eitaa logo
در محضر قرآن کریم
96 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
549 ویدیو
3 فایل
إنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یَهدی لِلَّتی هِيَ أَقوَم تفسیر آیات قرآن برگرفته از تفاسیر شیعه و بخصوص تفسیر تسنیم استاد جوادی آملی 🔼 ارتباط با ادمین: @piroozy
مشاهده در ایتا
دانلود
آیات صفحه 20 در مورد ساخت خانه خداست. چقدر مناسب فیلم ارسالی خانم بابائیان است 🌸 https://eitaa.com/quraanalkarim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم شروع صبح با "قرآن کریم" 🛑 دور اول ختم قرآن کریم ‌♦️ روزانه قرآن کریم 📖 ٢٠ با توکل بر خدا 🔹تلاوت روزانه یک صفحه از قرآن کریم همراه با ترجمه، با همراهی اعضای کانال اول قرائت کنید و بعد و تفسیر را با دقت بخوانید. 📖تلاوت صفحه ٢٠ https://eitaa.com/quraanalkarim
صفحه بیستم شخصیت حضرت ابراهیم https://eitaa.com/quraanalkarim
🌸🌸🌸🌾🌾🌸🌸 ✅ 🔖 ♦️مفسر: علامه جوادی آملی 💠 «إِنَّ الَّذِينَ کَفَروا سَواءٌ عَلَيْهِم ءَأَنذَرتَهُم أَم لَم تُنذِرهُم لاَ يُؤْمِنُونَ (همانا آنهایی که کافر شدند چه انذارشان دهی و چه ندهی برایشان مساویست و ایمان نمی آورند. ) ⁉️چرا قرآن تنها برای متقین هدایت است؟ آیه ٧ گوید کافران (غیر متقین) بواسطه کفر و گناهان، چشم و گوش و قلبشان مهر خورده و دیگر هر چه بگویی نمیشنوند و اثری در آنها ندارد. حتی خود کافران نیز این عدم تاثیر را گاهی به پیامبران زمانشان گفته اند «قالوا سواء علینا اوعظت ام لم تکن من الواعظین/ شعراء_۱۳۶» 🔰همانطور که ۳ شأن دارد ایمان اعتقادی (ایمان به وحی و قیامت)، ایمان عملی(نماز) و ایمان مالی(زکات)، نیز به همین نسبت دارای سه شأن کفر اعتقادی، کفر عملی و کفر مالیست. 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 ✅کفر (یعنی پوشاندن) در عمل دو نوع است: 1⃣ناشی از = در اینجا شخص عمداً با ایمان به خدا عناد و دشمنی دارد. این کفر مضادّ ایمان بوده و علاج پذیر نیست. 2⃣ کفر ناشی از = شخص نمیداند که ایمان چیست و آنرا درک نکرده لذا از روی جهل آنرا انکار میکند. این شخص قابل هدایت است. 🎯هسته مرکزی هدایت و تبلیغ دین خدا، و ترساندن از جهنم و عذاب خداست، نه و بشارت به بهشت! آیه ۶ بقره نیز بجای توجیه عدم هدایت پذیری غیر متقین، از عدم انذار پذیری آنها صحبت میکند و علتش همانست که ذکر شد. 1⃣هدف ، (انذار و ترساندن) است: «هذا کتاب انزلناه ... لِتُنذر ام القریٰ و من حولها/ انعام_۹۲» 2⃣ هدف (انذار) است: «الم یأتکم رسلٌ منکم...ینذِرونکم لقاء یومکم هذا / انعام_۱۳۰» لذا به پیامبر گوید برخیز و انذار بده! «قم فانذر/ مدثر_۲» https://eitaa.com/quraanalkarim
🌸حضرت علی علیه السلام فرمود: مردم به سه جهت عبادت میکنند: عده ای از روی ترس از ، عده ای بخاطر رسیدن به و عده سوم برای رسیدن به رضایت و . 🌹عده سوم یا احرار که بسیار اندکند. حال از میان دو مورد ابتدایی علت اینکه هسته مرکزی تبلیغ، انذار است این است که مردم غالباً با (مورد اول) مومن میشوند وگرنه شهوات شیرین دنیا باعث میشود که بگویند چرا باید خوشی های نقد (شهوات دنیا) را بخاطر خوشی های نسیه (نعمات بهشتی) کنار بگذاریم؟! https://eitaa.com/quraanalkarim
🌸🌸🌸🌾🌾🌸🌸 و هزاران نکته! 🌸بسم الله الرحمن الرحیم 🌸از صفات متقین سوگند بی مورد نخوردن است 🥀«آیه٢٢٥/بقره» ﻟَﺎ ﻳُﺆَﺍﺧِﺬُﻛُﻢُ ﺍﻟﻠَّﻪُ ﺑِﺎﻟﻠَّﻐْﻮِ ﻓِﻲ ﺃَﻳْﻤَﺎﻧِﻜُﻢْ ﻭَﻟَﻜِﻦ ﻳُﺆَﺍِﺧﺬُﻛُﻢ ﺑِﻤَﺎ ﻛَﺴَﺒَﺖْ ﻗُﻠُﻮﺑُﻜُﻢْ ﻭَ ﺍﻟﻠَّﻪُ ﻏَﻔُﻮﺭٌ ﺣَﻠِﻴﻢٌ 🥀ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ، ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺳﻮﮔﻨﺪﻫﺎﻱ ﻟﻐﻮ (ﻛﻪ ﺑﺪﻭﻥ ﻗﺼﺪ ﻳﺎﺩ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻳﺪ،) ﻣﺆﺍﺧﺬﻩ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﺪ، ﺍﻣّﺎ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﻟﻬﺎﻱ ﺷﻤﺎ (ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﻭ ﺁﮔﺎﻫﻲ ﻭﺍﺧﺘﻴﺎﺭ) ﻛﺴﺐ ﻛﺮﺩﻩ، ﻣﺆﺍﺧﺬﻩ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻭﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺁﻣﺮﺯﻧﺪﻩ ﻭﺣﻠﻴﻢ (ﺑﺮﺩﺑﺎﺭ) ﺍﺳﺖ. 🅾ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ: 👈ﺳﻮﮔﻨﺪﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﺑﻲ ﺗﻮﺟّﻬﻲ ﻭ ﻳﺎ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﻋﺼﺒﺎﻧﻴّﺖ ﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﻓﻜﺮ ﻭ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﻭ ﻳﺎ ﭘﺮ ﺣﺮﻓﻲ ﻭﻋﺠﻠﻪ ﻭ ﺳﺒقت ﻟﺴﺎﻥ ﺍﺯ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺳﺮﻣﻲ ﺯﻧﺪ، ﺍﺭﺯﺵ ﺣﻘﻮﻗﻲ ﻧﺪﺍﺭﺩ. 