eitaa logo
همراه با ثقلین
872 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
486 ویدیو
1.6هزار فایل
📚 اطلاعات ارزشمند و مفید با نگاه قرآن و عترت(عليهم السلام) را از طریق این کانال پیگیری نمایید. 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/4005888131C3d929024d5 👆👆 ♥️ارتباط با خادم کانال👇👇 🆔 @salavatbeferestid 👇👇👇👇👇👇👇👇
مشاهده در ایتا
دانلود
✅لیست جشنواره‌ها، همایش‌ها و فراخوان‌های استانی و کشوری در حال اجرا: 1. فراخوان آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان ⌛️مهلت: 31 تیرماه 1401 eitaa.com/howzehpajohesh/7987 2. همايش ملي برمدار نور فاطمي ⌛️ مهلت: 13 مهرماه 1401 eitaa.com/howzehpajohesh/7839 3. جشنواره چهلمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران ⌛️مهلت: 31 شهریور 1401 eitaa.com/howzehpajohesh/7807 4. جشنواره سی‌امین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران ⏳مهلت : 31 شهریور 1401 eitaa.com/howzehpajohesh/7811 5. فراخوان پنجمین جشنواره انتخاب کتاب سال آذربایجان غربی ⏳مهلت: 15 مرداد 1401 eitaa.com/howzehpajohesh/7812 6. فراخوان مقاله دوفصلنامه‌های حوزه علمیه خراسان: ⌛️مهلت : eitaa.com/howzehpajohesh/1897 7.فراخوان مقاله دوفصلنامه پژوهشنامه فقه و اصول مقارن، ⏳مهلت: eitaa.com/howzehpajohesh/7379 8. فراخوان مقاله حوزه علمیه مروی ⏳مهلت: eitaa.com/howzehpajohesh/7903 9. همایش ملّی نقد آراء تفسیری در سه سدۀ نخست هجری ⌛️مهلت: 20 مهرماه 1401 eitaa.com/howzehpajohesh/7997 10. فرخوان مقاله علامه حسن زاده آملی ⌛️مهلت: چکیده تا 20 تیر و اصل مقاله تا 10 شهریور eitaa.com/howzehpajohesh/7996 11. کنگره فقیه عارف آیت الله حاج شیخ عباس هاتف قوچانی ⌛️مهلت: 1 دیماه 1401 eitaa.com/howzehpajohesh/7994 12. فراخوان مقاله همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره) ⌛️مهلت: 31 مرداد 1401 eitaa.com/howzehpajohesh/7960 13. فراخوان مقاله فصلنامه علمي- تخصصي اسلام شناسي ⌛️مهلت: 30 مرداد 1401 eitaa.com/howzehpajohesh/7948 14. فراخوان حمایت از طرح‌های ققه پزشکی ⌛️مهلت: 15 مرداد 1401 eitaa.com/howzehpajohesh/8000 •┈┈••••✨🌺✨•••┈┈• ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
تفاوت مشکل، مسئله و عنوان . یکی از چالش‌‌برانگیزترین مراحل پژوهش، انتخاب چالش یا مشکل و تبدیل آن به مسئله و عنوان است. تفاوت این سه در آن است که “مشکل” ⬅️بیشتر جنبه ذهنی و انتزاعی دارد و به تعبیری احساس ایجادشده در آن حوزه است. "مسئله" ⬅️ وقتی مشکل از حالت ذهنی و احساسی تبدیل به حالتی عینی و واقع‌گرایانه می‌شود، به مسئله تبدیل شده است. "عنوان" ⬅️ وقتی مسئله در قالب یک عبارت قابل‌بررسی و پژوهش، مطرح می‌شود به آن “عنوان” می‌گویند. . 📒حمید قاسمی و همکاران، مرجع پژوهش، ص۱۹ ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
4_5825531101552053584.pdf
346.4K
