عزرائيل را ببيند.
🔹بعضي از حكما و فقهاي بزرگ كارشان اين بود که روزانه مقداري عَرض ارادت به محضر او داشتند؛ حالا يا اذكار بود، يا صلوات بود، يا «لا اله الا الله» بود، يا نماز بود، اينها را ميخواندند و تقديم به پيشگاه حضرت عزرائيل مينمودند كه در هنگام مرگ، آن حضرت را ببينند و جان را به او تسليم كنند، مگر حضرت عزرائيل براي هر كسي ميآيد! (اوحديّ از مؤمنان هستند كه حضرت عزرائيل جانشان را ميگيرد بقيه افراد را ﴿تَوَفَّتْهُ رُسُلُنَا﴾است) اگر خود حضرت عزرائيل آمد كه انسان به آساني جان ميدهد...@qoran114moballge
💠 بیدار شدن با لگد دشمن...
🔹وجود مبارك اميرالمؤمنين سلام الله عليه كه امير بيان است فرمود اينجا جای خواب نيست، اگر كسي با رهبريِ وليّ زمانش بيدار شد طوبي له و حسن مآب، نشد با پای دشمن مهاجم بيدارش ميكنند: «من نامَ عن نصرة وليّه انتبه بوطأة عدوّه»(غرر الحكم و درر الكلم،ح 9681)
🔹اگر كسي خوابيد و حرف رهبري را گوش نداد، آن روزي كه دشمن با چكمه آمده، با پا و با لگد او را بيدار ميكنند؛ كسي را نمیگذارند در دنيا خواب راحت ببيند. آنجا كه دشمن گام ميگذارد و پا روي گردنش ميگذارد، بيدارش میكنند
📚{ #نماز_جمعه 76/3/9}@qoran114moballge
💠کسانی که دوست دارند از انها تعریف بشه
🌹حساس ترین موقع کمین گیری شیطان 🌹
🔹وجود مبارک حضرت امیر در آن نامهای که برای مالک نوشتند فرمودند همیشه شیطان در کمین است که انسان را فریب بدهد
🔹 بهترین و حساسترین موقع کمینگیری شیطان آن وقتی است که از آدم تعریف کردند وقتی از آدم تعریف میکنند آدم خوشش میآید دیگر وقتی خوشش میآید مسئله هوای نفس و خودخواهی و خودبینی و غرور مطرح هست آن وقت فقط غافل میماند از آن حقیقت، وقتی هم که غافل ماند از آن طرف تیر شروع میشود
🔹میگویند هیچ حیوانی تیر نمیخورد مگر اینکه از ذکر خدا غافل باشد انسان هم همین طور است«فَأجابهعلیه السلام رجل من أصحابه بكلام طویل یكثر فیه الثناء علیه و یذكر سمعه و طاعته له».
📖 {درس اخلاق87/10/03}@qoran114moballge