eitaa logo
در محضر قرآن کریم
96 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
549 ویدیو
3 فایل
إنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یَهدی لِلَّتی هِيَ أَقوَم تفسیر آیات قرآن برگرفته از تفاسیر شیعه و بخصوص تفسیر تسنیم استاد جوادی آملی 🔼 ارتباط با ادمین: @piroozy
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹تفسیر قرآن کریم 🌹از ابتدا تا انتهای قرآن همراه هم 🌹 الکتاب 🔸إهدنا الصراط المستقیم (6)🔸 ترجمه:ما را به راه راست هدایت فرما 🌷اهدنا:یعنی خدایا ما را هدایت فرما هر کاری راهی دارد خدایا راه آن کار را به ما نشان بده 🔹امام علی علیه السلام می فرمایند صراط مستقیم همان راه روشن است. در روایات آمده است صراط مستقیم امام علی علیه السلام و همه معصومان هستند. وقتی می گوییم ما را به راه راست هدایت فرما یعنی خدایا ما را به راه علی و آل علی علیهم‌السلام هدایت کن که همان راه روشن است. 🔹هدایت اصولا در برابر ضلالت و گمراهی بوده و اما خداوند گاهی را در برابر اعمی و کور بکار برده است. لذا یک هدایت در برابر است که شخص، هدف را میداند اما راه را نمیبیند. یک هدایت هم در برابر است. غَیّ یعنی انسان بی هدف. لذا هدایت برای اینها، یافتن هدف است، نه یافتن راه. لذا غوایت شامل این آیه نمیشود. و آیه اهدنا الصراط المستقیم در مورد راه و ضلالت است. 🔺 دانش و علم، بسیاری وقتها به عمل ختم نمیشود. دانستن باید همراه با دیدن باشد وگرنه انسان در برابر گناه مصون نخواهد بود. «لا تعمی الابصار و لکن تعمی القلوب التی فی الصدور» (حج_۴۶) 🔰تنها زمانی خداوند دل را نورانی می کند که انسان، مدتی از گناه دوری کرده و در راه خدا قدم گذارد. در این زمان نوری به انسان میبخشد تا کمکی برای ادامه راهش باشد تا بد و خوب را بهتر ببیند. 🔺ما گوییم «اهدنا الصراط المستقیم» و خدا بلافاصله گوید «استعینوا بالصبر و الصلاة» (از صبر و نماز برای هدایت و نورانی شدن کمک بگیرید.) 🔺در آیات آخر عنکبوت آمده «و الذین جاهدوا فینا لنهدینّهم سبلنا» (کسانیکه در راه ما جهاد میکنند قطعا هدایتشان میکنیم). 🔺خدا همسفری مانند انسان به او میدهد که او را در راهش کمک می کند. «و من یؤمن بالله فهو قلبه» فرشتگان از سوی خدا همیشه با مؤمنانند تا برزخ. لذا این فرشتگان به او کمک می کنند در خیرات. https://eitaa.com/quraanalkarim 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 تدبُّر در یک آیه: 🔹تحریف : ۞ أَفَتَطْمَعُونَ أَنْ يُؤْمِنُوا لَكُمْ وَقَدْ كَانَ فَرِيقٌ مِنْهُمْ يَسْمَعُونَ كَلَامَ اللَّهِ ثُمَّ يُحَرِّفُونَهُ مِنْ بَعْدِ مَا عَقَلُوهُ وَهُمْ يَعْلَمُونَ(آیه75 سوره بقره) 🔺آیه 74 این سوره در مورد عاقبت لجاجت و همراهی نکردن با پیامبر خدا را قساوت قلب ذکر می کند. 