eitaa logo
در محضر قرآن کریم
96 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
549 ویدیو
3 فایل
إنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یَهدی لِلَّتی هِيَ أَقوَم تفسیر آیات قرآن برگرفته از تفاسیر شیعه و بخصوص تفسیر تسنیم استاد جوادی آملی 🔼 ارتباط با ادمین: @piroozy
مشاهده در ایتا
دانلود
بگو:اگر می خواهید گناهانتان آمرزیده شود، پیرو من باشید https://eitaa.com/quraanalkarim 🌾🌹🌾🌹🌾🌹
فرزند پسر کی تواند همچون دختری چون فاطمه باشد، که کوثر است... https://eitaa.com/quraanalkarim 🌾🌹🌾🌹🌾
تدبر با تسنیم 📇 موضوع: ♦️گفتیم که مَثَل آوردن برای تنزل مطلب از به است. امام رازی در تفسیر خود گوید سوره ای در است به نام سوره الامثال. پس در دیگر کتب الهی نیز مثلها آورده شده است تا فهم مطالب برای عموم مردم آسانتر شود. 💠مثل را پس از می آورند تا دستیاری برای فهم مطلب باشد. سوره بقره نیز پس از استدلال منفی و مثبت بر چرایی هدایت نشدن منافقین این مثال را ذکر کرده است. 🕳🕳🕳🕳 🔰اگر انسان دو چیز را بداند راه درست را طی خواهد کرد: راه و هدف ❌در این مورد قرآن گوید منافقان یا با سرعت به سمت می روند یا اصلاً قدرت رفتن ندارند یعنی یا را نمی دانند که با سرعت راه اشتباهی و سراب را طی می کنند و در آخر میفهمند که اشتباه بوده و تمام انرژیشان مصروف این اشتباه شده و دیگر قدرتی برای برگشت ندارند و یا اینکه اصلا را نیز نمی شناسند که در این صورت از حرکت بازخواهند ایستاد. 🔷اینکه منافقان گاهی هدف را نمی دانند و اشتباهاً سرابی را هدف پنداشته و به سرعت به سمتش می روند در آیه 39 سوره نور آمده «و الذین کفروا اعمالهم کسراب بقیعه...» اما گاهی نیز اصلا راه را نمی بینند که آیه مورد بحث ما یعنی آیه 17 بقره این مورد را روشن می کند. ⭕️خدا گوید ما ابتدا می گذاریم منافقان کمی از راه را بروند و سپس با خاموش کردن چراغشان سردرگمشان می کنیم چون کسی که در ابتدای راه حرکت نکرده دچار نمی شود اما کسی که در میانه راه از حرکت می ماند سردرگم می شود. 🔴حال اگر نه راه را دانستیم نهی هدف را، در اینجا آیه 26 سوره تکویر گوید: به کجا می روید؟! «فأین تذهبون؟» کفر و نفاق یک راه نیست که اگر به نتیجه نرسید بازگردید و دوباره راه دیگری بروید. اگر و انسانی از دست رفت دیگر قابل بازگشت نیست. https://eitaa.com/quraanalkarim 🍃🌹🍃🌹🍃🌹
ادامه مطلب: ♦️قران گوید از سوی خداست تا برای انسانها تذکری شده و به سوی خدا بازگردند. مومنان از رنجها به یاد خدا می افتند و غیر مومنان متذکر نمی شوند. در اینجاست که خداوند درهای نعمت ها را به روی کافران و منافقان باز می کند تا مغرور و مست در کفر خود فرو روند تا به یکباره آنها را در عذاب خود داخل کند. (انعام_44). اما کافران فکر می کنند این که خدا به آنها داده برایشان خیر است در حالیکه این قدرت دادن، برای این است که هر چه بیشتر در خود فرو روند و به خدا نزدیکتر شوند. 🔴یزید برای اثبات حقانیت سلطنت خود در برابر حضرت زینب به آیه 26 آل عمران استدلال کرد که می گوید: خدا به هر کس که بخواهد و پادشاهی میدهد «تؤتی المُلک من تشاء» و حضرت زینب در پاسخ به او به آیه 178 همان سوره اشاره کرد که دادن قدرت به کفار و دادن مهلتی به آنان برای بهره مند شدن از نعمات الهی را نه علامت خوبی و خیر، که بیشتر و فرو رفتن در عذاب خداوند دانسته است چون پایان کار کافر، عذاب الهی است. 