#فراخوان_پذیرش
فراخوان پذیرش هفتمین دوره پژوهشگری #معارف_انقلاب_اسلامی
با استعانت از درگاه خداوند متعال و درود به روان پاک شهدا و امام شهیدان، مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی، دفتر حفظ و نشر آثار رهبری (حفظهالله) به منظور تربیت پژوهشگر معارف انقلاب اسلامی با اتکا به تجربه برگزاری شش دوره، برای سال ۱۴۰۰ با گرامیداشت یاد و نام
#دانشمند_شهید_محسن_فخریزاده از بین #برادران و #خواهران داوطلب و علاقهمند #دانشجو یا دانش آموخته دوره دکتری و #طلبه سطح چهار حوزه علمیه، از طریق آزمون و مصاحبه برای یک دوره آموزشی و پژوهشی دو ساله در شهرهای #تهران، #قم و #مشهد، پژوهشگر میپذیرد.
🕰ثبت نام
از تاریخ ۱۴۰۰/۰۴/۲۴ تا تاریخ ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
✅#فردا
از طریق پایگاه #اطلاع_رسانی دفتر حفظ و نشر آثار رهبری (حفظهالله) به آدرس KHAMENEI.IR انجام خواهد شد.
📒جهت کسب اطلاعات بیشتر به اینجا مراجعه شود.
👇👇👇
https://eitaa.com/pajohesh_s
🌹 #متن_کوتاه درباره #پژوهش
✅پختگی عنوان، حاكی از توان علمی نویسنده است و عنوان نامناسب ارزش مقاله را كم میكند. این عنوان ناظر به مسأله تحقیق و پرسش اصلی است. همچنین پوششدهندهی واژگان كلیدی است. پس باید گویا و رسا باشد، در عین حال اختصار، یك امتیاز است و كلمات باید بین سه تا هشت كلمه باشد. عنوان نباید اعم یا اخص از محتوای مقاله یا انتخابی از روی تعصب باشد. زمان انتخاب عنوان میتواند در ابتدا و یا پس از تكمیل مقاله باشد و در صورت تمایل میتوان آن را در انتها تعویض کرد. از عناوین كلیشهای باید پرهیز شود و در مقالات علمی، عنوان باید علمی و بدور از صنایع ادبی و دور از ابهام باشد.
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆👆👆
🌹 #متن_کوتاه درباره #پژوهش
تهیه چکیده یک کار فنی و هنرمندانه است که باید برای هر مقاله علمی انجام گیرد. چکیده، خلاصه جامعی از محتوای یك گزارش پژوهشی است كه هدفها، پرسشها، روشها و یافتههای پژوهش را به اختصار در بردارد و آیینه پژوهش است و مخاطب را تحریص و تشویق به خواندن میكند. در چكیده باید با استفاده از كلمات متن، عصاره مقاله در 150 تا 200 كلمه آورده شود.
اجزای چكیده شامل بیان مسأله، دلایل نگارش و بیان مشكلی است كه در مقاله مورد توجه قرار گرفته و نظرهای مختلف پیرامون آن بررسی شده و ادله و شواهد كافی در همان راستا بررسی و نتایج علمی بدست آمده را باز مینماید و باید از زبان خود پژوهشگر (ونه نقلقول) به صورت فعل ماضی آورده شود. در چكیده بهتر است كلمات كلیدی هم بیاید. چكیده غیر از فهرست یا مقدمه است و جزئی از محتوای مقاله و اجمالی از مطالب تفصیلی آن است و از طریق مطالعه فهرست مطالب، مقدمه و نتایج نوشته میشود. در چكیده لازم نیست به منابع و مآخذ، ارجاعی انجام شود و از بیان خطابی، مثال و توضیح مفاهیم پرهیز میشود، برای مهارت افزایی در این رابطه، بهتر است چكیده مقالات مهم مطالعه و مرور شود تا الگویی فرا راه محققان باشد. چكیده در حقیقت، بخشی جامع و مستقل از اصل گزارش است، پس نباید پیش از گزارش پژوهش تهیه شود.
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆👆👆
🌹 #متن_کوتاه درباره #پژوهش
1) تبدیل چكیده به فهرست: چكیده هرگز مروری بر مباحث اثر تحقیقی و رساله نیست. بنابراین نباید آن را با گزارش فهرست اثر اشتباه گرفت.
