📇 خلاصه متنی تفسیر قرآن، #مقدمات_تفسیری
📆 شماره جلسه: ۷
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️
🔺1⃣بحث بر تفسیر قرآن به قرآن بود. قرآن در دلالت تفسیریش مثل اصل سند مستقل است و نیاز به غیر ندارد بلکه خود غیر(حدیث) را میپروراند. چون قرآن تبیان چیزهای دیگر است پس باید اول تبیان خود باشد.
🔺2⃣در مورد عِدل و جایگزین قرآن نیز حدیث ثقلین از عترت نام برده است چنانکه امام حسن نیز پس از شهادت پدر گفت ما عدل قرآنیم پس عترت خود معصومینند. لذا معصومین عدل قرانند نه احادیث و خبر واحد.
🔺3⃣ارزش روایات در شروع و ختمشان به قرآن است. قرآن روایت را حجت میکند سپس میزانِ سنجشِ حقانیتِ مضمونِ روایت است.
سپس ارزش دلالی روایت را هم میگوید.
ارزش سندی روایت را پیامبر گفته و دستور داده و دستور پیامبر نیز دستور خداست در قرآن.
پس دلیل اعتبار قول معصوم، قرآن است. مبنای ارزش دلالی روایات چطور؟روایت منهای قرآن قبول نیست و باید با قرآن سنجیده شود.
🔺4⃣انسان باید اولا تمام آیات قرآن را بداند و سپس اجتهاد قرآنی داشته باشد تا روح و اصول قرآنی را دریابد و سپس بر اساس آنها به پیکار سنجش روایات برود وگرنه استفاده صحیحی از روایات نخواهد کرد. حدیث منهای قرآن توسط خود ائمه رد شده است.
ابتدا باید «مخصِّص ها و مقیِّدها» را بیابیم و آنگاه از عام و مطلق استفاده کنیم.
حتی اگر حدیث را عدل قرآن بدانیم حدیث در طول قرآن است نه در عرض آن پس در زمان تعارض، این حدیث است که کنار میرود نه اینکه هر دو ساقط شوند.
🔺5⃣نیاز قرآن به روایات یک بحث فقهی است نه تفسیری.
قرآن در تفسیر خود یعنی پرده برداشتن از ابهام خود، نیاز به هیچ ندارد اما در پیاده کردن، فهم جزییات و اجرا کردنش در فقه نیاز به روایات دارد. اینکه نماز صبح دو رکعت است تفسیر نیست بلکه اجرای اقاموا الصلاة است و بحثی فقهی.
مثلا در قانون اساسی وقتی مطلبی کلی آمد میگوید «حدودش را قانون مشخص میکند» یعنی جزییات را «مجلس شورای اسلامی» تصویب و اعلام میکند. اما مجلس، مفسر قانون اساسی نیست! مفهوم قرآن پیچیده نیست.
🔺6⃣قرآن، تکیه گاه اصلیست. تکیه گاه باید سند قطعی باشد و غیروابسته. تکیه گاه دلالتا هم به دیگری وابسته نباید باشد.
اما سنت و صاحب سنت هم سندا هم دلالتا مهمان قرآنند. چون سندش را قرآن اعتبار داده است. دلالتش هم باید بر قرآن عرضه شود تا روایات دروغین شناسایی شود.
🔺7⃣بازار نشر احادیث دروغ در زمان اَمَوی فزونی پیدا کرد.
مرحوم علامه شعرانی در کتاب وافی میفرمایند:
دروغ بستن به پیامبر دلایل متعدد دارد. اول خود پیامبر گفته است.
معصومین گویند گاهی این دروغها از طرف دوستان نادان است که میخواهند ما را بالا ببرند. یا مثلا کلماتی از روایات ناخواسته حذف شده یا اضافه شده که سبب دروغ شدنشان شده است.
🔺8⃣غیر از جعل حدیث، محدث هم جعل میکردند. کتابی داریم به نام «۱۵۰ محدث دروغین»! یعنی خودشان نامی جعل میکردند و سپس از او حدیث جعل میکردند!
🔺9⃣خداوند میفرماید«یا ایها الذین آمنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم» اما در ادامه آیه گوید «فان تنازعتم فی شیء فردوه الی الله و الرسول» یعنی اولی الامر حذف شده. پس اگر بین سخن خدا و اولی الامر ماندیم برمیگردیم به خدا.
پس اطاعت از معصومین به اطاعت از خدا برمیگردد.
#تفسير_قرآن #همراه_با_علما
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆👆👆
✅اهداف مستندسازی مطالب
محقق در ارجاع و استنادسازی، ممکن است یک یا چند هدف زیر را مدنظر داشته باشد:
1️⃣افزودن به اتقان و غنای مطلب با ذکر پشتوانههای معتبر آن؛
2️⃣جلب اعتماد خواننده از حیث روانشناختی؛
3️⃣تجلیل از عالمان و محققان صاحب نظر و رعایت حقوق علمی و معنوی آنها
4️⃣رعایت صداقت و امانتداری؛
5️⃣گذاشتن ضعف سخن بر عهده خود صاحب سخن؛
6️⃣زمینهسازی برای مراجعه بیشتر برای خواننده؛
7️⃣زمینهسازی برای مراجعات بعدی خودش؛
8️⃣پرهیز از اطاله کلام با مطالب کم ارتباط به بحث.
📒برگرفته از جزوه روش تحقیق حجةالاسلام دکتر حسن اسلامپور کریمی
#مباحث_پژوهشی
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆👆👆
💠ویژگی روشنفکران حوزوی💠
1⃣ باید با متون و منابع اصیل اسلامی از قبیل قرآن و احادیث اهلبیت علیهمالسلام آشنا باشد؛
2⃣ جامعه اسلامی را خوب بشناسد؛
3⃣ باید مبلغ دین بوده و بکوشد اسلام را با متد جدید و در قالبهای نو، به نسل جوان عرضه کند؛
4⃣ باید تحصیلات روز داشته و اندیشههای غربی و غرب را از نزدیک تجربه کرده باشد.
🔻گروهی از نویسندگان، حوزه و روشن فکری، به نقل از شهید مطهری، نهضت های اسلامی، ص ۳۴ و ۳۵
#معرفی_کتاب
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆👆👆
5.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 || کلام ولایت
💠 عامل اقتدار💠
🔶دنیای غرب قوتش از ناحیه ی علمه...
🔶پول فی نفسه اقتدار نمیاره، اونی که اقتدار میاره، دانشه...
🔻مقام معظم رهبری، ۱۳۸۸/۸/۶
#همراه_با_علما
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆👆👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شهادت دومین طلبه روحانی حادثه حرم رضوی
🔹حجتالاسلام دارایی یکی از طلبههای مجروح در حادثه حرم هم به شهادت رسید
#اطلاع_رسانی
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆👆👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تو به آرزوت رسیدی
تو امام حسینُ دیدی
در شب زیارتی اباعبدالله(ع) حجت الاسلام دارایی از طلبههای مجروح در حادثه تروریستی حرم رضوی هم به شهادت رسید😢
#اطلاع_رسانی
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆👆👆
4_5938454553497176598.apk
12.91M
👆👆
📲#نرم_افزار احکام روزه
🔻بخش ها🔻:
✅راه های ثبوت اول ماه
✅شرایط وجوب زکات فطره
✅مشمولین زکات فطره
✅مصرف زکات فطره
و...
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆👆👆
14.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ویدیویی از حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق دارایی، دومین #شهید حادثه تروریستی حرم
🔹گوشهای از فعالیتهای جهادی و مردمی #شهید_دارایی را در این ویدیو ببینید.
#اطلاع_رسانی
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆👆👆
#فراخوان_مقاله
🗞فراخوان بیست و چهارمین همایش کتاب سال و ششمین جشنواره مقالات علمی حوزه
🔻ویژه:
▫️کتابهای چاپ اول حوزویان در سال ۱۴۰۰
▫️پایاننامههای سطح4(دکتری) دفاع شده در سال ۱۴۰۰
🔻مقالات علمی پژوهشی و علمی ترویجی حوزویان که در سال ۱۴۰۰ در نشریات علمی منتشر شده است
⏱ مهلت ارسال آثار:
پایان خرداد ماه ۱۴۰۱
🌐 ثبتنام اینترنتی:
http://bookr.ismc.ir/
💠💠💠💠💠💠
📞 تلفن:
۰۲۵۳۳۱۳۳۶۰۳
۰۲۵۳۳۱۳۳۶۰۴
۰۲۵۳۳۱۳۳۶۰۵
۰۲۵۳۳۱۳۳۶۰۹
📡 پایگاه اطلاعرسانی:
www.ketabehowzeh.ir
معاونت پژوهش حوزه های علمیه
#اطلاع_رسانی
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆👆👆
نرمافزار همراه قرآن نور
شَهرُ رَمَضَانَ ٱلَّذِيٓ أُنزِلَ فِيهِ ٱلقُرءَانُ
ماه رمضان كه قرآن در آن نازل شده،
هُدى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَٰتٖ مِّنَ ٱلهُدَىٰ وَٱلفُرقَانِ
راهنماى مردم است و دلايلى روشن و آشكار از هدايت دارد
قرائت قرآن کریم همراه با جامعترین اطلاعات پیرامون آیات از قبیل قرائت، ترجمه، تفسیر، احادیث، شان نزول و ....
همگی در نرمافزار همراه قرآن نور.
https://noo.rs/qr
مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور)
پیشگام در داده پردازی علوم اسلامی
www.noorsoft.or
#اطلاع_رسانی
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆👆👆
📷 || تحقیق در کلام ولایت
🔶🔹ما اگر تحقیق را جدی نگیریم، باز سالهای متمادی بایستی چشم به منابع خارجی بدوزیم و منتظر بمانیم که یک نفر در یک گوشه ی دنیا تحقیقی بکند و ما از او یا از آثار تألیفی بر اساس تحقیق او استفاده کنیم و اینجا آموزش بدهیم. این نمیشود؛ این وابستگی است؛ .....
🔷🔸من بارها گفته ام که ما از شاگردی ننگمان نمیکند که شاگردی کنیم؛ استاد پیدا بشود، ما پیش او شاگردی میکنیم؛ اما از این ننگمان میشود که همیشه و در همه ی موارد شاگرد باقی بمانیم؛ این که نمیشود.
🔸دیدار اساتید و رؤسای دانشگاهها
📆 ١٣٨۶/٧/٩
#همراه_با_علما
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆👆👆
📋 | کلام بزرگان
💠چرا فقه تربیتی؟💠
🔰با توجه به تحولاتی که امروز در تعلیم و تربیت رخ داده است، به کتابهایِ فقهی📚 تازهای نیاز داریم. همانطور که برای مثال، کتاب صلوة و کتاب تضاد داریم، به کتاب تربیت هم نیاز داریم تا به سوالهای امروز📆 جواب دهد و پاسخگوی نیازهای روز باشد یا «فقه مدیریت» با توجه به مباحث جدید مدیریت یا «فقه اجتماع» با ملاحظه ی مسائل و مباحث جامعهشناسی بسیار لازم💯 است.
🔰خیلی از مباحث جدید، فقه و کتابهای فقهی را متحول میکنند؛ بنابراین بهنظر میرسد، درحالحاضر زمان زیادی به فقه در حوزههای علمیه اختصاص نمییابد😔؛ اما باید فقه موجود متحول شود و با همین امکانات و همین وقت⏳ و همین تعداد دانشپژوه🔍 بهدنبال ایجاد فقه پاسخگو و تطبیقی باشیم؛ زیرا فقه کنونی نیاز به تحول و پیدایش ابواب جدید و رویکردهایی جدید دارد💯؛در نتیجه: همانطور که علومی مثل حقوق که با عمل و رفتار مرتبطاند، جایگاه ویژهای دارند، فقه هم بهخودیخود یک نوع امتیاز📊 در حوزه پیدا کردهاست؛ اما باید به تحول آن هم توجه ویژه شود.
🔻حوزه علمیه، علیرضا اعرافی، ص ۴۱۱
#همراه_با_علما
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆👆👆