🔺و آیه 75 به تلاش بی ثمر و شاید کوته بینانه عده ای از مسلمانان اشاره میکند که با یهودیان(که به گفته قرآن دشمن شماره 1 مسلمانان هستند) دوستی و مودت دارند گوش کنید :👇👇 (ﭘﺲ ﺍﻱ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ!) ﺁﻳﺎ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﺩﺍﺭﻳﺪ (ﻛﻪ ﻳﻬﻮﺩﻳﺎﻥ ﺳﺮﺳﺨﺖ،) ﺑﻪ (ﺩﻳﻦ) ﺷﻤﺎ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﻴﺎﻭﺭﻧﺪ؟ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻋﺪﻩ ﺍﻱ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ، ﺳﺨﻨﺎﻥ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﻣﻲ ﺷﻨﻴﺪﻧﺪ ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻓﻬﻤﻴﺪﻧﺶ، ﺁﻧﺮﺍ ﺗﺤﺮﻳﻒ ﻣﻲ ﻛﺮﺩﻧﺪ، ﺑﺎ ﺁﻧﻜﻪ (ﺣﻖّ ﺭﺍ) ﻣﻲ ﺩﺍﻧﺴﺘﻨﺪ. :آیا انتظار دارید :عده ای،بعضی،گروهی :می شنوند :تحریف می کنند 💥ﭘﻴﺎم ﻫﺎ و نکته های آیه: ✅ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭِ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﻣﺮﺩم بسیار ﻧﻴﻜﻮﺳﺖ، ﻭﻟﻲ ﻫﻤﻪ، ﺗﻮﻓﻴﻖ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ، ﺷﻤﺎ ﻫﻢ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻴﺪ. «ﺃﻓﺘﻄﻤﻌﻮﻥ ﺃﻥ ﻳﺆﻣﻨﻮﺍ» ✅ﺑﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﻧﺸﻤﻨﺪﺍﻥ ﻟﺠﻮﺝ ﻭ ﺧﻄﺮﻧﺎﻙ، ﺍﻣﻴﺪﻱ ﺑﻪ ﺍﺻﻠﺎﺡ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻧﻴﺴﺖ. «ﺃﻓﺘﻄﻤﻌﻮﻥ ﺍﻥ ﻳﺆﻣﻨﻮﺍ ﻟﻜﻢ ﻭ ﻗﺪ ﻛﺎﻥ...» ✅ﺩﺭ ﺍﻧﺘﻘﺎﺩ، ﺍﻧﺼﺎﻑ ﺭﺍ ﻣﺮﺍﻋﺎﺕ ﻛﻨﻴﻢ. ﻫﻤﻪ ﻳﻬﻮﺩﻳﺎﻥ ﺍﻫﻞ ﺗﺤﺮﻳﻒ ﻧﺒﻮﺩﻧﺪ. «ﻓﺮﻳﻖٌ ﻣﻨﻬﻢ... ﻳﺤﺮّﻓﻮﻧﻪ» ✅ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺣﻖّ، ﻏﻴﺮ ﺍﺯ ﻗﺒﻮﻝ ﺣﻖّ ﺍﺳﺖ. ﺍﻓﺮﺍﺩﻱ ﺣﻖّ ﺭﺍ ﻣﻲ ﺷﻨﺎﺳﻨﺪ، ﻭﻟﻲ ﺣﺎﺿﺮ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺍﻗﺮﺍﺭ ﻛﻨﻨﺪ. «ﻳﺤﺮّﻓﻮﻧﻪ ﻣﻦ ﺑﻌﺪ ﻣﺎ ﻋﻘﻠﻮﻩ» ✅ ﺗﺤﺮﻳﻔﺎﺗﻲ ﺧﻄﺮﻧﺎﻙ ﺗﺮ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻛﺎﺭﺷﻨﺎﺳﺎﻧﻪ ﻭﺁﮔﺎﻫﺎﻧﻪ ﺑﺎﺷﺪ. «ﻳﺤﺮّﻓﻮﻧﻪ ﻣﻦ ﺑﻌﺪ ﻣﺎﻋﻘﻠﻮﻩ» ✅ ﺟﺎﻫﻞِ ﻣﻘﺼّﺮ، ﻣﻮﺭﺩ ﺗﻬﺪﻳﺪ ﺍﺳﺖ ﻧﻪ ﺟﺎﻫﻞ ﺑﻲ ﺧﺒﺮ. «ﻣﻦ ﺑﻌﺪ ﻣﺎ ﻋﻘﻠﻮﻩ» ✅ ﺗﺤﺮﻳﻒ، ﮔﻨﺎﻩ ﻋﻠﻤﺎ ﻭ ﺩﺍﻧﺸﻤﻨﺪﺍﻥ ﺍﺳﺖ ",یحرفونه من بعد ما عقلوه" https://eitaa.com/quraanalkarim
سلام صبجتون به خیر و شادی إنَّ صَلَاتی وَ نُسُکی وَ مَحیَایَ وَ مَماتی لِلَّهِ رَبِّ العَالَمینَ https://eitaa.com/quraanalkarim