👈عادت کردن به دیدن باطل 🔰اگر چشم در دنیا عادت به دیدن کرد و حق را ندید در آخرت کور محشور می شود چون در آخرت دیگر باطلی نیست که بتواند ببیند و همه چیز است و لذا او که چشمش عادت به دیدن حق ندارد کور محشور می شود. بدین جهت و نه بهشت را در آنجا می بینند و نه جهنم را. لذا ندانستن راه جهنم برای ورود به آن باعث سردرگمی بیشتر بوده و خود عذابی فوق عذاب است اما در جلو و سمت راست خود نوری دارند که پیشاپیش آنها می رود تا راه را ببینند. مومنان جهنم را نیز می بینند چون حق است. ♻️سِرِّ اینکه انسان می تواند از بهائم (درندگان) نیز گمراهتر شود این است که او است که درنده شده و لذا تمام هوش و استعداد خود را در راه این درندگی مصرف خواهد کرد و لذا کسی از شرِّ او در امان نخواهد بود مثل اینکه علم می آموزد تا بمب شیمیایی بسازد! اما اگر واقعا بهیمه بود انسانها می توانستند از شر او در امان باشند و لذا از بهائم نیز گمراهتر و پستتر می باشند. (بل هم اضلّ سبیلاً) https://eitaa.com/quraanalkarim 🔸🍃🔸🍃🔸🍃
※ سحرها چقدر راههای فکر بسمت آینده باز می‌شوند! آینده‌ای که هست! فقط ما در حصار زمان و مکان، هنوز به ادراکش نرسیده‌ایم! فکر می‌کردم:  چند کربلای دیگر برای هر کداممان مانده، تا به ما هم بگویند: أنت ولیّنا حقّا ! اصلاً می‌شود روزی ما هم مخاطب این جمله باشیم؟ می‌شود آیا روزی امام‌داریِ ما آنقدری تایید شود که مژده بیاید: "یار پسندید مرا"؟ می‌شود آیا دیگر چیزی از ما نماند! | و بگوییم: دیگر منی نیست، اینک همه تویی! | چقدر قربانی لازم است، تا اهل آسمان با انگشت، نشانه‌ی تأیید بسمت ما بگیرند: او ماندنی‌است، و امن است برای امامش! دیگر چیزی میان او و امامش، حائل نیست! ※ عجیب مدرسه‌ای را ۱۴ قرن خدا ترتیب داده، تا آدمها، امام داری بیاموزند. تا تاریخ برای آخرین امام، تکرار نشود! آموخته باشند خود را قربانی کنند نه امام‌شان را، که وعده‌ی خداست، زمین میراث صالحان خواهد بود. • در لیست انتشار محرم، هر صبح داستان کوتاهی را مرور خواهیم کرد، از آنان که به امام نرسیدند! فریاد خواهی امام را شنیدند و نرسیدند: "شاید شبیه ما ا" • مجموعه داستان انشاءالله هر روز از این کانال https://eitaa.com/quraanalkarim ◾️🌹◾️🌹◾️🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹بسم الله الرحمن الرحیم ♻️دور اول ختم قرآن کریم ‌♦️ قرآن کریم 📖 با توکل بر خدا 🔹تلاوت روزانه یک صفحه از قرآن کریم همراه با ترجمه، با همراهی اعضای کانال اول قرائت کنید و بعد و مختصر را با دقت بخوانید. 📖 صفحه ۵۵ https://eitaa.com/quraanalkarim 🌿🌾🌿🌾🌿
کمی تربیت نفس👇👇
🔸 محاسبه إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ پیام این آیه شریفه این است که اگر گرفتار گناهیم فعلا محرومیم حالا هر جور گناهی. خیلی پیام دارد چون آدم گنه‌کار، فاسق است. إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْظالمينَ باز پیامش این است؛ اگر گرفتار ظلمی، از این نور محرومی. ظلم را هم به معنی عام بگیریم. گاهی ظلم به دیگران است حق الناس به گردن انسان می‌آورد، گاهی ظلم به نفس است همه را دارد می‌گیرد! حیف معمولاً ما می‌گوییم ظلم، فوری در ذهن ما ترامپ می‌آید و دار و دسته‌اش. در حالی که انسان همسایه دارد، هم حجره و هم اتاقی دارد، زن و بچه دارد، فامیل دارد، در حشر و نشر با این‌ها راست راستی رعایت نمی‌کنیم، گرفتار ظلم می‌شویم. حیف اگر آن محاسبه باشد این محاسبه، اینها را دقیق روشن می‌کند. ✓ بارها عرض کرده ایم محاسبه خوب مراقبه خوب می‌آورد. 🔹 استاد مؤیدی https://eitaa.com/quraanalkarim