👈ﻣﺴﺌﻮﻟﻴّﺖ، ﺗﻨﻬﺎ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺳﻮﮔﻨﺪﻫﺎﻳﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟّﻪ ﻭ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﻋﺎﺩّﻱ، ﺑﻪ ﻧﺎم ﻣﻘﺪّﺱ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻧﺠﺎم ﻛﺎﺭ ﻣﻔﻴﺪ، ﻳﺎﺩ ﺷﻮﺩ. 👈ﺍﻳﻦ ﻗﺒﻴﻞ ﺳﻮﮔﻨﺪﻫﺎ ﺷﺮﻋﺎً ﻭﺍﺟﺐ ﺍﻟﺎﺟﺮﺍ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺷﻜﺴﺘﻦ ﺁﻥ ﺣﺮﺍم ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﻛﻔّﺎﺭﻩ ﺁﻥ : ﺍﻃﻌﺎم ﺩﻩ ﻓﻘﻴﺮ، ﻳﺎ ﺍﻋﻄﺎﻱ ﻟﺒﺎﺱ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ، ﻭ ﻳﺎ ﺁﺯﺍﺩ ﻛﺮﺩﻥ ﻳﻚ ﺑﺮﺩﻩ ﻭ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﻋﺪم ﺍﻣﻜﺎﻥ ﻫﻴﭻ ﻳﻚ ﺍﺯ ﺍﻳﻨﻬﺎ، ﺳﻪ ﺭﻭﺯ ﺭﻭﺯﻩ ﮔﺮﻓﺘﻦ. 🅾ﭘﻴﺎم ﻫﺎ: ✅ﻣﺴﺌﻮﻟﻴّﺖ ﺍﻧﺴﺎﻥ، ﻭﺍﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﻭ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﺍﻭﺳﺖ. ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻟﻐﺰﺵ ﻫﺎﻳﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺷﺮﺍﺋﻂ ﻏﻴﺮ ﻋﺎﺩّﻱ ﺍﺯ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺻﺎﺩﺭ ﺷﻮﺩ، ﻣﻲ ﺑﺨﺸﺪ. «ﻟﺎ ﻳﺆﺍﺧﺬﻛﻢ ﺍﻟﻠّﻪ ﺑﺎﻟﻠﻐﻮ» ✅ ﺍﻧﮕﻴﺰﻩ ﻭ ﻧﻴّﺖ، ﻣﻠﺎﻙ ﺛﻮﺍﺏ ﻭﻋﻘﺎﺏ ﺍﺳﺖ. «ﻛﺴﺒﺖ ﻗﻠﻮﺑﻜﻢ» ✅ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺟﻠﻮﻩ ﻫﺎﻱ ﺣِﻠﻢ ﻭﻣﻐﻔﺮﺕ ﺍﻟﻬﻲ، ﮔﺬﺷﺖ ﺍﺯ ﺧﻄﺎﻫﺎﻱ ﻏﻴﺮ ﻋﻤﺪﻱ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺳﺖ. «ﻟﺎ ﻳﺆﺍﺧﺬﻛﻢ الله باللغو فی ایمانکم" 👈ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺭﺍ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺍﻱ ﺑﺮﺍﻱ ﺗﻮﺟﻴﻪ ﻭﻓﺮﺍﺭ ﺍﺯ ﻣﺴﺌﻮﻟﻴّﺖ ﺧﻮﺩ ﻗﺮﺍﺭ ﻧﺪﻫﻴﺪ ﻭﺑﻪ ﻫﺮ ﻣﻨﺎﺳﺒﺘﻲ ﺍﺯ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻭﻧﺎم ﻣﻘﺪّﺱ ﺍﻭ ﺧﺮﺝ ﻧﻜﻨﻴﺪ، ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ ﺧﻮﺩ ﻧﻮﻋﻲ ﺟﺮﺃﺕ ﻭ ﺑﻲ ﺍﺩﺑﻲ ﺍﺳﺖ. 👈ﺍﻣﺎم ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻓﺮﻣﻮﺩ: «ﻟﺎﺗﺤﻠﻔﻮﺍ ﺑﺎﻟﻠّﻪ ﺻﺎﺩﻗﻴﻦ ﻭ ﻟﺎ ﻛﺎﺫﺑﻴﻦ» ﻧﻪ ﺭﺍﺳﺖ ﻭ ﻧﻪ ﺩﺭﻭﻍ، ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﻳﺎﺩ ﻧﻜﻨﻴﺪ. /بقره https://eitaa.com/quraanalkarim