2) تبدیل چكیده به طرح مسئله: برخی از افراد، در چكیده به شرح و تفصیل موضوع پایاننامه، مسائل آن و ضرورت بحث از مسئله میپردازند، كه نادرست است. البته بیان اجمالی مسئله نیز از مباحث چكیده است، اما سهم آن متناسب با سهم حجم چكیده است، نه اینكه اهم مطالب چكیده بر محور بیان مسئله بنا شده باشد.
3) ارجاع به مآخذ: پرداختن به معرفی منابع و مآخذ در چكیده نیز، نادرست است.
4) بیان خطابی: ادبیات چكیده باید همانند ادبیات رساله یا مقاله باشد. در واقع، استفاده از بیان شعارگونه و عبارتپردازی خطابی در شأن رساله و مقاله علمی نیست.
👌یادآوری:
شایسته است، با دقت و تأمل كافی نسبت به تهیهی چكیدهی اثر اقدام نمایند و توجه داشته باشند كه این چكیده میتواند نمایی از كار اصلی آنان باشد و امكان معرفی درست آثار آنان را در سایتها و مراكز مختلف علمی ـ پژوهشی فراهم آورد، از این رو كمال جدیت و دقت را در چكیدهنویسی به عمل آورند.
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆👆👆
مجلات علمی پژوهشی حوزه.pdf
605.9K
👆👆
🔺#پی_دی_اف فهرست جدید مجلات مصوب علمی پژوهشی حوزه
✔️خرداد 1400
❇️48 نشریه علمی پژوهشی
🔷معاونت پژوهش حوزه علمیه قم
⚪️کمیسیون نشریات علمی
🔶شورای عالی حوزه های علمیه
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆
فهرست نشریات علمی حوزوی.pdf
381.4K
👆👆
🌹#پی_دی_اف فهرست نشریات علمی حوزه
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆
کتاب-72-سخن-عاشورایی.pdf
1.75M
👆👆
📚 #پی_دی_اف کتاب ۷۲ سخن عاشورایی
▪️ کتاب مذکور در ۲۹۶ صفحه منتشر شده و شامل موضوعات زیر در بیانات رهبر انقلاب است:
▪️- تحلیل تاریخ اسلام از بعثت تا عاشورا
▪️- حسینی بودن؛ تنها راه سعادت
▪️- عوامل انحطاط جامعهی اسلامی
▪️- کربلا؛ الگوی امتحان شده و همیشگی ما
▪️- ارزش والای شهادت
▪️- اهمیّت و نقش مجاهدت حضرت زینب(س) و امام سجّاد(ع)
▪️- نهضت عاشورا؛ پشتوانهی انقلاب اسلامی
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆 👆
پژوهش و حوزه_v1.0.apk
1.71M
👆👆
💽 #نرم_افزار #پژوهش و حوزه
✳️مباحث نرم افزار اندروید "پژوهش و حوزه"
1.تاریخچه پژوهش و حوزه
2. معرفی ابزارهای علمی_پژوهشی
3.رویکرد پژوهشی چگونه رویکردی است؟
4.اهمیت و ضرورت پژوهش در چیست؟
5.فرایند پژوهش شامل چه مراحلی است؟
6.ویژگی های یک پژوهشگر موفق چیست؟
7.اهمیت مراکز اطلاع رسانی در توسعه پژوهش
8.رابطه پژوهش و توسعه کشور
9.رویکرد پژوهش مدار در آموزش و نقش آن
10.پژوهش های حوزوی از منظر رهبری(حفظه الله)
11.بایسته های اخلاقی پژوهش
12.آسیب شناسی اخلاقی پژوهش
13.ساختار یک تحقیق
14.آسیب شناسی پژوهش در حوزه های علمیه
15.کارکردهای پژوهش در رسالت حوزوی
16.عوامل رشد و افول پژوهش های حوزوی
17.ویژگی های رسالت پژوهشی حوزویان
18.پیش نیازهای علمی برای پژوهش
19.آسیب شناسی پژوهش در دوره کنونی
20.معرفی پایگاه های علمی_پژوهشی
💠با تشکر از طراح نرم افزار: حجت الاسلام علی صادقی،مسئول پژوهش مدرسه علمیه امام جعفرصادق(سلام الله علیه) تایباد
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆👆👆
📌 #متن_کوتاه درباره زندگی نامه و #روضه حضرت #علی_اکبر
جناب علی اکبر،
◀️بزرگترین پسر امام #حسین(ع) و مادرش #لیلا است.