📇 🔖 آیه: ۱٧ و ۱۸ موضوع : ❎آیه ۱۷ و ۱۸ بقره: «مَثَلُهُم کَمَثَلِ الَّذي استَوقَدَ ناراً فَلَمَّا أضَاءَت مَا حَولَهُ ذَهَبَ اللهُ بِنورِهِم وَ تَرَكَهُم فى ظُلُماتٍ لاَ يُبصِرونَ -ثُمٌّ بُکمٌ عُمیٌ فَهُم لاَ یَرجِعونَ» 🎁🎁🎁🎁 🔰 چرا آیه، جمع را به مفرد تشبیه کرده است (مثلهم کمثل الذی)؟ باید دقت کرد که در مثالها نیاز به اینجور تکلفهای ادبی جهت هماهنگی دو طرف تشبیه نیست بلکه در همه این مثالها، یک به جریان دیگری تشبیه شده است اگرچه به صیغه مفرد یا جمع بیاید. ♦️مثلا آیه 264 بقره مفرد را به مفرد تشبیه کرده است اما باز هم منظورش تشبیه یکی جریان به یک جریان دیگر است. در این آیه گوید: مثل (مَثَلُه) مَثل سنگ سختی است (کمَثَلِ صفوانٍ) که بر روی آن مقداری خاک نشسته باشد و بر آن باران تند و درشتی ببارد (فأصابه وابِلٌ) که باعث می شود تمام خاک رفته و تنها سنگی صاف باقی بماند (فترکَه صَلداً). (ریاکار به سنگ تشبیه شده) ♦️یا مثلا آیه 20 سوره محمد(ص) جمع را به مفرد تشبیه کرده و گوید: وقتی در قرآن فرمان جهاد آمد آنهایی که در دلشان بود همانند فرد رو به موت به تو نگاه می کنند (ینظرون الیک نظر المغشیِّ)! آنهایی که دلهای بیمار دارند(جمع) به کسیکه درحال مردن به تو نگاه میکند (مفرد) 🔷درباره دو نظر است: عده ای گویند منظور از مثل، چیزی به چیزی دیگر است نه بیان حقیقت آن چیز. اما نظر دوم گوید تمثیل، است و لذا مَثَل های قرآن زمانی که قیامت شود و حقیقت همه چیز آشکار شود می بینیم که این مَثَلها همه عین بوده اند و حقیقت اشیا و انسانها را بیان می کرده اند. ❌طبق نظر دوم، آیه 18 بقره حقیقت منافقین و کفار را که در قیامت آشکار می شود نشان می دهد که اینها چون را نمی فهمند کر و لال و کورند. خدا آن نور درونی که لازمه شناخت مسیر وراه است را از کفار و منافقین گرفته لذا اینها راه را پیدا نمی کنند و تنها به دور خود می گردند. انسان خودمحور به جایی نمی رسد! https://eitaa.com/quraanalkarim 🌾🌹🌾🌹🌾
ادامه مطلب ⭕️اینها تلاش می کنند راه را پیدا کنند چون خداوند انسان را اینطور خلق کرده است(که دنبال هدف و یافتن راه باشند) اما چون نورشان را از دست داده و در ظلمات درونی گرفتارند، و عملاً توفیق یافتن راه را از دست داده اند و لذا در طغیانشان بدون نور درونی ادامه می دهند و به مقصد هم نمی رسند. (فی طغیانهم یعمهون/بقره_15). 📌نیافتن راه، است. مانند جریان نوزادی حضرت موسی که خداوند فرمود برای اینکه این طفل را به مادرش برسانیم پذیرش پستان همه دایه ها را برایش حرام کردیم پس جز پستان مادرش را نتوانست بخورد (و حرَّمنا علیه المراضع من قبل/قصص_12). همچنین ماجرای که بخاطر گناهانشان، سرزمین المقدس برایشان حرام شد 40 سال در بیابان های سینا سرگردان بودند (فَإنّها محرّمَةٌ علیهم اربعین سنةً یتیهون فی الارض/مائده_26) https://eitaa.com/quraanalkarim