eitaa logo
در محضر قرآن کریم
97 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
549 ویدیو
3 فایل
إنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یَهدی لِلَّتی هِيَ أَقوَم تفسیر آیات قرآن برگرفته از تفاسیر شیعه و بخصوص تفسیر تسنیم استاد جوادی آملی 🔼 ارتباط با ادمین: @piroozy
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹بسم الله الرحمن الرحیم ♻️دور اول ختم قرآن کریم ‌♦️ قرآن کریم 📖 با توکل بر خدا 🔹تلاوت روزانه یک صفحه از قرآن کریم همراه با ترجمه، با همراهی اعضای کانال اول قرائت کنید و بعد و مختصر را با دقت بخوانید. 📖 صفحه ۵۵ https://eitaa.com/quraanalkarim 🌿🌾🌿🌾🌿
کمی تربیت نفس👇👇
🔸 محاسبه إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ پیام این آیه شریفه این است که اگر گرفتار گناهیم فعلا محرومیم حالا هر جور گناهی. خیلی پیام دارد چون آدم گنه‌کار، فاسق است. إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْظالمينَ باز پیامش این است؛ اگر گرفتار ظلمی، از این نور محرومی. ظلم را هم به معنی عام بگیریم. گاهی ظلم به دیگران است حق الناس به گردن انسان می‌آورد، گاهی ظلم به نفس است همه را دارد می‌گیرد! حیف معمولاً ما می‌گوییم ظلم، فوری در ذهن ما ترامپ می‌آید و دار و دسته‌اش. در حالی که انسان همسایه دارد، هم حجره و هم اتاقی دارد، زن و بچه دارد، فامیل دارد، در حشر و نشر با این‌ها راست راستی رعایت نمی‌کنیم، گرفتار ظلم می‌شویم. حیف اگر آن محاسبه باشد این محاسبه، اینها را دقیق روشن می‌کند. ✓ بارها عرض کرده ایم محاسبه خوب مراقبه خوب می‌آورد. 🔹 استاد مؤیدی https://eitaa.com/quraanalkarim
📇 🔖 آیه: ۱٧ و ۱۸ موضوع : ❎آیه ۱۷ و ۱۸ بقره: «مَثَلُهُم کَمَثَلِ الَّذي استَوقَدَ ناراً فَلَمَّا أضَاءَت مَا حَولَهُ ذَهَبَ اللهُ بِنورِهِم وَ تَرَكَهُم فى ظُلُماتٍ لاَ يُبصِرونَ -ثُمٌّ بُکمٌ عُمیٌ فَهُم لاَ یَرجِعونَ» 🎁🎁🎁🎁 🔰 چرا آیه، جمع را به مفرد تشبیه کرده است (مثلهم کمثل الذی)؟ باید دقت کرد که در مثالها نیاز به اینجور تکلفهای ادبی جهت هماهنگی دو طرف تشبیه نیست بلکه در همه این مثالها، یک به جریان دیگری تشبیه شده است اگرچه به صیغه مفرد یا جمع بیاید. ♦️مثلا آیه 264 بقره مفرد را به مفرد تشبیه کرده است اما باز هم منظورش تشبیه یکی جریان به یک جریان دیگر است. در این آیه گوید: مثل (مَثَلُه) مَثل سنگ سختی است (کمَثَلِ صفوانٍ) که بر روی آن مقداری خاک نشسته باشد و بر آن باران تند و درشتی ببارد (فأصابه وابِلٌ) که باعث می شود تمام خاک رفته و تنها سنگی صاف باقی بماند (فترکَه صَلداً). (ریاکار به سنگ تشبیه شده) ♦️یا مثلا آیه 20 سوره محمد(ص) جمع را به مفرد تشبیه کرده و گوید: وقتی در قرآن فرمان جهاد آمد آنهایی که در دلشان بود همانند فرد رو به موت به تو نگاه می کنند (ینظرون الیک نظر المغشیِّ)! آنهایی که دلهای بیمار دارند(جمع) به کسیکه درحال مردن به تو نگاه میکند (مفرد) 🔷درباره دو نظر است: عده ای گویند منظور از مثل، چیزی به چیزی دیگر است نه بیان حقیقت آن چیز. اما نظر دوم گوید تمثیل، است و لذا مَثَل های قرآن زمانی که قیامت شود و حقیقت همه چیز آشکار شود می بینیم که این مَثَلها همه عین بوده اند و حقیقت اشیا و انسانها را بیان می کرده اند. ❌طبق نظر دوم، آیه 18 بقره حقیقت منافقین و کفار را که در قیامت آشکار می شود نشان می دهد که اینها چون را نمی فهمند کر و لال و کورند. خدا آن نور درونی که لازمه شناخت مسیر وراه است را از کفار و منافقین گرفته لذا اینها راه را پیدا نمی کنند و تنها به دور خود می گردند. انسان خودمحور به جایی نمی رسد! https://eitaa.com/quraanalkarim 🌾🌹🌾🌹🌾
ادامه مطلب ⭕️اینها تلاش می کنند راه را پیدا کنند چون خداوند انسان را اینطور خلق کرده است(که دنبال هدف و یافتن راه باشند) اما چون نورشان را از دست داده و در ظلمات درونی گرفتارند، و عملاً توفیق یافتن راه را از دست داده اند و لذا در طغیانشان بدون نور درونی ادامه می دهند و به مقصد هم نمی رسند. (فی طغیانهم یعمهون/بقره_15). 📌نیافتن راه، است. مانند جریان نوزادی حضرت موسی که خداوند فرمود برای اینکه این طفل را به مادرش برسانیم پذیرش پستان همه دایه ها را برایش حرام کردیم پس جز پستان مادرش را نتوانست بخورد (و حرَّمنا علیه المراضع من قبل/قصص_12). همچنین ماجرای که بخاطر گناهانشان، سرزمین المقدس برایشان حرام شد 40 سال در بیابان های سینا سرگردان بودند (فَإنّها محرّمَةٌ علیهم اربعین سنةً یتیهون فی الارض/مائده_26) https://eitaa.com/quraanalkarim
6.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✘ چرا در کربلا، بعضیا تونستن بمونن پای امام، و خیلی‌ها نتونستن؟ ✘ چرا همین الآن، بعضی‌ها رسیدن به همراهی با امام زمان علیه‌السلام و ما هنوز نرسیدیم؟ https://eitaa.com/quraanalkarim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠
وجوب تبلیغ

🔻 وقتی انسان می خواهد وارد کار مهمی مانند شود ، در نفس خود می اندیشد ، و کار خود را تدبیر می کند ، اگر به آن کار آگاهی داشت ، شروع می کند؛ وگرنه باید آن را ترک کند؛ امّا اصل این کار (تبلیغ) بر ما است ، زیرا خداوند متعالی ما را به امر به معروف و نهی از منکر فراخوانده است : ﴿ولتَکُن مِنکُم اُمَّةٌ یَدعونَ اِلَی الخَیرِ ویَأمُرونَ بِالمَعروفِ ویَنهَونَ عَنِ المُنکَر﴾ . 🔻 بر ما لازم است که اولاً مردم را به خیر دعوت کنیم و ثانیاً به معروف امر و از منکر نهی کنیم : ﴿یَدعونَ اِلَی الخَیر﴾ و این امر به حوزه اسلام اختصاص ندارد ، و بین مسلمان و غیر مسلمان مشترک است . اگر این ترغیب و خیرخواهی و ارشاد نفعی نداشت ، خدا بدان دستور نمی داد ، و چون خداوند متعالی ما را بدان دستور داده و آن را بر ما واجب کرده است ، معلوم می شود که این کار به نتیجه می رسد و اگر مؤثر نبود خداوند ما را بدان دعوت نمی فرمود و آن را بر ما واجب نمی کرد . https://eitaa.com/quraanalkarim 🌾🌿🌾🌿🌾🌿
در مسیر تقرب 2 حالا خود رفتارهای درونی ما هم به دو قسمت قابل تقسیم هست: 1- رفتارهایی که مربوط به و احساسات ما میشن که کنترلشون کار سختیه. 2- رفتارهایی که مربوط به و اندیشه انسان هست که کنترلشون یه مقدار آسون تر هست. 👆👆👆✔️✅ و اتفاقا بیشتر کار ما هم با همین قسمت دوم هست. اینکه ما حواسمون باشه که به چه چیزایی فکر کنیم و به چه مسائلی فکر نکنیم. 💥 هر انسانی در زمینه های مختلف قدرت داره ولی "بیشترین قدرت رو کسانی دارن که میتونن روی خودشون کنترل داشته باشن". 🌷https://eitaa.com/quraanalkarim