👆👆 📚 سیر مطالعاتی علوم حدیث ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
📇 خلاصه متنی تفسیر قرآن، 📆 شماره جلسه: ۲۸ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️ 1⃣🔰 ادله صیانت قرآن از تحریف، عبارت بودند از دلیل عقلی، کتاب (آیات قرآن)، سنت و اتفاق مسلمین یعنی تواتر و البته که اجماع از دلایل نبود. حال، حدیث معروف ثقلین را به عنوان دلیلی بر صیانت قرآن کریم از تحریف بحث میکنیم. 2⃣🔺رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: «إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ الثَّقَلَيْنِ كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا أَبَداً إِنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ الْحَوْضَ» یعنی: (میراث رسالت من دو وزنه وزین است؛ یکی کتاب خدا و یکی عترت طاهره، و اینها هرگز از یکدیگر جدا نخواهند شد تا در کنار حوض کوثر با هم به من برسند و شما هم اگر به این دو وزنه وزین تمسک بجویید هرگز گمراه نمی‌شوید.) ✅ این حدیث، دارای نکاتی است: 1⃣ حضرت سفارش نمی‌کند که اگر مایل بودید مراجعه کنید، بلکه می‌فرماید میراث من این دو است، یعنی عصاره نبوت و تداوم نبوت من که آخرین نبوت است، به صورت ثقلین در آمده است. 2⃣ حضرت فرمودند این دو از یکدیگر جدا نمی‌شوند، یعنی تا آن روزی که بشر روی زمین است، امام و قرآن هم هست. لذا این حدیث، هم (بقای امام)، هم (علم امام) به همه حقایق قرآن و هم (عصمت امام) در همه ابعاد را ثابت می‌کند و درباره قرآن کریم نیز ثابت می‌کند که همه آنچه که سعادت بشر در آن است دارد و از گزند تحریف محفوظ است و پیوند بین این دو هم پیوندی ناگسستی است. چرا که این دو یعنی قرآن و عترت باید تامین کننده سعادت بشر الی یوم القیامه باشند. 3⃣ انی تارکم فیکم ثقلین، به این معنا نیست که دو وزنه را برای هدایت شما گذاشتم، به هر کدام مراجعه کنید «کافی» است. زیرا در ادامه فرمود اینها هرگز از هم "جدا نمی‌شوند"، نه به این معنا که قرآن همیشه با امام و امام همیشه یک قرآن در جیب دارد، بلکه یعنی امامت از وحی و کلام الله از امامت جدا نخواهد شد. ✅ پس هم امام مبین و مفسر قرآن کریم است و هم قرآن کریم انسانها و جوامع را به ائمه معصومین راهنمایی می‌کند. لذا قرآن و عترت در مقام حجت، حجیتشان به یکدیگر مرتبط است. بدین صورت قرآن و عترت متحدند و نه دو امر مستقل از یکدیگر. 🔻پس دلالت این حدیث برای صیانت قرآن از تحریف این چنین است که اگر قرآن تحریف شده باشد، آنگاه هیچ راهی برای اثبات احکام شرعی نداریم: زیرا اگر کتاب خدا تحریف شده باشد، نمی‌توان به آن تمسک کرد، چرا که چیزی که خود تحریف شده است و نورانیتش را از دست داده، چگونه می‌تواند انسان را نورانی کند و از هر ظلمتی برهاند؟ پس قرآن کریم بر فرض تحریف معتبر نیست و حجیت ندارد. 🔺از طرف دیگر، عترت هم حجت مستقل نیست که حرف او با قطع نظر از قرآن حجت باشد. زیرا هر چه از معصوم رسیده است را باید بر قرآن عرضه کنیم به دو علت: 1⃣اولا به شهادت نصوص عرضه بر قرآن [روایاتی که می‌فرمایند هر سخن معصوم را باید بر قرآن عرضه کنید اگر مخالف آن بود نپذیرید] 2⃣ثانیا به دلیل همین حدیث ثقلین که فرمود اینها جدا نمی‌شوند، یعنی هرگز نمی‌توان بدون مراجعه به قرآن از روایات استفاده نمود. ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