◀️او راوی حدیث، مردی رشید، #شجاع، #راستگو، پاک، #درستکار و از جهت #اخلاق و قیافه شبیه ترین فرد به رسول خدا(ص) بود.
◀️جناب علی اکبر، #امان_نامه سپاه ابن زیاد را رد کرد.
◀️اگرچه اقوال زیادی درباره سن جناب علی اکبر وجود دارد، اما به نظر میرسد، سن ایشان بین ۲۳ تا ۲۷ درست است.
◀️طبق زیارت نامه ای که برای ایشان توسط اهلبیت(ع) بیان شده، علی اکبر دارای #همسر و احتمالا ۲ فرزند بوده که اسم یکی از آنان #حسن است.
◀️ایشان اولین شهید بنی هاشم در #کربلا بود.
◀️علی اکبر هنگام ورود به میدان فرمود:
منم علی، فرزند حسین بن علی(ع)،
به خدا سوگند، ما به جانشینی پیامبر سزاواریم.
شما(دشمنان) را با #نیزه و #شمشیر آنقدر می زنیم، تا نیزه خم گردد و شمشیر درهم پیچد.
◀️جناب علی اکبر پس از آن که جنگ سختي کرد و عدّة زيادي را به هلاکت رساند، نزد پدر برگشت و گفت: پدرجان!، تشنگي من را کشت و سنگيني آهن (زره) بيتابم کرد. آيا آبي هست؟ امام گريست و فرمود: «پسرجان!، از کجا آب بياورم؟، اندکي ديگر بجنگ، بزودي جدّت رسولخدا را ملاقات ميکني و از جام سرشار او سيراب ميشوي که ديگر پس از آن تشنه نگردي!»
◀️مرَّة بنمُنْقِذ بننُعْمان عَبدي لَيْثي او را ديد و گفت: گناه عرب بر گردن من باشد اگر اين جوان از كنار من بگذرد و اين كار را تكرار كند و من پدرش را به عزايش ننشانم. علي اكبر بار ديگر به دشمن حمله كرد و با شمشيرش آنها را ميزد تا آنكه مُرّة بنمُنْقِذ عبدي ضربتي بر او زد و او را نقش زمين کرد و آن گروه او را محاصره کرده و پيکر مطهّرش را با شمشير قطعه قطعه کردند.
◀️علياکبر در آخرين لحظات عمر، ندا داد:
«پدرجان! خداحافظ، اين جدّم رسول خداست كه تو را سلام ميرساند و ميگويد: سريعتر به ما ملحق شو».
آنگاه علي فريادي زد و جان داد.
◀️امام حسین(ع) هنگام #شهادت علی اکبر، خود را به او رساند و صورت خود را به صورت او گذاشت و #خون- گلوی- او را به #آسمان پرتاب کرد و قطره ای از ان به زمین برنگشت.
◀️در #زیارت_نامه علی اکبر آمده است:
صلی الله علیک و علی عترتک و اهل بیتک و آبائک و ابنائک.
📚ابن قولویه، کامل الزیارت، ص۴۱۶، ۲39؛
📚ابن سعد، طبقات الکبری، ج۵، ص۲۱۲؛
📚یعقوبی، تاریخ، ج۲، ص۲۴۶؛
📚ابن اعثم، الفتوح، ج۵، ص۱۱۴؛
📚شيخ مفيد، الارشاد، ج2، ص106؛
📚طبري، تاريخ الامم و الملوک، ج5، ص446؛
📚خوارزمی، مقتل الحسین، ج۲، ص۳۰.
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆👆👆
📌#متن_کوتاه درباره شمربن ذی الجوشن یا سَنان بن اَنس یا خولی؟
📌کدامیک قاتل امام حسین علیه السلام هستند؟
بین #منبری_ها و #مداحان، شهادت امام #حسین(ع) توسط #شَمِربنذي_الجوشن شهرت دارد، اما برخلاف این شهرت، دیدگاه مورخان کهن و حتی معاصر بر اساس اسناد بر این است که قاتل سیدالشهدا، #سنان_بن_انس است.
◀️طبق گزارش #مقاتل،
آنگاه که دشمنان از اطراف امام #حسین(ع) پراکنده شدند در حاليکه او گاهي با صورت روي زمين ميافتاد و گاهي برميخاست. در اين حال سنان بناَنس به او نزديک شد و با #نيزه ضربتي بر امام زد که در اثر آن، امام نقش بر زمين شد.
سنان، به #خولي بنيزيد اصبحي گفت:
سر حسین(ع) را از بدن جدا کن!. خولي خواست اين کار را بکند، امّا دچار سستي شد و #لرزه بر اندامش افتاد. سنان به او گفت:
خدا بازوانت را سست و دستانت را از بدن جدا کند. آنگاه خودش از اسب فرود آمد و سر مبارک امام حسین(ع) را از تن جدا کرد.
سِنان بناَنس شخصي احمق و سبک مغز بود، او در صدد به دست آوردن سر مبارک امام حسین(ع) به اميد جايزه #ابنسعد بود. طبق روايت #ابيمخنف از امام #صادق(ع)، او از ترس اينکه مبادا سر امام به دستش نيفتد، هر يک از سپاه کوفه را که به امام نزديک ميشد، مورد حمله قرار داده، به عقب ميراند، تا اينکه بالاخره نزد حضرت فرود آمد و گلوي [مبارک] آنحضرت را بريد و سر [مبارک] را جدا کرد و آن را به خَوْلي بنيزيد داد.
◀️طبق گزارش شیخ #صدوق(م381ق) نیز،
سِنان بناَنس ايادي ـ كه لعنت خدا بر او باد ـ پياده شد و #محاسن امام حسين(ع) را گرفت و با شمشير بر گلوي وي ميزد و ميگفت: «به خدا سوگند، سرت را از تنت جدا ميكنم در حالي كه ميدانم تو پسر رسول خدايي و از جهت پدر و مادر برترين مردمان هستي.»
اگرچه #خوارزمی #قاتل امام را شمر می داند، اما بسیاری از مورخان آن را صحیح نمی دانند. چنانکه:
◀️قاضي نُعمان تميمي مغربي (م 363 ق) صاحب کتاب شرحُ الاخبار في فَضائل الائمة الاطهار، قاتل امام سنان می داند؛
◀️ابناثير(م630ق) در کتاب اُسْدُالْغَابَة في معرفة الصَّحابة دربارة قاتل امام حسين(ع) پس از نقل چند قول، ميگويد: صحيح آن است كه سِنان بناَنس، حسين بنعلي(ع) را كشت.
◀️يوسف بنقُزَغْلِي بغدادي معروف به سِبْط ابنجُوْزي (م654ق) در کتاب تَذكرةالخواص من الامّة بذكر خَصائص الائمة(ع) نیز چندين قول را بيان كرده و سپس گفته است كه صحيحتر آن است كه سِنان بناَنس نَخَعِي با مشاركت شمر، حضرت را كشتند.
📚طبري، تاريخ الامم و الملوک، ج 5، ص453، 454.
📚شيخ صدوق، الامالي، مجلس30، ص 226.
📚خوارزمي، مقتلالحسين، ج2، ص36؛
📚ابناثير، اُسْدُالْغابَة في معرفة الصَّحابَة، ج1، ص498.
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆👆👆
📌#متن_کوتاه درباره شخصیت شمِر بن ذي الجوشن
در فضای مجازی مطالبی غیر تحقیقی درباره شَمِربن ذی الجوشن مطرح می گردد که مناسب آمد تا از منابع کهن مطالبی در معرفی چهره او مطرح گردد:
◀️شمِر بنذيالجوشن هیچگاه #شیعه نبوده و همانند همه کسانی که در حکومت اسلامی با امیرمؤمنان #علی(ع) #بیعت کردند، او نیز جزو سپاه امام بود؛
◀️شمر، در #جنگ_صفين جزء لشكريان #علي(ع) بوده است و با تنها هدف مبارزه با بنی امیه در سپاه امام حضور داشت؛
در اين مبارزه اَدْهَم بنمحرز ابتدا ضربه شمشيري به صورت شمر ميزند و او را #زخمي ميكند. شمر نيز به او ضربهاي ميزند ولي ضربهاش کاري نميشود، لذا برميگردد و آب ميخورد و نيزهاي برميدارد و دوباره به ميدان ميرود و با ضربت نيزه، ادهم را بر زمين ميافكند؛
شمر، جزء كساني است كه برضدّ #حُجْر بنعَدِي و به كفر او شهادت دادند.
