🔸 «اللّهُمَّ وإنّي... عائِذٌ بِكَ، لائِذٌ بِحَولِكَ وقُوَّتِكَ، راضٍ بِحُكمِكَ الَّذي سُقتَهُ إلَيَّ في عِلمِكَ، جارٍ بِحَيثُ أجرَيتَني، قاصِدٌ ما أمَّمتَني».
▫️ «خدايا! من... به تو و به توان و نيرويت، پناهنده ام. خشنودم، به حكمى كه در علم خود، به سوى من سوق میدهى، و روانه ام، به هر جا كه تو روانه كنى، و آهنگ كنندهام بر آنچه تو مرا به سوى آن، جهت دادهاى».
📚 مهج الدعوات: ص ۶۸
#همراه_با_اهلبیت
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆👆👆
✅«قتیل العبرات» به چه معنا است؟
کلمهی «العبرة» از ماده «ع ب ر« در زبان عربی به معنای اشک است.[1] یکی از حالات جمع این کلمه «العبرات» است که مورد بحث ما نیز میباشد.
گفتار معروفی وجود دارد که امام حسین(ع) را به عنوان «کشته شدهی اشکها» یاد میکند. برای تبیین و فهم این کلام، روایاتی که این تعبیر در آن نقل شده بیان میشود.
آن صفتی که از امام حسین(ع) نقل شده و ایشان به خود استناد دادهاند، کلمهی اشک به صورت مفرد است که در جملاتی متفاوت نقل شده، از جمله: «من کشته شدهی اشک هستم؛ هیچ مؤمنی مرا یاد نمیکند، مگر اینکه در مصیبتم اشک میریزد».[2]
«أَنَا قَتِیلُ الْعَبْرَةِ لَا یَذْکُرُنِی مُؤْمِنٌ إلا استعبر»،[3] کلمهی استعبر به معنای جاری شدن اشک است.[4] بنابر این، معنای روایت چنین است: «من کشته شدهی اشک هستم، مؤمنی مرا یاد نمیکند مگر اینکه اشک بر چشمانش جاری میشود».
اما به کار گیری «العبرة» به صورت جمع؛ یعنی «أنا قتیل العبرات» در متون حدیثی از امام حسین(ع) یافت نشد، بلکه امامان(ع) به ایشان لقب «قتیل العبرات» را دادهاند. به عنوان نمونه، در زیارت اربعین از امام صادق(ع) نقل شده است: «السَّلَامُ عَلَى الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهِیدِ السَّلَامُ عَلَى ... وَ قَتِیلِ الْعَبَرَاتِ ...».[5]
همچنین در روایت دیگری به صورت مفرد نیز به ایشان خطاب شده است؛ امیر المؤمنین علی(ع) خطاب به امام حسین(ع) فرمودهاند: «یا عبرة کل مؤمن»؛[6] ای اشک هر مؤمن.
اما در باب معنای «کشته شده اشکها»؛ احادیث فوق میتوانند معنای این تعبیر را به وضوح بیان دارند، به اینکه؛ امام کشته شدهای است که مؤمن یا هر شخص آزادهای این مصیبت را بشنود، محزون و گریان شود و اشکهایش جاری گردد. عالمان نیز چنین معنایی را برای این تعبیر آوردهاند؛ مانند اینکه طریحی میگوید: «معنای أنا قتیل العبره این است که این مصیبت وقتی بر کسی ذکر شود، آن شخص حالت حزن و اندوه را به خود میگیرد و اشک میریزد».[7]
علامه مجلسی میگوید: «قتیل العبرات؛ یعنی کشتهای که اشکها برای آن جاری میشود».[8]
البته این معنایی است که از ظاهر متن و به حسب برخی از روایات به دست میآید. اما هیچگونه حصری بر این معنا نیست و میتوان معانی و تحلیلهای دیگری نیز عرضه داشت که بسیار آموزنده و نشانگر شخصیت امام حسین(ع)، قیام او و آنچه ایشان خواهان آن بوده است، باشد. به همین جهت، به بسیاری از معانی که بین علما و عموم مردم است نیز میتوان استناد کرد و تا زمانیکه آن معنا با این کلمات سازگار باشند و منافات با عقاید دیگر نداشته باشند، قابل پذیرش هستند.
📚منابع
[1]. ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، محقق و مصحح: فارس صاحب الجوائب، احمد، ج 4، ص 532، دار صادر، بیروت، چاپ سوم، 1414ق.
[2]. «أَنَا قَتِیلُ الْعَبْرَةِ لَا یَذْکُرُنِی مُؤْمِنٌ إِلَّا بَکَى»؛ محدث نوری، حسین، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج 10، ص 311، مؤسسه آل البیت(ع)، قم، چاپ اول، 1408ق.
[3]. شیخ صدوق، الأمالی، ص137، اعلمی، بیروت، چاپ پنجم، 1400ق.