94-28.mp3
11.67M
👆👆 🎙 تفسیر قرآن 🔺 جلسه مقدماتی ۲۸ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
📌 منسک 💠 «رَبَّنا وَ اجْعَلْنا مُسْلِمَيْنِ لَكَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِنا أُمَّةً مُسْلِمَةً لَكَ وَ أَرِنا مَناسِكَنا وَ تُبْ عَلَيْنا إِنَّكَ أَنْتَ التَّوَّابُ الرَّحيمُ» (البقرة: 128) 🔸 «مَنسَک» سه معنا دارد: 1️⃣ محل عبادت (اسم مکان). 2️⃣ زمان عبادت (اسم زمان). 3️⃣ عبادت کردن (مصدر). 📚 لغتنامۀ تفسیری، ص20 📌 مسلمه، شیه 💠 «قالَ إِنَّهُ يَقُولُ إِنَّها بَقَرَةٌ لا ذَلُولٌ تُثيرُ الْأَرْضَ وَ لا تَسْقِي الْحَرْثَ مُسَلَّمَةٌ لا شِيَةَ فيها» (البقرة: 71) 🔸 «مُسَلَّمَة»، به معنای سالم و تندرست است. 🔹 «شِیَة»، به معنای لکّه، رگه، علامت، رنگی مخالفِ رنگ عمومی بدن حیوان. 📚 لغتنامۀ تفسیری، ص 10 📌 فاسق 💠 «... وَ ما يُضِلُّ بِهِ إِلاَّ الْفاسِقينَ» (البقرة: 26) 🔸 «فِسق» یعنی بیرون شدن از پوست و برهنه شدن. 🔹 «فاسِق» چون از دایرۀ بندگی خدا بیرون رفته، فاسق نامیده می شود. 🔹 بنابراین انسان با انجام چند گناه فاسق نمی شود؛ مگر اینکه کاملا از حوزۀ اطاعت خدا بیرون رود. 📚 لغتنامۀ تفسیری، ص 5 ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
👆 دعای هفتم صحیفه سجادیه👆 📋 | کلام ولایت 🔶🔷 ما در بین روحانیّون کسانی را داشتیم که ازلحاظ مبارزه چیزی کم نداشتند، امّا ازلحاظ علمی، نصاب لازم را نداشتند؛ اینها نتوانستند تأثیر قابل توجّهی در پیشرفت این مبارزه یا در ایجاد این حرکت عظیم بگذارند. 🔷🔶 آن کسی توانست که -مثل امام- در حدّ نصاب کامل بود. درس بخوانید. درس را جدّی بگیرید. 📌 رهبر انقلاب، در دیدار طلاب حوزه های علمیه تهران ۱۳۹۶/۰۶/۰۶ ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
🔷شناخت فرضیه فرضیه، پاسخ اولیه و اجمالی به مسئله پژوهش است. فرضیه‌ها عبارت‌اند از: پاسخ‌های فرضی به سؤالات تحقیق كه به شكل گزاره و از طریق حدس منطقی، پیش از اجرای طرح، توسط محقق، ارائه می‌شوند. البته هیچ فرضیه‌ای از پیش اثبات شده نیست، بلكه ممكن است در طول تحقیق، تأیید و یا رد شود. تعداد فرضیه‌ها به تعداد پرسش‌های تحقیق؛ اعم از اصلی و فرعی، بستگی دارد. بر این اساس، فرضیه اصلی، به سؤال اصلی كه مسئله پژوهش را تشكیل داده و شاكله پژوهش بر آن استوار است، پاسخ می‌دهد و فرضیات فرعی نیز بالتبع عهده‌دار پاسخگویی به سؤالات فرعی می‌باشند. ــــــــــــــــــــ 🔶كاركرد فرضیه نقش فرضیه در فرآیند پژوهش و به سرانجام رسیدن آن، نقشی بنیادین و غیر قابل انكار است. فرضیه، اساساً مبیّن علت غائی تحقیق است و بدون آن، هیچ پژوهشی به ثمر نمی‌نشیند. كاركردهای فرضیه را می‌توان در موارد ذیل، احصاء نمود: 1⃣به روند مطالعه منابع، جهت می‌دهد و با تعیین چارچوب مطالعه و ارائه برنامه‌ای منظم در این مسیر، از صَرف بیهوده وقت و تحمّل برخی هزینه‌های گزاف، جلوگیری می‌نماید؛ ــــــــــ 2⃣شاخصه‌های مسئله پژوهش را تعیین كرده و به محقق در جمع‌آوری اطلاعات، یاری می‌رساند؛ ــــــــــ 3⃣پژوهشگر به كمك فرضیه، به تبیین و تفسیر جامع اطلاعات پرداخته و در پرتو آن، به ارائه دستاوردی نوین در اثر پژوهشی خود و نهایتاً تولید علم، می‌پردازد. 📒منبع در اینجا ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
✅ چهارمین جشنواره ملی «کتاب سال سبک زندگی» 📚 آثار از سال ۹۷ به بعد ◽️ محورها: سبک زندگی- مبانی و مفاهیم، هویت ایرانی اسلامی ، خانواده -جنسیت، زندگی شهری، رسانه و فضای مجازی، تولید و مصرف فرهنگی، آموزش و سلامت، الگوها و اسوه ها، انتخاب و آیین‌ها و مناسک 📆 مهلت ارسال آثار: ۳۰ آذرماه ۱۴۰۱ 🌐 اطلاعات بیشتر: https://b2n.ir/e10773 ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
فرهنگ بزرگ ضرب المثل های فارسی 1.pdf
28.2M
👆👆 📚 فرهنگ بزرگ ضرب‌المثل‌های فارسی ج 1، دکتر حسن ذوالفقاری ✍️ "فرهنگ بزرگ ضرب المثل های فارسی" فرهنگی است دو جلدی از دکتر "حسن ذوالفقاری" که در آن چیزی قریب به صد هزار ضرب‌المثل را از اقوام مختلف ایرانی و کشورهای فارسی‌زبان جمع‌آوری و بر اساس حروف الفبا مرتب کرده و یکجا در اختیار خوانندگان قرار داده است. 🌿این اثر که یک گنجینۀ گرانبها برای محققان و فارسی‌زبانان به حساب می‌آید، با برخورداری از نمایۀ کلید واژه و موضوع، این امکان را برای مخاطب فراهم کرده که هر چه راحت‌تر و سریع‌تر به ضرب‌المثل مد نظر خود دست پیدا کند. 👤دکتر "حسن ذوالفقاری" در کنار تیم تدوین، این امثال را از بیش از چهارصد متن تاریخی و ادبی استخراج نموده که این منابع به طور دقیق ذکر شده‌اند و مثل‌های انتخاب شده در زمرۀ رایج‌ترین امثال موجود در میان فارسی‌زبانان به شمار می‌روند. 📗 در بخش ابتدایی کتاب "فرهنگ بزرگ ضرب‌المثل‌های فارسی" پس از مقدمه و توضیح دربارۀ مراحل و روش کار، چیزی نزدیک به صد و پنجاه صفحه به مباحث مثل‌نگاری نظیر تعریف ضرب‌المثل، ویژگی‌های آن، تفاوت با دیگر گونه‌های ادبی و زبانی، تاریخچۀ تدوین ضرب‌المثل‌ها، طبقه‌بندی آن‌ها بر اساس ساخت زبانی، لحن و بیان، رواج و قدمت، ریشه، زیبایی‌شناسی، درون مایه و محتوای ضرب‌المثل اختصاص داده شده است... ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
🔰 نظارت بر درس خواندن 📌 بخشی از خاطرات دوران جوانی و مبارزات آقا به نقل از کتاب «خون دلی که لعل شد» ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆
چرایی و چگونگی تحقیق ۳.m4a
2.84M
👆👆 🔈 مرور مقدماتِ روش تحقیق 📑 چرایی و چگونگی تحقیق ۳۱۱ دقیقه 📌حجت الاسلام والمسلمین جوان ✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار 🆔 @pajohesh_s 👆👆👆👆👆