🌸متقین و نیکی کردن🌸 بررسی آیه 189 سوره بقره «آیه١٨٩/بقره» ﻳَﺴْﺌَﻠُﻮﻧَﻚَ ﻋَﻦِ ﺍﻟْﺄَﻫِﻠَّﺔِ....ِ ﻭَﻟَﻴْﺲَ ﺍﻟْﺒِﺮُّ ﺑِﺄَﻥ ﺗَﺄْﺗُﻮﺍْ ﺍﻟْﺒُﻴُﻮﺕَ ﻣِﻦ ﻇُﻬُﻮﺭِﻫَﺎ ﻭَﻟَﻜِﻦَّ ﺍﻟْﺒِﺮَّ ﻣَﻦِ ﺍﺗَّﻘَﻲ ﻭَﺃْﺗُﻮﺍْ ﺍﻟْﺒُﻴُﻮﺕَ ﻣِﻦْ ﺃَﺑْﻮَﺍﺑِﻬَﺎ ﻭَﺍﺗَّﻘُﻮﺍْ ﺍﻟﻠَّﻪَ ﻟَﻌَﻠَّﻜُﻢْ ﺗُﻔْﻠِﺤُﻮﻥَ 👈ای پیامبر,ﺍﺯ (ﺣﻜﻤﺖ) ﻫﻠﺎﻝ ﻫﺎﻱ ﻣﺎﻩ ﺍﺯ ﺗﻮ ﺳﺆﺍﻝ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ، ﺑﮕﻮ: آن (تغییرات) برای آن استﻛﻪ ﻣﺮﺩم ﺍﻭﻗﺎﺕ (ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﺧﻮﻳﺶ) ﻭ ﺯﻣﺎﻥ ﺣﺞ ﺭﺍ ﺑﺸﻨﺎﺳﻨﺪ. 👈 (ﺍﻱ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﮕﻮ:) ﺁﻥ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ (ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺍﺣﺮﺍم ﺣﺞ،) ﺍﺯ ﭘﺸﺖ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﻭﺍﺭﺩ ﺷﻮﻳﺪ(به رسم جاهلیت)، ﺑﻠﻜﻪ ﻧﻴﻜﻲ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﭘﻴﺸﻪ ﻛﻨﻴﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺩﺭﻫﺎ ﻭﺍﺭﺩ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﺷﻮﻳﺪ، داشته باشید، ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺭﺳﺘﮕﺎﺭ ﺷﻮﻳﺪ. 👈👇ﻧﻜﺘﻪ ﻫا: ✳️ﻛﻠﻤﻪ «ﻣﻮﺍﻗﻴﺖ» ﺟﻤﻊ «ﻣﻴﻘﺎﺕ» ﺑﻪ ﺯﻣﺎﻥ ﻳﺎ ﻣﻜﺎن ﻣﻌﻴّﻦ ﮔﻔﺘﻪ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻧﺠﺎم ﻛﺎﺭﻱ ﻣﺸﺨّﺺ ﺷﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ. ✳️ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺿﻤﻦ ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﻳﻲ ﺑﻪ ﺳﺆﺍﻝ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻫﻠﺎﻝ ﻣﺎﻩ ، ﺑﻪ ﻣﻮﺍﺭﺩﻱ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺩﺍﺭﺩ: 🌙 تغییرات ماه ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺮﺩم ﻭﺳﻴﻠﻪ ﻱ ﻭﻗﺖ ﺷﻨﺎﺳﻲ ﻭ ﺗﻘﻮﻳﻢ ﻫﻤﮕﺎﻧﻲ ﻭ ﻃﺒﻴﻌﻲ ﺍﺳﺖ. 🌙ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺍﻣﺘﻴﺎﺯﺍﺕ ﺍﺳﻠﺎم ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎﻱ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻣﻘﻴﺎﺱ ﻫﺎﻱ ﻃﺒﻴﻌﻲ، ﻋﻤﻮﻣﻲ ﻭ ﻣﺠﺎﻧﻲ ﻃﺮﺡ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ، ﺑﺮﺍﻱ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﺁﺏ ﻛُﺮ، ﻭَﺟﺐ ﺭﺍ ﻣﻘﻴﺎﺱ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ ﻭ 🍀ﻳﺎ ﺑﺮﺍﻱ ﺗﺸﺨﻴﺺ ﻭﻗﺖ ﻧﻤﺎﺯ، ﻃﻠﻮﻉ ﻭ ﻏﺮﻭﺏ ﻭ ﺯﻭﺍﻝ ﺧﻮﺭﺷﻴﺪ ﺭﺍ ﻣﻄﺮﺡ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ.🌙 ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻏﺎﺯ ﻭ ﺍﻧﺘﻬﺎﻱ ﻣﺎﻩ ﺭﻣﻀﺎﻥ ﻭ ﺍﻳﺎم ﺣﺞ، ﻫﻠﺎﻝ ﻣﺎﻩ ﺭﺍ ﻣﻠﺎﻙ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ .ﺍﺷﻜﺎﻝ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻣﺎﻩ، ﺣﻜﻢ ﻳﻚ ﻧﻮﻉ ﺗﻘﻮﻳﻢ ﻋﻤﻮﻣﻲ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ﻫﻤﻪ ﺍﺳﺖ.  ✳️ ﻫﺮ ﻛﺎﺭﻱ ﺭﺍﻫﻲ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺑﺎﻳﺪ ﺍﺯ ﻣﺠﺮﺍﻱ ﻃﺒﻴﻌﻲ ﻭ ﺭﺍﻫﺶ ﻭﺍﺭﺩ ﺷﺪ. ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻧﺠﺎم ﻫﺮﻛﺎﺭ 👆ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻨﺎﺳﺐ، ☝ﺷﻴﻮﻩ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻭ👆 ﺭﻫﺒﺮ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻟﺎﺯم ﺍﺳﺖ. https://eitaa.com/quraanalkarim
ادامه مطلب: 💥👈 ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺁﻳﻪ ﭼﻨﻴﻦ ﺍﺳﺖ: ﺍﺯ ﻫﻠﺎﻝ ﺑﺮﺍﻱ ﻭﻗﺖ ﺷﻨﺎﺳﻲ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻛﻨﻴﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺭﻭﺵ ﺍﻧﺠﺎم ﺍﻣﻮﺭ، ﺑﻪ ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﺕ ﺁﺳﻤﺎﻧﻲ ﻭ ﺭﻫﺒﺮﺍﻥ ﻣﺮﺍﺟﻌﻪ ﻛﻨﻴﺪ ﻭ ﺑﻴﺮﺍﻫﻪ ﻧﺮﻭﻳﺪ. ✳️ﺳﻌﺎﺩﺕ ﻭ ﺧﻮﺷﺒﺨﺘﻲ، ﺭﺍﻫﻲ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺍﺯ ﺭﺍﻫﺶ ﻭﺍﺭﺩ ﺷﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﺯﻣﺎﻥ، ﺭﻭﺵ ﻭ ﺭﻫﺒﺮ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﺑﺘﺮﺳﻴﺪ ﺗﺎ ﺷﺎﻳﺪ ﺭﺳﺘﮕﺎﺭ ﺷﻮﻳﺪ.  👈 ﺍﻣﺎﻣﺎﻥ ﻣﻌﺼﻮم ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: ﻣﺎ ﺁﻝ ﻣﺤﻤّﺪ ﺑﺎﺏ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻫﺴﺘﻴﻢ. 👈ﻭﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: ﻣﻦ ﺷﻬﺮ ﻋﻠﻤﻢ ﻭ ﻋﻠﻲ ﺩﺭﺏ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ. ✳️ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺟﻤﻠﻪ «ﻭأﺗﻮﺍ ﺍﻟﺒﻴﻮﺕ ﻣﻦ ﺍﺑﻮﺍﺑﻬﺎ» ﻣﻴﺎﻥ ﺩﻭ «» ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ، یعنی ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺭﺍﻩ ﻛﺎﺭ ﻭ ﻭﺭﻭﺩ ﻭ ﺧﺮﻭﺝ ﺩﺭ ﺍﻣﻮﺭ، ﻧﻴﺎﺯ ﺑﻪ ﻓﻮﻕ ﺍﻟﻌﺎﺩﻩ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻛﻤﻲ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺑﺎﺯﻫﻢ ﺑﻲ ﺭﺍﻫﻪ ﻣﻲ ﺭﻭﻧﺪ. 👈برای یافتن باید به دنبال رسول اکرم باشیم و از راهی که ایشان فرمودند یعنی علی علیه السلام و ائمه معصومین وارد شویم تا شویم لعلکم تفلحون https://eitaa.com/quraanalkarim 🌸🌸🌿🌸🌿🌸🌸