[4]. فراهیدی، خلیل بن احمد، کتاب العین، محقق و مصحح: مخزومى، مهدى، سامرائى، ابراهیم، ج 2، ص 129، انتشارات هجرت، قم، چاپ دوم، 1410ق.
[5]. شیخ طوسی، تهذیب الأحکام، محقق و مصحح: موسوی خرسان، حس ن، ج 6، ص 113، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق.
[6]. ابن قولویه، جعفر بن محمد، کامل الزیارات، محقق و مصحح: امینی، عبد الحسین، ص 108، دار المرتضویة، نجف اشرف، چاپ اول، 1356ش.
[7]. طریحی، فخر الدین، مجمع البحرین، تحقیق: حسینی، سید احمد، ج 3، ص 393، کتابفروشی مرتضوی، تهران، چاپ سوم، 1375ش.
[8]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 98، ص 355، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، چاپ دوم، 1403ق.
#مباحث_علمی
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆👆👆
📌 تفاوت مریه و شک
💠 «الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرينَ» (البقرة: 147)
🔸 [«المُمتَرین» اسم فاعل جمع مذکّر باب افتعال از مادۀ «مَری»، که مفرد آن «مُمتَرِی» و به معنای «تردید کننده» است].
🔹 «شک» با مطالعه به علم تبدیل می شود بخلاف مِریَة که شکّی توأم با سوء ظنّ است.
🔻 لذا مِراء بحثی حرام است.
📌 تفاوت تزکیه و تطهیر
💠 «رَبَّنا وَ ابْعَثْ فيهِمْ رَسُولاً مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِكَ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ يُزَكِّيهِمْ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزيزُ الْحَكيمُ» (البقرة: 129)
🔸 در «تطهیر»، نظر به پاک کردن آلودگی است و در آن مفهوم «رشد» لحاظ نشده است.
🔹 ولی «تزکیه» ناظر به پاک نمودن آلودگی ها برای رشد است.
📌 تفاوت یعقلون با یبصرون
💠 «إِنَّ في خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافِ اللَّيْلِ وَ النَّهارِ... ِ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ» (البقرة: 164)
🔸 «بَصَر» فقط محسوسات و دیدنی ها را می بیند؛
🔹 ولی «عقل» هم دیدنی ها را درک می کند و هم نادیدنی ها را.
🔻 از رؤیتِ آسمان و زمین، غیر از آسمان و زمین به دست نمی آید؛ زیرا حیوانات هم آنها را می بینند؛ ولی این نکته که اینها معلولند و خالقی پشت صحنه است را فقط عقل در می یابد نه بَصَر.
📚 لغتنامۀ تفسیری، ص23، 24،25
#مباحث_علمی
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆👆👆
swd_chhl_slh_0.pdf
16M
👆👆
📚#پی_دی_اف صعود چهل ساله
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆👆👆
عزادار حقیقی.pdf
1.84M
👆👆
📚#پی_دی_اف کتاب عزادار حقیقی
به قلم : محمد شجاعی
👌(مراتب پنجگانه سیر و سلوک عزادار)
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆👆👆
بسم الله الرحمن الرحیم
📢 اولین فراخوان پذیرش آموزش مجازی در سطح دو و سه؛ برادران و خواهران
📜 رشته کلام اسلامی با گرایش سلفیپژوهی و نقد وهابیت
✅ مزایای دوره:
▫️امکان تحصیل تخصصی در همه نقاط استانهای خراسان رضوی، شمالی و جنوبی
▫️اعطای دانشنامه تخصصی سطح سه حوزه علمیه خراسان
▫️بهرهمندی از شیوههای نوین آموزش مجازی
▫️بهرهمندی از اساتید مجرب حوزه و دانشگاه
▫️توانمندسازی در پاسخگویی به شبهات
▫️چاپ و نشر آثار دانشپژوهان
📅 مهلت ثبتنام:
۱۵ مرداد الی ۱۵ شهریور ماه ۱۴۰۱
📝 دریافت دفترچه پذیرش و ثبتنام:
http://mazaheb.markazfeqhi.com/node/172
☎️ تلفن تماس:
۰۵۱۳۲۲۱۴۴۳۱
🕛 ساعت پاسخگویی:
۸ تا ۱۲ روزهای غیر تعطیل
مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی مشهد مقدس
http://mazaheb.markazfeqhi.com
•┈┈••••▪️📚▪️•••┈┈
#اطلاع_رسانی
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆👆👆
🌹امیرالمؤمنین عليه السلام:
اى مردم! بدانيد كه هر كس از سخن دروغ و ناحقّ درباره خود رنجيده شود، خردمند نيست و هر كس از مدح و ثناى نادان درباره خود خوشحال شود، حكيم نمى باشد
📚تحف العقول صفحه208
🌹امام حسين عليه السلام
اى مردم! از پندى كه خداوند، با بدگويى از عالمان يهود، به دوستان خود داده است عبرت گيريد، آن جا كه مى فرمايد;
«چرا علمايشان آنها را نهى نكردند···»
و فرمود; «كسانى از بنى اسرائيل كه كافر گشتند لعنت شدند···».
خداوند بدين سبب بر علماى يهود خُرده گرفته است كه آنان از ستمگران جامعه خود زشت كارى و تبهكارى مى ديدند، اما به طمع بهره اى كه از آنان مى بردند، و نيز به سبب ترس از آنچه مى ترسيدند، آنان را از زشت كارى منع نمى كردند، حال آن كه خدا مى فرمايد;
«از مردم نترسيد و از من بترسيد».;
📚تحف العقول : 237.
#همراه_با_اهلبیت
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆👆👆
فهرست مهارتهای محقق شدن.pdf
78.6K
👆👆
📚#پی_دی_اف مهارتهایی که در مسیر پژوهش، کاربرد دارند.
#مباحث_پژوهشی
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆👆👆
BQACAgQAAxkBAAF0g1Ri5Ti2dRI3eff_mnr7IWkCGwPioAACGw0AAgf_mFG8fEnE2oe0UikE.pdf
1.08M
👆👆
📚#پی_دی_اف کتاب علائم ظهور
🔅علی اصغر رضوانی
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆👆👆
عاشورا در آينه آمار و ارقام.pdf
367.9K
👆👆
📚#پی_دی_اف مقاله:
عاشورا در آينه آمار و ارقام
شمار شهدا
شمار نامه ها
شمار اسرا
و.....
نویسنده حجت الاسلام دکتر محسن رنجبر
نشريه تاريخ در آينه پژوهش، ش 10، ص51-83
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆👆👆
💬 | کلام بزرگان 🏴
💠 از وظایف علما در محرم 💠
▪️در این اجتماعاتی که در محرم و صفر میشود و در سایر اوقات، مبلغین عزیز و علمای اعلام و خطبای معظم باید مسائل روز را، مسائل سیاسی را، مسائل اجتماعی را و تکلیف مردم را در یک همچو زمانیکه گرفتار اینهمه دشمن ما هستیم، معین کنند.
▪️به مردم و به کشور بفهمانند که ما در بین راه هستیم و باید تا آخرِ راه انشاءالله برویم.
🔻صحیفه امام، ج۱۸، ص۱۵۸
🔰 از امام صادق علیه السلام:
📖 «مَن سَلَكَ طَریقاً یَطلُبُ فیهِ عِلماً، سَلَكَ اللّهُ بهِ طَریقاً اِلی الجَنّةِ...»
📜 خداوند برای کسی که در پی علم راه بپیماید، راهی به سوی بهشت می گشاید...
📝 شرحی مختصر:
🔖 این جمله در ستایش علماست. تصور نشود که این ستایش مربوط به هر عالمی است، و علما هر طور باشند این تعریف آنان را شامل میشود. به روایاتی که در کافی نسبتبه اوصاف و وظایف علماست مراجعه کنید؛ تا معلوم شود که تا کسی چند کلمه درس خواند از علما ورثه انبیا نمیشود؛ بلکه وظایفی دارد. و آن وقت کار مشکل میشود.
🔻 ولایت فقیه، امام خمینی، ص۹۶ و ۱۰۳
#همراه_با_علما #همراه_با_اهلبیت
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆👆👆
✅جذب دانش پژوه موسسۀ "در راه حق"
از طلاب واجد شرایط برای شرکت در دوره یکساله «آشنایی با امامت و نقد شبهات وهابیت» برای سال تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۱ به صورت حضوری دعوت بعمل میآورد.
✅ مدارک لازم:
◽️ گواهی اتمام پایه ٨ از مرکز مدیریت یا جامعۀ المصطفی
◽️ دو قطعه عکــس
◽️ فتوکپی صفحه اول شناسنامه و یا کارت ملی
◽️ تکمیل فرم ثبت نام .
✅ مزایا و امتیازات:
◽️ اعطای گواهی معتبر اتمام دوره که مورد پذیرش مراکز علمی و تحقیقی و تبلیغی بوده و دارای امتیاز علمی میباشد.
◽️ کمک هزینه تحصیلی
◽️ فراهم نمودن محیط مناسب تحصیلی و تأمین منابع کتابخانه تخصصی و قفسه باز
◽️ استفاده از اساتید مجرب
◽️ فراهم نمودن امکان تحصیل به صورت تخصصی در سال دوم از میان طلاب نخبه که سال قبل معدل بالا داشته اند با اعطای مدرک
◽️ برگزاری کلاسها از شنبه تا چهارشنبه و از ساعت ١٠ الی ١٢ که تداخلی با دروس عمومی حوزه ندارد.
ثبتنام از طریق :
🌐 سامانه: darrahehaq.ir
⌨ ایتا: ۰۹۱۲۷۵۲۳۳۴۶
📆 مهلت ثبتنام: ۲۳ مرداد ۱۴۰۱
#اطلاع_رسانی
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆👆👆