شمر، عصر روز پنجشنبه نهم #محرّم با فرمان جديد #عبيدالله بن زیاد ملعون و به همراه چهار هزار نفر سرباز به #كربلا رسيد و نزد 3عمربنسعد رفته، نامه ابنزياد را تسليم او كرد؛
◀️طبق گزارش بلاذری(م279ق) و شیخ مفید(م413ق)، امام #حسین(ع) پس از اهانت شمر، وی را پسر زن بُزچران خطاب کرد؛(فَقَالَ لَهُ يَا ابْنَ رَاعِيَةِ الْمِعْزَى: این عبارت از نظر برخی حکایت از نامشروع بودن تولد شمر دارد.)
شمر، به خيمه امام حسين(ع) #حمله كرد و با نيزهاش به خيمه زد و با صداي بلند گفت:
«آتش بياوريد تا اين خيمه را با ساكنانش به #آتش بكشم.»
◀️شمر، به #تیراندازان دستور داد تا بدن امام حسین(ع) را هدف قرار دهند. سپس با فرمان او، همه به سوی امام حمله بردند و کسانی از جمله سِنان بن اَنَس و زُرْعَة بن شریک ضربههای نهایی را بر امام وارد کردند؛
◀️شمر، پس از واقعه #كربلا در جواب شخص که از او پرسید آیا برای حمله به پسر پیامبر پشیمان نیستی، در پاسخ گفت: «موظّف بوديم كه چنين كنيم و اگر فرمان نميبرديم همچون اين حيوانات بوديم.» وی، در توجیه شرکت در قتل امام حسین(ع) میگفت: «از امرای خود فرمان برداری کرده است.»
◀️شمر، بعدها در جريان قيام مختار در جنگ برضدّ 3مختار شركت كرد و پس از شكست از #مختار، فرار كرد و در حين فرار به دست عبدالرّحمن بنعُبَيْد كشته شد.
📚منقری، وقعة صفين، ص 268؛
📚طبري، تاريخ الأمم و الملوك، ج 5، ص270، ص28، ج6، ص18 و 44 و 52 و 53
📚ابنشهراشوب، مناقب آلابيطالب، ج 4، ص 115.
📚ابنسعد، ترجمة الحسين و مقتله، فصلنامة تراثنا، شماره 10، ص179،
📚شیخ مفید، الارشاد، ج2، ص96؛
📚بلاذری، انساب الاشراف، ج3، ص187.
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆👆👆
📌#متن_کوتاه شبهه #خواستگاری امام حسین(ع) از یک #زن.
دلیل #قتل امام #حسین(ع) توسط یزید، دعوای آن دو در #ازدواج با زنی زیبا به نام #اُرینب است.
در اين داستان، #يزيد به زني به نام «اُرَيْنَبْ» همسر «عبدالله بن سلام» علاقمند شده و امام حسين(ع) مانع شهوتراني يزيد گرديد.
لذا امام حسین(ع) ارینب را به #عقد درآورد تا با #یزید ازدواج نکرده و بعد طلاق داد تا به عبدالله بن سلام شوهر قبلی خود برسد.
و این داستان، آغاز #كينه_توزي و دشمني يزيد با امام حسين(ع) و منشأ واقعه #كربلا بوده است.
📚دینوری، الامامه والسياسه، ج۱، ص۱۶۷؛
📌#پاسخ:
◀️تنها منبع این خبر، #ابن_قتيبه است.
◀️ابن قتیبه بدون هيچ اشارهاي به ناقل و راوي اين داستان حكايت را از شخص سومی نقل ميكند كه براي ما آن شخص شناخته شده نيست؛ پس داستان از نظر سندي داری مشکل است؛
◀️در این داستان ساختگی، امام #حسین(ع) در زمان #معاویه ساکن #عراق بوده است و حال آنکه امام حسین(ع) در این زمان ساکن #مدینه بوده است.
◀️اشكال مهم ديگري كه در اين داستان وجود دارد، اين است كه امام حسين (ع) در يك مجلس اورینب را #سه_طلاقه ميكند و حال آن كه بر اساس #فقه #شيعه سه طلاق در يك مجلس جايز نميباشد. و #سه_طلاقه از احکام #اهل_تسنن است.