💠 شرکِ گناه 🔸 این حرف غنی و قوی صدرالدین قونوی است که می‌گوید هیچ کسی گناه نمی‌ کند مگر اینکه مشرک باشد، چرا؟ برای اینکه اگر کسی گناه می‌ کند یا خوردن مال مردم یا نگاه به نامحرم، هرچه باشد، این یا به سبب است یا به سبب است یا به سبب است یا به سبب است که همه اینها با برداشته می‌ شود، اینها که گناه نیست! گناه تنها در جایی است که شخص عالمِ عامد است، می ‌داند این مال، رومیزی است، زیرمیزی حرام است، مضطر هم نیست، ساهی هم نیست ناسی هم نیست. 🔸 مال حرام را حرام گفتند چون خدا آدم را از اینها محروم می ‌کند؛ فرمود مال حرام ﴿فَیسْحِتَكُم﴾؛ اسحات می ‌کند یعنی پوست شما را می ‌کَنَد! حالا این شخص می ‌داند که این رومیزی، زیرمیزی یا آن اختلاس یا آن نجومی حرام است، اضطراری هم ندارد، این گناه می ‌کند یعنی چه؟ یعنی خدایا من می ‌دانم که تو گفتی نکن ولی من می ‌کنم! این غیر از شرک چیز دیگر نیست. این تحلیل از صدرالدین قونوی است که هیچ گناهی نیست مگر اینکه سر از شرک در می ‌آورد. اینکه در سوره مبارکه «یوسف» دارد که ﴿وَ مَا یؤْمِنُ أَكْثَرُهُم بِاللَّهِ إِلّا وَ هُم مُشْرِكُونَ﴾ همین است. 🔸 آنجا که است، است، است که با حدیث «رُفِعَ ... مَا لَا یعْلَمُونَ» برطرف شده است، اما آنجا که هیچ مانعی ندارد یعنی جهل نیست سهو نیست نسیان نیست اضطرار نیست اکراه نیست، هیچ چیزی نیست، گناه کردن معنایش این است که خدایا! جناب عالی نظرتان این است ولی من نظرم این است! . https://eitaa.com/quraanalkarim 🌾🌸🌾🌸🌾
💠 ذکر الهی

🔹 ذکر خدا تنها نام خدا بر لب نیست، بلکه است؛ یعنی هم ذِکر است هم ذُکر. وقتی این ذکر مؤثر است که آن مذکور هم بشود ذاکر و این . 🔹 اگر ذکر ما به این تحول نرسید آن ذکر سودمند نخواهد بود. ما به یاد خدا هستیم، اما وقتی این یاد ما واقعی بود خدا هم به یاد ماست؛ چون در قرآن وعده داد و فرمود: ﴿فَاذْكُرُونی‏ أَذْكُرْكُمْ﴾ . 📚 درس اخلاق تاریخ: 1388/12/20 https://eitaa.com/quraanalkarim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم شروع صبح با "قرآن کریم" 🛑 دور اول ختم قرآن کریم ‌♦️ روزانه قرآن کریم 📖 ٢١ با توکل بر خدا 🔹تلاوت روزانه یک صفحه از قرآن کریم همراه با ترجمه، با همراهی اعضای کانال اول قرائت کنید و بعد و تفسیر را با دقت بخوانید. 📖تلاوت صفحه ٢١ https://eitaa.com/quraanalkarim