در مقدمات تفسیر گفته شد: 🔺1⃣ تمسک و بهره وری از قرآن کریم متوقف بر اموری بود. 🔹یکی اینکه فی نفسه حجت باشد. 🔹دوم بوسیله عوارض از حجیت ساقط نشود.🔹 باید را مستدلانه رد کرد اگرچه قائلی به آن یافت نکنیم. 2⃣دلایل عدم تحریف: 🔺۱. همان دلیلی که بر ضرورت وحی و رسالت دلالت دارد همان بر ضرورت صیانت وحی از تحول و تغییر دلالت دارد. 🔺۲. تبیین اوصاف قرآن: که و است پس راهی برای زوال قرآن نیست. 🔺۳. آیه سوره حجر(در جلسه قبل بررسی شد) 🔺۴. آیه سوره فصلت(به جلسه قبل رجوع شود) 🔺۵. آیه سوره جن که قرآن با رصد خداوند از تحریف مصون است و چون قرآن تا قیامت حجت است پس باید تا همان زمان هم از مصون بماند. و اینک بقیه مطالب👇👇
📇 تفسیر قرآن، 📆 شماره جلسه: ۱۷ 📚 مفسر: علامه جوادی آملی ♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️ اما ادامه: 🔺1⃣اصل و بقای هستی قرآن با معجزه همراه است.مواردی که اصل هستی یا بقای هستی آنها روی اعجاز الهی است از سه قسم بیرون نیستند و قرآن مهمترین قسم است: 🔰 ۱. برخی اشیا را در با معجزه همراه کرد اما بقایشان مانند دیگر موجودات است: مثل ناقه صالح که از درون کوه درآمد اما مثل بقیه قابل مردن بود یا مانند عیسی مسیح که بدون پدر متولد شد اما ادامه زندگیش مثل بقیه مردم بود.و البته بقا و حفظش به مدد الهی ادامه دارد 🔰 ۲. برخی را در و ماندن با معجزه همراه کرد. حال این یا در «مقطع خاص» است مثل ماجرای حضرت موسی که با پدر و مادر معین بدنیا آمد، اما در مقطعی خدا به مادرش گفت او را در دریا بینداز و ما او را حفظ میکنیم و به دریا گوییم او را در جای معینی بگذارد. لذا قرآن به مادر موسی گوید قطعا ما اینجا او را حفظ میکنیم پس حفظ او در مقطع معینی روی اعجاز است. ♻️گاهی نیز اعجاز در مرحله بقا و بودن «بصورت دائمی» است. مثل کعبه که دو پیامبر با دستور خدا آن را ساختند اما این کعبه را هیچکس نمیتواند خرابش کند البته اگر قصد تخریب کعبه با عنوان قبله مسلمین را داشته باشد نه اینکه مثلا بازسازی شود یا اینکه بلایای طبیعی آن را خراب کنند. خدا فرمود اگر کسی مانع رسیدن مردم به کعبه شد ما آنها را به عذاب الیم گرفتار میکنیم چه رسد بخواهد خود کعبه را از بین ببرد. در مورد تولد امام زمان نیز اصل تولد روی جریان عادی است اما بقا و حفظش با اراده الهی ممکن شده است. 🔰 ۳. و برخی را هم در و هم در با معجزه قرین ساخت: این قسم منحصر در «قران» است. هم تنظیم و ایجادش از خود خدا و بوسیله یک انسان بی سواد است و هم حفظش بدست خداست و کسی امکان تحریف و ازاله آنرا ندارد. 🔺2⃣ نبوت برای بشر ضروری است لذا در صورت فوت نبی باید او همیشه بماند و دین همان کتاب قرآن است لذا قرآن دائمی و غیرقابل تحریف است. پیروان ادیان را خدا طبق قرآن، تا زمان آمدن رسول بعدی رها نکرد. اگر دین نباشد، انسانیت نیست پس دین همیشه باید باشد‌. 🔺3⃣دینی که قبلا در کتاب بود حالا در ایران دارد پیاده میشود چنانکه حتی وقتی یک مسیحی وارد آسمان ایران میشود بنابه احترام به نظام رسمی جمهوری اسلامی ایران، روسری سر میکند. این نتیجه خون شهداست. زمان ما از زمان علی علیه السلام که برتر نیست و ما هم خون ندادیم که ۱۰۰٪ اسلامی شویم چون انتظارمان این است که در نهایت تلاشمان، مانند شویم که در آن هم اشکالاتی بود چنانکه وقتی گفتند خالد فلان کار را کرده انتقاد کرد.(خالد فرمانده از طرف پیامبر بود) حضرت علی به کمیل نامه نوشت که چرا نتوانستی شهرت را مدیریت کنی؟ یعنی هر کسی که مومن بود مدیر هم الزاما نیست! https://eitaa.com/quraanalkarim
🔺 بسیاری از چیزهایی که در زمان ظهور حضرت می آید در نگاه مردم است! طبق قرآن، اهل کتابی که در زمین مسلمانان زندگی میکنند باید دهند اما اول انقلاب در مجمع خبرگان قانون اساسی که ما هم بودیم وقتی چنین چیزی مطرح شد نماینده مسیحیان رسما گفت اصلا چنین بحثی را به زبان هم نیاورید چون اگر ما قرار باشد جزیه دهیم مسلمانانی که در خارج هستند نیز باید به حکومت غیر مسلمانشان جزیه دهند و بدین ترتیب جزیه در قانون اساسی نیامد! وقتی حضرت بیاید اسلام را مظهر بر همه ادیان میکند «لیظهره علی الدین کله و لو کره الکافرون» https://eitaa.com/quraanalkarim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در محضر قرآن کریم
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 تدبُّر در یک آیه: 🔹تحریف : ۞ أَفَتَطْمَعُونَ أَنْ يُؤْمِنُوا لَكُمْ وَقَدْ كَانَ فَرِيقٌ مِ
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 تدبُّر در یک آیه ﻭَﺇِﺫَﺍ ﻟَﻘُﻮﺍْ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﺁﻣَﻨُﻮﺍْ ﻗَﺎﻟُﻮﺍْ ﺁﻣَﻨَّﺎ ﻭَﺇِﺫَﺍ ﺧَﻠَﺎ ﺑَﻌْﻀُﻬُﻢْ ﺇِﻟَﻲ  ﺑَﻌْﺾٍ ﻗَﺎﻟُﻮﺍ ﺃَﺗُﺤَﺪِّﺛُﻮﻧَﻬُﻢْ ﺑِﻤَﺎ ﻓَﺘَﺢَ ﺍﻟﻠَّﻪُ ﻋَﻠَﻴْﻜُﻢْ ﻟِﻴُﺤَﺂﺟُّﻮﻛُﻢ ﺑِﻪِ ﻋِﻨﺪَ ﺭَﺑِّﻜُﻢْ ﺃَﻓَﻠَﺎ ﺗَﻌْﻘِﻠُﻮﻥَ« آیه٧٦ سوره بقره » 💥این آیه به نحوه عمل علمای یهود و در عین حال تحریف کننده، اشاره می کند و آن را مانند عمل منافقان که در آیه14 همین سوره آمده تشبیه میکند👇👇 ﻭ (ﻫﻤﻴﻦ ﻳﻬﻮﺩﻳﺎﻥ) ﻫﻨﮕﺎﻣﻲ ﻛﻪ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﻠﺎﻗﺎﺕ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ، ﻣﻲ ﮔﻮﻳﻨﺪ: ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻳﻢ، ﻭﻟﻲ ﻫﻨﮕﺎﻣﻲ ﻛﻪ ﺑﻌﻀﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺎ ﺑﻌﻀﻲ ﺩﻳﮕﺮ ﺧﻠﻮﺕ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ، ﻣﻲ ﮔﻮﻳﻨﺪ: ﭼﺮﺍ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ (ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻱ ﺻﻔﺎﺕِ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﺳﻠﺎم) ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ (ﺩﺭ ﺗﻮﺭﺍﺕ) ﮔﺸﻮﺩﻩ (ﻭ ﺑﻴﺎﻥ ﻛﺮﺩﻩ، ﺑﻪ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ) ﺑﺎﺯﮔﻮ ﻣﻲ ﻛﻨﻴﺪ ﺗﺎ (ﺭﻭﺯ ﺭﺳﺘﺎﺧﻴﺰ) ﺩﺭ ﭘﻴﺸﮕﺎﻩ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺗﺎﻥ ﺑﺮ ﺿﺪّ ﺷﻤﺎ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺍﺳﺘﺪﻟﺎﻝ ﻛﻨﻨﺪ؟ ﭘﺲ ﺁﻳﺎ ﺗﻌﻘّﻞ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﻴﺪ؟ 👈ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ: ﻃﺒﻖ ﺭﻭﺍﻳﺘﻲ ﺍﻣﺎم ﺑﺎﻗﺮﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺍﺯ ﻳﻬﻮﺩﻳﺎﻥ ﺑﻲ ﻏﺮﺽ، ﻫﻨﮕﺎﻣﻲ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺭﻭﺑﺮﻭ ﻣﻲ ﺷﺪﻧﺪ، ﺍﻭﺻﺎﻑ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﻛﺮم ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭﺁﻟﻪ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺗﻮﺭﺍﺕ ﻣﺬﻛﻮﺭ ﺑﻮﺩ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﺷﺮﺡ ﻣﻲ ﺩﺍﺩﻧﺪ. ﺍﻳﻦ ﺟﺮﻳﺎﻥ ﺑﻪ ﮔﻮﺵ ﺑﺰﺭﮔﺎﻥ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺳﻴﺪ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭ ﺻﺪﺩ ﺟﻠﻮﮔﻴﺮﻱ ﺑﺮﺁﻣﺪﻩ ﻛﻪ ﭼﺮﺍ ﺍﻭﺻﺎﻑ ﻭ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﻱ پیامبر ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺑﺎﺯﮔﻮ ﻣﻲ ﻛﻨﻴﺪ؟ ﺍﮔﺮ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺗﻮﺭﺍﺕ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺧﺒﺮ ﺩﻫﻴﺪ، ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺑﺮ ﺿﺪ ﺷﻤﺎ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﻣﻲ ﮔﻴﺮﻧﺪ. 💥ﭘﻴﺎم ﻫﺎی این آیه: ✅ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻭﻗﺘﻲ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺭﺍ ﻓﻬﻤﻴﺪ، ﺑﺎﻳﺪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺑﺎ ﺍﺭﻋﺎﺏ ﻭ ﺗﻬﺪﻳﺪ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﻭ ﻧﻔﻮﺫ ﻣﻘﺎم ﺍﻳﻦ ﻭ ﺁﻥ، ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺭﺍ ﻧﺎﺩﻳﺪﻩ ﺑﮕﻴﺮﺩ. «ﻗﺎﻟﻮﺍ ﺍﺗﺤﺪﺛﻮﻧﻬﻢ ﺑﻤﺎ ...» 👈چه ﺑﺴﺎ ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﺩﺍﻧﺸﻤﻨﺪﺍﻥ ﻛﺘﻤﺎﻥ ﺣﻖّ ﻧﻤﻲ ﻛﺮﺩﻧﺪ، ﺍﻳﻦ ﻫﻤﻪ ﻳﻬﻮﺩﻱ ﻭ ﻣﺴﻴﺤﻲ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺷﺖ و ایمان آورندگان بیشتر می شدند. ✅ ﺩﺭ ﻧﻈﺮ ﻣﻨﺤﺮﻓﺎﻥ، ﻧﻔﺎﻕ ﻭ ﻛﺘﻤﺎﻥ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺑﺮﺍﻱ ﺣﻔﻆ ﻣﻮﻗﻌﻴّﺖ ﻭ ﺗﻌﺼّﺐ ﻧﺎﺑﺠﺎ، ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻱ ﻋﻘﻞ ﻭ ﻋﺎﻗﻠﺎﻧﻪ ﻋﻤﻞ ﻛﺮﺩﻥ ﺍﺳﺖ، آنان عقل را در رسیدن به منافع حزبی می دانند. https://eitaa.com/quraanalkarim
