eitaa logo
در محضر قرآن کریم
96 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
549 ویدیو
3 فایل
إنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یَهدی لِلَّتی هِيَ أَقوَم تفسیر آیات قرآن برگرفته از تفاسیر شیعه و بخصوص تفسیر تسنیم استاد جوادی آملی 🔼 ارتباط با ادمین: @piroozy
مشاهده در ایتا
دانلود
یاد خدا ۶۶.mp3
11.12M
مجموعه ۶۶ | √ آتش‌نشان‌»ها عزیزترین انسان‌ها در نگاه اهل بیت علیهم‌السلامند! چرا؟ https://eitaa.com/quraanalkarim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیه ۱۶ سوره حدید ✨ آیا وقت آن نرسیده دلهای مؤمنان نرم شود؟... و مثل مؤمنانِ کتابهای الهی گذشته در قساوت جهل باقی نماند؟ ( این آیه انگار مال این روزهای جهان است!) https://eitaa.com/quraanalkarim
053_Mohandesi_Khelghat_Nezame_Taskhiri_aminikhaah.ir.mp3
7.25M
🎙 📌 🔖، جلسه پنجاه و سوم (تعریف مرحوم علامه طباطبایی (ره) از نظام تسخیری و توضیح قرآنی ایشان) مصطفی امینی خواه https://eitaa.com/quraanalkarim
✘ وقت «ذکر» حواست باشد قبل از شما اول خدا یادت کرده است! خدا که یادت می‌کند؛ اگر زرنگ باشی و جدی، می‌نشینی به آن «یاد» پاسخ می‌دهی و خلوتی در درونت با خدا ایجاد میکنی! در اینصورت «یاد دوم» خدا شامل حالت می‌شود (فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ) و اثرات این «یاد دوم»، اطمینان قلب و آرامش بعد از آن است (أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ)! https://eitaa.com/quraanalkarim
یاد خدا ۶۷.mp3
10.46M
مجموعه ۶۷ | √ چطور میشه شبیه خدا شد و کسی رو بدون هیچ توقع و نیازی دوست داشت؟ https://eitaa.com/quraanalkarim
5.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| کسی که اتفاقات مهم این روزها را نمی‎‌تواند بفهمد؛ بزودی با ظهور امام زمان علیه‌السلام غافلگیر شده و توان انتخاب و حرکت از او سلب خواهد شد. استغاثه https://eitaa.com/quraanalkarim
💠
کرامت در حکمت نظری و عملی

🔹 کرامت در حکمت عملی، یک و ارزشی و در حکمت نظری، یک است. ـ اتّصاف خداوند به کریم بودن: «إقرأ و ربّک الأکرم» ـ و موصوف شدن قرآن به کرم: «إنّه لقرءان کریم» ـ و اتّصاف رسول گرامی(صلّی الله علیه وآله وسلّم) به آن: «إنه لقول رسول کریم» ـ و موصوف شدن فرشتگان مأمور وحی قرآنی به کرامت «بأیدی سَفَرة ٭ کرام بررة»، همگی نشان آن است که جامع بین فضیلت اخلاقی و کمال وجودی است. 🔹 هر یک از این دو معنای (نظری و عملی) برای ائمه (علیهم السلام) قابل اثبات است. امیرمؤمنان (علیه السلام)درباره فضایل نفسانی خود فرمود: فضایل و ملکات اخلاقی خود را به شما نشان دادم: «... و أریتکم کرائم الأخلاق من نفسی» و اهل بیت رسول اکرم(صلّی الله علیه وآله وسلّم) را جامع هر دو معنای کرامت دانسته، فرمود: «فیهم کرائم القرآن و هم کنوز الرحمن». 🔹 راز جامع بودن این بیان حضرت آن است که قرآن هر دو قسم حکمت نظری و عملی را در بردارد. در نتیجه همتایان قرآن (اهل بیت عصمت (علیهم السلام)) در هر دو بخش «بود و نبود» و «باید و نباید» از کرامت برخوردارند. 👈 تذکر: همان طور که اهل بیت طهارت (علیهم السلام) (وجودی) و اعتباری، (اخلاقی) هستند، هم مُکرَم اند (باب افعال) و هم مُکرّم (باب تفعیل). عبارت مورد بحث زیارت به هر یک از این دو وجه که باشد، درباره آنها صادق است. 📚 ادب فنای مقربان جلد 3، ص277. https://eitaa.com/quraanalkarim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 پناهگاه الهی
 
🔹 به ما گفتند که هر وقت احساس خطر کردی بگو «الله»! 
معنای این آیه در سوره مبارکه «اعراف» که اگر یک وقت احساس خطر کردید وسوسه ‌ای در شما پیدا شد به ذات اقدس الهی پناهنده بشوید، معنایش این نیست که بگویید «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم»؛ البته این ذکر است، عبادت است، ثواب دارد، ولی این پناهگاه رفتن نیست!

