ادامه مطلب:
🅾آیاتی در مورد پرستش آفریدگار نازل شده است:
1⃣حضرت عیسی در آیه 72 مائده به کسانی که او را خدا می دانستند فرموده: ای بنی اسراییل خداوندی که پروردگار من و شماست را عبادت کنید (اعبدوا الله ربی و ربکم) من هم مثل شما #عابد هستم.
2⃣آیه 102 انعام بیان می دارد: خداوند یکتا خالق همه چیز است پس او را عبادت کنید.
3⃣همچنین قوم #ثمود نیز در آیه 62 هود به حضرت صالح می گویند که آیا تو مارا از #سنت_گذشتگان یعنی پرستش بتها باز میداری؟ اما خدا خالق این چوب و سنگ بتها بوده است.
4⃣خدا آیه 184 شعرا را به پاسخ به افرادی شبیه قوم ثمود اختصاص داده که بگوید: از آن کس که شما و امت های پیشین را آفرید پروا کنید.
لذا اگر آغاز و انجام همه چیز از خداست پس باید او را پرستید وگرنه #گرفتار_هوس خواهیم شد.
#بقره/21
https://eitaa.com/quraanalkarim
💠 ارکان صلاح
▫️ امام سجاد (سلام الله عليه) در دعای نورانی #مکارم_الأخلاق دستور داد ما از ذات اقدس الهي اموري را بخواهيم: 1️⃣ رابطه خودمان با خودمان را حل کنيم يعنی مشکل داخلي مان را حل کنيم؛ 2️⃣ رابطه خودمان را با مردم حل کنيم و اين دو پيوند را در سايه رابطه اصلي که رابطه عبد و مولاست، رابطه مخلوق و خالق است، حل کنيم، زيرا آنکه حل بشود هم رابطه خودمان با خودمان حل مي شود و هم پيوند خودمان با جامعه. ▫️ اول عرض می کند: «وَ عَبِّدْنِي لَک وَ لَا تُفْسِدْ عِبَادَتِي بِالْعُجْبِ»؛ خدايا! مرا بنده خاص خودت قرار بده، پس اولاً رابطه عبد با مولا و خلق با خالق بايد تحکيم بشود؛ «عَبِّدْنِي لَک وَ لَا تُفْسِدْ عِبَادَتِي بِالْعُجْبِ». حالا که اين رابطه درست شد و من شدم بنده تو، آن گاه «وَ أَجْرِ لِلنَّاسِ عَلَی يَدِيَ الْخَيْرَ وَ لَا تَمْحَقْهُ بِالْمَنِّ»؛ ▫️ به خدا عرض می کند خدايا! خير مردم از دست من جاری بشود نه اينکه ديگری کار خير بکند و من تماشاچی باشم! عرض کرد خدايا! تو که به مردم خير می رسانی، آن توفيق را بده که من #مجرای_خير باشم. ▫️ بنابراين رابطه ما با خدا در سايه عبادت، محکم می شود، يک؛ پيوند ما با خلق، در ناحيه خيررسانی تحکيم مي شود، دو؛ اما خودمان با خودمان چه کار بکنيم؟ عرض می کند: «وَ هَبْ لِي مَعَالِيَ الْأَخْلَاقِ وَ اعْصِمْنِي مِنَ الْفَخْرِ»؛ خدايا! من نمی خواهم اخلاق متوسط داشته باشم، می خواهم اخلاق عالی داشته باشم؛ نه تنها #جهاد_اصغر، #جهاد_اکبر را داشته باشم و اگر به آن درجات عاليه علم و عمل رسيدم، آن توفيق را هم به من بده که من گرفتار فخرفروشی و امثال آن نشوم.🤲 #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1387/11/10 https://eitaa.com/quraanalkarim
🍂بسم الله الرحمن الرحیم
🌸نگاهی به نکات حزب هفتم🌸
آیات 203 تا 232 سوره بقره
🍁بصیرت افزایی و شناخت فتنه گران مغضوب🍁
👈در آیات211 و231 در باره نعمت های خداوند می فرماید؛ نعمتهای خداوند را به یاد آرید, (آیات روشن و نعمت هدایت ) وپس از دریافت به ضد آن تبدیل نکنید که خداوند شدید العقاب است وآیات واحکام الهی را به مسخره نگیرید وبدانید خداوند در کلیه ی امور دانای مطلق است
👈کسانی را به راه راست هدایت می کند که به خدا ایمان دارند نه کسانی که به علت حسد وسود پرستی از حق منحرف می شوند.👇
آگاه باشید که بهشت را به بها می دهند نه به بهانه.مومنان امتحانات سخت در پیش دارید
👈جهاد در راه خدا،به خیر وصلاح شماست هر چند خوشایند شما نیست
👈جلوگیری از پیشروی دین خدا ، وکفر ورزیدن ومنع مردم از ورود به مسجدالحرام گناهش از جنگ در ماه حرام بزرگتر،و فتنه (و ایجاد شبهه)از قتل (و جنگ رو در رو )بدتر است و ارتداد سبب کفر و نابود کننده ی تمام اعمال نیک در گذشته می شود.
👈وهجرت وجهاد خالصانه به لطف خدا،پاک کننده گذشته ی افراد است
👈از موارد انفاق خیر رساندن به دیگران و بخشیدن و گذشت از اشتباهات آنان است.
#بقره/203 تا 220
#حزب_هفتم
https://eitaa.com/quraanalkarim
بسم الله الرحمن الرحیم
شروع صبح با "قرآن کریم"؛ صفحه ۶۷
https://eitaa.com/quraanalkarim
🌹🌿🌹🌿🌹
🌹بسم الله الرحمن الرحیم
♻️دور اول ختم قرآن کریم
♦️ #تلاوت_روزانه قرآن کریم
📖 #صفحه67
🔹تلاوت روزانه یک صفحه از قرآن کریم همراه با ترجمه، با همراهی اعضای کانال
#لطفاً اول قرائت کنید
و بعد #ترجمه و #تفسیر مختصر را با دقت بخوانید.
📖 صفحه ۶٧
#سوره_آل_عمران_جزءچهارم
https://eitaa.com/quraanalkarim
🌿🌾🌿🌾🌿
آیا میدانید:حيات اجتماعی اسلام به انفاق برای تامین امکانات میدان جنگ، بستگی دارد؟!(تقویت بنیه نظامی تا چه حد؟)
#انفاق
https://eitaa.com/quraanalkarim
🌾🌿🌾🌿🌾
دوستان جدید الورود خوش آمدید🌹
انشاءالله هر روز به جز قرائت یک صفحه از قرآن و ترجمه و تفسیر مختصر آن بر طبق تفسیر آیه الله حسیین انصاریان🌿
یک آیه از قرآن تفسیر روان و آسان میشود و در روزهای بعد کاملا کارشناسانه با کمک تفاسیر تسنیم و نمونه در مورد همان آیه بحث خواهد شد.🍃
روزی 5دقیقه وقت بگذارید و مطالب قرآنی، اخلاقی را مرور کنید.🌸
التماس دعا
https://eitaa.com/quraanalkarim
📇 سوره #بقره
🔖 آیه: ۲۱
موضوع:الناس(مردم)
#تقوا
📚 #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
✅ یَا أيُّهَا النّاسُ اعبُدوا رَبَّكُمُ الَّذي خَلَقَكُم وَ الَّذِينَ مِن قَبلِكُم لَعَلَّكُم تَتَّقونَ ( 21)
ای مردم عبادت کنید آنکسی را که شما و پیشینیان شما را آفرید، شاید باتقوا شوید.
♦️قرآن انسان را مخاطب قرار می دهد «یا ایها الناس» زیرا قرآن رابطه مستقیم #خالق و #مخلوق است بهمین دلیل، نور بوده و مانند دیگر کتب نیست که معارفش به صورت قضایای اتفاق افتاده بیان شود زیرا در باقی کتابها، نویسنده با مخاطب سخن نمی گوید بلکه تنها یک سری اطلاعات می دهد اما قرآن ، برای #تمام_دوران_ها است و هر لحظه با مخاطب سخن می گوید.
♦️عبارت «یا ایها الناس» نشان می دهد این کتاب، کتابی #جهانی است نه محصور به شبه جزیره عربستان لذا برای هر گروهی از مردم دلایلی می آورد تا ایمان آورند اعم از کافران و مشرکین، منافقین و حتی مومنان.
🔹استدلال خدا در برابر منکران خدا، این است که شما یا میگویید خالقی ندارید یا اینکه اگر دارید یا خالقتان خودتان هستید یا کسی همانند شما«ام خُلقوا من غیر شیءٍ ام هم الخالقون/طور_35». اگر بگویید خالقی ندارید پس باید #تصادفی خلق شده باشید که خلاف #اصل_علیت است و معلول بدون علت معنا ندارد. اما توضیح دو بخش دیگر در آینده مطرح می شود.
♦️جدال احسن: خداوند در برابر بت پرستان #جدال_احسن می کند. پروردگار، جدال را نهی و جدال احسن را امر کرده است. جدال احسن یعنی استفاده از مقدمات حقه که مورد قبول طرف مقابل است برای ارائه استدلال. در برابر جدال، #برهانی است که در آن، موردِ پذیرش بودنِ این مقدمات از سوی طرف مقابل یا عامه مردم مهم نیست و تنها #مقدمات_حقه مطرح است.
🔹اگر مقدمات، حق نبود #جدال_باطل و حرام است. در جدال احسن، کافران، #خالقیت خدا را قبول دارند پس قرآن از همین مقدمه شروع کرده و #ربوبیت خدا و سپس وجوب #عبودیت و بندگی او را اثبات می کند.
https://eitaa.com/quraanalkarim
🌿🍃🌿🍃🌿🍃
ادامه مطلب:
♦️#حکمت_بندگی انسان: هر انسانی باید قوانین و مقرراتی را پذیرفته و به آن احترام بگذارد. اگر قانون الهی را نپذیرفت باید به #قانون_هوس احترام بگذارد. احترام به یک قانون، عبادت آن محسوب می شود لذا اگر خدا را نپرستید خود بخود در حال پرستش هوای نفس هستید.
(#لیبرالیسم ، نافی حدود و قوانین الهی است)
یک سوال?
♦️چگونه #تقوا، استدلالی برای وجوب عبادت است که خدا در آیه مورد بحث گوید عبادت کنید شاید متقی شوید؟
«اعبدوا الذی ... لعلکم تتقون» تقوا از ریشه وقی و وقایه است یعنی حفظ از #خطر. اگرچه به مومنان و بت پرستان می توان گفت که تقوا استدلالی برای عبادت است اما مادی گرایان و کافران که تقوا را قبول ندارند. خدا گوید حتی مادی گرایان نیز اگر به وجود خطر وجود جهنم و عذاب سخت آن توجه کنند می فهمند که تنها راه در امان ماندن، عبادت خالق است.
♦️علاوه بر استدلال به #مبدأ_فاعلی (خالقیت) خداوند در آیاتی به #مبدأ_غایی نیز استدلال کرده است زیرا مرگ در قرآن همیشه با لفظ #تَوَفّیٰ آمده است که از مصدر وفی و استیفا شدن می آید یعنی ای انسان، تو هیچگاه نمی میری بلکه هنگام مرگ تمام هستی و روح شما از دنیا وارد آخرت می شود و هیچ چیزی از شما در دنیا گم نشده و باقی نیز نمی ماند پس خدا را عبادت کنید.
🔹حال، خدا چون خالق و متوَفّی است باید عبادت شود. کمونیست به مُرده می گوید شادروان! در حالیکه این جز لفظی بی معنا برای او نیست زیرا وی برای مرده اصلا #روح و #روانی قائل نیست که شاد باشد یا نباشد.
🔹آیه 22 یس کاملترین استدلال است که گوید شما نه به خواست خود به دنیا می آیید نه از دنیا خارج می شوید زیرا خدا هم خالق و ایجاد کننده و هم میراننده انسان است.
سوال دوم؟؟
♦️چرا در قرآن به #مادیگرایان کمتر توجه شده است؟
اگر قرآن بیشتر به مشرکین اشاره دارد و از مادیین و کافران زیاد صحبت نکرده است به این علت است که بیشتر افراد اطراف پیامبر اسلام و دیگر پیامبران از مشرکین و بت پرستان بودند نه از مادیین. علت دوم هم این است احکام مهم دین بین مادیین و مشرکین فرقی نیست.
#بقره21
https://eitaa.com/quraanalkarim