خداوند عمل آنان را رد کرده میفرماید: ﺃَﻭَﻟَﺎ ﻳَﻌْﻠَﻤُﻮﻥَ ﺃَﻥَّ ﺍﻟﻠَّﻪَ ﻳَﻌْﻠَﻢُ ﻣَﺎ ﻳُﺴِﺮُّﻭﻥَ ﻭَﻣَﺎ ﻳُﻌْﻠِﻨُﻮﻥَ«٧٧» ﺁﻳﺎ ﻧﻤﻲ ﺩﺍﻧﻨﺪ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﭘﻨﻬﺎﻥ ﻭ آنچه را ﺁﺷﻜﺎﺭ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ، ﻣﻲ ﺩﺍﻧﺪ. یعنی: ١- ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﻪ ﺣﻀﻮﺭ ﻭ ﻋﻠﻢ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ، ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺧﻄﺎﻫﺎ ﺑﺎﺯ ﻣﻲ ﺩﺍﺭﺩ. «ﺃﻭَﻟﺎﻳﻌﻠﻤﻮﻥ ﺍﻥّ ﺍﻟﻠّﻪ ﻳﻌﻠﻢ...» 👈این آیه هم به آن علمای یهود هشدار می دهد و هم به مسلمانانی که کتمان حق می کنند تا به منافع زود گذر دنیوی برسند. ٢- ﺩﺭ ﻧﺰﺩ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ، ﺁﺷﻜﺎﺭ ﻭ ﻧﻬﺎﻥ ﻳﻜﺴﺎﻥ ﺍﺳﺖ. «ﻳﻌﻠﻢ ﻣﺎ ﻳﺴﺮّﻭﻥ ﻭ ﻣﺎ ﻳﻌﻠﻨﻮﻥ» 🔸 :پنهان می کنند 🔸 :آشکار می کنند خدایا ما را از عالمان درست اندیش و درست کار قرار ده همانهایی که فرمودی: "انما یخشی الله من عباده العلما" فقط علما به واسطه یقین حاصل از علمشان، از خدا می ترسند و حساب می برند. والسلام https://eitaa.com/quraanalkarim
پس به سوی خدا فرار کنید. https://eitaa.com/quraanalkarim
💠
 
سراب عزّت
🔸 برخی ها هستند كه همین كه اینها را بكنی، به آنها بر می‌ خورد: ﴿إِذَا قِیلَ لَهُ اتَّقِ اللّهَ أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالإِثْمِ﴾. اینها عزیزان بی ‌جهت ‌اند؛ اگر امر به معروف كردی اگر نهی از منكر كردی، می‌ گویند به عزّت ما برخورد، این همان عزّت بی ‌جهت است. عزّت بی‌ جهت, ذلّت با جهت را به همراه دارد؛ اگر كسی عزیز بی‌ جهت بود یعنی ذلیل باجهت است! 🔸 چرا در قرآن كریم آمده است که ما بعضی ها را رسوا می ‌كنیم؟ برای اینكه اینها عزیز بی‌ جهت بودند. این غیر از عذاب جهنم است كه ﴿كُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُم بَدَّلْنَاهُمْ جُلُوداً غَیرَهَا﴾؛ این عذاب برای بدن است این جسم را می ‌سوزاند؛ اما آبروبری و ذلیل كردن برای كیست؟ ﴿عَذَابَ الهونِ﴾, خواری, رسوایی برای چه كسی است؟ برای كسی است كه ﴿إِذَا قِیلَ لَهُ اتَّقِ اللّهَ أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالإِثْمِ﴾. این است كه می گوید چرا به من امر به معروف كردی چرا نهی از منكر كردی چرا به من گفتی فلان معصیت را نكن، این ﴿أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالإِثْمِ﴾؛ اگر ﴿أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالإِثْمِ﴾ که عزیز بی‌ جهت بود، پس است و این ذلّت با جهت او یا در دنیا ظهور می ‌كند یا در قیامت! 📚 سوره مبارکه نمل تاریخ: 1391/02/30 https://eitaa.com/quraanalkarim