🔹 سوره مبارکه «اعراف» آیه دویست این است: ﴿وَ إِمَّا ینْزَغَنَّكَ مِنَ الشَّیطانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ﴾، فرمود اگر احساس کردید که دارد [شیطان] سیخ می ‌زند به طرف گناه بروید، احساس نزغ کردید، بگویید خدا! ﴿فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ﴾، «استعاذه»؛ یعنی پناه بردن. 

🔹 در زمان دفاع مقدس رسم این بود می ‌گفتند هر وقت آژیر خطر را شنیدید بروید پناهگاه، این معنایش این نیست که شما در خیابان بایستید، آژیر خطر را که شنیدید بگویید من می‌ خواهم بروم پناهگاه! این مشکلی را حلّ نمی‌ کند.
 اگر کسی وسوسه ‌ای در او پیدا شد بگوید: «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم» این مشکلی را حلّ نمی ‌کند، این مثل همان است که در خیابان بایستد بگوید من می‌خواهم بروم پناهگاه، یا پناهگاه جای خوبی است! نه، بروید پناهگاه. 

🔹 اگر کسی ـ خدای ناکرده ـ یک بیماری داشته باشد که به اتاق عمل بردند، این در پشت درب اتاق عمل هست، منتظر است که بیمارش عمل بشود، این چه حالی دارد؟ اینکه نباید به ما یاد بدهند، داریم این حال را، این را به ما کسی باید یاد بدهد؟ 
فرمود اگر احساس خطر کردی چنین حالی پیدا کنید، برای اینکه خطر دارد می ‌آید. حالا یا خطر رشوه است، یا خطر سُحت است، یا خطر نامحرم است هر خطری باشد.
این  ماست ما وقتی احساس خطر کردیم به جایی تکیه می ‌کنیم. 

🔹 فرمود اگر احساس خطر کردید که گناه دارد می‌آید یک چنین حالتی پیدا کنید، این معنی استعاذه است؛ البته «اعوذ بالله» گفتن ثواب دارد، ذکر است سر جایش محفوظ است، این  است. 

🔹 چه وقت و چه کسی به خدا پناه برد که خدا جوابش را نداد؟! به أحد انحای ثلاثه خدا جواب می ‌دهد، 
ـ اگر مصلحت همان باشد که آن را انجام بدهد، یقیناً می‌ دهد،
ـ اگر آن مصلحت نیست سیئه ‌ای از سیئات، باری از بارهای انسان را بر می‌ دارد که سبکبار بشود. 
ـ اگر انسان بی ‌بار است و سبکبار است، عطیه ‌ای به او عطا می ‌کند، حسنه ‌ای بر حسنات او می ‌افزاید.
لذا ممکن نیست کسی حالی پیدا کند، به طرف خدا فرار بکند، دستی به طرف خدا دراز کند و این دست خالی برگردد، هیچ ممکن نیست!



📚 سوره مبارکه ذاریات جلسه 18
 تاریخ: 1395/11/04
https://eitaa.com/quraanalkarim
✘ ما ابد درپیش داریم. • دنیا و آخرت دو جهان «تو در تو» و موازی‌اند؛ یعنی دنیای ما درحال ساختن آخرت ماست. • دنیا مستقل از آخرت نیست، بلکه فقط برای تمرینِ زندگی در آخرت، آفریده شده است. • اگر بینش کسی نسبت به آخرت اصلاح شود، دنیایش را ارزان نمیفروشد. • وای به لحظه‌ای که میفهمیم تمام عمر، خدا مشتاق و منتظر و در دسترس ما بوده ولی ما عمر و مخصوصاً جوانی‌مان را مشغول بازی در دنیا بوده‌ایم ! https://eitaa.com/quraanalkarim
یاد خدا ۶۸.mp3
11.85M
مجموعه ۶۸ | بسیاری از انسانها به «شوکِ لحظه‌ی وفات» و «گیجی و حیرانی و تنهاییِ زمان انتقال به برزخ» مبتلا می‌شوند. علّت چیست و چگونه می‌توان خود را از این خطر حفظ کرد؟ https://eitaa.com/quraanalkarim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا