eitaa logo
در محضر قرآن کریم
96 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
549 ویدیو
3 فایل
إنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یَهدی لِلَّتی هِيَ أَقوَم تفسیر آیات قرآن برگرفته از تفاسیر شیعه و بخصوص تفسیر تسنیم استاد جوادی آملی 🔼 ارتباط با ادمین: @piroozy
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اصلی ترین برنامه زندگی ما، رابطه ما با خداست. اگر این را باور کرده باشیم، هیچ کاری، هیچ کسی، هیچ نعمتی، هیچ ترسی میان ما و خدا فاصله ایجاد نمی کند! • اگر چیزی آمد (می خواهد نعمت باشد یا بلا فرقی نمیکند) و میان ما و خدا فاصله انداخت، یعنی ما هنوز مسئله اصلی زندگیمان خدا نیست! https://eitaa.com/quraanalkarim
یاد خدا ۷.mp3
12.12M
مجموعه ۷ | وابستگی های عاطفی اذیتم میکنه! فکر سفر همسرم، فوت پدرم، بیماری مادرم، قهر رفیقم ازدواج دخترم، و .... دیوانه ام میکنه ! √ چجوری خودمو رها کنم؟ https://eitaa.com/quraanalkarim
💠 اقامه نماز
 
🔹 درباره نماز سخن از  است یعنی ابزار و مصالح اوّلیه نماز كه قرائت چیست ركوع چیست سجده چیست ذكر سجده چیست، در كتاب و سنّت آمده است؛ شما باید دو كار بكنید: 
یكی اینكه این اجزا و شرایط را شناسایی بكنید و به هم مرتبط بكنید و دوم اینكه این را به صورت یك ستون نگه بدارید. 

🔹 شما می ‌بینید هیچ جا سخن از خواندن نماز نیست، برای اینكه اگر دین, خود را به عنوان یك  معرفی كرد فرمود: ﴿یس ٭ وَالْقُرْآنِ الْحَكِیمِ﴾، حرفش باید حكیمانه باشد. 

🔹 خب اگر همین دین فرمود: «الصَّلاةُ عَمودُ الدِّین»، بعد همین دین بخواهد بگوید نماز بخوان، این سخن دیگر حكیمانه نیست، برای اینكه ستون را كسی نمی ‌خواند، ستون خواندنی نیست، قرائت شدنی نیست، ستون را اقامه می‌كنند، لذا شما می ‌بینید هر جا سخن از نماز است، سخن از اقامه صلات است؛ ﴿یقِیمُونَ الصَّلاةَ﴾، ﴿أَقِمِ الصَّلاَةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ﴾, ﴿أَقِیمُوا الصَّلاَةَ﴾، همه جا سخن از  است. 
👈 فرمود ما این مصالح اوّلیه را به شما دادیم، شما این را به صورت یك ستون در بیاورید.



📚 سوره مبارکه نور جلسه 34
 تاریخ: 1390/09/30
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
15.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 کلمات الهی
 
▪️ وجود مبارك امام هادی (سلام الله علیه) فرمود:
 اگر كسی  باشد، سوانح روزگار را خوب تحمل می‌ كند...
هیچ چیز او را خوشحال نمی ‌كند و هیچ چیز او را نگران نمی ‌كند، 
چون در هر دو حال  است 
و هیچ چیز نشانه فخر نیست!