◀️گذشته از بطلان قطعي روايت فوق، امام حسین(ع) بارها علت قیام خود را ظلم، فساد و بدعت در دین توسط یزید بیان کرده است.
◀️بنابراین، این داستان در نظر دارد تا #هدف_قیام حسین(ع) که افشای #جنایات #یزید و مبارزه با حاکم #ظالم و کسی که #دین خدا را تغییر داده، فراموش گردد.
🌺 الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆👆👆
🏴#متن_کوتاه #روضه حضرت عباس
◀️اهل حرم نياز شديد به #آب داشتند؛
امام #حسین(ع) و برادرش عباس در صدد تهيّه آب برآمدند و با هم وارد ميدان جنگ شدند و به سمت فرات حرکت کردند.(1)
◀️مردي از بنيدارِم گفت: واي بر شما! ميان امام حسین(ع) و آب حائل و مانع شويد و نگذاريد او به آب دسترسي پيدا کند.
◀️لشكر #دشمن، عباس را از هر طرف #محاصره كرده و او را از امام حسين(ع) جدا كردند. عباس [که از برادرش جدا شده بود] به تنهايي با آنان جنگيد.(2)
◀️حضرت عباس در حالي که براي آوردن آب عازم شده بود، اينگونه رجز ميخواند: «جان من فداي [حسين] برگزيدة پاك باد. من عباس هستم و هر بامداد، كارم سقّايي است. آن روز كه با شرّ روبرو گردم، از آن نميهراسم». آن گاه حمله برد و دشمن را متفرّق كرد.(3)
◀️در اين هنگام زيد بنورقاء جُهَني، پشت درخت نخلي كمين كرد، حُكَيْم بنطُفَيْل سِنْبِسي نيز او را ياري كرد؛ حُكَيْم، ضربتي بر #دست_راست عباس وارد كرد، عباس #شمشير را به دست چپ گرفت و به آنان حمله كرده و اين رجز را ميخواند:
«به خدا سوگند، اگر دست راست مرا قطع كرديد، من پيوسته از دين خود و از امام راستگوي داراي يقين كه نوة پيامبر پاك و امين است، دفاع ميكنم».
◀️حضرت عباس آنقدر جنگيد كه بيحال و ناتوان شد. در اين زمان حُكَيْم بنطُفَيْل طائي ملعون پشت نخلي كمين كرد و ضربتي بر #دست_چپ او وارد كرد.
◀️سپس حُكَيْم بن طُفَيْل جلو آمد و او را با #عمودي_آهنين به قتل رساند.(4) و اين، زماني بود که عباس [بر اثر تيرها و ضربات ديگر دشمن] زخمهاي شديدي برداشته بود و ديگر توان حرکت نداشت و بدينگونه او پس از كشتن گروهي از دشمن، به #شهادت رسيد.(5)
◀️بنابر برخي گزارشها، حُكَيْم بنطُفَيْل، پس از به شهادت رساندن حضرت عبّاس، لباس او را به #غارت برد.
◀️چون امام حسين(ع)، عباس را در كنار فرات بر زمين ديد، به سبب كشته شدن عباس به شدّت گريه كرد(6) و [با حالت انکسار] فرمود:
الآنَ اِنْكَسَر ظَهْرِي وَ قَلَّتْ حِيلَتي؛ «اكنون كمرم شكست و رشتة تدبيرم گسسته شد».(7)
📚(1)، (2)،شيخ مفيد، الارشاد، ج2، ص 110 ـ 109؛
📚(3)ابنشهراشوب، مناقب آلابيطالب، ج4، ص117؛
📚(4)ابنسعد، ترجمةالحسين و مقتله، فصلنامة تراثنا، شمارة 10، ص 184؛
📚(4)طبري، تاريخ الامم و الملوک، ج5، ص 468؛
📚(4)ابوالفرج اصفهاني، مقاتل الطالبيين، ص85؛
📚(5)شيخ مفيد، الارشاد، ج2، ص 110 ـ 109؛
📚(5)ابوحنيفه دِيْنَوَري، الاخبار الطوال، ص380.
📚(5)ابناعثم، كتاب الفتوح، ج 5، ص 114؛
📚خوارزمی، مقتلالحسين، ج2، ص 30.
📚(6)سيد ابنطاووس، الملهوف علي قتلي الطفوف، ص 170.
📚(7)قاضي نُعمان، شرح الاخبار في فضائل الائمة الاطهار، ج3،ص191.
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆👆👆
📌#متن_کوتاه #روضه #امام_حسین(ع) در قتلگاه
◀️امام حسين(ع) آنقدر جنگيد تا آن كه پيكر پاکش دهها #زخم برداشت و در حالي كه از نبرد، ناتوان شده بود، ايستاد تا اندکي بياسايد. در همان حال كه ايستاده بود، سنگي آمد و بر #پيشاني او خورد و #خون از پيشانياش جاري گشت.
◀️ #شمر در ميان سپاهيانش ندا داد: چرا ايستادهايد؟
دربارة او منتظر چه هستيد؟ تيرها او را از پا افکنده است، به او #حمله کنيد، مادرتان به عزايتان بنشيند!. به دنبال اين فرمان، از هر طرف به امام حمله کردند و زخم شمشيرها او را از پا درآورد.
◀️نخستين كسي كه سراغ امام حسين(ع) رفت، زُرْعَة بنشَريك تَميمي بود كه بر #دست_چپ او ضربهاي زد. عمرو بنطلحه جُعْفي هم از پشت سر بر شانة حضرت ضربه محكمي زد. سنان بنانس هم تيري بر گلوي حضرت زد.
صالح بنوَهَب يَزَني هم با #نيزه ضربتي بر پشت امام وارد کرد، بر اثر اين زخمها و ضربتها امام حسين(ع) از اسب بر زمين افتاد.
◀️امام برخاست و نشست و #تير از گلويش بيرون کشيد و دستانش را به هم وصل کرد و زير گلو گرفت و هر وقت پر از خون ميشد سر و محاسن خود را با آن آغشته ميکرد و ميفرمود: خدا را با اين وضع ملاقات ميکنم در حالي که حق من غصب شده است. آنگاه از اطراف امام پراکنده شدند در حاليکه او گاهي با صورت روي زمين ميافتاد و گاهي برميخاست.
در اين حال #سنان بناَنس به او نزديک شد و با نيزه ضربتي بر او زد که در اثر آن، امام نقش بر زمين شد. سنان به #خولي بنيزيد اصبحي گفت:
سر او را از بدن جدا کن!. خولي خواست اين کار را بکند امّا دچار سستي شد و لرزه بر اندامش افتاد. سنان به او گفت: خدا بازوانت را سست و دستانت را از بدن جدا کند. آنگاه از اسب فرود آمد و سر مبارک امام را از تن جدا کرد و آن را به خولي داد. اين در حالي بود که قبلاً زخمهاي متعددي با شمشير بر آن حضرت وارد شده بود.(1)
📚(1)طبري، تاريخ الامم و الملوک، ج 5، ص453.
📚ابناعثم، کتاب الفتوح، ج5، ص 118؛
📚شيخ مفيد، الارشاد، ج2، ص 112؛
📚ابناعثم، کتاب الفتوح، ج5، ص 118؛
📚خوارزمي، مقتلالحسين، ج2، ص35.
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆👆👆
base.apk
15.96M
👆👆
🌹#نرم_افزار روضه خوانی
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆👆👆
base.apk
3.78M
👆👆
🌹#نرم_افزار سوژه سخن محرم
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆👆👆
moharram-1.1.0.apk
3.78M
👆👆
🌹#نرم_افزار تبلیغ در محرم
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆👆👆
com.velayat.manbar.apk
3.94M
👆👆
🌹#نرم_افزار منبر و روضه
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆👆👆
sokhanrani.fatyma.ir.apk
20.8M
👆👆
🌹#نرم_افزار سخنران
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆👆👆
abiat.amoozeshemadahi.ir.apk
2.73M
👆👆
🌹#نرم_افزار ابيات ناب مداحی
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆👆👆
روضه های همراه.apk
5.86M
👆👆
🌹#نرم_افزار روضه های همراه
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆👆👆
com.ali_deh.rouze.apk
4.32M
👆👆
🌹#نرم_افزار بانک روضه
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆👆👆
ir.roze94.ghasem.apk
539.3K
👆👆
🌹#نرم_افزار بانک روضه
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆👆👆
ir.tahoorapp.maghtal.apk
3.62M
👆👆
🌹#نرم_افزار مقتل امام حسین علیه السلام
✅همراه با پژوهش مدرسه اهل البیت (ع) سبزوار
🆔 @pajohesh_s
👆👆👆👆👆