📇 خلاصه تفسیر سوره مبارکه 🔖 آیه : ۶۱ 📚 1⃣ بحث بر سر عدم بنی اسراییل بر غذای واحد بود و اینکخ درخواستشان از روی نیاز نبود بلکه در برابر امر موسی ایستادند که امر به صبر بود لذا لجاجت کردند. 2⃣خدا فرمود شما آنچه بهتر است را از دست میدهید و آنچه ادنی و پستتر است را میگیرید. مرتد، ایمان را میدهد و کفر را میگیرد، در اینجا هم طبق آیه، خیر را با ادنی و پستتر عوض میکنند. 3⃣سپس فرمود شما به مجبورید و نمیتوانید فرار کنید اما اگر هم توانستید، وارد یکی از شهرهای مجاور بشوید تا از راه طبیعی و کارهای پرمشقت به خواسته های رفاهیتان برسید بدانید که در آنجا خبری از معجزه نیست. 4⃣گوید بر بنی اسراییل و مهر شد چنانکه خیمه یا سکه میزنند لذا خیمه بر اهلش محیط است و نشان بر سکه، ثابت و زوال ناپذیر است. پس این ذلت بر بنی اسراییل «محیط» بوده و «دائمی» است. 5⃣آنچه دست خداست است چه ذلیل کردن انسان باشد چه عزیز کردنش! در آیه ۲۶ آل عمران میگوید. هم اصل عزت و ذلت نزد خداست، هر دو هم از جانب خدا، خیر است اگرچه از نگاه آن شخص شر باشد و حتی توان کار خیر هم در دست خداست. 6⃣چه کسانی عزیز و ذلیل میشوند؟ آیه ۲۰ مجادله گوید کسی که از بندگی بیرون رفته، با خدا و مجادله میکند و دربرابرش موضع میگیرد و برای خدا و خود، دو جدا قائل است ذلیل است. 7⃣نشانه هم در آیه ۱۰ فاطر این که عزت فقط نزد خداست و اگر کسی خواست عزیز شود راهش «کلمه طیبه، اعتقاد طیب و عمل صالح» است. و اهل بیت و مومنین هم از خدا عزت را میگیرند. عمل صالح به تبع، فرع بر عقیده و ایمان است پس اول ایمان، بعدا عمل صالح به تبعش و در آخر می آید. 8⃣معنای عزت و ذلت چیست؟ ، نرمش همراه با خواری است و ، نفوذناپذیری. ارض ذلول، زمینی است که هر کس بتواند آنرا بشکافد و ارض عِزاز، زمین غیر قابل نفوذ است. انسانی که هر ستم را میپذیرد ذلیل است لذا ، نرمی مذموم است در برابر تواضع که نرمی ممدوح است. نفوذناپذیری هم عزت است لذا مومن چون سخت است عزیز است و لازمه عزت و نفوذناپذیری، پیروزی است. https://eitaa.com/quraanalkarim
ادامه مطلب 9⃣عزت و ذلت زمانی دائمی میشود که سبب آن دائمی شود. اگر کسی براحتی در برابر گناهان سر خم کرد ذلت، برایش ملکه و دائمی میشود چنانکه قرآن گوید بنی اسراییل کارشان، کفر و گناه شده بود (کانوا یکفرون) 0⃣1⃣ هم مثل ذلت بر دو بخش است گاهی ممدوح است و گاهی مذموم. «سکون ممدوح» اینست که انسان به قدری سنگین و مطمئن است که کسی نمیتواند او را از جای برکند. در جنگ وقتی سکینه بر قلب پیامبر و یارانش آمد هیچ چیز نتواند آنها را مضطرب کند. 1⃣1⃣ مسکنت و سکون مذموم هم اینست که شخص در برابر قیام، ساکن و بیحرکت باشد و زمینگیر شود و قدرت نداشته باشد. کسی است که نتواند برخیزد همانند که یعنی ستون فقراتش شکسته و زمینگیر شده و قدرت قیام ندارد. لذا این سکون در برابر حرکت است. 2⃣1⃣سکه مسکنت و ذلت به نام خورده است و اگر کشورهای اسلامی نتوانستند آن را از بین ببرند چون راه زمینگیری اسراییل را نشناختند و خود هم عزیز نیستند. ممکن نیست که مسلمانان، عزیز باشند و نتوانند کلک اسراییل را بکنند چون «ضُربت علیهم المسکنة». 3⃣1⃣غیر از ذلت و مسکنت دائمی، غضب الهی نیز با آنهاست «و بائوا بغضب من الله» یعنی غیر از دنیا در آخرت هم ذلیلند چون غضب خدا را با استمرارشان بر کفر، خریدند در حالیکه معجزات الهی را مکرر میدیدند. https://eitaa.com/quraanalkarim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💭واجعلنی لنعمائک من الشاکرین و لآلائک من الذاکرین نکاتی از 🌹بسم الله الرحمن الرحيم ⚡️روزى آسمان، نور و حرارت و باران و باد وابر است و روزى زمين،همه‌ى ميوه‌ها و بركات زمين است. «يَرْزُقُكُمْ مِنَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» ⚡️هدايت يافتگان، همچون كسانى كه بر بالاى مركب و كوه قرار گرفته‌اند، ديد و بينش وسيعى دارند، «لَعَلى‌ هُدىً» ولى گمراهان، همچون كسانى هستند كه در ته درّه يا در عمق دريا گرفتار شده و مورد احاطه‌ى عوامل انحراف هستند. «فِي ضَلالٍ مُبِينٍ» ⚡️هر کس باید پاسخگوی اعمال و کردار خویش باشد، چرا که نتایج اعمال هر انسانی چه زشت و چه زیبا به خود او می‌رسد. (قُلْ لا تُسْئَلُونَ عَمَّا أَجْرَمْنا وَ لا نُسْئَلُ عَمَّا تَعْمَلُونَ). ⚡️روز قيامت، هم يوم الجمع است، (روز گرد آمدن همه‌ى مردم) «يَجْمَعُ بَيْنَنا» و هم يوم الفصل. (روز جدايى مجرمان از نيكان) «ثُمَّ يَفْتَحُ» ⚡️روز جدایی صفوف سر انجام فراخواهد رسید، چرا که «ربوبیت» پروردگار چنین اقتضا می‌کند که «سره» از «ناسره» و «خالص» از «ناخالص» و «حق» از «باطل» جدا شوند، و هر کدام در بستر خویش قرار گیرند. ⚡️قيامت روز بسيار مهمى است.(كلمه‌ «يَوْمٍ» نكره همراه با تنوين،نشانه عظمت و بزرگى است) ⚡️زمان وقوع قيامت قابل تغيير نيست. «لا تَسْتَأْخِرُونَ عَنْهُ ساعَةً وَ لا تَسْتَقْدِمُونَ» ⚡️مخفی ماندن تاریخ قیام قیامت- حتی بر شخص پیامبر اسلام صلّی اللّه علیه و اله- به خاطر آن است که خداوند می‌خواهد مردم یک نوع آزادی عمل توأم با حالت آماده باش دائمی داشته باشند https://eitaa.com/quraanalkarim اکنون بیندیشید در آن روز چه خواهید کرد؟ و در کدامین صف قرار خواهید گرفت؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا